Politikk, religion og samfunn Er det på tide med Norsk EU-medlemsskap?

Er det på tide for Norge å melde seg inn i EU?

• Ja

Stemmer: 43 55.8%
  • Nei

Stemmer: 28 36.4%
  • Usikker/vet ikke

Stemmer: 6 7.8%

• Totalt antall stemmer
    77

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Antall liker
12.981
Sted
Interiore Simplicitate
Soleklart NEI til jeg kryper i pennalet......
Vi vil bare bli en melkeku, uten mer enn 0,2% innflytelse......
Og regningen for medlemsskapet blir det folk flest som må dele på......

mvh
Proffen
Hvor har du 0,2% innflytelse fra?

Antallet medlemmer av Parlamentet for hver EU-stat fordeles ‘degressivt proporsjonalt’. Dette betyr at alle stater blir overrepresentert sammenlignet med Tyskland – den mest folkerike EU-stat. Virkningen er størst for den minste (Malta) og minst for den nest største (Frankrike).

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Antall liker
454
Sted
Minhus
Blir fint for våre politikere; nikk ja til EU her i norge og senere sykt høyt lønn og pensjonsopptjenning i bare få år i Brussel/Strasbourgh.
Funfakt; som EU ansatt får de nesten mer i kantorrekvisittgodtgjørelse en jeg får som lønn her i norge.
Makan til en sløseri der

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.055
Torget vurderinger
1

Antallet medlemmer av Parlamentet for hver EU-stat fordeles ‘degressivt proporsjonalt’. Dette betyr at alle stater blir overrepresentert sammenlignet med Tyskland – den mest folkerike EU-stat. Virkningen er størst for den minste (Malta) og minst for den nest største (Frankrike).

Sikkert en liten komma feil men poenget står seg

EU.png

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
2.836
Ingen som ser motstridende interesser der Norge er en typisk råvare leverandør som har interesse av stabilt gode råvarepriser mens EU stort sett er råvarekjøper og vil ha lave priser? Fiskeriressursene? Det er jo en del av det som ga Nei i to avstemminger som gjelder ennå. Hva med det demokratiske underskuddet i EU-systemet? Avmaktsfølelsen som svært mange vanlige folk oppl ver i møtet med de fire friheter, der man fort blir utkonkurrert. Osv.

Dette er ikke en tråd jeg kommer til å skrive noe særlig i, tenkte bare å gi noen innspill utover det vanlige Vedum/jævla bønder/Gnore- kjøret som garantert kommer.
Nå er det vel slik at Senterpartiet er som Skrekkelig Folkeparti. NEI (0gså til EØS) er grunnmuren i partiet, og GUD er ditto i sistnevnte. Dette gjør det umulig å diskutere EU med en SP-tilhenger og ditto gudstro med en Krf.

Derfor er det ikke overraskende at Odd J ikke vil delta noe særlig i denne debatten.

En kompis av meg m.fl var invitert til et stort sommerhus (rustikk gammel gårdsbygning seff) i Provence for en del år siden. Husets eier var en ihuga Senterpartist. De var det flere av blant gjestene, samt tilhengere av Rødt. Svært politisk engasjerte og noen av dem aktive medlemmer.

Det var ganske absurd å sitte å snakke om det forferdelige dyret - EU, en nydelig maikveld i Provence, mens de mesket seg med lekkerheter fra omegnen både fast og flytende. Helgrillet lam, oster og viner +++ .

Det har i mange år slått meg at SP (og andre motstandere av "Dyret") sine meningsfeller i EU-saken, ute i Europa, må man ut på ytterste høyre fløy for å finne. En begredelig sannhet.

Jeg fikk en pamflett stukket i hånden i Paris på seint -80. Den var fra Front National (Jean Marie Le Pen) og den omhandlet bl.a grusomme EU og veien ut. Jeg fant den i en skuff et par år seinere og fikk den oversatt (før Google !). Den hadde selvfølgelig et sterkt nasjonalistisk preg for å si det mildt.

Jeg ga den til ovennevnte kompis. Han tok den med til en førjulsfest (utenfor EU) som samme gjengen skulle ha. Der leste han opp en veldig god artikkel "han hadde funnet". Det var tilnærmet trampeklapp og skåling i øst og vest, i finere EU-vin forståss, spesialimportert fra sommerhusets omkringliggende. vingårder.

Det franske Nasjonal Front heter i dag Nasjonal Samling (NS) , det lyder jo kjent.

At flere (enn meg) kaller SP for for et "nasjonalpopulistisk part" er naturlig. De spiller sterkt på det nasjonale og løsningene som tilbys synes svært enkle. Og ikke akkurat i takt med en stadig mer tumult og sammensatt virkelighet internasjonalt. Out of time.

Lenge siden Vedumen sa - "Se på England". Rungende taust der.

Jeg kjøpte et Europakart i en bokhandel i Italia for et par år siden, der var ikke Norge med - rett og slett fantastisk ! Det fikk en bekjent av meg i gave. Han er en av de som det er nytteløst å diskutere "Dyret" med....

Angrer på at jeg ikke kjøpte flere kart !

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Antall liker
2.642
Torget vurderinger
2
Bl.a. Spania. Portugal og Italia ligger fortsatt under 2%, men nå har jo Trump kommet med et nytt krav: Alle skal opp på 5%. Det tror jeg ikke er realistisk. Til tross for at både Rutte og Trump svinger pisken. Så da får vi bare se hva som skjer.
Kanskje ikke realistisk med 5%, men alle land bør i det minste opp på likt nivå som USA. Jeg kan ikke forstå annet enn at det er rettferdig at alle bidrar likt.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.990
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

Brukte et lavt tall for å illustrere atpoenget er mest at innnflytelsen vil være marginal og i realiteten betydningsløs…..

mvh
Proffen

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
2.836
Hvem vil du diskutere EU med da? Bare folk fra den liberale tankesmien civita med NHO som største aksjonær?
Hvis du leser innlegget en gang til så forstår du det sikkert. Jeg sier det er umulig, ikke hva jeg vil. Jeg har prøvd mange,mange ganger å diskutere både religion og lille Norges plass i Europa, med disse jeg henviser til.

Umulig, men kanskje interessant ut ifra et psykologisk ståsted. Det er et norsk uttrykk som heter personlig kristen er det noe som heter personlig EU-motstander ?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.899
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Å være motstander av EU går på at Norge etter krigen valgte sin egen vei; blandingsøkonomi. Der sosialdemokratiet ble middelveien mellom markedskreftene og kommunismen. DEN har "tjent oss godt"! EU lar markedskreftene råde, derfor er motstanden urokkelig hos mange.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.055
Torget vurderinger
1
Hvis du leser innlegget en gang til så forstår du det sikkert. Jeg sier det er umulig, ikke hva jeg vil. Jeg har prøvd mange,mange ganger å diskutere både religion og lille Norges plass i Europa, med disse jeg henviser til.

Umulig, men kanskje interessant ut ifra et psykologisk ståsted. Det er et norsk uttrykk som heter personlig kristen er det noe som heter personlig EU-motstander ?

Så dette er din måte og ugyldiggjøre alle argumenter mot Eu på, sikkert en grei og enkel løsning det.

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Antall liker
12.981
Sted
Interiore Simplicitate
Brukte et lavt tall for å illustrere atpoenget er mest at innnflytelsen vil være marginal og i realiteten betydningsløs…..

mvh
Proffen
Tror presisjon er bedre om man vil ha frem et poeng, men da kan man jo også mene at det er bortkastet fra f.eks. Aust-Agder eller Sogn og Fjordane med bare 4 mandater hver, de vil jo uansett bli overkjørt av Oslos 20.

Vi har ulempene og kostnadene allerede, jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så avgjørende å unngå fullverdig deltagelse. Dersom man i tillegg ønsker
Norge ut av EØS-avtalen gir det mer mening, bortsett fra at det ville være dumt.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.067
Sted
Ytterst i havgapet...
Selv med EØS-avtalen har vi fortsatt stort sett full nasjonal kontroll over våre viktigste ressurser som olje, gass, fisk, mineraler, natur etc.. 4. energipakke er en god demonstrasjon på hva et medlemsskap også vil medføre, - stadig mindre nasjonel kontroll og mer til Brussel...Litt avhengig av hva en avtale med EU kan medføre, så er det i stor grad disse ressursene som kommer i spill og som EU i all hovedsak er interessert i, - ikke dagliglivet til Ola og Kari....
Når markedsliberalistene konstant forsøker å latterliggjøre motstand mot EU blir det hele nokså latterlig, og sier egentlig mer om personene selv enn noe snnet. Det er selvsagt helt greit å være foor for de som vil, men de må likeledes være helt greit å være mot... De som er gamle nok til å ha vært med fra børjan bør vite at det ikke var noen mangel på intelligensia i den gamle motstandsrørsla selv om jeg gjerne innrømmer at motstanden i ikke ubetydelig grad kom og fortsatt kommer fra venstresida i norsk politikk. At bondepartiet er mot bør værelike innlysende som at Høire er for, gitt at vi har den landbrukspolitikken vi har og har hatt....Det blir jo ikke så rent lite patetisk nå liberalistene her i fullt alvor påberoper seg "meg alene vite og forstå"... det blir faktisk noe nokså trumpsk over det hele....
Det er som kjent fordeler og ulemper med alt, og da må det også være plass til argumenter fra alle sider.... så får hver og en gjøre seg opp sin egen mening...

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.067
Sted
Ytterst i havgapet...
Tror presisjon er bedre om man vil ha frem et poeng, men da kan man jo også mene at det er bortkastet fra f.eks. Aust-Agder eller Sogn og Fjordane med bare 4 mandater hver, de vil jo uansett bli overkjørt av Oslos 20.
Nå er det jo svært ofte akkurat det som skjer... feks i vedtak om vindkraftutbygging... "Bare ikke i min bakgård.."

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
349
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
EØS avtalen kan faktisk sies opp.😊
Men det fremstilles som nesten umulig blant politikere og i media.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.245
Torget vurderinger
1
Nå er det vel slik at Senterpartiet er som Skrekkelig Folkeparti. NEI (0gså til EØS) er grunnmuren i partiet, og GUD er ditto i sistnevnte. Dette gjør det umulig å diskutere EU med en SP-tilhenger og ditto gudstro med en Krf.

Derfor er det ikke overraskende at Odd J ikke vil delta noe særlig i denne debatten.

En kompis av meg m.fl var invitert til et stort sommerhus (rustikk gammel gårdsbygning seff) i Provence for en del år siden. Husets eier var en ihuga Senterpartist. De var det flere av blant gjestene, samt tilhengere av Rødt. Svært politisk engasjerte og noen av dem aktive medlemmer.

Det var ganske absurd å sitte å snakke om det forferdelige dyret - EU, en nydelig maikveld i Provence, mens de mesket seg med lekkerheter fra omegnen både fast og flytende. Helgrillet lam, oster og viner +++ .

Det har i mange år slått meg at SP (og andre motstandere av "Dyret") sine meningsfeller i EU-saken, ute i Europa, må man ut på ytterste høyre fløy for å finne. En begredelig sannhet.

Jeg fikk en pamflett stukket i hånden i Paris på seint -80. Den var fra Front National (Jean Marie Le Pen) og den omhandlet bl.a grusomme EU og veien ut. Jeg fant den i en skuff et par år seinere og fikk den oversatt (før Google !). Den hadde selvfølgelig et sterkt nasjonalistisk preg for å si det mildt.

Jeg ga den til ovennevnte kompis. Han tok den med til en førjulsfest (utenfor EU) som samme gjengen skulle ha. Der leste han opp en veldig god artikkel "han hadde funnet". Det var tilnærmet trampeklapp og skåling i øst og vest, i finere EU-vin forståss, spesialimportert fra sommerhusets omkringliggende. vingårder.

Det franske Nasjonal Front heter i dag Nasjonal Samling (NS) , det lyder jo kjent.

At flere (enn meg) kaller SP for for et "nasjonalpopulistisk part" er naturlig. De spiller sterkt på det nasjonale og løsningene som tilbys synes svært enkle. Og ikke akkurat i takt med en stadig mer tumult og sammensatt virkelighet internasjonalt. Out of time.

Lenge siden Vedumen sa - "Se på England". Rungende taust der.

Jeg kjøpte et Europakart i en bokhandel i Italia for et par år siden, der var ikke Norge med - rett og slett fantastisk ! Det fikk en bekjent av meg i gave. Han er en av de som det er nytteløst å diskutere "Dyret" med....

Angrer på at jeg ikke kjøpte flere kart !
Jeg er ikke medlem i Senterpartiet og stemte ikke Sp ved siste valg, så du kan nøye deg med å ta ballen og ikke mannen.

Mitt håp var at tråden måtte handle mest om Norges forhold til EU - pros & cons - og mindre om 'nasjonalpopulisme' som kun er egnet til å forflate problemkomplekset. Men det er nok fåfengt å håpe på det og jeg orker rett og slett ikke å skrive innlegg etter innlegg og få bare dritt tilbake. Til det jobber jeg for mye og er litt for gammel, kjenner jeg. Så takk for dansen.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.380
Sted
Smurfeland
Jeg startet tråden fordi jeg ikke har noen sterke meninger verken for eller i mot, men er ganske usikker på hva Norge og folk flest er best tjent med. Nei-siden argumenterer gjerne for at vi mister råderett over egne naturressurser, og jeg har til og med sett noen mene at EU vil ta kontroll og bestemme over oljefondet vårt hvis vi blir fullverdig medlem.

En ting jeg savner mer fokus på i debatter om EU er forskjellen på hva det vil ha å si for Norge som helhet, og for folk flest på individnivå hvis vi blir medlem.

• Liker
Reaksjoner: I_L

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
349
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Nå er det jo svært ofte akkurat det som skjer... feks i vedtak om vindkraftutbygging... "Bare ikke i min bakgård.."
Og hvis den 4. energi pakken går igjennom, trenger en ikke ta seg bryet med å protestere mot vindkraftsbygging engang.
Da vil utbygginger bli vedtatt nesten omgående. Og det vil ikke bli noen få vindmøller som vil dukke opp i horisonten.🙁

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.067
Sted
Ytterst i havgapet...
Hva som skjer videre er selvsagt i det blå, men det var omtrent det som skjedde med vedtakene om Fosen og Øyfjellet.. det manglet ikke akkurat motstemmer fra områdene rundt disse anleggene...

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.055
Torget vurderinger
1
Jeg startet tråden fordi jeg ikke har noen sterke meninger verken for eller i mot, men er ganske usikker på hva Norge og folk flest er best tjent med. Nei-siden argumenterer gjerne for at vi mister råderett over egne naturressurser, og jeg har til og med sett noen mene at EU vil ta kontroll og bestemme over oljefondet vårt hvis vi blir fullverdig medlem.

En ting jeg savner mer fokus på i debatter om EU er forskjellen på hva det vil ha å si for Norge som helhet, og for folk flest på individnivå hvis vi blir medlem.

Først og fremst vil jo avstanden mellom folket og styrende organer øke samt at det blir en stor utvanning av demokratiet.

EU.png

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Antall liker
2.716
Sted
Bergen
Når ble EU en forsvarsorganisasjon?
Man kan si at det er det EU egentlig er. En samling med nasjoner som samarbeider om det meste vil sannsynligvis hindre krigene som tidligere red Europa år om annen.
I tillegg er de vel de fleste, om ikke alle, nasjonene i Europa med i NATO.
Når trumpern begynner sitt fascistiske familie spill er det meget enkelt å etablere EU også som en formell en forsvarsorganisasjon. Det har vært forsøkt tidligere med vekslende hell.. Men nå med Ukraina krigen og trump har man faktisk reelle ytre fiender som Europa ikke har sett siden 1930 tallet.

Og når USA angriper Danmark via Grønland er bildet komplett

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.894
Torget vurderinger
1
Selv med EØS-avtalen har vi fortsatt stort sett full nasjonal kontroll over våre viktigste ressurser som olje, gass, fisk, mineraler, natur etc.. 4. energipakke er en god demonstrasjon på hva et medlemsskap også vil medføre, - stadig mindre nasjonel kontroll og mer til Brussel...Litt avhengig av hva en avtale med EU kan medføre, så er det i stor grad disse ressursene som kommer i spill og som EU i all hovedsak er interessert i, - ikke dagliglivet til Ola og Kari....
Når markedsliberalistene konstant forsøker å latterliggjøre motstand mot EU blir det hele nokså latterlig, og sier egentlig mer om personene selv enn noe snnet. Det er selvsagt helt greit å være foor for de som vil, men de må likeledes være helt greit å være mot... De som er gamle nok til å ha vært med fra børjan bør vite at det ikke var noen mangel på intelligensia i den gamle motstandsrørsla selv om jeg gjerne innrømmer at motstanden i ikke ubetydelig grad kom og fortsatt kommer fra venstresida i norsk politikk. At bondepartiet er mot bør værelike innlysende som at Høire er for, gitt at vi har den landbrukspolitikken vi har og har hatt....Det blir jo ikke så rent lite patetisk nå liberalistene her i fullt alvor påberoper seg "meg alene vite og forstå"... det blir faktisk noe nokså trumpsk over det hele....
Det er som kjent fordeler og ulemper med alt, og da må det også være plass til argumenter fra alle sider.... så får hver og en gjøre seg opp sin egen mening...
Dette er jo et fengende argument, men hva betyr det egentlig. Ville vi miste kontrollen over olje, gass, fisk og mineraler som EU medlem?

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Antall liker
2.716
Sted
Bergen
Jeg tror man må se på helheten i EU og kanskje svelge noen kameler, Bare se på pandemi håndteringen (jada mye om det, men prinsippene og metodikken..). Norge alene hadde ikke mye sjans, vi ble reddet på målstreken av en god nabo.
Men hvor lenge tør vi satse på gode naboer alene slik verden er nå?
Og bare se hva trumpern holder på med. Det vil kunne treffe Norge hardt. Er det verdt å stå utenfor i et slik situasjon?
Vi må også innse at bygdene i Norge gradvis blir avfolket av eget folk. Kanskje noen byfolk fra EUs betongkolosser på jakt etter liv, frihet og landskap nærmest fritt for folk kan gi bøgdene en ny mulighet

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.899
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Man kan si at det er det EU egentlig er. En samling med nasjoner som samarbeider om det meste vil sannsynligvis hindre krigene som tidligere red Europa år om annen.
I tillegg er de vel de fleste, om ikke alle, nasjonene i Europa med i NATO.
Når trumpern begynner sitt fascistiske familie spill er det meget enkelt å etablere EU også som en formell en forsvarsorganisasjon. Det har vært forsøkt tidligere med vekslende hell.. Men nå med Ukraina krigen og trump har man faktisk reelle ytre fiender som Europa ikke har sett siden 1930 tallet.

Og når USA angriper Danmark via Grønland er bildet komplett
Jeg har mer inntrykk av at argumenter for EU er flytende, og tilpasses den virkelighet den enkelte ser akkurat NÅ. Trump innvaderer selvsagt ikke Grønland, akkurat som Putin ikke angriper Norge. Å la frykt styre, er ikke min greie. Det fikk jeg evig nok av under hysteriet rundt corona. Aldri mer.

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Antall liker
6.816
Svaret på det er sannsynligvis ”temmelig lite”, i hvert fall så lenge det forblir fred i våre nærområder. Det er synd, men ikke veldig overraskende at de fleste umiddelbart bare graver seg ned i de samme, gamle skyttergravene, men slik har jo den politiske samtalen i Internettets tidsalder blitt.

Ellers er det jo litt betegnende når @Odd J er forulempet fordi han slås i hartkorn med nasjonalpopulister, men så praktisk talt i neste setning båssetter alle EU-tilhengere som markedsliberalister. For meg i hvert fall, handler EU-spørsmålet svært lite om markedsliberalisme. Men det handler om at vi har en demokratisk verden og en ikkedemokratisk verden, en verden bygget på menneskerettigheter, sekularitet og opplysningstidsidealer, og en mye større verden som ikke er det, og som prøver å rive vår verden ned. Og at jeg synes det er umoralsk at vi skal melde oss ut av den opplyste delen av verden som vi deler kulturarv med, på grunn av noen skarve naturressurser. Vi er mer enn rike nok materielt, men kanskje ikke kulturelt.

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Antall liker
6.816
Og hvis USA fortsetter sin marsj mot fascisme, kleptokrati og teokrati, så vil jeg også mene at NATO sin rolle er utspilt. Og at vår fremtid hører hjemme sammen med Europa. Og uten USA.

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Antall liker
3.118
Sted
Portugal
Jeg har litt erfaring med EU siden jeg har bodd i EU land noen år.

De fleste her som er sterkt motstander bør lese seg opp.

Mye av argumentene er mangelfulle eller direkte feil.

Eu har enorme mengder informasjon på nettet på alle EU språk og engelsk.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
349
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
At EU har enorme mengder informasjon skulle bare mangle med tanke på hvor mange byråkrater de har.

"EU har et utall komitéer og rundt 60.000 byråkrater. Mange kaller EU for et omreisende sirkus, med henvisning til at møter foregår i flere ulike byer; Brüssel, Strasbourg, Frankfurt og Luxembourg"

Det er også mulig å lese seg opp på neitileu.no for de som er så kåte på Ursula, for kanskje å nyansere synet sitt bitte litt.;)

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.718
Svaret på det er sannsynligvis ”temmelig lite”, i hvert fall så lenge det forblir fred i våre nærområder. Det er synd, men ikke veldig overraskende at de fleste umiddelbart bare graver seg ned i de samme, gamle skyttergravene, men slik har jo den politiske samtalen i Internettets tidsalder blitt.
Det er også ganske betegnende at den argeste EU-motstanden i Norge stort sett er å finne i de nasjonale variantetene av gokk. Det er da snakk om et gokk som tungt romantiseres av de som bor der, men som all empiri tilsier at folk har det stadig travelere å komme seg bort fra og til en eller annen lokal eller nasjonal variant av folkeskikken. Lokalsamfunn som er så fuckin' awesome at folk flytter derifra i stadig større grad, om du vil.

Det er veldig, veldig rart å se noe såpass marginalt som kraftpris bli nærmest eksistensielt for en ikke ubetydelig del av befolkningen og at man er villig til å ta svært fundamentale valg om egen og nasjonens fremtid basert på noe såpass trivielt som timesprisen på elektrisk energi, som i tillegg styre & stell har sørget for at man ikke trenger å forholde seg spsesielt mye til. Og på toppen av det hele mens det at man tenker stort og prinsipielt.

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Antall liker
2.716
Sted
Bergen
..
Å la frykt styre, er ikke min greie. Det fikk jeg evig nok av under hysteriet rundt corona. Aldri mer.
Det er derfor vi har folkevalgte, valgt av folket til å representere folket på beste nivå/emne, og myndigheter som ordner opp for fellesskapet. Det gangner flesteparten selv om ikke alle er enig
Omtrent som EU, eller fylketsstyre, kommunestyret eller det lokale grendalaget. I slike ting kommer ofte familien nest nederst, og nederst står.. ola og kari

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.899
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er derfor vi har folkevalgte, valgt av folket til å representere folket på beste nivå/emne, og myndigheter som ordner opp for fellesskapet. Det ganger flesteparten selv om ikke alle er enig
Omtrent som EU, eller fylketsstyre, kommunestyret eller det lokale grendalaget. I slike ting kommer ofte familien nest nederst, og nederst står.. ola og kari
Nå driver Støre også å formidler januar 25- argumenter; 'Putin, Trump'. Det står ikke til troende. Hva er argumentet i mai 29, mon tro? Gjøkens posisjon anses som truet?

Løpe i flokk-argumenter, hvor vettet er frakoblet alt annet enn frykt òg at "alle andre mener det-argumenter og derfor må vi også gjøre det samme".

Blir som å kjøpe 43 pakker med dopapir 12. mars 2020 og bure seg inne på dass, eller 14 brød fordi meteorologene melder storm i natt...

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.894
Torget vurderinger
1
Du argumenterer med samme høye standard i tråd etter tråd.

Jeg synes det er et håpløst standpunkt å argumentere om Norges fremtid på bakgrunn av en pandemihåndtering som man er uenig i. I en verden der stabiliteten i vårt område er avhengig av en impulsiv gal mann i whasington, bør man kalibrere kompasset og knytte seg nærmere Europa.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.899
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Du argumenterer med samme høye standard i tråd etter tråd.

Jeg synes det er et håpløst standpunkt å argumentere om Norges fremtid på bakgrunn av en pandemihåndteribg som man er uenig i. I en verden der stabiliteten i vårt område er avhengig av en impulsiv gal mann i whasington, bør man kalibrere kompasset og knytte seg nærmere Europa.
Men kjære vene; ble du plutselig EU- tilhenger pga Putin og Trump? Eller har du vært det lenge? Dersom det siste er tilfelle, blir det jo ganske søkt å bruke skremsler som argument. Er du tilhenger av EU, argumenter med saklige argument, ikke argumenter basert på frykt og skremsler. Jeg lar meg ikke skremmes til å bli EU- tilhenger. Mine argumenter i mot medlemskap er hva de alltid har vært; markedsstyring og tap av selvbestemmelse. De forandres ikke av skremsler om Putin og Trump.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.067
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå består NATO av 31 medlemsland utenom USA, så hvorfor man mener at NATO kan nedlegges uten USA forstår jeg ikke... At det er et par medlemmer som med fordel kunne vært sparka ut er en annen sak. At Il Drumpf mener at alle land bør opp på 5% eller mer aller egentlig på sin egen urimelighet da en stor del av USAs kostnader i liten grad berører NATOs europeiske del. I tillegg er USA for en svært stor del avhengig av europeisk etterretning for egen sikkerhet, i tillegg til NATO.. så får man etterhvert se om noen generaler greier å få banket litt fakta inn i skallen på fyren når han er ferdig med den første bølgen med rauting...

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.899
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Nå består NATO av 31 medlemsland utenom USA, så hvorfor man mener at NATO kan nedlegges uten USA forstår jeg ikke... At det er et par medlemmer som med fordel kunne vært sparka ut er en annen sak. At Il Drumpf mener at alle land bør opp på 5% eller mer aller egentlig på sin egen urimelighet da en stor del av USAs kostnader i liten grad berører NATOs europeiske del. I tillegg er USA for en svært stor del avhengig av europeisk etterretning for egen sikkerhet, i tillegg til NATO.. så får man etterhvert se om noen generaler greier å få banket litt fakta inn i skallen på fyren når han er ferdig med den første bølgen med rauting...
Og dersom argumentet for EU-medlemskap skal være Putin og Trump, da har sannelig tilhengere av EU lite å komme med. Det blir som under corona; "alle" løper i flokk som kaklende høns, og forlanger at alle andre skal mene det samme og opptre likedan. Det er noe sterkt uredelig over dette, hvor gamle EU-tilhengere plutselig skal skremme oss som er prinsippielle motstandere av markedsstyring og tap av selvbestemmelse. Jeg har ingen som helst tro på at hverken Putin eller Trump plutselig står på dørstokken min, så jeg vil ha meg frabedt å bli skremt inn i EU, være seg fra både Jonas Gahr Støre, Hanne Skartveit, leger eller ingeniører, kreti og pleti. Kjøp dopapir til dere selv, ikke forvent at andre tar til hysteri.

Topp Bunn