En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Mulig det bare er jeg som er rar, men jeg synes både opplysnings og underholdningsfaktoren i denne tråden tok et skikkelig mageplask etter at man begynte å diskutere sikringer... ;)
    Jeg for min del syns det begynner å bli litt slitsomt å forsvare/gjenta det jeg har blitt fortalt av en tredjepart, så jeg er gjerne ferdig med hele greia nå. :)
    Er interessert i å finne ut om det faktisk stemmer.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det ble sagt at jeg måtte ha mer strøm også. Jeg har spurt fagfolk om dette, og fått beskjed om at både størrelse på sikring og tverrsnitt på ledning må oppgraderes samtidig.
    Dette høres ut som BS for å selge deg mer, og få ett større oppdrag. Unntaket er dersom de nye reglene for kabeldimensjon har tilbakevirkende kraft ved skifte av sikring. Det skal være en dimensjon tykkere nå enn før.
    Det er en fornuft i det. Når man velger en tregere karakteristikk blir maks kabellengde som gir momentan utløsning ved kortslutning i enden av kabelen kortere.

Det kan hende at det er tilfelle i den saken her.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Størrelse på sikring og kabeltverrsnitt må avstemmes.

Høyeffekt sikringer (ikke automater) krever egne beregninger pga store kortsluttingstrømmer, i elementautomater er dette normalt tatt hensyn til.

http://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/53/634182538123171250__kapelenergi.pdf
    Så klart, men her er det jo bare snakk om tregheten. Den nominelle strømspesifikasjonen er uendret (10A).
    Sitat fra blitzkrieg
    Det ble sagt at jeg måtte ha mer strøm også. Jeg har spurt fagfolk om dette, og fått beskjed om at både størrelse på sikring og tverrsnitt på ledning må oppgraderes samtidig.

Jeg svarte egentlig på blitzkrieg sitt innlegg om strøelse på sikring og kabling, og ikke på A,B,C,D karaktrestrikk.

Mulig jeg/noen har missforstått.:rolleyes:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Dette høres ut som BS for å selge deg mer, og få ett større oppdrag. Unntaket er dersom de nye reglene for kabeldimensjon har tilbakevirkende kraft ved skifte av sikring. Det skal være en dimensjon tykkere nå enn før.
    Størrelse på sikring og kabeltverrsnitt må avstemmes. http://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/53/634182538123171250__kapelenergi.pdf

Høyeffekt sikringer (ikke automater) krever egne beregninger pga store kortsluttingstrømmer, i elementautomater er dette normalt tatt hensyn til.
    Det samme gjelder for elementautomater, det går på nettet og gjennomsluppet energi fra vernet foran.

En "billigautomat" har 6kA bryteevne så det er ikke selvsagt at den kan brukes overalt.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Størrelse på sikring og kabeltverrsnitt må avstemmes. http://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/53/634182538123171250__kapelenergi.pdf

Det samme gjelder for elementautomater, det går på nettet og gjennomsluppet energi fra vernet foran.

En "billigautomat" har 6kA bryteevne så det er ikke selvsagt at den kan brukes overalt.
    Sett følgelig, det var derfor jeg i et tidligere innlegg linket denne: http://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/53/634182538123171250__kapelenergi.pdf

Så lenge en ikke vet hele situasjonen blir alt dette generalisering.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Det er en fornuft i det. Når man velger en tregere karakteristikk blir maks kabellengde som gir momentan utløsning ved kortslutning i enden av kabelen kortere.

Det høres plausibelt ut. Likevel ser jeg det veldig vanlig med trege sikringer på gamle 10A kurser. Betyr det at disse er ulovlige?

N

nb

Gjest
    Blitzkriegs svar er symptomatisk. Jeg har en kjempestor forsterker som krever en kjempestor sikring fordi dette er så kjempevanskelig.

Noen som opplever at nettkabler låter villt forskjellig avhengig av dynamikk og volum? Som nevnt trekker forsterkeren omtrent ingen effekt ved normale lyttevolumer. Om dette var så forbannet krevende så skulle man jo tro at effekten av kabelen var avhengig av hvor mye strøm som kreves. Den medfølgende kabelen er som regel dimensjonert for 10a eller 2300w. Kontinuerlig. Før trikkeren kom og koblet om hos meg varmet jeg 300l vann fra 10 til 65 grader med en skjøteledning. Den ble såvidt lunken, da har det gått 3000w gjennom den i ca seks timer

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    nb: Det innlegget gir ingen mening. Blitz har da ikke hevdet noe som helst egentlig. Bare en litt uforståelig (muligens forstått nå) tilbakemelding fra en elektriker.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Så du mener at tekniske konstruksjoner og kreative uttrykk burde vurderes og dømmes etter de samme kriteriene? Eller har jeg misforstått noe?
    Vi har ikke så mye valg har vi vel? Hvilke kriterier tenker du på?
    Tja, at en teknisk konstruksjon nødvendigvis må være rent objektiv. Man konstruerer vel ikke bæringen i en skyskraper eller en hengebro med hjertet, visse forutsetninger jo nødvendigvis være på plass for at konstruksjonen i de hele tatt kan fungere? Det stiller seg vel ganske annerledes når det kommer til kunst og musikk som er en ren subjektiv og individuell tolkning av det man ser/hører?

Selvfølgelig kan man argumentere med at for eksempel en gjennomsnittlig jazzmusiker i de aller fleste tilfeller er en objektivt sett teknisk flinkere musiker enn en gjennomsnittlig pønkrocker, men det har jo ingenting å si hvis pønken treffer deg langt inne i sjelen og jazz ikke gir deg noe som helst?
    Skjønner hva du mener. Håper ingen konstruerer skyskrapere kun på subjektive kriterier.

Den subjektive verdenen er fasinerende. Hvis man først åpner grensene for hvor upresis en subjektiv tolkning er, hvor plasserer man dem så?
    Hva er kvalitet og hvordan bedømmer man den?

V

vredensgnag

Gjest
    Tre av mine piper - hvilken smaker samme tobakk best gjennom?

Alle er danske.
    De to nederste er Stanwell.
    Den øverste er en Bari Harmonie. Den øverste tar mest tobakk, har også tykkest gods. Den nederste er ikke innrøkt enda, og er også en nyproduksjon fra Stanwell, mens de to andre er laget for mange år siden, og har holdt seg godt.
    Den midterste har den fine egenskapen at når den såvidt henger mellom tennene mine, så hviler hodet på brystkassen min når jeg sitter og leser - slik at jeg uanstrengt har pipe i munnen, uten å behøve å tenke over den. Veldig fin egenskap.
    Den øverste er veldig god å holde rundt hodet - ligger godt i hånden.

Er det forskjell på samme tobakk gjennom ulike piper? Ja, selv om pipene ser like ut, så opplever man det. Mange faktorer spiller inn - hvor godt pipen er innrøkt, kan den være på vei til å bli sur? Kjøles røyken ulikt? Ulmer tobakken lett uten å trenge fyringsdrag, osv.

Og så får man affeksjon for piper alt etter hva man har opplevd med dem!
    Den nederste stappet jeg tobakk i etter at jeg hadde skutt en tiur i høst, og derfor tenker jeg på den fine jaktstunden når jeg bruker den.
    Den midterste fikk jeg i gave fra en utrolig dame jeg ble kjent med.
    Den øverste ga jeg meg selv i belønning etter en innsats jeg var stolt over.

Men disse siste "verdiene" kan jeg ikke overføre til en annen, som måtte ønske å prøve en tilsvarende pipe (ikke mine!)

Just sayin'

Hmmm - vanskelig å velge, egentlig. Kanskje er det fortsatt opplevelser som gjenstår med disse ...

Skjermbilde 2013-12-12 kl. 23.53.04.jpg

082276.jpg

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes

Det høres plausibelt ut. Likevel ser jeg det veldig vanlig med trege sikringer på gamle 10A kurser. Betyr det at disse er ulovlige?
    Ikke hvis anlegget er dimensjonert for det.

Kabelen må ha tilstrekkelig tverrsnitt slik at ved en kortslutting lengst ute i kursen så vil vernet løser ut raskt nokk/momentant.

En lang kabel med en kortslutning i enden kan da bli sette på som en "stor belastning" men ikke stor nokk til at verne løser ut innen fastsatte verdier.

Løsning tykkere kabel som øker kortslutttings strømmen slik at vernet løser ut som tiltenkt.

T

tce-teams

Gjest
    Noen skulle ordnet ein slik blind test av kabler , så får man bevist ein gang for alle om ein hører forskjell på kabler , eller ikke hører forskjell. Jeg mener at man hører og ser forskjell på kabler , og når jeg mener ser så gjelder dette hdmi kabler.

N

nb

Gjest
    nb: Det innlegget gir ingen mening. Blitz har da ikke hevdet noe som helst egentlig. Bare en litt uforståelig (muligens forstått nå) tilbakemelding fra en elektriker.
    Han var veldig uenig i at utfordringen var karakteristikken på sikringen og ikke størrelsen på den og begrunnet det med det som nok var den minste lasten på kursen, nemlig anlegget. Selv den minste varmeovn drar mer guffe enn et stereoanlegg. Han synest det var snaut med 10a på et anlegg. Det er det ikke. Det finnes knapt det anlegg som krever over 10A i drift, det finnes derimot mye i et normalt hjem som trekker mye,mye mer fra nettet enn selv de største effekttrinn.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.862
    JohnnyH: Jeg følger deg til døren på den. Men ikke lenger ;)
    Du kan trygt gå helt inn til JohnnyH. Når strømmen ved kortslutning (last=null ohm) er mindre enn startstrømmen til powerampen, så sliter man med vernets funksjon.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Han var veldig uenig i at utfordringen var karakteristikken på sikringen og ikke størrelsen på den og begrunnet det med det som nok var den minste lasten på kursen, nemlig anlegget. Selv den minste varmeovn drar mer guffe enn et stereoanlegg. Han synest det var snaut med 10a på et anlegg. Det er det ikke. Det finnes knapt det anlegg som krever over 10A i drift, det finnes derimot mye i et normalt hjem som trekker mye,mye mer fra nettet enn selv de største effekttrinn.
    Da misforstod jeg. Trodde det var elektrikkeren som hadde gitt han den ideen.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er når man snakker om sikringsstørrelse istedenfor kabelens kvadrat at man er virkelig uvitende. Men jeg tror det er et kriterie for å kjøpe en rimelig 6000 kroners nettkabel.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Skjønner hva du mener. Håper ingen konstruerer skyskrapere kun på subjektive kriterier.
    Og for å dra OT til nye høyder så benyttes to kjente begreper ULS og PLS (Ultimate & Progressive Limit State) under dimensjoneringen (som sikkerhetsbuffere), dvs. man ganger normalt med 1.3 og 1.5 (ihvertfall for Condeeper, unntatt Sleipner A).
    All subjektivitet bør inneholde en viss form for konservatisme for å skape trygghet. Elektro er ikke noe unntak.

btolli

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Antall liker
    178
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Ja. Her er det jammen mye rart som blir synset og hevdet! Jeg regner med at de som skriver her gikk ut fra norsk skole for noen år siden. Var skolen bedre før, hva ville vi skåret i Pisa da?
    Har sammenlikningen kabler og piper noen som helst relevans? Jeg sier som Magritte nok en gang: "Dette er ikke en pipe"!

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Nå regner jeg med at nazi sammenligningen ligger temmelig nær, noe som understreker at tråden dør hen (ref. påstand for et par tråder siden) :)

V

vredensgnag

Gjest
    Ja, Ja. Her er det jammen mye rart som blir synset og hevdet! Jeg regner med at de som skriver her gikk ut fra norsk skole for noen år siden. Var skolen bedre før, hva ville vi skåret i Pisa da?
    Har sammenlikningen kabler og piper noen som helst relevans? Jeg sier som Magritte nok en gang: "Dette er ikke en pipe"!
    Ceci n'est pas un cable d'alimentation audiophile.

TUTO_ELECAUDIO-CS331B_DIY_1.jpg

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Nå regner jeg med at nazi sammenligningen ligger temmelig nær, noe som understreker at tråden dør hen (ref. påstand for et par tråder siden) :)
    Det har vi vel vært innom for lengst? Var det ikke en eller annen som sammenlignet sine meningsmotstandere med fangevoktere i Auschwitz? Eller var det Dachau? Treblinka?

Uansett; vi er langt forbi det stadiet. Antageligvis derfor det nå diskuteres sikringer...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.513
    Sted
    Smurfeland
    Artig at du er så påståelig på hva jeg burde ha av størrelse på sikringene i skapet mitt. Sjekket i bruksanvisningen til det mye omtalte effekttrinnet nå, og der anbefaler faktisk produsenten en egen, dedikert 15A kurs til denne forsterkeren. Men du vet sikkert bedre enn dem også. :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.456
    ........... Før trikkeren kom og koblet om hos meg varmet jeg 300l vann fra 10 til 65 grader med en skjøteledning. Den ble såvidt lunken, da har det gått 3000w gjennom den i ca seks timer
    Dåre. Hadde du brukt en raskere kabel så hadde vannet vært oppvarmet på halve tiden.

• Liker
    Reaksjoner: KW

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Senest i kveld opplevde jeg noe tilsvarende, i den forstand som at den 10A kursen hvor et forsterkerpar / stereoanlegg som så avgjort befinner seg i toppskiktet var tilkoblet, og som leverte "framifrå" lyd, faktisk lå i grenseland hva effektuttak angår.
    Takket være et par oljeradiatorer, som fort-vekk napper til seg minst et par kilowatt i sine ivrigste stunder.
    De "gammeldagse" porselenssikringene var i alle fall skremmende varme, og nesten ikke til å ta i. Spenningsfallet på kursen ble ikke målt der og da, men antakelig var det absolutt målbart?
    Etter tiltrekking av sikringsholderne falt temperaturen dramatisk, og antakelig medførte dette også en smule spenningsøkning på kursen? Jeg formoder det.
    Men ble lydopplevelsen -forbedringen opplevd som like dramatisk, etter nevnte tiltak?
    Tilsynelatende ikke, uten at dette kan manifesteres.
    Hva hjelper det da, med en nettkabel til 6000 flis, i en allerede overbelastet kurs?
    Det gjelder helst å ta ondet ved roten, det vinner man nok mere på........

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    ........... Før trikkeren kom og koblet om hos meg varmet jeg 300l vann fra 10 til 65 grader med en skjøteledning. Den ble såvidt lunken, da har det gått 3000w gjennom den i ca seks timer
    Dåre. Hadde du brukt en raskere kabel så hadde vannet vært oppvarmet på halve tiden.
    Sant nok. Men det er jo ikke alle som har et sanseapparat som er såpass utviklet at de klarer å kjenne forskjell på vanlig varmtvann og hai-end varmtvann.

Sånn er det bare.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det har vi vel vært innom for lengst? Var det ikke en eller annen som sammenlignet sine meningsmotstandere med fangevoktere i Auschwitz? Eller var det Dachau? Treblinka?

Uansett; vi er langt forbi det stadiet. Antageligvis derfor det nå diskuteres sikringer...
    Nei, det var ikke denne analogien jeg refererte til, men det var denne fra DagT:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

V

vredensgnag

Gjest
    nb gjør vel ikke annet enn å tillate seg å påpeke at overdimensjonering innen HiFi til tider overgår behovet med faktorer.

Egentlig uforståelig at man ikke har trefas til anlegg.

V

vredensgnag

Gjest

Nei, det var ikke denne analogien jeg refererte til, men det var denne fra DagT:
    Godwin's law - Wikipedia, the free encyclopedia
    Det ble ryddet litt i tråden etter at Kapo-distinksjoner ble utdelt, og Godwin-linken overlevde.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

Godwin's law - Wikipedia, the free encyclopedia
    Det ble ryddet litt i tråden etter at Kapo-distinksjoner ble utdelt, og Godwin-linken overlevde.
    Der var den ja. Som sagt; been there, done that, bought the Godwin t-shirt. ;)

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.417
    Sted
    Oslo
    Sant nok. Men det er jo ikke alle som har et sanseapparat som er såpass utviklet at de klarer å kjenne forskjell på vanlig varmtvann og hai-end varmtvann.

Sånn er det bare.
    pøh, skulle bare brukt et rør med større varme, så slapp de hele kabelgreia. Alle vet at man ved å øke den kvantefysikk friksjonskoeffisienten i røret vil nanoresistansen i vannrøret dermed varme det opp ved sin egen mikroturbulente fluidbevegelse. Alle som sier noe annet er bare kjøpt av strømkabelindustriens Illuminati.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men har man ikke jordet kurs eller har anlegg i en billigere prisklasse så kan kanskje pengene brukes bedre andre steder.
    Er dette med jordet/ ikke jordet avgjørende for om dyre strømkabler er noe vits i? (Jeg har ujordet 10A).
    Hvis du bare har 10A tror jeg du med fordel kunne brukt pengene tiltenkt neste kabelbytte på elektriker og oppgradere til større kurs isteden. Gjorde dette nylig selv, og tror det gir meg mer sjelefred med 20A fra sikringsskapet enn om jeg hadde brukt noen tusen på en rimelig nettkabel for de på budsjett. :)
    Dette var det opprinnelig innlegget til blitzkrieg angående viktigheten av større kurs.

Er nok enig med nb uten og ha noe ønske om å henge ut blitzkrieg. Det er symptomatisk med hvordan mange audiofile tenker. Faktum er noe annet enn hva de presenterer av sine overbevisninger.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Problemet er det at produsentene utnytter kundegruppens uvitenhet til å skape et marked.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.862
    Problemet er det at produsentene utnytter kundegruppens uvitenhet til å skape et marked.
    Det har du nok helt rett i. Se bare på rundeborddiskusjonen fra TAS tidligere i år. Flere av bransjens "ypperste" kabelmerker er representert og intet hold i noe. Bare balvas fra ende til annen. Og jeg har jo tross alt tro på at det er "noe mer i det" enn mange av hvitfrakkene. De kan spillet om kundene sine disse kabelfolkene.

Cable Designer Roundtable | The Absolute Sound

S

Syncrolux

Gjest
    Kabelbransjen omsetter for ubetydelige beløp i den store sammenhengen, så jeg bryr meg ikke. Det finnes andre ting som er langt værre, f.eks kosmetikk- og hygieneprodukter.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.513
    Sted
    Smurfeland
    Men har man ikke jordet kurs eller har anlegg i en billigere prisklasse så kan kanskje pengene brukes bedre andre steder.
    Er dette med jordet/ ikke jordet avgjørende for om dyre strømkabler er noe vits i? (Jeg har ujordet 10A).
    Hvis du bare har 10A tror jeg du med fordel kunne brukt pengene tiltenkt neste kabelbytte på elektriker og oppgradere til større kurs isteden. Gjorde dette nylig selv, og tror det gir meg mer sjelefred med 20A fra sikringsskapet enn om jeg hadde brukt noen tusen på en rimelig nettkabel for de på budsjett. :)
    Dette var det opprinnelig innlegget til blitzkrieg angående viktigheten av større kurs.

Er nok enig med nb uten og ha noe ønske om å henge ut blitzkrieg. Det er symptomatisk med hvordan mange audiofile tenker. Faktum er noe annet enn hva de presenterer av sine overbevisninger.
    Det går bra, jeg føler meg ikke uthengt. Jeg innser at jeg kanskje driter meg ut litt ved å debattere ting jeg kan skikkelig lite om, men i det store og det hele har jeg faktisk bare gjenfortalt det jeg selv har blitt fortalt av bl.a. en erfaren elektriker som sikkert har banket kabel og montert tavler siden før flere av oss var født (kanskje).

Jeg tror egentlig jeg tør å være litt påståelig på dette enda, at hvis man har, som jeg hadde, en 10A kurs i stua som man bruker til både anlegg, kanskje en varmeovn, og når man støvsuger, bare for å nevne noe, så er faktisk pengene bedre anvendt på en stivere kurs enn en strømkabel til 6 lapper. Jeg er klar, kom og korsfest! :D

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.746
    Torget vurderinger
    1
    ot.
    ...
    Jeg tror egentlig jeg tør å være litt påståelig på dette enda, at hvis man har, som jeg hadde, en 10A kurs i stua som man bruker til både anlegg, kanskje en varmeovn, og når man støvsuger, bare for å nevne noe, så er faktisk pengene bedre anvendt på en stivere kurs enn en strømkabel til 6 lapper. Jeg er klar, kom og korsfest! :D
    Jeg tror «forvirringen» oppstod på grunnlag av litt «mangelfull» informasjon. Det høres ut du godt kan investere i en «stivere» kurs, men det er kanskje ikke så mye på grunn av effektforsterkeren, som alt det andre (i særdeleshet panelovener o.l.), eller rettere sagt den totalle belastningen av kursen som kan virke litt i overkant til 10A. Med «kjappe sikringer gjør det ikke enklere med en kurs som er «svakt» dimensjonert.

mbh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn