Er du religiøs?

Hva tror vi på her på HFS?

• Jeg er kristen

Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg er humanetiker

• Jeg er ateist

• Jeg er agnostiker

• Jeg er muslim

• Hifi-benken er mitt alter

• Satan er ikke så værst

• Det raker deg ikke!

• Totalt antall stemmer
    0
O

om.s

Gjest
Synes FORTSATT det er drøyt at voksne mennesker diskuterer fantasifostre.

Men for å sitere en amerikansk minister:
"Det er ikke noe vits i å tenke miljøvern - Jesus kommer jo snart tilbake!"

Så brenn regnskogen, kjør bil på 98 Super, kast gamle bilbatterier i skauen - julenissen kommer jo snart allikevel:)

Nei, nok en gang: religion er ansvarsfraskrivelse. Kjedelig er det 'au. Kan jo ikke pule og drekka heller. Skjønner ikke at noen gidder:)
Det her er jo heller ikke særlige orginale tanker, de er eld gamle, de har heller ikke vært med å bringe noe konstruktivt til torgs, heller med mer fatalistiske tendenser, og ansvars fraskrivende, spør du meg, det klør jo best i øret......

Apropo fantasifostre:
Dra ikke meg inn i familie konfliktene, siden du ikke tror på noen høyere går jeg utfra at dine forfedre hadde hår på ryggen og gikk på fire, mine derimot mener jeg gikk på to fra første stund og gjør det fortsatt.....
Denne bør vel legges til her, ;)

mvh

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Det her er jo heller ikke særlige orginale tanker, de er eld gamle, de har heller ikke vært med å bringe noe konstruktivt til torgs, heller med mer fatalistiske tendenser, og ansvars fraskrivende, spør du meg, det klør jo best i øret......

Apropo fantasifostre:
Dra ikke meg inn i familie konfliktene, siden du ikke tror på noen høyere går jeg utfra at dine forfedre hadde hår på ryggen og gikk på fire, mine derimot mener jeg gikk på to fra første stund og gjør det fortsatt.....
Denne bør vel legges til her, ;)

mvh

Helt enig

T

Thomas_Lutro

Gjest
Jeg går utifra at alle ikketroende heller ikke feiret Jesus fødselsdag?
Det er vel ikke sånn at jula begynte med feiring av jesus' fødselsdag, og deretter ble stjålet av hedenske kommersinteresser... Det var vel heller sånn at jula var en eksisterende midtvintersfest som man prøvde å fylle med et religiøst innhold. Det gikk sånn halvveis en stund, men nå er vi tilbake ved utgangspunktet og fråtser som før.

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Går man langt nok tilbake gikk mine forfedre på fire, før det krøp de, før det
igjen kravlet de, og før det svømte de.
(Når jeg tenker meg om gjorde vel igrunnen jeg akkurat det samme, og det er søren meg en stund side det også.)

Hvis du ønsker å holde dette imot meg i kabeldiskusjonene så gjør gjerne det!

Forøvrig må jeg si at du virker til å ha svært god musikksmak til tross for dine religiøse syn O.m.s.

God Lysfest!!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg går utifra at alle ikketroende heller ikke feiret Jesus fødselsdag?
Nei, selvfølgelig har jeg ikke det. Her er det midtvinter og solsnufest! Tilhører ikke hyklerne som kaller seg kristne og går i kirken kun på julaften... ;D

Kabeldragern

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Er mye skrevet i fylla i denne tråden de siste dager??? Ufattelig mye usaklige og dårlige innlegg!!! Uansett fortsatt God Jul!!!

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
Det er vel ikke sånn at jula begynte med feiring av jesus' fødselsdag, og deretter ble stjålet av hedenske kommersinteresser... Det var vel heller sånn at jula var en eksisterende midtvintersfest som man prøvde å fylle med et religiøst innhold.
Nettopp, og derfor skrev jeg god midtvinter fest i god jul tråden. Utspekulerte disse som plasserte Jesu' fødselsdag i jula når han vistnok ble født i februar...

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
2
Vi er små men vi er/blir mange:

200 000 nye kristne hver dag

Åndsfylte kristne utgjør den hurtigst voksende åndelige bevegelsen i verden. Mirakler er en av de viktigste grunnene til veksten.

For 30 år siden, var det om lag 100 millioner ”apostoliske kristne” i verden. I dag er det 700 millioner*. Daglig netto vekst i 2005 er 175 000. Hvis veksten blir like stor de neste 25 åra, vil 5 milliarder være bibeltroende, åndsfylte kristne i 2030. På det tidspunktet er det forventa at verdens befolkning vil være 8,2 milliarder.

Folk som kaller seg kristne, men som ikke kjenner Jesus personlig, er ikke regnet med i tallet på 700 millioner. Til sammen er det om lag 2 milliarder nominelle ”kristne” på jorda. Omtrent halvparten av disse er katolikker.

Den indiske kirurgen, Victor Choudrie, har sammen med sine medarbeidere startet flere tusen husmenigheter de siste 10 åra. Han forteller at helbredelser og andre under er viktigste grunnen til at folk åpner hjertet sitt for Jesus. I Kina, hvor minst 1 million nye tar imot Jesus hver måned, oppgir om lag 80 prosent av de nye kristne at de har vært vitne til et mirakel, og at det er hovedgrunnen til at de tok imot evangeliet.

I 1960 var det dobbelt så mange kristne i Vesten som i den tredje verden. I 2000 var det fire ganger så mange kristne i den tredje verden som i Vesten. I 2010 vil det være 7 ganger så mange kristne i den tredje verden som i resten.

Sør-Amerika har hatt en formidabel vekst i antall levende kristne. I 1998 ble kristne ledere enige om å plante 500 000 menigheter innen 2010. 5 nasjoner har allerede nådd målet de satte seg. Den største menigheten i Colombia har 30 000 cellegrupper. I El Salvador har den største menigheten passert 125 000 medlemmer. Tendensen er imidlertid at husmenighetsbevegelser erstatter mega-menighetene.

*De fleste av opplysningene er hentet fra boka "MegaShift".

Foto: 40 000 veiledere gjør seg klar til møteserie med Reinhard Bonnke i Nigeria. Opp til 1 million mennesker har i ett av Bonnkes møter gitt til kjenne at de vil følge Jesus.

Sorry, fikk ikke bildet med.

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
”apostoliske kristne”
Eller fanatiske menneskehatere som er noe man også kan kalle dem.

Jeg ser på denne bevegelsen som det aller farligste som har rammet denne planeten siden nazismen.

Min dønn ærlige oppfatning.

Den har for øyeblikket kontrollen over verdens største millitære krefter, og viser at den ikke nøler med å bruke dem til å føre religiøs krig.

Jeg var ikke klar over at den hadde fått fotfeste i norge.

Du skremmer meg, Geir Bjerkaas.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
wow Geir Bjerkås er vi så mange guds elskende i verden. Det var gledelig nytt.

Tresko å kalle oss menneske hatere var vel litt drøyt eller? Vi tror på den ene sanne gud men det betyr ikke at vi hater andre mennesker av noen grunn.
Men for all del vil du kalle oss menneske hatere så for all del.

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Foto: 40 000 veiledere gjør seg klar til møteserie med Reinhard Bonnke i Nigeria. Opp til 1 million mennesker har i ett av Bonnkes møter gitt til kjenne at de vil følge Jesus.
.......den ene sanne gud ...........
I rest my case. :'( :'( :'(

Jeg blir like lite sjarmert av fanatikere, om de gjemmer seg bak folket, økonomien eller religionen.

O

om.s

Gjest
Går man langt nok tilbake gikk mine forfedre på fire, før det krøp de, før det
igjen kravlet de, og før det svømte de.
(Når jeg tenker meg om gjorde vel igrunnen jeg akkurat det samme, og det er søren meg en stund side det også.)

Hvis du ønsker å holde dette imot meg i kabeldiskusjonene så gjør gjerne det!

Forøvrig må jeg si at du virker til å ha svært god musikksmak til tross for dine religiøse syn O.m.s.

God Lysfest!!
Denne siden av livet har jeg diskutert tidligere her på HFS, (Noe m/Darwin, i tråd navnet..) så jeg orker ikke ta hele den balletten engang til, men konkluderer for meg selv i denne sammenhengen at jeg ikke tror på "tilfeldighetenes spill" el noen evolusjon.

Heller er jeg vel ikke prototypen på en Kristen som de er omtalt tidligere i tråden, har vel knapt sett en kirke på innsiden på 20 år......

Og jeg synes vel generellt at det begås for mye snusk i religionens navn, men det betyr jo ikke i seg selv at det er noe forkastelig med en høyere intelligens, men som noen andre sa det, blant "bakke mannskapet" derimot....

Jo trives godt med musikken min ;D og jeg lover, jeg skal holde disse argumentene unna kabeldiskusjonene.......

mvh

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
2
Dine "merkelapper" og sammenligninger skremmer MEG, Tresko. Hvis man setter likhetstegn med nazisme og apostoliske kristne på det grunnlaget du gjør, så tror jeg vi bare skal legge ned 17. mai toget også. Da må enhver opphopning av mennesker være potensielle nazister. Sannheten er at den største veksten innenfor kristenheten skjer i gjennom små grupper, nærmest en til en relasjoner. At du gir oss kristne skylda for USA sin utenrikspolitikk blir også feil. I forhold til vår norske virkelighetsoppfattelse står sannsynligvis du og jeg hverandre nærmere politisk enn Bush og undertegnede. Jeg blir redd når en lager politikk av et bestemt livssyn. (Selv stemte jeg SV ved siste valg, så får det heller være at jeg ikke er enig i alt.)
Fortsatt God (og kanskje litt mindre fordomsfull?) Jul!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Dine "merkelapper" og sammenligninger skremmer MEG, Tresko. Hvis man setter likhetstegn med nazisme og apostoliske kristne på det grunnlaget du gjør, så tror jeg vi bare skal legge ned 17. mai toget også. Da må enhver opphopning av mennesker være potensielle nazister. Sannheten er at den største veksten innenfor kristenheten skjer i gjennom små grupper, nærmest en til en relasjoner. At du gir oss kristne skylda for USA sin utenrikspolitikk blir også feil. I forhold til vår norske virkelighetsoppfattelse står sannsynligvis du og jeg hverandre nærmere politisk enn Bush og undertegnede. Jeg blir redd når en lager politikk av et bestemt livssyn. (Selv stemte jeg SV ved siste valg, så får det heller være at jeg ikke er enig i alt.)
Fortsatt God (og kanskje litt mindre fordomsfull?) Jul!
Nazismen og apostoliske kristne er begge deler fanatisme. Kjennetegnes ved at en utestenger den som ikke "følger meg". Det er dette som er farlig. All fundamentalisme er farlig. Det er dette som vil knekke mennesket til slutt...
K.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
I rest my case. :'( :'( :'(

Jeg blir like lite sjarmert av fanatikere, om de gjemmer seg bak folket, økonomien eller religionen.
En bra knippe slaktere dette, Tresko.
En kan undre seg over hva som gjør at vi mennesker på død og liv skal følge personer som dette... Hvorfor kan vi ikke tenke selv?? Dette gjelder også den latterlige kristendommen og eventyrene i bibelen...

Kabeldragern

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
13
Sånn bare for å spore helt av; så godt som alle religiøse symboler vi omgir oss med (mer eller mindre medvitende) skriver seg fra ur-gamle religioner der man i hovedsak tilba solen og fruktbarhet/forplantningsevnen.

Som nevnt er julen en gammel sol-fest, påsken skriver seg riktignok fra det gamle Israel, men er blitt "omgjort" m. påskekyllinger, egg og andre fruktbarhetssymboler. Grantreet ble også brukt som et symbol på fruktbarhet og udødelighet, og trær ble pyntet og brukt i religiøs sammenheng for tusener av år siden i det gamle Babylon.
Selv det berømmelige korset var et velkjent religiøst symbol i førkristen tid.

Alle religioner har i hovedsak en ting felles; de forsøker å bagatellisere det faktum at vi før eller senere dør. Kristendommen stiller her opp med "sjelens udødelighet", noe som igjen legger grunnlaget for den umenskelige trusselen om evig pine osv.

Dette kommer i et litt merkelig lys om man kikker i kristendommens egen bok, bibelen. Bla opp helt foran og se hva som hevdes her fra to aktører:

Først i 1.mosebok kap.2 vers 17 advarer gud om at menneskene kan dø, faktisk.
Så, på samme side, hevder en annen figur at gud prater tull; "neida, dere skal slett ikke dø men.."
(kap.3 vers 4&5)

Og mens vi er i gang; Kjenner noen av dere til Gresk/Romersk gudelære? Gamle legender? Jevnføres dette med 1.Mosebok kap.6 åpner vi en interresant dimensjon.

Mvh. RS

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11

Jeg ser på denne bevegelsen som det aller farligste som har rammet denne planeten siden nazismen.

Den har for øyeblikket kontrollen over verdens største millitære krefter, og viser at den ikke nøler med å bruke dem til å føre religiøs krig.

Menneskehatere? Skulle ønske du satte av litt tid i julen til å lese litt i det nye testamentet.Jesus er jo det stikk motsatte av hat!
Det hjelper ikke hvor mye du trekker frem Bush,korstog,Hitler(har faktisk lest at han mente han gjorde Gud en tjeneste med å prøve å utrydde jødene :eek: ) osv ,for kristendom handler ikke om noen av dem.Mennesker gjør feil og vil alltid fortsette med det,helt til det går ned på kne for den eneste Gud.Først da kan Han begynne å forandre oss,når vi vil la oss forandre.
Kristendom handler om Jesus og om ALT som står i det nye testamentet.Som vesten er iferd med å vatne ut det som er vanskelig å svelge av budskapet,vil det også miste sin kraft.Det vil ikke utgjøre noen trussel for den ånd som er sluppet fri på jorden.Hadde Jesus prøvt å gjøre mennesker til lags hadde Han heller ikke blitt spikret fast til korset.Satan vet godt hvem som er motstanderen,og alt som ikke er fra Gud vil ikke møte stor menneskelig motstand i denne verden.
Satan bruker alt han har tilgjengelig for å forføre mennesket,og det inkluderer alt som Gud har skapt men som Satan gjør om til løgner.Mye av det som blir regnet som lykke i verden er rene løgner,og ødelegger mennesket.
En kan ta sex for eksempel,som er en enormt sterk drift som jeg tror Gud har skapt og la ned i mennesket både til glede og for at slekten skal føres videre.Han ga også retningslinjer til hvordan vi skulle få størst glede av det,og det er innen en fast ramme.
Satan bruker denne driften for alt hva den er verdt,og sier som vanlige det stikk motsatte av Gud at lykken er mest mulig av den utenfor desse rammene.
Det finns mange eksempler på kjendiser som har hatt fri tilgang til mye av det vakreste som har gått på 2 ben,som likevel har endt opp med å sette en kule i hodet,så så mye for den lykken,eller?

En kristen møter alltid det motargumentet at å leve etter de 10 bud må da vere utrolig kjipt.Og jeg tror på det selv innimellom slik alle mennesker blir utsatt for angrep.Selv om jeg kaller meg kristen,så gjør jeg hele tiden feil valg og angrer som regel alltid rett etterpå,føler skam,men opplever at viss jeg ber om tilgivelse så føler jeg tilgivelse,totalt ufortjent.

Den beste måten jeg har hørt dette med de 10 bud forklart er følgende:
Jeg synst fotball er digg,både å se en god kamp og å spille selv,og de som liker det vet at der er regler i fotball.Er det noen som vet hva som skjer viss en kutter ut de reglene?For meg ville det ødelagt spillet,og jeg ser for meg det totale kaos.Nå kan sikkert mange av reglene i fotball diskuterest,men de sikrer en fri utfoldelse innenfor de rammene.
Slik opplever jeg de 10 bud og Bibelens budskap,og da er det selvsagt lite flatterende overfor Gud og sammenligne hans rammer med de menneskeskapte rammene i fotball,men likevel en ganske god sammenligning for de som måtte like fotball,og kan sikkert sies det samme om alle idretter.

Les litt i evangeliene så lærer dere mer om hva kristendom handler om! :)

Mvh
Rune

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
2
Jeg tror at det som er farlig i denne verden er menneskets evne til å distansere seg fra andre mennesker.
F.eks: Hvite amerikanere som så på slavene mer som dyr enn mennesker og dermed behandlet dem som dyr og uten empati. Eller nazistene som med sine raseteorier beskrev jødene, og også andre folkeslag, som mindreverdige. Behandlingen ble deretter.
Vi kan se på oss selv i moderne tid, hvor innvandrere og muslimer opplever rasisme osv. Vi setter folk i båser som fremmedgjør. Dermed klarer vi å la være å kjenne medfølelse, sette oss i deres sted. Det samme gjelder når vi hører om katastrofer i andre land. Bare se på tsunamikatastrofen. Ingen problem å samle inn penger til den. Vi kjente alle noen, eller kjente noen som kjente..Har det deromot skjedd i Pakistan eller Kina, så sitter engasjementet og lommeboka litt hardere.
Uten sammenligning forøvrig, men i prinsippet:
Jeg føler meg også satt i bås og fremmedgjort av både Kabeldrageren og Tresko. Tror ikke mange av de som kjenner meg vil nikke gjenkjennede til deres beskrivelser av hva en apostolisk kristen er. På mange måter er deres utsagn og karaktristikker i nazistenes og rasistenes tradisjon. Dere idiotforklarer meg som kristen, tillegger meg feile holdninger og politisk synspunkter: Fremmedgjøring.
Vel, jeg er ikke en person som regner meg som spesiellt religiøs. Jeg har interesser som dreier seg om lyd, både pa og hi-fi, + bilinteressert.
Men, jeg har opplevd at Jesus har "røska opp" i livet mitt. Ikke i form av en teori men et konkret møte, som forandret meg.
Når dere oppdager at det ikke er en spesiell type mennesker som blir kristne, men faktisk oppegående folk, som deg og meg, som det går an å identifisere seg med, så kjenner dere et stikk av angst. "Jeg må for all del ikke miste kontrollen".
Da oppstår behovet for å fremmedgjøre. "Det må være noe galt med disse menneskene." Så drar vi på med alt det gale som er gjort i kristendommens navn, massesuggesjon, nazister og jeg vet ikke hva. Har lite med min erfaring å gjøre. Veldig angstbitersk synes nå jeg. ;)

O

om.s

Gjest
Dette gjelder også den latterlige kristendommen og eventyrene i bibelen...

Kabeldragern
Nå har jeg sakset litt i innlegget ditt, men denne uttalelsen synes for meg å være lite gjennomtenkt, hadde det passet deg bedre å vokse opp i en totaltær muslimsk fundamentalistisk og fanatisk stat? Der hadde ikke retten din til å yttre deg slik du her gjør blitt særlig verdsatt, av med hodet, eller begravd i stein hadde vel mer blitt konsekvensen.

Det er lett å glemme hvor en kommer fra, og jeg synes Komponentens innlegg på s.3 hadde mange så gode tanker i denne sammenhengen at jeg låner hennes ord, som jeg forøvrig er helt enig i:

Sitat:
Man kan si mye om kristendommen, men den er tross alt en viktig del av vår kulturarv, og det skremmer meg hvor lett mange ser på at den nå er i ferd med å bli skviset ut av vårt samfunn, faktisk til fordel for religioner som kan skremme vannet av den tøffeste.
Hovedbudskapet i kristendommen er vel at størst av alt er kjærligheten. Den fokuserer på nestekjærlighet, omtanke og ærlighet, i skarp kontrast til andre religionen som oppfordrer til drap og undertrykkelse.
Jeg vil påstå at kristendommen er en viktig grunn til at vårt samfunn er såpass sivilisert og menneskelig som det tross alt er, så kan man jo sammenligne de vestlige kristne land med andre land med andre religioner og se hva som kommer best ut.
:Sitat slutt

Dette bør vi ikke glemme når vi latterlig gjør kristendommen og bibelen slik du her forsøker, og her ser jeg de som kultur bærere, og
ikke som remedier for dårlige menneskers forsøk på å underlegge seg andre.

mvh

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Nå har jeg sakset litt i innlegget ditt, men denne uttalelsen synes for meg å være lite gjennomtenkt, hadde det passet deg bedre å vokse opp i en totaltær muslimsk fundamentalistisk og fanatisk stat? Der hadde ikke retten din til å yttre deg slik du her gjør blitt særlig verdsatt, av med hodet, eller begravd i stein hadde vel mer blitt konsekvensen.
[...]
Dette bør vi ikke glemme når vi latterlig gjør kristendommen og bibelen slik du her forsøker, og her ser jeg de som kultur bærere, og
Skal jeg forstå deg dithen at du anser kristendommen som det minste av de religiøse onder?

O

om.s

Gjest
Skal jeg forstå deg dithen at du anser kristendommen som det minste av de religiøse onder?
Historiskt sett er nok ikke kristendommen noe å slå seg på brystet av, men i dagens samfunn og med dets samfunnsstrukturer basert/grunnet på religion ville jeg nok klart foretrukket vårt relativt åpne og demokratiske fremfor ett nesten hvilket som helst i feks midtøsten el lign.

I denne sammenheng kan du skjønne at jeg anser kristendommen som det minste av det du kaller religiøse onder.

mvh

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
Les litt i evangeliene så lærer dere mer om hva kristendom handler om! :)

Mvh
Rune
Okey, da leser vi litt i evangelienen:

Matt 10,34
34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.

Mark 16,15
15 Og han sa til dem: «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle mennesker! 16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt.

Matt 10,14
14 Og er det noen som ikke vil ta imot dere og heller ikke vil høre deres budskap, da skal dere forlate det huset eller den byen og riste støvet av føttene. 15 Sannelig, jeg sier dere: Sodomas og Gomorras land skal slippe lettere på dommens dag enn den byen.

Luk 12,51
51 Mener dere jeg er kommet for å gi fred på jorden? Nei, sier jeg dere, ikke fred, men strid. 52 Om det er fem i et hjem, skal de fra nå av ligge i strid med hverandre: Tre mot to og to mot tre; 53 far skal stå mot sønn og sønn mot far, mor mot datter og datter mot mor, svigermor mot svigerdatter og svigerdatter mot svigermor.

Matt 05,29
29 Om ditt høyre øye lokker deg til synd, så riv det ut og kast det fra deg! Det er bedre for deg å miste ett av dine lemmer, enn at hele ditt legeme kastes i helvete.

Matt 15,21
21 Jesus brøt opp og drog derfra til landet omkring Tyrus og Sidon. 22 En kanaaneisk kvinne fra disse traktene kom og ropte: «Herre, du Davids sønn, miskunn deg over meg! Min datter blir hardt plaget av en ond ånd.» 23 Men han svarte henne ikke et ord. Disiplene vendte seg da til ham og bad: «Gjør deg ferdig med henne; hun roper etter oss.» 24 Men han svarte: «Jeg er ikke sendt til andre enn de bortkomne sauene i Israels folk.»

Luk 19,27
27 Men mine fiender som ikke ville ha meg til konge, skal dere føre hit og hogge ned for mine øyne.

Matt 10,35
35 Jeg er kommet for å sette skille: Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor, 36 og en manns husfolk er hans fiender.

Matt 10,37
37 Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd. 38 Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verd.

Matt 11,20
20 Da begynte Jesus å refse de byene hvor han hadde gjort de fleste av sine mektige gjerninger, fordi folket der ikke hadde vendt om: 21 «Ve deg, Korasin! Ve deg, Betsaida! Dersom de mektige gjerninger som er gjort hos dere, hadde skjedd i Tyrus og Sidon, ville de for lenge siden ha vendt om og kledd seg i sekk og aske. 22 Det sier jeg dere: På dommens dag skal Tyrus og Sidon slippe lettere enn dere. 23 Og du, Kapernaum, du som vil opphøyes like til himmelen, til dødsriket skal du støtes ned! Dersom de mektige gjerninger som er gjort hos deg, hadde skjedd i Sodoma, ville byen ha stått den dag i dag. 24 Det sier jeg dere: På dommens dag skal Sodoma-landet slippe lettere enn du.»

Matt 13,49
49 Slik skal det gå ved verdens ende: Englene skal dra ut og skille de onde fra de rettferdige 50 og kaste dem i ildovnen, der en gråter og skjærer tenner.

Mark 16,15
15 Og han sa til dem: «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle mennesker! 16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt.

Luk 13,02
2 Da tok Jesus til orde: «Mener dere at de var større syndere enn alle andre galileere, siden det gikk så ille med dem? 3 Nei, men jeg sier dere: Dersom dere ikke vender om, skal dere alle omkomme slik som de. 4 Eller de atten som ble drept da Siloa-tårnet styrtet sammen over dem, tror dere at de var mer skyldige enn alle andre i Jerusalem? 5 Slett ikke! Jeg sier dere: Dersom dere ikke vender om, skal dere alle omkomme slik som de.»

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Historiskt sett er nok ikke kristendommen noe å slå seg på brystet av, men i dagens samfunn og med dets samfunnsstrukturer basert/grunnet på religion ville jeg nok klart foretrukket vårt relativt åpne og demokratiske fremfor ett nesten hvilket som helst i feks midtøsten el lign.

I denne sammenheng kan du skjønne at jeg anser kristendommen som det minste av det du kaller religiøse onder.

mvh
Finnes det trekk ved kristendommen som gjør den kompatibel med demokrati, til forskjell fra de andre trosretningene?

O

om.s

Gjest
Finnes det trekk ved kristendommen som gjør den kompatibel med demokrati, til forskjell fra de andre trosretningene?
Føler at du gjerne vil dra meg litt ut på tynn isen her nå ;D
Men i utgangs punktet synes jeg ikke religion og politikk bør blandes, men det var mer i ett retroaktivt perspektiv på vår kultur arv kontra de andre religioner (el valg muligheter vi idag har) som gjerne vil aspirer til å ha dominans i vårt samfunn, jeg tenkte på her tidligere...

Her er nok det grunnleggende trekket ved kristendommen kontra feks Islam mer folkevennlig og derved mer kompatibelt med ett demokratisk styre sett enn ett teokratisk (Islam)....

mvh

O

om.s

Gjest

Matt 10,34
34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.

Mark 16,15

Matt 10,14
14 Og er det noen som ikke vil ta imot dere og heller ikke vil høre deres budskap, da skal dere forlate det huset eller den byen og riste støvet av føttene. 15 Sannelig, jeg sier dere: Sodomas og Gomorras land skal slippe lettere på dommens dag enn den byen.

Luk 12,51
51 Mener dere jeg er kommet for å gi fred på jorden? Nei, sier jeg dere, ikke fred, men strid. 52 Om det er fem i et hjem, skal de fra nå av ligge i strid med hverandre: Tre mot to og to mot tre; 53 far skal stå mot sønn og sønn mot far, mor mot datter og datter mot mor, svigermor mot svigerdatter og svigerdatter mot svigermor.

Matt 05,29
29 Om ditt høyre øye lokker deg til synd, så riv det ut og kast det fra deg! Det er bedre for deg å miste ett av dine lemmer, enn at hele ditt legeme kastes i helvete.

Matt 15,21
21 Jesus brøt opp og drog derfra til landet omkring Tyrus og Sidon. 22 En kanaaneisk kvinne fra disse traktene kom og ropte: «Herre, du Davids sønn, miskunn deg over meg! Min datter blir hardt plaget av en ond ånd.» 23 Men han svarte henne ikke et ord. Disiplene vendte seg da til ham og bad: «Gjør deg ferdig med henne; hun roper etter oss.» 24 Men han svarte: «Jeg er ikke sendt til andre enn de bortkomne sauene i Israels folk.»

Luk 19,27
27 Men mine fiender som ikke ville ha meg til konge, skal dere føre hit og hogge ned for mine øyne.

Matt 10,35
35 Jeg er kommet for å sette skille: Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor, 36 og en manns husfolk er hans fiender.

Matt 10,37
37 Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd. 38 Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verd.

Matt 11,20
20 Da begynte Jesus å refse de byene hvor han hadde gjort de fleste av sine mektige gjerninger, fordi folket der ikke hadde vendt om: 21 «Ve deg, Korasin! Ve deg, Betsaida! Dersom de mektige gjerninger som er gjort hos dere, hadde skjedd i Tyrus og Sidon, ville de for lenge siden ha vendt om og kledd seg i sekk og aske. 22 Det sier jeg dere: På dommens dag skal Tyrus og Sidon slippe lettere enn dere. 23 Og du, Kapernaum, du som vil opphøyes like til himmelen, til dødsriket skal du støtes ned! Dersom de mektige gjerninger som er gjort hos deg, hadde skjedd i Sodoma, ville byen ha stått den dag i dag. 24 Det sier jeg dere: På dommens dag skal Sodoma-landet slippe lettere enn du.»

Matt 13,49
49 Slik skal det gå ved verdens ende: Englene skal dra ut og skille de onde fra de rettferdige 50 og kaste dem i ildovnen, der en gråter og skjærer tenner.

Mark 16,15

Luk 13,02
2 Da tok Jesus til orde: «Mener dere at de var større syndere enn alle andre galileere, siden det gikk så ille med dem? 3 Nei, men jeg sier dere: Dersom dere ikke vender om, skal dere alle omkomme slik som de. 4 Eller de atten som ble drept da Siloa-tårnet styrtet sammen over dem, tror dere at de var mer skyldige enn alle andre i Jerusalem? 5 Slett ikke! Jeg sier dere: Dersom dere ikke vender om, skal dere alle omkomme slik som de.»
Her leser el siterer du vel bibelen litt som fanden han sa jo også "det står skrevet"... for å fremheve bare sine meninger ;) og ved det trekke ting ut av sin riktige og sanne sammenheng.

Skal man mene noe med det så bør det vel være en balanse iform av at man ikke ekskluderer det man ikke liker, eller som ikke passer en, man skal selvsagt ikke heller bare se el lese det som passer en.....

Men de fleste velger jo dessverre bare det som "klør dem i øret".....

Men som også nevnt tidligere, han sliter litt med "bakke mannsskapet" sitt til tider, det tror jeg gjelder en vilken som helst religion forresten.....

mvh

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Føler at du gjerne vil dra meg litt ut på tynn isen her nå ;D
Men i utgangs punktet synes jeg ikke religion og politikk bør blandes, men det var mer i ett retroaktivt perspektiv på vår kultur arv kontra de andre religioner (el valg muligheter vi idag har) som gjerne vil aspirer til å ha dominans i vårt samfunn, jeg tenkte på her tidligere...

Her er nok det grunnleggende trekket ved kristendommen kontra feks Islam mer folkevennlig og derved mer kompatibelt med ett demokratisk styre sett enn ett teokratisk (Islam)....

mvh

Forsøker bare å teste isen du allerede står på:)
Min intuisjon sa meg at det sannsynligvis heller er historiske grunner til at Kristendommen skiller mellom stat og kirke på en måte som jeg antar ikke er like klar i Islam. Kristendommen er vel i prinsippet også forenelig med teokratisk styresett?
Og når du sier folkevennlig, mener du da humanistisk?

O

om.s

Gjest
Forsøker bare å teste isen du allerede står på:)
Min intuisjon sa meg at det sannsynligvis heller er historiske grunner til at Kristendommen skiller mellom stat og kirke på en måte som jeg antar ikke er like klar i Islam. Kristendommen er vel i prinsippet også forenelig med teokratisk styresett?
Og når du sier folkevennlig, mener du da humanistisk?
Ur kristendommen var vel i prinsippet en teokratisk retning med en Gud, det var jo først på 3 hundretallet under keiser Konstantin at det ble både to og tre enighet av det hele, så i den sammenheng, om man bortser fra treenighten er det nok forenelig med ett teokratisk styresett.

Nå svikter hukommelsen meg litt ang detaljer men Karen Armstrongs´bok "Muhammed, en biografi", gir en relativt god oversikt og innsikt i profetens intensjoner og tanker, og er interessant lesing.
Islam skiller jo ikke i like stor grad mellom stat og religion, kanskje bortsett fra noen mer liberale Islamske land.
Prinsippiellt ser muslimen ett bilde av ett ideal samfunnet(teokratiet) og hvordan det hele burde være innriktat og innrettet....

Kristendom og humanisme er vel litt som olje og vann, dessverre.
Mye av det tror jeg også dessverre er menneskenes egen skyld, pga grådighet, makt, penger og annen egenfordelsaktig oppførsel....

mvh

Må dessverre bryte diskusjonen her for idag, jobben kaller.....

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1

Det er lett å glemme hvor en kommer fra, og jeg synes Komponentens innlegg på s.3 hadde mange så gode tanker i denne sammenhengen at jeg låner hennes ord, som jeg forøvrig er helt enig i:

Sitat:
Man kan si mye om kristendommen, men den er tross alt en viktig del av vår kulturarv, og det skremmer meg hvor lett mange ser på at den nå er i ferd med å bli skviset ut av vårt samfunn, faktisk til fordel for religioner som kan skremme vannet av den tøffeste.
Hovedbudskapet i kristendommen er vel at størst av alt er kjærligheten. Den fokuserer på nestekjærlighet, omtanke og ærlighet, i skarp kontrast til andre religionen som oppfordrer til drap og undertrykkelse.
Jeg vil påstå at kristendommen er en viktig grunn til at vårt samfunn er såpass sivilisert og menneskelig som det tross alt er, så kan man jo sammenligne de vestlige kristne land med andre land med andre religioner og se hva som kommer best ut.
:Sitat slutt

mvh
All religion er av det onde! Kristendommen også...!
Det kan jeg heldigvis mene og hevde i all offentlighet. Og akkurat det hadde nok kristendommen helst sett at jeg IKKE kunne ha gjort!

All religion er for mennesker som må ha noe å klamre seg til, for mennesker som må ha andre til å tenke for seg.

Dette er min GJENNOMTENKTE mening og at du karakteriserer andre til å ha en lite gjennomtenkt mening fordi denne ikke mener det samme som deg.... DET er fanatisme, om.s!!!
Vår kulturarv har lite eller ingenting fra kristendommen.

Vår kulturarv kommer etter min mening mest fra en sosialdemokratisk bevegelse i hele europa OG på tross av kristendommen!

Kabeldragern

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Og med kulturarv mener du da...?
På dette spørsmålet tillater jeg meg å sitere Jens Bruun Pedersen, Humanetisk Forbund, så slipper jeg å skrive selv... ;D

Sitat:
KRISTENDOMMEN - problematisk og oppskrytt kulturarv

Politikere, lærere og journalister godtar det ukritisk. Kirkens folk utnytter det. Arbeiderpartiet bruker det for å bevare den såkalte folkekirken. Carl I Hagen benytter seg av det for å demme opp mot muslimsk innflytelse i Norge.

Det nye mantra´et i norsk samfunnsliv er Den kristne kulturarven. Det er trylleformelen som rettferdiggjør at vi har en religiøs stat og at halvparten av statsrådene i enhver regjering må tilhøre statens eget trossamfunn. Hver gang ikke-kristne forsøker å dempe misjonsiveren til gode kristne i offentlige institusjoner som barnehager og skoler, så kommer mantra´et så sikkert som amen i kjerka.

For vi har jo en "tusenårig kristen tradisjon", "den kristne tradisjon bærer vår felleskultur" og "kristendommen er vårt kollektive kulturgrunnlag", ikke sant? Underforstått, alle de gode verdier og normer som vårt samfunn er preget av i dag kan vi takke den kristne religionen for. Dette kjøpes av de fleste. Hva med å kreve noen detaljer på hva som ligger i denne arven?
Uten å pretendere og skulle gi det komplette bildet, her er noen markante lavpunkter fra vår sivilisasjonsutvikling:

"Vår" religion startet med drap og tvang. Kristningskongene ga folket valget mellom vann på hodet, altså dåp, eller miste det. Deretter følger en lystelig periode med brenning av kvinner og menn som ble utpekt som hekser og trollmenn av presteskap og en vettskremt befolkning. Det er en del av vår stolte kristne kulturarv.

Det var også tradisjonen med å stå med lua i handa over for geistlig og verdslig makt. Takknemlighet og ydmyket har vært Bibelens lære. Videre, i 1863 kom slaveriet (i USA) på bordet til Det teologiske fakultetet i hovedstaden. Pussig nok voldte problemstillingen stort besvær for de høye teologherrer. Mange norske prester i USA hadde nemlig et par år tidligere slått fast følgende i en uttalelse at: ".det efter Guds Ord i og for sig ikke er synd at holde slaver". Noe standpunkt mot slaveri kom ikke før borgerkrigen var over.

Litt seinere i samme århundret: Samtlige biskoper og en rekke kristne ledere advarte på det sterkeste i "Oppraabet til Kristendommens venner" mot innføringen av parlamentarismen! I samme tidsperiode forsvarer Kirken dødsstraff. Andre stygge arr i vår historie har vi etter behandlingen av og forsøket på kristning/fornorsking av samer og reisende (tatere). Som arvinger av den kristne tradisjonen skammer vi oss i dag over trollet i Grunnloven, jødeparagrafen - som det tok så mange år å bli kvitt. Da den like ekle jesuitt- og sigøynerparagrafen ble fjernet så seint som i 1956, stemte den kristne arvens fremste forvaltere, KrFs stortingsgruppe, samlet imot.

Kirkens langvarige og bastante motstand mot kvinners deltakelse i samfunnslivet kjenner vi alle. Det er faktisk ikke så mange år siden at multiprisvinneren, biskop Gunnar Stålsett var i mot kvinnelige prester.

Hvordan Kirken møtte den gryende arbeiderbevegelsen med å fordømme kravmentalitet, er kanskje mindre kjent. Kristne institusjoner er i dag flinke til å ta seg av de svakeste i samfunnet, men var ikke blant de første til å bry seg om de som gikk på fattigkassa i tidligere tider. Den kristne kulturarven har også fått litterære konsekvenser. Lutherdommens nærvær i norsk virkelighet er med på å forklare de pinlige dommene mot både Agnar Mykle og Jens Bjørneboe. Rent språklig, kristendommen skal riktignok ha æren av uttrykket "å vende det annet kinn til", men må også finne seg i å være røttene til det lite tiltalende og umenneskelige uttrykket "uekte" barn. Kristen moral- og sedelighetslære har historisk sett skapt mye lidelse, skyldfølelse og skam hos dem som ikke klarte de strenge kristne kravene til et "rent liv i forsakelse".

Og i dag? Homofile blir behandlet som annenrangs borgere. Det finnes knapt en menighet som vil ansette en åpen homofil i en ledende stilling. Heller ikke har homofile ennå mulighet til å inngå partnerskap innenfor noen vigslete vegger.

Nei, jeg har ikke glemt Hans Nilsen Hauge. Han representerte et opprør mot den geistlige øvrigheten som han ble straffet for. Det man så lett glemmer er at Hauge på mange måter samtidig grunnla pietismen her til lands. Som sosialisten Marcus Thrane fantes også kristne enkeltpersoner opp igjennom historien som ble pionerer og idealister - forkjempere for verdier vi i dag anser som demokratiske og siviliserte. Men de var langt fra representative for de kristne maktinstitusjonene som for alvor hadde innflytelse på den norske, historiske utviklingen - og dermed arven.

Professor Dr. Philos Erik O. Eriksen sier det slik i en kronikk i Dagbladet 7.1. i år: "Nå er det en drøy historieskriving å si at moderne menneskerettigheter springer ut av kristendommen. Selv om det finnes mange spor av allment etisk og humanistisk tankegods i kristendommen - som i andre religioner - er det nettopp i bekjempelsen av religionen, av kristendommen som den sentrale integrasjons- og maktfaktor, at ideen om menneskerettighetene oppsto. De kom ikke til uttrykk på grunn av kristendommen, men på tross av den".

Selvfølgelig har kristne lik rett som jeg i dag til å kalle demokrati, religionsfrihet, gjensidighet, likeverd, medmenneskelighet og solidaritet som sine verdier. Det er de kristnes og politikeres forsøk på å monopolisere disse verdiene det bør reageres på. For ikke å snakke om forsøkene på å tilsnike seg eiendomsretten til disse verdiers røtter. Det er en frekkhet - og historisk sett lite redelig å gi æren til den kristne kulturarven for de almene verdiene vi dag betrakter som positive. Det hadde vært å håpe at skoleelever i Norge kunne få drøfte slike betraktninger om vår arv i stedet for å bli tauet inn til ukritiske, forkynnende kirkelige fellesavslutninger i skoletida. Jeg er likevel redd for at de forblir like uvitende om dette som de er for eksempel om følgende om Norges kanskje største medmenneske: At Fridtjof Nansen var ateist.
Sitat slutt:

Kabeldragern

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Religion er etter mitt syn et fordummende og passiviserende tankesett. Islam og kristendommen er vel de to verste.

O

om.s

Gjest
All religion er av det onde! Kristendommen også...!
Det kan jeg heldigvis mene og hevde i all offentlighet. Og akkurat det hadde nok kristendommen helst sett at jeg IKKE kunne ha gjort!

All religion er for mennesker som må ha noe å klamre seg til, for mennesker som må ha andre til å tenke for seg.

Dette er min GJENNOMTENKTE mening og at du karakteriserer andre til å ha en lite gjennomtenkt mening fordi denne ikke mener det samme som deg.... DET er fanatisme, om.s!!!
Vår kulturarv har lite eller ingenting fra kristendommen.

Vår kulturarv kommer etter min mening mest fra en sosialdemokratisk bevegelse i hele europa OG på tross av kristendommen!

Kabeldragern
Min kongstanke her var at jeg tror ikke du hadde värt gitt de samme muligheten til å gi utrykk for dine meninger om du var innbygger i feks en muslimsk stat, der ville de gjort noe med deg og dine tanker, om kristendommen som du sier hadde helst sett at du ikke gjorde det, så vil den alikevel IKKE kunnet gjöre noe med det, det er en vesens forskjell som du og sikkert ser.

Apropo fanatisme så legger du jo en viss grad av det for dagen selv i dine relativt bastante påstander om hva og hvordan religion(en) er og påvirker folk, stigmatiserende betegnelser av mennesker du ikke kjenner, men som du tror du vet noe om pga deres evnt livssyn, eller, mer folkelig sagt, du drar mange, for mange over en og samme dårlige kam.
Hva er det? Mild fanatisme? God sosialdemokratisk ånd?

Og hvor lang historie har den sosialdemokratiske bevegelsen kontra den kristne kulturen?
Tror du den evnt kunne värt tuftet på ett annet samfunn enn ett kristent? Hvor nettopp tanken på andres ve og vel er dominerende, Hvordan hadde det sett ut i ett muslimsk samfunn tror du?
Ikke mye rom for sosialdemokrati, der i gården vel?

Det er vel heller ikke den beste bevegelsen å trekke frem i likestillingens tegn, selv om de har noen goder på samvittigheten, de var vel heller ikke spesiellt åpne for annerledes tenkende i sin halvröde, ofte godt röde forresten, politiske rus på 60 og 70 tallet.

Mye kan man kanskje kalles, men fantiker, og det på en relativt lett underbygd måte, er blandt de betegnelsene som ikke er rettvisende, muligens unntatt i en het kabel debatt da ;)

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
2
De som hevder noe slikt er svake, ikke -tenkende mennesker som ikke tør tenke på at det eneste sikre er at de skal dø!
Neida, men se hvor feil det blir å diskutere , når man velger å sette slike merkelapper på hverandre. Da minsker respekten og temperaturen blir unødvendig høy
Synes du uttrykker deg på en måte som minner om fanatisme. ;)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11

Matt 10,34

Mark 16,15

Matt 10,14

Luk 12,51

Matt 05,29

Matt 15,21

Luk 19,27

Matt 10,35

Matt 10,37

Matt 11,20

Matt 13,49

Mark 16,15

Luk 13,02
Takk for sist ;)
Kan du dette her på rams eller? :D

Det har blitt veldig pop å så ordet i tvil og si at helvete ikke eksisterer.
Jeg tror helvete er reelt.Hvordan det blir er mindre viktig,det blir uansett en helvetes plass.
Om en står i fyr og flamme 24/7 eller om det bare er et sted adskillt fra Gud,spiller ingen rolle.

Mange av versene du skriver snakker om splittelse og et skille,og du trenger ikke gå lenger enn til denne tråden før du ser at budskapet skaper splittelse.
Du vil sannsynligvis aldri se slikt engasjement rundt noe annet (utenom kabler da ::) ) ,og det er nettopp fordi dette budskapet har kraft.Det er salt.Det er levende,og himmel og helvete er i bevegelse når mennesket kommer innpå livets sannheter.
Hadde jeg vært muslim,buddhist,humanetiker osv. så hadde jeg nok blitt klappet en god del mer på skuldrene av mange her inne som syntest at nå var jeg klok og vis,og alt det der.

Jesus kom for å frelse de som vil ta imot Ham,og ikke for å skape fred på jorden.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
Mange av versene du skriver snakker om splittelse og et skille,og du trenger ikke gå lenger enn til denne tråden før du ser at budskapet skaper splittelse.
Bibelen må selv ta litt av ansvaret når den kommer med slike motsigelser:

1.Mos.1:25-26
Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt. Da sa Gud: "La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!

1.Mos.2:18-19
Da sa Herren Gud: "Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like." Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen.

Hvem ble egentlig skapt først...?

-------------------------------------------------------------------------------

1.Mos.22:14
Og Abraham kalte dette stedet "Herren ser". Og den dag i dag sier de: "På fjellet hvor Herren lar seg se."

2.Mos.6:2-3
Gud talte til Moses og sa: "Jeg er Herren. Jeg åpenbarte meg for Abraham, Isak og Jakob som Gud Den Allmektige, men navnet Herren gjorde jeg ikke kjent for dem."

Oops...

----------------------------------------------------------------------------

Matt.8:28
Da Jesus kom til Gadarener-landet på den andre siden, møtte han to besatte som kom ut fra gravhulene.

Mark.5:1-2
Så kom de til den andre siden av sjøen, til Gerasener-landet. Da han steg ut av båten kom en mann mot ham fra gravhulene. Han var besatt av en uren ånd og holdt til i gravene.

1+1=1?

---------------------------------------------------------------------------

Joh.8:14,18
Jesus svarte: "Vitner jeg i egen sak, er mitt vitnesbyrd likevel sant....Jeg vitner om meg selv, og Faderen som har sendt meg, vitner også om meg."

Joh.5:31
Vitner jeg om meg selv da er mitt vitnesbyrd ikke gyldig.

Man kan bli forvirret av mindre.

---------------------------------------------------------------------------

Luk.22:34
Men Jesus svarte: "Jeg sier deg Peter: Før hanen galer i natt, skal du tre ganger ha nektet at du kjenner meg."

Joh.13:38
Sannelig, sannelig sier jeg deg: Hanen skal ikke gale før du har fornektet meg tre ganger.

Mark.14:72
I det samme gol hanen for annen gang. Da husket Peter det som Jesus hadde sagt til ham:
"Før hanen galer to ganger, skal du fornekte meg tre ganger."

Det er sikkert hanens skyld...

Ps Dette er bare et lite knippe av motsigelser i bibelen.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
På dette spørsmålet tillater jeg meg å sitere Jens Bruun Pedersen, Humanetisk Forbund, så slipper jeg å skrive selv... ;D
Kan ikke se at Pedersen vet hva du mener heller...:)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
13
Rune:

Helvete er et Norsk ord som skriver seg fra gammelnorsk åsatro der man havnet i "hel" om man ikke oppførte seg.
Når det i bibelen snakkes om ild & fortapelse hjelper det godt å kjenne litt til hvilke preferanser de gamle Jødene opererte med.
Det værste som kunne skje en Jøde i gammel tid var å ikke bli begravet i familiens gravsted. Dette fordi de var sterkt opptatt av å holde orden på slektslinjer i forbindelse med profetier om Abrahams ætt og kong Davids slektslinje og ikke minst en oppstandelse fra de døde som de trodde på.(som i Daniel kap 12, spes.vers 2&13) Alle jøder ble derfor nøye "arkivert" for ettertiden, de trodde vel at det fortsatt var håp så lenge de ikke var gått i glemmeboken.(vers1 i overstående)
Den ultimate straff for forbrytere var imidlertid å brennes opp ved at de ble kastet (døde) på byens søppelforbrenningsplass. Jerusalems søppelplass lå i Hinnomdalen, på Gresk kalles den Gehenna. Det er dette ordet man finner i gamle bibeltekster.
Men som kjent overtok et Romersk presteskap styringen med kristendommen, og for å forsøke å holde Romerriket samlet mixet de inn elementer fra div. ur-religioner i sin nye statsreligion. Etterhvert fikk disse prestene stor inflytelse og undertrykte folk med sin strenge gledesløse lære. I den forbindelse kom trusselen om evig pine godt med. Men de gav tross alt et håp, for "når pengene i kisten klinger.."

Mvh. RS

Topp Bunn