Er dette alvor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    @eros: Minefelt det der, ja;).

mvh
    Hvor mange miner som ligger der vet ikke jeg, men LMC ser ihvertfall ut til å jobbe aktivt med lyden, i motsetning til de fleste av oss som bare blar opp en pengesum i blinde.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    @eros: Den både teknisk & merkantilt utdannede erato er nok rett adresse når det gjelder "avansert" avanse:cool:. Personlig gir jeg blaffen i avanse. Kommer forøvrig til å kjøpe Valhalla dedikert tone arm kabel. Dyrt, og der sier jeg stopp.

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Noe positivt kan man jo si om at det eksisterer kunder for slike produkter. Det kan jo bidra til å holde liv i små entusiastbutikker som ellers måtte belage seg på å leve av lydrelaterte hifiprodukter.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte på denne tråden i det jeg signerte en rekvisisjon for innkjøp av kabel av typen Bfou 2*6 isted, så mye bedre enn kablene det diskuteres om her og til langt rimeligere pris.

Godt at man ikke har ingeniører hos hifi kabelprodusentene.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    min SUBJEKTIVE oppfatning er at 100.000 kr er latterlig dyrt for en meter med strømkabel.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Merkelig hvor hårsåre mange av dere er for at ikke deres lytteinntrykk blir oppfattet som dokumentasjon på objektive parametre av alle andre??

Personlig lytter jeg for å nyte min musikk, og ikke for å dokumentere noe som helst. Skal jeg derimot dokumentere parametre som skriver seg fra komponenter i anlegget, synes jeg det er greit å måle.
    Om det samtidig skulle vise seg at jeg faktisk har foretrukket å lytte til et lydbilde som i et måleapparat ikke oppnår perfekte kurver, så får jeg ikke vondt en plass!
    Værre er det vel ikke?

@nb, orso & erato: Hvilket forbløffende mestrings & kompetansenivå dere innehar! Jeg bør jo bare bøye meg i nesegrus beundring:mad:.

mvh
    Du vet jo det at målerne alltid har rett,oct. Slik er det bare. Derfor trenger de aldri lytte til noen ting. Vi enfoldige får kose oss med musikk og alt voodoo som gjør den bedre. Også kan vi jo humre litt i skjegget av disse som kun ser musikk som noe teknisk.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Jeg siterer meg selv, i håp om mer respons..

Hvorfor er dere så forbannet selvhøytidlige? Hvorfor denne ufattelig sterke tro på egne sanser og evner? Hvorfor bli så fornærmet om noen ikke godtar deres opplevelser som almengyldig dokumentasjon??

Personlig har jeg ingen problemer med å innrømme egen skrøpelighet. Jeg vet jo så alt for godt at alle våre sanser kan og vil manipuleres. Ja, det er faktisk en bevist nødvendighet og faktum når det gjelder hvordan vår hjerne funger m.h.t samspillet mellom sanser.
    Jeg blir nesten skremt når jeg ser graden av kunnskapsforakt hos enkelte her. Også fra tilsynelatende godt skolerte personer.

Vel ,det er nok denne troen på egen ufeilbarlighet og prestisje som gir mest liv til forumet..

Merkelig hvor hårsåre mange av dere er for at ikke deres lytteinntrykk blir oppfattet som dokumentasjon på objektive parametre av alle andre??

Personlig lytter jeg for å nyte min musikk, og ikke for å dokumentere noe som helst. Skal jeg derimot dokumentere parametre som skriver seg fra komponenter i anlegget, synes jeg det er greit å måle.
    Om det samtidig skulle vise seg at jeg faktisk har foretrukket å lytte til et lydbilde som i et måleapparat ikke oppnår perfekte kurver, så får jeg ikke vondt en plass!
    Værre er det vel ikke?

@nb, orso & erato: Hvilket forbløffende mestrings & kompetansenivå dere innehar! Jeg bør jo bare bøye meg i nesegrus beundring:mad:.

mvh
    Du vet jo det at målerne alltid har rett,oct. Slik er det bare. Derfor trenger de aldri lytte til noen ting. Vi enfoldige får kose oss med musikk og alt voodoo som gjør den bedre. Også kan vi jo humre litt i skjegget av disse som kun ser musikk som noe teknisk.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    @Karma: Vet ikke helt din agenda. Mulig jeg har oversett dine innlegg, hvis noen. Jeg kjøper utstyr efter nøye overveielse. Beklageligvis kom "horten-messen" iveien for opgradering til Valhalla dedikert tone arm kabel. Og jeg gjentar: Odin er for dyr. Skulle gjerne hatt...

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.684
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje Karma ikke har noen "agenda", men stiller de spørsmålene helt oppriktig? Kanskje et seriøst ment spørsmål også fortjener et seriøst forsøk på svar?

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.058
    Sted
    Sortland
    Tror faktisk jeg har samme ''agenda'' som karma.
    Jeg har fulgt denne tråden fra starten, rett og slett fordi jeg var nysgjerrig på hvilke egenskaper en slik kabel kunne ha
    som rettferdigjorde en slik pris. (Jada - jeg var skeptisk - kabelen skal tross alt levere strøm.)

Tråden tok imidlertid en - for meg - helt uventet retning og jeg har fulgt helt hit og har hatt det som underholdning.
    (Jada, morbid sans for humor - vet det.)

Mange av debattantene burde lære seg litt arroganse.
    Dra på skuldra over ignoranter (som meg) som ikke forstår seg på lydkvalitet.
    Men NEIDA. Her skal det diskuteres til krampa tar en.
    Eller skjelles ut, gjerne litt subtilt. Eller direkte. Jaja.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    Kanskje Karma ikke har noen "agenda", men stiller de spørsmålene helt oppriktig? Kanskje et seriøst ment spørsmål også fortjener et seriøst forsøk på svar?
    Alle som stiller meg spørsmål får svar. Noen ganger forsinket i tid. Det beklager jeg. Har også respekt for dine kunnskaper. Antagelig er du den mest kyndige innen el. fag her inne. Men jeg har lov til å være uenig i NOEN av dine innlegg. Debatt er sunt . Også på tvers av faglige grenser. Dette er ikke ondsinnet ment. Jeg håber å kunne dra veksler på dine kunnskaper om det skulle være behov;).

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Tror faktisk jeg har samme ''agenda'' som karma.
    Jeg har fulgt denne tråden fra starten, rett og slett fordi jeg var nysgjerrig på hvilke egenskaper en slik kabel kunne ha
    som rettferdigjorde en slik pris. (Jada - jeg var skeptisk - kabelen skal tross alt levere strøm.)

Tråden tok imidlertid en - for meg - helt uventet retning og jeg har fulgt helt hit og har hatt det som underholdning.
    (Jada, morbid sans for humor - vet det.)

Mange av debattantene burde lære seg litt arroganse.
    Dra på skuldra over ignoranter (som meg) som ikke forstår seg på lydkvalitet.
    Men NEIDA. Her skal det diskuteres til krampa tar en.
    Eller skjelles ut, gjerne litt subtilt. Eller direkte. Jaja.
    Utrolig hvilket behov enkelte har for å diskutere (og det er uavhengig av hv a de mener) Pussig!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.107
    Sted
    Holmestrand
    ^ Mark Levinson No.33H monoblock power amplifier Measurements part 2 | Stereophile.com

Std. nettspenning i USA er ofte 115-120 V og trekker bortimot dobbelt så mye strøm fra nettet som std. europeisk nettspenning på 230V. Det betyr også at strømforsyningen er «dobbelt» så følsom for resistans/impedans i forsyningsspenningen og strøminstallasjoner behøver dobbelt så stort ledningsareal for en gitt strømtetthet.

mvh
    KJ
    Fullstendig klar over det. Men vi snakker fortsatt om relativt små strømmer og sannsynligvis et stivt nett. At en enkel forsterker skal dra ned nettspenningen fra veggen er ikke sannsynlig. Om det eventuelt skulle skje vil ingen nettkabel kunne avhjelpe situasjonen. Da er nemlig problemet i fordelingsnettet. Å trekke ned nettspenningen er slikt som skjer når hele Norge setter juleribba i ovnen, men da snakker vi om STORE effekter.

Tok en rask tur på kjøkkenet.Har en måler stående i en 16A stikkontakt.Satte spenning på kaffetrakteren.....spenningen falt ca. 2,5V.
    En rask tur i kjelleren der en spenningsanalysator er i drift og målte på inntaket.Selvfølgelig ikke helt korrekt måte,burde hatt en stående opp og startet trakteren,men spenningen var omtrent som på kjøkken med trakter på.Trakteren trekker 1500w.

Med 3.5Kw last falt spenningen 6.5V.

dette er elektroteknikk på høyt nivå.
    Du påviste med andre ord et spenningsfall på 1 til snaue 3%, eller som vi også kaller det, ingenting. Dette har ingen betydning for funksjonen av elektronisk utstyr, og ligger godt innenfor e-verkets leveringsbetingelser. Dersom du setter deg ned og spiller musikk fra 12:00 til 20:00 om kvelden vil det skje flere spenningsendringer i nettet som er større enn dette. Til dømes når potetene settes på.
    Det mest av elektronisk utstyr har romslige marginer på spenningen.
    Og uansett hvilken nettledning du benytter vil du få et slikt spenningsfall.

Har du funnet noe interessant med spenningsanalysatoren?

Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    jammen oct da - hvordan kan du slå det til ro med valhalla når det finnes odin
    Odin, den store norrøne gud ville gitt "raude" tall på kontoutskriften:cool:.

mvh
    Hvis du kjøper Valhalla kabelen vil nok din fru kverke deg med det resultat at du havner i Valhall.
    Har vært i Valhall mange ganger. Riktignok bare den jordiske utgaven på Blindern studenthjem:cool:. Og megga har forlatt meg for lengst.

mvh
    For mye demping?
    Har du prøvd ut dette med demping og diffusorer, eller? Har du noen erfaringer?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    @Kule-Trygve:Har aldri prøvet demping el. diffusorer. Mitt lytterom er nok allerede overdempet & m. for store høyt(t)alere. En av grunnene til at jeg er kabel-fanatiker:).

mvh

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Endelig fikk vi slått det fast! Da er det er bare å legge alt ut på bruktbørsen, kjøpe dempingsmateriale og måleinstrumenter.
    Det er kanskje ikke så dumt forslag når man har høyttalere som måler slik:
    SoundStage! Measurements - Gemme Audio VFlex Katana Loudspeakers (8/2009)

Men regner med du mener at disse målingene er helt ubetydelige i forhold til hva du hører. Audiofile har visstnok ører og hørsel som ikke gjenspeiles i normale lyttetester.
    Hehe, dere er like forutsigbare som flatlusa. Fikk du bank i sandkassa, orso, siden du vier deg slik til oppgaven om å fortelle andre at du kan og vet best?

Vis vedlegget 153138

Har du noen gang hørt om uttrykket " Å kaste stein i glasshus" ???

Til stadighet så beskylder du andre her inne for å være arrogant og nedlatende, men faktisk så er det (IMO) du selv som kommer med de mest arrogante og nedlatende kommentarene på dette forum.

Som ett råd til deg, så vil sitere salige michael jackson : "start with the man in the mirror"
    Vennligst tenk litt på det før du poster neste gang, er du snill

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.961
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tråden er åpnet igjen. Et 50 talls innlegg fra de siste sidene er fjernet. De ble ikke bare karakterisert som OT men også som spam som absolutt ikke hadde noen annen hensikt enn å "ødelegge" tråden. Mange mener tråden allerede er ødelagt.
    Det er til nå omtrent ingen moderasjon som har blitt gjort i denne tråden (med noen få unntak). Heller ingen i "admin" gruppa som har innvolvert seg i trådens budskap eller lignende.

Det er rimelig skuffende å se hvordan enkelte voksne forum medlemmer kan oppføre seg desverre. Ja - vet det ikke er noe nytt men man kan da forvente bedre av folk med tusenvis av innlegg?

Avslutningsvis vil jeg NOK EN GANG referere til denne... Merk det som er understreket.

Dette er hverken en trussel eller advarsel men en konkret henvisning til et regelverk dere alle har lest gjennom og gitt deres samtykke til for å bli fullverdige medlemmer her på HFS.

1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.644
    Torget vurderinger
    49
    Fant dette innlegget en annen plass .

Jeg klarer ikke slutte å undre meg over lydfolkets stupide kvasivitenskap. Gud hjelpe meg for noe oppgulp. Forholder meg til min gamle analogteknikk og transducerteknikk lærer: Opplevd lydoplevelse er ofte proposjonalt med hva en har betalt. Ikke på grunn av fysiske lover, men psykologiske.
    Så da må Odin gi den beste lyden , siden den er den dyreste , eller kanskje det finnes enda dyrere og bedre...?

V

vredensgnag

Gjest
    Fant dette innlegget en annen plass .

Jeg klarer ikke slutte å undre meg over lydfolkets stupide kvasivitenskap. Gud hjelpe meg for noe oppgulp. Forholder meg til min gamle analogteknikk og transducerteknikk lærer: Opplevd lydoplevelse er ofte proposjonalt med hva en har betalt. Ikke på grunn av fysiske lover, men psykologiske.
    Så da må Odin gi den beste lyden , siden den er den dyreste , eller kanskje det finnes enda dyrere og bedre...?
    En person som skriver "Opplevd lydopplevelse" har altfor dårlig korttidsminne til at man kan ta vedkommendes lytteinntrykk seriøst.

Er det noen som har en god teori på hva det er en strømkabel kan gjøre med nettspenningen, som skaper slike fine effekter på musikkgjengivelsen som dem Nordost så lyrisk beskriver i reklamen for Odin?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    @Vreden: Jeg tror ikke det kan forklares med enkle ting som konduktans for da vil det jo ikke være noe poeng å kjøpe nettkabler.

N

nb

Gjest
    Er det noen som har en god teori på hva det er en strømkabel kan gjøre med nettspenningen, som skaper slike fine effekter på musikkgjengivelsen som dem Nordost så lyrisk beskriver i reklamen for Odin?
    I denne tråden har man lært at så finnes, men kompetansen til å forklare det er ikke til stede på HFS.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tenk hvis man hadde overlatt våpenproduksjon til kabelprodusentene, og visa versa.... Da hadde verdens militærmakter fortsatt gått løs på hverandre med treklubber. Kanskje vi til og med ville hatt kabler som gjorde noe for pengene.

:cool:

Tror forresten dette blir mitt siste i denne tråden. På tide å la den dø nå.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.186
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    En ting er sikkert, jeg er glad i de kablene jeg har, uten de hadde det blitt stilt i anlegget mitt. Jeg mener også at kabel har påvirkning på hvordan lyden høres ut hos meg. Det er ikke snakk om pris eller merke (av det jeg har testet ennå) - men heller tykkelsen på kabelen. Jeg vet ikke om det har noe å si på alle hifi-anlegg, men hos meg er det slik. Hva andre bruker penger på, det driter jeg i - rett og slett.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Herlig, nok en gøyal snåsaboks. Den har jo den flotte bieffekten at man nå trenger to odiner i stedet for én til hver komponent. Ta daaa! Helt genialt! Kanskje det blir enda med kryddermagisk om man kobler flere av dem i serie.

Stort bedre enn dette blir det vel neppe. ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.881
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    enig med slowmotion
    det er forøvrig utrolig hvor mye penger det er mulig å kaste bort på hifi sminke, uten å ha de mest fundamantale ting på plass!
    og mange av de er attpåtil gratis
    kanskje det er det som gjør at det ikke er sexy nok
    det gir ingen status?
    god bedring
    Leif "kompetanseløs" Christensen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn