Høyttalere Er du sensitiv til lydsignaturer?

• Trådstarter Utgatt medlem 28213
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.282
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer. Jeg var upresis i begrepsomgangen. Mirage var likt bestykket foran og bak og var vel så godt som omnipolare opp til en frekvens hvor de ikke var det lenger.

@Kathrine Jeg tror du bør høre på SBS.1. Jeg har ikke hørt dem selv, men etter hva jeg forstår kan de veldig mye, De er riktignok ikke fullt så kartoidiske som Manta, men det er langt fra sikkert at du trenger Mantas beast mode. Å være sammen med en bipolar alkoholiker høres ikke sunt ut for psyken. Greit at slike emigrerer slik at muligheten for et godt liv oppstår.

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Spilte han så høyt at det ville vært et problem om han bodde på en annen kant av landet?

De ble vel markedsført som omnipolar.
    Samme hvilken kant det måtte være, det var på et annet kontinent hehe.
    Ja det var vel omnipolar, og veldig meh.. De var ikke spesielt engasjerende de heller. Og den strømpa da..

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Det stemmer. Jeg var upresis i begrepsomgangen. Mirage var likt bestykket foran og bak og var vel så godt som omnipolare opp til en frekvens hvor de ikke var det lenger.

@Kathrine Jeg tror du bør høre på SBS.1. Jeg har ikke hørt dem selv, men etter hva jeg forstår kan de veldig mye, De er riktignok ikke fullt så kartoidiske som Manta, men det er langt fra sikkert at du trenger Mantas beast mode. Å være sammen med en bipolar alkoholiker høres ikke sunt ut for psyken. Greit at slike emigrerer slik at muligheten for et godt liv oppstår.
    Nei det bød på litt utfordringer rundt det. Det ble selvsagt slutt da jeg oppdaget sannheten. Og dro tilbake til Norge med gode naturopplevelser fra Colorado i det minste. Det er første gang jeg har opplevd absolutt stillhet. Det var som å sitte i et vakuum. Utsikten var mot Rocky Mountains, mens snøen sakte men sikkert begynte å dekke toppen der. :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.282
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slike opplevelser er fine å ha i minnebanken. Jeg har opplevd stjernehimmelen i den ekvatoriale midtatlanteren ved nymåne uten at skipslanternene var tent. Det var også fint.

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Slike opplevelser er fine å ha i minnebanken. Jeg har opplevd stjernehimmelen i den ekvatoriale midtatlanteren ved nymåne uten at skipslanternene var tent. Det var også fint.
    Wow, ja det høres ut som en veldig fin opplevelse. Det er jo slik som setter seg i minnet også :)

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.470
    Så nr 1: Jeg har merket litt utfordringer med rommet, tror du det kan være så enkelt at de står for nære vegg? Helt ærlig synes jeg bassen fungerer slik den skal. Det er ikke der skoen trykker, det er mer mellomtonen.
    2: En høyttaler står ca 30cm fra sidevegg. Spredningen er god hvis jeg drar de ut. men da får jeg som nevnt en ulyd rundt 100hz området. (Det er litt trangt her). Her er for øvrig R1 veldig lett å sette på plass og god lyd som resultat. (Den er vesentlig mindre).
    3. Jeg har prøvd å programmere Devialet 200 til å redusere, lage en dip. Men det gikk ikke som ønsket, så kun forst egne tonekontroller. Jeg har ingen erfaring innenfor dsp el.
    4. Tja si det Snickers. Kanskje dsp. Endog sliter jeg med størrelsen på de også. Det blir trangt..

Vis vedlegget 1031427

Så jeg mistenker rommet er mye av synderen, men kanskje ikke for selve signaturen.
    Rommet er som regel den største svakheten hos alle. Kort avstand til nærliggende flater som her skaper tidlige refleksjoner som blander seg meget uheldig med direktelyden.
    Det gjør noe med "signaturen", men som regel på en litt annen måte enn større frekvensmessige stor avvik. Selv om refleksjoner riktig nok kan skape større frekvensmessige avvik også.

Men refleksjoner oppover frekvens fører mer til hardhet og spisshet på enkelte frekvenser og fører til et mer rotete lydbildet.

Jeg ville ha gjort noe med akustikken før bruk av DSP. DSP løser ikke spekulere refleksjoner men fungerer godt til å EQe høyttalerene og dra ned peaker i bassen noe.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.683
    Sted
    Østfold
    Jeg ville nå sjekket hvordan akustikken fungerer i praksis før jeg ville tweaket den.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.282
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det kvinner som ikke har sett alle filmene fra da DiCaprio var ung?
    Jeg hadde ikke tenkt å se den, men en venninne ville ikke gå alene. Kjekk film faktisk, og Leo blir ikke eldre i den heller.

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Finnes det kvinner som ikke har sett alle filmene fra da DiCaprio var ung?
    Jeg hadde ikke tenkt å se den, men en venninne ville ikke gå alene. Kjekk film faktisk, og Leo blir ikke eldre i den heller.
    Jeg synes han ser bedre ut når han ble litt eldre. Jeg likte han godt i Inception og Shutter Island. Titanic er sikkert en bra film for de som liker å vite hvordan det ender.. Jeg ser på den som verdens verste spoiler alert.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.282
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Den tilnærmingen likner den vi har når vi går forbi en gravsten uten å spørre oss om hvordan livet til vedkommende var, og det gjør vi jo hele tiden.
    Leo er svært ung men formidabel i What's Eating Gilbert Grape. Det er de alle tre, egentlig.

1718284781881.png

Sist redigert:

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Oslo
    R1 er min måte å referere til Kef reference 1.
    Det var først nå jeg skjønte forvirringen. Min feil. Jeg tenkte modellen under het KEF R1, men det er jo R3 :giggle:.

Siden du kjenner både min forsterker og KEF R(ererence) som du vil kjøpe igjen, så maser jeg litt til. Jeg har enda kun tester å forholde meg til. Tester er ikke alltid så lett å lese da de skryter av det meste, men direkte sammenligninger er veldig lærerike. Lyd & Bilde har testet både Olympica, KEF Reference og Focal Utopia og beskrevet forskjellene mellom dem. Det var da jeg fikk en tanke om at KEF R1 kunne vært riktig vei å gå ved neste utskrift. Men ingen grunn til uro, jeg skal ikke konkurrere med deg på brukten nå ;). Jeg fikk akkurat det jeg var ute etter med Sf Olympica og kjøpte de ny så de skal jeg beholde noen få år til. Men selv om jeg er veldig fornøyd merker jeg at jeg har endel å gå på i forhold til analytisk versus musikalsk. Alt låter bra med Sf, men jeg tror min ideelle lydsignatur er et sted imellom og det er der jeg har en tanke om at KEF R1 kan treffe. Kan du forsøke å beskrive lyden av dem mer inngående selv om vi ikke kan sammenligne med andre høyttalere vi har/har hatt?

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Det var først nå jeg skjønte forvirringen. Min feil. Jeg tenkte modellen under het KEF R1, men det er jo R3 :giggle:.

Siden du kjenner både min forsterker og KEF R(ererence) som du vil kjøpe igjen, så maser jeg litt til. Jeg har enda kun tester å forholde meg til. Tester er ikke alltid så lett å lese da de skryter av det meste, men direkte sammenligninger er veldig lærerike. Lyd & Bilde har testet både Olympica, KEF Reference og Focal Utopia og beskrevet forskjellene mellom dem. Det var da jeg fikk en tanke om at KEF R1 kunne vært riktig vei å gå ved neste utskrift. Men ingen grunn til uro, jeg skal ikke konkurrere med deg på brukten nå ;). Jeg fikk akkurat det jeg var ute etter med Sf Olympica og kjøpte de ny så de skal jeg beholde noen få år til. Men selv jeg er veldig fornøyd merker jeg at jeg har endel å gå på i forhold til analytisk versus musikalsk. Alt låter bra med Sf, men jeg tror min ideelle lyssignatur er et sted imellom og det er der jeg har en tanke om at KEF R1 kan treffe. Kan du forsøke å beskrive lyden av dem mer inngående selv om vi ikke kan sammenligne med andre høyttalere vi har/har hatt?
    Ja, nå er jeg ikke en proff tester hehe. Men det som overrasker meg mest med de er at selv om opptaket/master osv, ikke er helt på topp. Så klarer de likevel å gjengi musikken engasjerende. Jeg så Wednesday på Netflix, fikk litt dilla på den serien. Så ved andre gjennomgang av serien var den mest i bakgrunnen. Helt til musikken kommer, og man stopper opp hva enn man gjør. De bare elsker å spille musikk. Som om de er musikalske på en eller annen måte. Det er alltid et smil, de kan spille opp til gåsehud. Fantastiske off axis. Det hender jo noen sitter ved siden av, og da er det greit at de også får med seg noe. Evt at du sitter litt off axis. Jeg gjør det, og ikke noe jeg har hatt måler seg med det. LS50 kan, men det er jo samme prinsipp (Coax).

Det eneste kritiske jeg kan si til de, noe som like gjerne kan skylde forsterker. Er at de virker ikke så dynamiske. De er tungdrevne, vel relativt. 85db 4-3.2 ohm. Så de er litt tunge. SAM gjør at de går veldig dypt i bassen. Igjen så mangler det volum. Især på denne forsterkeren. Jeg tror nok H390 fra Hegel kanskje stemmer bedre. Iflg en her på sentralen. Det blir skrittet etter jeg ser hva jeg trenger av dsp etc. Kommer vel til å ende med Hegel H30... Sukk.

Digresjonen til side, så vil jeg si at de er holografiske. Langt mer enn hva jeg har hørt her hjemme med andre ting. Jeg kjenner ikke til SF, evt Focal i samme kategori. De får kjempetester. Men, så vidt jeg kan huske så har begge mer presens i diskantområdet. Jeg kan ta feil her. R1 vil aldri gi deg lyttetretthet. Den er alltid overraskende. Selv etter 6 år klarte de å forbause meg fra tid til annen.

Den er laidback især med Devialet 200. Kan bli spennende å se hvordan de fungerer med Rotel. Uansett, ikke tenk på om du konkurrerer med meg på brukten. Jeg må uansett selge de jeg har. Har bare ikke fått ut fingeren enda :D

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Horten
    Interessant tråd om dine erfaringer.
    Høyttalere og rom er jo de største bidragsyterene til opplevd lyd.

Siden rommet er nå som det er, og høyttalerene har du jo, så kan man jo eksperimentere litt med plassering, og muligens også gå ukonvensjonelt.
    Vet ikke om du har fått forslaget før, men kunne det vært en ide å sette høyttalerene dine opp på tvers av hjørnet til høyre for TV, aka de står sånn plassert at om man ser midt i mellom de så ser man inn i hjørnet? :unsure:
    -TV++ vil da stå plassert i hjørnet men peke skrått ut i rommet, lytteposisjon uti rommet.

(Og ja, det høres radikalt ut, veldig uvant og kan selvsagt gi noen utfordringer med plassering av møbler++, men synes likevel det er verdt å prøve om mulig)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    41.781
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

Siden rommet er nå som det er, og høyttalerene har du jo, så kan man jo eksperimentere litt med plassering, og muligens også gå ukonvensjonelt.
    Vet ikke om du har fått forslaget før, men kunne det vært en ide å sette høyttalerene dine opp på tvers av hjørnet til høyre for TV, aka de står sånn plassert at om man ser midt i mellom de så ser man inn i hjørnet? :unsure:
    -TV++ vil da stå plassert i hjørnet men peke skrått ut i rommet, lytteposisjon uti rommet.

(Og ja, det høres radikalt ut, veldig uvant og kan selvsagt gi noen utfordringer med plassering av møbler++, men synes likevel det er verdt å prøve om mulig)
    God ide :) Det gjorde jeg i min forrige bolig med Maggies og det funket veldig bra

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.282
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I riktig gamle dager fylte man jo greit opp hjørnet med en CRT-tv. Hva bruker man i dag (ikke si Glava 😬)?

U

Utgatt medlem 28213

Gjest

Det hjelper så lite hvor de står, det er primært signaturen på de. De låter bra der de står. Litt sensitive mot sidevegger, bakvegg går fint. Men det er som sagt hvordan de låter. Og jeg har ikke noen bakvegg for sofa eller stol hvis jeg lar det være på skrått med TV i hjørnet. En god tanke likevel :)

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Horten
    Ja, som nevnt kan det bli litt utfordinger med plassering av andre møbler++ med en sånn plassering som foreslått.
    Men, jeg tror uansett at opplevd lyd fra en høyttaler oftest er inkludert rommet.
    -Om man ønsker å finne ut hvordan høyttalere låter i seg selv, koble de opp ute på plenen/terassen. ;)

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Ja, som nevnt kan det bli litt utfordinger med plassering av andre møbler++ med en sånn plassering som foreslått.
    Men, jeg tror uansett at opplevd lyd fra en høyttaler oftest er inkludert rommet.
    -Om man ønsker å finne ut hvordan høyttalere låter i seg selv, koble de opp ute på plenen/terassen. ;)
    Jeg tror du er inne på noe der, men hvis de ikke liker rommet så er det det samme hvordan de låter på plen.. Har opplevd det samme med stativhøyttalere også. De stod fritt. Det er kun et par DIY, XTZ, og Kef som har fungert her inne. Så kanskje det ikke er rommet likevel :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.282
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er ørene det er noe galt med altså? Da er vi to!
    Spøk til side: Jeg har til gode å treffe en hififolk som ikke har en eller annen personlig preferanse som må tilfredsstilles, og i de fleste tilfeller har preferansen med høyttalernes powerrespons, rom, og plassering å gjøre.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Horten
    Ja det er jo kombinasjon av høyttalere, plassering i rommet og selve rommet, pluss dine preferanser som i kombinasjon må stemme.
    Man må finne det man liker, men det kan være litt greier på veien. :cool:

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Ja det er jo kombinasjon av høyttalere, plassering i rommet og selve rommet, pluss dine preferanser som i kombinasjon må stemme.
    Man må finne det man liker, men det kan være litt greier på veien. :cool:
    Jeg fikk endelig plasser de slik at sidevegg ikke forstyrret de så mye. Da gikk det greit, men som vi vet så har alle høyttalere en signatur, enten liker du den eller ikke. Hvis du liker enorme Klipsch, så er kanskje ikke Kef LS50 din greie. Og omvendt. Jeg tror det er primært der skoen trykker. :)

TM7

Medlem
    Ble medlem
    01.04.2022
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Disse høyttalerene fra Buchardt får gode reviews rundt omkring og er heller ikke av de største. Har ikke hørt de selv men med den waveguiden har den blant annet god spredning. Lydsignaturen kan jeg ikke uttale meg om :)

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Disse høyttalerene fra Buchardt får gode reviews rundt omkring og er heller ikke av de største. Har ikke hørt de selv men med den waveguiden har den blant annet god spredning. Lydsignaturen kan jeg ikke uttale meg om :)

Hei, takk for innspill, men jeg er ikke ute etter en aktiv høyttaler, jeg har allerede bestemt meg for hvilke høyttalere jeg ønsker. :)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.308
    Torget vurderinger
    1
    Et annet punkt er også AMT, der må man ha de i ørehøyde for å få best resultat. Slenger man seg nedpå sofaen så gir det ikke helt den samme lyden og AMT fungerer best for aktiv lytting sånn sett. Med spredning som er blitt nevnt før, så er nok Kef mye enklere.

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Et annet punkt er også AMT, der må man ha de i ørehøyde for å få best resultat. Slenger man seg nedpå sofaen så gir det ikke helt den samme lyden og AMT fungerer best for aktiv lytting sånn sett. Med spredning som er blitt nevnt før, så er nok Kef mye enklere.
    Jeg skrudde opp spiksene bak, så det er ikke noe problem :)

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Men ja, coax/uniq fungerer veldig godt for mitt bruk. Jeg bruker jo Kef LS50 nå :)

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    @Kathrine: hvordan opplever du diskanten på de ulike KEF-modellene?

mvh
    Proffen
    Egentlig slik at du ikke legger merke til de, kanskje LS 50 til tider kan være litt på. På ref 1 synes jeg det gikk veldig i ett med mellomtonen, og aldri påtrengende. Jeg blir heller ikke sliten av LS50, men jeg har sett tester de mener det.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.919
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egentlig slik at du ikke legger merke til de, kanskje LS 50 til tider kan være litt på. På ref 1 synes jeg det gikk veldig i ett med mellomtonen, og aldri påtrengende. Jeg blir heller ikke sliten av LS50, men jeg har sett tester de mener det.
    Ok.
    Måtte bare spørre, fordi det jo er aluminiumsdome, så vidt jeg kan se - og noen ganger har de en lydsignatur som ikke passer alles ører.....

mvh
    Proffen

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Ok.
    Måtte bare spørre, fordi det jo er aluminiumsdome, så vidt jeg kan se - og noen ganger har de en lydsignatur som ikke passer alles ører.....

mvh
    Proffen
    Ja, det har jo vært et problem for mange produsenter, men det høres ikke slik ut med Kef nå i dag.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn