I det første dokument bruger Olive en masse sider på at forklarer at vi reagerer stærkest på den først ankommende lyd og tegner det vigtige billed op med denne lyd, men at de senerer refleksioner også kan forstyrre, hurraaaa... , allerede her begynder han at drager forsøg med mennesker og hvordan de reagerer ved hjælp af "blindtest" osv ind i billedet, og det forsætter med forstærket kraft i de andre dokumenter, han måler deres threshold og hvad de fortrækker/deres præferencer osv.
Det er den linje hans "forskning" har beholdt til idag hvor jeg beskriver et eksembel her
http://www.hifisentralen.no/forumet...kabel-til-6000-er-rimelig-36.html#post1713269 og du referer selv til en anden ligegyldig undersøgelse her
http://www.hifisentralen.no/forumet...kabel-til-6000-er-rimelig-93.html#post1725151 Og hvorfor er det ligegyldigt.
Fordi blindtest ikke virker i forhold til audio, og slet ikke kan bruges til at skabe fremskridt inden for hi-fi, det har jeg og andre prøvet at klarlægge her i tråden med link og sund logik.
Jeg tør slet ikke tænke på hvor jeg selv var lydmæssigt hvis jeg havde brugt kontrolleret blindtest til alle beslutninger, et er sikkert jeg havde ikke været der hvor jeg er idag, som selv for mig er et overaskende højt niveau for det relativt beskedende beløb der er investeret , under 20-25 tusinde. Jeg ville ikke kunne købe det niveau hos Harman koncernen , og kunne jeg ville jeg ikke have råd til det.
Min største avision med Sean Olive arbejde og det som jeg mener er direkte degenererende for hi-fi er at han konstant bringer mennesket ind i sit arbejde omkring hi-fi, deres threshold, deres præferencer, deres evner til at at lytte, hvad de foretrækker osv. og alt er typisk set i forhold til en masse lorte hi-fi.
Jeg mener at mennesket i hi-fi sammenhæng skal ses som en black-box , eventuelt med skyldigt hensyn hvordan vi fungerer fra naturen side, det som er grundlagt igennem millioner af år.
Vi mennesker er fuldt ud i stand til at vurderer hvornår hi-fi begynder at blive virkeligt/live, ingen er i tvivl, og der er ingen mening i at vælge mellem noget lorte hi-fi frem for noget andet lorte hi-fi, hvis det ses i forhold til målet.
Der er kun en reference , og det er den levende musik eller hvad det nu er for en lyd man ønsker at gengive, og det er vigtigt at holde fast i at hi-fi begrebet har intet med smag , eller hvad nogen fortrækker, eller musik at gøre.