En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.457
    Det er noe som skurrer når man bruker uhorvelig mye penger på elektronikk og ikke minst kabler og så har en PC, unnskyld, MAC, som signalkilde.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er noe som skurrer når man bruker uhorvelig mye penger på elektronikk og ikke minst kabler og så har en PC, unnskyld, MAC, som signalkilde.
    Mye penger på elektronikk: ja. Mye penger på kabler: nei, synes ikke det. Harddisklagret musikk via PC: ja. Skurring: nei - dette fungerer helt utrolig bra.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.457
    Man driver med målinger og synsing av komponenter i det vide og brede, men er helt ukritisk til kilde. Etter min mening er nettbrett, eller hva nå det er de bruker, intet annet enn en stor MP3-spiller. Funker sikkert bra, men.............

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvem "man" er i dette tilfellet, men det jeg kanskje bruker mest hobbytid på om dagen er å jakte opp de best mulige mastringene av favorittplater. Hvis innspillingen er ødelagt har ikke avspillingskjeden så veldig mye å si. Mange moderne CD-mastringer låter som om de har gått gjennom en fuzz-pedal. Mye bedre å finne en ur-CD på Ebay, eller kanskje en versjon fra MoFi eller DCC. Folk som ikke hører den forvrengningen, men som likevel mener å høre forskjell på strømkabler, har ikke all verdens troverdighet hos meg.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hvis den brukes som en ren digital kilde så er det vel ikke noe feil ved det?
    Sikkert ikke hvis der er tale om en Sean Olive blindtest hvor folk skal vælge mellem noget lort og noget der er endnu mere lort, måske endda PC løsningen vil komme ud som det der foretrækkes. Og klaphatten Sean Olive vil med stolthed fortælle om det utroligt spændene resultat.

Men en fordel er det at der ikke er alt det bøvl med netledninger, enten er det batterier, og det er vil de få som benytter netledning til 6000Kr. eller mere til en PC.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Klaphat, vel, bedøm selv:
    http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20131215/6079.pdf
    http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20131215/5163.pdf

Floyd Toole nevnes ofte i samme åndedrag, siden Olive & Toole har skrevet flere papers sammen:
    http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20131215/5276.pdf
    http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20131215/5270.pdf
    http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20131215/13686.pdf

De artiklene er obligatorisk lesning hvis du vil bli tatt seriøst, i det minste av meg. De handler om ting som faktisk har betydning for lydgjengivelse, ikke sånt vas som kanskje kan tenkes å være hørbart for sarte sjeler under spesielle forhold og derfor prissettes til vanvittige nivåer. :)

Dette er derimot en ekte klaphat:
    image.jpg

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Er ikke nødvendigvis prinsipielt enig i at skjerm skal til chassis i begge ender (hvis jeg forstår deg rett). Dette vil resultere i jordsløyfe og krypstrømmer så lenge jordingsbaner ikke har tilstrekkelig kvadrat, aka lav nok motstand (potensialforskjeller).
    En favoritt: Sound System Interconnection

The Absolute Best Right Way To Do It
    The method specified by AES48 is to use balanced lines and tie the cable shield to the metal chassis (right where it enters the chassis) at both ends of the cable.
    Hva hvis komponentene er powret fra 2 forskjellige kurser (med jord) og man har ikke ground lift?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva hvis komponentene er powret fra 2 forskjellige kurser (med jord) og man har ikke ground lift?
    Med balansert utstyr kan du slippe unna med å ha utstyr på forskjellige kurser, men hvis det er noe ubalansert inni der er det nok linjetrafoer som gjelder, ja. Jeg driver hele anlegget fra en dedikert kurs, unntatt server og router som står på en annen. Kabelen fra router til streamer er uskjemet for ikke å få noen utilsiktet jordforbindelse. Hvert lederpar i en Cat5 fører et balansert signal med små trafoer i hver ende

Dessuten har jeg trafobalanserte utganger fra pre til effektforsterkere og ground lift-brytere på effektforsterkerne, men de bryterne står alltid i stilling "jordet" (dvs pin 1 til chassis). Alternativt kan jeg bryte jordforbindelsen mellom pin 1 og chassis med de bryterne, eller koble den via et RC-ledd som jorder RF og skaper galvanisk skille ved lave frekvenser. Det låter likt hos meg uansett hvordan den bryteren står, og da foretrekker jeg jordet.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Lytterommet til Harman Int. er ikke anekoisk. Det er behandlet med en del absorbenter og diffusorer i selve rommet foruten skjulte basstiltak og det er sørget for lavt støynivå. Under testene av f.eks høyttalere, så fjernes tiltakene på sideveggene for differensiere i større grad mellom den horisontale off-axis responsen.

Uansett skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være negativt med tiltak i et rom hvor man utfører blindtester. Tvert imot, så er det jo en stor fordel å minimere den enorme forvrengning rommet har dersom man skal høre små forskjeller på utstyr eller bruk av EQ. Alle som har erfart gode tiltak har sikkert opplevd hvor mye lettere det er da å høre forskjell på elektronikk. De forskjellene som kan oppleves som ellers veldig små, trer tydeligere frem. I et dårlig akustisk rom er det fort gjort at slike forskjeller drukner og blir maskert av rommets forvrengning.

For min del er det motsatt. En potensiell svakhet ved enkelte blindtester er nettopp at rommene ikke er gode nok til å kunne differensiere mellom små forskjeller.

Ellers har AtleT så vidt jeg vet det eneste å slå i bordet med at han har greid å høre forskjell mellom en normalkonstruert kabel og en som med all sansynlighet har filteregenskaper. Samt med en forsterker som man kan sette spørsmålstegn ved. I tillegg var testprosedyren tvilsom hvor blant annet en del resultat ble strøket. Og han har ikke vist interesse for å få kablene (og eventuelt forsterker) målt for å bekrefte eller avkrefte. Det kreves litt mer enn det for å si det slik.
    Jeg stilte helt legitime og saklige spørsmål mot et resultat som blir trukket frem i tide og utide. Det er naturlig å diskutere et såpass bransjekritisk resultat.

Jeg mener det er naturlig at de som lytter på hjemmebane under vante forhold gjør et bedre resultat enn de som lytter på bortebane. Akustikktiltak i rommet regner jeg med de fleste amerikanske hifiselgere og hifijournalister er vant med.

Når det gjelder den mer subjektive delen av innlegget ditt så har jeg nylig skrevet til deg at jeg har fortsatt testingen med ulike forsterkere og kabler uten filtre. Hvorfor ser du bort fra den informasjonen?

Har forresten dyp respekt for arbeidet Toole og Olive har lagt ned over mange år. De står for store deler av standarden lydbransjen følger den dag i dag. Det betyr ikke at maskene på "nettet" de har tegnet er så finmasket som det kan bli for alle behov til evig tid.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke hvem "man" er i dette tilfellet, men det jeg kanskje bruker mest hobbytid på om dagen er å jakte opp de best mulige mastringene av favorittplater. Hvis innspillingen er ødelagt har ikke avspillingskjeden så veldig mye å si. Mange moderne CD-mastringer låter som om de har gått gjennom en fuzz-pedal. Mye bedre å finne en ur-CD på Ebay, eller kanskje en versjon fra MoFi eller DCC. Folk som ikke hører den forvrengningen, men som likevel mener å høre forskjell på strømkabler, har ikke all verdens troverdighet hos meg.
    Sant.

Hørte f.eks på en artist på spotify.

Mastringen var så som så.
    Originalen fra 50 tallet var mye bedre dynamikk på og bedre lyd.
    Og jeg hørte begge platene på spotify.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    For en fantastisk tråd dette har blitt! Skummet de siste 10-15 sidene nå. Husker ikkje sist eg lo så mye.

Hadde eg hatt 6 kkr til disposisjon til haifai, og manglet strømkabel, trur eg at eg hadde stukket på clasern og brukt de restrerende 5 900,- på skiver :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal kjøpe ny jordingskabel til å legge i en grøft på utsiden av huset jeg bygger, av ymse grunner har jeg 2 grøfter til huset og siden graverne ikke fikk med seg begge endene av ringjorden inn til huset legger jeg en jord til for å oppnå redundans.

Hva låter best av kgf og khf? Den første jordingen er kgf 25mm2 så bør jeg holde meg til det eller blir det bedre lyd om jeg går for khf?

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.862
    Jeg skal kjøpe ny jordingskabel til å legge i en grøft på utsiden av huset jeg bygger, av ymse grunner har jeg 2 grøfter til huset og siden graverne ikke fikk med seg begge endene av ringjorden inn til huset legger jeg en jord til for å oppnå redundans.

Hva låter best av kgf og khf? Den første jordingen er kgf 25mm2 så bør jeg holde meg til det eller blir det bedre lyd om jeg går for khf?
    Vanskelig å si sett herfra. Du får krype ned i grøfta å se hvor jorda er renest.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Et åpenbart spørsmål om matching.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Mener å ha least at Hifi news har målt forskjell på usb kabler, tror det var hentydet i oppsummeringsnummeret i artiklene om usb kablene hvor det var nevnt måleresultater.

EFP

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Antall liker
    29

Vanskelig å si sett herfra. Du får krype ned i grøfta å se hvor jorda er renest.

Hei

Kan dette være til hjelp ;)

NB! Det må ikke benyttes glødd kobberwire type KGF (side 3)
    http://www.el-tjeneste.no/files/Brosjyre-jording.pdf

elfag.blogg.no - fagstoff innen elektro, humor og almenn interresse

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.457

Du må passe på at det er jord av god kvalitet. Er det mye leire blir det bare søl.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

Hei

Kan dette være til hjelp ;)

NB! Det må ikke benyttes glødd kobberwire type KGF (side 3)
    http://www.el-tjeneste.no/files/Brosjyre-jording.pdf

elfag.blogg.no - fagstoff innen elektro, humor og almenn interresse
    Til ringjord er både KGF og KHF egnet

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Kgf er lettest å legge. Og så gir den mer harmoniske overtoner og naturtro lydbilde ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Med 16A kurs kommer det 3680W tilgjengelig for anlegget, matet gjennom nettledningen. (Vi går ut ifra at man ikke har varmepaneler og annet tøys på kursen og tar utgangspunkt i 230V snitt).

I den andre enden skal 2-16W ut til høyttalerne, med meget få unntak. For å motivere høyttalernes drivere til innsats trengs det energi, og den energien kommer gjennom støpselet og til anlegget. En del forbrukes av komponentene, i tillegg kan det være at energien transformeres opp og ned, eller konverteres til likestrøm, før den til sist igjen konverteres til vekselstrøm, som er hva som går til høyttalerne.

Gitt 3680W inn, og 2-16W ut, har vi en del å ta av. Se på startenergien i forhold til sluttenergien som en sekk med klinkekuler, der man tar ut én, for å få et inntrykk av størrelsene.

Gitt dette, kan man selvsagt undres hvor viktig ledningsstumpen mellom vegg og anlegg er, og hva den egentlig kan gjøre med energien som kommer ut av veggen, før den når anlegget. Det er fritt opp til den enkelte å forestille seg ulike scenarier for hva den ledningsstumpen er i stand til av mirakler, men det kan også være nyttig å fokusere på andre ledd i den lydproduserende banen.

Har man høyttalere med 90dB følsomhet, så ser energiforbruket slik ut, for hver dobling av lydtrykket (SPL) fra 90dB og opp. (Høyttalere spesifiseres utfra hvilket lydtrykk de produserer med 1W tilført. Så om 1W gir SPL på 90dB, blir energibruket som under for hver dobling av lydtrykket).

Skjermbilde 2013-12-16 kl. 09.35.55.jpg

De færreste spiller over 99dB, selv om mine tidligere naboer i Oslo nå sikkert er glade for at jeg ikke rumperister gården med pauker og basuner. Da hadde jeg høyttalere som kunne spille kontinuerlig og forvrengningsfritt på 108dB, og som kunne kjøre peaks på 120dB. Og det ble utnyttet.

Min fornøyelseslytting foregår på 87dB som snitt, merker jeg nå - men det kan også skyldes at jeg har et hyggelig støygulv der jeg bor i dag.

Så lenge isolasjonen på nettledningen ikke er brutt eller skadet, og pluggene sitter fast i begge ender, er jeg fornøyd.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Virkningsgrad mann! Min kl A trekker f.eks. konstant 500W uavhengig av hva som omsettes i høyttalerne. Også trekker den noen 10-talls ampere ved oppstart. Der har sikringsstr og karakteristikk betydning. Alt som omsettes av varme i kilder, forsterkere, ledninger og høyttalere er energi som forsynes fra kursen.

Dette bør uansett lett håndteres av en nettledning av "normal" størrelse, men tallene i eksemplet er villedende.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.862
    Se på startenergien i forhold til sluttenergien som en sekk med klinkekuler, der man tar ut én, for å få et inntrykk av størrelsene.
    Analogier er artig.
    For å forstå strømbehovet så kan man se for seg ett vannspeil som fylles opp av havbølger som slår innover (vekselstrøm). Vannspeilet blir maksimalt på høyde med toppen av bølgen og man anordner en lukkemekanisme for å holde på vannet. Men.....vannbehovet er stort, så vi må tenke på påfyllingen som en rask åpning av dette spjeldet akkurat ved bølgetopper. Det er her dimensjoneringen er viktig. All påfylling over en svært liten tid av hele bølgetiden.

Men dette er likevel ikke noe problem for en nettledning selvsagt.

Problemet er at slikt abrupt strømbehov (en peak), effektivt vil indusere strøm til jordlederen som ligger noen millimeter unna i samme ledning og rett inn i signalet.

Allerede i innlegg #44 kom R.E.S inn på en link fra Shunyata. Man kan si mye om Shunyata sin prosa, men de deler sitt elkraftkonsept inn i to deler:

- Dynamic transient current deliverey
    - Component to component interface

Den første mener nå jeg er rimelig grei. Den andre må forstås.

http://www.shunyata.com/Content/products-FAQ_Concepts.html

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Virkningsgrad mann! Min kl A trekker f.eks. konstant 500W uavhengig av hva som omsettes i høyttalerne. Også trekker den noen 10-talls ampere ved oppstart. Der har sikringsstr og karakteristikk betydning. Alt som omsettes av varme i kilder, forsterkere, ledninger og høyttalere er energi som forsynes fra kursen.

Dette bør uansett lett håndteres av en nettledning av "normal" størrelse, men tallene i eksemplet er villedende.
    Ja, det har du helt rett i, og jeg nevner også andre komponenters strømforbruk, og transformasjonene. Men poenget er å få et forhold til energiforbruket i forhold til hva som er tilgjengelig, og hva som til slutt når høyttalerne.

Om man tror det går en foss fra støpsel til høyttaler, kan det være greit å ha i hodet at det er et lite vannglass som tas ut av det fossefallet av høyttalerne. (Og jeg orker ikke å ta opp hva vekselstrøm betyr for den vannstrømanalogien ...)

Mangenot

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    Lytterommet til Harman Int. er ikke anekoisk. Det er behandlet med en del absorbenter og diffusorer i selve rommet foruten skjulte basstiltak og det er sørget for lavt støynivå. Under testene av f.eks høyttalere, så fjernes tiltakene på sideveggene for differensiere i større grad mellom den horisontale off-axis responsen.

Uansett skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være negativt med tiltak i et rom hvor man utfører blindtester. Tvert imot, så er det jo en stor fordel å minimere den enorme forvrengning rommet har dersom man skal høre små forskjeller på utstyr eller bruk av EQ. Alle som har erfart gode tiltak har sikkert opplevd hvor mye lettere det er da å høre forskjell på elektronikk. De forskjellene som kan oppleves som ellers veldig små, trer tydeligere frem. I et dårlig akustisk rom er det fort gjort at slike forskjeller drukner og blir maskert av rommets forvrengning.

For min del er det motsatt. En potensiell svakhet ved enkelte blindtester er nettopp at rommene ikke er gode nok til å kunne differensiere mellom små forskjeller.

Ellers har AtleT så vidt jeg vet det eneste å slå i bordet med at han har greid å høre forskjell mellom en normalkonstruert kabel og en som med all sansynlighet har filteregenskaper. Samt med en forsterker som man kan sette spørsmålstegn ved. I tillegg var testprosedyren tvilsom hvor blant annet en del resultat ble strøket. Og han har ikke vist interesse for å få kablene (og eventuelt forsterker) målt for å bekrefte eller avkrefte. Det kreves litt mer enn det for å si det slik.
    Jeg stilte helt legitime og saklige spørsmål mot et resultat som blir trukket frem i tide og utide. Det er naturlig å diskutere et såpass bransjekritisk resultat.

Jeg mener det er naturlig at de som lytter på hjemmebane under vante forhold gjør et bedre resultat enn de som lytter på bortebane. Akustikktiltak i rommet regner jeg med de fleste amerikanske hifiselgere og hifijournalister er vant med.

Når det gjelder den mer subjektive delen av innlegget ditt så har jeg nylig skrevet til deg at jeg har fortsatt testingen med ulike forsterkere og kabler uten filtre. Hvorfor ser du bort fra den informasjonen?

Har forresten dyp respekt for arbeidet Toole og Olive har lagt ned over mange år. De står for store deler av standarden lydbransjen følger den dag i dag. Det betyr ikke at maskene på "nettet" de har tegnet er så finmasket som det kan bli for alle behov til evig tid.
    Atle T: jeg må bare beundre deg for den roen du viser når du bemøter slike innlegg. Selv bruker jeg å tenke på denne sketsjen:

Yrrol - Stereon - YouTube

Man KAN göra så - Men det är inte RÄTT

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Klaphat, vel, bedøm selv:
    http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20131215/6079.pdf
    http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20131215/5163.pdf

Floyd Toole nevnes ofte i samme åndedrag, siden Olive & Toole har skrevet flere papers sammen:
    http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20131215/5276.pdf
    http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20131215/5270.pdf
    http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20131215/13686.pdf

De artiklene er obligatorisk lesning hvis du vil bli tatt seriøst, i det minste av meg. De handler om ting som faktisk har betydning for lydgjengivelse, ikke sånt vas som kanskje kan tenkes å være hørbart for sarte sjeler under spesielle forhold og derfor prissettes til vanvittige nivåer. :)
    Ja det er meget muligt det er obligatorisk læsning, hvis du skal bokse/diskuterer og imponerer andre forum-deltager, jeg kalder det enten ligegyldig viden, elle viden som har altid har været kendt, eller logik, hvis man gør sig den ulejlighed at prøve at finde ud af/studerer hvordan virkeligheden og specielt stereo virker.

I det første dokument bruger Olive en masse sider på at forklarer at vi reagerer stærkest på den først ankommende lyd og tegner det vigtige billed op med denne lyd, men at de senerer refleksioner også kan forstyrre, hurraaaa... , allerede her begynder han at drager forsøg med mennesker og hvordan de reagerer ved hjælp af "blindtest" osv ind i billedet, og det forsætter med forstærket kraft i de andre dokumenter, han måler deres threshold og hvad de fortrækker/deres præferencer osv.
    Det er den linje hans "forskning" har beholdt til idag hvor jeg beskriver et eksembel her http://www.hifisentralen.no/forumet...kabel-til-6000-er-rimelig-36.html#post1713269 og du referer selv til en anden ligegyldig undersøgelse her http://www.hifisentralen.no/forumet...kabel-til-6000-er-rimelig-93.html#post1725151 Og hvorfor er det ligegyldigt.

Fordi blindtest ikke virker i forhold til audio, og slet ikke kan bruges til at skabe fremskridt inden for hi-fi, det har jeg og andre prøvet at klarlægge her i tråden med link og med almindelig sund logik.

Jeg tør slet ikke tænke på hvor jeg selv var lydmæssigt hvis jeg havde brugt kontrolleret blindtest til alle beslutninger, et er sikkert jeg havde ikke været der hvor jeg er idag, som selv for mig er et overaskende højt niveau for det relativt beskedende beløb der er investeret , under 20-25 tusinde. Jeg ville ikke kunne købe det niveau hos Harman koncernen , og kunne jeg ville jeg med garanti ikke have råd til det.

Min største avision med Sean Olive arbejde og det som jeg mener er direkte degenererende for hi-fi er at han konstant bringer mennesket ind i sit arbejde omkring hi-fi, deres threshold, deres præferencer, deres evner til at at lytte, hvad de foretrækker osv. og alt er typisk set i forhold til en masse lorte hi-fi.

Jeg mener at mennesket i hi-fi sammenhæng skal ses som en black-box , eventuelt med skyldigt hensyn hvordan vi fungerer fra naturen side, det som er grundlagt igennem millioner af år.

Vi mennesker er fuldt ud i stand til at vurderer hvornår hi-fi begynder at blive virkeligt/live, ingen er i tvivl, og der er ingen mening i at vælge mellem noget lorte hi-fi frem for noget andet lorte hi-fi, hvis det ses i forhold til målet.

Der er kun en reference , og det er den levende musik eller hvad det nu er for en lyd man ønsker at gengive, og det er vigtigt at holde fast i at hi-fi begrebet har intet med smag , eller hvad nogen fortrækker, eller musik at gøre.

Det skal dog siges Sean Olive er ikke den eneste "forsker" som hverken har retning eller mål.
    Da jeg var yngre og mere usikker omkring hi-fi læste jeg i hundredvis og atter hundredvis af JAES artikler, ja hver måned gik jeg troligt på DTU's bibliotek og læste det sidste nummer af JAES igennem , det gjorde jeg i årevis, fik jeg så bedre hi-fi af det, nej det gjorde jeg bestemt ikke, jeg blev kun mere og mere forvirret, men det er sikkert muligt at det havde givet mig større vægt i en forum-debat hvis jeg konstant kunne referer til noget JAES som var mere eller mindre ligegyldigt set i forhold til hvad jeg ser som målet, som for mit vedkommende er hi-fi , og det definerer jeg som at gengive en live-begivenhed så nøjagtigt som muligt, og så er den ikke længere. Der er dog en skribent eller to som har overlevet hos mig og det er Malcolm Omar Hawksford , og Bækgård med sit fillerdriver system.

Jeg må indrømme jeg fortrækker at læse mine egne "paper's" som fører direkte til det som det drejer sig om. Selv om det virker temmelig patetisk, linker jeg alligevel til mig selv. Her lidt om direkte lyd http://www.hifisentralen.no/forumet...723-lyddemping-ren-fantasi-8.html#post1690491 Og her mere generelt om hvordan jeg mener det med hi-fi hænger sammen http://www.hifisentralen.no/forumet...rsterkere-etc/67840-hvordan-opna-s-hi-fi.html

Jeg diskuterer her i forummet fordi jeg har to uafklarede problemer omkring hi-fi, 1. det som opfører og opleves som en slags materiale-lyd herunder kabler, 2. og så et punkt som jeg tror jeg har forklaringen på , men som jeg alligevel ikke er 100% sikker på hvordan hænger sammen, perspektivet har nemt ved at bryde loftet og bagvæggen, men vanskeligt ved at bryde sidevæggene, hvis diverse Qsound optagelser ikke medregnes.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Fordi blindtest ikke virker i forhold til audio, og slet ikke kan bruges til at skabe fremskridt inden for hi-fi, det har jeg og andre prøvet at klarlægge her i tråden med link og sund logik.
    Nå ler jeg så høyt at hunden er blitt urolig.

(Man kan ikke ha det åpningssetningsleddet, og avslutte med "sund logik".)

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KW

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    "Jo mer jeg lærer mennesket å kjenne, jo mer elsker jeg min hund"

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg synes jeg ser den blindtesten som panelet legger opp til;
    Den troende gruppen stålsetter seg nervøst og lytter krampaktig etter forskjeller mens den andre gruppen (fornekterne) er fullstendig forutinntatt mhp. null forskjeller (man kunne like gjerne sette inn en boombox og sagt at man skiftet kabel - og fått det samme bombastiske svaret)!
    De lange vinterkveldene må bare fyke forbi med slik en oppslukende interesse..... ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I det første dokument bruger Olive en masse sider på at forklarer at vi reagerer stærkest på den først ankommende lyd og tegner det vigtige billed op med denne lyd, men at de senerer refleksioner også kan forstyrre, hurraaaa... , allerede her begynder han at drager forsøg med mennesker og hvordan de reagerer ved hjælp af "blindtest" osv ind i billedet, og det forsætter med forstærket kraft i de andre dokumenter, han måler deres threshold og hvad de fortrækker/deres præferencer osv.
    Det er den linje hans "forskning" har beholdt til idag hvor jeg beskriver et eksembel her http://www.hifisentralen.no/forumet...kabel-til-6000-er-rimelig-36.html#post1713269 og du referer selv til en anden ligegyldig undersøgelse her http://www.hifisentralen.no/forumet...kabel-til-6000-er-rimelig-93.html#post1725151 Og hvorfor er det ligegyldigt.

Fordi blindtest ikke virker i forhold til audio, og slet ikke kan bruges til at skabe fremskridt inden for hi-fi, det har jeg og andre prøvet at klarlægge her i tråden med link og sund logik.

Jeg tør slet ikke tænke på hvor jeg selv var lydmæssigt hvis jeg havde brugt kontrolleret blindtest til alle beslutninger, et er sikkert jeg havde ikke været der hvor jeg er idag, som selv for mig er et overaskende højt niveau for det relativt beskedende beløb der er investeret , under 20-25 tusinde. Jeg ville ikke kunne købe det niveau hos Harman koncernen , og kunne jeg ville jeg ikke have råd til det.

Min største avision med Sean Olive arbejde og det som jeg mener er direkte degenererende for hi-fi er at han konstant bringer mennesket ind i sit arbejde omkring hi-fi, deres threshold, deres præferencer, deres evner til at at lytte, hvad de foretrækker osv. og alt er typisk set i forhold til en masse lorte hi-fi.

Jeg mener at mennesket i hi-fi sammenhæng skal ses som en black-box , eventuelt med skyldigt hensyn hvordan vi fungerer fra naturen side, det som er grundlagt igennem millioner af år.

Vi mennesker er fuldt ud i stand til at vurderer hvornår hi-fi begynder at blive virkeligt/live, ingen er i tvivl, og der er ingen mening i at vælge mellem noget lorte hi-fi frem for noget andet lorte hi-fi, hvis det ses i forhold til målet.

Der er kun en reference , og det er den levende musik eller hvad det nu er for en lyd man ønsker at gengive, og det er vigtigt at holde fast i at hi-fi begrebet har intet med smag , eller hvad nogen fortrækker, eller musik at gøre.
    Interessant, spesielt linken om refleksjoner og demping, men jeg har litt problemer med å følge logikken din. Du sier at dette ikke har noe med smak eller hva man foretrekker å gjøre. Samtidig sier du at mennesket er i stand til å kjenne igjen naturtro lydgjengivelse når man hører det, dog ikke blindt, men du tar også avstand fra at Olive bringer mennesker med hørselsterskler og preferanser inn i forsøkene.

Blir ikke konsekvensen av de synspunktene nødvendigvis at den eneste rette metode for å vurdere hifi må være målinger med objektive instrumenter, som oscilloskop, THD-analysatorer og differansemålinger, slik at vi kan verifisere at output = input, fullstendig uten å bringe inn mennesker i vurderingen? I så fall er jeg ikke helt enig med deg, tror jeg.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KW
    V

vredensgnag

Gjest
    I mellomtiden spilte Bill Evans "How my heart sings" på anlegget - og jeg måtte opp og danse litt, det er hva som går for "å få fot" her i huset.

Sunn logikk er å spørre seg selv om effekten man ønsker å påvise ikke eksisterer, til tross for at man har vært overbevist om dens eksistens, dersom den ikke lar seg pålitelig påvise, av noen.

Så kan man sette spørsmålstegn ved "hva som skal være pålitelig?" Slik Distinctive gjør der han ser for seg de nervøse troende og bombastiske tvilerne. Hvorfor han måtte bruke slike merkelapper skjønner ikke jeg, men det gjør sikkert han.

Om det mitt hode har skapt av inntrykk ikke kan deles med andre, men er kun mitt inntrykk - altså min subjektive opplevelse av stimuli - så ligger det ikke noe nederlag i det. Jeg liker å se verden med mine øyne, høre den med mine ører, vurdere den mot bakteppet av mine erfaringer og ønsker. Det er da fint?

Naturligvis er det slitsomt dersom hva man går rundt og tror viser seg å være feil, og det er ganske vanlig å mobilisere sterkt for å forsvare sine irrganger. Det gjør vi alle, inntil noe uomtvistelig viser seg å være feil. Alternativt kan man oppsøke et ekko-kammer, der alle tror det samme, og forsterker hverandres oppfatninger.

• Liker
    Reaksjoner: KJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn