Digitale avspillere Er det mange her som bruker eller vurderer å bruke DAC med volumkontroll som pre?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    ...
    Med 6dB per bit (MSB) så er det ikke så mye volumjustering som skal til før du begynner å spise av 24bit materiale.
    I den praktiske verden har det ikke så mye å si, forutsatt at systemet er rimelig greit sammensatt mht signalnivåer og forsterking, dvs at 0 dB FS ligger like under klippe grensen til effektforsterkeren og at klippe grensen er akkurat litt mer enn høyt nok.

    8 bit fra 32 til 24 gir 32 dB regulering. Tar en også hensyn til at en SOTA ADC i beste fall har 130 dB SN så har en 14 dB til ift kildemateriale (gitt at det ikke er digitalt dempet). En kan også regne med SN i sitt eget husalter, jeg tipper de alle færreste av oss har noe mer enn 120 dB = 20 bit i elektronikken og kanskje ikke noe mer enn 90 dB = 15 bit i lytterommet. I praksis kan en med 32 bit volumkontroll i de fleste tilfeller regne minimum 50 db regulering fra 0 dB FS før reelt tap av informasjon/oppløsning ut av høyttalerne. Mange digitale volumkontroller har også mer enn 32 bit oppløsning.

    mvh
    KJ
    Her er hvordan PS Audio løser digital volumkontroll i deres Directstream DAC:
    Sitat Distinctive: ‘If my understanding is correct one still lose 1bit for every time the volume is reduced by 6dB, however the clever thing about the DS is that you may lose a lot of bits before you start to compromise the 24bit resolution of the music signal. If you start with e.g. 32 bit you would start losing resolution very early on.’
    Svar fra designer Ted Smith: ‘Not quite – the volume control in the DS doesn’t loose bits at lower levels: it takes all input bits and multiplies them with a 20 bit volume, keeping all resultant bits. These bits go into the sigma delta modulator to be converted into single bit output. At any volume > 0, any bit changing in the input will cause the pattern of 1’s and 0’s in the output stream to change appropriately.
    The confounding thing is that there’s also a noise floor. When FFTs are averaged or use more bins the measured noise floor is lower. With the DS and enough bins and averages you can see the effects of any single bit difference in a repeating pattern no matter what volume.
    The digital noise from the sigma delta modulator and the analog noise from the DS hardware present a practical noise floor that is reasonably close to the dynamic range of the ear so with an appropriately level matched preamp or amp, all bits that you could hear will be there at any volume.
    In the real world it’s sometimes hard to match the output levels of the DS with the existing preamp and/or amp and speakers that well and then you can loose some dynamic range if volume 100 on the DS isn’t just a little above TOO LOUD.
    To be fair the analog noise floor of the whole system is the practical limit for DSD or PCM with more than, say 22 bits. But in the DS if you use enough averaging you’ll see that all of the bits are there at any volume and you’ll be loosing bits off the bottom end with most PCM systems.’
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Noen som har sammenlignet Mytek Brooklyn Dac+ og Benchmark Dac 3?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Noen som har sammenlignet Mytek Brooklyn Dac+ og Benchmark Dac 3?
    Audioscience review har testet begge og du finner testene ved å google. Jeg har lyttet til begge men ikke hjemme hos meg selv. Benchmark er supernøytral med grensesprengende måleresultat. Mytek Brooklyn låter softere og diverse andre muligheter som ikke Benchmark har.

    -BB-
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    No need for pre.

    Føler pludselig at jeg ikke længer har behov for pre. Lyden er pludselig alt god nok uden. Forstår ingenting andet end forstærkerne har fået mere opløsning efter sidste modifikation.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Kjører en Bluesound Node 2 som pre rett i aktive høyttalere, aldri hatt færre bokser.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Er det mye lydmessig forbedring fra 1 til 2? 1 ere kan jo fås for et slikk og ingenting.
    Oppgrader firmware, så er de Roon endpoints (og dekoder mqa, for de som bryr seg om det).
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har både 1 og 2, bruker 2 på grunn av at den har IR mottaker.
    Jeg har ikke finhørt mellom de to, men noe stor forskjell er det ikke.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Dac rett i effekt er en meget attraktiv løsning, men har dessverre erfart at ikke alle dac'er egner seg så godt for dette.
    Jeg har en Auralic Vega som jeg har kjørt sammen med Prima Luna Dialogue Preium brukt som ren effektforsterker. Lyden blir klart dårligere enn når jeg kjører den som ren dac og lar Prima Lunaen ta seg av pre-oppgavene.

    Jeg har hørt tidligere at Auralic Vega egner seg godt som pre hvis volumkontrollen kan være tett mot max (100). Men i kombinasjon med Vega er bra lyttevolum mer i området 10-20, og da er det litt "bokslyd".
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En god pre med dac, som også tar ~3+ HDMI inn og har en god volumkontrolll - da er jeg solgt! (så lenge prisen ikke er 2 armer og ei nyre)
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vis vedlegget 534181

    sjekk ut nuprime dac10 (eller dac10h hvis man trenger hodetelefonutgang).
    jeg bruker min riktignok foran en rørbuffer (manley steelhead), men nuprime er uansett den beste alt-i-ett løsningen jeg har vært borti.
    har analoge innganger også, og mulighet til å sette ulik gain for alle inngangene.
    ekstremt anvendelig.
    den analoge volumkontrollen er det overlegent mest gjennomsiktige jeg har hørt.
    prøvde oppo 105 alene og gjennom en av de analoge inngangene i nuprime, slet med å høre forskjell.

    https://nuprimeaudio.com/product/dac-10/?v=c2f3f489a005

    les mer om thin-fllm vs. thick-film resistors her:

    http://www.resistorguide.com/thin-and-thick-film/

    Så ikke dette innlegget før nå. Kan du forklare hva du mener med at du bruker Manley Steelhead som "rørbuffer"? Vil det si at du bruker Steelheaden til mer enn vanlig RIAA? Også den har jo en pre-funksjon - som riktignok etter min oppfatning ikke fungerer optimalt. I alle fall ikke ved vinyl-avspilling. Da blilr savnet av en ekstern pre stort - i alle fall på mitt anlegg hvor effekttrinnet er konstruert til å skulle brukes sammen med pre. Hvordan signalveien er dersom man kobler på andre eksterne kilder, dvs. om de da passerer "rørdelen", eller bare volumkontrollen, har jeg ikke satt meg inn i.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har både 1 og 2, bruker 2 på grunn av at den har IR mottaker.
    Jeg har ikke finhørt mellom de to, men noe stor forskjell er det ikke.
    Kan du bruke IR-remote til å regulere nivå (i Roon) og som skip, play pause?
    Isåfall er jeg solgt!

    Det beste og verste med streaming er de h*** appene og annet visuelt stimuli. Av og til vil jeg kun bruke en dum ir-remote.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig. Noen apper strør om seg med visuelt innhold uten at jeg ser behovet -videoavspilling når jeg streamer.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bluesoundappen er helt ok, bruker noden som streamer, synes det fungerer glimrende.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Er i samme tenkeboks som trådstarter og har siktet ut to kandidater som virker noenlunde like: Benchmark Dac3 og Mytek Brooklyn+. Har noen her hørt begge og kan dele noen inntrykk om forskjeller, likheter, styrker og svakheter o.l.? Evt noen som har testet Mytek som ren pre og har noen opplevelser å dele (allerede fått mange lovord om Benchmark)? :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    jeg har Benchmark DAC1, original versjon uten USB, kjempefornøyd med den, og har hørt den i super hi-end oppsett... og det låter svinaktig bra, så det er ikke tvil om at den holder bra stand, men mangel på USB er litt pinefullt. Roald Mikkelsen kjørte noen helt hinsides demoer en gang i tiden, da han brukte Benchmark DAC1 :eek::eek::eek:

    For å få USB så det står mellom å hanke inn en usb to spdif converter, eller så på oppgradering
    Vurderer denne for bruk fra en Macbook pro https://m2techaudio.com/hiface-evo-two/

    Jeg bruker ikke DAC1 som pre, men har kjørt ned gain noe for ikke å overloade input til forsterkeren (Krell KAV 400xi)

    Når jeg ser hva som er på markedet nå, og hva som er belyst her... så virker det jo ellers som RME virkelig er inne på noe nå
    https://www.themasterswitch.com/review-rme-adi-2-dac
     
    Sist redigert:

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    jeg har Benchmark DAC1, original versjon uten USB, kjempefornøyd med den, og har hørt den i super hi-end oppsett... og det låter svinaktig bra, så det er ikke tvil om at den holder bra stand, men mangel på USB er litt pinefullt. Roald Mikkelsen kjørte noen helt hinsides demoer en gang i tiden, da han brukte Benchmark DAC1 :eek::eek::eek:

    For å få USB så det står mellom å hanke inn en usb to spdif converter, eller så på oppgradering
    Vurderer denne for bruk fra en Macbook pro https://m2techaudio.com/hiface-evo-two/

    Jeg bruker ikke DAC1 som pre, men har kjørt ned gain noe for ikke å overloade input til forsterkeren (Krell KAV 400xi)

    Når jeg ser hva som er på markedet nå, og hva som er belyst her... så virker det jo ellers som RME virkelig er inne på noe nå
    https://www.themasterswitch.com/review-rme-adi-2-dac
    Den virker veldig spennende, som dac, men det virker ikke som om den har analog volumkontroll slik Benchmark og Mytek har? - Har lest litt blandede erfaringer med digital volum (selv ikke vært imponert over det), så da blir nok ADI-2 uaktuell for meg, for nå :) Men stilig var'n!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    jeg har Benchmark DAC1, original versjon uten USB, kjempefornøyd med den, og har hørt den i super hi-end oppsett... og det låter svinaktig bra, så det er ikke tvil om at den holder bra stand, men mangel på USB er litt pinefullt. Roald Mikkelsen kjørte noen helt hinsides demoer en gang i tiden, da han brukte Benchmark DAC1 :eek::eek::eek:

    For å få USB så det står mellom å hanke inn en usb to spdif converter, eller så på oppgradering
    Vurderer denne for bruk fra en Macbook pro https://m2techaudio.com/hiface-evo-two/

    Jeg bruker ikke DAC1 som pre, men har kjørt ned gain noe for ikke å overloade input til forsterkeren (Krell KAV 400xi)

    Når jeg ser hva som er på markedet nå, og hva som er belyst her... så virker det jo ellers som RME virkelig er inne på noe nå
    https://www.themasterswitch.com/review-rme-adi-2-dac
    Den virker veldig spennende, som dac, men det virker ikke som om den har analog volumkontroll slik Benchmark og Mytek har? - Har lest litt blandede erfaringer med digital volum (selv ikke vært imponert over det), så da blir nok ADI-2 uaktuell for meg, for nå :) Men stilig var'n!
    RME skriver bl.a. dette i manualen til ADI-2;
    To maintain the full dynamic range within the best operating level, discrete 4-stage reference
    level settings were realized for maximum dynamic range (-5, +1, +7, +13 dBu). The digital vol-
    ume control of the ADI-2 DAC operates distortion free over a range of 190 dB, therefore does
    not cause any tampering of the sound.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    jeg har Benchmark DAC1, original versjon uten USB, kjempefornøyd med den, og har hørt den i super hi-end oppsett... og det låter svinaktig bra, så det er ikke tvil om at den holder bra stand, men mangel på USB er litt pinefullt. Roald Mikkelsen kjørte noen helt hinsides demoer en gang i tiden, da han brukte Benchmark DAC1 :eek::eek::eek:

    For å få USB så det står mellom å hanke inn en usb to spdif converter, eller så på oppgradering
    Vurderer denne for bruk fra en Macbook pro https://m2techaudio.com/hiface-evo-two/

    Jeg bruker ikke DAC1 som pre, men har kjørt ned gain noe for ikke å overloade input til forsterkeren (Krell KAV 400xi)

    Når jeg ser hva som er på markedet nå, og hva som er belyst her... så virker det jo ellers som RME virkelig er inne på noe nå
    https://www.themasterswitch.com/review-rme-adi-2-dac
    Den virker veldig spennende, som dac, men det virker ikke som om den har analog volumkontroll slik Benchmark og Mytek har? - Har lest litt blandede erfaringer med digital volum (selv ikke vært imponert over det), så da blir nok ADI-2 uaktuell for meg, for nå :) Men stilig var'n!
    RME skriver bl.a. dette i manualen til ADI-2;
    To maintain the full dynamic range within the best operating level, discrete 4-stage reference
    level settings were realized for maximum dynamic range (-5, +1, +7, +13 dBu). The digital vol-
    ume control of the ADI-2 DAC operates distortion free over a range of 190 dB, therefore does
    not cause any tampering of the sound.
    Dæggærn, ikke verst. Kanskje man skal snike den inn på listen allikevel da :) Takker for svar og god helg!
     

    Grønn hvit mann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2012
    Innlegg
    86
    Antall liker
    33
    Hei,
    Jeg bruker Pioneer U-05 som DAC og pre, synes det fungerer veldig bra. Begrensingen på den er ingen analoge innganger, men til kassettgreiene bruker jeg en liten billig ADC og det synes jeg er innafor:). Det går jo mest i mest i streaming. Og alternativene er jo mange.Benchmark, RME, Luxman for å nevne noen. Flere har jo også analoge innganger og balanserte utganger. Og de passer supert til aktive høyttalere. Er vi i ferd med å få et skifte slik at vi beveger oss inn i pro avdelingen?
    Ikke lest tråden, men jeg bruker Marantz HD-DAC1 både som DAC/Pre, samt hodetelefonforsterker, noe jeg har vært meget fornøyd med.
    Har tidligere brukt både billige, men også meget dyre DAC, likevel er jeg meget fornøyd med Marantz DAC1 og kan gjerne anbefale den. Den har alle funksjonen jeg behøver.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    jeg har Benchmark DAC1, original versjon uten USB, kjempefornøyd med den, og har hørt den i super hi-end oppsett... og det låter svinaktig bra, så det er ikke tvil om at den holder bra stand, men mangel på USB er litt pinefullt. Roald Mikkelsen kjørte noen helt hinsides demoer en gang i tiden, da han brukte Benchmark DAC1 :eek::eek::eek:

    For å få USB så det står mellom å hanke inn en usb to spdif converter, eller så på oppgradering
    Vurderer denne for bruk fra en Macbook pro https://m2techaudio.com/hiface-evo-two/

    Jeg bruker ikke DAC1 som pre, men har kjørt ned gain noe for ikke å overloade input til forsterkeren (Krell KAV 400xi)

    Når jeg ser hva som er på markedet nå, og hva som er belyst her... så virker det jo ellers som RME virkelig er inne på noe nå
    https://www.themasterswitch.com/review-rme-adi-2-dac
    Den virker veldig spennende, som dac, men det virker ikke som om den har analog volumkontroll slik Benchmark og Mytek har? - Har lest litt blandede erfaringer med digital volum (selv ikke vært imponert over det), så da blir nok ADI-2 uaktuell for meg, for nå :) Men stilig var'n!
    RME skriver bl.a. dette i manualen til ADI-2;
    To maintain the full dynamic range within the best operating level, discrete 4-stage reference
    level settings were realized for maximum dynamic range (-5, +1, +7, +13 dBu). The digital vol-
    ume control of the ADI-2 DAC operates distortion free over a range of 190 dB, therefore does
    not cause any tampering of the sound.
    Dæggærn, ikke verst. Kanskje man skal snike den inn på listen allikevel da :) Takker for svar og god helg!
    Jeg har en liste også men DAC er ikke først
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi har vel en liste de fleste av oss:), men så er det rekkefølgen på ting som skal oppgraderes. Er nok litt tilfeldigheter ute og går.
    Jeg er ikke så glad i en million valg i en komplisert meny sånn som RME. Er derfor mer lysten på en Luxman DA-250 men vi får se....
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Vi har vel en liste de fleste av oss:), men så er det rekkefølgen på ting som skal oppgraderes. Er nok litt tilfeldigheter ute og går.
    Jeg er ikke så glad i en million valg i en komplisert meny sånn som RME. Er derfor mer lysten på en Luxman DA-250 men vi får se....
    Jeg tror på enkelhet, så enkelt som mulig .... og jeg opplever Benchmark som enkle og svært solide ting som bare funker, de kommer jo fra proff verdenen hvor ting bare skal funke. Jeg tenker nok mere i baner Benchmark DAC3 HGC etterhvert :rolleyes:
     

    Grønn hvit mann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2012
    Innlegg
    86
    Antall liker
    33
    Jo enklere, jo bedre.
    Derfor funker Marantz HD Dac1 så godt, både som pre med volumkontoll og hodetelefonforsterker. Dyr - kr 8-9.000 - nei, ikke for det den gir. Heller billig, ifølge tester, og jeg er i det minste fornøyd, noe som er det viktigste.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Jo enklere, jo bedre.
    Derfor funker Marantz HD Dac1 så godt, både som pre med volumkontoll og hodetelefonforsterker. Dyr - kr 8-9.000 - nei, ikke for det den gir. Heller billig, ifølge tester, og jeg er i det minste fornøyd, noe som er det viktigste.
    Om jeg skal si noe om HD-DAC1, så er det knyttet til designet som er en herlig blanding av retro og moderne. Jeg har ikke hørt den, men forstår at den er bra ut fra beskrivelser jeg leser. Relativt rimelig er den også, og hadde nok fått økt popularitet om den hadde hatt et par analoge innganger i tillegg.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jo enklere, jo bedre.
    Derfor funker Marantz HD Dac1 så godt, både som pre med volumkontoll og hodetelefonforsterker. Dyr - kr 8-9.000 - nei, ikke for det den gir. Heller billig, ifølge tester, og jeg er i det minste fornøyd, noe som er det viktigste.
    En ulempe med denne er at det kun er rca ut, ville ikke funke for meg da jeg har Krell KAV 400xi, og den funker kun med balansert inn, jeg synes ikke den låter bra når man bruker single ended.... vet ikke hva det er, men slik er det
     

    jobb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    83
    Antall liker
    23
    Bruker Cyenne CY-5100 DSD som dac, pre og hodetelefon-forsterker til Vincent og Hegel forsterkere.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jo enklere, jo bedre.
    Derfor funker Marantz HD Dac1 så godt, både som pre med volumkontoll og hodetelefonforsterker. Dyr - kr 8-9.000 - nei, ikke for det den gir. Heller billig, ifølge tester, og jeg er i det minste fornøyd, noe som er det viktigste.
    En ulempe med denne er at det kun er rca ut, ville ikke funke for meg da jeg har Krell KAV 400xi, og den funker kun med balansert inn, jeg synes ikke den låter bra når man bruker single ended.... vet ikke hva det er, men slik er det
    Pioneer U-05 har balansert ut og er en dual mono konstruksjon, koster ca. det samme som Marantz. Hva jeg vinner på å kjøpe noe til 3-4 ganger prisen kan jeg jo lure på. Er av typen som ikke liker å være til bry for noen, blir nok derfor et brukt kjøp, kjøpt er kjøpt og spist er spist. Skal jeg kjøpe nytt må jeg helst vite at det blir en reell forbedring. Men jeg må innrømme at en Benchmark DAC3 L hadde passet mitt behov perfekt med hensyn til inn- og utganger. Ser at Prolyd er importør, men er det noen stereosjappe som har disse også?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jo enklere, jo bedre.
    Derfor funker Marantz HD Dac1 så godt, både som pre med volumkontoll og hodetelefonforsterker. Dyr - kr 8-9.000 - nei, ikke for det den gir. Heller billig, ifølge tester, og jeg er i det minste fornøyd, noe som er det viktigste.
    En ulempe med denne er at det kun er rca ut, ville ikke funke for meg da jeg har Krell KAV 400xi, og den funker kun med balansert inn, jeg synes ikke den låter bra når man bruker single ended.... vet ikke hva det er, men slik er det
    Pioneer U-05 har balansert ut og er en dual mono konstruksjon, koster ca. det samme som Marantz. Hva jeg vinner på å kjøpe noe til 3-4 ganger prisen kan jeg jo lure på. Er av typen som ikke liker å være til bry for noen, blir nok derfor et brukt kjøp, kjøpt er kjøpt og spist er spist. Skal jeg kjøpe nytt må jeg helst vite at det blir en reell forbedring. Men jeg må innrømme at en Benchmark DAC3 L hadde passet mitt behov perfekt med hensyn til inn- og utganger. Ser at Prolyd er importør, men er det noen stereosjappe som har disse også?
    DAC3 L er jo superspennende, koster mindre enn DAC3 HGC men har akkurat det samme bortsett fra AES Digital inn inn og hodetelefonuttak, så her er jo en del å spare, tilbake til enkelthet igjen. Jeg lurte faktisk på DAC3 B, som er 5000 billigere enn DAC3 HGC, men som ikke har volum, greit nok hvis man ikke skal bruke den som preamp overhode...

    En av ulempene med DAC3 er at hva Benhmark kan gjøre her er begrenset av tilgjengelig plass på bakpanelet... man kan ha analog inn eller AES digital inn, men ikke begge; man kan ikke ha balansert analog inn :(

    Jeg lurer jo på hvor mye bedre er det når man går fra f.ex DAC 3 til ”outrageous” slik som f.ex Bricasti M1 eller Auralic G2 med Leo klokke.... jeg er vel ikke helt klar for ”far out” ;D
    Jeg har hørt en del på Auralic G2 streamer, dac og /m leo ekstern klokke, jeg er IKKE solgt på denne kombinasjonen nei.

    Jeg kjøpte min Benchmark DAC1 i en butikk som driver med pro-lyd, og de fikk den fra prolyd.no, helt uproblematisk men hvis du vil teste den godt ut i kontrollerte former, så funker ikke det så bra her. I Bergen er det ingen problem, det er bare å snakke med Roald Mikkelsen. :cool: I ditt område, lurer på butikker som gear4sound, de fører jo Benchmark....
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    There's a new kid on the block.... jeg har kun lest om denne, men nå har jeg sett og hørt den også

    Ennå en gang har jeg vært hos Roald Mikkelsen / Renaissance Audio, og atter en gang har Roald overgått seg selv, med ett oppset med en Aurender Streamer, PS Audio Stellar gain Cell DAC, PS Audio Stellar S300 forsterker og Cabasse Baltic 4 høyttalere /m en Cabasse Sub. Dette er ikke et superdyrt oppsett men det låter riktig bra; en makro dynamikk, en attack, 3 dimensjonalitet, autoritet som jeg normalt bare har hørt i høyere prisklasser; Kirkeorgelet er naturlig og nært. Musikken er der bare ut i rommet. Detaljer og oppløsning er ikke fullt på nivå med f.ex beste Piega men det får da være grenser.....

    PS Audio Stellar Gain Cell DAC til 20.000 er en contender her, den har nok av digital inn, balansert og rca ut, balansert og rca analog inn, fullbalansert preamp av høy kvalitet, mangler kun hodetelefon uttak... dette låter bra altså !!!

    Bedre eller dårligere enn Benchmark DAC3 og de andre... det er jo fryktelig vanskelig å si men PS Audio er på banen :eek:

    IMG_4712.jpg

    IMG_4716.jpg

    IMG_4717.jpg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er sikkert bra den der, men for meg er den problematisk av 2 årsaker, den er for bred. Anlegget står i stua og det gir noen begrensninger. Max bredde på dac/preamp er 30 cm. Og jeg liker ikke PS audios markedsføring. Det er en blanding av hubba-bubba og hokus pokus.

    Undersøkt bl.a. her;

    https://www.audiosciencereview.com/...face-better-for-dacs-than-s-pdif-or-usb.7105/

    So Paul McGowan, please don't spread misinformation about I²S sounding better. Start by showing us measurements that demonstrate anything improving and if so, why PS Audio gear doesn't have good enough S/PDIF performance to need something better. And then, point the camera at yourself, connect both inputs to your DAC and have someone else switch inputs and see if you can tell the difference. Since levels don't change, it is dead simple to conduct a blind test.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Er sikkert bra den der, men for meg er den problematisk av 2 årsaker, den er for bred. Anlegget står i stua og det gir noen begrensninger. Max bredde på dac/preamp er 30 cm. Og jeg liker ikke PS audios markedsføring. Det er en blanding av hubba-bubba og hokus pokus.

    Undersøkt bl.a. her;

    https://www.audiosciencereview.com/...face-better-for-dacs-than-s-pdif-or-usb.7105/

    So Paul McGowan, please don't spread misinformation about I²S sounding better. Start by showing us measurements that demonstrate anything improving and if so, why PS Audio gear doesn't have good enough S/PDIF performance to need something better. And then, point the camera at yourself, connect both inputs to your DAC and have someone else switch inputs and see if you can tell the difference. Since levels don't change, it is dead simple to conduct a blind test.
    Bra med kritiske innspill, jeg liker det :rolleyes:

    Ser på thread der at de ikke greier å måle forskjell mellom spdif og i2s, betyr dette at de ikke er forskjell, eller betyr det at det er hørbar forskjell som er vanskelig å måle / vise?
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er sikkert bra den der, men for meg er den problematisk av 2 årsaker, den er for bred. Anlegget står i stua og det gir noen begrensninger. Max bredde på dac/preamp er 30 cm. Og jeg liker ikke PS audios markedsføring. Det er en blanding av hubba-bubba og hokus pokus.

    Undersøkt bl.a. her;

    https://www.audiosciencereview.com/...face-better-for-dacs-than-s-pdif-or-usb.7105/

    So Paul McGowan, please don't spread misinformation about I²S sounding better. Start by showing us measurements that demonstrate anything improving and if so, why PS Audio gear doesn't have good enough S/PDIF performance to need something better. And then, point the camera at yourself, connect both inputs to your DAC and have someone else switch inputs and see if you can tell the difference. Since levels don't change, it is dead simple to conduct a blind test.
    Når ble separat klokke en dårlig ting?

    Edit: Kikket gjennom testen og det kan se ut som at Amir-måleguden gikk på en liten blemme her:
    https://www.audiosciencereview.com/...cs-than-s-pdif-or-usb.7105/page-3#post-162295
    Men når han ikke gidder å nevne det, så betyr det selvsagt ingenting.....
    Det beste hadde vært om PS Audio produkter ble brukt i begge ender, så hadde man sluppet denne inkompabiliteten.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Er sikkert bra den der, men for meg er den problematisk av 2 årsaker, den er for bred. Anlegget står i stua og det gir noen begrensninger. Max bredde på dac/preamp er 30 cm. Og jeg liker ikke PS audios markedsføring. Det er en blanding av hubba-bubba og hokus pokus.

    Undersøkt bl.a. her;

    https://www.audiosciencereview.com/...face-better-for-dacs-than-s-pdif-or-usb.7105/

    So Paul McGowan, please don't spread misinformation about I²S sounding better. Start by showing us measurements that demonstrate anything improving and if so, why PS Audio gear doesn't have good enough S/PDIF performance to need something better. And then, point the camera at yourself, connect both inputs to your DAC and have someone else switch inputs and see if you can tell the difference. Since levels don't change, it is dead simple to conduct a blind test.
    Når ble separat klokke en dårlig ting?

    Edit: Kikket gjennom testen og det kan se ut som at Amir-måleguden gikk på en liten blemme her:
    https://www.audiosciencereview.com/...cs-than-s-pdif-or-usb.7105/page-3#post-162295
    Men når han ikke gidder å nevne det, så betyr det selvsagt ingenting.....
    Det beste hadde vært om PS Audio produkter ble brukt i begge ender, så hadde man sluppet denne inkompabiliteten.
    Daniel Weiss hevder såvidt jeg vet at ekstern klokke er unødvendig!
    Men nå er det jo litt kvalitet på komponentene som inngår i hans produkter da
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Er sikkert bra den der, men for meg er den problematisk av 2 årsaker, den er for bred. Anlegget står i stua og det gir noen begrensninger. Max bredde på dac/preamp er 30 cm. Og jeg liker ikke PS audios markedsføring. Det er en blanding av hubba-bubba og hokus pokus.

    Undersøkt bl.a. her;

    https://www.audiosciencereview.com/...face-better-for-dacs-than-s-pdif-or-usb.7105/

    So Paul McGowan, please don't spread misinformation about I²S sounding better. Start by showing us measurements that demonstrate anything improving and if so, why PS Audio gear doesn't have good enough S/PDIF performance to need something better. And then, point the camera at yourself, connect both inputs to your DAC and have someone else switch inputs and see if you can tell the difference. Since levels don't change, it is dead simple to conduct a blind test.
    Når ble separat klokke en dårlig ting?

    Edit: Kikket gjennom testen og det kan se ut som at Amir-måleguden gikk på en liten blemme her:
    https://www.audiosciencereview.com/...cs-than-s-pdif-or-usb.7105/page-3#post-162295
    Men når han ikke gidder å nevne det, så betyr det selvsagt ingenting.....
    Det beste hadde vært om PS Audio produkter ble brukt i begge ender, så hadde man sluppet denne inkompabiliteten.
    Jeg ser du har en PS Audio Directstream DAC, har du testet den opp mot andre produkter?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er sikkert bra den der, men for meg er den problematisk av 2 årsaker, den er for bred. Anlegget står i stua og det gir noen begrensninger. Max bredde på dac/preamp er 30 cm. Og jeg liker ikke PS audios markedsføring. Det er en blanding av hubba-bubba og hokus pokus.

    Undersøkt bl.a. her;

    https://www.audiosciencereview.com/...face-better-for-dacs-than-s-pdif-or-usb.7105/

    So Paul McGowan, please don't spread misinformation about I²S sounding better. Start by showing us measurements that demonstrate anything improving and if so, why PS Audio gear doesn't have good enough S/PDIF performance to need something better. And then, point the camera at yourself, connect both inputs to your DAC and have someone else switch inputs and see if you can tell the difference. Since levels don't change, it is dead simple to conduct a blind test.
    Bra med kritiske innspill, jeg liker det :rolleyes:

    Ser på thread der at de ikke greier å måle forskjell mellom spdif og i2s, betyr dette at de ikke er forskjell, eller betyr det at det er hørbar forskjell som er vanskelig å måle / vise?
    Da er vi inne på noe spennende, er det hørbar forskjell på noe det ikke er målbar forskjell på? Jeg tror ikke det.... men arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Er sikkert bra den der, men for meg er den problematisk av 2 årsaker, den er for bred. Anlegget står i stua og det gir noen begrensninger. Max bredde på dac/preamp er 30 cm. Og jeg liker ikke PS audios markedsføring. Det er en blanding av hubba-bubba og hokus pokus.

    Undersøkt bl.a. her;

    https://www.audiosciencereview.com/...face-better-for-dacs-than-s-pdif-or-usb.7105/

    So Paul McGowan, please don't spread misinformation about I²S sounding better. Start by showing us measurements that demonstrate anything improving and if so, why PS Audio gear doesn't have good enough S/PDIF performance to need something better. And then, point the camera at yourself, connect both inputs to your DAC and have someone else switch inputs and see if you can tell the difference. Since levels don't change, it is dead simple to conduct a blind test.
    Bra med kritiske innspill, jeg liker det :rolleyes:

    Ser på thread der at de ikke greier å måle forskjell mellom spdif og i2s, betyr dette at de ikke er forskjell, eller betyr det at det er hørbar forskjell som er vanskelig å måle / vise?
    Da er vi inne på noe spennende, er det hørbar forskjell på noe det ikke er målbar forskjell på? Jeg tror ikke det.... men arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.
    Jeg skal ikke arrestere deg, men jeg vil påstå det er hørbar forskjell på ting vi nødvendigvis ikke kan se i statiske målinger, det er jo en målbar forskjell et sted her, men vi vet kanskje ikke hvordan vi skal måle det.... ???
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er sikkert bra den der, men for meg er den problematisk av 2 årsaker, den er for bred. Anlegget står i stua og det gir noen begrensninger. Max bredde på dac/preamp er 30 cm. Og jeg liker ikke PS audios markedsføring. Det er en blanding av hubba-bubba og hokus pokus.

    Undersøkt bl.a. her;

    https://www.audiosciencereview.com/...face-better-for-dacs-than-s-pdif-or-usb.7105/

    So Paul McGowan, please don't spread misinformation about I²S sounding better. Start by showing us measurements that demonstrate anything improving and if so, why PS Audio gear doesn't have good enough S/PDIF performance to need something better. And then, point the camera at yourself, connect both inputs to your DAC and have someone else switch inputs and see if you can tell the difference. Since levels don't change, it is dead simple to conduct a blind test.
    Når ble separat klokke en dårlig ting?

    Edit: Kikket gjennom testen og det kan se ut som at Amir-måleguden gikk på en liten blemme her:
    https://www.audiosciencereview.com/...cs-than-s-pdif-or-usb.7105/page-3#post-162295
    Men når han ikke gidder å nevne det, så betyr det selvsagt ingenting.....
    Det beste hadde vært om PS Audio produkter ble brukt i begge ender, så hadde man sluppet denne inkompabiliteten.
    Jeg ser du har en PS Audio Directstream DAC, har du testet den opp mot andre produkter?
    Har hatt PWD samt har en haug med portable DAC’er som Schiit, Chord, Chromecast, ATV3, Logitech, mfl.
    Har ellers prøvd Meitner, DCS, EC, Hegel, samt kombinerte apparater som Classė, Cary, ol.
    DS DAC proffitterer mindre på I2s enn PWD gjorde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn