En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    13
    akustikk tiltak??
    Alltid kommer en dragendes med dette..
    Vi som koser oss ilag med andre har anlegget i stuen, som igjen fører til mer kos og mer musikk. Vi kan ikke bygge om stuen til lydstudio og ikke er det ønskelig heller.

    Jeg tror du har missforstått noe vesentlig om du tror du må bygge stuen om til lydstudio for å oppnå bedre resultater enn med bytting av strømkabler, det skal jo ingenting til.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    4.491
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    vi er alle forskere i våre egne laboratorium , litt her og litt der har mine metoder ;)

    det er vel litt med kabel serier som med biler noen modeller er de bare heldige med, mens andre ikke,
    noen konstruksjoner funker best i teorien og andre kun i praksis :) hokus Pokus :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ingenting som slår egne ører - men innimellom det mange oppfatter som støy og krangling, er det utrolig mye kunnskap å hente her på HFS. Men det er opp til hver enkelt av oss å skille klinten fra hveten.
    Samt at, dessverre, for de av oss som har vært her inne en stund så har denne diskusjonen pågått en stund. Lettere å ty til harselas , ot og ren kjedsommelighet når emnet dukker opp på ny ...Ikke mye hjelpsomt ovenfor nye medlemmer, men slik er ståa..
    Vel - det er jo hjelpsomt på en måte å synliggjøre at det er forskjellige meninger og erfaringer om dette og hint. Uansett er det opp til hver enkelt av oss - nykommere eller ei - å ta egne beslutninger.
    Som nykommer på forumet (men ikke som nykommer innen hifi) har jeg lyst til å svare på denne. Det er faktisk ikke veldig hjelpsomt. Dere tviholder på argumentet om subjektivitet, omtrent som en unnskylding for å unngå teamet om kabler fullstendig. Å argumentere for at kabel ikke spiller noe rolle er omtrent som å argumentere for at forsterker ikke spiller noen rolle, ettersom akustikken i rommet likevel betyr mye mer osv... Hele verdiskjeden betyr noe. For å snu det på hodet - det hadde vært rart om det ikke gjorde det. Trafoene i min forsterker betyr f.eks mye for lyden - hvorfor skulle ikke kablene bety noe da?
    For meg har diskusjonene på HFS - i kombinasjon med egne erfaringer - vært hjelpsomme, i den forstand at jeg etterhvert har forstått at det er mange veier til godlyd, og at vi oppfatter og vektlegger de små nyansene i alle ledd i hifi-kjeden forskjellig.

    Vi kan jo ta hifi-kjeden - siden du er inne på den. Enkelte hører forskjell på drivverk - mens andre har motsatt erfaring: alle drivverk låter til forveksling likt. Det betyr jo ikke at drivverket ikke betyr noe - men det ville være rart om den som ikke hører forskjell, skulle bruke tid og penger på å oppgradere drivverk. For min egen del har jeg stor tro på at DACen betyr mye for lyden. Jeg hører forskjeller som jeg er villig til å betale for. Men andre kan si at en DAC er en DAC - låter til forveksling likt. Samme med forsterkere. Noen mener at forsterkeren betyr mye - for andre blir det mer hipp som happ. Jeg hører til dem som legger relativt mye nettopp i forsterker - kunne gjerne ha lagt enda mer penger i det hvis det ikke hadde vært for plassforholdene og WAF her hjemme. Høyttalere og akustikk er vel der det er størst enighet - men også der har enkelte sine erfaringer. Noen sverger til hornhøyttalere - kan ikke bli godlyd ellers - men f.eks. broren min skyr bånddiskanter som pesten. Han sverger forresten også til CDbasert musikk - og styrer unna harddiskbasert musikk. "Hører tydelig forskjell", sier han. Jeg kan jo også nevne sub: helligbrøde for enkelte å bruke sub til musikk, men f.eks. jeg anser sub som helt uunnværlig. Til slutt kabler - vi må jo ikke glemme kablene - og surprise, surprise: samme fenomen gjør seg gjeldende her. Noen hører forskjeller som andre ikke hører.

    Så det er ikke det at kabler ikke spiller noen rolle. Eller DACer. Eller trafoer. Men vi kommer til forumet med forskjellig ballast og forskjellige erfaringer - og det ville jo være rart om vi skulle komme med råd og innspill som er i strid med våre egne erfaringer. For meg holder det stort sett at kablene er lange nok. Jeg mener å ha hørt forskjell på RCA og XLR i mine anlegg - så jeg sverger til det siste. Uten at jeg egentlig har noen god forklaring på hvorfor det skulle være slik. Høyttalerkabler er ikke noe jeg bruker tid på - hører ikke noen vesentlig forskjell. Strømkabler har aldri hatt noen betydning for min lytteopplevelse - også der sparer jeg masse penger.

    Så du kan si at alt spiller en rolle - det ville jo ikke ha blitt lyd ellers - men det spiller forskjellig rolle for forskjellige personer.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Et veldig godt innlegg Ulf-B.Vi har alle sammen et forskjellig "ståsted" når det gjelder lyd og HiFi.
    Det er det verd å merke seg.
    Mvh Kenneth
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    All honnør til hi-fi skeptikerene som holder ut å diskutere en strømkabel med de godtroende her gjennom 120 sider!

    Men diskusjonen er fåfengt. Så lenge subjektivistene oppfatter sine egne lytteopplevelser som absolutte og helt separat og upåvirket av forventningsbias/placebo, fysikk og sammenlignbare blindtester så finnes det ingen argumenter igjen. Det blir bare "godag mann økseskaft"...
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.170
    Antall liker
    5.279
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Redux - alt i kjeden påvirker lyden. Hovedspørsmålet er om du vil påvirke lyden aktivt (anlegget som musikkinstrument) eller søke minst mulig påvirkning (anlegget som gjengiver).

    Mange har ikke et avklart forhold til dette.

    Den som har brukt mye penger på produkter vil forsvare sine valg uansett. Jo mer penger som er brukt av den enkelte, desto sterkere blir forsvaret av egne valg og desto mer indignerte blir folk. Valgene sier noe om hvem du er og hvilke "klubb" du tilhører.

    Saklige diskusjoner basert på logikk er vanskelig når folk identifiserer seg med eget utstyr.

    I dette landskapet befinner du deg som ny HFS'er. Noen råd man får her er svært gode, andre råd er dårlige. Du må selv sortere.


    Final
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    485
    Antall liker
    335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan jo ta hifi-kjeden - siden du er inne på den. Enkelte hører forskjell på drivverk - mens andre har motsatt erfaring: alle drivverk låter til forveksling likt. Det betyr jo ikke at drivverket ikke betyr noe - men det ville være rart om den som ikke hører forskjell, skulle bruke tid og penger på å oppgradere drivverk. (...)
    Absolutt et godt poeng. Men det er jo litt pussig at opplevelsene er så forskjellige, for her handler det jo ikke først og fremst om preferanser for en bestemt lydkarakter - at man kan vektlegge varme, nøytralitet, oppløsning, fet lyd, osv. Noen kabeltilhengere bruker riktignok kablene som et slags "verktøy" for å justere anleggets karakter, men i bunn og grunn handler kabelspørsmålet om to ytterpunkter, hvor hver part sier "klar forskjell" mot "ingen forskjell" i generell lydkvalitet.

    Som flere kabelskeptikere har nevnt her på forumet, så fanger de selvfølgelig opp forbedringer fra andre oppgraderinger - en kabelskeptiker er jo slett ikke likegyldig til valg av øvrig utstyr som forsterker og høyttalere. Når de hører forskjell på annet utstyr, hvorfor skulle de da gå glipp av eventuelle forskjeller på kabelsiden? På den andre siden ville det jo også være rart om kabeltilhengere hiver utallige tusener ut vinduet som et resultat av ren placebo.

    Jeg er tidligere kabelskeptiker, som nå har ganske dyre kabler i systemet. Faktisk vil jeg si at et bytte til Heimdall 2 strømkabler til DAC og forsterker var en større oppgradering enn signal -og høyttalerkabler av samme serie. Nye strømkabler ga også klart større utbytte enn et nettfilter til 32.000 (IsoTek Evo3 Titan) testet med mine nåværende komponenter, men med mine forrige kabler. Særlig holografi og detaljnivå fikk et klart løft. Selv om 10 lapper fremdeles høres ganske vanvittig ut for to strømkabler, vil jeg absolutt si at de ga valuta for pengene. Uten at jeg er noe nærmere å skjønne *hvorfor* det er slik. Strømkabler var jeg nok enda mer skeptisk til enn andre typer...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.352
    Antall liker
    37.167
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For meg sier det mest om strømforsyningen i effektforsterkeren din, dessverre. Vi diskuterte de fysiske årsakene til at noe slikt kan skje herfra og et par sider utover: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-8.html#post1458019

    Siterer min egen konklusjon, men forutgående analyse står i linken over:
    Så, hva må til for at bytte av strømkabler skal gjøre hørbar forskjell? Formodentlig en (altfor) enkel strømforsyning med støyende diodebroer, dårlig gjennomtenkt ledningstrekk mellom diodebro og glattekondensatorer, og manglende bypass-kondensatorer ved siden av effekttransistorer og andre strømforbrukere. Så kan vi nok en gang filosofere over det geniale i å bruke tusenvis av kroner på "bedre" strømkabler når problemet egentlig er at produsenten av komponentene sparte inn noen få kroner ved å utelate bypass-kondensatorer og/eller å lage en primitiv strømforsyning, enten det nå skyldtes inkompetanse eller gjerrighet.
     
    Sist redigert:

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Min PAss LAbs X350.5 hadde da tydeligvis en elendig designet og gjennomført strømforsyning da ;) NP kan tydeligvis mye mindre enn sofadommerne her inne..... ;)
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    485
    Antall liker
    335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    @ Asbjørn:

    Jeg har lest i den tråden din tidligere, og synes den er interessant, selv om den blir litt for teknisk for meg. Så er jeg absolutt åpen for at forskjellig utstyr reagerer ulikt på ytre påvirkninger som kabler, strømrens, o.l. På den andre siden ville det ikke blitt gratis å skifte ut forsterkeren, heller. Anlegget mitt er jo ikke veldig bra sammenlignet med mye annet man finner her inne, men har nok nådd det stadiet hvor hver tydelige oppgradering begynner å koste litt. Jeg opplevde altså en klar forbedring av å bruke 10 lapper på strømkabler, og bekymrer meg ikke så mye for *hva* pengene ble lagt i så lenge sluttresultatet blir bedre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.352
    Antall liker
    37.167
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min PAss LAbs X350.5 hadde da tydeligvis en elendig designet og gjennomført strømforsyning da ;) NP kan tydeligvis mye mindre enn sofadommerne her inne..... ;)
    Les hva NP selv skriver om stømkablers betydning. ;)

    Audiophiles love wire. Perhaps the appeal lies in the accessibility to understanding. Perhaps not. In any case, I like my wire thick and short, and made out of pure soft metals such as copper or silver. I like it terminated tightly and soldered where possible.
    https://passlabs.com/articles/power-supplies-commentary-for-consumers
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Å jaaa da, jeg har lest hva han skriver, men jeg har faktisk testet på gjester/kompiser og det var ikke tvil, legg merke til at jeg IKKE skriver noe om pris, bare at det var forskjeller. "favorittkabelen" var en Chapter Audio nettkabel (som ser meget fancy ut) som jeg fikk med gratis en gang jeg handlet med Hifihuset :)
    Min PAss LAbs X350.5 hadde da tydeligvis en elendig designet og gjennomført strømforsyning da ;) NP kan tydeligvis mye mindre enn sofadommerne her inne..... ;)
    Les hva NP selv skriver om kablers betydning. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.352
    Antall liker
    37.167
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan selvsagt ikke argumentere mot hva du hørte, ettersom jeg ikke var til stede, men noe slikt ville overraske meg. Pass har noen av de stauteste strømforsyningene på markedet i effektforsterkerne sine. Jeg ville startet med å prøve å reprodusere forskjellen blindt for å være sikker på at den er reell, og ikke f eks påvirket av fancy utseende. Deretter ville jeg prøvd å isolere problemet ved å plugge ut alle potensielle støykilder på kursen og se om forskjellene forsvinner, og ved å teste på litt forskjellige tidspunkter av dagen og uken for å se om det har sammenheng med tilstanden på nettet (spør Ymir!). Hvis det fortsatt var hørbare forskjeller mellom strømkabler uavhengig av alt det, tror jeg at jeg ville kontaktet kundeservice hos Pass og bedt om reparasjon under garantien.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.530
    Antall liker
    106.610
    Torget vurderinger
    23
    Kabler av alle typer hører med til det audiofile gadgetsortimentet og kjøpes bl.a. som godteri... ikke nødvendigvis alltid med de mest rasjonelle vinklinger heller. So be it - det er en fri verden.. eller?

    Noen synes champagne og kaviar er godteri, og har anledning til det - andre stjeler rabarbra fra nabohagen og dypper i sukker. Ikke noe galt i det heller.

    Det må være lov å både hate og elske feite fine ting? Akkurat som alt annet her i verden. Hører man ting, innbilt eller reelt, så hører man vel det da. Og det er selvsagt sterkt subjektivt. Hører man IKKE, eller vektlegger ev. det man hører minimalt, så er dette også legitimt. Enten man har teknisk kunnskap/belegg for at det er sånn, eller man ikke er så veldig interessert.

    Personlig er jeg en herlig blanding av alle disse komponentene, og evner ikke å hisse meg opp over hverken dyre eller billige kabler. Alt til sin tid.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Kan vel si at det ble blindtestet, en 5-10 byttinger i slengen på alle døgnets tider (morgen,dag, ettermiddag kveld/natt :) ) Og det hele ble gjort en 5-7 ganger med samme resultat hver gang :) Chapterkabelen sørget for en mer oppløst og strammere lyd hver gang, og forholdene for X350.5 var de samme siden vi koblet om med et par minutters mellomrom :) Jeg skal ikke forklare hvorfor, men klare forskjeller var det og siden kabelen var gratis ble den stående ;) BTW: Anlegget sto på engen dedikert 16 amperes kurs :)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.530
    Antall liker
    106.610
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.... rart det der.. gratiskabler låter ofte besnærende bra! Et slags invers forhold pris/ytelse.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe.... rart det der.. gratiskabler låter ofte besnærende bra! Et slags invers forhold pris/ytelse.
    Og ekstra besnærende bra låter de kablene som jeg rasker med meg - helt gratis - fra containeren for brukt og defekt elektronikk som vi har stående på jobbe. PCer, printere, skjermer etc etc. som har tatt kvelden. De er jo HELT gratis, de. I hvert fall hvis jeg rasker dem med meg når ingen merker det. Det blir som at epleslang-epler smaker ekstra godt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Synes personlig at en kabel til 6k er en dyr kabel, men har full forståelse for at enkelte må ha slike, eller ennå dyrere kabler for å oppnå sitt mål.
    Lydmessig mener jeg en kabel til noen hundrelapper er plenty god nok, selv om den kanskje ikke gir den rette effekten på alle.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Et veldig godt innlegg Ulf-B.Vi har alle sammen et forskjellig "ståsted" når det gjelder lyd og HiFi.
    Det er det verd å merke seg.
    Mvh Kenneth
    Subjektivitet og forskjellig ståsted må ikke bli en hvilepute for å unngå å bruke ørene man har fått utlevert. For eksempel har jeg til gode å ha noen på besøk, og som er over gjennomsnittlig interessert i hifi, som ikke syne at Quadene (ESL 63) er fullstendig overlegne i mellomtonen (unntaket er Quad ESL 57) (selv om de har mange andre svakheter!) på for eksempel tenorvokal, akustisk gitar osv. De kan reagere på manglende bass & dynamikk, utseende (gravstøtter/monolitter) og øvre toneleie - men de blir svært overrasket over mellomtonen. Dette gjelder også folk som har brukt fryktelig mye penger på sine anlegg, og som ikke har hørt Quad før.

    Dette er kun et eksempel på at det ER mulig ha noen felles preferanser på hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det samme mener jeg gjelder for kabler og forsterkere. Det blir veldig "politisk korrekt" å late som at andres dårlige valg av utstyr likesom er OK. Det er lov å være litt kritisk og ærlig i retorikken, synes jeg :) Og, tar man feil så lærer man også noe på veien!
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    At folk bruker penger på placebo er jo opp til de men er sikkert noen der ute som har mer godt av de pengene enn sleipe lurendreiere av noen produsenter :(
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    2.955
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Et veldig godt innlegg Ulf-B.Vi har alle sammen et forskjellig "ståsted" når det gjelder lyd og HiFi.
    Det er det verd å merke seg.
    Mvh Kenneth
    Subjektivitet og forskjellig ståsted må ikke bli en hvilepute for å unngå å bruke ørene man har fått utlevert. For eksempel har jeg til gode å ha noen på besøk, og som er over gjennomsnittlig interessert i hifi, som ikke syne at Quadene (ESL 63) er fullstendig overlegne i mellomtonen (unntaket er Quad ESL 57) (selv om de har mange andre svakheter!) på for eksempel tenorvokal, akustisk gitar osv. De kan reagere på manglende bass & dynamikk, utseende (gravstøtter/monolitter) og øvre toneleie - men de blir svært overrasket over mellomtonen. Dette gjelder også folk som har brukt fryktelig mye penger på sine anlegg, og som ikke har hørt Quad før.

    Dette er kun et eksempel på at det ER mulig ha noen felles preferanser på hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det samme mener jeg gjelder for kabler og forsterkere. Det blir veldig "politisk korrekt" å late som at andres dårlige valg av utstyr likesom er OK. Det er lov å være litt kritisk og ærlig i retorikken, synes jeg :) Og, tar man feil så lærer man også noe på veien!
    Felles for de fleste her er nok å ha best mulig lyd etter egne preferanser og ører.
    Av høflighetshensyn er det lite kritikk av hverandres utstyr. Tror det er slik det skal være for å ha en nogenlunde gemyttelig tone på et slikt forum.
    Direkte ærlighet er viktig å ta over bordet. Øye for øye, tann for tann.
    Kritikk av ESL63 vil jeg derfor ikke gå inn på fordi det er dine høyttalere.
    Generelt kan jeg si at elektrostater har god 3D, bra mellomtone, men passer ikke meg. Jeg kan ikke for alt i verden sette meg inn i dine valg og si at de er dårlige, selv om jeg ikke synes Quad tilfredstiller mine behov. Skjønner??
    At man er subjektiv er helt greit, men det skal være med glimt i øyet. Ingen grunn til å fortelle folk at de har gjort et dårlig valg hvis de er fornøyde.
    Ellers vil tonen fort bli at alle andre som ikke har horn er noen duster. Det ønsker ingen.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Et veldig godt innlegg Ulf-B.Vi har alle sammen et forskjellig "ståsted" når det gjelder lyd og HiFi.
    Det er det verd å merke seg.
    Mvh Kenneth
    Subjektivitet og forskjellig ståsted må ikke bli en hvilepute for å unngå å bruke ørene man har fått utlevert. For eksempel har jeg til gode å ha noen på besøk, og som er over gjennomsnittlig interessert i hifi, som ikke syne at Quadene (ESL 63) er fullstendig overlegne i mellomtonen (unntaket er Quad ESL 57) (selv om de har mange andre svakheter!) på for eksempel tenorvokal, akustisk gitar osv. De kan reagere på manglende bass & dynamikk, utseende (gravstøtter/monolitter) og øvre toneleie - men de blir svært overrasket over mellomtonen. Dette gjelder også folk som har brukt fryktelig mye penger på sine anlegg, og som ikke har hørt Quad før.

    Dette er kun et eksempel på at det ER mulig ha noen felles preferanser på hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det samme mener jeg gjelder for kabler og forsterkere. Det blir veldig "politisk korrekt" å late som at andres dårlige valg av utstyr likesom er OK. Det er lov å være litt kritisk og ærlig i retorikken, synes jeg :) Og, tar man feil så lærer man også noe på veien!
    Felles for de fleste her er nok å ha best mulig lyd etter egne preferanser og ører.
    Av høflighetshensyn er det lite kritikk av hverandres utstyr. Tror det er slik det skal være for å ha en nogenlunde gemyttelig tone på et slikt forum.
    Direkte ærlighet er viktig å ta over bordet. Øye for øye, tann for tann.
    Kritikk av ESL63 vil jeg derfor ikke gå inn på fordi det er dine høyttalere.
    Generelt kan jeg si at elektrostater har god 3D, bra mellomtone, men passer ikke meg. Jeg kan ikke for alt i verden sette meg inn i dine valg og si at de er dårlige, selv om jeg ikke synes Quad tilfredstiller mine behov. Skjønner??
    At man er subjektiv er helt greit, men det skal være med glimt i øyet. Ingen grunn til å fortelle folk at de har gjort et dårlig valg hvis de er fornøyde.
    Ellers vil tonen fort bli at alle andre som ikke har horn er noen duster. Det ønsker ingen.
    Du sier det faktisk selv: Elektrostater er gode på mellomtone og 3D. Der har vi nok et felles referansepunkt - og jeg vil tro de fleste er enige i dette. Jeg har tilgode å møte noen som mener at ESL IKKE er gode på mellomtone. Det er nettopp slike referansepunkter som kan være et godt utgangspunkt for å sammenlikne og diskutere på. Flere slike referansepunkter ville ha vært nyttige i de fleste debatter her. Et annet referansepunkt er vel også Avant Garde og andre hornhøytalere på dynamikk. Der er de helt uslåelige med god margin!
     
    Sist redigert av en moderator:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    2.955
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Enig Redux.
    Og det er svært få som kan benekte dette ang elektrostater.
    Samme som horn feks, livelyd og trøkk.
    Noen liker mora, og andre dattera, mens alle ville egentlig tatt dattera:cool: og ikke tør innrømme det:cool:.
    Vi er litt for kultiverte:rolleyes:
    Kanskje best slik.
     
    M

    musicus

    Gjest
    At folk bruker penger på placebo er jo opp til de men er sikkert noen der ute som har mer godt av de pengene enn sleipe lurendreiere av noen produsenter :(

    Men kjære deg lille venn, hele livet, nesten alt du kjøper fordi du tror du liker det, er placebo, det er bare å innse og leve med...

    Men innrøm det, det ser litt kulere ut å leve med placebo, enn det motsatte :cool: ...

    485px-Nocebo_WikiWorld.png


    mvh
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Enig Redux.
    Og det er svært få som kan benekte dette ang elektrostater.
    Samme som horn feks, livelyd og trøkk.
    Noen liker mora, og andre dattera, mens alle ville egentlig tatt dattera:cool: og ikke tør innrømme det:cool:.
    Vi er litt for kultiverte:rolleyes:
    Kanskje best slik.
    Hehe - jeg har mange kultiverte gjester som liker mine Beolab 5. Liker dem selv også - ikke misforstå. De har IKKE en elektrostat-mellomtone - men de har mye annet som elektrostater ikke har. Hifi dreier seg om å komponere en helhet som faller i smak - ikke enkeltdeler. Samme utfordringen som å skrive en bok. Jeg kan saktens alle ordene som de store gutta kan - jeg er bare ikke kar om å sette dem sammen på en interessant måte.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    2.955
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Enig Redux.
    Og det er svært få som kan benekte dette ang elektrostater.
    Samme som horn feks, livelyd og trøkk.
    Noen liker mora, og andre dattera, mens alle ville egentlig tatt dattera:cool: og ikke tør innrømme det:cool:.
    Vi er litt for kultiverte:rolleyes:
    Kanskje best slik.
    Hehe - jeg har mange kultiverte gjester som liker mine Beolab 5. Liker dem selv også - ikke misforstå. De har IKKE en elektrostat-mellomtone - men de har mye annet som elektrostater ikke har. Hifi dreier seg om å komponere en helhet som faller i smak - ikke enkeltdeler. Samme utfordringen som å skrive en bok. Jeg kan saktens alle ordene som de store gutta kan - jeg er bare ikke kar om å sette dem sammen på en interessant måte.
    Enig.
    Helhet som passer den enkeltes smak er vel fellesnevneren.
    Skål ;)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    At folk bruker penger på placebo er jo opp til de men er sikkert noen der ute som har mer godt av de pengene enn sleipe lurendreiere av noen produsenter :(

    Men kjære deg lille venn, hele livet, nesten alt du kjøper fordi du tror du liker det, er placebo, det er bare å innse og leve med...

    Men innrøm det, det ser litt kulere ut å leve med placebo, enn det motsatte :cool: ...

    mvh
    Placebo som virker, er helt uproblematisk. Spørsmålet er bare OM det virker, og HVOR LENGE det virker.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Faldt lige over en tråd med en beskrivelse af en positiv test af netkabler og stik i Viborg HiFi klub , plus en engelsk test Påvirker netkablet lyden? | Ingeniøren

    Hvad sker så , jo vi kan næsten gætte det , testen har naturligvis ikke overholdt alle reglerne for en dobbelt blindtest , så der er ingen grund til at snakke mere om det, og slet ikke eventuelt at prøve at lave det udmærkede 50 Kroners kabel som Lars Clausen foreslå i tråden.
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    At folk bruker penger på placebo er jo opp til de men er sikkert noen der ute som har mer godt av de pengene enn sleipe lurendreiere av noen produsenter :(

    Men kjære deg lille venn, hele livet, nesten alt du kjøper fordi du tror du liker det, er placebo, det er bare å innse og leve med...

    Men innrøm det, det ser litt kulere ut å leve med placebo, enn det motsatte :cool: ...

    mvh
    Placebo som virker, er helt uproblematisk. Spørsmålet er bare OM det virker, og HVOR LENGE det virker.
    Helt til noen sur gubbe vil gjøre en oppmerksom på at det (placebo) funker! Ærlig talt!, gi meg gjerne litt placebo, så lenge musikk opplevelsen oppfattes bedre! Derimot kan det behøves en tilnyktring med tanke på de fantasipriser visse vil ha for produktene sine, og ja! jeg mener meg fortsatt høre forskjeller på f.eks strømkabler...

    mvh
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Enig Redux.
    Og det er svært få som kan benekte dette ang elektrostater.
    Samme som horn feks, livelyd og trøkk.
    Noen liker mora, og andre dattera, mens alle ville egentlig tatt dattera:cool: og ikke tør innrømme det:cool:.
    Vi er litt for kultiverte:rolleyes:
    Kanskje best slik.
    Hehe - jeg har mange kultiverte gjester som liker mine Beolab 5. Liker dem selv også - ikke misforstå. De har IKKE en elektrostat-mellomtone - men de har mye annet som elektrostater ikke har. Hifi dreier seg om å komponere en helhet som faller i smak - ikke enkeltdeler. Samme utfordringen som å skrive en bok. Jeg kan saktens alle ordene som de store gutta kan - jeg er bare ikke kar om å sette dem sammen på en interessant måte.
    Å ha en høyttaler som er jevn dårlig på alt er ikke en erstatning til en høyttaler som er best på et område og er ok på andre områder. Med all respekt! Å sammenlikne B&O med Quad er svært drøyt. Det er trehjuling og Ducati på en god dag. Vi har alle ører og smak sant?? Beolab er bra på KUN en ting: WAF. B&O produkter har vel strengt tatt svært lite å gjøre på en hi fi side å gjøre! I et interiørmagasin har de derimot langt større respekt. Det er et designerprodukt for de som absolutt ikke bryr seg om lyden overhodet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Enig Redux.
    Og det er svært få som kan benekte dette ang elektrostater.
    Samme som horn feks, livelyd og trøkk.
    Noen liker mora, og andre dattera, mens alle ville egentlig tatt dattera:cool: og ikke tør innrømme det:cool:.
    Vi er litt for kultiverte:rolleyes:
    Kanskje best slik.
    Hehe - jeg har mange kultiverte gjester som liker mine Beolab 5. Liker dem selv også - ikke misforstå. De har IKKE en elektrostat-mellomtone - men de har mye annet som elektrostater ikke har. Hifi dreier seg om å komponere en helhet som faller i smak - ikke enkeltdeler. Samme utfordringen som å skrive en bok. Jeg kan saktens alle ordene som de store gutta kan - jeg er bare ikke kar om å sette dem sammen på en interessant måte.
    Å ha en høyttaler som er jevn dårlig på alt er ikke en erstatning til en høyttaler som er best på et område og er ok på andre områder. Med all respekt! Å sammenlikne B&O med Quad er svært drøyt. Det er trehjuling og Ducati på en god dag. Vi har alle ører og smak sant?? Beolab er bra på KUN en ting: WAF. B&O produkter har vel strengt tatt svært lite å gjøre på en hi fi side å gjøre! I et interiørmagasin har de derimot langt større respekt. Det er et designerprodukt for de som absolutt ikke bryr seg om lyden overhodet.
    Hvis moderatorene her inne kunne fjerne slike off topic innlegg så kunne disse trådene være mye kortere og desto mer lesbare
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Enig Redux.
    Og det er svært få som kan benekte dette ang elektrostater.
    Samme som horn feks, livelyd og trøkk.
    Noen liker mora, og andre dattera, mens alle ville egentlig tatt dattera:cool: og ikke tør innrømme det:cool:.
    Vi er litt for kultiverte:rolleyes:
    Kanskje best slik.
    Hehe - jeg har mange kultiverte gjester som liker mine Beolab 5. Liker dem selv også - ikke misforstå. De har IKKE en elektrostat-mellomtone - men de har mye annet som elektrostater ikke har. Hifi dreier seg om å komponere en helhet som faller i smak - ikke enkeltdeler. Samme utfordringen som å skrive en bok. Jeg kan saktens alle ordene som de store gutta kan - jeg er bare ikke kar om å sette dem sammen på en interessant måte.
    Å ha en høyttaler som er jevn dårlig på alt er ikke en erstatning til en høyttaler som er best på et område og er ok på andre områder. Med all respekt! Å sammenlikne B&O med Quad er svært drøyt. Det er trehjuling og Ducati på en god dag. Vi har alle ører og smak sant?? Beolab er bra på KUN en ting: WAF. B&O produkter har vel strengt tatt svært lite å gjøre på en hi fi side å gjøre! I et interiørmagasin har de derimot langt større respekt. Det er et designerprodukt for de som absolutt ikke bryr seg om lyden overhodet.
    Hm.... Dette er jo fantastisk gode nyheter! For hvis Beloab 5 ikke er hifi, er det vel definitivt IKKE verdt å spandere på dem hver sin 6.000-kroners strømkabel. 12.000 kroner spart - jeg føler meg rik allerede.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Enig Redux.
    Og det er svært få som kan benekte dette ang elektrostater.
    Samme som horn feks, livelyd og trøkk.
    Noen liker mora, og andre dattera, mens alle ville egentlig tatt dattera:cool: og ikke tør innrømme det:cool:.
    Vi er litt for kultiverte:rolleyes:
    Kanskje best slik.
    Hehe - jeg har mange kultiverte gjester som liker mine Beolab 5. Liker dem selv også - ikke misforstå. De har IKKE en elektrostat-mellomtone - men de har mye annet som elektrostater ikke har. Hifi dreier seg om å komponere en helhet som faller i smak - ikke enkeltdeler. Samme utfordringen som å skrive en bok. Jeg kan saktens alle ordene som de store gutta kan - jeg er bare ikke kar om å sette dem sammen på en interessant måte.
    Å ha en høyttaler som er jevn dårlig på alt er ikke en erstatning til en høyttaler som er best på et område og er ok på andre områder. Med all respekt! Å sammenlikne B&O med Quad er svært drøyt. Det er trehjuling og Ducati på en god dag. Vi har alle ører og smak sant?? Beolab er bra på KUN en ting: WAF. B&O produkter har vel strengt tatt svært lite å gjøre på en hi fi side å gjøre! I et interiørmagasin har de derimot langt større respekt. Det er et designerprodukt for de som absolutt ikke bryr seg om lyden overhodet.
    Bang & Olufsen BeoLab 9 | Lyd & Bilde

    http://theaudiocritic.com/plog/index.php?op=ViewArticle&articleId=34&blogId=1
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.352
    Antall liker
    37.167
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å ha en høyttaler som er jevn dårlig på alt er ikke en erstatning til en høyttaler som er best på et område og er ok på andre områder. Med all respekt! Å sammenlikne B&O med Quad er svært drøyt. Det er trehjuling og Ducati på en god dag. Vi har alle ører og smak sant?? Beolab er bra på KUN en ting: WAF. B&O produkter har vel strengt tatt svært lite å gjøre på en hi fi side å gjøre! I et interiørmagasin har de derimot langt større respekt. Det er et designerprodukt for de som absolutt ikke bryr seg om lyden overhodet.
    Tror ikke du helt vet hvilke høyttalere det er snakk om. Det er et av de mest seriøse forsøkene på å kontrollere spredningen fra en høyttaler som noensinne er solgt kommersielt. De er bortimot rundtstrålende ved alle frekvenser og vil derfor gi et helt annet lydbilde enn en elektrostat med laser-aktig strålingsmønster i diskanten, men det er ingen grunn til å tro at det er dårligere eller mindre riktig. Når du sier disse bare er bra på WAF tror jeg ikke du har sett dem engang. Mange W vil løpe skrikende ut av rommet ved synet av to Daleker i stua...
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.170
    Antall liker
    5.279
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Å ha en høyttaler som er jevn dårlig på alt er ikke en erstatning til en høyttaler som er best på et område og er ok på andre områder. Med all respekt! Å sammenlikne B&O med Quad er svært drøyt. Det er trehjuling og Ducati på en god dag. Vi har alle ører og smak sant?? Beolab er bra på KUN en ting: WAF. B&O produkter har vel strengt tatt svært lite å gjøre på en hi fi side å gjøre! I et interiørmagasin har de derimot langt større respekt. Det er et designerprodukt for de som absolutt ikke bryr seg om lyden overhodet.
    Tror ikke du helt vet hvilke høyttalere det er snakk om. Det er et av de mest seriøse forsøkene på å kontrollere spredningen fra en høyttaler som noensinne er solgt kommersielt. De er bortimot rundtstrålende ved alle frekvenser og vil derfor gi et helt annet lydbilde enn en elektrostat med laser-aktig strålingsmønster i diskanten, men det er ingen grunn til å tro at det er dårligere eller mindre riktig. Når du sier disse bare er bra på WAF tror jeg ikke du har sett dem engang. Mange W vil løpe skrikende ut av rommet ved synet av to Daleker i stua...
    Kona likte ikke utseende da jeg foreslo dem som en mulig løsning for å bli kvitt store HT og diverse forsterkere utover gulvet. Synes selv de ser utrolig fine ut. Dette er en HT og et forsterkersystem som spiller sammen og som frikjøper deg fra all slags nerding.

    Lyden, vel den overgår mye av det som selges som "high end". Digert soundstage og perspektiv, masse dynamikk og fravær av kasselyd er mitt inntrykk fra de ganger jeg har hørt disse.


    Final
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.352
    Antall liker
    37.167
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et underkommunisert faktum er at høyttalere gjerne konstrueres enten mot et lydideal om "romlighet" og et omsluttende lydpanorama eller mot et ideal om "pinpoint imaging" og holografisk plassering i lydbildet. I første tilfelle bør høyttalerne være mest mulig rundtstrålende med jevn spedning ved alle frekvenser, i det andre bør de være mest mulig retningsbestemte ved alle frekvenser. Det er et spørsmål om lyttepreferanse og lyttesituasjon, ikke bedre eller dårligere. En vanlig kassehøyttaler er rundtstrålende i bassen og retningsbestemt i diskanten, så den blir hverken fugl eller fisk. Der kan man si at den er jevnt dårlig på alt. Elektrostater er retningsbestemte til langt ned i mellomtonen, men så var det bassen, da. Det er vel bare Beolab'ene og MBL's Radialstrahler som har tatt idealet om et lydpanorama helt ut. De spredelinsene er patentert av Dave Moulton, forresten: http://www.sausalitoaudio.com/pdf/SAU_ALMA_WPaper_R1.pdf

    (Dette er ting som gjør en forskjell, i motsetning til alt kabeldillet.)
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.170
    Antall liker
    5.279
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har hørt rundstrålere som jeg synes blir noe diffuse. Imidlertid opplevde jeg ikke det slik når jeg lyttet til Beolab 5. Er kanskje litt off topic nå men det tåler vi kanskje en søndag morgen.

    Final
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Å ha en høyttaler som er jevn dårlig på alt er ikke en erstatning til en høyttaler som er best på et område og er ok på andre områder. Med all respekt! Å sammenlikne B&O med Quad er svært drøyt. Det er trehjuling og Ducati på en god dag. Vi har alle ører og smak sant?? Beolab er bra på KUN en ting: WAF. B&O produkter har vel strengt tatt svært lite å gjøre på en hi fi side å gjøre! I et interiørmagasin har de derimot langt større respekt. Det er et designerprodukt for de som absolutt ikke bryr seg om lyden overhodet.
    Tror ikke du helt vet hvilke høyttalere det er snakk om. Det er et av de mest seriøse forsøkene på å kontrollere spredningen fra en høyttaler som noensinne er solgt kommersielt. De er bortimot rundtstrålende ved alle frekvenser og vil derfor gi et helt annet lydbilde enn en elektrostat med laser-aktig strålingsmønster i diskanten, men det er ingen grunn til å tro at det er dårligere eller mindre riktig. Når du sier disse bare er bra på WAF tror jeg ikke du har sett dem engang. Mange W vil løpe skrikende ut av rommet ved synet av to Daleker i stua...
    Delvis enig, man skal ikke tage fejl der er mange gode tanker og ide'er i den højtaler, bl.a. forsøget på at kontrollere den vertikale spredning , men performers synes jeg ikke lever op til det jeg vil kalde high-end, langtfra.

    De trænger til en ordenlig omgang tweak med masser af kvasividenskab og hokus pokus osv , ingen tvivl om at der er potentiale for noget godt.

    Jeg var til en demo hvor Duelund tilsluttede sit strømfilter "black Hole" , det gav et mærkbart løft i lydkvaliteten på trods af der var fortaget alverdens elektroniske korrigeringer og tilpasninger af lyden inden, plus at den originale netledning stadig var monteret, det er i al sandhed besynderligt og ikke mindst vanskeligt at forklarer.
    Men der er jo sikkert tale om en decideret fejlkonstruktion, eller måske 10-15 mennesker som hallucinerer på grund psykiske problemer og religiøse tendenser.

    Duelund's strømfilter indeholder en netledning og et "netfilter", begge dele bidrager uden tvivl til den bedre lyd, som ved brug af filteret og netledningen bliver langt mere naturlig , analog om man vil, plus man konstaterer en forbedret dynamik, til forskel fra mange netfilterer som har det med at begrænse/kvæle dynamikken.
    duefilter.jpg


    Hvordan det virker kan ses her http://kbh-hifi.dk/spaw2/foto_klubmoeder/2008/dac_aften_26_10_08/princip_powerfilter.GIF
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    - Jeg tenker at B&O har sitt eget market for de som er opptatt av design og der lyd er langt ned på prioriteringslisten - og må sees på i denne sammenhengen. Det er en grunn til at de selger mye. Også Lyd&Bilde anmeldelsen vurderes i forhold til dette. De har stort sett en positiv ordlyd - men man kan ikke sammenlikne en toppkarakter på henholdsvis en designer-sykkel og toppmodeller innen sportsbiler.
    - Hvis moderator skal fjerne alt som er off-topic her blir det fryktelig mye jobb - både i denne og andre tråden - og jeg hadde selv foretrukket on-topic hvis dette hadde vært mulig. Dette er vel mer et koseforum enn et forum hvor man snakker om de faktiske tema ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn