Snickers-is skrev:
Espen:
Direct-to-disc forstår jeg som at det er samme masteren som er benyttet. Problemet er jo ikke mediet men behandlingen. Innspillinger/skjæringer av særlig høy kvalitet har vært bedre tilgjengelig på vinyl enn på CD, og man er langt fra sikker på å få samme master om man kjøper samme plate på hhv vinyl og CD.
Kompresjonen som gjøres er alt annet enn vanskelig å måle. Dytt et målesignal inn i kompressoren og se hva du får ut så vil plutselig harmonisk forvrengning på 1% havne i et nytt perspektiv.
Lidt OT men det er et meget spændende emne synes jeg:
Der findes jo mange måder hvorpå man bedre udnytter potentialet for god lyd på en LP.
Ingen af dem gør prisen på LP'en lavere.
Blandt andet findes der Direct to Disc som betyder at man i stedet for at skære en matrise direkte fra masterbånd skærer en LP direkte. Der er selkaber der har specialiseret sig i dette som f.eks. Flying Disc.
Man laver udgivelser hvor LP'erne skal afspilles på 45 rpm. Hermed har man så spredt informationen i rillen.
Her bliver en enkelt LP til n dobbelt LP og selvfølgelig dyrere.
Der findes LP'er med vægtangivelse. Her er rillerne dybere, afstanden mellem rillerne en smule større og pladen bliver mere stabil.
Derudover findes der pladeselskaber som har gjort særligt meget ud af bestemte udgivelsesserier eller som bare generelt har højere kvalitet gennem produktlinien.
Her kan nævnes bl.a. Verve, Blue Note, RCA Living Stereo, Mobile Fidelity, Chesky etc.
Der findes mange og nogle er at foretrække frem for andre.
F.eks. er jeg ikke så begejstret for Blue Note som mange andre er.
Man kan i i høj grad også tweake lydkvaliteten op i selve optage og mastering fasen.
Det er så noget der kommer både CD og LP udgivelser til gode.
"dolph"