Enkelt og greit hos janfrt på Høvik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.728
    Sted
    Hus
    Nok drikkevarer og et velfungerende hytteanlegg må jo være flott ??? I tillegg til et godt platetilbud der ute i ødemarken :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Får faen meg beskjed fra Amazon oa. om at vinylen er sendt, men at "Estimated delivery" er i midten av januar???? Da er det bare å ty til usprettet. Kjørt/hørt igjennom de to første volumene, så her får bikkja 3. volum. Bra saker:

IMG_0957.jpg

En liten omskrivning av ordtaket: Mens kona og datteren er bortreist, danser kattene på bordet. Ny tur til "Gutta fra Havet" i dag; bestilte i går, ligget i lake over natten. Norsk hummer. Suverene saker.

Belgisk juleøl i dag: Flott skum og ditto farge. Her lukter og smaker det ikke sjokolade og kaffe som det ofte gjør av mørke øltyper, litt sitrus kanskje, så frisk og fin. Passet ikke helt til sjømaten (vi dro frem en Rosé fra Rijoa, det passet). 9,0 vol.%. Kr. 60,-.

IMG_0954.jpg

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Det er for jævlig hvor mye vinyl det blir kjøpt dobbelt av. Denne var i kalenderen her om dagen. Nyttårsforsetter er noe tull, men i år er ett delvis klart: Anskaffe alkoholsperre på kredittkortet.

IMG_0963.jpg

Her mer som er kjøpt dobbelt, denne i 2013. Doneres som vanlig til bikkja. Tror 2013 var et uår. Forøvrig en suveren skive:

IMG_0972.jpg

Vi er vi litt daffe i dag og hentet Sushi på Bekkestua. De er dyktige og alt er sylferskt. Forøvrig skal "Gutta fra Havet" starte med det samme og påstår at de skal slå Alex Sushi m.h.t. kreativitet og kvalitet:

IMG_0965.jpg

Juleøllet er fra Spania (Barcelona) og har den samme betegnelsen som min utskjelt EDGE CD-spiller. Øllet, derimot, er skikkelig bra: Mørk, fin farge, utmerket duft, flott skum og en frisk smak; kanskje litt kaffe. Ufiltrert. Passet ypperlig til sjømaten og sterk Wasabi. 9,2 vol.%. Kr. 65,-.

Verdict: Full logring. Kjøp mer!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Da er jeg småtom for usprettet vinyl, så da får vi ta noe annet, olivenolje f.eks.:

IMG_0976-1.jpg

Maten er ikke akkurat noe å hive rævva i taket for, men greit når man er daff. Peppesfyren kom 1 1/2 minutt før det ble halv pris. Juleølet er fra Sun City; passe bra skum, fin lukt og smak, samme med fargen, men gir ikke julevibrasjoner. 6,5 Vol.%. Kr. 41,-, så greit med øl for pengene.

Verdict: Hale rett ned: Ikke mer av denne.

Jeg fikk inn 5 flasker med olivenolje i går. Mye spennende. Bestilt fra importøren Livio på Hamar. Flott service, men dårlige nettsider. Oljen, derimot, er bra. Italiensk. Litt grønt gress i både lukt og smak (noe jeg liker og som er en vanlig betegnelse for fersk virgin). Fin, smågrønn farge. Denne satt bra. Bikkja (de fleste hunder) elsker denne fete smaken. Kr. 245,-.

Verdict: Hale rett ut. Godkjent.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Bikkja ble mer enn snurt da det ikke dukket opp vinyl i kalenderen i dag, rett og slett aggressiv. OK, min skyld, småreparerer med denne fra 32 år tilbake:

IMG_0990.jpg

Da er det det snart på huet, men en Dylan-dokumentar må sees ferdig.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    3. søndag i advent. Hunden ble som sagt aggressiv og sint over ikke å få vinyl i kalenderen, så, greit, da blir det fôring med mer Back From the Grave. Volum 3 er spilt og det falt i smak. Her vol. 4. Vi er begge spent på denne:

IMG_0996.jpg

Dagens juleøl er fra velrennomerte Lervig: Ufiltrert denne. Sånn passe bra skum, OK lukt og smak (bl.a. stjerneanis er tilsatt, noe jeg synes er en uting; det er valg av malt og humle som skal bestemme). Dessuten mangler JUL her. Dette kunne vært konsumert på terrassen midt på sommeren. Poenget med juleøl med alkoholinnhold høyere enn det dagligvarehandelen selger, er å matche litt fet mat og mat med mye smak. Pluss mat som er litt salt. 6,6 vol.%. Kr. 49,-.

IMG_0993.jpg

Verdict: Hale rett ned. Ikke mer av denne.

Middagen mekket jeg faktisk. Elgkarbis som jeg tilsatte romtemperert andefett i deigen for å få dem saftige, pluss litt Timian. Flotte saker. Ølet ble drukket opp før vi begynte å spise, så en rødvin måtte hentes.

Kona sitter på flyet hjem fra Singapore, lander i morgen, så nå er det bare å skjerpe seg. :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Da er kona kommet hjem fra 27 - 30 grader som det er i Singapore til fyr i peisen her i nord. Ikke tvil i min sjel om hva jeg velger. Bikkja trodde (som dyr ofte gjør) at madamen var "Gone Forever". Gikk totalt bananas da hun kom. Det gjør hun (altså bikkja) også når det er en "Back From the Grave"-skive (vol. 5) i kalenderen. Kalenderen datt ned i dag og må repareres:

IMG_1005.jpg

Endelig en juleøl med nok alkohol og en rett og slett strøken mørk farge. Nydelig skum og fin aroma og smak av jul. Denne satt som et skudd. 8,8 vol.%. Kr. 59,-. Brygget i Belgia efter dansk resept.

IMG_0999.JPG

Et lite hjertesukk: Norsk avgiftspolitikk på alkohol stimulerer ikke til å produsere det beste ølet, men til å produsere et produkt der balansen mellom utsalgspris og alk.% skal balanseres. I Norge har vi mange avgiftsklasser, for øl faktisk 5. Jo mer alkohol, jo høyere avgift. Dermed konsentrerer den norske bryggerimesteren seg om å produsere det beste ølet til f.eks. 6,5 vol.%, mens den belgiske bryggeren konsentrerer seg kun om å produsere det beste ølet. Der er avgiften flat opp til en viss %.

Denne trappetrinnsavgiften er helt ødeleggende for motivasjonen til produsentene. Svenskene har ikke denne ordningen. Heller ikke på vin. Noe Norge har.

Det hele er en trist historie. Løsningen er å ha samme avgift på alkoholavgift fra 4,6 til f.eks. 12,0 når det gjelder sterkøl. Ikke rart de norske kommer dårlig ut i denne tulletesten.

T

TT.

Gjest
    Men i Sverige må man på Systemet for å få øl sterkere enn "folkölets" 3,5%.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    Hmmmm... en liten ting jeg lurer på, er det kanskje "din" hale som logrer egentlig? :rolleyes:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ja, det fant svenskene på i 1977.

Poenget mitt er at man bør ha flat beskatning fra 0% til 4,6%, derefter ny beskatning fra 4,6 til eksempelvis 12%. Det samme med vin, der har vi en trappetrinnsavgift i Norge, noe man ikke har i Sverige.

Hvor dette kan kjøpes er en annen diskusjon.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Hmmmm... en liten ting jeg lurer på, er det kanskje "din" hale som logrer egentlig? :rolleyes:
    For ca. 40 år siden ble jeg kjent med en lege. Han rådet meg til, hvis jeg ble for nøden, "Kjøp et stykke kalvelever, varm den opp til 37 grader i stekovnen, and you know the rest".

Vel, har aldri testet det ut. Kona ligger forøvrig og sover efter 14 timers flytur. Vi får se hva som er i kalenderen i morgen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    For ca. 40 år siden ble jeg kjent med en lege. Han rådet meg til, hvis jeg ble for nøden, "Kjøp et stykke kalvelever, varm den opp til 37 grader i stekovnen, and you know the rest".

Vel, har aldri testet det ut. Kona ligger forøvrig og sover efter 14 timers flytur. Vi får se hva som er i kalenderen i morgen.
    Nå tenkte jeg på ølet da, at det var DU som var mest interessert i å kjøpe mer, ikke hunden (som sikkert foretrekker Cola :cool:)

Men siden du bragte 37 grader på banen - vannmelon er fine greier!

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.997
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2

Poenget mitt er at man bør ha flat beskatning fra 0% til 4,6%, derefter ny beskatning fra 4,6 til eksempelvis 12%. Det samme med vin, der har vi en trappetrinnsavgift i Norge, noe man ikke har i Sverige.
    nesten enig,men dette ville betydd at all pils straks ville blitt hakket svakere, 4,6.
    Men flat fra 4-10, da..:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor kødde med desimaler? 0-5 og 5-12 f.eks. - da er du dekket.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik

nesten enig,men dette ville betydd at all pils straks ville blitt hakket svakere, 4,6.
    Men flat fra 4-10, da..:)
    Hvis beskatningen var flat fra 0% til 4,6, ville de fleste brygget øl som inneholdt opptil, ja, ca. 4,6. Da får man som regel et bedre øl. Fra 4,6 og oppover, så må vi gi bryggerne armslag slik at de ikke stirrer seg blinde på hva alkoholavgiften vil bli og dermed snekrer et dårligere brygg enn det kunne ha blitt.

Norge er et dusteland m.h.t. alkohol, synes nå jeg. Men, vi ligger i "The Liquor Belt", på nordkalotten (Norge, Sverige, Finland, Russland, Alaska og Canada). Det er p.g.a. brennevinsforbruket, men her argumenterer jeg for en annen ølbeskatning. Det er synd at folk drikker "juleøl" fra butikken til ribbe, rakfisk og annet. Og bælmer nedpå med akevitt.

Fy faen for en idiotisk kultur.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.997
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ikke tilfeldig at pilsstyrken i Noreg i dag stort sett er 4,7 og at "folkeølet" i Sveariget er på 3,5. Det styres av reguleringer som skatt (penger) og tilgjengelighet.

Kanskje det er best med 0-2 og 2-12 da. For så svakt drekkeøl (under 2) ville selv ikke norske gjerrigknarker funnet seg i, heller ikke gått på et av de relativt få polutsalgene for å skaffe dagligøl.

Så enig i at bryggerne burde i ro og mak fått konset på å lage best mulig øl og ikke måttet justere seg inn mot grensene i skattesatser og utsalgssted.

Er fan av vinmonopolet, men syns ikke øl har noe der å gjøre.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    Det er synd at folk drikker "juleøl" fra butikken til ribbe, rakfisk og annet. Og bælmer nedpå med akevitt.

Fy faen for en idiotisk kultur.

- og smasker høylytt og med åpenbart velbehag enda de har mest lyst til å tømme akevitten i blomsteroppsatsen!

Selv synes jeg iskald melk er godt til julemat :cool:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Hvorfor kødde med desimaler? 0-5 og 5-12 f.eks. - da er du dekket.
    Har ikke surret rundt på NTH for ingenting. Eller var det nettopp det jeg gjorde? God knows. Det viktigste med den tiden og desimalene, var at jeg fant min kone, til slutt.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Skal prøve å holde meg til saken. Ikke lett, mens jeg nipper til et glass vin (sic!). :) Og hører på Bob Weir.

Tror jeg skrev om dette tidligere. Uansett: Jeg var i sin tid logistikkdirektør i Vinmonopolet og Stortinget v/Sosialdepartementet (Sic! igjen) vedtok at all alkohol over 4,6 vol.%, klasse 3 som det het den gangen, kun skulle selges gjennom Vinmonopolet. Jeg var (privat) stor motstander, men måtte lojalt følge instruksene. Bryggeriforeningen (der Petter Nome i dag er sjef) motsatte seg dette voldsomt.

Men, det måtte gjennomføres. Og det var et lite helvete. Den eneste som backet dette idiotvedtaket var Kjell Magne Bondevik og Hans Olav Tungesvik. Norges største alkoholmotstandere. De samme som mente/mener at onani fører til blindhet. Fy faen.

Enden på visen er at vi i dag må kjøpe det beste juleølet på polet. Dustesystem.

Jeg sluttet i Vinmonopolet av samvittighetsgrunner. Polet er i dag en koloss på leirføtter, ingen har oversikt over kostnadene, importørene betaler for sortimentet (som alle skryter av). Det er en syk ordning. Man må gjøre som i Canada og ha flere konkurrerende selskaper. Lykke til med den nye kvinnelige sjefen.

Tar en øl i morgen óg, fra polet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    Nesten så jeg er glad for at jeg egentlig ikke liker juleøl noe særlig! På den annen side - kanskje det er bedre med en koloss på leirføtter enn to-tre feite matbaroner i håndsydde italienske loafers.. Faen veit.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.088

Nå tenkte jeg på ølet da, at det var DU som var mest interessert i å kjøpe mer, ikke hunden (som sikkert foretrekker Cola :cool:)

Men siden du bragte 37 grader på banen - vannmelon er fine greier!

Ad 37 grader er et annet mer rotnorsk alternativ raggsokk med lunken havregrøt til hverdagsbruk :rolleyes:
    Over til Bregen :cool:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Fullmåne og helt klart ute. flott himmel. Og ikke en dag uten juleøl fra polet. Dessuten er det Lukia-dagen hvor folk brenner opp håret/hentesveisen og spiser katter med Turmeric evt. Safran.

Her en skive jeg også har fra tidligere tider (desember 1970), men denne er fra boksen Kapteinen og hans orkester utgav for et par år siden. Uspilt, selvfølgelig. Tror det kommer litt nyere saker i morgen:

IMG_1016.JPG

Juleøl må enhver borger ha slik at innvollene og hjernen fungerer. Det er en mening med juleøltradisjonen; det skal være sterkere øl ved juletider.

Ellers kan jeg opplyse, se også ovenfor, at salget av sterkt øl falt med ca. 90% da det ble overført fra dagligvarehandelen til polet. Vedtatt av Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti i 1993, alle de andre partiene stemte imot. Dette er hva vi kan kalle en feilbeslutning, noe Arbeiderpartiet angret på. Men, slik tauet Brundtland EØS-avtalen i land. Du snakker om barnslig dritt.

Nok om dustene på Stortinget. Over til brygget og noe mer hyggelig:

Norsk dette og her går det mer enn bra. Greit skum, det kunne vært bedre. Mørk. Lukt og smak kan det ikke klages over, litt sjokolade, ganske bittert, så denne går fint til ribbe eller pinnekjøtt. Kanskje én ting å sutre over: Bryggerimesteren har tilsatt kardemomme og revet appelsinskall, det er unødvendig, men merkes ikke og da har mesteren egentlig truffet. Denne fyren/madamen vet hva de driver med. I det hele tatt et flott øl. Legg merke til at her er det igjen et alkoholrikt øl:

9 Vol.%. (uten desimaler på etiketten). Kr. 60,-.

Verdict: Full logring. Mer av denne!

IMG_1012.JPG

T

TT.

Gjest
    Flott fullmåne er observert her i Østfold også. Beklager ingen bilde

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg hadde minimalt med forventninger til Bob Weirs siste, men den satt som et skudd. Suverene tekster og en god del The Dead-feeling er der. Så lar han det gro overalt på hodet og ansiktet og kunne nesten stilt opp på en hundeutstilling. Av ukjent rase. Bikkja liker coveret. Uansett et fin-fint album som er blandt årets beste:

IMG_1027.jpg

Dagens juleøl er en belgisk Lager. Ufiltrert som man ser. Bra skum, litt lys til å være en juleøl, men så er det altså en Lager. Ok lukt, og fin smak, kanskje litt karamell (tilsatt mørkt candissukker, noe som er unødvendig, da får man heller regulere maltmengden). Svært bitter, så her bør det være mat til. Vi spiste bl.a. gravet ørret til middag som var ganske feit og ølet matchet fint.

Verdict: Litt i tvil, men lar tvilen komme ølet til gode, så: Full logring. Mer av denne!

IMG_1026.JPG

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.088
    Dagens juleøl er fra Belgia:

Vis vedlegget 413995

Oi, den satt! Flott skum, samme med aromaen, fargen er noe av det mest elegante jeg har sett (klar, som en litt mørk Cognac), suveren smak (passe bitter og mye jul). Det er mye alkohol, men det merkes ikke hverken på lukt eller smak, noe som betyr at bryggerimesteren har truffet blink. 10,5 vol.%. Kr. 66,-.

Min gode mann , hvor fikk de tak i denne belgiske godbiten?
    Jeg leter og jeg leter på pol etter pol :(
    Det er kanskje din skyld at det er utsolgt :rolleyes:

Ad musikk tror jeg denne platen vil falle i smak hos herre og hund - Lee Harvey Osmond - Beautiful Scars

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Dagens juleøl er fra Belgia:

Vis vedlegget 413995

Oi, den satt! Flott skum, samme med aromaen, fargen er noe av det mest elegante jeg har sett (klar, som en litt mørk Cognac), suveren smak (passe bitter og mye jul). Det er mye alkohol, men det merkes ikke hverken på lukt eller smak, noe som betyr at bryggerimesteren har truffet blink. 10,5 vol.%. Kr. 66,-.

Min gode mann , hvor fikk de tak i denne belgiske godbiten?
    Jeg leter og jeg leter på pol etter pol :(
    Det er kanskje din skyld at det er utsolgt :rolleyes:

Ad musikk tror jeg denne platen vil falle i smak hos herre og hund - Lee Harvey Osmond - Beautiful Scars
    Polet. Hvis det er utsolgt, er det ikke min skyld. Kjøper kun én og én flaske.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Bommet litt på klokken i dag; det er over midnatt. Vel, ikke det verste som har skjedd.

Over til det bløde Sørland. Derfra har jeg drukket mye øl, både fra Arendals og CB. Hos førstnevnte holdt jeg på å få jobb på begynnelsen av 80-tallet. Men, det gikk i dass. Da ville nok livet vært annerledes. CB er i dag eiet av Hansa, dessverre. Enkeltstående bryggerier er å foretrekke, jfr. dagens oppblomstring av mindre bryggerier. Ikke uten grunn. Da får man særpreg, selv om, spesielt Ringnes; sier noe annet. Løgn, de driver med storinnkjøp av f.eks. humle.

IMG_1039.jpg

Denne er sånn passelig. Det positive først: Fantastisk farge (filtrert). Men, skummet er under middels og det bruser ikke i munnen. CO2-utslippsreduksjonstiltak? OK smak, litt jul og går fint til rakfisken (måtte spise det i dag óg, kona har vært for lenge i Asia med helt annen mat. Passer meg ypperlig.). Daffe saker. Skjerpings bryggerimester: Opp med alkoholgehalten! En av de dårligste hittil i desember. 6,5 vol.%. Kr. 40,-.

Verdict fra bikkja: Hale rett ned. Ikke mer av denne.

Denne Vinylen er for sene kvelder med fyr på peisen, eller i ovnen. Helt tilbakelent. Han synger og spiller bra, men det kan bli litt monotont. Dog er dette originalt og det er også komposisjonene. Så, tommel forsiktig opp.

IMG_1050.JPG

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg må igjen beklage mine feilinnkjøp. Dette skal ikke gjenta seg. Tror jeg :(:

IMG_1053.jpg

Men, et bra innkjøp er denne fra Lori McKenna. Hun synger suverent og snekrer melodier som varer. Topp musikere. Bikkja elsker coveret:

IMG_1064.JPG

Italiano juleøl. Non filtrado. R´n´R øl sies det. Skum som er noe av det beste jeg har sett og smakt. De skryter på flasken av at skummet ikke "dør hen", og det stemmer. Dessuten påstår bryggerne at ølet er best rundt august 2020. Vel, da får vi kjøpe en flaske til. Eller flere.

Kona har fått en kasse med mat fra jobben og visse saker må spises opp ganske umiddelbart, eksempelvis disse medisterpølsene fra John Haugen, en slakter jeg aldri har hørt om. Hjemmesnekret rødkål.

Bra medister og ølet matchet smak og fett. Fin julesmak på dette brygget. 9 vol.% (uten desimaler, noe som strengt tatt skal spesifiseres). Kr. 70.-.

IMG_1061.JPG

Ha en fin weekend!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Dårlig musikkår, som noen mener? Nei, efter min mening et suverent år. Her er det bare å velge og vrake. Problemet er å fange opp dem som holder på å snike seg forbi garnet. Året er ikke slutt, men vi er ved slutten.

Nedenstående skiller ikke mellom norsk og annen musikk, det er det kun tullinger som gjør. Så Jenny Hval er ikke med her.

Det hadde nok vært best med én tråd hvor det beste fra hver og en av oss var samlet. Men, i.o.m. at dette er rotet til, så tar jeg det her:

Kriteriene er som før, i denne rekkefølgen: Originalitet, melodi, tekst og fremførelse:

1. Elizabeth Cook - Exodus of Venus

ec.jpg

Her kunne det blitt tullecountry, men så serverer hun jaggu meg feit musikk med en feeling det er lenge siden jeg har hørt. Elegante og presise musikere. Og en produsent som fikk henne på rett spor. Fremførelsen er på topp. Likeså stemmen og innlevelsen. Får nesten lyst til å sende en melding og be henne på rakfisk og akevitt.

2. Lori McKenna - The Rifle and the Bird

lori_mckenna_cover_sq-9ae86b0a8a53752f03e67e561b150228507a960a-s300-c85.jpg

Fin skive når kona er på jakt med bikkja og jeg slumrer. I klasse med Cook. McKenna har også fjernet seg fra Nashville-soundet. Flotte musikere disse damene. Fremtiden er lys. Hun synger fantastisk og tekstene kan man ikke lukke ørene til. Jeg gleder meg til neste.

3. Ethan Fogus - Southbound

a2923188697_10-2.jpg

Første kuttet er veldig country, men så drar det seg til. Og, det noe jævlig. Kan minne om Green on Red-folkene. En fryd å høre på. Tekstene flyr vegg-i-mellom, så her er det bare å guffe på. Og ta seg en kald juleøl med mye alkohol. :)

4. Will Wood- Magpie Brain & Other Stories

a3022809049_10.jpg

Denne fyren fra Kiwiland har aldri utgitt noe dårlig. Det gjør sjelden dyktige musikere (jfr. Beatles), eller andre, som eksempelvis forfattere (jfr. Ibsen). Det rocker ikke, men han serverer noen meget bra melodier og tekster som burde sitte klistret i enhver åpen sjel. Litt i Delaney Davidson-land og kanskje der Leonard Cohen befinner seg nå. På noen kutt. Flott utgivelse. Her er det bare å drømme seg bort. Kanskje en klassiker.

5. Miranda Lambert

Miranda-Lambert-The-Weight-Of-These-Wings-1479148261.jpg

Dobbelt album? Vel, hun fikser det. Som Cook og McKenna så sniker hun seg unna Nashville. Faen som jeg liker disse musikerne. Trekk deg enda mer unna, Miranda.

6. Chris Altman

chris_altmann_renaissance_man_0216.jpg

Tredje utgivelse, såvidt jeg vet. Country slik det skal låte. Bra originalt. Flotte musikere. Suveren stemme.

7. The Men

a1048064320_10.jpg

Rock slik det skal være. That´s it! Fuck, dette er bra!

8. Paul Cauthen

1-2.jpg

Her er også originaliteten til stede. Gospel? Niks, dette er kanskje litt Guy Clark i stemmen. Og litt i musikken. Suverent spilt. Topp steel. Pluss at han gir jernet her og der.

9. Dex Romweber

bs240_dex_cover_1500_1.jpg

Han utgir aldri noe dårlig. Fyren er jo lett skrullete. Driter i andre og det blir det et godt måltid av. Varierer stilen så man bare må ta en slurk til. Guff på. Allerede på første kutt vet man at dette går bra. Og så går det bare bedre og bedre. Synger nesten som en Sinatra eller Elvis.

10. David Bromberg

297_0.jpg

Folk dauer, men denne fyren lever. Her leverer han et av sine beste album. Blues, han gir mye av seg selv. Sist jeg hørte skikkelig på Bromberg var Reckless Abandon. Han er tilbake. Den forrige var også bra. Håper han står på.

-----------

Tar nye 10 om en stund. Og kanske de 10 verste.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn