En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En nettkabel til 6000 kr urimelig , nei egentlig så synes jeg ikke det. Når man begynner og nerme seg at annlegg oppi 400000 kr klassen , så synes jeg ein nettkabel til 6000 kr er egentlig verdt investeringen , vist den selfølgelig vil gjøre jobben den er satt til og gjøre.
    Det forutsetter at jobben den gjør er verdt minst 6.000 kroner. Den er ikke verdt 6.000 kroner hvis den gjør en jobb som er verdt mindre enn 6.000 kroner.

    For min egen del har jeg tilgode å høre noe som helst bidrag fra nettkabler som er verdt mer enn det de gratiskablene som følger med utstyret koster.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det ville være nemt at overbeviserne dig at blindtest er ganske overflødigt og også ligegyldigt, Hvis du bare boede i nærheden så skulle jeg demonstrer de forskelle for dig.

    Jeg lytter ikke kun efter om der er forskel men også om det er den rigtige forskel i forhold hi-fi begrebet, jeg forbinder de forskellige objekter med forskellige lytteindtryk og finder stille og roligt frem til det rigtige i forhold til hvordan jeg opfatter hi-fi, og jeg ser ingen grund til at forvirre dette ved at tage bind for øjnene , det ville være det rene idioti.

    Og i modsætning til dig har jeg ikke brug disse blindtest resultater, jeg har beviset når jeg tænder for mit anlæg for at den måde jeg griber det an på virker endog særdeles godt og også resulterer i en enorm lydforskel set over tid.
    Regnte med det ja. Å kalle en blindtest for overføldig og likegyldig og samtidig ta alle egne subjektive inntrykk for både god fisk og noe objektivt synes jeg blir useriøst.

    En annen ting. Litt på siden av topic. Ser vi vekk ifra kabler og heller kikker på produkter hvor det er snakk om garanterte forskjeller. Når du da driver og finner din lyd fra diverse komponenter som du mener er bedre, så sier ikke det noe objektivt om komponentes kvalitet. Det blir en matching til dine høyttalere, til ditt rom og din musikksmak. En annen vil med stor sansynlighet komme til et annet svar.
    Fordi jeg netop arbejder med at finde det "rigtige" og ikke kun en forskel kan mine apparater og kabler naturligvis også spille godt i andre sammenhænge/anlæg og det er naturligvis prøvet adskillige gange.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fordi jeg netop arbejder med at finde det "rigtige" og ikke kun en forskel kan mine apparater naturligvis også spille godt i andre sammenhænge/anlæg og det er naturligvis prøvet adskillige gange.
    Hva er det som gjør at mener ditt oppsett og rom vil vise deg med sikkerhet hva som er "riktig" lyd fra komponenter?

    Har du målinger av anlegget? Frekvensrespons, polarrespons av høyttalerne, ETC og vannfall av bassen. Eller er det også likegyldig mon tro? :confused:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fordi jeg netop arbejder med at finde det "rigtige" og ikke kun en forskel kan mine apparater naturligvis også spille godt i andre sammenhænge/anlæg og det er naturligvis prøvet adskillige gange.
    Hva er det som gjør at mener ditt oppsett og rom vil vise deg med sikkerhet hva som er "riktig" lyd fra komponenter?

    Har du målinger av anlegget? Frekvensrespons, polarrespons av høyttalerne, ETC og vannfall av bassen. Eller er det også likegyldig mon tro? :confused:
    Må slike parametre avkreves for at en tror på at noen synes selv de har god lyd ? At en aktivt jobber med å komme "i mål" er ikke det samme som at en er der..Og universelle "sannheter" for menneskets anatomi ifht høreevne og hifi finnes vel knapt...
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    5.644
    Jeg vil skide på hvad Harmon koncernen og Sean Oliver eller hvem det nu er har forsket sig frem, der er også dage hvor jeg ikke er oplagt til at hører musik, så synes jeg måske ikke anlægget er så godt som det plejer at være, selvom det er noget vrøvl, udviklingen skal ses over lang tid, og valgene skal træffes over lang tid.
    Hvis du mener forskningen til Harman er "vrøvl" så er det mer konstruktivt å komme med faglig kritikk enn å slenge rundt seg med nedsettende karakteristikker. Det er tross alt ikke bare deres forskning du går ut mot, men en grunnpremiss for all subjektsbasert forskning som gjøres i alle mulige fagområder verden over.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    5.644
    Må slike parametre avkreves for at en tror på at noen synes selv de har god lyd ?
    Selvsagt ikke, men det vi diskuterer her er premissene for lyttetester som gir troverdige, konsistente og intersubjektive resultater, og slik er egnet for å kunne trekke vitenskapelige konklusjoner om objektive realiteter. Du kan ikke redusere vitenskap til synsing, og du kan heller ikke forhøye synsing til vitenskap.

    Jeg blir ikke akkurat overbevist om at begrepet kvasivitenskap er malplassert av det her...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må slike parametre avkreves for at en tror på at noen synes selv de har god lyd ?
    Nei. Selvfølgelig ikke. Det har heller ingen relevanse til det jeg stiller spørmål om. Det burde være opplagt.

    kortvarig er veldig tydelig på hva som er riktig og korrekt lyd. Han baserer ikke det på målinger og studier om persepsjon, men sin egen subjektiv testing. Det mener jeg ikke fungerer som tilstrekkelig testmetode for å kunne si hva som er korrekt og nøytral gjengivelse med sikkerhet. Det kan like gjerne være at han bruker forvrengning til å finne det han liker og kanskje også kompensere for svakheter i anlegget.

    Hans uttalelser om at bassrefleks som design er elendig og at horn ikke kan låte naturlig er også tegn på at man hever sine subjektive erfaringer over objektivitet. Begge deler er definitivt feil. Derimot finnes det både dårlige bassrefleks -og hornkonstruksjoner, men man konkluderer og generaliserer ikke utifra det. Alt kan gjøres og konstrueres feil uten at det betyr at det noe gale med designet i seg selv.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må slike parametre avkreves for at en tror på at noen synes selv de har god lyd ?
    Selvsagt ikke, men det vi diskuterer her er premissene for lyttetester som gir troverdige, konsistente og intersubjektive resultater, og slik er egnet for å kunne trekke vitenskapelige konklusjoner om objektive realiteter. Du kan ikke redusere vitenskap til synsing, og du kan heller ikke forhøye synsing til vitenskap.

    Jeg blir ikke akkurat overbevist om at begrepet kvasivitenskap er malplassert av det her...

    Hvilke premisser gjelder så og når har disse blitt foretatt så de har almenngyldige karakter for alle lytterom, individer og komponenter ?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Fordi jeg netop arbejder med at finde det "rigtige" og ikke kun en forskel kan mine apparater naturligvis også spille godt i andre sammenhænge/anlæg og det er naturligvis prøvet adskillige gange.
    Hva er det som gjør at mener ditt oppsett og rom vil vise deg med sikkerhet hva som er "riktig" lyd fra komponenter?

    Har du målinger av anlegget? Frekvensrespons, polarrespons av høyttalerne, ETC og vannfall av bassen. Eller er det også likegyldig mon tro? :confused:
    Hvorfor tror du at rigtig står i gåseøjne , og med det andet spørgsmål har jeg lidt fornemmelsen at du prøver at gå efter manden i stedet bolden, blive personlig, måske fordi argumenterne er ved at slippe op og så plejer vi jo som regel at ender der.

    Iøvrigt er det helt uvedkommende i denne tråd fordi hovedspørgsmålet netop drejer sig om er at der ingen nævneværdig målbar forskel er på kabler , men alligevel hævde en del at høre endog meget store forskelle, deriblandt mig selv. Og stadigvæk jeg kan ikke give en 100% forklaring.

    Jeg har prøvet at give de hypoteser jeg har i dette indlæg http://www.hifisentralen.no/forumet...kabel-til-6000-er-rimelig-35.html#post1713130
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor tror du at rigtig står i gåseøjne , og med det andet spørgsmål har jeg lidt fornemmelsen at du prøver at gå efter manden i stedet bolden, blive personlig, måske fordi argumenterne er ved at slippe op og så plejer vi jo som regel at ender der.

    Iøvrigt er det helt uvedkommende i denne tråd fordi hovedspørgsmålet netop drejer sig om er at der ingen nævneværdig målbar forskel er på kabler , men alligevel hævde en del at høre endog meget store forskelle, deriblandt mig selv. Og stadigvæk jeg kan ikke give en 100% forklaring.

    Jeg har prøvet at give de hypoteser jeg har i dette indlæg http://www.hifisentralen.no/forumet...kabel-til-6000-er-rimelig-35.html#post1713130
    Har ingen ønske å ta mannen framfor ballen. Men det blir vanskelig å ikke de spørsmålene når du er så klar på hva som er korrekt og riktig basert på subjektivitet.

    Dersom jeg hadde hevdet at min testing hjemme gir klare og objektive svar på en del, så hadde vært naturlig at mange ville vite hvilke anlegg jeg hadde, hvordan det målte hos meg og hvilke testmetode jeg brukte.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    5.644
    Må slike parametre avkreves for at en tror på at noen synes selv de har god lyd ?
    Selvsagt ikke, men det vi diskuterer her er premissene for lyttetester som gir troverdige, konsistente og intersubjektive resultater, og slik er egnet for å kunne trekke vitenskapelige konklusjoner om objektive realiteter. Du kan ikke redusere vitenskap til synsing, og du kan heller ikke forhøye synsing til vitenskap.

    Jeg blir ikke akkurat overbevist om at begrepet kvasivitenskap er malplassert av det her...

    Hvilke premisser gjelder så og når har disse blitt foretatt så de har almenngyldige karakter for alle lytterom, individer og komponenter ?
    Vet ikke, det må du nesten spørre fagfolk innen psykoakustikk om. Men poenget er altså å finne ut om det er vitenskapelig belegg for å påstå hørbar forskjell mellom A og B. Hvis testen gir positivt resultat med si 95% konfidens, så er det sannsynliggjort at det er forskjell. Ikke bevist, men sannsynliggjort. Om testen gir nullresultat så får man heller justere på premissene og forsøke en ny test. Og enda én og enda én, men så lenge nullresultatet står blir såklart ikke påstanden mer troverdig.

    Én premiss som må gjelde for alle testene er imidlertid at forventningsbias elimineres og at resultatet er uavhengig intersubjektivt, ellers er ikke resultatet fra testen vitenskapelig gyldig. Dette gjelder uansett om man forsker på lyd, medisin eller hva som helst som har med testing på subjekter/mennesker å gjøre.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hvorfor tror du at rigtig står i gåseøjne , og med det andet spørgsmål har jeg lidt fornemmelsen at du prøver at gå efter manden i stedet bolden, blive personlig, måske fordi argumenterne er ved at slippe op og så plejer vi jo som regel at ender der.

    Iøvrigt er det helt uvedkommende i denne tråd fordi hovedspørgsmålet netop drejer sig om er at der ingen nævneværdig målbar forskel er på kabler , men alligevel hævde en del at høre endog meget store forskelle, deriblandt mig selv. Og stadigvæk jeg kan ikke give en 100% forklaring.

    Jeg har prøvet at give de hypoteser jeg har i dette indlæg http://www.hifisentralen.no/forumet...kabel-til-6000-er-rimelig-35.html#post1713130
    Har ingen ønske å ta mannen framfor ballen. Men det blir vanskelig å ikke de spørsmålene når du er så klar på hva som er korrekt og riktig basert på subjektivitet.

    Dersom jeg hadde hevdet at min testing hjemme gir klare og objektive svar på en del, så hadde vært naturlig at mange ville vite hvilke anlegg jeg hadde, hvordan det målte hos meg og hvilke testmetode jeg brukte.
    Ja jeg skulle måske have tilføjet at mine konklusioner og erfaringer ikke kun baserer sig på mit eget anlæg men på mange og forskelligartede anlæg med rumkorrektion/rumtuning og uden.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så det finnes ingen test som avdekker alt, pyskoakkustik inkludert? Med andre ord er hele diskusjonen semantikk og brønnpissing for å hevde egen fortreffelighet?

    Hmm... Hadde det bare vært noen gode svar på forskjeller, om de finnes.. Utifra hva som du sier Ivar, kan denne diskusjonen pågå i det uendelige..
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Så det finnes ingen test som avdekker alt, pyskoakkustik inkludert? Med andre ord er hele diskusjonen semantikk og brønnpissing for å hevde egen fortreffelighet?

    Hmm... Hadde det bare vært noen gode svar på forskjeller, om de finnes.. Utifra hva som du sier Ivar, kan denne diskusjonen pågå i det uendelige..
    Nettopp. Og siden jeg ikke skjønner dette jaget etter "korrekt" lyd, som man, når det kommer til stykket, kanskje ikke vil like i det hele tatt, u-abonnerer jeg på denne tråden. Trur eg. Lykke til videre.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Må slike parametre avkreves for at en tror på at noen synes selv de har god lyd ?
    Selvsagt ikke, men det vi diskuterer her er premissene for lyttetester som gir troverdige, konsistente og intersubjektive resultater, og slik er egnet for å kunne trekke vitenskapelige konklusjoner om objektive realiteter. Du kan ikke redusere vitenskap til synsing, og du kan heller ikke forhøye synsing til vitenskap.

    Jeg blir ikke akkurat overbevist om at begrepet kvasivitenskap er malplassert av det her...

    Hvilke premisser gjelder så og når har disse blitt foretatt så de har almenngyldige karakter for alle lytterom, individer og komponenter ?
    Vet ikke, det må du nesten spørre fagfolk innen psykoakustikk om. Men poenget er altså å finne ut om det er vitenskapelig belegg for å påstå hørbar forskjell mellom A og B. Hvis testen gir positivt resultat med si 95% konfidens, så er det sannsynliggjort at det er forskjell. Ikke bevist, men sannsynliggjort. Om testen gir nullresultat så får man heller justere på premissene og forsøke en ny test. Og enda én og enda én, men så lenge nullresultatet står blir såklart ikke påstanden mer troverdig.

    Én premiss som må gjelde for alle testene er imidlertid at forventningsbias elimineres og at resultatet er uavhengig intersubjektivt, ellers er ikke resultatet fra testen vitenskapelig gyldig. Dette gjelder uansett om man forsker på lyd, medisin eller hva som helst som har med testing på subjekter/mennesker å gjøre.
    Man kunne også angribe det fra en anden vinkel, bevise at noget som er helt ens også lyder ens, og at betingelsen for at noget kan lyder forskelligt er at der en målbar forskel.

    Så har vi faktisk allerede beviset på at der må være lydforskel, for måles der nøjagtigt nok så kan der måles forskel på så godt som alt. om vi kan høre forskellen vil afhænger af ørnene/hjernen og det vigtigste måleinstrument stereoanlægget.
    Men noget tyder på vi ikke formår at tolke målingerne eller finde frem til de rigtige målinger som beskriver/stemmer overens med hvordan vores hjerne opfatter og arbejder i forbindelse med lyd.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det blir ganske rett frem dersom en korrekt gjengivelse er målet. Når det gjelder foretrukket lyd, så tyder undersøkelser lite på at det skiller seg nevneverdig fra korrekthet. Men det vil selvsagt alltid avhenge noe av innspillingene. De store trekkene gjelder nok alikevel, så kan det være rom for mindre tweaking til musikksmaken. Typisk ville f.eks være at dersom metal og hard-rock var hovedsjangeren, så ville det være naturlig med en liten hevelse i mellombassen og liten senking i øvre mellomtone.

    Problemet er forøvrig at lydgjengivelse består av interaksjonen rom og høyttaler og de kan ikke skilles. Derfor er man selvsagt ikke garantert automatisk god lyd ved å kjøpe gode målemessige komponenter. Et vanskelig rom kan ødelegge for den beste høyttaleren. Så to tanker i hodet må man ha her.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.529
    Antall liker
    9.976
    Hva er det som gjør at enkelte leverandører påstår at en nettkabel til 6000,- er rimelig? At dem sammenligner seg med værstingene til 150.000,-? Syns like godt den kunne kostet 15 000 000,-. Hva er faktisk verdien av en kabel? Dette er ren spekulasjon i andres psyke etter min mening. Det paradoxsale ved det hele er at man er på budsjett med en strømkabl til 6000. Sikkert derfor at en bare kan velge farge og lengde. Halo!
    Det er bullshit å kalle en kabelstump til kr 6000.- for en budsjettkabel. Like mye bullshit å kalle ett anlegg til 100.000.- for et budsjettanlegg. Det de disse markedsføringsnissene spiller på er folks forfenglighet.
    Lurer på når en eller annen nisse begynner å selge high-end strøm. Du kan da ikke fore megasuperduperstereoanlegget ditt med vanlig strøm til 50 øre pr. Kw. Kjøp heller vår ultra-end spesialstrøm til kr. 15.- pr Kw. Mye raskere strøm og fri for fnitter.
    Hvis du ikke hører forskjell så har du ikke dyrt nok anlegg, du har ikke greie på hva du lytter etter eller du spiller feil musikk.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Forventninger står vel tydeligst skrevet i en fireårings ansikt på julaften, med årene blir vi flinkere til å kamuflere/undertrykke de.

    At enkelte alltid stoler på sin egen fortreffelighet og evne til å heve seg over menneskelig psyke, følelser, sansenes puss, kjøtt og blod, forundrer stadig.
    Det er vel ikke, som jeg ser det, snakk om å heve seg over noe som helst, men mer å spille på lag med, psyken, fölelsene, sansenes puss, kjöttet & blodet en har!!, om det skal en strömkabel til å tilfredstille disse sansene så la det stå til da, det er da vel for hifigudens skyld en selv som skal väre fornöyd med sine valg!? hva disse regnenissene her inne forövrig måtte mene er "riktig" eller ikke, betyr da ikke en dritt i sammenhengen, de slöser sikkert kronene sine på noe andre igjen ville oppfatte som så idiotiske at en kabel fremstår som rene livs investeringen, de er mange ganger, mer opptatt av å sole seg i egen fortreffelighet og kunnskap enn å ta del i/av andres opplevelser, virker det som, for mye böker er ikke bare av det gode heller, men kanskje kommer nissen alikevel i år, jeg har hört noen jävlig gode kabler (riktignok signal & höyttaler, lakrissnörene mine funker på energi siden ennu) og håper han tar seg en tur, forventninger?, you bet!! :cool:
     
    Sist redigert:

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Vel..
    Smart eller ikke.. Definitivt 100% sikker på at dette er feil sted å skryte av slikt..
    MEN, til tross for gode argumenter fra målemafian.. Da har jeg handlet Paradox Sanity nettkabel..
    Akkurat som med dyre xlr kabler, innkjøp av balansert skilletrafo, dempeputer og granitt heller. Så venter jeg ingen aha opplevelse.
    Derimot venter jeg at alt blir litt bedre.
    Hvorfor.. Tja, er man ferdig med mid fi. Og jakter etter det lille ekstra. Da må alle detaljer stemme..

    AD
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Så det finnes ingen test som avdekker alt, pyskoakkustik inkludert? Med andre ord er hele diskusjonen semantikk og brønnpissing for å hevde egen fortreffelighet?

    Hmm... Hadde det bare vært noen gode svar på forskjeller, om de finnes.. Utifra hva som du sier Ivar, kan denne diskusjonen pågå i det uendelige..
    Hvorfor skal man dra inn psykoakustikk i en test som kun skal avdekke det grunnleggende spørsmålet om det faktisk er forskjell? Det finnes jo velprøvede blindtestmetoder for å detektere lydmessige forskjeller som faktisk er velkonstruerte tester og tar høyde for psykoakustikk som en faktor slik at denne ikke konsekvent vil gi testresulatet høyere konfidens, enten det være seg å høre fantasiforskjeller når ingen endring er gjort i testoppsettet eller å høre forskjeller som muligens er reelle dersom det faktisk er gjort endringer.

    At enkelte kjøkkenmekkere, selverklærte genier uten noen som helst analytiske evner og gullører med dyre anlegg i hifimiljøet ikke anerkjenner vitenskapelig gjennomførte blindtestingsforsøk som en egnet metode, endrer ikke det faktum at en rekke langt smartere folk over en periode på mange tiår i forskjellige fagmiljøer har kommet frem til at dette er en systemnøytral og god metodikk for å skille opplevde fra reelle forskjeller på en lang rekke områder hvor vår manglende evne til objektiv vurdering og begrensede sanseapparat er en sterkt fargende faktor.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Vel..
    Smart eller ikke.. Definitivt 100% sikker på at dette er feil sted å skryte av slikt..
    MEN, til tross for gode argumenter fra målemafian.. Da har jeg handlet Paradox Sanity nettkabel..
    Akkurat som med dyre xlr kabler, innkjøp av balansert skilletrafo, dempeputer og granitt heller. Så venter jeg ingen aha opplevelse.
    Derimot venter jeg at alt blir litt bedre.
    Hvorfor.. Tja, er man ferdig med mid fi. Og jakter etter det lille ekstra. Da må alle detaljer stemme..

    AD
    Legger du ut hva du evt. opplevde seinere her på HFS?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så det finnes ingen test som avdekker alt, pyskoakkustik inkludert? Med andre ord er hele diskusjonen semantikk og brønnpissing for å hevde egen fortreffelighet?

    Hmm... Hadde det bare vært noen gode svar på forskjeller, om de finnes.. Utifra hva som du sier Ivar, kan denne diskusjonen pågå i det uendelige..
    Hvorfor skal man dra inn psykoakustikk i en test som kun skal avdekke det grunnleggende spørsmålet om det faktisk er forskjell? Det finnes jo velprøvede blindtestmetoder for å detektere lydmessige forskjeller som faktisk er velkonstruerte tester og tar høyde for psykoakustikk som en faktor slik at denne ikke konsekvent vil gi testresulatet høyere konfidens, enten det være seg å høre fantasiforskjeller når ingen endring er gjort i testoppsettet eller å høre forskjeller som muligens er reelle dersom det faktisk er gjort endringer.

    At enkelte kjøkkenmekkere, selverklærte genier uten noen som helst analytiske evner og gullører med dyre anlegg i hifimiljøet ikke anerkjenner vitenskapelig gjennomførte blindtestingsforsøk som en egnet metode, endrer ikke det faktum at en rekke langt smartere folk over en periode på mange tiår i forskjellige fagmiljøer har kommet frem til at dette er en systemnøytral og god metodikk for å skille opplevde fra reelle forskjeller på en lang rekke områder hvor vår manglende evne til objektiv vurdering og begrensede sanseapparat er en sterkt fargende faktor.

    Er vel ingen seriøse her inne som ikke sier det KAN være forskjeller på kabler ? Eller hva tenker du marsboer ? Asbjørn har bla lagt frem bevis for at det er slik. Men graden og at priser tidvis er hinsidige er vi enige om...

    Forøvrig er det jo intr å høre om " forskjellige fagmiljøer har kommet frem til at dette er en systemnøytral og god metodikk for ". Hvis det kun er abx og denslags du har å komme med , vil jeg klart påstå at du har en forsnevring i din begrepsforståelse... Men jeg er lutter øre...Fortell oss om disse testene, hvordan de foretas og hvorfor de ikke har kommet med den "endelige sannheten enda " ? For den tror du vel på er der , så sant det kan måles ? Og ALT kan såklart måles iflg deg, marsboer ?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn har lagt frem potensielle defekte kabel og forsterker sammensetning. Og i flere tilfellene er det langt ifra sikkert forskjellen er hørbar. Det må tross alt testes.

    At man bruker det som argument at det er forskjeller, forstår jeg lite av. Det burde være ganske innlysende at dersom noe ikke er riktig konstruert så fungerer det ikke som det skal.

    Ellers driver du med fånyttes kverulering HCS. Det blir bare tull. Du kan fint finne materiale selv om du virkelig har noe interesse for å lære noe.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Asbjørn har lagt frem potensielle defekte kabel og forsterker sammensetning. Og i flere tilfellene er det langt ifra sikkert forskjellen er hørbar. Det må tross alt testes.

    At man bruker det som argument at det er forskjeller, forstår jeg lite av. Det burde være ganske innlysende at dersom noe ikke er riktig konstruert så fungerer det ikke som det skal.

    Ellers driver du med fånyttes kverulering HCS. Det blir bare tull. Du kan fint finne materiale selv om du virkelig har noe interesse for å lære noe.

    Å kalle et helthetssyn tull viser bare hvor innsnevert du er orso..Intet nytt ifra din kant det... Å lære noe er det jeg er ute etter, men ser at den samme diskusjonen går igjen og igjen...Gitt at en ser bare deler av bildet...Og diskuterer med de samme premissene , år etter år...


    Og det med at det må være feil konstruert for at en skal høre forskjell viser bare at vi leser ting forskjellig..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.383
    Antall liker
    37.239
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte jeg skulle sitte på sidelinjen og spise popcorn, for en gang skyld, men siden jeg blir nevnt får jeg sette fra meg posen et øyeblikk.

    Joda, det er forskjeller på kabler. Noen ganger kan de forskjellene nesten være hørbare. Men jeg har vanskelig for å finne noen semi-fornuftig grunn til at det skal være hørbare forskjeller på strømkabler. Det nærmeste jeg har kommet er Shunyatas ofte siterte beskrivelse av resonanser på primærsiden i strømforsyningen, eksempelvis switchestøy fra likeretterdioder som reflekteres tilbake fra impedansmismatch mellom stikkontakt og støpsel. Da skal visstnok "bedre" strømkabler redusere de refleksjonene og resonansene. I så fall er det et godt argument for å mene at hver krone som kastes bort på "bedre" strømkabler er en krone som ikke brukes til å løse problemet ved kilden, altså bedre strømforsyninger og filtre i komponentene. Et absurd dyrt plaster på et benbrudd.

    Forøvrig nominerer jeg ordet "psykoakustikk" til tittelen som det mest misforståtte og misbrukte begrepet i hifi. Psykoakustikk er vitenskapen om hvordan lyd oppleves. Det handler om at forvrengning oppleves som "hardhet", om at litt mer eller mindre nivå ved forskjellige frekvenser oppleves som "varmt" eller "kjølig", at øret er mer følsomt ved 3000 Hz enn ved 30 Hz, at lyder kan maskere hverandre i tid og frekvens, osv. Psykoakustikk handler derimot ikke om forventningsbias, eierglede og placebo-effekter. Det er psykologi.
    Psychoacoustics - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://www.music.miami.edu/programs/mue/research/mescobar/thesis/web/Psychoacoustics.htm

    Hvor satte jeg nå den posen igjen?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt innlegg Asbjørn... Det vanskelige er å forene hvilke verktøy for analyse som skal/kan brukes for å evt finne ut om forskjellene er av en art slik at den blir siginifikant for audiobruk... Å lene seg på abx kortet kun, er en forenkling som er på grensen til dumskap i min bok...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.383
    Antall liker
    37.239
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I resten av verden utenfor hifi er ikke det spesielt vanskelig. Der jeg jobber gjøres det mye sensorisk testing av produkter. Da ønsker man å finne svar på spørsmål som "Vi har byttet leverandør på en råvare. Er det en merkbar forskjell i produktet?" eller "Vi har gjort en endring i resepten. Kan vi hevde at den nye smaker bedre enn den gamle?" Det er en selvfølge at den type tester gjøres som blindtester i forskjellige formater. En person som hevder at "jeg må se resepten for å kunne svare" ville blitt ledd ut av testpanelet.

    Tre samples som i ABX fungerer bra for å finne ut "er det forskjell?" Det gjøres ofte som en triangeltest, hvor poenget er å finne den ene som er forskjellig fra de to andre. Du kan også bruke fem samples, tre fra referansen og to det endrede produktet. Da er testen å identifisere hvilke to som er forskjellige fra de andre tre. Sjansen for å ta den ved ren gjetting er mye lavere enn i ABX, hvor du har 50 % sjanse for å gjette riktig. Hvis du lar ti personer gjøre en slik test, og f eks åtte av dem greier å identifisere de to endrede fra de tre andre, så kan du være ganske sikker på at det er en eller annen forskjell der. Det finnes også flere andre testformater for å svare på "er det en forskjell?"

    Hvis man ønsker å finne ut preferanse mellom to alternative resepter er det gjerne en multidimensjonal avkryssing på et antall ulike dimensjoner. Farge, konsistens, tekstur, munnfølelse, smak, osv. Fortsatt blindtest i den forstand at prøvene er anonymisert, og at man krever en viss statistisk signifikans for å si at "slik er det".

    Hvorfor skal hifi være så mye mer subtilt enn f eks konfektbiter? Og hvis det er det, hvorfor skulle ikke det tilsi at det blir enda viktigere å bruke strukturerte metoder for å luske frem signalet (de reelle forskjellene) fra støyen (alle slags tilfeldige inntrykk)?

    Edit: Noen linker:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sensory_analysis
    http://en.wikipedia.org/wiki/Discrimination_testing
    Sensory Evaluation Practices
    Sensory Evaluation Standards
    Standard Guide for Sensory Claim Substantiation
    Sensory Claims Substantiation

    Legg spesielt merke til de to siste. Hvis det er kravet til markedsføring av frossenpizza og tørket pasta til noen få kroner, hvorfor skal produsenter av "referansekabler" til tusenvis av kroner kunne hevde at de "låter bedre" uten fnugg av dokumentasjon? Bah, humbug, sier nu jei.

    Apropos popcorn: Composition and Sensory Evaluation of Popcorn Flake Polymorphisms for a Select Butterfly-Type Hybrid
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan krysser en av på "dagsform" og hvordan måler en denne med eksakte parametre ifht andre individer? Bare for å ta et eks. Eller har ikke fysiologi noe å gjøre ifht ytelsen på kabler og hvordan denne oppleves...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.689
    Antall liker
    9.065
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke ørene man bruker som verktøy for å finne ut om noe lyder bedre/annerledes en noe annet?
    Innen denne sporten vi bedriver som omfatter våre ører så er vel det som er vårt beste verktøy..... Eller?

    Steinar.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke ørene man bruker som verktøy for å finne ut om noe lyder bedre/annerledes en noe annet?
    Innen denne sporten vi bedriver som omfatter våre ører så er vel det som er vårt beste verktøy..... Eller?

    Steinar.
    Alle blindtester og studier på audio foregår med lytting.

    Er det ingen ting som går inn?
    HCS har helt rett i at vi går i ring, noe som skyldes jo at folk enten ikke ønsker eller evner å ta inn over seg det helt opplagte.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Over tid har Kraft General Foods endret formlene for Freias sjokolader, ved å gradvis se hva de kunne ta ut av kvalitetsingredienser, uten at kundene merket forskjell. I stedet har man supplert med erstatninger.
    Man har da anvendt seg av blindtester, og bedt folk rangere smaksprøver alt etter hvorvidt disse smakte likt, eller bedre/dårligere. Noen ganger går det for langt, som da de virkelig tullet med Melkesjokoladen (som uansett nå er identisk med Marabous - og det melkepulveret har lite å gjøre med norske kyr.)

    Liten tvil om at dersom man hadde vært i stand til å smake Twist 15 år tilbake, og dagens pose, ville man fått seg en liten overraskelse.

    Det samme innen iskremindustrien, der man har eksperimentert med tilsetning av vann, tilførsel av luft, fjerning av ekte ingredienser og erstatning med substitutter. Det er utrolig hva folk er villige til å akseptere som fattig stimulus som likevel setter i gang opplevelsen av det ekte.

    Heldigvis er vi forskånet for å kunne bli lurt på den måten innen HiFi, siden hørselen er helt uimottakelig for manipulasjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.383
    Antall liker
    37.239
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan krysser en av på "dagsform" og hvordan måler en denne med eksakte parametre ifht andre individer? Bare for å ta et eks. Eller har ikke fysiologi noe å gjøre ifht ytelsen på kabler og hvordan denne oppleves...
    Det måler man ikke. Det er en del av støyen man forsøker å filtrere ut ved å bruke statistikk. Hele poenget er å bruke statistiske metoder til å skille ut virkelig signal (reelle hørbare forskjeller) fra all mulig støy (tilfeldigheter, forventningsbias, synsinntrykk, dagsform, månefase, ...) Dette har blitt forklart et betydelig antall ganger tidligere, både av meg og andre, men jeg lever i håpet om at det en eller annen gang begynner å synke inn. Et annet virkemiddel er utvalg av riktig testpanel. Trenede lyttere vil lettere høre reelle forskjeller enn utrenede, så man kan enten bruke et panel med 10 trenede eller et med 100 utrenede for omtrent samme statistiske kvalitet på resultatene.

    Differences in Performance and Preference of Trained versus Untrained Listeners in Loudspeaker Tests: A Case Study
     
    Sist redigert:

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hvordan krysser en av på "dagsform" og hvordan måler en denne med eksakte parametre ifht andre individer? Bare for å ta et eks. Eller har ikke fysiologi noe å gjøre ifht ytelsen på kabler og hvordan denne oppleves...
    Det måler man ikke. Det er en del av støyen man forsøker å filtrere ut ved å bruke statistikk. Hele poenget er å bruke statistiske metoder til å skille ut virkelig signal (reelle hørbare forskjeller) fra all mulig støy (tilfeldigheter, forventningsbias, synsinntrykk, dagsform, månefase, ...) Dette har blitt forklart et betydelig antall ganger tidligere, både av meg og andre, men jeg lever i håpet om at det en eller annen gang begynner å synke inn. Et annet virkemiddel er utvalg av riktig testpanel. Trenede lyttere vil lettere høre reelle forskjeller enn utrenede, så man kan enten bruke et panel med 10 trenede eller et med 100 utrenede for omtrent samme statistiske kvalitet på resultatene.

    Differences in Performance and Preference of Trained versus Untrained Listeners in Loudspeaker Tests: A Case Study
    Poengene mot blindtester for "audiofile forskjeller" er ikke at man er i mot strukturerte tester. Det er snarere at de strukturerte testene man ofte benytter seg av under kontrollerte tester ikke er konstruerte med tanke på "audiofile" forskjeller, noe som resulterer i at disse forskjellene går under radaren i svært mange tilfeller. Dette resulterer i at audiofile miljøer ikke ser nytten ved disse.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.383
    Antall liker
    37.239
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva om mange av de "audiofile forskjellene" skyldes helt andre ting enn reelle, hørbare forskjeller? Eksempelvis forventningsbias, synsinntrykk, kvalitetsfølelsen av en tung fjernkontroll, merkeassosiasjoner, osv. Da er det ikke så rart om de forsvinner under radaren i det øyeblikket man ikke lenger ser hva man lytter til.

    Min teori er at dagsform og tilfeldigheter varierer fra dag til dag, men hvis jeg legger tid og penger i å forbedre ting som beviselig gjør en hørbar forskjell vil den gjennomsnittlige opplevelsen også bli bedre. Og da slipper jeg å bytte ut ting hver gang en ny komponent får skryt i hifibladene også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.383
    Antall liker
    37.239
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne er også fin: AES E-Library � The Relationship between Perception and Measurement of Headphone Sound Quality

    Her viser han også litt analyse av lytterne. Hvor konsistende de er, og hvordan de "oppfører" seg i forhold til snittet. Ene lytteren var veldig konsekvent, men med store avvik fra normalen.

    Og så ett eksempel på hvordan det ikke bør gjøres: AES E-Library � Subjective Testing of Compression Drivers

    Her foregår det en del skummel bruk av statistiske metoder.
    Jeg leste bare sammendraget, men så ikke noe skummelt der. Er det konklusjonen du misliker? Det er etterhvert mye som peker på at ikkelineær forvrengning i høyttalere er et forholdsvis lite problem (fordi forvrengningen har så lav orden at vi tåler mye av den før den blir hørbar), mens de hørbare forskjellene mellom høyttalere først og fremst skyldes lineær forvrengning (amplitude og fase) og spredningskarakteristikk.

    Edit: Fant fullversjonen på Geddes' egen side: http://www.gedlee.com/downloads/AES_subjective.pdf
    Avsnitt 2.4 beskriver testprosedyren. Jeg likte ikke helt at responsene utenfor en vilkårlig "acceptance range" forkastes som outliers. Tanken er åpenbart å kaste ut testere som gir helt ulike karakterer til samme sample når de hører den flere ganger og dermed redusere variansen i svarene, men det ville kanskje vært mer naturlig å bruke et større testpanel og loven om store tall. (Men betalingen til testpanelet ville også blitt et større tall.) Eller å bruke trenede lyttere i stedet for tilfeldige college-studenter.

    After a set of nine test stimuli have been presented and rated, the complete set of nine stimuli are
    presented again, at random, two more times. After three trials for each stimulus have been completed, the
    data is checked to see if the responses were consistent. This is done by checking to see if all of the
    responses lie within the acceptance range from the mean of the three trials. The acceptance range is read
    by the program from an external data file. In this experiment it was set at .15 of the maximum scale. This
    means that a single data point that lays more than .15 away from the mean of the group is rejected and the
    trial rerun on that stimulus. This process continues until all of the trials are stable or the subject has tried,
    and failed, five times to give a consistent set of answers. This stability check typically rejects about 20%
    of the test subjects.
    Artikkelen innrømmer også at valget av referanse var litt uheldig, så, ja, det er en del der som passer til beskrivelsen "hvordan det ikke bør gjøres".
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hva om mange av de "audiofile forskjellene" skyldes helt andre ting enn reelle, hørbare forskjeller? Eksempelvis forventningsbias, synsinntrykk, kvalitetsfølelsen av en tung fjernkontroll, merkeassosiasjoner, osv. Da er det ikke så rart om de forsvinner under radaren i det øyeblikket man ikke lenger ser hva man lytter til.

    Min teori er at dagsform og tilfeldigheter varierer fra dag til dag, men hvis jeg legger tid og penger i å forbedre ting som beviselig gjør en hørbar forskjell vil den gjennomsnittlige opplevelsen også bli bedre. Og da slipper jeg å bytte ut ting hver gang en ny komponent får skryt i hifibladene også.
    Dette handler om en prinsippiel hoveddiskusjon om det er reelle hørbare forskjeller mellom kabler eller ikke. Jeg får repiterende positive resultater ved min blindtestmetode når jeg tester kabler.
    Kvalitetsbedømmingen vil aldri bli objektiv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn