En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dette blir spennende. Vi gleder oss til å se herligheten.
    Ang frakt, ting tar bare 1 dag Atle. Men viktig med skikkelig sekketralle 😁
    Haha!! I dette tilfellet snakker vi nok heller jekketralle enn sekketralle 😁

• Haha
    Reaksjoner: 666

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Haha!! I dette tilfellet snakker vi nok heller jekketralle enn sekketralle 😁
    Godt at følgende faktum gjelder (stort sett)
    1.du er ung
    2.nesten ikke bakker der du bor.. Nesten..
    3.trappa er passe lang
    4 kjerringa er snill
    5 høyt oppunder taket.. Spillvarme..

Som betrodd kan jeg ihvertfall si en ting, gratulerer :)

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Godt at følgende faktum gjelder (stort sett)
    1.du er ung
    2.nesten ikke bakker der du bor.. Nesten..
    3.trappa er passe lang
    4 kjerringa er snill
    5 høyt oppunder taket.. Spillvarme..

Som betrodd kan jeg ihvertfall si en ting, gratulerer :)
    Haha! Synes egentlig at man kunne satt «nesten» bak alle disse punktene. Kanskje bortsett fra de to siste.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tusen takk, @VB Veldig hyggelig å høre :)

6V6 har jeg ikke planer om, nei. Kan vel ikke brukes i kommende utstyr, med mindre jeg har gått glipp av noe.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.600
    Fiska litt der med 6V6-rørene. Spenningen er til å ta og føle på.

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Godt å se du både har besøkende og er på besøk hos andre.
    Alltid god-følelse i denne tråden, å artig å følge + spennende å se utviklingen/utskiftingen 😁

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke så verst utskiftning hos deg, heller, @roeng2 :D Må bare si fra om du vil komme innom en gang.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Var på besøk hos @HCS sammen med @Håkon_Rognlien i går. Stjeler min egen tekst fra HCs tråd:

Vi var så heldige å få innvilget audiens hos Biris store sønn. Han utsatte til og med viktig behandling for besøket vårt. Både litt smigrende og skummelt, på en gang.

3D0410B3-8F3D-4486-8AD7-486B12C4D2B8.jpeg

C1232BFC-EA1F-42BD-8A9A-F5BD3413DB3B.jpeg

Lett å se hvem som bor her, for de som følger denne tråden.

Vi ble møtt med deilig spekemat, etterfulgt av is, kaffe og romkake(!). Talende nok har jeg ingen bilder fra denne sesjonen…
    Etter hyggelig kaffeslaberas og påfølgende dobesøk, ble vi geleidet over i storgårdens driftsbygning. Etter en fryktinngytende trapp, som jeg ikke en gang turte å ta bilde av underveis, havnet vi i en hyggelig mancave på toppen av bygningen.
    C7117307-C7C2-449E-8E13-CBF933CA528E.jpeg

Håkon turet rett bort til Rega-drivverket.
    DB490F9E-2445-4110-9698-E9ECC9FA563E.jpeg

Før han fant en gammel artikkel om Klipsch-høyttalere, skrevet av……han selv.
    BB3CC5E2-4051-41DE-9643-31FE93E3630C.jpeg

F5C79B43-A0FC-4F8E-9D2D-5F697B5A7973.jpeg

Da det er kaldt på Biri, fikk vi heldigvis utdelt rockesokker.
    CCEB21A3-C1D5-442B-8D9F-D76B032FADA8.jpeg

Litt flere bilder, før oppsummering av lydinntrykk. Beklager at noen er litt ufokuserte. Det var noe mørkt i hula, og jeg er ikke stødig nok på fingrene.
    DD91139E-6B1C-4549-AAE5-8EA06ADC6766.jpeg

9593E713-5970-44E3-9BFB-54A10A678AF9.jpeg

444C4672-3596-4C57-B737-69B360333527.jpeg

2FB3C405-B8CC-4860-B405-F75D64B08BA5.jpeg

4771FF08-6CD2-4488-AF7A-2D496A60529B.jpeg

45893649-10F9-4CFC-BCEF-210D12B27015.jpeg

4B923995-2FCD-46C7-968C-BD3DB9A02E1B.jpeg

0A6E708E-9260-44C0-853D-4C69C64C3A4F.jpeg

Jeg må si at jeg likte lyden godt, og koste meg med det jeg hørte. Det kanskje mest positivt fremtredende var en fantastisk dynamikk og stort lydbilde, med fin dybdeinformasjon. Følte virkelig at musikerne var tilstede foran meg. Jeg likte også at det hele var såpass mørkt tunet. Mistenker at Tron på bildet over, har en sterk medvirkning til det. Og det er jo et fantastisk trøkk og volum i anlegget (som jeg ikke turte utforske så mye). Bånddiskant er fremdeles ikke min favoritt, og jeg kunne tenke meg noe mer naturlighet i øvre mellomtone og diskant. Ville kanskje også prøvd noe mer toe-in, for å få det til å flyte enda bedre mellom høyttalerne. Men alt i alt, må jeg si at møtet med dette oppsettet var veldig, veldig positivt. Høyttalerne er bygget på en måte som er helt annerledes enn det meste jeg har hatt og pleier å like, men disse var ikke vanskelige å like i det hele tatt.

Til slutt vil jeg bare bemerke, til lesere av HCs tråd, at alle hans «filosoferinger» rundt diverse forbedringer og hi-fi-remedier, bare er et spill for galleriet. Håkon og jeg avslørte nemlig flust av suspekte gadgets i bruk i anlegget, og liggende på vent i mørke kriker og kroker. Se for eksempel alle dempeplatene og -føttene, og ikke minst:
    6419BC27-8EAE-4E1E-81EA-EB50AF45E59C.jpeg

Et bilde sier mer enn tusen ord.

Men, @HCS, det aller hyggeligste var å få møte deg og din fru AKA Dragen. Sånn er det alltid, heldigvis. Tusen takk for at jeg fikk komme på besøk. Håper det ikke blir lenge til vi ses igjen!

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Besøk av @veleik i går. Som alltid veldig hyggelig! Vi skulle egentlig bare plage oss selv med Manchester United-kamp, men Veleik tok meg seg sin nyanskaffelse under armen - Audio Note Kits L4. Så før vi plaget oss selv med kamp og alt for mye gjærbakst, måtte vi selvsagt høre litt på musikk.

Jeg må si at denne boksen virkelig gav mersmak i mitt oppsett (og det til tross for at det ikke er forskjell på effektforsterkere). Stort lydbilde, veldig musikalsk og engasjerende. Trøkk i bunn og oppløst. Fint atakk, men likevel myk og varm. Hadde det ikke vært for at jeg har store ting på gang (neste helg! 🤩), ville denne vært på ønskelisten, tror jeg. Måtte testet lenger, men likte den svært godt. Spesielt på dette med størrelse, dynamikk og musikalitet. P2 virker noe strammere og tørrere.

C074C8BD-5370-422C-B395-E1B63E9D017F.jpeg

05887958-33E0-4E66-A7DF-0EFC24C6A251.jpeg

87329DF6-83FA-463E-8051-EAA178262F5F.jpeg

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er på sin plass med en liten oppsummering, før neste fase.

Den siste tiden hos meg har i stor grad handlet om tuning av anlegget. Jeg opplever at endringer slipper gjennom høyttalerne i mye større grad enn før, det er lettere å høre forskjell, rett og slett. Og det er særdeles gøy! :D Her er selvsagt selve høyttalerne sterkt delaktige. Men jeg tror også at oppgraderingene som har blitt gjort i boksene har satt seg godt. Systemet er rett og slett mer transparent. Og for å være helt ærlig, så låter det bare veldig, veldig deilig om dagene!

Da er det jo et paradoks at det skal oppgraderes ganske heftig om få uker. Men, når man kjøper brukt, må man handle når ting dukker opp. Og merkelig nok så er det ofte når det virkelig låter bra at jeg får lyst til å oppgradere mer. Det handler vel om at jeg hører hva oppgraderingene har gjort så langt. Og så er det lett å tenke: «Hvordan vil det da låte hvis….» :D

En liten oppsummering av positive endringer:

1. Fra Single-Wire til Bi-Wire
    Jeg har skrevet tidligere om sølv-tråden jeg var så heldig å få kjøpe av @whistler. Så fornøyd var jeg med denne, at jeg ikke kom unna tanken på hvordan det ville låte i en bi-wire konfigurasjon. Audio Note anbefaler, og mange AN-E eiere har erfart, at en ekte bi-wire konfigurasjon er å foretrekke. Uten å prøve å forklare det tekniske bak - jeg vet at Audio Note har det som kalles en «ekte» bi-wire løsning i sine høyttalere, med separat signalgang helt til elementene - så må jeg bare si at dette var en stor åpenbaring! Etter en del innspillingskrøll beskrev jeg det vel egentlig som at det var som å få nye høyttalere, etter hvert besinnet jeg meg til å si at det i hvert fall var som en MK2-oppgradering. For stor forskjell var det virkelig! En av de aller største forskjellene jeg har hatt hos meg, i kategorien tweaking. Så om du har AN-E; prøv bi-wiring.
    B40AAD4E-89E4-4578-B642-692CD24A2910.jpeg

5F171DB3-A13B-441B-93DC-CC90B5C77175.jpeg

EC6A834E-FE74-49F2-8B2F-1946E5C1BBA1.jpeg

2. I/V-trafoer i dac
    På vei til Vestlandet i romjulen, stakk jeg innom Dr. @Olof Lilja med dacen. Da vi kom tilbake, hadde han installert I/V-trafoer i den. Og hvilken forskjell det var! Fra å helt klart foretrekke vinyl før jul, har det etter jul nesten bare vært digital avspilling. Det låter mer analogt og lettflytende, mer dybdeinformasjon og rett og slett mye deiligere å lytte på. Så bra, at jeg nok en gang stiller spørsmålstegn ved om vinyl er verdt det. Uansett, at tilføring av ett sett nye komponenter i dacen skulle utgjøre så mye lydmessig, hadde jeg ikke forventet meg. Dette er nok den enkeltkomponenten jeg har opplevd størst forbedring av i dac.
    216FE463-9874-4C0A-AEF2-D12DCB405138.jpeg

67468D6A-02E4-485A-B9B9-DF5432A6BA21.jpeg

3. Whistler signalkabel
    Jeg hadde en stump igjen av sølvtråden fra @whistler. Etter nok en kombinert lytte- og grublestund, kom jeg på at det hadde vært veldig gøy å prøve denne som signalkabel, selv om den i teorien var for tykk, og var beregnet som høyttalerkabel. Kabel ut fra S8 step up, kan på en måte ikke bli for bra, så tanken var å bruke den der. Koblet den opp mellom S8 og M3 etter terminering, men det viste seg fort at den plukket opp alt for mye støy. For å gjøre en kjapp test om den kunne fungere med skjerming og jording, pakket jeg den fint(?) inn i aluminium. Passet godt i juletiden.
    764421E3-3752-4AFA-BDB8-BB995AC1A3D2.jpeg

83535520-3663-4CC3-B294-BD607C7A2CD8.jpeg

Tilbake til Terminator @Olof Lilja. Han kledde den inn i en solid kobberskjerm med jordledere. Det ble andre boller, både utseendemessig og lydmessig! Resultatet ble en kabel som er upraktisk i bruk, pga tykkelse/stivhet, men, som når den er på plass låter veldig fint. Spesielt i bassområdet bidrar den utrolig bra og den har en luftig, åpen topp uten hardhet. Ble først brukt på step-up, som var planen, men bidrar nå sterkt på dac. Skulle ønske jeg hadde mer av denne tråden…
    895C449E-C2F0-49BD-94EA-3F315A36196C.jpeg

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.074
    Torget vurderinger
    2
    Hei Atlerovik
    Snikfølger fortsatt tråden din. Utrolige flått at du har fått til digital kilde som kan tangerer vinyl. Og at du faktisk har kapasitet til å gjennomføre. Selv irriterer det meg litt at man ikke bare kan gå inn i en butikk å kjøpe noe over disk som er bra nok til å gjengi musikk på en naturlig måte. (Til en normal penge.)

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei Atlerovik
    Snikfølger fortsatt tråden din. Utrolige flått at du har fått til digital kilde som kan tangerer vinyl. Og at du faktisk har kapasitet til å gjennomføre. Selv irriterer det meg litt at man ikke bare kan gå inn i en butikk å kjøpe noe over disk som er bra nok til å gjengi musikk på en naturlig måte. (Til en normal penge.)
    Skulle til å skrive at «det kan du jo!», men så så jeg parentesen 😁 Men da er det ekstra fint at man kan få bygget noe av folk med kapasitet (@Olof Lilja) som heldigvis koster i hvert fall noe mindre enn «over disk».

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.074
    Torget vurderinger
    2
    Du har sefølgelig rett. Alltid en fordel å kjenne erfarenfjellfolk. :) Synes veien inn er litt tung og usikker jeg. Driver for tiden å kikker på AN, SW1X (kopien) og Primaluna.
    Få se litt over tid hvilken vei det drar. Er litt begrenset hvor mange dacer jeg kan kjøpe inn for å få testet over litt tid :)

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Fine alternativer du ser på der, @rotecop. Jeg har hatt Primaluna dac, men ikke hørt SW1X. Jeg ville ha vært på utkikk etter en Audio Note kit-dac som er bra bygget, aller helst en som Olof har hatt fingrene sine oppi. Da får du mer for pengene.

Hvis du bor i nærheten, kan vi sikkert få til en test hos deg.

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.303
    Torget vurderinger
    14
    Spennende oppgradering Atle.
    Likte godt når jeg lest om kablene dine. Artig å prøve seg frem.
    Jeg tror du kommer til å få et fantastisk resultat.

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.074
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbakemelding Atlerovik.
    Bra tips om jeg kan finne et fint ex. Og hyggelig tilbud fra deg :)
    Hva gjorde at du valgte AN Dac foran Primaluna Dac? Hvilke kvaliteter får du ekstra?

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.558
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Morsom lesing Atle og jeg venter spent på hva som kommer inn om et par uker😃 Må vel ta meg en tur opp til deg igjen etterhvert å inspisere oppgraderingen;)

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for tilbakemelding Atlerovik.
    Bra tips om jeg kan finne et fint ex. Og hyggelig tilbud fra deg :)
    Hva gjorde at du valgte AN Dac foran Primaluna Dac? Hvilke kvaliteter får du ekstra?
    Oi, det er et litt vanskelig spørsmål, så lenge etterpå. Det blir litt diffust, da det er vanskelig å huske detaljene nå, men skal jeg si en ting, så blir det nok dette med Audio Note’s evne til å få digitalt til å nærme seg de kvalitetene vi ofte liker og forbinder med analog avspilling. Det låter mer naturlig, større og mer troverdig, rett og slett.

PS. Du er selvsagt også velkommen innom her for å lytte, om du skulle ønske.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du bruker jo bare det råflotte anlegget ditt til muggen hestekøntri fra 70-tallet.

• Haha
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn