En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det mangler foreløpig litt kabelmålinger sammenlignet med målinger på forsterkere, dessverre. Er sikkert en god vitenskapelig forklaring på det også.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg har selv jobbet på CERN
    Så fortell om hva de gjør på Cern da. Skal ikke en kabel bare overføre et enkelt digitalt "treff"- signal fra en detektor eller?
    Poenget var vel at de bruker ganske så dyrt utstyr - og en god del av utstyret er utviklet on-site på CERN. F.eks. har de verdens sterkeste magneter der (som befinner seg i en av detektorene).

    Når det gjelder kabler er det viktig at de klarer å overføre nok informasjon pr tidsenhet. Hvis jeg ikke husker feil produseres det omtrent 300 GB i sekundet med data under forsøkene, da i fiberkabler. Nok om det :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.702
    Torget vurderinger
    23
    Kan en kalle det "et fritt marked" lenger når en relativt stor andel hifikunder nesten hypnotiseres til å kjøpe fancy kablage rund baut?? Støttet/underbygget av reviewers og ikke minst produsenter av de andre komponentene som et anlegg består av...

    Da kan man jo tenke seg mulige scenarioer som ligger bak;

    1. Utstyrsprodusentene vet ikke bedre og bare følger med, sånn må det jo være, alle andre gjør det så..
    2. Det ER virkelig store forskjeller, og dette har utstyrsprodusentene sjekket ut og optimalisert for SINE produkter
    3. Ingen av de (eller svært få) tør generelt ta bladet fra munnen og uttale seg............
    kanskje de har for mange "snakes" på skogen selv, i sine egne påstander

    Uansett, et pussig fenomen hele kabeldebatten/hysteriet.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg er gjerne med å diskutere de personlige preferansene. Likevel - for å diskutere disse preferansene er det formålstjenlig å diskutere hva som skiller de forskjellige kablene i lydavtrykk, sant? Så - kan jeg tørre å foreslå at vi 1) definere hvordan de forskjellige kablene lyder 2) diskutere hva den enkelte synes om de forskjellige kablene og deres signatur ? :)
    Definere vitenskapelig? Lykke til.
    Nei, definere i forhold til lydavtrykk, på samme måte som man definerer lydavtrykket i de forskjellige forsterkere.
    Ja - men det er her du får problemer. Før du i det hele tatt er i gang. For når noen mener at det overhodet ikke finnes lydavtrykk å spore fra en kabel - mens andre kan være over seg av begeistring for et opplevd lydavtrykk - hvordan kan man definere noe som helst?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    2. Det ER virkelig store forskjeller, og dette har utstyrsprodusentene sjekket ut og optimalisert for SINE produkter
    Kjøper du et dyrt kamera, kan det være lurt å investere i en dyr linse. Kjøper du et billig kamera, er det bortkastet med dyr linse, for du får ikke utnyttet den likevel.
    Kjøper du en racerbil, bør du legge litt penger i dekk. Kjøper du en Lada, spiller det nesten ingen rolle hvilke dekk du har.
    OSV
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det var vel verdt forsøket å prøve å diskutere kabler med dere :) Jeg kan heller returnere når jeg har behov for å klage litt ;)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    2. Det ER virkelig store forskjeller, og dette har utstyrsprodusentene sjekket ut og optimalisert for SINE produkter
    Kjøper du et billig kamera, er det bortkastet med dyr linse, for du får ikke utnyttet den likevel.
    OSV
    Du kan godt kjøpe et billig speilrefleks og legge pengene i en god linse. Da får du langt bedre bilder enn om du kjøper et dyrt kamera med dårlig linse - for å si det pent. Bare se hva Scott Kelby sier om dette :) På samme måte kan vel kabler i match med forsterker gi et annet lydbilde enn billige kabler..
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.178
    Antall liker
    5.293
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det kom en kar med ny skjermkabel og vips så ble bildet helt strøkent.
    Kanskje du byttet fra VGA til DVI?
    Byttet ingenting jeg. Hva var feilen? Dårlig og gammel skjermkabel sa IT mannen. Er det forskjell på skjermkabler? Ja sa IT mannen med den største selvfølgelighet før han tuslet videre til neste bruker med problemer.
    Final
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.010
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    2. Det ER virkelig store forskjeller, og dette har utstyrsprodusentene sjekket ut og optimalisert for SINE produkter
    Kjøper du et dyrt kamera, kan det være lurt å investere i en dyr linse. Kjøper du et billig kamera, er det bortkastet med dyr linse, for du får ikke utnyttet den likevel.

    OSV
    Dette er sludder og pølsevev fra ende til annen.
    Et bra objektiv vil alltid gi bedre kvalitet enn et dårlig.
    Og en liten korreks: det heter objektiv og ikke linse. Linse er betegnelsen på glassene som brukes i objektivet. Det er gjerne flere linser i et objektiv.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    2. Det ER virkelig store forskjeller, og dette har utstyrsprodusentene sjekket ut og optimalisert for SINE produkter
    Kjøper du et dyrt kamera, kan det være lurt å investere i en dyr linse. Kjøper du et billig kamera, er det bortkastet med dyr linse, for du får ikke utnyttet den likevel.

    OSV
    Dette er sludder og pølsevev fra ende til annen.
    Et bra objektiv vil alltid gi bedre kvalitet enn et dårlig.
    Og en liten korreks: det heter objektiv og ikke linse. Linse er betegnelsen på glassene som brukes i objektivet. Det er gjerne flere linser i et objektiv.
    Legg merke til at K-T, som alltid, bruker ordet "dyrt" i stedet for "bra".
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Et bra objektiv vil alltid gi bedre kvalitet enn et dårlig.
    Nå vet jeg lite om fotografering, så da er det jo farlig å gi seg inn på et slikt område. Men jeg kan klargjøre litt slik at også du er i stand til å forstå poenget.
    Et bra objektiv vil alltid gi bedre kvalitet enn et dårlig, men jeg antar forskjellen vil bli mer merkbar jo bedre kameraet som kobles til er.
    Derfor bør kvaliteten/ prisen på kamera og tilhørende objektiv samsvare slik at man totalt får mest for pengene.
    Slik er det også innen hifi. Les: Du bør ha best mulig anlegg for å rettferdiggjøre store utlegg til kabler (eller til høyttalere for eksempel).
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    2. Det ER virkelig store forskjeller, og dette har utstyrsprodusentene sjekket ut og optimalisert for SINE produkter
    Kjøper du et dyrt kamera, kan det være lurt å investere i en dyr linse. Kjøper du et billig kamera, er det bortkastet med dyr linse, for du får ikke utnyttet den likevel.

    OSV
    Dette er sludder og pølsevev fra ende til annen.
    Et bra objektiv vil alltid gi bedre kvalitet enn et dårlig.
    Og en liten korreks: det heter objektiv og ikke linse. Linse er betegnelsen på glassene som brukes i objektivet. Det er gjerne flere linser i et objektiv.
    Legg merke til at K-T, som alltid, bruker ordet "dyrt" i stedet for "bra".
    Hvis du har lyst å bidra til å klargjøre hva som kjennetegner gode objektiver, så gjør gjerne det. Antar det har noe med sliping, utførelse, materialer og toleranser å gjøre. Og at de dyre er bedre enn de billige.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En nettkabel til 6000,- er billig hvis den er nedsatt fra 10.000,-. Det er 40% rabatt. "Gjedd før pængan", som en kollega sa en gang.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.010
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Et bra objektiv vil alltid gi bedre kvalitet enn et dårlig.
    Nå vet jeg lite om fotografering, så da er det jo farlig å gi seg inn på et slikt område. Men jeg kan klargjøre litt slik at også du er i stand til å forstå poenget.
    Et bra objektiv vil alltid gi bedre kvalitet enn et dårlig, men jeg antar forskjellen vil bli mer merkbar jo bedre kameraet som kobles til er.
    Derfor bør kvaliteten/ prisen på kamera og tilhørende objektiv samsvare slik at man totalt får mest for pengene.
    Slik er det også innen hifi. Les: Du bør ha best mulig anlegg for å rettferdiggjøre store utlegg til kabler (eller til høyttalere for eksempel).
    Det er ikke slik at alle kompnentene i et anlegg bør eller skal ligge på samme kvalitetsnivå.
    Noen ganger er det smart å gi kildematerialet litt ekstra kvalitet slik at du ikke er usikker på om kilden er bra nok.
    Andre ganger er det smart å ha høy kvalitet på kabler, så kan du slippe å tenke på de siden de er bra nok.
    Akkurat som foto, har du et bra objektiv vet du at det ikke er årsaken til bildekvaliteten.

    Kost/nytte-utregninger på alle plan er derfor ikke bestandig fornuftig.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dette er sludder og pølsevev fra ende til annen.
    Et bra objektiv vil alltid gi bedre kvalitet enn et dårlig.
    Og en liten korreks: det heter objektiv og ikke linse. Linse er betegnelsen på glassene som brukes i objektivet. Det er gjerne flere linser i et objektiv.
    Legg merke til at K-T, som alltid, bruker ordet "dyrt" i stedet for "bra".
    Hvis du har lyst å bidra til å klargjøre hva som kjennetegner gode objektiver, så gjør gjerne det. Antar det har noe med sliping, utførelse, materialer og toleranser å gjøre. Og at de dyre er bedre enn de billige.
    Tror vi runder av denne bolken med å konstatere at god optikk er grunnpilaren for ethvert godt resultat. Et tegn i tiden er at folk gjerne er opptatt av antall piksler når de kjøper fotoutstyr. For 40 år siden var folk opptatt av optikk. En grunn var kanskje at vi faktisk også lærte litt om det på skolen.

    Så det er ikke alt som går fremover.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hva er "bra nok"? Ja man hører at en kilde til 100 000 er bedre enn en til 1000 i ethvert anlegg og sikkert med enhver ører.
    Men man hører nødvendigvis ikke at en til 200 000 er bedre, selv i de fleste anlegg. Men har man full pakke på alt, så hører man kanskje at jo den Vivaldi- spilleren til 700 000 var jammen litt bedre enn den Accuphasen til skarve 150 lapper.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Tror vi runder av denne bolken med å konstatere at god optikk er grunnpilaren for ethvert godt resultat.
    Så en test av Nikon D800 (toppmodellen) en gang. De sa at for å utnytte kameraets muligheter fullt ut, skulle absolutt alt annet (objektiv etc, kanskje andre ting) være top notch.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Pris er en avsporing ifht ytelse som ett automatisk parameter .. Selvom noen er såvidt naive at de tror at prisen avgjør ytelsen..
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tror vi runder av denne bolken med å konstatere at god optikk er grunnpilaren for ethvert godt resultat.
    Så en test av Nikon D800 (toppmodellen) en gang. De sa at for å utnytte kameraets muligheter fullt ut, skulle absolutt alt annet (objektiv etc, kanskje andre ting) være top notch.
    D800 er ikke toppmodellen - det er D4. D800 anbefales
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Så etter 120 sider med kabeltråkking kan vi konkludere med at det er håpløst å diskutere kabel. Fantastisk - hva gjør man her egentlig?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Tror vi runder av denne bolken med å konstatere at god optikk er grunnpilaren for ethvert godt resultat.
    Så en test av Nikon D800 (toppmodellen) en gang. De sa at for å utnytte kameraets muligheter fullt ut, skulle absolutt alt annet (objektiv etc, kanskje andre ting) være top notch.
    Det inkluderer nok dessverre også fotografens hode. Instruksjonsboken til min D 90 er lang som et ondt år, og jeg brukte en halv dag på å pløye gjennom. Da jeg senere skulle bruke apparatet, var det stadig frem med boka. Ikke minst da jeg skulle forsøke meg på astrofoto, tok det halve natten å få til det som jeg likevel ikke greide: å ta brukbare bilder. Hvis D800 er enda verre, skjønner jeg at jeg må bruke tiden på annet enn foto.

    Men uansett: Optikken tilsvarer PU'en innen Hi-Fi. Den må hold mål.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Så etter 120 sider med kabeltråkking kan vi konkludere med at det er håpløst å diskutere kabel. Fantastisk - hva gjør man her egentlig?
    Det var jo det jeg forsøkte å fortelle deg med en gang. :)

    Kabeltråder er kun til for fornøyelsens skyld.

    Det finnes dog ett unntak etter min mening, og det er phono-kabel. Her er utslagene så åpenbare at det faktisk kan være et poeng å utveksle erfaringer.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.010
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Så etter 120 sider med kabeltråkking kan vi konkludere med at det er håpløst å diskutere kabel. Fantastisk - hva gjør man her egentlig?
    Temaet strømkabel virker uttømt for denne gang, og argumentene stanger bare mot hverandre.
    Etter 120 sider er ingen blitt noe klokere enn når de begynte.
    Da blir gjerne digresjonene mer morsomme å følge enn selve topic.
    Hvis du er lesehungrig finnes det sikkert 100 tilsvarende tråder om kabel, antikabel og der du legger egenlagde kabler.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.010
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Så etter 120 sider med kabeltråkking kan vi konkludere med at det er håpløst å diskutere kabel. Fantastisk - hva gjør man her egentlig?
    Det var jo det jeg forsøkte å fortelle deg med en gang. :)

    Kabeltråder er kun til for fornøyelsens skyld.

    Det finnes dog ett unntak etter min mening, og det er phono-kabel. Her er utslagene så åpenbare at det faktisk kan være et poeng å utveksle erfaringer.
    Phonokabel mellom platespiller og riaa har jeg laget selv.
    Sølvtråd som er isolert med teflon, skjermen er hentet fra en vanlig koaxkabel. Loddet på de beste phonopluggene fra Neutrik.
    Skjerm var nødvendig på denne da jeg hadde problemer med støy.
    Alle andre phonokabler er laget uten skjerm og uten teflon, men med sølvtråd og bomull som isolasjon.
    Synes dette låter greit.
    Sølvtråd er billig i innkjøp, og du kan mekke slike kabler for 100-lappen + kostnader for plugg.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Så etter 120 sider med kabeltråkking kan vi konkludere med at det er håpløst å diskutere kabel. Fantastisk - hva gjør man her egentlig?
    Det var jo det jeg forsøkte å fortelle deg med en gang. :)

    Kabeltråder er kun til for fornøyelsens skyld.

    Det finnes dog ett unntak etter min mening, og det er phono-kabel. Her er utslagene så åpenbare at det faktisk kan være et poeng å utveksle erfaringer.
    Phonokabel mellom platespiller og riaa har jeg laget selv.
    Sølvtråd som er isolert med teflon, skjermen er hentet fra en vanlig koaxkabel. Loddet på de beste phonopluggene fra Neutrik.
    Skjerm var nødvendig på denne da jeg hadde problemer med støy.
    Alle andre phonokabler er laget uten skjerm og uten teflon, men med sølvtråd og bomull som isolasjon.
    Synes dette låter greit.
    Sølvtråd er billig i innkjøp, og du kan mekke slike kabler for 100-lappen + kostnader for plugg.
    Hipp hurra! Da er neste kabeldiskusjon i gang!
    Flott at du har laget din egen kabel og er fornøyd. Det beviser vel egentlig ingen ting?? Eller er poenget at enhver hjemmesnekret kabel er like god som de man kjøper, og at alle phono-kabler låter likt??? I så fall er du ganske main-stream i forhold til kabelskeptikerne i denne tråden. ;)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Så etter 120 sider med kabeltråkking kan vi konkludere med at det er håpløst å diskutere kabel. Fantastisk - hva gjør man her egentlig?
    Det var jo det jeg forsøkte å fortelle deg med en gang. :)

    Kabeltråder er kun til for fornøyelsens skyld.

    Det finnes dog ett unntak etter min mening, og det er phono-kabel. Her er utslagene så åpenbare at det faktisk kan være et poeng å utveksle erfaringer.
    Dere får nyte smerten :)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.010
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Så etter 120 sider med kabeltråkking kan vi konkludere med at det er håpløst å diskutere kabel. Fantastisk - hva gjør man her egentlig?
    Det var jo det jeg forsøkte å fortelle deg med en gang. :)

    Kabeltråder er kun til for fornøyelsens skyld.

    Det finnes dog ett unntak etter min mening, og det er phono-kabel. Her er utslagene så åpenbare at det faktisk kan være et poeng å utveksle erfaringer.
    Phonokabel mellom platespiller og riaa har jeg laget selv.
    Sølvtråd som er isolert med teflon, skjermen er hentet fra en vanlig koaxkabel. Loddet på de beste phonopluggene fra Neutrik.
    Skjerm var nødvendig på denne da jeg hadde problemer med støy.
    Alle andre phonokabler er laget uten skjerm og uten teflon, men med sølvtråd og bomull som isolasjon.
    Synes dette låter greit.
    Sølvtråd er billig i innkjøp, og du kan mekke slike kabler for 100-lappen + kostnader for plugg.
    Hipp hurra! Da er neste kabeldiskusjon i gang!
    Flott at du har laget din egen kabel og er fornøyd. Det beviser vel egentlig ingen ting?? Eller er poenget at enhver hjemmesnekret kabel er like god som de man kjøper, og at alle phono-kabler låter likt??? I så fall er du ganske main-stream i forhold til kabelskeptikerne i denne tråden. ;)
    Helt riktig på alle punkter......nesten.
    Jeg mener selv at jeg hører forskjell på kabler. Dyre sølvkabler har jeg ikke råd til, så det måtte bli hjemmesnekra. Er ikke skeptiker, men jeg har skjønt at det er fullt mulig å lage en 10.000-kroners kabel for adskillig mindre penger.
    Det synes jeg er et viktig budskap å dele med andre. At jeg liker sølv får bli en smakssak.
    Alle mine kabler er lagd uten vitenskapelig belegg eller tanke om det, men de låter sabla godt sammenlignet med andre, om jeg skal si det selv.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.010
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Så etter 120 sider med kabeltråkking kan vi konkludere med at det er håpløst å diskutere kabel. Fantastisk - hva gjør man her egentlig?
    Det var jo det jeg forsøkte å fortelle deg med en gang. :)

    Kabeltråder er kun til for fornøyelsens skyld.

    Det finnes dog ett unntak etter min mening, og det er phono-kabel. Her er utslagene så åpenbare at det faktisk kan være et poeng å utveksle erfaringer.
    Dere får nyte smerten :)
    Dette er ikke smerte Redux. Dette er øl og popcorn, og bedre enn free porn på TV.
    Skal du ha bedre underholdning må du slå av pc'en og sette på musikk:cool:
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Satt å jobbet. En kollega stakk innom og utbrøt: så dårlig PC skjerm du har. Stikk innom IT å få dem til å bytte.

    Jeg hadde nesten vent meg til det blasse grønnstikket i skjermen men løftet av røret og ringte IT

    Det kom en kar, ikke med ny skjerm, men med ny skjermkabel og vips så ble bildet helt strøkent. Hva vil jeg med dette?
    Jo poenget er at også denne kabelen har kun oppgaven med å transportere elektriske signaler. Forskjell i ytelse var stor. Prisen på den nye skjermkabelen er antakelig den samme som den gamle kabelen.
    Ingen ville akseptert å betale i dyre dommer for en god skjermkabel.
    Det aksepterer imidlertid HIFI folket.

    Final
    Sikker på at det var samme kabeltype som ble brukt? Komponent? VGA? HDMI/DVI?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Så etter 120 sider med kabeltråkking kan vi konkludere med at det er håpløst å diskutere kabel. Fantastisk - hva gjør man her egentlig?
    Det var jo det jeg forsøkte å fortelle deg med en gang. :)

    Kabeltråder er kun til for fornøyelsens skyld.

    Det finnes dog ett unntak etter min mening, og det er phono-kabel. Her er utslagene så åpenbare at det faktisk kan være et poeng å utveksle erfaringer.
    Dere får nyte smerten :)
    Dette er ikke smerte Redux. Dette er øl og popcorn, og bedre enn free porn på TV.
    Skal du ha bedre underholdning må du slå av pc'en og sette på musikk:cool:

    For å avrunde og vinkle dette i en mer positiv lei. LYKKE TIL MED DE NYE HØYTTALERNE, REDUX!!!:)

    (Så får vi håpe du slipper å komme tilbake til kablene. Forsøk i så fall på vennetråden for ML.)

    mvh
    Harald
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dere får nyte smerten :)
    Dette er ikke smerte Redux. Dette er øl og popcorn, og bedre enn free porn på TV.
    Skal du ha bedre underholdning må du slå av pc'en og sette på musikk:cool:

    For å avrunde og vinkle dette i en mer positiv lei. LYKKE TIL MED DE NYE HØYTTALERNE, REDUX!!!:)

    (Så får vi håpe du slipper å komme tilbake til kablene. Forsøk i så fall på vennetråden for ML.)

    mvh
    Harald
    Takk for det. Jeg tror mine egne ører med utprøving av div. kabler er beste vei å gå - dette forumet gir liten mening hvis hensikt er å få kunnskap.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dere får nyte smerten :)
    Dette er ikke smerte Redux. Dette er øl og popcorn, og bedre enn free porn på TV.
    Skal du ha bedre underholdning må du slå av pc'en og sette på musikk:cool:

    For å avrunde og vinkle dette i en mer positiv lei. LYKKE TIL MED DE NYE HØYTTALERNE, REDUX!!!:)

    (Så får vi håpe du slipper å komme tilbake til kablene. Forsøk i så fall på vennetråden for ML.)

    mvh
    Harald
    Takk for det. Jeg tror mine egne ører med utprøving av div. kabler er beste vei å gå - dette forumet gir liten mening hvis hensikt er å få kunnskap.
    Ingenting som slår egne ører - men innimellom det mange oppfatter som støy og krangling, er det utrolig mye kunnskap å hente her på HFS. Men det er opp til hver enkelt av oss å skille klinten fra hveten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For å avrunde og vinkle dette i en mer positiv lei. LYKKE TIL MED DE NYE HØYTTALERNE, REDUX!!!:)

    (Så får vi håpe du slipper å komme tilbake til kablene. Forsøk i så fall på vennetråden for ML.)

    mvh
    Harald
    Takk for det. Jeg tror mine egne ører med utprøving av div. kabler er beste vei å gå - dette forumet gir liten mening hvis hensikt er å få kunnskap.
    Ingenting som slår egne ører - men innimellom det mange oppfatter som støy og krangling, er det utrolig mye kunnskap å hente her på HFS. Men det er opp til hver enkelt av oss å skille klinten fra hveten.
    Samt at, dessverre, for de av oss som har vært her inne en stund så har denne diskusjonen pågått en stund. Lettere å ty til harselas , ot og ren kjedsommelighet når emnet dukker opp på ny ...Ikke mye hjelpsomt ovenfor nye medlemmer, men slik er ståa..
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    For å avrunde og vinkle dette i en mer positiv lei. LYKKE TIL MED DE NYE HØYTTALERNE, REDUX!!!:)

    (Så får vi håpe du slipper å komme tilbake til kablene. Forsøk i så fall på vennetråden for ML.)

    mvh
    Harald
    Takk for det. Jeg tror mine egne ører med utprøving av div. kabler er beste vei å gå - dette forumet gir liten mening hvis hensikt er å få kunnskap.
    Ingenting som slår egne ører - men innimellom det mange oppfatter som støy og krangling, er det utrolig mye kunnskap å hente her på HFS. Men det er opp til hver enkelt av oss å skille klinten fra hveten.
    Samt at, dessverre, for de av oss som har vært her inne en stund så har denne diskusjonen pågått en stund. Lettere å ty til harselas , ot og ren kjedsommelighet når emnet dukker opp på ny ...Ikke mye hjelpsomt ovenfor nye medlemmer, men slik er ståa..
    Vel - det er jo hjelpsomt på en måte å synliggjøre at det er forskjellige meninger og erfaringer om dette og hint. Uansett er det opp til hver enkelt av oss - nykommere eller ei - å ta egne beslutninger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.262
    Antall liker
    2.864
    Torget vurderinger
    16
    Et bra objektiv vil alltid gi bedre kvalitet enn et dårlig.
    Nå vet jeg lite om fotografering, så da er det jo farlig å gi seg inn på et slikt område. Men jeg kan klargjøre litt slik at også du er i stand til å forstå poenget.
    Et bra objektiv vil alltid gi bedre kvalitet enn et dårlig, men jeg antar forskjellen vil bli mer merkbar jo bedre kameraet som kobles til er.
    Derfor bør kvaliteten/ prisen på kamera og tilhørende objektiv samsvare slik at man totalt får mest for pengene.
    Slik er det også innen hifi. Les: Du bør ha best mulig anlegg for å rettferdiggjøre store utlegg til kabler (eller til høyttalere for eksempel).
    Det er en interessant forskjell på hvordan et objektiv og en hifikabel vurderes. Prisen på et objektiv er i stor grad avhengig av objektive data som f.eks største blenderåpning, type fokusmotor, type glass i elementene osv. Hva bestemmer prisen på en hifikabel? Hvilke objektive data kan forsvare de enorme prisforskjellene fra Biltema til Valhalla?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ingenting som slår egne ører - men innimellom det mange oppfatter som støy og krangling, er det utrolig mye kunnskap å hente her på HFS. Men det er opp til hver enkelt av oss å skille klinten fra hveten.
    Samt at, dessverre, for de av oss som har vært her inne en stund så har denne diskusjonen pågått en stund. Lettere å ty til harselas , ot og ren kjedsommelighet når emnet dukker opp på ny ...Ikke mye hjelpsomt ovenfor nye medlemmer, men slik er ståa..
    Vel - det er jo hjelpsomt på en måte å synliggjøre at det er forskjellige meninger og erfaringer om dette og hint. Uansett er det opp til hver enkelt av oss - nykommere eller ei - å ta egne beslutninger.
    Som nykommer på forumet (men ikke som nykommer innen hifi) har jeg lyst til å svare på denne. Det er faktisk ikke veldig hjelpsomt. Dere tviholder på argumentet om subjektivitet, omtrent som en unnskylding for å unngå teamet om kabler fullstendig. Å argumentere for at kabel ikke spiller noe rolle er omtrent som å argumentere for at forsterker ikke spiller noen rolle, ettersom akustikken i rommet likevel betyr mye mer osv... Hele verdiskjeden betyr noe. For å snu det på hodet - det hadde vært rart om det ikke gjorde det. Trafoene i min forsterker betyr f.eks mye for lyden - hvorfor skulle ikke kablene bety noe da?
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    4.492
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Har testa en Nordost til 995,- som jeg fikk med på kjøpet en gang, og har den enda til DAC.

    Forsterkere, diverse intr. og rør, null forskjell.
    CD spiller forskjell, i favør Nordosten. Mer ro i lydbildet og klarere lyd. Innbiller meg at strømforsyningen i komponentene har noe å si?
    må si meg litt enig i dette i hvert fall har akk selv testa den rimeligste til nordost magus til ca 1000 kr den gjorde meg faktisk bare frustrert når jeg kobla den i sony es -en men den likte ikke den nordosten særlig godt :p men når jeg kobla den i esoteric-en ``cd`` spillern
    så blei det litt mere rom og stemmene kom litt tydeligere frem med litt mer kropp, har også prøvd nordost sin blue heaven serie som er hakket over til ca 1500 den har jeg aldri klart å bli fortrolig med låter tynt og unyansert i forhold til magus-en til 1000 lappen
    så er tydelig at det med strømkabler har veldig variabel innvirkning fra komponent til komponent , men vil si at strøm relaterte kablerier er noe av de kablingene jeg mener de fleste kan høre forskjeller på en eller annen plass i kilden, burde vel egentlig begynne før støpselet i veggen og :) dritt inn er som regel dritt ut:)blir litt som å sammenligne kroppen med anlegg tenker man lite på hva man forer kroppen med så får man deretter fettbelegg i årer osv og etter hvert vil vi gå dårlig på tomgang :p samme blir det jo med et anlegg om det får dårlig,uren strøm, signaler da vil det jo alltid være noe lurum i systemet og vil jo da jobbe overtid for å bli kvitt dritten :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn