Enkelt og greit hos janfrt på Høvik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Påske med hele familien inkl. bikkje. Varierende vær kan man trygt si; startet OK palmesøndag, så kom nordvesten, så kom solen og så kom sneen og det ble full vinter og julestemning igjen. Snedybde ca. 80 cm. der den fortsatt lå. Greit skiføre i "sukker"-sne.

Her noen inntrykk:

IMG_1601.jpg

Min faste plass er inntatt med en kald en; det er bare flekker med gress og lyng der solen har tatt og der det blåser mye. Ikke en kjeft å se, kun stillhet.

IMG_1607.jpg

Så gikk det noen dager, Skjærtorsdag snedde det masse, men fint å sitte ute, bare å kle på seg.

IMG_1823.JPG

Vi hadde med mye god mat og vin (vinen hentes i Sverige ca. 20 min. unna). Her ribbes en tiur. 3 selvskutte duer (utført av sønnen) ble også med på middagen. Duer kryr det av, så ingen fare for bestanden av skogs- og ringdue.

FullSizeRender.jpg

Vin må til; Pinot Noire-en er svært lys, intet feil med bildet. Strøkne saker. Det er den til venstre óg, en gjenganger som passer til det meste, også pimping utover kvelden. SEK 99,- på Systembolaget, men NOK 145,- på Vinmonopolet.

IMG_1622.jpg

Musikk må spilles fra det som er nedlastet og lagret; det står en mobilmast ca. en km. unna fra Telia, med 2G! Streaming er dermed utelukket.

IMG_1827.jpg

Og der gikk det gamle kjøkkengulvet.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Det gjelder å forberede seg på vinteren og kulde. Sitte oppe om natten med fyr på peisen og klappe hunden méd hårene med godkjent musikk i bakgrunnen.

Sønnen i huset tok initiativ til dette. Kona og jeg var delvis motstandere, men gav efter. To polakker, som virkelig kunne sitt håndverk, fikset det hele på 3 dager. Moms betalt.

Peisen gir nå, med et par kubber, kontinuerlig mellom 5 og 7 kW. Vil tippe at vi bruker ca. 1/3 av vedforbruket sammenlignet med tidligere. Da fyrte vi for kråka. Ulempen er at vi ikke hører knitringen. Og peisfeelingen (åpen peis) er delvis borte. Min konklusjon er dog at dette er best, knitring kan vi høre fra vinylen.

IMG_1206.JPG

Og slik det ble:

IMG_1638.JPG

Rett og slett vellykket. Men, nå må veggene fikses. Det baller på seg.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Tar en til.

Paste Magazine leverer mye bra. Tok sjansen og bestilte første eksemplaret dette året (utgis 4 i året). Tung jævel og lurte på hva jeg hadde bestilt av vinyl, men det var en feit blekke pluss vinyl. Helt suveren, masse bra artikler, velskrevet, flotte fotografier. Dette er noe av det beste jeg har lest.

Det var reklamen. Her noen shots:

IMG_1661.JPG

IMG_1652.JPG

IMG_1657.JPG

IMG_1659.JPG

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Det regner og regner. Litt fisking, men mest øl- og vinpimping. Og matlaging. Fine råvarer.

IMG_1700.jpg

Vi føler oss som Pondus; skal klage til Meterologisk Institutt. De har skylden. Definitivt.

IMG_1698.jpg

Utstyr.

IMG_1695.jpg

Min arbeidsplass før det er på huet.

IMG_1693.JPG

20170717_140158.jpg

Fisket har vært fint. Mye storlaks. 10,0 kg. på den øverste og ca. 1,0 på den lille som var dagens middag. Da har vi tatt en på 6,0, 6,5, 8,0 og 10.0. Vi gir oss der, selv om vi kan dra på land mye mer. Det vi får denne uken blir satt ut igjen.

Vedlegg

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    IMG_1714.jpg

Mer værsutring; skodden henger over åsen, elven er stor, gjennomsnittlig størrelse er ca. 35 m³ pr. sekund, nå er elven på ca. 90 m³. Men, på torsdag skal det bli 26 ºC. :cool:

IMG_1715.JPG

Hva fant jeg på frokostbordet? Jo, et kort fra kona med en påminnelse om at vi i dag har vært gift i 25 år. Bildet er tatt litt utpå eftermiddagen med champagne fra polet uptown Skei. Life is good.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer hjerteligst! Kun dager igjen til jeg runder den samme bøya! Utrolig at noen har holdt ut med en sånn tulling som meg så lenge...

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ja, du kan så si. Jeg er også en særing med masse egne meninger som helt klart irriterer mange. Men, man må jo tilpasse seg andre, ikke plage folk, holde fred, så går det bra.

Heldigvis har kona og jeg de samme interessene: mat, vin, musikk, skikkelig lyd, natur, stillhet og masse annet. Om 25 år ligger jeg sannsynligvis under torva.

Det var dagens "Hjemme hos"-reportasje.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et kvart århundre i hymens lenker. Noe riktig eller galt har du gjort, men gratulerer uansett. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    Så er det vel forvaring da, herfra og ut..

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    IMG_1719.jpg

Endelig kom finværet til Nord-Møre. Solen stekte i dag med TdF på DAB+. Bra lyd på TIVOLI-en. Med en kald en. :cool:

IMG_2006.JPG

Dagens fangst; en 2-kilos som ble middagsmat. Fin størrelse og et lekkert eksemplar, de store setter vi ut hvis de ikke er skadet.

IMG_1723-1.jpg

Solen ned over fjellene mot Trollheimen; fortsatt noe sne på toppene. Smeltevannet gjør at det er ca. 8 ºC i elven. Bilen skulle ikke vært der; ødelegger bildet en smule.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Solen gikk ned kl. 19:37 over Nordmarka som åsen og platået ovenfor heter. Vi har vært der oppe flere ganger og det er en forunderlig endring i vegetasjon og dyreliv fra rett over havnivå til flere hundre meter.

IMG_1737.jpg

I morgen skal det bli opp mot 29 grader, fint det, bare å rygge inn i skyggen med en kald en. Utedassen derimot kan vi ikke flytte, så der blir det varmt i morgen. Huff.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Langhelg på hytta i Femundsmarka. Kun kona, bikkja og jeg. Her litt når høsten kommer:

IMG_1848.jpg

Først en kjellerkald en. Kjøpt i Sverige. SEK 13,00. 5 vol.%. Helt grei:

IMG_1842.JPG

Det var ekstremt mye "møll" i år. Overalt. De tiltrekkes av lyset. Dører og vinduer måtte holdes lukket konstant. Bikkja spiste dem, grisen.

IMG_1831.jpg

IMG_2124.jpg

Æsj!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Det ble ikke noe fuglejakt i år, det er loddtrekning blandt søkerne. En drittordning. Vi har hatt hytte her i over 78 år, men nix, det hjelper ikke. T.o.m. de fastboende mener vi burde fått jakte. Demmmokrati, sjø.

IMG_1852.JPG

Vi hadde med to ryper fra i fjor. De holder seg fint flere år i frysen, må bare pakkes inn slik at de ikke tørker. Høstmat.

IMG_1806.JPG

Høstdrikke. Ingenting som Pinot Noir til vilt. Og utover kvelden.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Vi hadde med en DAB+ for å teste evt. dekning i ødemarken:

IMG_1841.JPG

Det gikk dårlig. Gikk også rundt hytta, men null og niks skjedde. Da blir det å ty til radio fra parabol, men radio ute er det slutt på.

Hjemme har jeg flg. som snart kan skrotes som radio:

2 stk. TR 220
    2 stk. Huldra 10
    1 stk. TR 200
    1 stk. TB FM
    5 stk. reiseradioer (TB, B&O, ITT, Radionette og Nokia (!))
    4 stk. Tivoli
    1 stk. Creek (nesten ubrukt og kjøpt av salig Tor fra Lyric)

Fuck NRK og andre som fikk avviklingen av FM-nettet igjennom.

IMG_1858.JPG

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Kanskje litt forfinet dette, men når barna er ute av huset og fått sine egne steder, danser foreldrene på bordet. Nesten. Driftsbudsjettet er, som tidligere nevnt, mer enn halvert, så vi kan unne oss en del bra saker. Hummersesongen er ikke i gang før i dag, så denne er fra Skottland. Samme rase som den norske:

IMG_1859.JPG

Kjøpt i dag fra Fiskeriet i Sandvika. De gikk konk før sommeren, men oppstod av årsaker jeg ikke har fått på det rene. Vi har kokt selv.

IMG_1864.JPG

Bra Riesling fra kjelleren. 2012.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Interessant bilde med bikkja som ser lengselsfullt bort på restene av hummeren. Eller er det flasken som frister?
    Hvis du fortsetter med flere slike fristende bilder, risikerer du at jeg tar turen innom....Kona har forfalt til sånne Sushi-greier, så jeg går for lut og kaldt vann.:):mad:8)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Vel, her går vi ikke for lut og annen dritt. Driver og planlegger pol-juleøl-testing og usprettede vinylskiver for en liten julekalender i tråden min.

Det er bare å komme, så kan du sjekke innstillingene på Devialet-anlegget mitt. Det trenger høyst sannsynlig korreksjoner.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Det ble ingen fest på en onsdag, men kona, bikkja og jeg koste oss med årets "Elg i Mørket". Bra vin da; Pinot Noir fra Monterey, CA:

IMG_2025.JPG

IMG_2031.JPG

Rolig tilbake mens bikkja følger spent på (bort-)forklaringene til Christine Meyer.

OK, time flies, men det er ingen grunn til å deppe selv om man er frisk (sic).

Skal ha sjømatfest på fk. fredag med familien, dvs. inkl. Muttern på 91. Reportasje kommer, når jeg har kommet meg. :cool:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Tiden flyr. Desember igjen. No time for looking back. Det er på tide med julekalender og usprettet øl fra polet, usprettet vinyl, mat og en del tull og tøys:

IMG_2043.jpg

Fikk denne til bursdagen for 14 dager siden. Kona har stablet juleøl, 33 cl., aner ikke hva det er. Men, her går vel Vinmonopolet over streken når det gjelder å lure folk til å kjøpe 24 flasker. Dette hadde ikke vært gangbart for 10 - 15 år siden. Samme faen for meg, så lenge produktene holder mål. Bikkja er prøvesnuser og -smaker. Og dommer.

Det serveres også vinyl, altså usprettet. Har en liten bunke som kanskje holder til den 24. desember. Den saken vurderes av meg, selv om det er presang til bikkja (som samler vinyl).

IMG_2194.jpg

Tjuvstarter med litt julemat fra den lokale slakteren + belgisk øl. 8,5 vol.% som tar passe rotta på fettet i medisteren.

X

X186841

Gjest
    Hengt opp utelys,julegardiner,stjerner i vinduene og tappet 60 flasker med lagerøl. Da er det bare å slenge bena på bordet og nyte årets høydepunkt: Julekalenderen fra Høvik i 2017 utgaven.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Julemåneden er igang:

IMG_2058.JPG

Vinyl: Starter med folk fra Edinburgh. Dette sparker skikkelig. Ikke ett middelmådig kutt. Anbefalt i denne tråden. Full fres hele veien. Nå sprettes utgivelsen.

IMG_2059.jpg

Øl: Bikkja vurderer og bedømmer som følger:

1. Hale rett ned = ikke flere av denne.

2. Hale rett ut = gjerne flere.

3. Full logring = kjøp mer!

Bra skum, flott farge, smaken grei (litt sjokolade/kaffe), men litt daft. Kr. 43,-. Altfor dyrt, men hovedskylden har Siv Jensen m.fl.

Verdict: Hale rett ut.

https://open.spotify.com/track/3eJFWoXS5SyQvkG2lIyBD6

Mathisen er morsom fra første stund. Alt ligger nå på Spotify.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Dagens vinyl:

IMG_2063.JPG

Spenstige saker innspilt live for ca. 23 år siden. Her er det bare å la seg rive med, jekke øl og guffe på. Øl, øl, øl!

IMG_2065.JPG

Gårsdagens juleøl var fra Tromsø, denne er fra Bergen. Slår bergenserne nordlendingene?

NEI: Bildet er tatt ca. 15 sekunder efter at ølet ble helt i. Og skummet forsvant fort. I parentes: glassene er omhyggelig rengjort for hånd. Fargen er fin, men det smaker vørterøl. 6,5%. Nesten 80,- kr. Are you kidding me?

Verdict: Hale rett ned. Hold deg unna!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Det nytter ikke med kun øl:

IMG_2070.JPG

IMG_2071.JPG

En meget bra Pinot Noir fra Sonoma. Kverker fett, noe det var en del av i middagen. I morgen er det 1. søndag i advent og sannsynligvis dårlig ånde. Igjen.:

IMG_2076.JPG

Denne utgivelsen skuffer stort, så bikkja kan få denne bonusskiven allerede i dag. Newman messer ivei med OK tekster, men elendige melodier. Stues vekk på møll-loftet.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Er spent på videre juleøltesting, janfrt. En god start så vidt jeg kan bedømme. At Tromsø leder på Bergen burde ikke være noen overraskelse, men alle har jo sin smak;)

Neste utfordrer ut?

Alltid hatt sansen for Aass, men den kan variere litt fra år til år..

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Kona har som sagt puttet øl i hver kartong, så jeg vet ikke hva som befinner seg der. En overraskelse hver dag.

Først dagens vinyl, dobbel denne gang:

IMG_2079.JPG

En kvartett fra Austin, TX. Spilt inn i 2004 og utgitt i år på vinyl. Det river og røsker på de fleste kuttene, men også noen (få) rariteter innimellom som absolutt ikke er overfødige. En gjennomført strøken utgivelse. Utgitt på Sonic Surgery Records!

Dagens juleøl er fra Frankrike:

IMG_2080.JPG

Denne tar teten foreløpig: Flott skum som holder seg noen minutter, fin farge, men, ikke minst, lukt og smak som sitter som et skudd; dvs. kaffe/sjokolade/krydder. Slik skal en juleøl være. Det må bemerkes at ølet har fått 2.-gangs gjæring på flasken; sannsynligvis er det da ikke tilsatt CO2. Altså noe retning av hvorledes Champagne og Cava fremstilles.

9,0% og kr. 68,-. Helt akseptabelt. At Hansa kan ta kr. 80,- for sitt fadesejuleøl er et mysterium når vi vet hvor mye alkoholinnholdet har å si for utsalgsprisen.

Verdict: Full logring. Kjøp mer! Vive La France!

V

vinyl-mannen

Gjest
    Hyggelig at du holder denne tradisjonen vedlike janfrt, mange fine musikktips i løpet av desember som er vel verdt
    å få med seg. Hils kjøter,n;)

X

X186841

Gjest
    The Crack Pipes | Sexy Pepsy

Er det lov å komme med en video til dagens ?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    Koner som putter øl i esker - til mannens avbenyt(t)else, på daglig basis = gull verdt! This one is a keeper, janfrt! ;)

X

X186841

Gjest
    Om Vinteren brygger man øl,baker brød og lager mat med all tomatsausen,hvitløken,sjalottløken og chilien som ble resultatet av møkkete hender og vond rygg om sommeren.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    I følge Tom Mathisen er det "St. Baskus Dag" i dag, altså 4. desember hvert år. Alle vet hva det innebærer.

https://open.spotify.com/track/2RXfE4ARgYrtPI3rr9OdSg

Vinyl i dag er et småundervurdert album:

IMG_2093.JPG

Fått lunkne kritikker, men jeg er uenig. Det er passelig nedstrippet med helt strøkne melodier. Nytter ikke å høre på denne kun 2 ganger. Blir bedre og bedre. Vol. 1 dette; kommer tilbake til Vol. 2.

IMG_2090.JPG

Dagens juleøl til bikkja er fra Den Nøgne Ø. 1/2 liter. Produsert i juni 2015 (sic). Det er fint skum, men ikke mye; holder seg fint. OK smak og lukt, flott farge, men vi letter ikke akkurat fra sofaen av opplevelsen. 8,5%. Kr. 85,-. Grei pris.

Elendig etikett å ta bilde av.

Verdict: Hale nesten rett ned. Ikke flere av denne.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Skal du ha lett bakoversveis trenger du ikke å gå til frisøren. Det er både billigere og bedre å anskaffe en skive:

IMG_2100.JPG

Disse karene fra Austin, TX fikser saken med litt ekstra guffe. Meget bra saker.

Dagens juleøl:

IMG_2096.JPG

Ægir Bryggeri. Veeel; dårlig med skum, men fin farge. Lukten er grei med litt bitter ettersmak og det er et pluss, men det blir mye likt fra de forskjellige bryggeriene. Ikke så merkelig når hovedingrediensen er maltet bygg hos de fleste. Eneste opptur hittil stammer altså fra Frankrike.

7,0%. Kr. 50,-. OK pris, men fortsatt er juleøl blodig dyrt.

Verdict: Hale rett ned. Ikke flere av denne. Rett og slett ikke bra nok og skiller seg ikke ut.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Bikkja har vært sur i et år fordi hun ikke har denne skiven. Nå har vi den begge to:

IMG_2103.JPG

Jeg mente utgivelsen var fjorårets beste og det mener jeg fortsatt. Tar en video. Litt av en musiker; ser frem til neste plate fra henne.

IMG_2101.JPG

Dagens juleøl er vel mer en portvin med kullsyre. Dog er den brygget efter renhetsloven (korn, gjær, vann og humle), men dette river. Med 19,5% alkohol skulle man tro at alkoholen var fremtredende i lukt og smak, men nei, det er det portvinsaktige som dominerer fullstendig. Ikke akkurat en leskedrikk; passer til sterke oster og søtsaker.

Null skum; det har Berentsens Brygghus i Rogaland ikke fått til. Prisen er stive 114,- kr. for 33 cl.

Verdict: Hale rett ut, men dette er en engangsøvelse, en interessant en. Så ikke mer av denne.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Dagens vinyl er (nesten) reinspikka Country, men med innslag av annet også:

IMG_2108.JPG

Hun synger meget bra og skriver melodier som er enkle, men iørefallende. Produsert av Raul Malo fra The Mavericks.

Coveret taler for seg selv i disse #metoo-tider. Som om hun sier: "Hvis du vil røre meg, så er det jeg som gir klarsignalet", med knyttede never. Platen ble forøvrig utgitt før metoo var igangsatt. Bra skive mens det blåser kraftig ute.

IMG_2107.JPG

Juleølet er nok en gang fra Nøgne Ø. Her er det skikkelig skum, flott farge, deilig juleøllukt og en smak som sitter lenge. Ganske bitter og det er som kjent bra. 8,0% og kr. 55,-.

Verdict: Full logring. Bare å kjøpe mer.

Så en rettelse: Hansaølet ovenfor koster kr. 40,- og ikke kr. 80,- som jeg skrev. Kona kjøpte to stk. Jeg så feil på kvitteringen.

------------

Slår et slag for denne utgaven av Rolling Stone. En suveren oppsummering av mesterens liv og hva det medførte av fortreffeligheter. Masse bra fotos:

IMG_2111.JPG

Ble rot med ølbildet.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Whitney Rose, ny for meg. Må absolutt sjekkes ut. Ser at hun er godt representert på Tidal, så juhuuu! Og takk.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Litt vinyl og Country i dag òg:

IMG_2120.JPG

Hun leverer kanskje årets beste countryskive på den kvinnelige siden. Stemmen er der i fullt monn og musikerne er i slag. Denne sjangeren står og faller med over gjennomsnittlige melodier og gjerne såre tekster. Margo Price fikser det. Hennes forrige var også meget bra.

Dagens juleøl:

IMG_2114.JPG

Fra Berentsens Brygghus. OK skum, flott farge, fin lukt og en småbitter smak. Den forrige vi testet fra disse folkene holdt jo 19,5 vol.%, denne bare 9,0. Kr. 55,-.

Fra min side er det å bemerke at alkoholinnholdet i denne type brygg bør ligge mellom 7,0 og 9,0% for å få frem en viss "kraft". Man drikker jo kun èn flaske, så dritings blir man ikke. Butikkjuleøl har jeg sluttet å kjøpe.

Verdict: Full logring. Bare å anskaffe mer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn