Er dette alvor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg skjønner Madrigals argumentasjon når man ser på kvaliteten på diverse boutiqekabler som er designet for å ha en "sound". Fornuftige, godt dimensjonerte kabler bekymrer dem neppe.

N

nb

Gjest
    Det jeg derimot er temmelig sikker på er at de som produserer de produktene vi diskuterer har betydelig mer teknisk kompetanse enn en skarve HFS'er. Så får de som føler seg truffet unnskylde, men det er altså slik jeg ser realiteten. Det er ikke meningen å tråkke noen på tærne her, men når det harseleres med teknisk argumentasjon fra en produsent som selger sin produkter i bøtter å spann over hele verden av bygdenisser fra fjellheimen her opp blir det egentlig litt latterlig.

Mvh
    Roysen
    Siden dette er en kabeltråd: Det finnes ørten ulike design for audiokabler i alle varianter. Dvs at alle disse personene, som du åpenbart har så stor tillit til, har valgt til dels svært ulike svar på essensielt det samme spørsmålet og har svært ulike teorier og forklaringer som sier hvorfor akkurat de har gjort det riktige. Nødvendigvis kan ikke alle disse ha rett samtidig.

Så hvem av disse regner du som de mest kompetente om dagen og hvorfor?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.800
    Torget vurderinger
    1
    De legendariske Mark Levinson 33/33H ble i sin tid levert med fastmontert nettkabel - bare til informasjon...:cool:
    For no 33 er det en veldig god grunn til å insistere på fastmontert nettledning - maks strømtrekk er 27,5A fra 230VAC. Det er få/ingen standard chassiskontakter for nettspenning som takler slik strøm, og det er heller ingen god grunn til å introdusere et nytt svakt punkt i kjeden med løse nettkabler. Jeg tipper at no 33H «bare» arvet løsningen fra no 33. Men også 33H kan ha nærmere 29A fra 120VAC i maksimalt strømtrekk (beregnet fra spec for trafoen på 3K47 VA).

Dessuten er det generelt sett «bedre» med en fastmontert enn løs nettledning - alt annet likt - 1 (3) kontakt punkt mindre å bekymre seg om.

IEC-kontaktene er heller ikke spesielt gode, hverken mekanisk eller elektrisk. Det er litt rart i grunn - fastmontert nettledning burde være et kvalitetstegn ...

mvh
    KJ

Sist redigert:

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    785
    Torget vurderinger
    5
    Siden dette er en kabeltråd: Det finnes ørten ulike design for audiokabler i alle varianter. Dvs at alle disse personene, som du åpenbart har så stor tillit til, har valgt til dels svært ulike svar på essensielt det samme spørsmålet og har svært ulike teorier og forklaringer som sier hvorfor akkurat de har gjort det riktige. Nødvendigvis kan ikke alle disse ha rett samtidig.

La oss sitere Dire Straits:
    Two men say they're Jesus one of them must be wrong

Z

Zomby_Woof

Gjest

La oss sitere Dire Straits:
    Two men say they're Jesus one of them must be wrong
    Hadde det bare vært med de to... :rolleyes:

Interessant tema. Hva er det som gjør at så til de grader forskjellige tilnærminger dukker opp, og ikke minst overlever, i markedet? Ikke at dette bare gjelder kabler, det gjelder jo alle deler av hifianleggene i de tusen hjem (og enda flere i utlandet). Men ledninger er i seg selv enklere enn praktisk talt alt annet. Like forbannet er det nesten ikke grenser for hvor mange varianter man kan lage over temaet tre ledere, isolasjon, og eventuelt skjerm.

All logikk (jeg kjenner til) tilsier at et godt produkt starter med et fornuftig designprinsipp og fortsetter med gjennomtenkt utførelse. Likevel ser det ut som det er utførelsen, den kostbare utførelsen, som medfører subjektivt opplevde forbedringer. Konstruksjonsprinsippene derimot, ser ut til å ha større innvirkning på målte egenskaper.

Bli klok på det den som kan...

Sist redigert av en moderator:
    R

Roysen

Gjest
    Mitt innlegg var skrevet med litt ironisk tilsnitt for at de som er såvidt nedlatende kanskje både får oppleve samme medisin tilbake og for å balanser litt av den ovenfra og ned holdningen enkelte her inne til tider viser. Det er ikke slik at at alle som ikke er enige med dere er idioter og det er ikke nødvendig å se ned på andre fordi de ikke er enige.

Takk for meg i denne tråden. Nå må jeg konsentrere meg om Horten.

Mvh
    Roysen

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.500
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Flott at man kaller potensielle kunder for bygdenisser og trekker tekniske kunnskaper meget i tvil.
    Ja, ikke sant?
    Om man ikke i alle sammenheng lar det skinne igjennom at ganske mange her besitter kunnskap og innsikt i temaet som andre bare kan drømme om, så er man likefullt å betrakte som en bygdenisse fra fjellheimen.
    Fantastisk!
    Før eller siden vil man nok brenne seg stygt. En pendel svinger som kjent til begge sider.....
    Jepp, man kan bare gratulere en forhandler med slik "kom til oss" ordbruk...

N

nb

Gjest
    Bli klok på det den som kan...
    Det er nok for meget for en gjeng bygdenisser fra fjellheimen. Det kreves teknikk-kompetanse helt oppe på HiFi-kabelprodusentnivå for å forstå slikt, og slik spisskompetanse finner man ikke på HFS, må vite. Also sprach Roysen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Forøvrig: Kr. 55.000,- er omtrent det jeg betalte for sykkelen min. Den er sånn omtrent så bra en sykkel kan bli, og ny. På den annen side fikk jeg ikke med de tilhørende beina. På den tredje side får man ikke platespiller, forsterker, høyttalere, eller resten av de nødtørftige ledninger når man kjøper den omtalte Schukoterminerte heller.

Man humrer litt, det må innrømmes. :cool:

V

vredensgnag

Gjest
    Produktene vi snakker om leverer alle usedvanlig fine marginer til ulike ledd i verdikjeden, dersom man klarer å forsvare de forbløffende utsalgsprisene passive komponenter i HiFi oppnår. Derfor ikke å undres over at det opponeres mot innsigelser.
    Man ender med rare historier om hvor vanskelig det er å lage oksygenfritt kobber, om kabelproduksjon i usannsynlig lav hastighet og om esoterisk kabelspisskompetanse som overgår det meste, inklusive fysikkens lover. Som kjent halser verdens fysikere etter utviklere av passive HiFi-komponenter for å bedre forstå universets sammensetning.

Ellers kan jeg anbefale noen kurs i den vanskelige disiplinen "mersalg."

Sist redigert:

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Audio har ikke vært cutting edge siden 50-tallet. De kloke hodene er helt andre steder i dag. Det finnes hederlige unntak, men jeg tror ikke man skal lete etter dem hos kabelprodusentene, der finner man dog de beste kremmerne.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Marten høyttalere, som omtales som verdens beste (se siste forside av hifi+), gjør et nummer av at de bruker Jorma kabler.
    Og til Marten Coltrane, anbefales (trommevirvel) Edge forsterkeri!
    Audio Federation - Marten Design: FAQ - Coltrane Supreme | Coltran | Coltrane Alto | Miles III | Miles 3 | Mingus | Monk | Duke | Ellington

Som det sies :
    "Good results have been obtained with the:
    • Edge Electronics NL-10, NL-12, and Signature Ones
      These amps produce a very clean, detailed sound, and very much just pass through whatever the source components and material produce"
    Altså nærmest definisjonen på transparent. I motsetning til hva noksagtene på forumet skriver om Edge.

Og kabler til disse høyttalerne:

"Good results have been obtained with the Nordost Valhalla speaker cable as well as their Valkryja speaker cable. These speakers are very revealing, and the very revealing nature of the Nordost cable lets the quality of the upstream components shine through."

Poenget her er at Roysen og lignende folk neppe mister noen kunder for high-end-utstyret sitt ved å muligens fornærme noen her. De som driver korstog i tråden her er sånne som omtrent ikke tør å sette bena i en hifibutikk av redsel for å bli lurt, mener at alle produsenter, ikke bare av kabler, (bortsett fra kanskje Hypex da...), er kvakksalvere som bare er ute etter å lure penger av folk o.l. Dette er bare det rene tøv som er underholdende for sånne som meg og Lars-Erik, for eksempel. Men dere får bare holde på da..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Edge er vel muligens det største svindelmerket innen hifi overhodet! Deres produktfilosofi og kundeforakt har jo blitt ekstremt grundig avslørt i tidligere tråder om deres produkter. :)

Men men, det hører vel hjemme i andre tråder.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ellers kan jeg anbefale noen kurs i den vanskelige disiplinen "mersalg."
    Mulig jeg er på bærtur. Men, når jeg hører ordet mersalg tenker jeg på Ingvar Kamprad. Det er nesten kul umulig å forlate IKEA uten å ha med seg mer enn man kom for å kjøpe.

På mange måter begynte hifikabler der. En liten rimelig ledningsstump som man tok med seg sammen med den nye forsterkeren eller de nye høyttalerne. Men nå? Prisene på kabler er i en gallopp så vill at vi ikke har sett maken siden tysk mellomkrigsinflasjon.

Man kan knapt se det som en typisk mersalgsvare lenger. Nå koster jo kablene som anleggets øvrige komponenter og vel så det i enkelte tilfeller. De har gått fra medfølgende lakris, til rimelige mersalgsartikler, til selvstendige og likeverdige produkter.

Alt dette i min oppfatning (og javisst har jeg 'testet' kabler) uten at de har blitt viktigere underveis. Noen hundrelapper, tusenlapper til og med, er greit (jeg mener jo å høre marginale forskjeller).

Men dagens kollektive oppfatning av kablenes betydning, og ikke minst dagens prisnivå? Ikke Faen!! Og jeg stoler på ørene mine, ikke ørene til sidemannen.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Edge er vel muligens det største svindelmerket innen hifi overhodet! Deres produktfilosofi og kundeforakt har jo blitt ekstremt grundig avslørt i tidligere tråder om deres produkter. :)

Men men, det hører vel hjemme i andre tråder.
    Og disse "tidligere trådene" finner man på hifisentralen, neppe noen andre steder på nettet.

C

cruiser

Gjest
    Nå er det heldigvis flere lesere enn skribenter i denne tråden, er heller ikke slik at de som skriver i denne bare har diy, flere skeptikere med utstyr i 2-300000+ kategorien...de er vel kanskje heller ikke interesante

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Mersalg handler om å booste fortjeneste. I mitt forrige yrkesliv, solgte jeg over 15000+ kameraer med stort og smått ila 19 år. Ekstra veske/bag (evt filter) og batteri tilsvarte gjerne mer i bruttofortjeneste enn kameraet i seg selv. Kamera som produkt ble sett på som en tjeneste, ikke en salgsvare, fortjenesten lå i bildesalg (=fremkallling). Fornøyde kunder kom tilbake og fremkalte filmer, etterhvert printet de digitalt.

På slutten "hatet" (mildt sagt) jeg jobben min. Min personlige kundeservice sto langt under pari, men jeg fikk meg aldri til å kalle kundene åpenlyst for noe, det ville vært kroken på døra for bedriften og meg personlig, langt om lenger før jeg fornuftig nok valgte å satse på den andre jobbhesten.

Mener selv å detektere små nyanser på signalkabler. Strømkabler (denne tråden) til en viss grad. Mine Furutechs til totalt ca 5k er langt mer vennlig med støy og ro enn medfølgende lisser. Rørsterker og skjerming er sikkert gjerne litt sånn skrudd tenker jeg da. Utover det påkaller jeg meg ingen gudestatus for å påpeke andres "dusteholdning"

Denne tråden begynner å bli plagsom lang. Hvorfor ikke skrive om egne anlegg og prioriteringer i en positiv vending, gjelder begge "trenches"
    Dere kjeder meg og sikkert et par andre. zzzzzzzzzz

Sist redigert:

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Forøvrig: Kr. 55.000,- er omtrent det jeg betalte for sykkelen min. Den er sånn omtrent så bra en sykkel kan bli, og ny. På den annen side fikk jeg ikke med de tilhørende beina. På den tredje side får man ikke platespiller, forsterker, høyttalere, eller resten av de nødtørftige ledninger når man kjøper den omtalte Schukoterminerte heller.

Sykkel til 50 lapper..... humre humre

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Det er ellers herlig ironisk å beskue teknisk argumentasjon fra noen som har svært begrenset tiltro til den samme teknikken. Og at troen på teknikkunnskapene til ymse produsenter som i urovekkende grad serverer GPP når de skal forklare sakene sine åpenbart er større enn om man blir servert et logisk konsist resonnement med en begrunnelse som henger på greip, noe som faktisk forekommer rett som det er på HFS.
    Yes, legg gjerne ord i munnen på andre. Det bidrar positivt til diskusjonen. Jeg har da vel aldri benektet noen for for teknisk argumentasjon. Det jeg derimot er temmelig sikker på er at de som produserer de produktene vi diskuterer har betydelig mer teknisk kompetanse enn en skarve HFS'er. Så får de som føler seg truffet unnskylde, men det er altså slik jeg ser realiteten. Det er ikke meningen å tråkke noen på tærne her, men når det harseleres med teknisk argumentasjon fra en produsent som selger sin produkter i bøtter å spann over hele verden av bygdenisser fra fjellheimen her opp blir det egentlig litt latterlig.

Mvh
    Roysen
    En vakker språkdrakt. Vakker!
    Hva slags talehandling utføres her da?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.882
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det finnes diagnoser for et stort antall av de ivrigste deltagerne i denne tråden:rolleyes:

mvh
    Leif

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så furtne da, for at ikke de outrerte ledningskjøpene frembringer den ønskede hyllest og beundring. Greit nok det. Men om man er så lei så lei.. hvorfor melke tråden nå når den falmer av seg selv, for en siste krangling og surmuling? :)

Z

Zomby_Woof

Gjest

Javisst! Jeg har hørt det før også, og krangler ikke på at dere har et poeng.

Men. En ny sånn:

400846_175760322559276_1127447893_n.jpg

Og en brukt sånn:

nordost_odin_supreme_reference_power_cable_2_5m.jpg

Til samme pris?

Om den ene selgeren humrer fornøyd hele veien til banken, bør den andre hyle av hysterisk latter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Zomby, kan du ikke ta bort den derre sykkelen? Forstyrrer utsikten.
    Synes egentlig at den tydeliggjør poenget mitt på en aldeles herlig måte. Og så er det deilig å prale litt, når man endelig har tatt seg råd til noe fint. :D

Jeg har ikke det nøyaktige tallet for min ramme. Men jeg leste akkurat et testartikkel om en annen high end-sykkel. Noen få ord om hvordan man lager en sykkelramme av karbon: Sykkelrammen i artikkelen besto av 300 individuelt utskjærte stykker av karbon. Disse arkene legges et og et manuelt inn i en form, før man slår sammen halvdelene av formen og blåser opp en blære innvendig, samtidig som materialet varmes opp og plastmaterialet melter. 'Karbon' er forresten ikke 'karbon', det er et utall forskjellige varianter av materialet, med et utall forkjellige egenskaper, i et utall forskjellige prisklasser. I min ramme er det også blandet karbon nanorør i plasten, slik at den i seg selv får større styrke og binder fibrene bedre sammen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dersom jeg leser dette svaret rett,MÅ 33 ha en feilkonstruert eller elendige komponenter i strømforsyningen dersom den skulle reagere negativt ved å benytte "feil" strømkabel?

Da er den i såfall så dårlig at den hører hjemme i kontaineren for kassert elektronisk avfall iht tidligere svar.
    Ja, men bare hvis du samtidig tror på Roysens argumentasjon om at den hadde fastmontert strømkabel av hensyn til lydkvaliteten, heller enn f eks at strømtrekket på 29,5 A er godt utenfor hva en vanlig IEC apparatkontakt er godkjent for, og at apparatet derfor ikke ville blitt Nemko/CE/UL-godkjent med en slik tilkobling. (http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320) Eller at strømtrekket ved oppstart kan bli så stort at en tilfeldig, tynn lampettledning kan smelte og utgjøre en brannfare dersom noen prøvde seg med en slik.

Personlig tror jeg ikke et døyt på at den der endrer lydkvalitet ut fra hvilken strømkabel som er koblet til, men har ikke noe problem med å se sikkerhetsaspektene og problemene med å finne en apparatkontakt som var godkjent for det strømtrekket. Da må man opp i komfyrkontakter, eller kanskje enda grovere greier.

Edit: Denne bygdenissen vokste opp ved fjorden, forresten, ikke i fjellheimen.

Sist redigert:

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

Javisst! Jeg har hørt det før også, og krangler ikke på at dere har et poeng.

Men. En ny sånn:

Vis vedlegget 153012

Og en brukt sånn:

Vis vedlegget 153013

Til samme pris?

Om den ene selgeren humrer fornøyd hele veien til banken, bør den andre hyle av hysterisk latter.
    Noen har begge ;D Pluss den veggen med LP plater!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Noen har begge Pluss den veggen med LP plater!
    Noen kjøpte muligens den ene med hyggelig personalrabatt hos importør og forhandler? Samtidig måtte noen nøye seg med en ganske moderat klubbrabatt på den andre....

Sist redigert av en moderator:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Noen har begge Pluss den veggen med LP plater!
    Noen kjøpte muligens den ene med hyggelig personalrabatt hos importør og forhandler?
    veggen med vinyl mener du? ;)

Noen liker mora, noen liker dattera- Noen liker plater, andre liker kabler, andre der igjen kjører på med begge deler. Hva med en trekant?

Det viktigste er å ha interesser, akk så fattig livet ville blitt uten.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vinylveggen har blitt til over en periode på rundt 25 år. Litt nå, litt da. Jeg får fortsatt hyggelige priser hos Andreas, men kun en bitteliten del er handlet på BD når det kommer til stykket.

:cool:

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Gi meg gjerne et eksempel på når du avslørte hjernen din i å overstyre sanseinntrykkene slik at du oppfattet noe annet.
    Denne overstyrer i hvert fall min hørselsinntrykk:
    Try The McGurk Effect! - Horizon: Is Seeing Believing? - BBC Two - YouTube

Jeg må også innrømme at jeg hører til dels store forskjeller på lyden fra anlegget fra dag til dag uten at noe er gjort. Disse forskjellene tror jeg ikke er reelle men et utslag av dagsform, sinnsstemning osv.
    Det som er såpass spektakulært med McGurkeffekten er at man ikke kan trene seg bort fra den. Man vet at man ikke burde høre forskjell, men hører allikevel feil. Kult. :)

N

nb

Gjest
    Kan vel uansett som vanlig registrere 0 til roysen og co og 1 til motstanden

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    at strømtrekket på 29,5 A er godt utenfor hva en vanlig IEC apparatkontakt er godkjent for, og at apparatet derfor ikke ville blitt Nemko/CE/UL-godkjent med en slik tilkobling.
    Min Edge på 225 W har forresten en "constant current capacity" på 27,73 amps ifølge manualen, mens Edge nl 12.1 på 300 W har på hele 56,34 amps. Ledningen som følger med min er tykkere enn vanlig, men løs.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn