En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.528
    Antall liker
    15.546
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med nye høyttalere Atle🤩 Her byttes det i et så raskt intervall at jeg ikke har fått høre de siste kombinasjonene😉😆
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.354
    Antall liker
    5.841
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nye høyttalere😁
    Må få legge til at du kjører et stilrent anlegg, kunne glatt vært reklamebilde for AN🤩
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.167
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Brukes vel kryssfiner baltisk bjørk i alle nyere AN-E høyttalere
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.167
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er fineren (finish) ja.
    Kassene/treverk bygges i Baltisk Bjørk x-finer. Mener de lages i på fabrikk i Østerrike.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nå tar jeg en råsjans her og går ut i fra at det spørres etter tresort på finishen, da det er denne som er synlig på bilder. Du får korrigere meg hvis jeg tar feil, @YesJens . Det er som @musicus skriver oliven/olive i ekte trefinér. Kassen bygges i bjørk i Østerrike.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Litt om de nye høyttalerne. Betegnelsen er altså Audio Note AN-E/LX. De forrige var AN-E/Spe HE. Helt samme kasse og design på begge.

    Forskjeller:
    De forrige hadde SPe internkabling i sølv, hamp-membran i woofer og sølvspoler på elementene. Oppgitt følsomhet 97,5dB.
    De nye har Lexus LX96 internkabling i kobber, pappmembran og kobbespoler. Oppgitt følsomhet 94dB.
    De nye er rimeligere.

    På papiret er dermed de nye høyttalerne dårligere. De er lenger ned i Audio Note-hierarkiet og har rimeligere kabling og elementer. Hvorfor bytter jeg da? Et enkelt spørsmål med et komplisert svar som jeg har vært litt inne på tidligere i tråden. Jeg ønsker å forenkle. Stoppe å alltid jage etter noe bedre. Jeg ønsker et anlegg som gir meg mer kos enn oppløsthet, mer fot og godfølelse enn analysering av lyden, mindre tankevirksomhet, mer musikk.

    Man kan jo argumentere at utstyrsbytte gir motsatt effekt, og på kort sikt kan jeg være enig i det. Akkurat nå er jeg i analysemodus, men håper og tror jeg kommer ut på andre siden med et anlegg som gir meg litt mer av det jeg ønsker meg. Som alle som kjenner Audio Note høyttalere vet, låter de bæsj bare de har stått uspilte en stund. Disse har stått uvirksomme siden mai og trenger en stund før de blomstrer igjen. Den tiden skal jeg gi dem og vente med å konkludere for mye for tidlig.

    Foreløpig vinner disse på to punkter:
    1. Jeg 🧡 finishen!
    2. De er bare ett år gamle og som nye. Selv om de forrige høyttalerne var kjempefine er det superdeilig å ha utstyr som er mer eller mindre nytt
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.462
    Antall liker
    17.195
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ønsker å forenkle. Stoppe å alltid jage etter noe bedre. Jeg ønsker et anlegg som gir meg mer kos enn oppløsthet, mer fot og godfølelse enn analysering av lyden, mindre tankevirksomhet, mer musikk.
    Forstår godt hva du mener. Du har jo nedgradert en del, og jeg er litt i samme modus selv ved å gå ned noen hakk på platespillersiden. Samtidig vurderer jeg å selge den ene CD-spilleren, da det evt vil ta ca 30 sek å flytte den ene mellom de 2 oppsettene.
    Kanskje selger jeg denne ene forsterkeren også, for jeg vekselkjører 2 i samme oppsett.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.737
    Antall liker
    58.901
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med kjøp og salg!
    Jeg ser det skrives om "nedgradering".
    Det er vel en sjøl som bestemmer hva en ønsker å ha. Disse nye er uansett ingen nedgradering mht utseende. Flott finish.
    Kos deg med de nyervervede.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.628
    Antall liker
    4.280
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte høyttalere!
    Jeg forstår godt, og kjenner meg veldig igjen i det du skriver om å ha et anlegg og høyttalere som man kan kose seg med, som låter flott på de fleste plater/innspillinger og som ikke ligger på "kanten" på noen parametre.
    Slik jeg kjenner disse så spiller de musikk på en engasjerende og livlig måte, uten å vekke behov for å høre det lille ekstra i noen retning.
    Jeg har fått det litt slik med mine DeVore Fidelity Orangutan O/93 her hjemme. Fant også en signalkabel som har slike egenskaper, og nå låter det bare musikalsk og behagelig 👌🎶

    NB: vet at AN/J og E bør stå mot bakvegg eller helst hjørne, men håper at du unner de litt mer luft bak enn slik de står nå? 😉

    Mvh M
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Litt om de nye høyttalerne. Betegnelsen er altså Audio Note AN-E/LX. De forrige var AN-E/Spe HE. Helt samme kasse og design på begge.

    Forskjeller:
    De forrige hadde SPe internkabling i sølv, hamp-membran i woofer og sølvspoler på elementene. Oppgitt følsomhet 97,5dB.
    De nye har Lexus LX96 internkabling i kobber, pappmembran og kobbespoler. Oppgitt følsomhet 94dB.
    De nye er rimeligere.

    På papiret er dermed de nye høyttalerne dårligere. De er lenger ned i Audio Note-hierarkiet og har rimeligere kabling og elementer. Hvorfor bytter jeg da? Et enkelt spørsmål med et komplisert svar som jeg har vært litt inne på tidligere i tråden. Jeg ønsker å forenkle. Stoppe å alltid jage etter noe bedre. Jeg ønsker et anlegg som gir meg mer kos enn oppløsthet, mer fot og godfølelse enn analysering av lyden, mindre tankevirksomhet, mer musikk.

    Man kan jo argumentere at utstyrsbytte gir motsatt effekt, og på kort sikt kan jeg være enig i det. Akkurat nå er jeg i analysemodus, men håper og tror jeg kommer ut på andre siden med et anlegg som gir meg litt mer av det jeg ønsker meg. Som alle som kjenner Audio Note høyttalere vet, låter de bæsj bare de har stått uspilte en stund. Disse har stått uvirksomme siden mai og trenger en stund før de blomstrer igjen. Den tiden skal jeg gi dem og vente med å konkludere for mye for tidlig.

    Foreløpig vinner disse på to punkter:
    1. Jeg 🧡 finishen!
    2. De er bare ett år gamle og som nye. Selv om de forrige høyttalerne var kjempefine er det superdeilig å ha utstyr som er mer eller mindre nytt
    Stoppe å jage etter noe bedre. Jeg kan ikke si hvor mye jeg elsker det du skriver her. Mere musikk, amen til ditt innlegg.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har vært forelsket siden dag to. Like lenge har jeg grublet på hvorfor. For jeg klarer ikke lenger å peke på det ene eller det andre som gjør at jeg digger disse høyttalerne. Det er bare noe som skjer nå når jeg setter på musikk. Jeg forsvinner inn i en boble, på en måte som jeg ikke gjorde før. I den boblen bare koser jeg meg, beveger alt for mye på alt for mange kroppsdeler og blir generelt glad og barnslig begeistret. Kan nesten ikke vente med å sette på neste plate eller vente på at jeg er alene i huset, så jeg kan spille høyt. Ser ikke lenger like mye på mobilen når jeg hører på musikk. Kort sagt; er i boblen.

    Hvis jeg skal tvinge meg selv til å analysere, handler det om bass og mellombass. Det handler om en snert og kjapphet, som gjør at det rett og slett svinger av musikken på en annen måte. Med de forrige E’ene var det bass lenger ned i frekvensspekteret, jeg følte bassen mer enn hørte den og de var silkemyke i toppen og gav en annen illusjon av rom og innsyn i musikken. Disse bare beveger meg, både fysisk og mentalt. Mellom den fysiske kjellerbassen og det oppløste vakre, treffer man visst en nerve…
    🧡🧡
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk, @666. Tenkt litt på ditt forrige innlegg…. Det er vel på sett og vis fremdeles et slags jag etter noe bedre. Forskjellen er at nå er det etter noe jeg virkelig synes er noe bedre selv, ikke det som andre definerer som bedre.

    Og snart er neste nedgra……oppgrade……endring på vei inn dørene 😁
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    NB: vet at AN/J og E bør stå mot bakvegg eller helst hjørne, men håper at du unner de litt mer luft bak enn slik de står nå? 😉

    Mvh M
    Det får vi se på. De står jo, som du nevner, som de er ment å stå (i mangel på tilgang til hjørner), og i motsetning til DeVore skal de minst mulig avstand til veggen. Etter hvert skal jeg teste ut rundt plassering. De virker som at de kan tåle å stå litt lenger fra veggen. Men det skulle ikke forundre meg om de ender opp på samme plassen :D Jeg testet mye før jeg landet der.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Nyydelige høyttalere Atle! Grattis:)
    Får jeg spørre: Har du underveis på lydreisen din tilfeldigvis testet AN høyttalere på transistor forsterkere klasse A?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.157
    Antall liker
    987
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nye høyttalere. Synes det var mye futt i de gamle, jeg da:)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nyydelige høyttalere Atle! Grattis:)
    Får jeg spørre: Har du underveis på lydreisen din tilfeldigvis testet AN høyttalere på transistor forsterkere klasse A?
    Hvis ikke jeg husker feil, så testet jeg Regas minste da Jinro var på verksted. Funket fint, det, men ikke helt samme størrelsen på lydbildet :D

    Edit: men ikke klasse A, nei…
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Leste akkurat disse uttalelsene. De sammenfaller godt med mine oppfatninger av lyden.

    I found that with the older black speaker the sound was warmer and much easier to listen to, especially with some modern digital recordings.
    As you’d expect, the paper cones sound incredibly fast, clean and exciting to listen to. In comparison the Hemp cones have a slightly richer and more relaxed presentation (almost as if you are a couple of rows further back in the concert hall). ….. I am regularly asked which I prefer and hand on heart I find it difficult to say - to a degree it depends upon taste and partnering equipment.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.251
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bilde_2023-12-20_215147174.png


    Grattis med nye ht :).

    Noe er galt med sitatfunksjonen hos meg. Er begge uttalsene fra samme person?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn