Politikk, religion og samfunn Er det riktig å forby Nikab i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det er absolutt ingen grunn til at vi skal tillate saudiarabisering av Norge.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.105
    Jeg lurer i grunnen på hvorfor troende muslimer velger å emigrere til sekulære stater med kristne tradisjoner som f.eks. Norge? Og er de født her, så hvorfor ikke emigrere til et muslimsk land? Sekulære stater i Europa og USA må jo være det dårligste alternativet hvis man ønsker å leve og eventuelt oppdra barn ifølge islamske regler og skikker.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg tror ikke så mange i den islamske verden vet eller forstår at vesten er sekularisert. For dem er vesten den kristne verden, styrt etter bibelen i stedet for koranen. Slik det var i mange land i midtøsten før muslimene kom i flertall.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg lurer i grunnen på hvorfor troende muslimer velger å emigrere til sekulære stater med kristne tradisjoner som f.eks. Norge? Og er de født her, så hvorfor ikke emigrere til et muslimsk land? Sekulære stater i Europa og USA må jo være det dårligste alternativet hvis man ønsker å leve og eventuelt oppdra barn ifølge islamske regler og skikker.
    Pga fred, velstand og velferd, og at de kan leve som musimer her og spre den muslimske tradisjonen.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.426
    Torget vurderinger
    4
    Pga fred, velstand og velferd, og at de kan leve som musimer her og spre den muslimske tradisjonen.
    Hvilket dessverre, for mange, er en stor selvmotsigelse.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.808
    Det er mye engasjement rundt dette temaet, tatt i betraktning at det er snakk om ~100 kvinner som benytter dette plagget her i landet.
    Dette med ansiktsdekning i det offentlige rom er selvsagt en aldri så liten nøtt, men jeg synes det fungerer ok, så lenge de få kvinnene det gjelder bruker fornuften i tillegg til ansiktsmasken. Dvs. det er steder og situasjoner der det ikke er kompatibelt, ganske enkelt. Dette med forbud er i utgangspunktet ikke greit, men her er det mye underliggende, og det er nokså sannsynlig at et visst antall av de angjeldende kvinnene ikke benytter plagget frivillig. Og hva betyr i grunn begrepet "frivillig"? Dersom dette er resultatet av en livslang undertrykkelse, der kvinner ikke har rett til noe som helst, er det bare rett og rimelig å forby en slik bekledning. Problemet er allikevel ikke klærne isolert sett; det er en undertrykkelseskultur i bunn her, resultatet for et visst antall av niqab-brukerne, vil ved et forbud, ikke lengre få lov til å bevege seg utendørs. Får de mer frihet av det? Det et stadig mer sekulært samfunn må til livs, er selve grunnideen, og troen på at mennesker kan eie hverandre. Det er ikke lett!

I tillegg til min skepsis mot akkurat niqab, er jeg også generelt skeptisk til menn som går i kjole på jobb. De har beviselig en lang historikk mht. til svært seksualisert oppførsel overfor barn, så vi bør i grunn vurdere et forbud også mot kjolekledde menn på jobb. (Snaut 1500 kjolekledde i Den Norske Kirke, i tillegg kommer katolikker og evt. andre religiøse ledere med samme hang til bisarr bekledning)

Disqutabel

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Antall liker
    36
    Så du er også en av de som kikker mere ned i skrittregionen enn i ansiktet når du snakker med noen? :rolleyes:
    Ja ja, hver sin interesse.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Nikab er greit så lenge man ser skrittet?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Vestlig levestandard og velstand.
    Dårlig med NAV-støtte i den muslimske verden.

D

Danke

Gjest
    Har ikke Saudi, Qatar og kurdisk område i Irak ganske grei standard?

Er jo ikke så mange innvandrere derfra...

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.946
    Sted
    Holmestrand
    Det er jo en naturlig konsekvens, i og med at selve tildekkingen er det mest juridisk holdbare argumentet for forbud. Selv har jeg i dag ingen spesielle følelser for eller imot et slikt forbud, men ser at av sikkerhetspolitiske årsaker er et forbud rasjonelt. Derfor stritter ikke jeg imot et slikt forbud, men det må da selvsagt være konsekvent. Vi har sett i alle fall et tilfelle av en mannlig jihadist som kledde seg ut som kvinne med heldekkende drakt for å slippe ubemerket gjennom med sitt bombebelte, sikkert flere også som jeg ikke har fått med meg. Det hjelper ikke hvis kvinner i større grad bli selvmordsbombere, men vi får gå ut fra at det ikke skjer.

Jeg har større aksept for forbud i dag enn for et par år siden. Det er blant annet fordi jeg ikke regner det som religionsfrihet, av den enkle grunn at absolutt alle islamske teologer utenfor en liten saudi-sekt ikke anser det for å ha bakgrunn i Koranen og Muhammeds ord. Det finnes ingen krav om slør og lignende i religionens forskjellige påbud og forbud, kun tildekking av hår. Og det er det umulig å forby. Grunnet sikkerhet finnes det gode argumenter for forbud av tildekking av ansiktet (når en ikke f.eks. kjører motorsykkel), men det må være konsekvent slik saken i Østerrike viser oss.

Men Goggen er inne på noe, pluss at forbud mot klesplagg er tildels absurd i utgangspunktet. Forbudssamfunnet blir stadig sterkere takket være terrorfrykt. Men ikke bland inn kvinnesak i dette, vi har ingen rett til å politisere klesplagg for å forby dem. Da har samfunnet tatt et stort steg i retning av "1984" og andre dystopiske framtidsvisjoner. Et forbud må være basert på rasjonelle argumenter om sikkerhet og identifiserbarhet, ikke politisk eller religiøst føleri.
    Dette er da bare tull!
    Tror dere at "haien" påberopte seg religionsfrihet og blånektet å vise ansiktet?

D

Danke

Gjest

Er ikke mange flyktninger fra Nord Korea heller. Der må det være bra.
    Det blir litt feil å sammenligne NK med disse rike statene..

NK er omtrent hermetisk lukket.

Qatar, Dubai osv er metropoler med mye rikdom og handel.

Kurdisk Irak er omtrent som et vestlig demokrati, litt som Israel...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Når du nevner Quatar og Saudi som svar på Voffs innlegg så er det på sin plass med et like dumt svar tilbake.

D

Danke

Gjest

Når du nevner Quatar og Saudi som svar på Voffs innlegg så er det på sin plass med et like dumt svar tilbake.
    Poenget mitt er at det ikke er særlig flyktninger fra velstående land i midtøsten.... Jeg er ikke så god i kunnskap om arabiske rike land, men feks ikke mange flyktinger fra Dubai, Emiratene, Abu Dhabi og Quatar...

Sikkert fordi folk har det rimelig bra der.. Har hørt noe sånt at ingen i Dubai jobber selv altså innbyggerne, de leier Asiater og utlendinger inn som arbeidskraft..

Når det gjelder Irakisk Kurdistan så er det et demokratisk område, omtrent som vesten.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Poenget mitt er at det ikke er særlig flyktninger fra velstående land i midtøsten.... Jeg er ikke så god i kunnskap om arabiske rike land, men feks ikke mange flyktinger fra Dubai, Emiratene, Abu Dhabi og Quatar...

Sikkert fordi folk har det rimelig bra der.. Har hørt noe sånt at ingen i Dubai jobber selv altså innbyggerne, de leier Asiater og utlendinger inn som arbeidskraft..

Når det gjelder Irakisk Kurdistan så er det et demokratisk område, omtrent som vesten.
    Men det er da liten grunn til å nevne de landene der. (Det måtte i såfall hvert fordi de sitter veldig stille i båten mens muslimer i mange land har det helt jævlig.) Vi kan nevne land som Libya, Algerie, Egypt, Somalia, Afghanistan, Pakistan, Jemen, Syria, Sudan og sikkert et par til. Flertallet av innbyggerne i disse landene har av forskjellige årsaker fått det veldig vanskelig og mange av de har begynt en folkevandring mot Europa. Om noen få muslimer rundt gulfen kjører Bentley og lever på 1.klasse betyr lite når kanskje 500 millioner ønsker å immigrere til Europa.

D

Danke

Gjest

Men det er da liten grunn til å nevne de landene der. (Det måtte i såfall hvert fordi de sitter veldig stille i båten mens muslimer i mange land har det helt jævlig.) Vi kan nevne land som Libya, Algerie, Egypt, Somalia, Afghanistan, Pakistan, Jemen, Syria, Sudan og sikkert et par til. Flertallet av innbyggerne i disse landene har av forskjellige årsaker fått det veldig vanskelig og mange av de har begynt en folkevandring mot Europa. Om noen få muslimer rundt gulfen kjører Bentley og lever på 1.klasse betyr lite når kanskje 500 millioner ønsker å immigrere til Europa.
    Uten å kritisere vil jeg bare nevne at enkelte krigsoperasjoner, Koalisjoner tidligere er årsaken til at flyktningene i all hovedsak kommer.... Feks fra Irak.

At det kom en boom når strømmen startet er kanskje ikke så rart. Europa har jo hatt en rimelig sterk grense ellers, men når krigene kom så har Europa krav på å ta imot flyktninger i krise.

Dette er FN avtaler som alle FN land forplikter seg til.

Moralen er at dersom man ikke vil ha masse muslimske flyktinger i eget land, så bør man ikke støtte miltæraksjoner mot muslimske land uten grunn...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Uten å kritisere vil jeg bare nevne at enkelte krigsoperasjoner, Koalisjoner er årsaken til at flyktingene i all hovedsak kommer.... Feks fra Irak.
    Helt enig, det at derfor jeg skrev forskjellige årsaker. Dette startet bla.med den arabiske våren, kampen for brød og demokrati.
    NATO dreit seg ut i Libya, bort med Gadaffi og inn med ekstreme sunnier. Irak, Syria og Afghanistan har også vært et helt idiotisk opplegg. USA tråkker inn i porselensbutikken som en elefant som har spist en amfetaminpille på størrelse med en fotball. Full fart og ingen langsiktig plan. Putin er mer kynisk og mye smartere men nå skjærer vi over i off-topic så vi lar det være med det.

• Liker
    Reaksjoner: PKG
    C

cruiser

Gjest
    Ja det er tross alt gått 2-3 timer siden siste grensejustering..

D

Danke

Gjest
    Ja det er tross alt gått 2-3 timer siden siste grensejustering..
    Jeg sa ikke at de ikke var truet av ISIS og krigs-situasjon, eller Bagdad..

Når det gjelder konfliktnivåer så er det ikke bare Kurdisk-Irak som står i fare.. Hele verdensfreden er i større fare enn på lenge..

Og Verdensmaktene innkludert USA er mer og mer ensrettede og diktatoriske enn på lenge... Bare nevner USA, Russland og Kina...

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Helt greit. De kan gå tildekket på privaten; men spør dem hvorfor det ikke er noe…

Og vil de treffe nesten, så kan de treffe nesten som nesten som vil treffe dem.

Det er ikke vanskelige dette.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Man bruker da ikke nikab på privaten. Det skal brukes i det offentlige rom, så man ikke utsettes for fristelser som kan føre til at en viss hinne ikke er in takt når man giftes bort til en ukjent venn av familien fra hjemlandet, som også gjerne vil til Europa.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    God en om hijab, politisk markering og nøytralitet i kronikk av Truls Wyller i Klassekampen i dag.

Religiøs uniformering strider mot den moderne likhetstanken – uansett hvilken tro som uniformeres

Wyller.jpg

Wyller2.jpg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.509
    De leverer i kveld, Dong. Har 1 måned med gratis Klassekampen, noe som har vært overraskende godt så langt.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    «SV stemte for et forbud for undervisningspersonell, men er imot at vedtaket også skal gjelde for elever og studenter.»

Hva er rasjonalet for det, mon tro? Hvilken vesentlig asymmetri gjør seg her gjeldende?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Elevene skal se læreren, men læreren trenger ikke se elevene. Jeg tipper det skal gjøre læreryrket mer attraktivt.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Enveiskommunikasjon…….. og dette er jo noe SV er vant med da de moralisere og vil oppdra velgere de ikke ser/vil se, så de ser vel heller ikke noe uvanlig med at læreren har enveiskommunikasjon med «usynlige elever»

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Fatter ikke hvorfor det blåses så opp. Det har vært kanskje 30-40 nikab-brukere i landet. Ingen av dem er lærere. Ingen av dem er elever.

Arbeidsgiver har verktøy nok fra før til å hindre en lærer å ikle seg nikab.

Det lover ikke godt når våre lovmakere lager dustelover for å ordne problem som ikke finnes. Og det fra et politisk parti som liksom er imot statlig inngripen.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Fatter ikke hvorfor det blåses så opp. Det har vært kanskje 30-40 nikab-brukere i landet. Ingen av dem er lærere. Ingen av dem er elever.

Arbeidsgiver har verktøy nok fra før til å hindre en lærer å ikle seg nikab.

Det lover ikke godt når våre lovmakere lager dustelover for å ordne problem som ikke finnes. Og det fra et politisk parti som liksom er imot statlig inngripen.
    Men er vel også partiet for de omvendte identitetsryttere. De mange som blåser seg opp over de vanvittig få mens de insisterer på safe space som følger landegrensene.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Greit med forebygging da. Slik at det ikke blir et problem. Å normalisere et uønsket fenomen er ikke veien å gå...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dette islamistiske svineriet brer om seg. I Sverige er det nå helt vanlig at små barnehagebarn tvinges inn i islamistiske uniformer. Vi ser jo fremveksten av venstreekstremismen i Norge også nå, så vi kan fort ende opp på samme måte om det rasket får makt.

Så ja, det er bedre å være føre var og reagere før problemene blir unåndterbare.

https://www.nettavisen.no/meninger/...e-5-aringer-til-a-bruke-hijab/3423497437.html

"Svenske skoler vil tvinge 5-åringer til å bruke hijab
    27 av 40 kommunale førskoler er villige til å påtvinge 5-åringer hijab mot deres vilje, viser en svensk spørreundersøkelse."

C

cruiser

Gjest
    Du mener altså at foreldre ikke skal kunne bestemme hva barna skal ha på seg i barnehagen? At barna selv skal bestemme hva de skal ha på seg?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du mener altså at foreldre ikke skal kunne bestemme hva barna skal ha på seg i barnehagen? At barna selv skal bestemme hva de skal ha på seg?
    Barnehager og barneskoler bør ha et forbud mot hijabbruk (eller det som verre er). Man burde inkludere ungdomsskolen også men jo yngre barna er jo viktigere er det å beskytte dem og skolemiljøet mot slikt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Greit med forebygging da. Slik at det ikke blir et problem. Å normalisere et uønsket fenomen er ikke veien å gå...
    Hvordan kan man normalisere et fenomen som ikke eksisterer?

Det finnes ingen lærere som ikler seg nikab.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn