Er det noe eiere av nye Opel Astra her inne?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Vurderer å bytte inn min noe tørste BMW E39 mot en liten bil.

Nye Astra frister. Noen her inne som har den?

McLaren

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
McLaren -> BMW -> Opel ? :eek:

Du ser hvilken vei dette går? ;D

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Skoda fikk kniven på strupen fra de i Tyskland, med grei beskjed om å lage bedre biler eller stengt fabrikk. Resultat: Bedre biler enn både VW og Audi laget selv. Bare spør en med 10 år gammel Skoda Octavia om vedkommende har hatt mye trøbbel med den. Har neppe byttet mer enn olje, filter, dekk og en og annen lyspære. De med VW eller Audi har byttet halve bilen..

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Strengt tatt har ikke trådstarter fått svar på det han spør om.
Jeg kan heller ikke hjelpe.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
Opel eller Skoda?
Har ikke prøvd noen av dem, men Skoda har bedre rykte ....

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kommer vel litt an på hvor han bor. Jeg har stor tillit til Opel på Haugalandets forhandlernett, som mine foreldre har gode erfaringer med i mange år nå.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.396
Torget vurderinger
12
Oi, seriøst? Ingen interesse for bilkjøring?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mulelid skrev:
Forhandlernettet til Opel er greit nok, men verkstednettet er en katastrofe..
Det er jo problemfri drift og enkelt forhold til godt verksted som utgjør kvaliteten her. Og velvilje når det trengs, noe som har vært sjelden de siste 29 årene.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.396
Torget vurderinger
12
Gubra skrev:
Trondmeg skrev:
Oi, seriøst? Ingen interesse for bilkjøring?
Glimrende innlegg!
Ironisk? Du synes altså ikke det er litt spesielt å bytte fra BMW til Opel eller den foreslåtte Skoda? Kjørt noen av de noen gang?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mulelid skrev:
Problemfritt bilhold med Opel??? Hadde du Lada først? :)
Jeg har aldri hatt Opel, men har observert det på avstand. I alle fall siden de kjøpte sin første Astra rundt midten av nittitallet har de ikke hatt mange verkstedopphold. Og de har vært enkle å forholde seg til. Men nå skal det sies at alt var himmel etter Leyland Princess, selv rekken av Rekord-er. De hadde riktignok i mange år en utbyttefrekvens på nyere bruktbiler fra samme forhandler som kanskje utgjorde noe av grunnlaget. På den tiden var dette en bruktimportør av hovedsaklig Opel, som etterhvert utkonkurrerte de gamle Opel-forhandlerne og fikk eneretten i distriktet. De har et godt renommé.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Det er en ny bil vi snakker om? Med garanti?
Det får han vel svare på selv, men jeg vil anta at det er ny med garanti siden han skriver nye Astra.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Har faktisk eid en Rekord fra 1979 eller noe sånt. Byttet ventilløftere og skulle rygge meg bort i riksveien.. Vel.. Lurt å lukke igjen døra først? :-/ Det var uansett en bra bil! Men, så kom Omega-en.. Huff..

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Hadde en Astra fra 2002, var en god bil å kjøre. Fikk en del problemer på elektronikken, og den var plutselig ugrei å starte. (Ja, det var visst en elektronisk feil.)

Har hatt en Vectra også, 2.0 automat. Kanon bil å kjøre. Hadde ingen feil på den det året jeg hadde den. Var en 2000 modell.

Skoda, ettersom det er nevnt her, har fått mange gode omtaler de siste årene. Ser ut til at det har blitt klasse over de.

Top gear testet en Skoda SUV, og de var i ekstase.

Lykke til med bilkjøp... og hold deg unna Peugeot. (Skulle jeg gjort, hadde jeg visst det jeg vet i dag.)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg har hatt noen runder i ny insignia, satt godt, sprek motor til å være 110hk ca.

Dette vil ikke være min første astra, hadde en i 4 år for noen år siden. var meget fornøyd. min far og min kamerat har hatt flere og alle veldig fornøyde.

Vokste opp i en Omega med 200hk+. Den kjørte fra det meste. Lotus hadde visst en finger med i spillet der.

Har ikke vurdert Skoda. Jeg vil ikke ha VW. Japans er uaktelt ettersom jeg ønsker noe komfort.

Min 520 begynner å ha ruller 175.000 nå, den er 11 år, strøken å se til, fin fin mekanisk, men jeg er redd for at nå kan regnhingene begynne å komme. Bilen har kun byttet vannpumpe siden ny, ingen store feil som har kommet. Helt vanvittig driftsikker.

Blandet kjøring i vinter har havnet på 1.18L/mil, noe jeg synes koster litt når jeg kan kjøre på halvparten. Derfor har jeg vurdert bytte. Ingen annen grunn.

McLaren

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Ironisk? Du synes altså ikke det er litt spesielt å bytte fra BMW til Opel eller den foreslåtte Skoda? Kjørt noen av de noen gang?
Jeg har kjørt det meste som er på markedet og det siste fra Skoda og Opel kjører meget bra. Det hadde du også visst dersom du har prøvd.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg har kjørt det meste som er på markedet og det siste fra Skoda og Opel kjører meget bra. Det hadde du også visst dersom du har prøvd.
Skoda har felles platform med andre VAG biler og etter min mening er det et sprang fra BMW til en VW.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Voff skrev:
Trondmeg skrev:
Skoda har felles platform med andre VAG biler og etter min mening er det et sprang fra BMW til en VW.

Joda, det er et sprang fra en Polo til en 7-serie ;D. Her er det snakk om en 11 år gammel BMW. Det har skjedd mye på 11 år. Et av de største framskrittene er at komforten i den nedre mellomklasse er enormt forbedret. En ny Golf har dekkstøy som en 10år gammel A6 og mindre motorstøy. En overgang fra en 11 år gammel BMW til en ny Astra behøver ikke å være et sprang i negativ retning.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Jada, men de andre VAG-bilene er ikke laget i Tsjekkia på fabrikker som blir truet med nedleggelse om man ikke holder kvalitetsnivået oppe. Folka i Tsjekkia tør rett og slett ikke slingre i valsen fordi de må overleve. De som lager biler i Tyskland har ikke kniven på strupen........... Opel flyter på gammelt rykte og har GM i ryggen. Gm lager jo bare traller fra 1930-tallet, så tenk resten selv.. :p

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
Anonym skrev:
Voff skrev:
Trondmeg skrev:

Joda, det er et sprang fra en Polo til en 7-serie ;D. Her er det snakk om en 11 år gammel BMW. Det har skjedd mye på 11 år. Et av de største framskrittene er at komforten i den nedre mellomklasse er enormt forbedret. En ny Golf har dekkstøy som en 10år gammel A6 og mindre motorstøy. En overgang fra en 11 år gammel BMW til en ny Astra behøver ikke å være et sprang i negativ retning.
Da har sannsynligvis en 10 år gammel A6 sjenerende mye dekkstøy for generasjon 5 Golf har iallfall plagsomt mye dekkstøy.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har kjørt BMW i 15 år. 5 forskjellige typer.
En 10 år gammel BMW er bedre å kjøre enn de fleste nye biler.

Har i dag en Opel Astra 150 hk diesel.
Går som et fly, og bruker lite drivstoff.
Lite problemer og rimelig bilhold.

Det jeg savner med BMW er bakhjulstrekk og kjørefølelsen

Lykke til!

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
En 30 år gammel Mercedes stv har mindre dekk- og motorstøy enn en helt ny Volvo, så ikke alt nytt er forbedring.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Nå er det mye bredere dekk på en ny Volvo enn en 30 år gammel Mercedes.

En ny Volvo står seg godt selv mot en ny Mercedes.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.958
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Estetisk har jo Opel kommet seg, selv om det kanskje fortsatt er litt mye plast innvendig.
Og iflg en bilmekaniker brodern snakket med, skal visstnok Opel være ok til de runder 150 kkm. Da er det bare å bytte bil.
Skal ikke gå god for uttalelsen, den får heller andre konfirmere/avlive... ;D

mvh
Proffen

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.396
Torget vurderinger
12
Voff skrev:
Trondmeg skrev:
Har jeg ikke prøvd? For det kan vel ikke være forskjellige preferanser som er ute og går mon tro?

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Som både Octavia og Superb eier må jeg jo få uttale meg, sålenge tråden har handlet mer om Skoda og BMW enn trådtittelen.
Skoda er et meget fornuftig bilkjøp! Bra byggekvalitet, god driftsikkerhet, lang levetid, lite rustproblemer og rimelig komfortable.
BMW har langt mer kjøreglede!

Opel er for mitt vedkommende langt fra interessant, så der kan jeg ikke bidra. Ved kjøp av ny bil ville det blitt Skoda, Opel hadde jeg ikke engang testkjørt.
Ikke fordi jeg vet Opel er dårlige biler pr i dag, men av "overbevisningsgrunner".

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Hei!
Har ingen erfaring med nye Astra. Har imidlertid hatt 10 Opeler på rad, bl.a. Kadett, Astra og Zafira. Kjører i dag en Insignia Sportstourer, som nye Opel Astra på mange måter har tatt noe etter. Har aldri hatt store problemer med Opel. Stort sett vært fornøyd med serviceverkstedet. Bytter rikitignok ofte, ca. hvert 3. år og er ikke blant de "misfornøyde" kundene mange som ikke har eid Opel viser til.
Hvis man er villig til å betale noe ekstra for navn som BMW eller Audi så er det vel som med HiFi at for noen gir enkelte merkenavn større eierglede, men jeg ville ihvertfall ikke vært redd for å kjøpe nye Opel Astra.

S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
Voff skrev:
Anonym skrev:
Voff skrev:
Trondmeg skrev:

Da har sannsynligvis en 10 år gammel A6 sjenerende mye dekkstøy for generasjon 5 Golf har iallfall plagsomt mye dekkstøy.
Det er helt riktig. Det var nettopp det MK5 hadde problemer med pga Multilink hjulopphenget bak. Selv gikk jeg fra MK5 til MK6 (Sprek bensin turbo) og romling fra dekk er endel lavere i den nye. Like lavt som en 10år gammel A6 aner jeg ikke, men tester visste at MK6 har fått hele 7db lavere i forskjell på rullestøy på når de testet overgang fra fin til grov (typisk Norsk) asfalt med samme Michelin dekk. Så verden går fremover i VW familien også.

Uansett er vel hovedreglen å styre unna omtrent alt av under 50 profil dekk for å ha en noenlunde komfort og støynivå. Har holdt meg til standard 205/55-16 på min bil og det virker å være en grei kombinasjon av gode egenskaper.

Ser forøvrig at nye Astra for mye skryt fra presse. Lavt støynivå for klassen er en av de tingene som trekkes frem også.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Har hatt den som leigebil i ca ein og ein halv time og eg blei positivt overraska over kvalitetskjenlse og ratting.

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
208
Torget vurderinger
4
Har en kamerat som kjøpte seg ny Vectra stasjonsvogn i 2008 tror jeg det var. God bil å kjøre, men verkstedbesøk hver 14 dag er ikke bra nok. En stor feil der reguleringsenheten til drivstoffsystemet gjorde at bilen ikke gikk fortere enn 80 (!) og en masse, masse, masse småfeil feks som baklukeknappen fungerte til det var gått 3 uker. Det er greit nok det, men når Opel møter deg med arroganse i tillegg vet jeg ikke helt. Subaru el Volvo sier nå jeg..

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Gå for Subaru.. Volvo har aldri hatt penger til å utvikle noe de siste 40 åra likevel. 850 var bare en kopi av en Audi fra 1977, 940 var basert på 740, som var en opprocka 240, som igjen var en oppdatert 140, som var en firkanta Amazon, som var en flattrampa Duett som var en forminsket Sugge........ På toppen av det hele er hjulopphenget laget på en våpenfabrikk.. Oh yeah! Kjøp en Subaru og spons VW, som leaser boxerpatentet av Daimler. Bilverden er jaggu rar.. :)

Motoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2007
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Mulelid skrev:
Skoda fikk kniven på strupen fra de i Tyskland, med grei beskjed om å lage bedre biler eller stengt fabrikk. Resultat: Bedre biler enn både VW og Audi laget selv. Bare spør en med 10 år gammel Skoda Octavia om vedkommende har hatt mye trøbbel med den. Har neppe byttet mer enn olje, filter, dekk og en og annen lyspære. De med VW eller Audi har byttet halve bilen..
Vel, har hatt en 1999 Skoda Octavia TDI siden 2003 og kan dele mine erfaringer med den. Hadde gått 71000 Km når jeg kjøpte den av en hyggelig dame som kjøpte den ny.

97800 km. Byttet skiver front grunnet kast, ikke utslitt.
105611 km. Byttet vinushever og motorene foran og bak venstre side. Vinduene datt rett i bånn gitt.
115000 km. Byttet hjullager venstre front.
118455 km. Byttet venstre demperfjær front, knakk rett av.
130301 km. Byttet hjullager ventre bak.
130336 km. Endeledd stabstag. Begge støtdemperene foran, med lager. Opphengskuler og foringer bærearmene.
131371 km. Luftmassemåler byttet. Null ladetrykk fra turbo, gikk ikke spesielt bra.
135949 km. Bremseskiver front byttet igjen, kast.
136908 km. Byttet bremsetrommler bak pga kast/urunde. Ikke utslitt. Byttet alt av bremsedeler samtidig (greit, slitedeler)
145936 km. Styreledd begge sider byttet pga slark.
147246 km. Skiftet vindusviskerramme. Vindusviskere sluttet å virke.
147921 km. Byttet froringer til stabstag front.
163326 km. Reperasjon av vindusviskere igjen. Ramme og motor etc.
165284 km. Byttet demperfjær høyre side, knakk av. Hjullager høyre front byttet.
170772 km. Begge vindushevere og motorer til begge vinduer høyre side.
181407 km. Byttet bremseskiver front, pga kast igjen. Denne gangen til Biltema, og aldri fått kast i disse. Like fine til 220000 km.
187436 km. Byttet demperfjær venstre front, knekkt igjen.
202222 km. Full overhaling av bremser bak igjen, pga defekt bremsekraftfordeler. Bremser bak tok litt vell mye.
202222 km. Byttet ABS sensor bak.
207230 km. Nye nøkkler og sendeenhet til sentrallås. Ny låsesylinder førerdør.
214903 km. Nye støtdempere og mansjetter bak.
219649 km. Byttet bremseslanger front.

I tillegg til dette så er det jo vanlige servicer etc. Bytte av registerreim og vannpumpe hver 90000km er jo ikke billig.
Når jeg solgte bilen var det feil jeg ikke gadd å utbedre. Varme i speil virket ikke, korsryggstøtte røyk vel på ca 120000km, sentrallås bakluke virket ikke. Vinduspussermotor bakrute virket ikke og varsellampe til kjølesystem lyste (defekt sensor). Dessuten begynnte rusten å komme frem.

Selve drivverket var det aldri noe tull med, og motoren var en liten perle, sterk og gjerrig. Kjøreegenskapene var så som så. Men alt i alt var jeg fornøyd med bilen. Kjører nå BMW.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Biler fra 1995 til 2000 er som regel møkk uansett bilmerke? Tror noen "smarte" ingeniører sov på kontoret den perioden. Fant ut at de kunne kjøpe deler til hjulopphenget billgere et annet sted og resten vet man...

Topp Bunn