Politikk, religion og samfunn Er det riktig å forby Nikab i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Ganske så morsomt at Deph fortsatt ikke evner å se at han er minst like totalitær som den gjennomsnittlige islamist.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Tanken er jo ikke dum, men jeg tror den drukner i destruktiv svenskhet.

Folk er jo ikke dårlige mennesker fordi de er født inn i en islamsk tilværelse. Jeg støtter alle dem som prøver å komme seg ut av denne mørkeste hjernekrefeten fra Saudi Arabia og Iran. Dvs.. ex-muslimene, de moderate, de som har tatt til vettet og tankene, reformister og sekularister.

Men de som åpent vil spankulere rundt i Saudi Arabia og Islamstatens uniform her i Norge. De bør få 3 dager på seg til å forlate kontinentet.

Jeg er ingen fan av forslaget, det vil utvilsomt bli brukt av dem som ikke klarer å skille kritikk av islam og kritikk av muslimer, at det i mange tilfeller kan være det må ikke bli til at det alltid er det.

I tillegg vil en slik handlingsplan fastslå at det finnes ett relativt bredt folkelig hat mot muslimer noe som bare er tøv.

Og jeg må innrømme at jeg finner det en smule ironisk at likestillings ombudet skal bekjempe et imaginært problem mot en gruppe som til de grader bryter med likestillingen, men disse liksom kampene er vel gjerne lettere å hanskes med enn virkeligheten

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå får vel ikke dise damene lov til å jobbe utenfor hjemmet(?), men kan vi se for oss politibetjenter, dommere og lærere med niqab eller burka? Hva med bilkjøring??

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er noe rart med å være niqabist som krever å få delta på sosiale arenaer. Litt som eventyret om eremitten som ikke ville være alene, om det hadde vært skrevet.

D

Danke

Gjest
    Nå får vel ikke dise damene lov til å jobbe utenfor hjemmet(?), men kan vi se for oss politibetjenter, dommere og lærere med niqab eller burka? Hva med bilkjøring??
    Det jobber en dame i Islamsk Råd Norge... Noe som har blitt kraftig kritisert i media og politisk.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Det jobber en dame i Islamsk Råd Norge... Noe som har blitt kraftig kritisert i media og politisk.
    Det er ikke nok ikke at hun jobber som blir kritisert, men kommunikasjon og ansiktet utad….??

8ed2830d92e8e1c270f4f9816fca619c.jpg

C

cruiser

Gjest
    Islamsk råd imploderte jo som følge av denne og andre kontroversielle saker.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ulovlig disikriminering er forbudt i grunnloven og ligger i menneskerettighetene.
    Hva betyr dette?

Utdyp!
    Enkelte former for diskrimineringer er fullt lovlig. Ta to jobbsøkere. Du kan diskriminere på kompetanse, personlig egnethet, personlighet osv, men du kan ikke diskriminere på kjønn, seksuell legning, religion. I tillegg har man prisipper som likhet for loven.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Islamsk råd imploderte jo som følge av denne og andre kontroversielle saker.
    Det festlige er at HRS fortsatt har statsstøtte etter alle deres krumspring. Hykleriet er prisen Erna betaler for FrP i regjering.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ulovlig disikriminering er forbudt i grunnloven og ligger i menneskerettighetene.
    Hva betyr dette?

Utdyp!
    Enkelte former for diskrimineringer er fullt lovlig. Ta to jobbsøkere. Du kan diskriminere på kompetanse, personlig egnethet, personlighet osv, men du kan ikke diskriminere på kjønn, seksuell legning, religion. I tillegg har man prisipper som likhet for loven.
    Da er jeg med!

G

Gjestemedlem

Gjest
    En sykkelpumpe opp i hekken og 3-4 imaginære pumpeturer opp Laksebakken. ra ra ra barbamamma i fri flyt.

2e106a1358df12cb2f6f28207e683905.jpg

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Aina Schiøtz (en av underskriverne på oppropet), Professor på Institutt for global helse og samfunnsmedisin i Bergen har et innlegg i dagens Klasssekampen – «Hilsen fra en eldre feminist». En radikal feminists reasksjon på å bli omtalt som «hyperkonservativ kvinne» (i Klassekampen). (Den ligger bak muren)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Aina Schiøtz (en av underskriverne på oppropet), Professor på Institutt for global helse og samfunnsmedisin i Bergen har et innlegg i dagens Klasssekampen – «Hilsen fra en eldre feminist». En radikal feminists reasksjon på å bli omtalt som «hyperkonservativ kvinne» (i Klassekampen). (Den ligger bak muren)
    Jeg liker ikke murer så her er den i klartekst.

For første gang i mitt liv er jeg blitt karakterisert som «hyperkonservativ kvinne», i Klassekampens satirespalte Grovt sagt, 7. oktober. Heller er jeg titt og ofte blitt karakterisert som feminist, knyttet til den andre enden av den politiske skalaen – som nok er i overensstemmelse med virkeligheten.

Skribenten Astrid Hauge Rambøl har videre et spark til det å være gammel og kunne uttale seg, men kanskje har også de gamle noen erfaringer det er verdt å lytte til?

Hvorfor underskriver jeg så som radikal feminist et opprop om forbud mot nikab i undervisningssituasjoner ved universitetene? Handler et forbud virkelig om konservatisme og undertrykking av kvinner, slik Rambøl oppfatter det?
    Jeg skal ærlig innrømme at dette er en vanskelig sak, men etter nøye overveielse, i den grad det var tid til det, valgte jeg å skrive under. Årsaken er ganske enkelt fordi jeg oppfatter nikab i det norske samfunn som et kvinneundertrykkende plagg.

Nå har det seg slik at jeg gjennom så å si hele mitt yrkesliv, i og utenfor akademia, har arbeidet med og for kvinners rettigheter og spesielt med kvinners rett til høyere utdanning og en plass i akademia. Som historiker kjenner jeg godt til de mekanismene som gjennom tidene er blitt benyttet for å holde kvinner nede – klesdrakt inkludert – og i mye av min forskning viser jeg nettopp til disse mekanismene.

Gjennom livet har jeg også noen opplevelser som har brent seg fast, og som har bidratt til å farge mitt syn.
    La meg eksemplifisere med et par hendelser tilbake i 1985, da jeg deltok på FNs kvinnekonferanse i Nairobi i Kenya. Det var en fantastisk konferanse, der 3000 kvinner og en håndfull menn deltok. De fleste deltakerne kom fra den tredje verden, mennene kom fra Iran. Deres oppgave var å vokte landets kvinnelige deltakere. Kvinnene bar alle nikab og de rørte seg ikke en tomme i det offentlige rom uten å bli overvåket.

Den neste opplevelsen var møtet med en kvinnelig professor ved The Agricultural University i Alexandria i Egypt. Hun var fortvilet over at stadig flere av hennes studenter hadde begynt å dekke seg til. Som feminist i et ekstremt patriarkalsk samfunn, hadde hun i årevis arbeidet for et mer likestilt samfunn med mål om at kvinner som menn kunne stå fram som selvstendige individer. Som universitetslærer kjente hun på et særlig ansvar. Hun var fortvilet over den økende tildekkingen og så den som et stort tilbakeskritt.

Mer enn noe fant hun det vanskelig, for ikke å si umulig, å undervise og veilede disse kvinnene. Hun fikk ingen kontakt, kunne ikke vurdere hvorvidt de forsto eller ikke. Responsen – slik hun ønsket den på godt og vondt – uteble. Det gikk så langt at hun nektet å veilede dem.
    I norsk sammenheng har Åsne Seierstad i boka «To søstre» godt illustrert hvilke problemer nikab reiser i undervisningssammenheng i skolen – noe som førte til at de øverste skolemyndighetene i Oslo og Akershus påla forbud i klasserommet. Jeg vil ikke legge skjul på at jeg forsøkte å få likestillingsperspektivet inn i oppropet, men lyktes ikke, og jeg vil igjen presisere at dette er en vanskelig sak å ta stilling til.

Men noen «hyperkonservativ» kvinne er jeg ikke, og feminisme og likestilling vil jeg fortsatt arbeide med, også som gammel.

Jeg oppfatter nikab i det norske samfunn som et kvinneundertrykkende plagg.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og for å svare på trådens tittel "Er det riktig å forby niqab i Norge" JA!

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.443
    Torget vurderinger
    2
    foreslår at de som kritiserer Gjestemedlem legget merke til hva Norgest mest kvalifiserte muslimkjenner sier om hodeplagg og æresdrap (tilsvar til en svensk kronikk) sier i NRK P2 Verdibørsen i dag. for egen del sier jeg at vi må slutte å være så selvutslettende tolerante
    https://radio.nrk.no/direkte/p2#start=13:03:00

Selvfølgelig skal vi ikke akseptere kvinneundertrykkende sosialkontroll markert i form av religiøse symboler fremmet av fundamentalister som sponses av anti-humanistiske og antidemokratiske regimer( les salafister og Saudi-Arabia, og deres konkurrenter)

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    foreslår at de som kritiserer Gjestemedlem legget merke til hva Norgest mest kvalifiserte muslimkjenner sier om hodeplagg og æresdrap (tilsvar til en svensk kronikk) sier i NRK P2 Verdibørsen i dag. for egen del sier jeg at vi må slutte å være så selvutslettende tolerante
    https://radio.nrk.no/direkte/p2#start=13:03:00

Selvfølgelig skal vi ikke akseptere kvinneundertrykkende sosialkontroll markert i form av religiøse symboler fremmet av fundamentalister som sponses av anti-humanistiske og antidemokratiske regimer( les salafister og Saudi-Arabia, og deres konkurrenter)
    Nasser:

https://www.youtube.com/watch?v=TX4RK8bj2W0

Vel verdt å høre på.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er fordi du ikke har lest det som sies.

Sagt på en annen måte: Om du har lest det, så ville du vel ha argumenter mot, for uforståelig er det jo ikke, og det dreier seg ikke om et plagg, men tildekking av ansikt.

(Det er ikke forbud mot shorts og t-skjorte)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Du vet hva jeg har lest?

Jeg er ikke redd for klær, jeg er redd for mennesker.
    Jeg er ikke redd for religiøse plagg, heller ikke holdninger - men jeg er redd for ekstreme religiøse handlinger.

Å forby plagg gir sikkert en følelse av å ha gjort noe viktig, men jeg tror det endrer lite - og heller fører til mer av det vi vil ha mindre av.
    Å forby det vi ikke liker gir oss en følelse av handlekraft, men jeg tror lite på forbud av klær. Det er en tafatt måte å møte noe vi ikke like på og er en illiberalt og hyklerisk mot å møte utfordinger på.

Saudi her jo en viss tradisjon for slikt, og jeg føler meg lite hjemme i deres selskap. Jeg vil ikke at vi skal synke ned på deres nivå.
    En hver må få gå slik en vil, så sant det ikke går ut over noen.

Det er ikke vanskelig å finne praktiske ordninger i situasjoner der personen trenger å vise ansikt. Vi trenger ikke noe forbud. Og vi trenger ikke bli lik dem vi fordømmer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.387
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom jentene finn ut at tildekkjinga ikkje er noko som kjem frå Koranen, men at det har vore eit praktisk tiltak mot solsteik og ørkensand, kan det hende dei sluttar frivilleg.
    Sjølv legg eg frå meg ullundertøy og vottar når eg reiser til Portugal om sommaren. Men eg kjenner ei jente (dame) som fekk råd frå mora si om at ho alltid måtte ha med seg tjukkelester når ho reiste på tur. Det hadde ho med seg til Washington i juli - i 38 graders varme.....

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Det er en rekke religiøse praksiser/skikker som utøves selv om de ikke er nedskrevet i bibel, koran e.l.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dersom jentene finn ut at tildekkjinga ikkje er noko som kjem frå Koranen, men at det har vore eit praktisk tiltak mot solsteik og ørkensand, kan det hende dei sluttar frivilleg.
    Hva er dette? Den totale avkontekstualisering (den enkeltes valg i ensomhet) og reduksjon av det hele til sandstormer i ørkenen? En skulle tro at ørkenstormer ikke bedrev kjønnsdiskriminering.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.127
    Torget vurderinger
    23
    La oss heller forby kebab - gjør langt mer skade.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.387
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hva er dette? Den totale avkontekstualisering (den enkeltes valg i ensomhet) og reduksjon av det hele til sandstormer i ørkenen? En skulle tro at ørkenstormer ikke bedrev kjønnsdiskriminering.
    Ikkje berre sandstorm, då. Som du sikkert veit, var det rekna for å vere pent å vere bleik i tidlegare tider, også her i landet. Det å vere mørkhuda i høve til gjennomsnittet, signaliserar at ein er kropps-/landarbeidar. Det å vere solbrun er altså ikkje statusprega slik det er hos oss. Og då vil kvinnfolka oppføre seg som kvinnfolk flest.....
    Beduinane brukar å pakke seg inn for å "kle varmen ute", visstnok begge kjønn.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Reprise:
    «Gjennom livet har jeg også noen opplevelser som har brent seg fast, og som har bidratt til å farge mitt syn.
    La meg eksemplifisere med et par hendelser tilbake i 1985, da jeg deltok på FNs kvinnekonferanse i Nairobi i Kenya. Det var en fantastisk konferanse, der 3000 kvinner og en håndfull menn deltok. De fleste deltakerne kom fra den tredje verden, mennene kom fra Iran. Deres oppgave var å vokte landets kvinnelige deltakere. Kvinnene bar alle nikab og de rørte seg ikke en tomme i det offentlige rom uten å bli overvåket.

Den neste opplevelsen var møtet med en kvinnelig professor ved The Agricultural University i Alexandria i Egypt. Hun var fortvilet over at stadig flere av hennes studenter hadde begynt å dekke seg til. Som feminist i et ekstremt patriarkalsk samfunn, hadde hun i årevis arbeidet for et mer likestilt samfunn med mål om at kvinner som menn kunne stå fram som selvstendige individer. Som universitetslærer kjente hun på et særlig ansvar. Hun var fortvilet over den økende tildekkingen og så den som et stort tilbakeskritt.

Mer enn noe fant hun det vanskelig, for ikke å si umulig, å undervise og veilede disse kvinnene. Hun fikk ingen kontakt, kunne ikke vurdere hvorvidt de forsto eller ikke. Responsen – slik hun ønsket den på godt og vondt – uteble. Det gikk så langt at hun nektet å veilede dem.
    I norsk sammenheng har Åsne Seierstad i boka «To søstre» godt illustrert hvilke problemer nikab reiser i undervisningssammenheng i skolen – noe som førte til at de øverste skolemyndighetene i Oslo og Akershus påla forbud i klasserommet. Jeg vil ikke legge skjul på at jeg forsøkte å få likestillingsperspektivet inn i oppropet, men lyktes ikke, og jeg vil igjen presisere at dette er en vanskelig sak å ta stilling til.»

Ja disse motene…

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er en rekke religiøse praksiser/skikker som utøves selv om de ikke er nedskrevet i bibel, koran e.l.
    Viktig å holde fast med.

Luther sa vel noe om at «det står i boka» i sin kritikk av visse katolske praksiser som ikke var eksplisitt der i pergamentene, men selv han kom ikke unna at det ikke var så entydig det som stod i boka.

Det er en drive i diskusjonen om religioner, om at den EGENTLIG dreier seg om… De er alle essensialister, og som enhver essensialist, så finner de gode grunner til å a) bedrive cherry picking og b) ta livet av de som plukker litt annerledes - for troen er absolutt for den troende.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men skal vi gjøre det forbudt?
    Hvorfor ikke?

Gi meg en god grunn til at jeg skal bli pålagt å bedrive seminarundervisning og veiledning for folk i finlandshette, når det a) gjør det hele mer enn problematisk rent funksjonelt, og b) bare er uttrykk for en forakt for meg som underviser og veileder.

Jeg kaster folk ut av seminarene som sitter med telefonene og surfer på nett. Det kan jeg godt gjøre. Finlandshetter kan jeg også hive ut, vil jeg tro, men ikke denne religiøse fanatismen… Og nå har jeg altså en universitetsledelse som ikke gir meg lov til å si: Dette er for drøyt!

Du må gjerne fortelle meg noen nye dypsindigheter om dette tema.

Nok en repetisjon for de som ikke har lest hjemmeleksen:

https://www.minervanett.no/krev-din-rett-uten-niqab/

Sist redigert:

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Fordi disse kvinnene i en viss forstand ikke kan velge bort plagget, som da en annen kan velge bort mobiltelefonen, finlandshetten, karnevalsmasken. Plagget blir en del av deres identitet, altså hvem de er som mennesker.

Du kan kanskje sammenligne det med hvordan du vil føle det om du blir påtvunget å gå naken.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Fordi disse kvinnene i en viss forstand ikke kan velge bort plagget, som da en annen kan velge bort mobiltelefonen, finlandshetten, karnevalsmasken. Plagget blir en del av deres identitet, altså hvem de er som mennesker.

Du kan kanskje sammenligne det med hvordan du vil føle det om du blir påtvunget å gå naken.
    Hva er det som gjør identiteter hellige?

Er de selvvalgte? Er det gode identiteter?

Den regressive venstresiden er nå ankommet det amoralske. De gir faen i undertrykkelsen og tror at samfunnet skal godta enhver personlig selvrealisering.

Påtvunget å gå rundt naken? Gud hjelpes!

• Liker
    Reaksjoner: PKG
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn