Ref Lovemusic og hans spørsmål om blindtesting av forsterkere.
Det er min erfaring at man ikke skal veldig høyt opp pris før det blir
meget vanskelig å få vitenskapelige holdbare resultater i dobbel ABX blindtest ved testing av forsterkere. Mulig er det selvsagt, men Lovemusic har et poeng.
Legger ved en liten videosnutt som er postet i en annen tråd nylig. Kan ikke få vært mer enig Atkinson i denne debatten og hans opplevelser med blindtester samsvarer 100% med mine.
Bestemt en god video som ligner meget den battle som finder sted her i tråden, man har lidt på fornemmelsen at de tale lidt forbi hinanden et stykke tid , det virker som Atkinson erfaringer hovedsagligt er fra traditionel blindtest som jeg er enig i er helt uegnet til audio.
Krueger taler om ABX test som er en tilpasning af den traditionelle blindtest til audio og bedre efter min mening, de er vist begge enige om at det er muligt at træne sig op til at klarer sådanne test bedre, man kan vende sig til stress og forvirring.
Men så kommer det store spørgsmål hvorfor skal man bruge blindtest, det er jo ikke om der er forskel i sig selv som er interessant , men måden forskellen udmønter sig på, ikke kun over kort tid men også over lang tid.
Atkinson giver et fint eksembel i begyndelsen af videoen med en Quad og en Michaelson & Austin rør-amp som han ikke kunne høre forskel på i en blindtest. Jeg er sikker på at jeg kunne have oplevet det samme som Atkinson.
Jeg ser det sådan, ved ABX test bliver du ved A og B sat ned i en by på kendte steder som du kan udforske mere og mere for hver gang du ankommer, men så snart der skiftes til X skal du først vurdere/finde ud af hvor du er, og derefter træffe et valg, valget vil i bedste fald være at der vælges rigtigt mellem A og B, forskellen er blevet hørt men hovedvægten er ikke lagt på hvad forskellen er/består i, og er som sagt så efter min mening skide ligegyldig.
Ved traditionel blindtest er der naturligvis endnu mere forvirring og uvished, her aner du overhovedet ikke på noget tidspunkt hvor du er blevet sat ned i byen.
Men som sagt man kan forstærker en blindtest ved at skifte alle kabler på en gang så forskellen bliver så tydelig at ingen er i tvivl eller bliver usikker.
http://www.hifisentralen.no/forumet...-6000-er-rimelig-post1720129.html#post1720129
Blindtesten kan også forstærkes ved at "måleinstrumentet" bliver gjort bedre, her anlæg og lyttepanel. Og her halter de såkaldte "videnskabelige" test jeg har set alvorligt, og det undre mig ikke at de tit giver et nul resultatet.
Skal man endelig lave noget konstruktivt med blindtest så mener jeg at shoot-out modellen er god her ved du hele tiden hvad A og B er og du skal ikke koncentrerer dig om at sætte A og B korrekt, men kun om hvad du foretrækker udfra din egen reference.
http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-hjernen-eller-gulla-rene-3.html#post701602
Ved erfarende lytterer som er bevist om deres reference har jeg kun set at denne model kommer ud som hvis det havde været en seende test, men igen hvorfor i hedehulende skal man så bruge hel eller halvblinde test som kun forvirre vejen mod målet , det som det hele drejer om at opnår naturtro gengivelse, hvad er formålet med blindtest?, vi ved jo alle der er forskel.
Så kan man naturligvis dikuretere dispositioner, hvad man synes er vigtigst at smide penge efter osv. Men at fortælle andre at deres dispostioner er hul i hovedet synes jeg ikke er rimeligt.
Jeg er da ligeglad om I_L og Asbjørn og andre gider bruge penge på kabler fordi de mener at forskellen er ubetydelig, det er deres beslutning og ikke mindst vurdering.
Men man skal ikke pisse på mine og andres vurderinger/arbejde og dispositioner, ved at antyde at det er hul i hovedet at optimerer kabler. Når vi med sikkerhed ved at det gør en forskel.