Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Utfordring! kom med et forslag på integrert forsterker klasse D til Klipsch La Scala og andre lettdrevne horn.
    Gato fungerte ikke, Specs fungerer nok bra. Ikke gå løs på høyttalere men kom med forslag! utfordrere er Mastersound, PrimLuna,Leben,Pass etc ?
    Venter ?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ok, kom med bevisene... Ikke reklamematerialer men faktiske beviser.
    Bevis for hva?

    Hvis det er spørsmålet om nøyaktige høyttalere du ønsker bevis for, sjekk ASRs Klippel-baserte målinger. Genelec, Neumann, KEF og Dynaudio på topp. Alle med fullstendig eller utstrakt bruk av klasse D.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Skjønner ikke dem som hevder klasse D ikke duger i de beste oppsettene. De mest nøyaktige høyttalerne, som naturligvis er aktive, har da allerede gått over til klasse D for flere år siden. Begge deler er fakta og kan bevises, så hvor er bevisene for at de som ønsker de beste oppsettene unngår klasse D?
    Best? Er det bedre en bra og litt dårligere enn bedre enn best? Hva med glimrende? Er det bedre eller dårlige enn supert? Best farge da? Eller linearitet? Eller er det følsomhet? Spredningskontroll? Formgivning? Tyngst eller lettest?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Best? Er det bedre en bra og litt dårligere enn bedre enn best? Hva med glimrende? Er det bedre eller dårlige enn supert? Best farge da? Eller linearitet? Eller er det følsomhet? Spredningskontroll? Formgivning? Tyngst eller lettest?
    Se svaret ovenfor hvor jeg viser jeg til standardiserte målinger.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke dem som hevder klasse D ikke duger i de beste oppsettene. De mest nøyaktige høyttalerne, som naturligvis er aktive, har da allerede gått over til klasse D for flere år siden. Begge deler er fakta og kan bevises, så hvor er bevisene for at de som ønsker de beste oppsettene unngår klasse D?
    Kan man dokumentere at en liten knert av en høyttaler med klasse D er mer nøyaktig enn en svær horn-rigg med rørforsterkere kalibrert til like god frekvensrespons som knerten? Det blir jo en øvelse i å velge sine målinger og definisjoner med omhu begge veier.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis det er spørsmålet om nøyaktige høyttalere du ønsker bevis for, sjekk ASRs Klippel-baserte målinger.
    Du blander dropsene. Hva har klasse D med saken å gjøre? Nøyaktighet forutsetter ikke klasse D. Det er i bestefall praktisk, sannsynligvis bare kosteffektivt for produsent.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kan man dokumentere at en liten knert av en høyttaler med klasse D er mer nøyaktig enn en svær horn-rigg med rørforsterkere kalibrert til like god frekvensrespons som knerten? Det blir jo en øvelse i å velge sine målinger og definisjoner med omhu begge veier.
    Vel, nå lager jo en av disse produsentene høyttalere fra 2 til 200 kg (pr. stk.) og det er ingen grunn til å tro at nøyaktigheten blir dårligere med større og dyrere høyttalere når alle modeller følger samme designprinsipp.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Du blander dropsene. Hva har klasse D med saken å gjøre? Nøyaktighet forutsetter ikke klasse D. Det er i bestefall praktisk, sannsynligvis bare kosteffektivt for produsent.
    Målingene gjenspeiler det faktum at hvis man ønsker presise høyttalere, har forsterkerteknologi ikke så mye med den saken å gjøre - bortsett fra rør som er omtrent like transparente som forsterkerne i en knøttliten Apple-høyttaler.

    Målingene viser også at hvis man har ambisjoner om å lage de mest nøyaktige høyttalerne i verden, står ikke klasse D i veien for en slik ambisjon.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Målingene gjenspeiler det faktum at hvis man ønsker presise høyttalere, har forsterkerteknologi ikke så mye med den saken å gjøre - bortsett fra rør som er omtrent like transparente som forsterkerne i en knøttliten Apple-høyttaler.

    Målingene viser også at hvis man har ambisjoner om å lage de mest nøyaktige høyttalerne i verden, står ikke klasse D i veien for en slik ambisjon.
    Du har vel egentlig aldri prøvd å implementere rør i et oppsett, har du? Hva vet du egentlig som er mulig med en smule innsats og motivasjon? Det er lett å falle for fristelsen og kaste seg på effektiviseringsbølgen mange her tror en hobby burde dreie seg om. Men det er vel til syvende og sist sluttresultatet som teller er det ikke. Ihvertfall så lenge hver og en betaler for det selv.

    Nei, din opprinnelige påstand er ikke bevist med en liste øretelefoner på stativ, da implementering er essensielt for å utnytte påstått nøyaktighet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vel, nå lager jo en av disse produsentene høyttalere fra 2 til 200 kg (pr. stk.) og det er ingen grunn til å tro at nøyaktigheten blir dårligere med større og dyrere høyttalere når alle modeller følger samme designprinsipp.
    Neida, det er ingen grunn til å tro det. Men det er jo ingen grunn til å anta at dataene vil være like nøyaktige på de utvalgte målingene der heller?

    Uansett, poenget mitt er at den standarden som du viser til handler om tonalitet alene, som selvfølgelig er god nok til å gi pekepinn på om høyttalere er gode eller dårlige, men er den virkelig god nok til å si hvilke høyttalere som er mest nøyaktig/tro mot kilde/transparent?

    Jeg mener at den ikke er det fordi at man før eller senere når et punkt hvor tonaliteten er god nok til at andre ting får en mye større betydning for å ta steget nærmere absolutt nøyaktighet. Et eksempel på et spørsmål verdt å stille seg er om det skal anses som mer nøyaktig med en høyttaler med bedre frekvensrespons, men som har en konstruksjon/spredning som uansett vil gi en gulvkansellering på en haug med dB kontra en høyttaler som er litt mer ujevn, men som har konstruksjon som unngår hele problemstillingen?

    Er det bedre med cardioide som sørger for bedre spredningskontroll, men som gir høyere forvrengning i øvre bass/nedre mellomtone som følge av det?

    Slik jeg ser det er det alle disse rare avveiningene som gjør hobbyen spennende, moro, variert og interessant. Spørsmål uten klare svar er irriterende, men et ikke desto mindre et faktum i vår hobby.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Skjønner ikke dem som hevder klasse D ikke duger i de beste oppsettene. De mest nøyaktige høyttalerne, som naturligvis er aktive, har da allerede gått over til klasse D for flere år siden. Begge deler er fakta og kan bevises, så hvor er bevisene for at de som ønsker de beste oppsettene unngår klasse D?
    1618518381206.png

    Sistemann sier vel omtrent ''..å nei.....de hadde rett...''
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Du har vel egentlig aldri prøvd å implementere rør i et oppsett, har du? Hva vet du egentlig som er mulig med en smule innsats og motivasjon? Det er lett å falle for fristelsen og kaste seg på effektiviseringsbølgen mange her tror en hobby burde dreie seg om. Men det er vel til syvende og sist sluttresultatet som teller er det ikke. Ihvertfall så lenge hver og en betaler for det selv.

    Nei, din opprinnelige påstand er ikke bevist med en liste øretelefoner på stativ, da implementering er essensielt for å utnytte påstått nøyaktighet.
    Har bare prøvd rør i phonoleddet. Hørte ikke noen forskjell som tilsa at dette er «rørlyd».

    Det er sikkert fullt mulig å få til veldig god lyd med rør i selve forsterkerleddet, men det er ikke den enkleste veien til godlyden. Viktigere: Rør kan også stå i veien for god lyd hvis man er uheldig eller inkompetent. De fleste forbrukere er naturligvis inkompetente i spørsmål om elektronikk og akustikk.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Målingene gjenspeiler det faktum at hvis man ønsker presise høyttalere, har forsterkerteknologi ikke så mye med den saken å gjøre - bortsett fra rør som er omtrent like transparente som forsterkerne i en knøttliten Apple-høyttaler.

    Målingene viser også at hvis man har ambisjoner om å lage de mest nøyaktige høyttalerne i verden, står ikke klasse D i veien for en slik ambisjon.
    Du er en av de som ikke evner og svare på mitt spørsmål og du kan helker ikke forklare hvorfor flere liker Klipsch hjemme i stua kontra Genelec!
    Eller hvorfor låter horn og rør/hybrid/klasse A bedre i mine ig andres ører enn Kii Three,Dynaudio x60 ?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Neida, det er ingen grunn til å tro det. Men det er jo ingen grunn til å anta at dataene vil være like nøyaktige på de utvalgte målingene der heller?

    Uansett, poenget mitt er at den standarden som du viser til handler om tonalitet alene, som selvfølgelig er god nok til å gi pekepinn på om høyttalere er gode eller dårlige, men er den virkelig god nok til å si hvilke høyttalere som er mest nøyaktig/tro mot kilde/transparent?

    Jeg mener at den ikke er det fordi at man før eller senere når et punkt hvor tonaliteten er god nok til at andre ting får en mye større betydning for å ta steget nærmere absolutt nøyaktighet. Et eksempel på et spørsmål verdt å stille seg er om det skal anses som mer nøyaktig med en høyttaler med bedre frekvensrespons, men som har en konstruksjon/spredning som uansett vil gi en gulvkansellering på en haug med dB kontra en høyttaler som er litt mer ujevn, men som har konstruksjon som unngår hele problemstillingen?

    Er det bedre med cardioide som sørger for bedre spredningskontroll, men som gir høyere forvrengning i øvre bass/nedre mellomtone som følge av det?

    Slik jeg ser det er det alle disse rare avveiningene som gjør hobbyen spennende, moro, variert og interessant. Spørsmål uten klare svar er irriterende, men et ikke desto mindre et faktum i vår hobby.
    Målingene jeg viste til er fra ASR og er basert på Toole/Harman. Mange bruker det miljøet som en referanse i faglige spørsmål om lyd (verdt å merke seg at jeg ikke gjør det helt uforbeholdent og ble kastet ut av ASR da jeg stilte kritiske spørsmål til Toole).

    Du reiser gode spørsmål om det er mer i benevnelsen «god lyd» enn det Toole/Harman har avdekket. Ja, jeg tror det er mer i benevnelsen «god lyd» enn Toole/Harman sier. Men da er det verdt å merke seg at den som har gått over til klasse D for lengst, også er den eneste i lydbransjen som for tiden snakker om «slow listening» på et mer vitenskapelig vis.

    Klasse D er allerede sota på spesifikasjoner før vi ser på pris, størrelse osv. Sånn sett er klasse D et trygt valg i 2021.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Slik jeg ser det er det alle disse rare avveiningene som gjør hobbyen spennende, moro, variert og interessant. Spørsmål uten klare svar er irriterende, men et ikke desto mindre et faktum i vår hobby.
    Stemmer veldig i på dette, for meg er stereo et eksempel på "open ended problem". Velg et konsept og få positive og negative følger på kjøpet. Hvis det skulle være slik at det er en vei, og bare en vei som er riktig - da hadde jeg funnet på noe annet å bedrive.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har bare prøvd rør i phonoleddet. Hørte ikke noen forskjell som tilsa at dette er «rørlyd».

    Det er sikkert fullt mulig å få til veldig god lyd med rør i selve forsterkerleddet, men det er ikke den enkleste veien til godlyden. Viktigere: Rør kan også stå i veien for god lyd hvis man er uheldig eller inkompetent. De fleste forbrukere er naturligvis inkompetente i spørsmål om elektronikk og akustikk.
    Hvem vil ha det "enkelt" ? Du fremstår som lat, og ingen entusiast for annet enn for et visst sauna-merke.. "Naturligvis inkompetente" - nå måtte jeg nesten le. Tenke å ta sine medlidne innen hobbyen over en kam.. Tror du skal ta deg en bolle og holde deg til å skrive finansskriblerier en periode fremover ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Du er en av de som ikke evner og svare på mitt spørsmål og du kan helker ikke forklare hvorfor flere liker Klipsch hjemme i stua kontra Genelec!
    Eller hvorfor låter horn og rør/hybrid/klasse A bedre i mine ig andres ører enn Kii Three,Dynaudio x60 ?
    Kanskje du kan forklare hvorfor flere har Cervin Vega i de norske stuer enn Klipsch? Det er også de beste høyttalerne i manges ører..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvem vil ha det "enkelt" ? Du fremstår som lat, og ingen entusiast for annet enn for et visst sauna-merke.. "Naturligvis inkompetente" - nå måtte jeg nesten le. Tenke å ta sine medlidne innen hobbyen over en kam.. Tror du skal ta deg en bolle og holde deg til å skrive finansskriblerier en periode fremover ;)
    Jeg skrev at de fleste forbrukere naturligvis er inkompetente i spørsmål om elektronikk og akustikk. Aner ikke hvordan du kan sannsynliggjøre at over 50% av forbrukerne er kompetente innenfor elektronikk- og akustikkfaget.

    Og vennligst diskuter sak og ikke begå ad hominem.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Hvor stor andel av det norske folk spiser Grandiosa og Taco? Antall utøvere i slike ekstremsporter sier ingen ting om kvaliteten på saker & ting. Samme gjelder for hifi.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvor stor andel av det norske folk spiser Grandiosa og Taco? Antall utøvere i slike ekstremsporter sier ingen ting om kvaliteten på saker & ting. Samme gjelder for hifi.
    Grandiosa er kanskje den beste frossenpizzaen fra Stranda, prisen tatt i betraktning.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Kanskje du kan forklare hvorfor flere har Cervin Vega i de norske stuer enn Klipsch? Det er også de beste høyttalerne i manges ører..
    Nå ligger vel det litt pris der også så det var ikke noe svar men det er få CV i Norske hjem kontra Klipsch. Tenk deg at Klipsch eiere hadde hvert så smarte og tatt en lytt på Genelec! da hadde det hvert lite Klipsch i norske hjem 😂
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du er en av de som ikke evner og svare på mitt spørsmål og du kan helker ikke forklare hvorfor flere liker Klipsch hjemme i stua kontra Genelec!
    Eller hvorfor låter horn og rør/hybrid/klasse A bedre i mine ig andres ører enn Kii Three,Dynaudio x60 ?
    Jeg har svaret jeg, men du vil ikke like det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    " Har ikke rørt en slik på over 30 år. Strandaprodusert er forvrengning av originalproduktet slik de vil den skal smake. "

    Kanskje det er rør i noen av maskinene?? :cool:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke rørt en slik på over 30 år. Strandaprodusert er forvrengning av originalproduktet slik de vil den skal smake.
    Spiste en del som student. 9,90 på Rema. Funka greit det. For de fleste ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    " Har ikke rørt en slik på over 30 år. Strandaprodusert er forvrengning av originalproduktet slik de vil den skal smake. "

    Kanskje det er rør i noen av maskinene?? :cool:
    Det ville kanskje krydret den litt og gitt den smak? Mener å huske pappskive med dvaske paprikaspor var dommen. Tror jeg endte opp med å spise eska da den smakte mest. Og så var den dønn lineær.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Håper ikke du har samme innstilling til lyd som hobby (jeg unnlater det billige poenget)
    Absolutt. HIFI må ikke få bli en interesse som utelukker studenter og folk med trang økonomi. Jeg synes HIFI er best om folk får lov til å forfølge interessen uten at andre skal bestemme for dem hva som er innafor eller utafor.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Fattern hadde en bekjent på gamle Nora Industrier så jeg fylte fryseren på hybelen med billig Grandis en gang tidlig på 90 tallet. Har ikke gått lei...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fattern hadde en bekjent på gamle Nora Industrier så jeg fylte fryseren på hybelen med billig Grandis en gang tidlig på 90 tallet. Har ikke gått lei...
    30 år gamle Pizzaer? Du spiser dem mens du sitter på do antar jeg?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Absolutt. HIFI må ikke få bli en interesse som utelukker studenter og folk med trang økonomi. Jeg synes HIFI er best om folk får lov til å forfølge interessen uten at andre skal bestemme for dem hva som er innafor eller utafor.
    Gjelder utsagnet også klasse D?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Absolutt. HIFI må ikke få bli en interesse som utelukker studenter og folk med trang økonomi. Jeg synes HIFI er best om folk får lov til å forfølge interessen uten at andre skal bestemme for dem hva som er innafor eller utafor.
    Fullstendig enig selv om grandis-analogien for meg blir som ørepropper fra select.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Absolutt. HIFI må ikke få bli en interesse som utelukker studenter og folk med trang økonomi. Jeg synes HIFI er best om folk får lov til å forfølge interessen uten at andre skal bestemme for dem hva som er innafor eller utafor.
    Jeg gjør mitt beste for å vekke interessen hos mine elever. Omtrent hvert år popper det en spire eller to ut av Kongsberg VGS.
    Vi starter med 2x6W chip amp med råtten lyd. De interesserte går gradene til en brukandes 2x100W A/B. For et par år siden var det en som bygde et fullt 3-veis system med DSP og aktiv drift. Det eneste han kjøpte ferdig var DSP. Det var seriøse saker og låt svært bra.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Har ikke rørt en slik på over 30 år. Strandaprodusert er forvrengning av originalproduktet slik de vil den skal smake.
    Er egentlig en veldig god analogi.
    Ferdigretter. Smak deg gjennom alle variantene av ferdig-pizza og finn din favoritt. Krydre den med kabler og strømrens (topping og dressing)
    og argumenter med at de som lager sin egen pizza fra bunnen ikke har skjønt noenting.
    Lage sin egen pizza liksom - Ha Ha - hva skulle du basere den på liksom?
    Rene produkter, som du krydrer selv? ha ha :ROFLMAO: - smaker ikke like godt som de jeg har kjøpt!
    På Stranda kan de virkelig rør - ehh.. Pizza.
    De vet hva folket vil ha Og som vi vet: Folket har rett.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Er egentlig en veldig god analogi.
    Ferdigretter. Smak deg gjennom alle variantene av ferdig-pizza og finn din favoritt. Krydre den med kabler og strømrens (topping og dressing)
    og argumenter med at de som lager sin egen pizza fra bunnen ikke har skjønt noenting.
    Lage sin egen pizza liksom - Ha Ha - hva skulle du basere den på liksom?
    Rene produkter, som du krydrer selv? ha ha :ROFLMAO: - smaker ikke like godt som de jeg har kjøpt!
    På Stranda kan de virkelig rør - ehh.. Pizza.
    De vet hva folket vil ha Og som vi vet: Folket har rett.
    Har lagd mye pizza selv, men fant ut etter noen år med mye testing at en del av «hemmeligheten» ligger i varmen, og varmen klarer man ikke å kontrollere på et kjøkken eller en stor utegrill hjemme. Resultatet kan bli ok, men ikke godt nok. Den beste pizzaen får man på enkelte restauranter.

    Jeg regner med å kjøpe denne boken når den kommer: https://modernistcuisine.com/books/modernist-pizza/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn