J
jekri
Gjest
Barnedåpen ble vel innført i en tid da barnedødligheten var høy. Var man ikke døpt, kom man heller ikke til himmelen. For å stadfeste dåpen ble konfirmasjonen innført. Det er da barnet har sitt reelle valg.
Da må det være uendelig mange barn i helvete da. Tenk på alle barn som døde FØR barnedåp ble innført...!?Barnedåpen ble vel innført i en tid da barnedødligheten var høy. Var man ikke døpt, kom man heller ikke til himmelen. For å stadfeste dåpen ble konfirmasjonen innført. Det er da barnet har sitt reelle valg.
Nådeperspektivet? Hva mener du?Det kan leses litt om bakgrunnen for barnedåp her:
http://www.kirken.no/Bakgrunn/seks_om_daap.cfm
http://www.kirken.no/kirke_stat/daapsopp.html
http://www.katolsk.no/artikler/barnedap.htm
http://www.nkrs.no/ca/index.php?section=studieenhet4&doc=71
Personlig greier jeg ikke helt å engasjere meg i disse spørsmålene, men har valgt å døpe egne barn bla. pga nådeperspektivet.
Bare det å skulle forsøke å fatte og vedgå at det evt. vil være snakk om en intellektuell dimensjon langt over vårt menneskelige korttenkte Donald Duck-nivå ser ut til å være i meste laget for mange.Problemet oppstår når man skal bevare et absolutt almektighetsbegrep samtidig som man tillegger gud en etisk egenskap, absolutt godhet.
At dåp ikke er en intelektuell handling. Det er han der oppe som er den handlende parten, derav begrepet nådeperspektiv. Man kan ikke gjøre noe for egen frelse. Jeg velger å se på dåpen som en kristen omskjærelse hvor man blir underlagt den nye loven fremfor den gamle, dvs den nye pakt fremfor den gamle pakt.Nådeperspektivet? Hva mener du?
Kabeldragern
Barnedåpen ble vel innført i en tid da barnedødligheten var høy. Var man ikke døpt, kom man heller ikke til himmelen. For å stadfeste dåpen ble konfirmasjonen innført. Det er da barnet har sitt reelle valg.