Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selv i dag er det veldig få forsterkere som måler så bra at de kan regnes som lydmessig transparent. Det er f.eks ikke mange forsterkere som har passert før og etter testen til svenske LTS, som er en test som fokuserer nettopp på om en komponent gir hørbar farging eller ikke.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Mente ikke de at en gammel NAD 208 var "perfekt"? BJ.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Mange interessante betraktninger i denne tråden. Rørforsterkere synes jeg på sitt beste tilføre kropp, størrelse og nyanser til et oppsett som ellers blir tynt, smått og klinisk. I tillegg er det unektelig stemningsfullt. På sitt verste er det ustabilt, støyende og grøtete.At noen velger, og lykkes med, rør er utmerket.

    Selv er jeg i «transistor som måler best mulig» klubben. Krydder, i den grad det trengs, foretrekker jeg å legge andre steder, i form av eksempelvis pickup eller forskjellige DAC’er. Har man rør med egenlyd flere forskjellige steder synes jeg det blir vanskelig å vite hva som gjør hva, og få til reell oppgradering - ikke kun sideveis forflytning.

    For min del blir jeg aldri helt klok på dette med målinger. Har hørt transistor oppsett som måler bra, men hvor musikere og instrumenter høres ut som miniatyrer. Småskalalyd ødelegger illusjonen.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Inntrykket mitt er vel at for mange Hifi-produsenter blir det et kompromiss mellom transparens og tuning/krydring av lyd. Det å konstruere f.eks. en forsterker som er opp mot 100% transparent er både vanskelig og dyrt. Kompromisset blir å lage den så transparent som budsjettet tillater, og deretter tune lyden i en ørevennlig retning. Problemet er vel at markedet for Hifi er såpass lite at man ikke får den samme trickle-down effekten som for andre typer produkter som mobiltelefoner, hvor dagens budsjettmodell er like bra som toppmodellen for to år tilbake. Selv om man nå kanskje ser en forandring med f.eks. NAD M33 som ser ut til å snu litt om på pris/ytelse forhold.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Inntrykket mitt er vel at for mange Hifi-produsenter blir det et kompromiss mellom transparens og tuning/krydring av lyd. Det å konstruere f.eks. en forsterker som er opp mot 100% transparent er både vanskelig og dyrt. Kompromisset blir å lage den så transparent som budsjettet tillater, og deretter tune lyden i en ørevennlig retning. Problemet er vel at markedet for Hifi er såpass lite at man ikke får den samme trickle-down effekten som for andre typer produkter som mobiltelefoner, hvor dagens budsjettmodell er like bra som toppmodellen for to år tilbake. Selv om man nå kanskje ser en forandring med f.eks. NAD M33 som ser ut til å snu litt om på pris/ytelse forhold.
    I et HiFi marked som er dominert av Taste-Fi så er det også noe begrenset gjennomslagskraft i å selge en «perfekt» forsterker. Mht «systemintegrasjonen» i de tusen hjem så er det også langt fra sikkert at en «perfekt» forsterker er «bedre» enn en mer imperfekt forsterker som kanskje samspiller bedre med det øvrige husalteret, lytterommet og lytterens forventninger/preferanser.

    mvh
    KJ
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Likevel slår det meg at mange Hifi-produsenter profilerer seg på en slags house-sound. Et slags type lyd som man ønsker skal forbindes med ens egne produkter. Og som gjerne skal forsterkes gjennom den visuelle utformingen av produktene. Slik som f.eks. McIntosh sounden forsterkes gjennom sin særegne design.
    Ah, ja liker det :). Devialet er skinnende blank, ren bred og dyp. Magico oser av kjølig kvalitet og presisjon. Det er gøy med ulike house-sound og at vi liker det forskjellig. Det som derimot gjør hobbyen vår så kompleks er at opptakene varierer i alle mulige retninger og kuriositeter. I ytterste konsekvens passer hver enkelt plate til forskjellige oppsett.

    Til spørsmålet ditt så tror jeg at det finnes mange produsenter som mer enn gjerne hopper på seneste utvikling, samtidig som noen sverger til det nostalgiske. Jeg hyller mangfoldet og at det finnes flere veier til musikknytelse. Men himla så dyrt det har blitt!!
     
    Sist redigert av en moderator:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det er vel først og fremst proff-markedet som er målgruppen for de største produsentene som uttalt bryr seg mest om dokumenterbar signalmessig transparens fremfor krydder og huslyd. Jeg kommer f.eks på Bryston og i enda større grad Benchmark. Det virker som om at det for hjemmemarkedet, som i stor grad ikke er i stand til å vurdere det tekniske, er lettere å selge produkter via en god histore, følelser og nostalgi fremfor iskalde tekniske måledata.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    " følelser og nostalgi fremfor iskalde tekniske måledata " - temmelig tåpelig når disse parametre blir satt opp imot hverandre som om det er noen sannhet.. Det ene ekskluderer ikke det andre, selvom det er litt mye å fatte for enkelte..
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    " følelser og nostalgi fremfor iskalde tekniske måledata " - temmelig tåpelig når disse parametre blir satt opp imot hverandre som om det er noen sannhet.. Det ene ekskluderer ikke det andre, selvom det er litt mye å fatte for enkelte..
    Jeg må innrømme at jeg overhodet ikke greier å koble det du snakker om her opp mot det jeg skriver i innlegget mitt. Er humøret dårlig i dag? :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg må innrømme at jeg overhodet ikke greier å koble det du snakker om her opp mot det jeg skriver i innlegget mitt. Er humøret dårlig i dag? :)
    På ingen måte. Du får lese en gang til. "Følelser og iskalde ( wtf?) tekniske måledata" er ingen motsetning nødvendigvis.. Snarere tvert imot, vi vil alle ha best mulig ytelse for de subjektive kjøp som har gode objektive data..
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    ... Det som derimot gjør hobbyen vår så kompleks er at opptakene varierer i alle mulige retninger og kuriositeter. I ytterste konsekvens passer hver enkelt plate til forskjellige oppsett. ...
    For de fleste av oss som liker litt flere enn en håndfull plater og ønsker et husalter som fikser alt uten spesiell betoning eller favorisering (eller det motsatte) av enkelte musikkproduksjoner, så kunne en forledes til å forvente at dette ledet til en større konvergens mot hifi-idealene, men likevel slik at husalteret er rikelig utstyrt med funksjonelle verktøy for å «krydre» musikkhermetikken etter behov og lyttesituasjon mm (dvs tonekontroller og loudness-kontroller, kanskje til og med «fuzz-pedal»). Men hifi-idealene har kanskje heller blitt gradvis «svekket» som rette snor de seneste nær 30-40 årene?

    Mvh
    KJ
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Etter å ha lånt bort min 2,5 Watts glødende kamerat etter rundt 10 år måtte jeg erstatte den med en 50 Watts Sveitser med navn Goldmund.
    Litt mer detaljer i Goldmund og og mer korrekt, men ikke mye forskjell. Dette med Tamura F475 billigste og minste trafoer på utgangen og Mundorf Sølv i olje kondensatorer i signalvegen på min E235Lforsterker. Lenge siden den ble bygget. ( Kondisene er bedre nå )
    Vil tro begge er "gode forsterkere" , men mindre forskjellige enn forventet. For Goldmund er nok dette en Billigforsterker, men de ofret en JOB kopling på denne. Strømforsyningen kunne hatt mer fokus, men av en eller annen grunn har jeg lagt merke til at Sveitsere ikke bruker mer kapasitans enn minimum. ( mulig dette gir mer dynamikk i lyden? ) BJ.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    " følelser og nostalgi fremfor iskalde tekniske måledata " - temmelig tåpelig når disse parametre blir satt opp imot hverandre som om det er noen sannhet.. Det ene ekskluderer ikke det andre, selvom det er litt mye å fatte for enkelte..
    Enig.

    Følelse gir meg mye, men det er klart at det skal høres bra ut også. Selv har jeg rør, gamle mekaniske klokker og en over 40 år gammel (og i utgangspunktet) utdatert bil.

    Hvis målet med livet mitt var å ha den mest nøyaktige klokken, ville jeg kjøpt en smartklokke. Har jeg lyst på en? Nei.

    Hvis målet var å ha en bil som gjorde null til hundre raskere enn alt annet? Tesla. Har jeg lyst på en? Nei.

    For min del, så er følelsen, både når det gjelder lyd, mekanikk og kjøreopplevelse, viktig.

    Sofaen jeg sitter i nå, er det verdens beste sofa å sitte i? Nei, men den ser bra ut, og jeg sitter ikke vondt.

    En verden hvor alt går ut på å ha det som på papiret er det beste, er for meg en kjedelig verden.

    Gleden det gir meg å kjøre rundt i noe gammelt godt tyskt håndverk, som bråker og rister; perfekt. Lyden fra rør, pre og effekt, perfekt. Alt selvfølgelig subjektivt, og jeg har full forståelse for de som mener noe annet.

    For meg, er lyden på sitt beste, når det i mitt anlegg er analogt fra a til å (og ja, jeg vet at det meste yngre enn 40 år er mikset digitalt, men det får jeg ikke gjort noe med). Dersom jeg en dag skulle slutte å bli interessert i Hi-Fi, så ja, da kanskje jeg kjøper meg noe bra Kina mikk-makk som jeg egentlig ikke bryr meg om. Mest sannsynlig gjemmer jeg det også bort i et skap, slik at jeg slipper å se at det er der. Også kaster jeg det et par år etterpå fordi det kommer noe nytt på markedet som måler bedre.

    Frem til det eventuelt skjer, koser jeg meg med gammelt tysk og sveitsisk spikerstål og rørforsterkere. Jeg kommer også til å modifisere og forbedre gamle og håpløst utdaterte teknologier, for å få det til å bråke litt mer, svinge litt bedre, gå litt bedre, høres litt bedre ut og se mye bedre ut, selv om jeg vet at det ikke vil kunne konkurrere med nyere teknologier på papiret.

    Hvorfor? Fordi det er så sinnsykt mye morsommere med en gammel Porsche som gjør null til hundre på seks sekunder enn en Tesla som gjør det på 3. Etter min mening.

    Det skal også nevnes at både bil, klokker og platespiller er eldre enn det jeg selv er.

    Jeg er glad for at mennesker driver teknologien videre, slik at jeg kan ta nytte av de fremskrittene som er gjort, og blir gjort hver dag. Jeg er glad for at det kommer elbiler som kan ta meg og familien min til fjells på en sikrere, mer økonomisk og miljøvennlig måte.

    Men kommer jeg til å ligge våken på natten og drømme om en kinesisk smartklokke, en fransk DAC eller amerikansk elbil?

    Neppe.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    På ingen måte. Du får lese en gang til. "Følelser og iskalde ( wtf?) tekniske måledata" er ingen motsetning nødvendigvis.. Snarere tvert imot, vi vil alle ha best mulig ytelse for de subjektive kjøp som har gode objektive data..
    Jeg er helt enig i at det er en falsk motsetning i "følelser og nostalgi fremfor iskalde tekniske måledata" Likevel er det en påstått motsetning som forfektes av mange, hifi-skribenter, produsenter, selgere, kunder, og her inne på HFS. Her inne er det ofte en forsvarstale for hvorfor en foretrekker/liker noe som ikke måler «bra». Det er underforstått at «perfekte» «målemonstre» er kjedelig og uengasjerende. Jf at livet er for kort for kjedelig HiFi ...

    Nostalgi-Fi er også en undervurdert øvelse, jf. vintage avdelingen. Musikk og hifi var jo mye morsommere i ungdomstiden, selv på et heller middelmådig husalter, og mange HiFi-drømmer fra ungdomstiden lever fortsatt ...

    mvh
    KJ
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    På ingen måte. Du får lese en gang til. "Følelser og iskalde ( wtf?) tekniske måledata" er ingen motsetning nødvendigvis.. Snarere tvert imot, vi vil alle ha best mulig ytelse for de subjektive kjøp som har gode objektive data..
    Det der har fremdeles ikke noe med det jeg skrev i innlegget å gjøre. Les hele setningen du..
    for hjemmemarkedet ... er lettere å selge produkter via en god histore, følelser og nostalgi fremfor iskalde tekniske måledata.
    Eller sagt med t-skje:

    Når Kåre (58) skal kjøpe ny alt-i-ett forsterker, så er mitt inntrykk at sannsynligheten for salg er større om vedkommende får servert velprodusert prosa fra en selger, fremfor et ark med måledata i hånda.

    Ikke akkurat en radikal påstand etter min mening.

    Jeg kan ikke se så mye som en insinuasjon i mitt opprinnelige innlegg på at dette er en allmenngyldig sannhet i alle salgssituasjoner, SPESIELT ikke dersom kunden er en teknisk oppegående hi-fi nerd, noe som representerer en svært liten andel av forbrukermarkedet, eller at det er umulig å kombinere dette.

    Men nå som du nevner det, så greier jeg faktisk ikke å komme på eksempler på sistnevnte kombinasjon. Altså at "blomsterspråkbeskrivelser", nostalgi og state-of-the-art transparens med tilhørende måledata fra produsent er kombinert i samme produkt. Så jeg tar gjerne i mot eksempler på den fronten!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det der har fremdeles ikke noe med det jeg skrev i innlegget å gjøre. Les hele setningen du..


    Eller sagt med t-skje:

    Når Kåre (58) skal kjøpe ny alt-i-ett forsterker, så er mitt inntrykk at sannsynligheten for salg er større om vedkommende får servert velprodusert prosa fra en selger, fremfor et ark med måledata i hånda.

    Ikke akkurat en radikal påstand etter min mening.

    Jeg kan ikke se så mye som en insinuasjon i mitt opprinnelige innlegg på at dette er en allmenngyldig sannhet i alle salgssituasjoner, SPESIELT ikke dersom kunden er en teknisk oppegående hi-fi nerd, noe som representerer en svært liten andel av forbrukermarkedet, eller at det er umulig å kombinere dette.

    Men nå som du nevner det, så greier jeg faktisk ikke å komme på eksempler på sistnevnte kombinasjon. Altså at "blomsterspråkbeskrivelser", nostalgi og state-of-the-art transparens med tilhørende måledata fra produsent er kombinert i samme produkt. Så jeg tar gjerne i mot eksempler på den fronten!
    Dette er fortsatt subjektive betraktninger du gjør deg basert på hva du ØNSKER å tro. Gidder ikke kaste bort tid på et lukket sinn dessverre. Lykke til med din svermerier rundt "fortvilelsens alter" over hvor fælt all ting er med denne hobbyen..
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Selv i dag er det veldig få forsterkere som måler så bra at de kan regnes som lydmessig transparent. Det er f.eks ikke mange forsterkere som har passert før og etter testen til svenske LTS, som er en test som fokuserer nettopp på om en komponent gir hørbar farging eller ikke.
    Har du en link til testen Bjørn?🎶🌞
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror at særlig fascinasjonen for rør og vinyl, men også en del andre "fenomener" i hobbyen vår, er aldersbetinget. I løpet av en generasjon vil nok veldig mange kjøkkenbordprodusenter av denne typen utstyr bortfalle på grunn av alder, og det samme gjelder nok også målgruppen for kjøp. For denne generasjonen er jo rør og vinyl selve referansen hobbyen startet med. For kommende generasjoner er det kanskje klasse D og DACer med spesifikasjoner utover det hørselen er i stand til å fange opp. Jeg vil derfor tro at også forventningene til høykvalitetslyd vil endre seg.
    Det er vanskeleg å spå. Særleg om framtida.....
    Men eg er einig med Marsbuaren i dette at ting kjem til å endre seg. Erfaring vi alt har, syner at iallfall musikksmaken endrar seg frå generasjon. Kvar tid sin mote. Samstundes har vi ei teknologisk utvikling. LPen opna for progrocken sine lange lyttelåtar kunne spelast inn, men og at klassiske verk utan avbrota ein hadde når ein spelte 78-plater. Riaa-standarden vart viktig for auka speletid, rettare frekvensgong og auka lydkvaliteten. Kassettspelar Walkman og høyrelurar av nokolunde kvalitet opna for å lytte til musikk overalt. Strøymetenestene sin lettvinte måte å gjere ting på, gjer at folk kan zappe seg frå refreng til refereng utan å måtte kaste bort tid på låtar som ein ikkje likar.
    Men har utviklinga av avspelingsteknologi hatt noko å seie for musikken? Eg trur avgrensinga av dynamikk som mange av oss hifientusiastar reagerer på, er komen for å bli. Det meste eg høyrer av nyare ting, spesielt på radio, er med mezzoforte som lydstyrke, utan dynamiske variasjonar. Dei som veks opp no, høyrer ikkje anna, og brukar øyrepropper som høgtalarreferanse. Som lærar har eg av og til med klassen heim for å demonstrere skilnaden i lydoppleving på 300 kroners øyreproppelyd og vinyl. Og mange tenåringar har fått ein tankevekkjar, har eg høyrt (dei pratar meg rett nok etter munnen av og til....vi får sjå kva eg finn på når Coronaen tek slutt
    Eg har derimot lite tru på at skilnaden på 0,1 og 0,001% vrenging vil vere avgjerande for dei musiske vala til neste generasjon.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du en link til testen Bjørn?🎶🌞
    Det er ikke en enkelstående test, men det det testes jevnlig og det har foregått i mange år. Eksisterer ikke på nettet. Man må abonnere på bladet. Koster 330 SEK i året inkl frakt.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Selv i dag er det veldig få forsterkere som måler så bra at de kan regnes som lydmessig transparent. Det er f.eks ikke mange forsterkere som har passert før og etter testen til svenske LTS, som er en test som fokuserer nettopp på om en komponent gir hørbar farging eller ikke.
    Har Vera passert denne testen?

    I så fall er det vel bevist at å oppnå lydmessig transparens for en effektforsterker ikke er spesielt dyrt, selv i forsterkere som har nok krefter. Men er det det "vi" vil ha?

    Jeg oppfatter at mange merker som feks Luxman, Accuphase, McIntosh, AudioNote mfl, har veldig store fanskarer. Garantert velfortjent! Vennetrådene er i alle fall veldig entusiastiske. Mye mer entusiasme der enn i vennetråder for "kjedeligere" merker. Man kan jo spørre seg om hvorfor...

    Disse holder salgsvolumene oppe siden fans uansett sjeldent vil bytte merke, det blir nesten som å bytte fotballag (som et svik:oops:). Dermed holdes også bruktprisene oppe, noe som gjør det til et tryggere kjøp enn mer ukjent utstyr som sikkert kan levere ytelse som er minst på høyden. Når det i tillegg spiller bra, ser bra ut, og generelt gir eierne godfølelsen...hvorfor endre strategi da?

    Det er i alle fall enkelt å drive med produktutvikling når "house-sounden" er etablert og akseptert. Det vil være et sjansespill av disse firmaene å utvikle lydmessig helt transparente produkter selv om de garantert er i stand til det. Men da får jo ikke fansen sitt vante krydder, det som gjør at man er blitt en fan. Helt forståelig vil jeg si.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg er no i ferd med å gjere klar til å samanlikne min Vera med Musical Fidelity sine største kommersielle monoblokker, som har like mykje krefter som Vera. Eg har også fått låne forforsterkaren i same serie, så det vert nokre spennande testmorgonar i påska. Skal sjå om eg finn målingar av M8s på nettet. Interessant når begge forsterkaralternativa har tilnærma like mykje krefter, målar godt, og står for ulike konstruksjonsklassar. I tillegg vert det spennande å sjå skilnaden på tre forforsterkarar inn på desse.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har Vera passert denne testen?

    I så fall er det vel bevist at å oppnå lydmessig transparens for en effektforsterker ikke er spesielt dyrt, selv i forsterkere som har nok krefter. Men er det det "vi" vil ha?

    Jeg oppfatter at mange merker som feks Luxman, Accuphase, McIntosh, AudioNote mfl, har veldig store fanskarer. Garantert velfortjent! Vennetrådene er i alle fall veldig entusiastiske. Mye mer entusiasme der enn i vennetråder for "kjedeligere" merker. Man kan jo spørre seg om hvorfor...

    Disse holder salgsvolumene oppe siden fans uansett sjeldent vil bytte merke, det blir nesten som å bytte fotballag (som et svik:oops:). Dermed holdes også bruktprisene oppe, noe som gjør det til et tryggere kjøp enn mer ukjent utstyr som sikkert kan levere ytelse som er minst på høyden. Når det i tillegg spiller bra, ser bra ut, og generelt gir eierne godfølelsen...hvorfor endre strategi da?

    Det er i alle fall enkelt å drive med produktutvikling når "house-sounden" er etablert og akseptert. Det vil være et sjansespill av disse firmaene å utvikle lydmessig helt transparente produkter selv om de garantert er i stand til det. Men da får jo ikke fansen sitt vante krydder, det som gjør at man er blitt en fan. Helt forståelig vil jeg si.
    VA har ikke blitt testet av LTS. Kontaktet de tidlig i 2020 angående test, men vi fikk ikke tilbakemelding. Fulgte opp senere og de skulle ta det opp i rådet. Vi fikk aldri tilbakemelding. Kommer til å purre på de igjen så snart vi får nye kabinetter.
    Men jeg er overbevist om at begge VA forsterkerne vil passere testen deres.

    Det er åpenbart forskjellige meninger om hva man ønsker og spesielt pga at høyttalere og rom varierer så mye.

    Accuphase måler forøvrig veldig bra og har nok veldig lite med egenlyd.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At fanboys har sine favoritter for både det ene og det andre er da slett ikke merkelig, men det er all grunn til å stille spørsmål med det meste av det som påståes å være "utvikling" på forsterkersida, muligens med unntak av D som har hatt en rivende utvikling i de siste åra, og som nå nærmest ser ut util å være kommet dit at det også der blir bare variasjoner av et kjent tema. Klassisk forsterkerteknologi som A-A/B-B er så grundig definert, at med mindre noen finner opp en ny måte for å snu transistorene baklengs, så blir alt variasjoner over svært kjente tema. At det likevel kan være en tiendedel eller noen hundredeler å hente i forhold til forvrengingstall, blir dette likevel å regne som fintuning, - egentlig utvikling er det vel strengt tatt ikke. Nelson Pass' grublerier over gamle og nye transistortyper er vel det nærmaste man kommer reell utvikling, selv om han av og til baserer seg på nærmest antikvariske deler.
    Rørforsterkere er fortsatt basert på gammel, tradisjonell og velkjent dokumentert teknologi, slik at her blir det å kalle det for "utviking" nærmest latterlig. At mange elsker denne antikvariske teknologien over alt annet er både helt greit og forståelig, men utvikling er det definitivt ikke.
    Nå ble det vel slik at det var introduksjonen og påfølgende "kontrollytting" av Vera som i stor grad bragte motsetningene mellom "ren" uforvrengt lyd ala Vera og "rørlyd" inn i dette forum med tungt fokus, for enten vi liker det eller ikke, så er det til slutt mye eller lite forvrenging vi snakker om, - eller i praksis litt eller svært lite. At mange foretrekker en "varmere" type lyd fra rør, som uansett hvordan vi snur og vender på fakta tross alt skyldes forvernging, er både greit og forståelig, - for det låter ofte "s'gu deiligt".... så kan vi diskutere til vi ramler over hva som mest riktig, - for enige blir vi nok aldri..... :cool: Løsningen her kommer kanskje i form av en "HiEnd" fuzz boks, hvor hver og en kan skru seg fram til den lyden man ønsker, men da har vi jo et nytt område for uendelige diskusjoner....

    Oppi dette er det at annet problem som jeg personlig mener er vesentlig mer ødeleggende, og det er prisnivået som en stadig større del av bransjen legger seg på. Jeg har brukt hele mitt yrkesaktive liv i omgang med "tunge" ( på flere måter) profesjonelle elektronikksystemer innenfor det som kalles "aerospace", og tilhørende stort sett svært høye priser... det er ikke helt uten grunn vi i bransjen har fleipet med at om man får en fot innafor de miljøene, så kan man greit flytte komma en plass til høyre. At det som tross alt er relativt enkle forsterkerkonstruksjoner skal koste opptil flere hundre tusen henger ganske enkelt ikke på greip. Hvis vi feks går tilbake til siste halvdel av 80-tallet og ser på det som da ble regnet svært godt, til en pris av rundt 15.000 +/- og legger på generell kostnadsvekst og litt til, så burde vi havne rundt 40-50.000 i dag, - nokså langt fra feks 250.000..... Digital elektronikk er blitt pissbillig i forhold til dengang da, så der henger det slett ikke på greip, og at en kompetent designer og konstruktør i dag, med de verktøy og muligheter vi har, ikke greier å eliminere jitter i digitale systemer er langt på vei uforståelig. Dette har vært et ikke-problem i min bransje i mange tiår, og vi stort sett drevet med signaler og grensesnitt hvor dette potensielt kunne være et kjempeproblem, som feks i digitale transmisjonssystemer og radiolinker.

    Det største problemet HiFibransjen har, er at man med alskens obskure unnskyldninger og tildels ren humbug har laget et marked hvor produkter er priset fullstendig ut av proporsjon og derved fullstendig uaktuelt for andre enn en svært engere krets. Legg så til alle svadaprodukter og et stadig økende imaginært forklaringsgrunnlag basert på ren mumbo-jumbo, særlig nå ifb med nettverksbasert audio, så er det ikke veldig lenge før denne bransjen har lagt seg selv død.
    Nå venter jeg bare på 1" holografiske "audiograde" fiberkabler for TOSLINK som markedets neste hyperprodukt......
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har Vera passert denne testen?

    I så fall er det vel bevist at å oppnå lydmessig transparens for en effektforsterker ikke er spesielt dyrt, selv i forsterkere som har nok krefter. Men er det det "vi" vil ha?

    Jeg oppfatter at mange merker som feks Luxman, Accuphase, McIntosh, AudioNote mfl, har veldig store fanskarer. Garantert velfortjent! Vennetrådene er i alle fall veldig entusiastiske. Mye mer entusiasme der enn i vennetråder for "kjedeligere" merker. Man kan jo spørre seg om hvorfor...

    Disse holder salgsvolumene oppe siden fans uansett sjeldent vil bytte merke, det blir nesten som å bytte fotballag (som et svik:oops:). Dermed holdes også bruktprisene oppe, noe som gjør det til et tryggere kjøp enn mer ukjent utstyr som sikkert kan levere ytelse som er minst på høyden. Når det i tillegg spiller bra, ser bra ut, og generelt gir eierne godfølelsen...hvorfor endre strategi da?

    Det er i alle fall enkelt å drive med produktutvikling når "house-sounden" er etablert og akseptert. Det vil være et sjansespill av disse firmaene å utvikle lydmessig helt transparente produkter selv om de garantert er i stand til det. Men da får jo ikke fansen sitt vante krydder, det som gjør at man er blitt en fan. Helt forståelig vil jeg si.
    Vennetråders entusiasme tror jeg ikke nødvendigvis samsvarer med forsterkeres data, men mer med eiergleden produktet medfører. DP menigheten er et eksempel på en tråd der entusiasmen er påtagelig.

    For meg gir det eierglede å ha et stykke norsk industrihistorie på hylla. At det måler svært godt legger ikke noen demper på eiergleden. Tvert imot.
    Jeg har også en Accuphase forsterker og gleder meg over bunnsolid konstruksjon, superb driftssikkerhet og et herlig retro utseende.

    Min tredje forsterker er en Anaview. Presterer veldig bra lydmessig, men den kalde, lite forseggjorte sorte boksen skaper ikke særlig eierglede for meg.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Aurora er inne på prisutviklinga innan hifi, som er langt meir progressiv enn den tekniske utviklinga. Ser du "verdas beste oppsett" slik The Absolute Sound kåra det attende på 70-talet då eg lærte meg nokonlunde engelsk, kosta eit sett Magnepan Timpani+ARC SP3+ARC D79+ ymse vinylrigg rundt 70 000. Samstundes kosta ein bil rundt 50, og familiens Saga 7000 80kkr.
    I dag kostar ein bil minst 8 gongar, båten 10 gongar (men er større) og "verdas beste anlegg" eit par millionar...(torer ikkje å skrive kva oppsett det må vere)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    På de fleste teknologiske områder handler utvikling gjerne om å finne måter å lage ting som allerede er gode, bare billigere, enklere, mer effektivt og mindre.
    Klasse D er jo et eksempel. Er det andre varianter av forsterkere som har enda mer lovende egenskaper i så måte?
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    nettverksbasert audio, så er det ikke veldig lenge før denne bransjen har lagt seg selv død.
    Netterksbasert audio er knapt i start-gropen, men da er det snakk om sanntids audio som ikke har tatt helt av enda og krever latterlig mye båndbredde. Og dette er ikke noe å tenke på for konsument-markedet som forholder seg bare til streaming og forsinkelse er et ikke-problem. :)
    Men regner med du mente de merkelige useriøse aktørene her med svada-påstander og PR som ikke henger på greip, der håper jeg virkelig at den bransjen dør virkelig fort. Men det skjer jo ikke så lenge mange tror på og kjøper de produktene og har et religiøst syn på hifi, eller lovpriser highend markedet slik det er idag.

    Ingen problemer med hverken den ene eller andre teknologien så lenge det forholdes til fakta, og alt til sitt bruk. Men (gamle) myter som har oppstått av svada, det er det lite hold i og fint at blir slått ihjel.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En klasse D av purifi eller hypex veier vel egentlig bare noen hundre gram. Hva kabinettet veier er jo ikke så spennende?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sånn er det med andre forsterker-klasser også. Det er chassis, kjøling og strømforsyning som står for nesten all vekta.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Kondensatorer veier også endel når de er store og det er mange av de...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.134
    Antall liker
    10.604
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Rørforsterkere er fortsatt basert på gammel, tradisjonell og velkjent dokumentert teknologi, slik at her blir det å kalle det for "utviking" nærmest latterlig. At mange elsker denne antikvariske teknologien over alt annet er både helt greit og forståelig, men utvikling er det definitivt ikke.
    Transistoren er blitt over 70 år gammel også nå :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Man har jo også klasse A/B i liten strømeffektiv innpakning med topp ytelse, men da trengs det kompliserte og kreative kretsløsninger rundt. Min egen Benchmark AHB2 er jo et slikt eksempel. Dog er kompleksiteten så høy med den tilnærmingen Benchmark har valgt for å få "pose og sekk", at det nok er en helt urealistisk måte å oppnå topp ytelse på for småprodusenter. Spesielt med tanke på hvor bra klasse D hyllevaremoduler som Purifi har blitt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da burde logikken være at jo mer av det, jo større påvirkning på lyden ... ? Eller?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn