Det er ikke så mange målinger eller dokumentasjon av rørforsterkere i denne tråden. Jeg gravde frem et par jeg gjorde for en 8 -10 år siden i forbindelse med at jeg bygget en Singelended 13e1 forsterker.
Denne forsterkeren har regulerte spenninger til anoder og g2 og til g1 i utgangsrøret. Det er separate trafoer til hver enkelt forsyningskrets og høyspenningen er rørlikerettet til choke input, deretter rør regulert. Inngangsrøret er e282f drevet som pentode med uavkoplet katodemotstand. Det er plate to grid feedback for å linearisere utgangsrøret og dette senker indre motstand til rundt 400 ohm. En av de fine tingene med denne løsningen er at feedbacksløyfen ikke krysser utgangstrafoen. Med økende grad av feedback i denne kretsen stiger bla kravene til driveren. Jeg tror jeg landet på ca 13% som en fornuftig "tradeoff". Utgangstrafoen i denne målingen er en custom Monolith Magnetics trafo 3000: 8 ohm. responsen er rimelig flat
Det er en måling av støy på utgangen, en ved 2w ut ( nivået ampen gjerne spilte på til daglig med høyttalerene jeg hadde da), og en måling ved 24,5 W ut.
Disse målingene er gjort med en resistiv last.
Dette lagt ut fordi jeg tenker det er en grei illustrasjon av hva en kan vente av en god, men langt ifra enestående rørforsterker. Den er stille nok og forvrengningsfri nok ved de nivåene den oftest opererer. Det gir ingen mening (for meg ) å bruke en rørforsterker utenfor "komfortsonen". Likeså gir det heller ingen mening å sette en rørforsterker foran en høyttaler som er designet for å bli drevet av en zout nær null forsterker
Kretsløsningen er en variant av den som O.H Shade beskrev i forbindelse med lanseringen av en beampentode i 1938 altså 83 år gammel teknologi. Ny teknologi søker gjerne å finne løsninger der gårsdagens ikke strakk til. Det er jo bare å løfte hodet å se seg rundt: har verden stått stille i 83 år ? Noe annet område der nesten 100 år gammel teknologi er non plus ultra ? Sammenlikne de vedlagte målingene med noen av de målingene av moderne forsterkere som er vist i tråden. Det har skjedd ganske mye!
Allikevel så er det noen ting jeg undrer meg over...
Hvorfor låter fioliner dårlig med modulus 86 her?
Bassengjengivelsen er på mange måter bedre , så det er ikke så enkelt som at en forsterker fungerer bedre på alt. Det er gitt noen inputs (takk Asbjørn vedr impedansevariasjoner i ht ) som jeg skal kikke på.
Tilslutt et kort resyme av noe jeg jobbet med i fjor høst. I en forforsterker til en venn var gainet alt alt for høyt og han satte den igjen her. I forbindelse med at jeg bygget den om sammenliknet vi 4-5 forskjellige trioder. Ingen vesentlige forskjeller målemessig men rimelig stor forskjell i lyd.
Denne øvelsen kommer jeg til å gjenta, mer systematisk, for å se om jeg klarer å finne en forklaring.