En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.014
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Heisan! For å si som min 15-årige sønn: her var det mye japping - og det på kort tid - yap session go crasy.

Skriftlig kommunikasjon, spesielt på et forum, egner seg dårlig til å utforske personlige preferanser. Så mye bedre da, å møtes som vi gjorde på lørdag.

Uansett, @bluesbreaker, om du har lyst til å teste en gang, kan du prøve å dra subben ut på linje med Maggiene - midt mellom dem. Skulle ikke forundre meg veldig mye om den innbilte plasseringen av vokal flyttet med.

En annen ting som jeg glemte å nevne, og som selvsagt her helt ubetydelig, bare noe som fascinerte meg, er hvor ekstremt stor forskjell det ble av å sette seg ned i lyttestolen kontra å stå på samme sted. Samme gjelder egentlig for hvor veldig mye bedre det låt i lyttestolen i forhold til resten av rommet. Det overrasket meg. Med så store og brede høyttalere hadde jeg liksom forventet noe annet. Men mest forbausende var altså den vertikale forskjellen. Jeg understreker, for de kranglevorne, at denne forbauselsen er helt nøytral, det var ikke objektivt bra eller dårlig, heller ikke målt med måleinstrumenter. Sånn.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.549
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Heisan! For å si som min 15-årige sønn: her var det mye japping - og det på kort tid - yap session go crasy.

Skriftlig kommunikasjon, spesielt på et forum, egner seg dårlig til å utforske personlige preferanser. Så mye bedre da, å møtes som vi gjorde på lørdag.

Uansett, @bluesbreaker, om du har lyst til å teste en gang, kan du prøve å dra subben ut på linje med Maggiene - midt mellom dem. Skulle ikke forundre meg veldig mye om den innbilte plasseringen av vokal flyttet med.

En annen ting som jeg glemte å nevne, og som selvsagt her helt ubetydelig, bare noe som fascinerte meg, er hvor ekstremt stor forskjell det ble av å sette seg ned i lyttestolen kontra å stå på samme sted. Samme gjelder egentlig for hvor veldig mye bedre det låt i lyttestolen i forhold til resten av rommet. Det overrasket meg. Med så store og brede høyttalere hadde jeg liksom forventet noe annet. Men mest forbausende var altså den vertikale forskjellen. Jeg understreker, for de kranglevorne, at denne forbauselsen er helt nøytral, det var ikke objektivt bra eller dårlig, heller ikke målt med måleinstrumenter. Sånn.
    Ideelt skulle jeg hatt to suber.
    Anlegget står på ei stue som brukes til alt annet i tillegg til lytting. Er godt gift og tenker jeg ikke skal pushe det FOR langt. 😉
    Er jo fornøyd med at jeg kan ha låvedører på stua. Darling liker å høre musikk, men har null (0) interesse for hifi.
    Har jo prøvd den ene suben jeg har i midten, men det er lenge sida. Var bedre fornøyd slik den står nå den gang, men det kan ha forandret seg. Det vil si, JEG har forandret meg. 🙂 Skal prøve igjen. Koster ingenting.

Det er riktig det du sier. Ingen som har nevnt dette tidligere, så du er tydelig observant og vant til å lytte inn i lydbildet.
    Men. Jeg vil påstå at det du påpeker ikke er like uttalt eller tydelig ved alle innspillinger.
    Jeg har også observert at det stort sett oppleves annerledes når det streames.
    Da er lyden mer "på" enn ved spilling av vinyl. Sånn jevnt over.

Tidligere har jeg ikke tenkt på dette i det hele tatt, for jeg synes det låter bra.
    Har ikke alltid hatt det slik, samtidig som detaljerinhsnivå er såpass bra.
    Slik anlegget er nå, går det stort sett an å høre på alt av musikk og innspillinger.
    Jeg bytter greier veldig sjelden. Er fornøyd med det jeg har.

Vi snakket så vidt om hvor mye og hvordan kvalitet på lydgjengivelse forandrer seg og forringes når man beveger seg ut av Sweet spot. Det er sånn som du sier. Derfor sitter jeg alltid der du satt når jeg lytter.
    Et paradoks at slike svære membran-flater
    oppleves slik. Det er noe bedre med lite eller ingen toe-in, men det går ikke å leve med slik jeg prioriterer.
    3.7 oppleves faktisk mye bedre på dette enn f eks 1.6 og 1.7. De har ikke ekte bånddiskant men en løsning Magnepan kaller Qasi Ribbon.

Sjøl om lyden forandrer seg når man reiser seg opp, så synes jeg det til gjengjeld er veldig bra i sweet spot slik høyttalerne nå står. Bedre enn mange høyttalere til mange ganger prisen. Ikke bare jeg som mener dette.
    Dessuten er det sjelden jeg hopper og danser når jeg hører musikk, så det går bra. 😆

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.989
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Et paradoks at slike svære membran-flater
    oppleves slik. Det er noe bedre med lite eller ingen toe-in, men det går ikke å leve med slik jeg prioriterer.
    3.7 oppleves faktisk mye bedre på dette enn f eks 1.6 og 1.7. De har ikke ekte bånddiskant men en løsning Magnepan kaller Qasi Ribbon.
    Litt sånn opplest og vedtatt fra gammelt av at paneler har liten sweet-spot. Er nok enig med deg at 1.6 og 1.7 var verre på dette. Martin Logan og Quad kan fort være sweet-spot i skrustikke, bare å kjøpe inn tannlegestol først som sist. Hifi og best lyd er uansett på ett stolsete, sånn er det. Kan låte bra på mange steder i rommet, men best låter det bare ett sted. 😊

Nesten så du skulle rigget deg opp i blåskogen med en forsterker til og de ortho-akustiske innat bakveggen for å demonstrere en «motsatt» type lydgjengivelse 😁😁
    mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.549
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Litt sånn opplest og vedtatt fra gammelt av at paneler har liten sweet-spot. Er nok enig med deg at 1.6 og 1.7 var verre på dette. Martin Logan og Quad kan fort være sweet-spot i skrustikke, bare å kjøpe inn tannlegestol først som sist. Hifi og best lyd er uansett på ett stolsete, sånn er det. Kan låte bra på mange steder i rommet, men best låter det bare ett sted. 😊

Nesten så du skulle rigget deg opp i blåskogen med en forsterker til og de ortho-akustiske innat bakveggen for å demonstrere en «motsatt» type lydgjengivelse 😁😁
    mvh
    Det hadde faktisk vært en god idé, men ortho-akustiske Carlsson ble solgt til Bergen for et par års tid sida. Hadde ikke plass/tid til å bruke dem.
    Veldig morsomme høyttalere, og Sweetspot var ikke tema. Ikke noe man tenkte på.
    Låt nesten like bra samme hvor man satt, men ikke i nærheten av Maggie.
    Skulle bare mangle. 🙂

Kan sette opp CORAL fulltonehorn neste gang. Enda noe annet, men artig de også.
    Fabelaktig mellomtone, men hverken topp eller bånn.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.989
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har sett litt på det, og funnet fram plater som det ble spilt fra.
    Har sikkert glemt noe, og jeg er litt usikker på om Beck ble spilt eller om det kokte bort.
    Rekkefølge er ikke riktig.
    Aktuelle spor fra øverst til venstre og nedover :
    1. Harlan County Line.
    2. Broccoli Tempura
    3. Silver Stallion og noe fra Metal Heart.
    4. Golden Age og Paper Tiger, var i hvert fall de jeg hadde i hodet da.
    1.Frozen
    2.Your Power
    3.GOOD
    4.Where There is Smoke
    5.Gaslight Abby og What a shame about me
    1.Medley: Spanish Moon, Skin it Back, Fat Man in the Bathtub.
    2.Vigilante Man
    3.Hoochie Woman (eller Rain Crow)
    4. For Minors Only og Daybreak
    Med forbehold om feil, men de går an å spille hjemme uansett. 🙂
    Det ble for lite tid til streaming ettersom jeg feilvurderte tida slik sett. Tida går fort i godt selskap, og vi skulle jo også hygge oss.
    Digitale spor sladrer. Tidal viser at jeg har vært innom følgende, men alle låtene ble ikke spilt i sin helhet.
    Tror det var ca samme som shazam plukket opp (y)
    Tror også du snøt oss for TJW :D😅 og Holly

Liste fra sist gang, i mars

Liste fra nå nettopp sist

Njoy
    mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.549
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tror det var ca samme som shazam plukket opp (y)
    Tror også du snøt oss for TJW :D😅 og Holly

Liste fra sist gang, i mars

Liste fra nå nettopp sist

Njoy
    mvh
    Kan alltid stole på deg. 🙂👍
    Synd og skam at Tony Joe White ikke fikk plass. Hadde til og med plukket fram både
    HOMEMADE ICECREAM og RAINCROW.
    Ellers var vel også mars-lista ok. 😊

(Bortsett fra feil versjon av Chet Baker.
    Riktig er albumet DAYBREAK på selskapet Steeplechase.)

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.989
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg finner ikke den Chet Baker plata på Tidal, kun på Qobuz. 🙃