Der er ingen tvivl om hvem som har overtaget debatten, og som vanligt tromles de kabeltroende ned og betegner nærmest som lidt latterlige, og vi for en del historier om hvordan man er blevet omvendt fra kabeltroende til skeptiker osv.
En ting må gøres klart et anlæg er et system, et system som kan blive bedre end det svageste led i modsætning til hvad man skulle tro, det kan betyder at noget kan spille særdeles godt med eksempelvis en standart-netledning, det hele vælter ikke pludselig med et brag, hvis de andre deleelementer er på toppen, men et anlæg bliver aldrig helt optimalt high-end før alle delelementer er optimeret.
jeg taler om high-end hvor man kommet så tæt på virkeligheden/live at man ikke troede det var muligt at komme så langt, et niveau jeg ikke har hørt fra kommercielt udstyr , dog med en enkelt undtagelse til en demo med det bedste fra Gryphon som foregik i deres eget optimale demo-rum, ellers har det kun været fra fra DIY anlæg jeg har hørt den kvalitet. Anlæg som godt kan bygge på kommercielt udstyr men ikke uden kraftige modifikationer
Kabel forskelle er på niveau med de forskelle som opleves ved andre passive komponenter, modstande , kondensatorer osv, i nogle tilfælde er forskellen mellem passive komponenter lige så stor som mellem hele apparater, dette er for mig et besynderligt paradoks
Hvis vi tænkte os at vi lavede en super kontrolleret videnskabelig blindtest, hvor et universitet har samlet noget Mid-Fi hifi udstyr som jo åbenbart er det normale , og udvalgt et lyttepanel efter statiske regler, og også lytteresultaterne behandles efter de gældende statistiske regler.
Så jeg er næsten sikker på at man ville få negative blindtest resultater ved kabler ,modstande, kondensatorer , kabinetter, transistorer spoler , DAC kredse , Opamp, Audio grundkoblinger, rør, strømforsyninger osv , og sikkert også for hele apparater.
Man ville nemt kunne komme i en situation hvor der ingen forskel er på en NAD 3020 og den største Mark Levinson, eller måske på disse to kondensatorer:
At lave et rigtig godt stereoanlæg kan tage årevis hvor man hele tiden bygger lidt på/rykker en lille smule fremad, nogen gange lidt tilbage, nogen ting er sikre forbedringer, andre er mere tvivlsomme, og andre igen viser sig at være fejlbeslutninger på den lange bane.
Arbejdes der stille og roligt mod live-lyd så kan det også lykkes til sidst bl.a. fordi der faktisk er lydforskel på alle delelemmeter som er brugt i anlægget, hvis de da ikke er helt ens, forskellene kan naturligvis være større eller mindre.
Prøv at skifte magnetiske skruer ud med messing skruer på de stående elektrolytter, ja så små ting gør en forskel, prøv at udskifte den interne kabling i apparater eller højtaler, dæmp kabineter osv. Iøvrigt alle sammen ting som påvirker data meget lidt , men lydforskellen kan være stor
Jeg tror ikke højtaler-fabrikken monterer dyr intern kabling i deres højtaler hvis de kunne nøjes med netledning til 2 Kr meteren, der er nok en grund, nemlig at alle disse småting gør en forskel, Og er man i stand til at holde linjen og bevarer tålmodigheden mod det ultimative mål en gengivelse som er tæt på live, så kan det også lade gøre, endda for relativ små midler for dem som kan selv.
Og så vil jeg igen sige at der kan måles forskel på alt, og der findes positive blindtest eller halv blinde.
Jeg har linket til to her
http://www.hifisentralen.no/forumet...kabel-til-6000-er-rimelig-57.html#post1720129 Hvor der i begge tilfælde blev benyttet topklasse udstyr og et veltrænet lyttepanel, og så for man positive resultater, naturligvis gør man det, og det gør man fordi der er en lydforskel, nogen gange endda overaskende store.