En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.099
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    I går var @bluesbreaker og meg på besøk hos Atle. Jeg har vært hos Atle et par ganger tidligere, men det begynner å bli en liten stund siden. Så alt i oppsettet var skiftet ut fra den gang. Eneste felles er at det er Audio Note som er det foretrukkene merket når det kommer til forsterker og høyttalere.

Etter litt småprat over kaffe og gjærbakst så begynte vi å høre på musikk. Først fikk vi høre på Consonance cd-spilleren på div. artister og låter. Jeg skal innrømme at jeg ble ganske overrasket over hvordan oppsettet til Atle spilte i forhold til hvordan jeg husker lyden var sist gang jeg var på besøk. Det er masse av spilleglede og trøkk i nedre mellomtone, men ikke så tight og stramt som tidligere. Oppløsningen i diskanten var heller ikke den samme som jeg husker! Dette gjalt uavhenging av hvilken kilde.

Hele forklaringen er selvfølgelig at Atle har omprioritert og nedskalert endel. Eneste Aurender streameren som er oppgradert. Atle fortalte at han har forsøkt å få anlegget til å spille best på musikk han setter størst pris på og dermed ikke brydd seg så mye om at det f.eks ikke spiller så bra på enkelte ting. Jeg har sansen for at mennesker gjør beviste valg og skaper et sånn sett en mer personlig lyssignatur i anlegget.

Oppturen kom for min del når vi spilte vinyl. Her er vinylriggen skikkelig nedgradert, men jeg synes det spilte fint og med litt friskere topp. Som en oppsummering så er dette er meget fint anlegg rent visuelt. Tar ikke all verdens plass og absolutt ett anlegg for et møblert hjem (hjem med piano pr. deff.😉) I mine ører så spilte anlegget best på musikk med rytme og driv, da kom rockefoten frem(y) Takk for et par trivelige timer og jeg kommer gjerne igjen på besøk Atle!

IMG_6844.jpeg

IMG_6845.jpeg

IMG_6846.jpeg

Berka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    462
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Støtter tilbakemeldingen om at dette visuelt sett er et meget pent anlegg. Og så blir det spennende å følge med på hvor lenge de ulike komponentene blir stående. Hvilket komponent blir stående lengst?
    Hos meg har nå høyttalere blitt 20 år (!) før de nå nettopp har fått seg nye diskanter. Jeg har også byttet mye opp gjennom årene, men har i det siste valgt en vei med mange komponenter som jeg selv kan gjøre justeringer i.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er glad i bytting. Men en ting er sikkert: det vil alltid være pent (det er i hvert fall et viktig mål).

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Inspirerende å lese at digitallyden holder godt følge med analoge kilder. Tok tidlig et valg om å satse kun på CD. Mest fordi tilgjengeligheten innenfor klassisk musikk var betydelig bedre enn på LP. Men også ut fra den enkle filosofien om at det nødvendigvis må være bedre å ha få gode komponenter enn mange middels - hvis en har begrensede midler. Noe de fleste på et eller annet nivå har. Kjenner meg selv så pass godt at flere kilder antakelig hadde endt opp med at jeg kun hadde brukt en - den med best lyd. Virkelig god lyd handler jo som kjent om å oppnå visse synergieffekter mellom komponentene. Og det blir en vanskeligere og vanskeligere oppgave etterhvert som antall bokser øker. Både i "bredden" (ulike kilder) og i "høyden" (drivverk, dac'er, phonotrinn, forforsterkere, effektforsterkere, høyttalere).

Er det virkelig sant at digitalt høres lke bra ut som analogt? Klarer nesten ikke å tro det....
    Jeg synes jo det… Men det skal sies at de to besøkende i går, ikke var helt enig med meg (@ou812rh & @bluesbreaker)

Veldig gode poenger du har med én kontra flere kilder! Kjenner meg igjen i det å alltid velge den man synes er best. Men et annet element for meg er variasjon. I perioder kan jeg høre på kun CD. Andre perioder kun streaming eller vinyl. Det er også musikk jeg fremdeles foretrekker på vinyl, selv om det er stadig mindre.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.099
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg synes jo det… Men det skal sies at de to besøkende i går, ikke var helt enig med meg (@ou812rh & @bluesbreaker)

Veldig gode poenger du har med én kontra flere kilder! Kjenner meg igjen i det å alltid velge den man synes er best. Men et annet element for meg er variasjon. I perioder kan jeg høre på kun CD. Andre perioder kun streaming eller vinyl. Det er også musikk jeg fremdeles foretrekker på vinyl, selv om det er stadig mindre.
    Kanskje jeg ikke uttrykte meg helt klart i mitt innlegg, men isolert sett så synes jeg streaming hos Atle låt best! Det gledelige var at den forholdsvis ”rimelige" vunylriggen spilte så bra og hadde kvaliteter i diskanten som jeg ikke hørte på digitalkildene;)😊

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.239
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har tatt meg på tak, jeg også.
    Har gjort kopipaste på det meste som står i min tråd:

Atle og jeg har halvvegs i spøk, halvvegs alvor snakket om at vi har en intensjonsavtale hvor innholdet går på å besøke hverandre. Vi har klart å holde det varmt nokså lenge. Tror jammen den er fra før pandemien herjet i kongeriket.

Etter hyggelig velkomst med kaffe, kaker og prat, var det å få satt rompa ned i lyttestolen.
    I en posisjon som er mye nærmere enn hva jeg er vant til. Det viste seg fort at det var riktig plassering. Det var rett og slett akkurat der man fikk mest ut av musikken.

Som mange har fått med seg, er det få her på forumet som har hatt såpass mange forskjellige Audio Note-greier i hus som A. Jeg har hørt AN noen ganger tidligere både i butikker og på messer, men aldri hjemme hos noen. Kan ikke si at jeg har særlig inngående kjennskap til merket, men er nysgjerrig på dette også.
    Peter Qvortrup som står bak AN, har satt sine ideer om hifi ut i livet.
    Jeg har inntrykk av at det nærmest eksisterer en menighet eller tilhengerskare av troende, når det gjelder Audio Note som merkevare. Ikke ta det helt bokstavelig, det er sjølsagt en overdrivelse, men i hvert fall kan jeg si at Audio Note har uvanlig stor merkeidentitet. Ikke noe galt i det. Det viser bare at her er det noe spesielt eller litt annet enn hva man får andre steder.

Firmaet har en nokså lang stige eller hierarki på produktene sine, sjøl om filosofien bak har samme grunnlag.
    Jeg må innrømme at jeg har gått vill i modellbetegnelser og hva de ulike representerer. De som ønsker detaljer om hvilke komponenter det ble lyttet til, kan lese dette i tråden til @Atlerovik. Alt er dokumentert der, så vidt jeg vet.

Jeg skal forsøke å beskrive mitt inntrykk fra besøket. Understreker at det er min personlige oppfatning.
    Jeg skjærer det ned til en generell beskrivelse. Altså "total-lyden". Ikke forskjell mellom kilder osv.

IMG_20241120_192644.jpg

Jeg vil nevne er at jeg er enig m @ou812rh om at Reloop m AN pickup spilte nesten bedre enn forventa. Det var noen av lp'ene som ble spilt hvor det riktig gikk an å slippe ned skuldrene å la musikken flyte.
    Aurender er kongen på haugen.
    Ellers litt artig at det har kommet inn en Consonance cdp, hvor jeg vel kan si at jeg har hatt en liten finger med i spillet. 😊👍

Lyden :
    Verten har tidligere vært høyt oppe i AN-stigen, men har "nedgradert" ut i fra et ønske om å få noe som fungerer på beste måte til musikken han spiller mest.
    En del innspillinger kan komme uheldig ut på anlegg som klinger mot det lyse og har svært høy oppløsning.
    Ved å bytte seg ned til rimeligere komponenter lykkes det å komme nærmere en gjengivelse med mer varme og nedempet energi oppover i frekvensene. Ikke vanskelig å høre dette.
    Jeg synes det er en original tilnærming, og et valg som vitner om at eieren går sine egne veier, og har en klar formening om hva han søker. Dette med utgangspunkt i egen musikksmak og idéer om hva som gjør at han trives og hygger seg med musikken og anlegget.
    Jeg er over gjennomsnittet musikkinteressert, og ser på et stereoanlegg som et redskap til å få musikken du liker til å låte best mulig for deg. Jeg er altså helt med på tanken om "MyFi" og at den trumfer det man gjerne kaller hifi. Det kan godt være begge deler, men hva som låter bra er en personlig opplevelse, og egentlig ikke noe som kan taes fra en.

Alle stereoanlegg er et kompromiss, mer eller mindre. Her i dette oppsettet får man en signatur som lettere slipper gjennom vanskelige /mindre gode innspillinger sett i hifi-perspektiv.
    Man blir ikke sliten eller lyttetrett, sjøl ved ganske høyt volum. Jeg tror man kan kaste på dette anlegget nærmest hva som helst uten at det blir krise.
    Det man i en viss grad må gi avkall på, er høyt detaljeringssnivå, transparens og rom og luft rundt stemmer og instrumenter.
    Det males med bredere pensel enn hva jeg er vant til, og noe av det vi hørte, framstod som litt grovkornet i fht hvordan jeg kjenner musikken fra hjemme.
    For å få den bassresponsen det søkes etter, står høyttalerne helt innpå fronttvegg. Dette er slik jeg har forstått noe som gjerne anbefales av produsenten. Jeg finner akkurat det litt merkelig da det på det viset ikke er til å unngå at det går utover evnen til å gjengi dybde og rom 3D i innspillingene.
    Kan ikke si at jeg akkurat savnet det, men det låt "annerledes".
    Det var lite direkte djupbass å spore, men til gjengjeld var mellombassen tilstede i godt monn. Det kom klart fram at rytmer og driv preget lydgjengivelsen. Nokså livvat og sprettent slik sett. Langt ifra kjedelig. Morsomt å høre rock og litt funky musikk. Foten gikk relativt ofte, og det tenker jeg er bra.
    Verten presenterte mye forskjellig musikk, fra tre ulike kilder, og vi fikk ellers høre hva vi ville fra Qobuz.
    Kan nevne bl a Rob Wasserman/Lou Reed.
    Ry Cooder. Chic Corea Acoustic band. Espen Eriksen trio, Jennifer Warnes, DSound, Little Feat (sjølsagt!!! 🥰)
    Nytt bekjentskap Matt Berninger solo (The National)
    Et opptak m Jan Eggum som jeg bare har hørt på nitimen, og ikke hadde aning om inneholdt så mye informasjon og "krumspring". Artig.
    Holdt på å glemme den fantastiske Tool-låta "Invincible". Wow!!!

Et stort, godt rom. Man ser det ikke på bildet, men det er mye plass mellom lyttestolen og bakvegg. Høyt oppunder taket og nokså mange kubikk som kan fylles med lyd.
    Hele anlegget er etter diverse utskiftinger,
    nå nesten kompakt. Super finish og treverk på ht, og hele oppsettet passer estetisk godt til rommet.
    IMG_20241120_192626.jpg

Jeg opplever slike besøk som interessante og meningsfylte på flere måter.
    Det er morsomt, og "mindexpanding" å lytte til forskjellige oppsett og få tips til ny musikk.
    Dessuten koselig å treffe bra folk. 😊

Takk til Atle for god mottakelse og trivelig lyttestund.

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.084
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…