Ingen som ser motstridende interesser der Norge er en typisk råvare leverandør som har interesse av stabilt gode råvarepriser mens EU stort sett er råvarekjøper og vil ha lave priser? Fiskeriressursene? Det er jo en del av det som ga Nei i to avstemminger som gjelder ennå. Hva med det demokratiske underskuddet i EU-systemet? Avmaktsfølelsen som svært mange vanlige folk oppl ver i møtet med de fire friheter, der man fort blir utkonkurrert. Osv.
Dette er ikke en tråd jeg kommer til å skrive noe særlig i, tenkte bare å gi noen innspill utover det vanlige Vedum/jævla bønder/Gnore- kjøret som garantert kommer.
Nå er det vel slik at Senterpartiet er som Skrekkelig Folkeparti. NEI (0gså til EØS) er grunnmuren i partiet, og GUD er ditto i sistnevnte. Dette gjør det umulig å diskutere EU med en SP-tilhenger og ditto gudstro med en Krf.
Derfor er det ikke overraskende at Odd J ikke vil delta noe særlig i denne debatten.
En kompis av meg m.fl var invitert til et stort sommerhus (rustikk gammel gårdsbygning seff) i Provence for en del år siden. Husets eier var en ihuga Senterpartist. De var det flere av blant gjestene, samt tilhengere av Rødt. Svært politisk engasjerte og noen av dem aktive medlemmer.
Det var ganske absurd å sitte å snakke om det forferdelige dyret - EU, en nydelig maikveld i Provence, mens de mesket seg med lekkerheter fra omegnen både fast og flytende. Helgrillet lam, oster og viner +++ .
Det har i mange år slått meg at SP (og andre motstandere av "Dyret") sine meningsfeller i EU-saken, ute i Europa, må man ut på ytterste høyre fløy for å finne. En begredelig sannhet.
Jeg fikk en pamflett stukket i hånden i Paris på seint -80. Den var fra Front National (Jean Marie Le Pen) og den omhandlet bl.a grusomme EU og veien ut. Jeg fant den i en skuff et par år seinere og fikk den oversatt (før Google !). Den hadde selvfølgelig et sterkt nasjonalistisk preg for å si det mildt.
Jeg ga den til ovennevnte kompis. Han tok den med til en førjulsfest (utenfor EU) som samme gjengen skulle ha. Der leste han opp en veldig god artikkel "han hadde funnet". Det var tilnærmet trampeklapp og skåling i øst og vest, i finere EU-vin forståss, spesialimportert fra sommerhusets omkringliggende. vingårder.
Det franske Nasjonal Front heter i dag Nasjonal Samling (NS) , det lyder jo kjent.
At flere (enn meg) kaller SP for for et "nasjonalpopulistisk part" er naturlig. De spiller sterkt på det nasjonale og løsningene som tilbys synes svært enkle. Og ikke akkurat i takt med en stadig mer tumult og sammensatt virkelighet internasjonalt. Out of time.
Lenge siden Vedumen sa - "Se på England". Rungende taust der.
Jeg kjøpte et Europakart i en bokhandel i Italia for et par år siden, der var ikke Norge med - rett og slett fantastisk ! Det fikk en bekjent av meg i gave. Han er en av de som det er nytteløst å diskutere "Dyret" med....
Angrer på at jeg ikke kjøpte flere kart !