Cruiser@
Hvis du leser hva Roy skriver så hører han forskjell, men er ikke villig å betale for denne minimale forskellen.
Ikke vær så opptatt av mannen, ta ballen isteden.
Det rapporteres og markedsføres om store forskjeller på signalkabler på lik linje med andre typer kabler, da er det interesant og høre noen teorier fra en erfaren hifi skribent hvorfor forskjellene ikke er like gjeldende på signalkabler som andre typer.
Jeg har ikke noe problem med å svare på det, men jeg har heller ikke fått noe svar fra dere på hvorfor jeg opplever forskjell på noen kabler, men ikke andre, av dere som påstår at opplevde kabelforskjeller ene og alene skyldes placebo. Da burde jeg jo fått bli placebo-lurt på alle typer kabler.
Men til spørsmålet ditt. Jeg er faktisk veldig usikker på det. Erfaringen min med kabler er at de er veldig systemavhengige. Jeg har nemlig opplevd at kabler som jeg ikke hører forskjell på i eget anlegg gjør stor forskjell i et annet. Og motsatt. Derimot har jeg de siste par årene med Krell og Bladelius Embla hatt vanskelig for å høre noen forskjeller på kabler som jeg har forsøkt. Dog skal det bemerkes at det ikke er så ofte jeg tester kabler. Årsaken til det er faktisk at vi i bladet opplever utrolig mye negativitet fra kabelskeptikere når vi tester kabler.
Jeg har som jeg har skrevet i denne tråden tidligere, gått til kabel-tester som jeg gjør med alt annet jeg tester, nemlig med et åpent sinn. Dog uten å ha noen forventninger om jeg kan forvente meg lydforbedring eller ikke. Jeg har ikke oppfatning av at en del kabelskeptikere er like fordomsfrie.
Men jeg har heller aldri lagt skjul på at det KAN være placebo som gjør at jeg hører forskjell. Derfor får jeg ofte noen i familien til å bytte fram og tilbake på kabler, uten at jeg vet hva som er plugget i. Noen ganger hører jeg stor forskjell (les hifi-stor, som ofte ikke er så voldsom), mens andre ganger er forskjellene så små at jeg sliter med å skille de to kablene fra hverandre.
At jeg ikke er så opptatt av måleresultater som andre, skyldes to forhold. Det ene, må jeg innrømme, er at jeg ikke synes jeg har nok kompetanse til det, og det andre er at for meg er det til syvende og sist ørene og om musikken som blir avspilt klarer å bevege meg som er det avgjørende. Da kan det for min del godt måle elendig, så lenge gjengivelsen får meg til å smile og nyte musikken mer enn et produkt som måler helt perfekt. Derimot synes jeg da det er viktig at jeg kan beskrive om et produkt for eksempel gir deg litt "larger-than-life" i mellomtonen, og kanskje verken er så kontant i bassen eller utstrakt i diskanten som jeg har hørt andre produkter er. Så kan folk som leser testene gjøre seg opp en mening om de også vil ha det sånn, eller prioriterer annerledes lydmessig.
Derfor har jeg alltid vært opptatt av at hifi-freakene (det gjelder også meg) gjerne må skaffe seg sine "favoritt-hifijournalister" som de opplever har samme lydpreferanser som dem selv. Dermed vil leserne og journalisten i større grad ha samme utgangspunkt for hva som er bra lyd, og vil lettere kunne forstå beskrivelsen av de produktene som omtales.
Huff, dette ble vel altfor langt
Roy