Er du religiøs?

Hva tror vi på her på HFS?

• Jeg er kristen

Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg er humanetiker

• Jeg er ateist

• Jeg er agnostiker

• Jeg er muslim

• Hifi-benken er mitt alter

• Satan er ikke så værst

• Det raker deg ikke!

• Totalt antall stemmer
    0

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
- helvete, jeg er jammen dyktig.. ;D

Mvh. RS

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Om en står i fyr og flamme 24/7 eller om det bare er et sted adskillt fra Gud,spiller ingen rolle.
Nåvel, en distinksjon klar nok til at man kan si man foretrekker det ene framfor det andre i hvertfall.

O

om.s

Gjest
Rare greier dette med religion, gitt ... ;)

;)

Nesten som med kabler, det er personlig og varierer med individets opplevelser og syn på saken, samtidig som noen hele tiden leter etter "sannheten", og ikke finner den ;) .....
Humøret og respekten bør man i begge fall ikke miste el glemme, selv om man ikke nødvendigvis deler alles oppfattelser og meninger....

mvh

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Wishman:
Syns de tingene du trekker frem er flisspikkeri,og forandrer ikke på den røde tråden som går elegant gjennom hele Bibelen.Jo mer jeg lærer om den så ser jeg at den er sammensatt på overnaturlig vis.
Om Jesus helbredet 1 eller 2 mann,eller drev ut 1 eller 2 ond ånd ,er ikke den røde tråden i fortellingen.
Om hanen galer 1 eller 2 ganger,har ingenting med hovedpoenget å gjør.
Om Gud skapte egget før høna,eller dyra før mannen,spiller ingen rolle for meg.Poenget er at Gud har skapt alt.

Reidar;
Takk for historieleksjonen ;)
Ser ikke vekk fra at der er en viss samenheng med deres oppfattelse av et helvete,og den verste straff på den tiden.
Så kanskje dagens bilde ville bli Britney Spears via en ghettoblaster 24/7 ?
Jeg har lest en bok om en kvinne som fekk se inn i og oppleve helvete,og nå river nok de fleste seg grundig i håret ;D "Tulling!,går det an å bli så hjernevasket ? " ::)
Om det var drøm eller virkelighet,vel,for meg virket det hun opplevde ganske så nært det jeg hadde tenkt meg ville skje på en slik plass.
Hun ble fraktet til jordens indre,og for å gjøre en lang historie kort så var der kun jammer,død,ild,fordervelse,anger osv.Ingen fri sprit,sex osv. :D
Har også lest en historie om noen som borret veldig dypt i,tror det var Sibir,og de ble "skikkelig skræmt ja" når de plutselig registrerte hyl og skrik langt dernede.
Kanskje er det tilfelle,hvem vet,de fleste vet ivertfall at jordas indre består av en ildsjø.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Du er nødt til å tro på en kristen gud for å hate ham.
Satanismen er en del av kristendommen.
Uten kristendommen, ingen satanisme.
En nokså halsbrekkende påstand ;D

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
C.S.Lewis,mannen bak Narnia bøkene,kallte seg selv stollt ateist fra tidlig tenårene til han tok imot Jesus som 33 åring.
Han sa om tiden som ateist at "Jeg trodde ikke at Gud fantes ,og jeg var svært sint på Ham av den grunn"

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
De som hevder noe slikt er svake, ikke -tenkende mennesker som ikke tør tenke på at det eneste sikre er at de skal dø!
Neida, men se hvor feil det blir å diskutere , når man velger å sette slike merkelapper på hverandre. Da minsker respekten og temperaturen blir unødvendig høy
Synes du uttrykker deg på en måte som minner om fanatisme. ;)
Det er min gjennomtenkte påstand dette og kan gjerne gjenta den på nytt:

"All religion er for mennesker som må ha noe å klamre seg til, for mennesker som må ha andre til å tenke for seg."

Det er jo det som er hele poenget; en velger å tro på noe som en ikke vet om er sant. Hvorfor? Jo, fordi en trenger noe å tro på (holde seg fast i) fordi en ikke tør (vil eller kan) tenke selv. DET er religion.

Kabeldragern

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
2
Det er min gjennomtenkte påstand dette og kan gjerne gjenta den på nytt:

"All religion er for mennesker som må ha noe å klamre seg til, for mennesker som må ha andre til å tenke for seg."

Det er jo det som er hele poenget; en velger å tro på noe som en ikke vet om er sant. Hvorfor? Jo, fordi en trenger noe å tro på (holde seg fast i) fordi en ikke tør (vil eller kan) tenke selv. DET er religion.

Kabeldragern
Tror du virkelig at dine tanker er helt orginale. At du er upåvirket av det samfunnet du har vokst opp i, av de erfaringer du har gjort. Og at dine tanker rundt dette er mer høyverdige enn mine? Som har kommet til en annen konklusjon enn deg. Synes din måte å argumentere på er lite gjennomtenkt. Du røper liten innsikt og forståelse for hva det vil si å være kristen: "Å velge å tro på noe som du vet ikke er sant" Kjenner meg ikke igjen verken der eller i påstanden: "Fordi en trenger noe å tro på, holde seg fast i, fordi en ikke TØR å tenke selv." For noen latterlige og nedlatende påstander!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Tror du virkelig at dine tanker er helt orginale. At du er upåvirket av det samfunnet du har vokst opp i, av de erfaringer du har gjort. Og at dine tanker rundt dette er mer høyverdige enn mine? Som har kommet til en annen konklusjon enn deg. Synes din måte å argumentere på er lite gjennomtenkt. Du røper liten innsikt og forståelse for hva det vil si å være kristen: "Å velge å tro på noe som du vet ikke er sant" Kjenner meg ikke igjen verken der eller i påstanden: "Fordi en trenger noe å tro på, holde seg fast i, fordi en ikke TØR å tenke selv." For noen latterlige og nedlatende påstander!
Jeg ønsker ikke å være uerbødig.
Folk må selvsagt tro på hva de vil...
Men for meg er religion ulogisk.

C

century

Gjest
Skremmende disse psyko-relliøse, dere har sikkert truffet dem; gjeldstyngede står de der på gaten og spør kameratslig om du vil ta en personlighetstest, bare sånn for gøy altså. De er verre enn time-share selgere i syden. Tror dere at vi er i inngangen av år 2006 ? Nok en feil iflg bibelen, ref historiske og astronomiske fakta.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
2
Skremmende disse psyko-relliøse, dere har sikkert truffet dem; gjeldstyngede står de der på gaten og spør kameratslig om du vil ta en personlighetstest, bare sånn for gøy altså. De er verre enn time-share selgere i syden. Tror dere at vi er i inngangen av år 2006 ? Nok en feil iflg bibelen, ref historiske og astronomiske fakta.
Det har lite med det å være kristen å gjøre men helt enig: scientologien har kostet mye penger for mange unge mennesker. At de kaller deg for kirke har lite med den almenne forståelse av dette.
Dette med 2006, hva mener du?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Religion er skapt av maktsyke menn(esker) i den hensikt å ha makt over "den gemene hop". Menneskenes higen etter "noe å holde seg fast i" blir kynisk utnyttet av personer og organisasjoner som tar pengene våre. Sykt! ...og vi biter på og kjøper oss "evig liv".
Religion er sykt!

Kabeldragern

S

slowmotion

Gjest
Nå har jeg akkurat skummet nesten hele tråden om igjen,
men kan ikke si at jeg har blitt spesielt mye klokere.
Er vel ikke annet å vente, dette er jo tross alt bare en tråd blant mange
i Off-Topic hjørnet på et hifi-nettsted.

Morsomt å lese hvor folk står, og hvilken instilling forskjellige folk har .
Må innrømme at jeg også er litt undrende over enkelte påstander,
men det har kanskje litt med personlig ståsted å gjøre.
Hvike påstander stiller jeg meg tvilende til, og hvilke har jeg sympati for?
Tja, det spiller jo egentlig ingen rolle her.

Kort sagt , jeg mener akkurat det samme nå som før,
og det tror jeg gjelder alle dere andre også.
Akk, ja ;D

;)

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
2
Bedre enn du tror

Å være kristen er bedre enn du tror! Det handler ikke om å ta seg sammen, men å ta imot Guds fred, kjærlighet og kraft. Biler drives av en motor. Kristne drives av Den Hellige Ånd.

”Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn.” Romerbrevet 8,14

Å bli kristen er et under. Jesus kalte det å bli født på ny. Paulus snakka om å bli en ny skapning. Bibelen viser at hvis du ikke har Den Hellige Ånd inni deg, har du ennå ikke fått oppleve det underet det er å bli frelst.

”Den som ikke har Kristi Ånd, hører ham ikke til” står det i Romerne 8,9.
På Engelsk (New Living Translation) står det oversatt: ”Og husk at de som ikke har Kristi Ånd levende i seg, er ikke kristne i det hele tatt.”

Det er mange som tror de er kristne fordi de gjør ”kristne” ting. De prøver å holde de ti bud, de går kanskje i kirken og de ber til Gud. Alt det er bra, men det er helt umulig å gjøre det Gud vil, hvis du ikke blir født på ny. ”Slik menneskene er i seg selv, kan de ikke være etter Guds vilje” sier Bibelen. Ikke rart det blir vanskelig!

Tar du imot Jesus som din frelser og herre, får du Guds Ånd inni deg. Da har du alt du trenger til å leve slik Gud vil. ”Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg” skriver Paulus i Galaterbrevet 2,20. Da blir det straks enklere!

Det kristne livet er et overnaturlig liv. Det handler ikke om religion og gode forsøk. Har du Den Hellige Ånd, merker du det, for han både snakker og rører på seg. (se Rom. 8,15-16) Har du prøvd så godt du kan, har jeg gode nyheter til deg: Du kan få ta imot Den Hellige Ånd!

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Relgion er ondskapen til 99% av all FAEN SKAP'N som skjer på denne kloden...

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.627
Torget vurderinger
1
I bibelen står det at Gud er "allmektig" 57 ganger. Hvorfor er han da, tilsynelatende, ikke i stand til å gjøre noe som helst?

Ps Forøvrig er det kun 10 av disse 57 gangene nevnt i NT, kanskje man allerede da ante ugler i mosen...?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Å være kristen er bedre enn du tror!
Det MÅ det være!

Det handler ikke om å ta seg sammen, men å ta imot Guds fred, kjærlighet og kraft. Biler drives av en motor. Kristne drives av Den Hellige Ånd.
Ikke-religiøse trenger ikke "drivstoff" for å forfekte fred, kjærlighet og god kraft!

”Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn.” Romerbrevet 8,14
Hva med de som aldri har hørt om "guds ånd"? Er de fortapt de da??

Å bli kristen er et under.
Et under at noen lar seg lure, sier nå jeg...

Jesus kalte det å bli født på ny.
Enda en falsk forhåpning for å lure folk til å tro at det er noe etter døden...

Det er mange som tror de er kristne fordi de gjør ”kristne” ting.
De gjør nok masse "ukristelige" ting også.

De prøver å holde de ti bud, de går kanskje i kirken og de ber til Gud.
Trenger da ikke å holde de ti bud..? Det er da bare å gå i kirken og be om tilgivelse uansett hva du gjør..!?

Alt det er bra, men det er helt umulig å gjøre det Gud vil, hvis du ikke blir født på ny.
Skremselspropaganda!

Det kristne livet er et overnaturlig liv.
Huff! Hva med å leve et naturlig liv?

Det handler ikke om religion og gode forsøk.
Nei, det handler om sannhet og kjærlighet etter min mening.

Religion og i særdeleshet kristendom er konstruert kun for å ha makt over et folk uten kunnskap. All religion vil med tiden dø ut fordi kunnskap og vitenskap er voksende i verden. Jo flere kunnskpsrike mennesker på jorda, desto færre mennsker som lar seg lure!

Kabeldragern

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
I bibelen står det at Gud er "allmektig" 57 ganger. Hvorfor er han da, tilsynelatende, ikke i stand til å gjøre noe som helst?

Ps Forøvrig er det kun 10 av disse 57 gangene nevnt i NT, kanskje man allerede da ante ugler i mosen...?
Stikkord her er bla det greske ordet Pantokrator, det latinske ordet omnipotens, det hebraiske ordet Shaddai, samt en forståelse for at mye av teologien er bygget på latinske tekster. Få teologer av i dag vil stå for et totalt allmektighetsbegrep. De fleste løsningsforsøk på det såkalte teodiseproblemet tar i bruk en moderering av det absolutte almektighetsbegrepet.

Å telle ord i den norske oversettelsen bli litt for enkelt, men jeg forstår jo ut fra sammenhengen i denne tråden at det ikke nødvendigvis er ønskelig å få en utvidet forståelse for den kristne teologien, eller ha en fruktbar diskusjon. Snarere er det vel et ønske om å "ta" religionen. En slik diskusjon gidder jeg ikke bruke tiden på, da det er like nyttig som å hive måker på vannet. Med en litt mindre nedlatende tone fra debattantene kunne dette blitt en ålreit tråd.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Religion og i særdeleshet kristendom er konstruert kun for å ha makt over et folk uten kunnskap.

Kabeldragern
Jeg tror du glemmer islam her. Det er vel neppe noen religion/ideologi som i så stor grad som islam undertrykker og hjernevasker for å skaffe makt over uvitende mennesker.

C

Cyber

Gjest
Relgion er ondskapen til 99% av all FAEN SKAP'N som skjer på denne kloden...
Utrolig usaklig og feil argument. Hvis man ser på historien så vil du nok finne ut at ateister står for det meste. Hvis man f.eks. tar masseslakt av mennesker og kriger slik mange ofte gjør med i et slikt perspektiv så nevner vi ateister i fleng: Mao, Hitler, Stalin.... osv...

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
   Rune:

Helvete er et Norsk ord som skriver seg fra gammelnorsk åsatro der man havnet i "hel" om man ikke oppførte seg.
 Når det i bibelen snakkes om ild & fortapelse hjelper det godt å kjenne litt til hvilke preferanser de gamle Jødene opererte med.
  Det værste som kunne skje en Jøde i gammel tid var å ikke bli begravet i familiens gravsted. Dette fordi de var sterkt opptatt av å holde orden på slektslinjer i forbindelse med profetier om Abrahams ætt og kong Davids slektslinje og ikke minst en oppstandelse fra de døde som de trodde på.(som i Daniel kap 12, spes.vers 2&13) Alle jøder ble derfor nøye "arkivert" for ettertiden, de trodde vel at det fortsatt var håp så lenge de ikke var gått i glemmeboken.(vers1 i overstående)
 Den ultimate straff for forbrytere var imidlertid å brennes opp ved at de ble kastet (døde) på byens søppelforbrenningsplass. Jerusalems søppelplass lå i Hinnomdalen, på Gresk kalles den Gehenna. Det er dette ordet man finner i gamle bibeltekster.
 Men som kjent overtok et Romersk presteskap styringen med kristendommen, og for å forsøke å holde Romerriket samlet mixet de inn elementer fra div. ur-religioner i sin nye statsreligion. Etterhvert fikk disse prestene stor inflytelse og undertrykte folk med sin strenge gledesløse lære. I den forbindelse kom trusselen om evig pine godt med.  Men de gav  tross alt et håp, for "når pengene i kisten klinger.."

Mvh.  RS
Takker for oppfriskingen av rusten kunnskap. :)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
  " Få teologer av i dag vil stå for et totalt allmektighetsbegrep. De fleste løsningsforsøk på det såkalte teodiseproblemet tar i bruk en moderering av det absolutte almektighetsbegrepet.  
"

Moderne toeologer kan du få billig, de er vel strengt tatt ikke mye bedre nå enn de var før.

Minner meg litt om en bråkjekk Donal Duck når det diskuteres en evt. gud eller skapers eksistens. Hva vet vi egentlig?  At vi sitter på en liten planet i et av stjernetåken Melkeveiens utallige solsystemer, og at det i universet finnes milliarder av stjernetåker eller galakser som Melkeveien. M.a.oed ganske store forhold.

En annen ting vi vet  er at all fast materie til syvende og sist består av oppbremset energi. Frigjøres energien fra f.ex. en stk. regndråpe blåses det opp ett krater på størrelse med fire fotballbaner, ca.200m. dypt.  Kan noen da forestille seg hvor mye energi hele universet består av?
 Hvis det virkelig skulle være så at ett vesen står bak all denne energien er nok ikke uttrykket "allmektig" å ta for hardt i . Altså dersom.

Mvh.  RS

O

om.s

Gjest
Jeg tror du glemmer islam her. Det er vel neppe noen religion/ideologi som i så stor grad som islam undertrykker og hjernevasker for å skaffe makt over uvitende mennesker.

Puhh, det var godt det ble nevnt, men folk synes ikke vite så mye om vår nabos religion og hva den spiller på, og hva som er dens mål.
Rett til paradis for å sprenge selv selv og en gjeng tillfeldige på en buss, vitner ikke om at man baserer sin religion på neste kjærlighet.

Godt poeng, oddgeir!

mvh

O

om.s

Gjest
Religion og i særdeleshet kristendom er konstruert kun for å ha makt over et folk uten kunnskap.
Igjen ett lysende eksempel på uforstand og fordommer, eller fanatisme om du vil (ateister kan faktisk være det....)  :p.

Men gratis billett til paradis for forvirrede og forledede personer for å ha sprengt en uskyldig og tillfeldig gjeng på en buss det er ok?, dette tror jeg du skal lete lenge etter innen kristendommen, nå i vår samtid (nå forsvarer jeg IKKE dermed alt som er gjort/gjøres i kristendommens navn....).

Kristendommens grunnlære basere seg tross alt på at man har gjort noe godt mot sin neste osv, imotsetning til nevnte eksempels religion.....en vesens forskjell, som jeg ikke er sikker på lenger om du ser!

mvh

O

om.s

Gjest
  " Få teologer av i dag vil stå for et totalt allmektighetsbegrep. De fleste løsningsforsøk på det såkalte teodiseproblemet tar i bruk en moderering av det absolutte almektighetsbegrepet.  
"

Moderne toeologer kan du få billig, de er vel strengt tatt ikke mye bedre nå enn de var før.

Minner meg litt om en bråkjekk Donal Duck når det diskuteres en evt. gud eller skapers eksistens. Hva vet vi egentlig?  At vi sitter på en liten planet i et av stjernetåken Melkeveiens utallige solsystemer, og at det i universet finnes milliarder av stjernetåker eller galakser som Melkeveien. M.a.oed ganske store forhold.

En annen ting vi vet  er at all fast materie til syvende og sist består av oppbremset energi. Frigjøres energien fra f.ex. en stk. regndråpe blåses det opp ett krater på størrelse med fire fotballbaner, ca.200m. dypt.  Kan noen da forestille seg hvor mye energi hele universet består av?
 Hvis det virkelig skulle være så at ett vesen står bak all denne energien er nok ikke uttrykket "allmektig" å ta for hardt i . Altså dersom.

Mvh.  RS
Igjen ett godt innlegg RS, interessante og tankevekkende tanker, i denne sammenhengen :)

mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er tydeligvis både moderne og ganske lettvindt å være ateist eller human-etiker i våre dager. Man trenger ikke å forholde seg til andre leveregler enn Norges lover og de man ellers måtte like selv. Selvsagt veldig behagelig så lenge man er ung og frisk, men hva med den dagen man sitter på gamlehjemmet og vet at man synger på siste verset. Foreldre, søsken og venner er døde, og barn og barnebarn kommer pliktskyldlig på besøk en gang i uken hvis du er riktig heldig. Er det da like lett å si at dette er alt? Eller den dagen du mister et menneske du er glad i og vet at nå vil man aldri mer få se denne personen igjen noensinne. Hvis man da ikke tror på et liv etter døden, det er eneste sjanse.

Jeg synes mange her ser litt lett på det, og de som kan finne på å sidestille kristendommen med islam vet tydeligvis overhodet ikke hva de snakker om. Og jeg snakker om i dag og ikke for 500 år siden. Merkelig hvordan man ler og fnyser av kritendommen i dette landet, samtidig som man har så stor respekt for muslimene og deres religion. Forkvaklede æresbegrep, æresdrap, tvangsgifte, kvinneundertrykkelse spesielt og mangel på menneskerettigheter generelt preger denne religionen, og den er også nå i ferd med å få godt fotfeste her i Norge. Men man er tydeligvis så opptatt med å rakke ned på små skjønnhetsfeil i kristendommen at man ikke er i stand til å se det berget man kan ta fatt i når det gjelder islam.

Dere ateister her inne har sannsynligvis i likhet med oss andre måttet pugge salmer og lære om kristendommen på skolen, tok dere skade av det? Dere har tatt et valg, dere hadde flere valgmuligheter. Skal ikke våre barn få den samme muligheten til å velge selv? De kan ikke det hvis de ikke skal få høre om valgmulighetene. Å lære at man skal vende det andre kinnet til, elske sin neste eller ikke kaste stein hvis man ikke selv er uten skyld er ikke annet enn eksempler på fornuft og god moral. Hadde alle mennesker klart å leve etter disse reglene hadde det ikke vært så mye ondskap i verden

Ellers synes jeg om.s har mange gode poenger i likhet med endel andre her inne. Stå på dere!!

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
For å komme tilbake til selve avstemningen her, så er faktisk de resultatene veldig interessante. Det er faktisk en veldig høy prosent kristne her på sentralen. 25% eller 1 av 4. Det er faktisk langt over snittet i landet forøvrig. Nå er det vel heller ikke likhetstegn mellom det å tro på Gud, og det å kalle seg en kristen. I en undersøkelse av Statistisk sentralbyrå for ca 10 år siden, var antallet som trodde på Gud ca 3 ganger så høyt som de som kalte seg kristne. Synes bare det ble et interessant resultat her!!

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Kan jo også nevne at antallet for de som går fast i en kirke eller menighet er enda mye lavere!! Verdens største "menighet" er faktisk anonym!

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
"

Mvh.  RS
Problemet oppstår når man skal bevare et absolutt almektighetsbegrep samtidig som man tillegger gud en etisk egenskap, absolutt godhet.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.627
Torget vurderinger
1
Skal ikke våre barn få den samme muligheten til å velge selv?
Kan egentlig barna velge selv når de f.eks. blir døpt og skrevet inn i statskirken?

O

om.s

Gjest
Kan egentlig barna velge selv når de f.eks. blir døpt og skrevet inn i statskirken?
Nei, det kan de ikke, og det er ikke kristendommen, men tradisjonene som har innført den praksisen, om man ser på utgangspunktet var vel Jesus noe sånt som ca 33 år når han døpte seg, etter veloverveide grunner får man vel tro!, mens derimot spebarn ikke blir gitt den samme mulighet til selvvalg, m.a.o det er mennesklig tradisjon og ikke det som er rett.

imho

mvh

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Nei, det kan de ikke, og det er ikke kristendommen, men tradisjonene som har innført den praksisen, om man ser på utgangspunktet var vel Jesus noe sånt som ca 33 år når han døpte seg, etter veloverveide grunner får man vel tro!, mens derimot spebarn ikke blir gitt den samme mulighet til selvvalg, m.a.o det er mennesklig tradisjon og ikke det som er rett.

imho

mvh
Barnedøp har da sine grunner den også, bla står den i et forhold til den jødiske omskjærelsen, altså den gamle pakt kontra den nye pakt osv...

O

om.s

Gjest
Barnedøp har da sine grunner den også, bla står den i et forhold til den jødiske omskjærelsen, altså den gamle pakt kontra den nye pakt osv...
Origenes (185-254 e.kr) " iflg kirkens skikk kan også spedbarn bli døpt" Denne praksis ble stadfestet av det tredje kirkemøtet i Kartago (253 e.Kr).
Religionshistorikeren dr August Neander skrev: " tro og dåp blir alltid satt iforbindelse med hverandre og det er derfor høyst sannsynlig ...at det å praktisere barnedåp var fremmed på den tiden (det første århundre)...det at den først ble anerkjent som en apostolisk overlevering i løpet av det tredje århundre, taler snarere mot enn for dens apostoliske opprinnelse.

Ang den nye og den gamle pakt, ble ikke den nye pakt inngått med det kjødelige israel, men med Jesu Kristi trofaste etterfølgere som fikk håp om himmelsk liv.
Da Jesus innstiftet høytiden til minne om hans død gav han dem en ett beger med vin og sa"denne kalk er den nye pakt i mitt blod.
Den gamle pakt var jo en pakt mellom Gud og Israel, mens den nye pakt i kraft av Jesu blod er en pakt mellom de med ett himmelsk håp og han.

Altså har dette ikke noe med barnedåp å gjøre, som det på bakgrunn av bla dette fremkommer det at det er en "ubibelsk" tradisjon.
Ref igjen: Jesu alder da han døpte seg, han var tross alt "grunnleggeren" av kristendommen og derav også det beste eksempel i så måte.

mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1

imho

mvh
Det er IKKE tradisjonene som har innført dåps-praksisen! Det er det svartsynte prester og trusler om helvete som har gjort.
Oppfordrer deg til å lese litt historie og oppfriske kunnskapene litt...
I ettertid, når kirken har moderert seg ganske mye gjennom mange år, har barnedåp blitt en tradisjon.
Men fortsatt ligner barnedåp litt på indoktrinering.
Hva med å la barna bestemme selv hva de evt. skal tro på når de er blitt myndige?

Kabeldragern

O

om.s

Gjest
Det er IKKE tradisjonene som har innført dåps-praksisen! Det er det svartsynte prester og trusler om helvete som har gjort.
Oppfordrer deg til å lese litt historie og oppfriske kunnskapene litt...
I ettertid, når kirken har moderert seg ganske mye gjennom mange år, har barnedåp blitt en tradisjon.
Men fortsatt ligner barnedåp litt på indoktrinering.
Hva med å la barna bestemme selv hva de evt. skal tro på når de er blitt myndige?

Kabeldragern
Les du din historie selv og se!
Har forresten gitt deg en liten pekepinn i mitt forrige innlegg, der fremkommer det av historien at det er innført som en mennesklig tradisjon, og ikke herstammer fra det apostoliske vitnesbyrdet.
En tradisjon kan jo ikke innføre seg selv som du her antyder, at det derimot har blitt en tradisjon på bakgrunn av presters og/eller keiseres mer eller mindre forkvaklede intensjoner i det andre og tredje århundret er en annen sak.

Siste punkt er jeg derimot helt enig med deg i!, man kan ikke ta ett veloverveid valg før man er voksen nok til å skjønne hva man velger, og hva man evnt velger bort, og det gjør man ikke bare noen uker/måneder gammel, da er det andre som velger for en, igjen ref til Jesu alder når han døpte seg i en alder av 33, en god mal i så måte.

mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Siste punkt er jeg derimot helt enig med deg i!, man kan ikke ta ett veloverveid valg før man er voksen nok til å skjønne hva man velger, og hva man evnt velger bort, og det gjør man ikke bare noen uker/måneder gammel, da er det andre som velger for en, igjen ref til Jesu alder når han døpte seg i en alder av 33, en god mal i så måte.

mvh
Enig? Ja se det... La oss i "det godes navn" forholde oss til hva vi er enige om, og heller konstatere at vi ikke blir helt enige...uansett. ;)

Kabeldragern

O

om.s

Gjest
Enig? Ja se det... La oss i "det godes navn" forholde oss til hva vi er enige om, og heller konstatere at vi ikke blir helt enige...uansett.  ;)

Kabeldragern
;D

mvh

Topp Bunn