En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.274
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rovik Runde Tre
    Rewind Relax Turtleneck

Lit tid siden lytten, og kanskje litt mer tid til refleksjoner?

IMG_9891.jpg

Tilbake til blå membran på bassene. Ser nesten ut som det er de gamle høyttalerne som er hentet opp fra en søppelcontainer og pusset med grovt pussepapir og kaffegrut. :ROFLMAO: Neida, ikke så ille. Langt fra. De kunne til og med vært kule om de hadde vært like i trestruktur/finish og vært pusset ned og oljet.
    Men jeg synes de er så ulike i mønsteret i treverket at det ikke vill blitt bra uansett.
    Litt spent på hvordan det løses med finer på kassene når elementene allerede sitter litt dypt. Men det er bare finish. Det er viktig, men lyden er viktigere.

IMG_9892.jpg

Nye bokser i anlegget, men tror jeg skal forbigå dem i stillhet og tenke at det er mulig å beskrive forskjellen fra sist som forskjell på høyttalere. Trur eg.
    Førsteinntrykket er ikke all verden, må jeg innrømme. Dels fordi jeg begynner å kjenne anlegget, og dels for at det ikke er himmel og hav i forskjell.
    Aller mest siden det ikke gir et så overveldende førsteinntrykk. Samt ikke så lite Atliefisering av lyden hjemme som gjør gapet mindre.
    Den sjuke bassen fra LX er ikke like sjuk. Eller ikke like frisk (fresk).
    Noe mer behersket spillestil i bassen, med mer detaljer og mer jevn opplevd frekvensgang. Ikke hysteri(a)sk forskjell, altså.

IMG_9889.jpg

LXene hadde nok litt mer kul i bassen og jeg er ikke helt kompis med meg selv på om jeg liker det bedre, altså kun bedre med de blå.
    Det er bedre, men kanskje det på noe musikk kan være gøyere med LX? Juryen ute, tror ikke det blir mistrial.
    Ikke så enkelt som at det enkle ofte er det beste, men jeg har noen tanker om nettopp det.

IMG_9893.jpg

Diskanten i de nye er et lite musikalsk monster. Høyde, bredde, masse masse masse detaljer. Samtidig som det ikke "låter diskant".
    Jeg hadde ikke problemer med diskanten i LX, men her blir det mer av alt, og det låter mer rikt og mer mykt på samme tid.
    Dette er bedre, ingen tvil om det.

IMG_9888.jpg

Med bedre så er det mindre som skiller seg ut og tar fokus i lydbildet.
    Med bedre så er det mindre egenlyd, mindre av samme smakstilsetning på all musikk.
    Med bedre så oppleves denne jevnere måten å spille på som om lytterommet også bidrar jevnere. Generelt en mer balansert spillestil.
    Med bedre så synes jeg anlegget kan absorbere at det skjer mer i lydbildet uten å rote til eller føles sammentrykt.
    Med bedre så synes jeg likevel ikke at anlegget har blitt et sånt som spytter ut dårlige innspillinger og kun kan spille innspillinger av audiofilt gull. Heldigvis ikke.

IMG_9894.jpg

Digger platespilleren. Var overrasket siden den ikke låt mer sprettent. Men handler mest om at digitaldelen låter knall.
    Digger CDspilleren. Synes den låter tøft, med kanonbra trøkk. Er nok litt enklere i spillestilen og ikke så detaljert. Men gøy. Det der enkle er ofte det beste igjen. Tanker, der altså.

Vellykket høyttalerendring! Liker det. Liker jo alltid dette oppsettet, men likevel.

Ref turtleneck på toppen her. Lånt fra Wes Phillips
    I sometimes refer to this as the Turtle Test: I've discovered that when I completely relax into the music, my neck is longer.
    When I'm tense, I tend to hold my shoulders higher.

Fra

Denne gangen var det Lars Winnerbäck som fikk skuldrene helt ned.
    Över gränsen sånn at verden rundt forsvinner, tiden står stille og det er bare musikken og meg.
    Fantastisk.

IMG_9887.jpg

Godt å møte @iGran igjen, godt å møte @Atlerovik igjen.
    Godt å kjenne på fellesskap og kunne være sammen med folk med samme hobby og prate om både det ene og det andre og høre kjent og ukjent musikk.
    Takk!

snakkes

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for nok et fantastisk stykke skriveri, @_RoDa_. Som deg, ønsker jeg å fordøye litt før jeg kommenterer spesifikt. Vil foreløpig bare nøye meg med å skrive at jeg synes du overordnet treffer veldig godt på beskrivelsene dine. Ikke noen overraskelse der :D

Kom over denne posten fra da jeg stod mellom LX og SPe og synes den er interessant å ta frem igjen:

For å prøve meg på en beskrivelse av forskjellene på disse to. I mitt oppsett. I mitt rom. Gjennom mine ører.

Kort fortalt:
    Jeg skulle ønske jeg kunne ha bunnen til LX og toppen til SPe HE.

LX
    Mer bass
    Mer fylde og «mat» i basstromme og skarptromme, også i stemmer
    Noe hardere, mer kantete diskant
    Mindre vakkert, mindre polert og noe mer kornete
    Vanskeligere å skille detaljer, noe mer tilslørt
    Samtidig et fantastisk driv og lytteglede som gjør at man bare blir sittende og kose seg med musikken
    Mer gøy?

SPe HE
    (Mye) mer oppløst
    Silkemyk diskant og masse informasjon oppover
    Slankere og dermed ryddigere nedover
    Mer imponerende og «magisk»
    Mer naturtro gjengivelse
    Mer raffinert
    Mer nytelse?
    Jeg nevnte at jeg opplever at Alnicoene er en kombo av det beste i begge disse. Så om jeg skal prøve meg på å morphe egenskapene over inn i et par Alnico, blir det noe slikt:

Alnico
    Mer bass - da mener jeg bass nedover, ikke midbasskul
    (Enda) (mye) mer oppløst
    Silkemyk diskant og enormt mye informasjon oppover
    Oppleves overhode ikke slank, men er ryddigere nedover
    Mer naturtro gjengivelse
    Et fantastisk driv og lytteglede, kombinert med at elementene man hører låter svært ekte, gjør at man bare blir sittende og kose seg med musikken
    Det er både gøy og nytelse på en gang - ståpels og rockefot

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.562
    Sted
    Holmestrand
    De parene vi tok inn havnet hos meg og Rune S. Men mulig Rune har solgt og kjøpt i mellomtiden. :)

En mulighet med høyttalerne dine inntil du har bestemt deg er å foliere dem.
    Kjøpte nylig folie i lys eik som jeg skal ha på en plattform under platespilleren.
    Er ikke ferdig, men testet litt. Ser veldig lovende ut. :)
    Har du en link?
    Har et par høytalere jeg har lyst til å «refreshe».

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.274
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har du en link?
    Har et par høytalere jeg har lyst til å «refreshe».

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.274
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Alnico
    Mer bass - da mener jeg bass nedover, ikke midbasskul
    (Enda) (mye) mer oppløst
    Silkemyk diskant og enormt mye informasjon oppover
    Oppleves overhode ikke slank, men er ryddigere nedover
    Mer naturtro gjengivelse
    Et fantastisk driv og lytteglede, kombinert med at elementene man hører låter svært ekte, gjør at man bare blir sittende og kose seg med musikken
    Det er både gøy og nytelse på en gang - ståpels og rockefot
    Enig i dette. Du skrev noe om at LX kunne være litt harde, og det kan jeg være med på i betydningen at de nok var mer stå-på uten at jeg opplevde dem spesielt harde.

Oppover i kvalitet så forsvinner egenart og avvikende egenskaper på godt og vondt, synes jeg.
    De beste komponentene krever mer av omkringliggende utstyr og lytteren som må høre forbi manglende imponatorfakter og inn på det som egentlig er imponerende.
    Samtidig som mer innlysende moro-egenskaper kan bli borte/redusert.

På tirsdag så fikk CD-spilleren din meg til å tenke på at ved å velge ut de egenskapene du prioriterer, så går det an å bygge veldig bra anlegg uten de aller største pengeutlegg. Ved å ofre noen egenskaper også, da.
    Husker f.eks Neat Motive Two som supergøy med opplevd rask og fast bass og naturlig oppover. Fantastisk gøy med 11 Tracks of Whack på dem :)
    (Selv om de mangler veldig mye annet 😅)

mvh

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    God observasjon, dette og, @_RoDa_. Enig i at «hard» kanskje er et dårlig ord for å beskrive det jeg opplevde med LX. «Kantete» er kanskje mer riktig. Da snakker jeg i hovedsak om diskanten. Den er mer definert på LX, mer uttalt. Som du skriver, så låter ikke diskanten i Alnico diskant, den er mer som en annen her på forumet formulerte fint: «God diskant skal ikke høres». Det er forsåvidt en sannhet med visse modifikasjoner - men det får frem et godt poeng.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er på tide å introdusere denne.

Antipodes Kalas 50 (K50)
    IMG_3730.jpeg

Som nevnt tidligere har jeg hatt ting på lån og det var i hovedsak denne, som Mala lånte meg i tre uker. Og det var tre spennende uker! Så spennende at den nå ikke er på lån lenger, og Aurender N20 har reist. Jeg kaller K50 for en streamer, men det er egentlig mer riktig å kalle det en server. Men egentlig er det begge deler, for denne inneholder to helt separate datamaskiner - en «server» og en «player». Det enkleste er egentlig å se på det som en filserver eller Roon-server på ene siden og en streamer eller Roon endpoint på andre siden. Begge deler er som nevnt helt separerte, med egen strømforsyning til hver del og en tredje til digitalkortet. Boksen inneholder også to solide C-Core trafoer. Audio Note-folk er glad i gode trafoer :D

IMG_3734.jpeg

IMG_3749.jpeg

IMG_3760.jpeg

IMG_3737.jpeg

Har alt klart å samle en del støv….

Årsaken til tanken om å bytte ut N20, var at jeg aldri ble helt fornøyd med hvordan den låt som Roon endpoint - kort sagt dårligere enn med Aurender sin egen app. Denne appen ble jeg aldri fortrolig med og jeg ønsket meg noe som kunne spille Roon bra. Alle brukererfaringer på nettet tilsa at det kreves en solid (les: dyr) Roon server for at et endpoint skal spille skikkelig bra, men jeg var ikke særlig lysten på en helt egen, dyr boks, i tillegg til N20. Dermed dukket (blant annet) Antipodes opp som et interessant alternativ, og særlig da Mala hadde en demomodell til salgs. Som streamer er Antipodes sin filosofi egentlig rake motsetningen av Aurenders. Det er omtrent som om man i platespillerverdenen skulle gå fra en Nottingham, med verdens svakeste motor, til en direktedrevet Technics med solid dreiemoment. Aurender lager sine maskiner så svake som det er mulig, fordi de mener dette er med på å senke støy. Antipodes, derimot, overdimensjonerer sine maskiner. Dette betyr at man kan kjøre nær sagt hva som helst av server- og player-programvare på den, og man kan kjøre flere servere samtidig, uten ytelsesnedgang. Aller viktigst: det har helt klart innvirkning på lyd! Denne låter større, mer solid i bunnen og generelt bare mye bedre på alt jeg kan komme på av parametre. I tillegg er den enormt fleksibel, med funksjonene jeg nevnte, kombinert med at det stadig nye. Audirvana er for eksempel på vei. En annen ting er at Antipodes med ujevne mellomrom oppdaterer produktene sine, og det kommer ikke bare nye kunder til glede. Eksisterende produkter kan oppgraderes ved at de sendes til Antipodes, som bytter ut veldig mye av innmaten, og man får en nesten ny boks tilbake. Dette er svært nyttig i digitalverdenen, der det skjer mye nytt hele tiden. Til sammenlikning er dagens Aurender N20 helt identisk med den jeg hadde, som ble produsert i 2021, og sannsynligvis identisk med de første som ble produsert.

IMG_3750.jpeg

Som bildet viser, er K50 fleksibel på tilkoblinger, også. Jeg kjører AES/EBU, som styres av en ovnkontrollert klokke, en såkalt OCXO, til min Audio Note Dac 4 Balanced. Man kan koble til USB-disker eller SSD, som jeg har gjort. Diskene blir koblet opp og tilgjengelig for alle server-installasjonene man ønsker. Det er mulighet for opp til 24TB SSD, fordelt på tre disker.

IMG_3765.jpeg

Jeg tenkte å benytte sjansen, da jeg hadde den ute av racket, til å kikke inni. Men etter å ha tatt av lokket åpenbarte dette seg. Det var såpass lite innbydende at jeg lot være. Legger heller ved et bilde stjålet fra nettet, som viser innmaten. Trafoer øverst, og de tre strømforsyningene til venstre.

IMG_0448.jpeg

Er veldig fornøyd med denne handelen. @MalaAudio ved Sveinung var svært behjelpelige med hjemlån og innbytte av N20. Det finnes norske forhandlere som har ting å lære her…

(For å vise hvor lærenem jeg er:) Epilog 😁
    Den måneden jeg har hatt denne, har vist at den responderer svært godt på «tweaks» som ulike strømkabler, nettverkskabler og føtter. Den låter faktisk også noe ulikt ut i fra hvilken server/player-løsning man velger. Kort sagt alt som alt for mange her på Sentralen elsker å hate, ofte uten helt erfaringsgrunnlag.
    Etter å ha lest om Stack Audio, i @vim sin fine tråd, bestilte jeg deres Auva EQ føtter. Jeg var så ivrig etter å teste at jeg helt glemte å ta bilder 😂, så dette er alt jeg har:

IMG_3774.jpeg

Uansett, dette var intet mindre en en ganske fantastisk oppgradering, og det oppleves som at de tillater enda mer av K50s signatur å komme frem. Jeg kan trygt si at jeg aldri har hatt tilsvarende godlyd her, og må si meg ekstremt fornøyd! Alle burde tillate seg å teste disse føttene, produsent har 60 dagers åpent kjøp.

IMG_3778.jpeg

For de som vil lese mer:

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.834
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Det er på tide å introdusere denne.

Antipodes Kalas 50 (K50)
    Vis vedlegget 1098682

Som nevnt tidligere har jeg hatt ting på lån og det var i hovedsak denne, som Mala lånte meg i tre uker. Og det var tre spennende uker! Så spennende at den nå ikke er på lån lenger, og Aurender N20 har reist. Jeg kaller K50 for en streamer, men det er egentlig mer riktig å kalle det en server. Men egentlig er det begge deler, for denne inneholder to helt separate datamaskiner - en «server» og en «player». Det enkleste er egentlig å se på det som en filserver eller Roon-server på ene siden og en streamer eller Roon endpoint på andre siden. Begge deler er som nevnt helt separerte, med egen strømforsyning til hver del og en tredje til digitalkortet. Boksen inneholder også to solide C-Core trafoer. Audio Note-folk er glad i gode trafoer :D

Vis vedlegget 1098683
    Vis vedlegget 1098685
    Vis vedlegget 1098687
    Vis vedlegget 1098684

Har alt klart å samle en del støv….

Årsaken til tanken om å bytte ut N20, var at jeg aldri ble helt fornøyd med hvordan den låt som Roon endpoint - kort sagt dårligere enn med Aurender sin egen app. Denne appen ble jeg aldri fortrolig med og jeg ønsket meg noe som kunne spille Roon bra. Alle brukererfaringer på nettet tilsa at det kreves en solid (les: dyr) Roon server for at et endpoint skal spille skikkelig bra, men jeg var ikke særlig lysten på en helt egen, dyr boks, i tillegg til N20. Dermed dukket (blant annet) Antipodes opp som et interessant alternativ, og særlig da Mala hadde en demomodell til salgs. Som streamer er Antipodes sin filosofi egentlig rake motsetningen av Aurenders. Det er omtrent som om man i platespillerverdenen skulle gå fra en Nottingham, med verdens svakeste motor, til en direktedrevet Technics med solid dreiemoment. Aurender lager sine maskiner så svake som det er mulig, fordi de mener dette er med på å senke støy. Antipodes, derimot, overdimensjonerer sine maskiner. Dette betyr at man kan kjøre nær sagt hva som helst av server- og player-programvare på den, og man kan kjøre flere servere samtidig, uten ytelsesnedgang. Aller viktigst: det har helt klart innvirkning på lyd! Denne låter større, mer solid i bunnen og generelt bare mye bedre på alt jeg kan komme på av parametre. I tillegg er den enormt fleksibel, med funksjonene jeg nevnte, kombinert med at det stadig nye. Audirvana er for eksempel på vei. En annen ting er at Antipodes med ujevne mellomrom oppdaterer produktene sine, og det kommer ikke bare nye kunder til glede. Eksisterende produkter kan oppgraderes ved at de sendes til Antipodes, som bytter ut veldig mye av innmaten, og man får en nesten ny boks tilbake. Dette er svært nyttig i digitalverdenen, der det skjer mye nytt hele tiden. Til sammenlikning er dagens Aurender N20 helt identisk med den jeg hadde, som ble produsert i 2021, og sannsynligvis identisk med de første som ble produsert.

Vis vedlegget 1098686

Som bildet viser, er K50 fleksibel på tilkoblinger, også. Jeg kjører AES/EBU, som styres av en ovnkontrollert klokke, en såkalt OCXO, til min Audio Note Dac 4 Balanced. Man kan koble til USB-disker eller SSD, som jeg har gjort. Diskene blir koblet opp og tilgjengelig for alle server-installasjonene man ønsker. Det er mulighet for opp til 24TB SSD, fordelt på tre disker.

Vis vedlegget 1098688

Jeg tenkte å benytte sjansen, da jeg hadde den ute av racket, til å kikke inni. Men etter å ha tatt av lokket åpenbarte dette seg. Det var såpass lite innbydende at jeg lot være. Legger heller ved et bilde stjålet fra nettet, som viser innmaten. Trafoer øverst, og de tre strømforsyningene til venstre.

Vis vedlegget 1098692

Er veldig fornøyd med denne handelen. @MalaAudio ved Sveinung var svært behjelpelige med hjemlån og innbytte av N20. Det finnes norske forhandlere som har ting å lære her…

(For å vise hvor lærenem jeg er:)Epilog 😁
    Den måneden jeg har hatt denne, har vist at den responderer svært godt på «tweaks» som ulike strømkabler, nettverkskabler og føtter. Den låter faktisk også noe ulikt ut i fra hvilken server/player-løsning man velger. Kort sagt alt som alt for mange her på Sentralen elsker å hate, ofte uten helt erfaringsgrunnlag.
    Etter å ha lest om Stack Audio, i @vim sin fine tråd, bestilte jeg deres Auva EQ føtter. Jeg var så ivrig etter å teste at jeg helt glemte å ta bilder 😂, så dette er alt jeg har:

Vis vedlegget 1098690

Uansett, dette var intet mindre en en ganske fantastisk oppgradering, og det oppleves som at de tillater enda mer av K50s signatur å komme frem. Jeg kan trygt si at jeg aldri har hatt tilsvarende godlyd her, og må si meg ekstremt fornøyd! Alle burde tillate seg å teste disse føttene, produsent har 60 dagers åpent kjøp.

Vis vedlegget 1098691

For de som vil lese mer:
    gøy å lese om dine erfaringer med Stack Audio! Selv om jeg synes det er fryktelig morsomt å leke med tweaks, er jeg generelt (tro det eller ei) skeptisk og det er ikke så mange av dem jeg kan si over tid har gjort stor forskjell. Stack Audio gjør det!
    Auva EQ under elektronikken gjorde merkbar forskjell. Auva 70 under høyttalerne (når jeg endelig fikk montert dem med riktige bolter) enda mer og er smått sensasjonelle!). Nå er jeg i ferd med å konkludere på komboen Serene puck og Serene matte og det er også produkter jeg kommer til å beholde med klar forbedring sammenlignet med Soundeck matte og Acoustic Signature platestrammer.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.274
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fin boks, og etter hva jeg kunne høre så virket den også. 😎😁
    Ikke alt jeg skjønner, for å si det litt forsiktig, men tror jeg tør å gjette på at ovnkontrollert klokke gir litt ekstra varme i lyden? 🤭
    Hvis ikke dette er end of the line på bokser som tar signal fra internett og gjør om til signal til DAC så skjønner jeg ikkeno. Hvis de ikke da har en modell over denne med wifi også?
    mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn