Er du religiøs?

Hva tror vi på her på HFS?

• Jeg er kristen

Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg er humanetiker

• Jeg er ateist

• Jeg er agnostiker

• Jeg er muslim

• Hifi-benken er mitt alter

• Satan er ikke så værst

• Det raker deg ikke!

• Totalt antall stemmer
    0
J

jekri

Gjest
Barnedåpen ble vel innført i en tid da barnedødligheten var høy. Var man ikke døpt, kom man heller ikke til himmelen. For å stadfeste dåpen ble konfirmasjonen innført. Det er da barnet har sitt reelle valg.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Barnedåpen ble vel innført i en tid da barnedødligheten var høy. Var man ikke døpt, kom man heller ikke til himmelen. For å stadfeste dåpen ble konfirmasjonen innført. Det er da barnet har sitt reelle valg.
Da må det være uendelig mange barn i helvete da. Tenk på alle barn som døde FØR barnedåp ble innført...!?
Konfirmasjon? De fleste gjør vel det for pengenes skyld..?
Med den "tradisjonen" vi har i dag har ikke barn reelle valg overhodet slik jeg ser det.

Kabeldragern

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Problemet oppstår når man skal bevare et absolutt almektighetsbegrep samtidig som man tillegger gud en etisk egenskap, absolutt godhet.
Bare det å skulle forsøke å fatte og vedgå at det evt. vil være snakk om en intellektuell dimensjon langt over vårt menneskelige korttenkte Donald Duck-nivå ser ut til å være i meste laget for mange.

Mskh. RS

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Nådeperspektivet? Hva mener du?

Kabeldragern
At dåp ikke er en intelektuell handling. Det er han der oppe som er den handlende parten, derav begrepet nådeperspektiv. Man kan ikke gjøre noe for egen frelse. Jeg velger å se på dåpen som en kristen omskjærelse hvor man blir underlagt den nye loven fremfor den gamle, dvs den nye pakt fremfor den gamle pakt.

For mer info om barnedåp se forøvrig de linkene jeg vedla. Dette er litt komplekse greier.

O

om.s

Gjest

Dåpen var ett faktum lenge før Norge idet hele tatt var i nærheten av noe som het kristendom, referer ett lite utdrag fra ett tidligere innlegg.
Der har du opprinnelsen og begynnelsen til den dåpen vi har idag....

Origenes (185-254 e.kr) " iflg kirkens skikk kan også spedbarn bli døpt" Denne praksis ble stadfestet av det tredje kirkemøtet i Kartago (253 e.Kr).
Religionshistorikeren dr August Neander skrev: " tro og dåp blir alltid satt iforbindelse med hverandre og det er derfor høyst sannsynlig ...at det å praktisere barnedåp var fremmed på den tiden (det første århundre)...det at den først ble anerkjent som en apostolisk overlevering i løpet av det tredje århundre, taler snarere mot enn for dens apostoliske opprinnelse.

mvh

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Jeg har fulgt denne debatten fra starten, da religion er et tema som opptar meg. Den har tidvis vært interessant, selv om mesteparten av innleggene har handlet om religiøs/ikke religiøs - som vanlig. Og som vanlig har debattantene fyrt løs mot hverandre.

Jeg tror på Gud. Men ikke kristendommens Gud, ikke islams Gud, ikke en hvilken som helst religion sin Gud. Bare Gud. Jeg har min egen oppfatning av hvordan ting henger sammen (joda, jeg er påvirket av andre jeg også).

Det er mye hets mot islam her. Folk som utgir seg for å være gode kristne sier ting om islam som er lite gjennomtenkt, for å si det mildt. Min oppfatning: muslimer flest er like opptatt av nestekjærlighet som kristne og de fleste andre religioner. Det er slett ikke bare kristendommen som forfekter nestekjærlighet, som man kan få inntrykk av i denne tråden.

For meg handler livet først og fremst om å få en fair sjanse. Om å kunne vandre gjennom livet med verdigheten i behold. Hvis man kan få til det, spiller det ingen verdens rolle om man kaller seg kristen (apostolisk kristen, hva er det?), muslim, hindu, jøde, ateist, agnostiker, soltilbeder, hifi-tilbeder eller hva man nå enn skulle finne på å kalle seg. Gud er faktisk ikke så opptatt av alt dette som mange her inne later til å tro (min mening, for all del!).

La folk tro hva de vil. Det er ikke noe slikt som bare en vei til Gud. Jesus er ikke den eneste veien, og heller ikke nødvendigvis den beste. Det er opp til den enkelte å finne ut av dette.

This wonderful experience called life is a mystery, and cannot be fully understood. But it can be lived in its totality.
Sri Sri Ravi Shankar, indisk åndelig mester og yogalærer.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Sånn apropos religøse opplevelser..

The miraculous apparition of the Blessed Virgin Mary on a grilled cheese sandwich (now available on eBay!) reminds me of an older tale. Willie Nelson told it in the liner notes to the CD reissue of Yesterday's Wine:

Just last year one of those supermarket newspapers had a full-page story about the face of Jesus suddenly appearing on the outside wall of a grocery store in South America after a dramatic rainstorm. Hundreds of people came to pray to the image of Jesus, and some of the sick went away cured. A few days later, following another rainstorm, a new figure appeared on the wall beside Jesus. It was Julio Iglesias.
What had happened, the rain had washed off the coat of whitewash that had covered a poster for "To All the Girls I've Loved Before."

The supermarket headline said:

THAT'S NOT JESUS -- IT'S JUST OLD WILLIE

Meth. RS

Topp Bunn