Et veldig godt innlegg Ulf-B.Vi har alle sammen et forskjellig "ståsted" når det gjelder lyd og HiFi.
Det er det verd å merke seg.
Mvh Kenneth
Subjektivitet og forskjellig ståsted må ikke bli en hvilepute for å unngå å bruke ørene man har fått utlevert. For eksempel har jeg til gode å ha noen på besøk, og som er over gjennomsnittlig interessert i hifi, som ikke syne at Quadene (ESL 63) er fullstendig overlegne i mellomtonen (unntaket er Quad ESL 57) (selv om de har mange andre svakheter!) på for eksempel tenorvokal, akustisk gitar osv. De kan reagere på manglende bass & dynamikk, utseende (gravstøtter/monolitter) og øvre toneleie - men de blir svært overrasket over mellomtonen. Dette gjelder også folk som har brukt fryktelig mye penger på sine anlegg, og som ikke har hørt Quad før.
Dette er kun et eksempel på at det ER mulig ha noen felles preferanser på hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det samme mener jeg gjelder for kabler og forsterkere. Det blir veldig "politisk korrekt" å late som at andres dårlige valg av utstyr likesom er OK. Det er lov å være litt kritisk og ærlig i retorikken, synes jeg
Og, tar man feil så lærer man også noe på veien!
Felles for de fleste her er nok å ha best mulig lyd etter egne preferanser og ører.
Av høflighetshensyn er det lite kritikk av hverandres utstyr. Tror det er slik det skal være for å ha en nogenlunde gemyttelig tone på et slikt forum.
Direkte ærlighet er viktig å ta over bordet. Øye for øye, tann for tann.
Kritikk av ESL63 vil jeg derfor ikke gå inn på fordi det er dine høyttalere.
Generelt kan jeg si at elektrostater har god 3D, bra mellomtone, men passer ikke meg. Jeg kan ikke for alt i verden sette meg inn i dine valg og si at de er dårlige, selv om jeg ikke synes Quad tilfredstiller mine behov. Skjønner??
At man er subjektiv er helt greit, men det skal være med glimt i øyet. Ingen grunn til å fortelle folk at de har gjort et dårlig valg hvis de er fornøyde.
Ellers vil tonen fort bli at alle andre som ikke har horn er noen duster. Det ønsker ingen.