Man skrev:
eg skjønner du har god peiling på det digitale domenet, men det er ikke akkurat apples to apples du setter i kontekst her:
Alle betraktningene ovenfor er analoge. En dithret rekvantisering introduserer hvitstøy, som er helt ekvivalent med termisk støy i forsterkere eller andre analoge kretselementer. Det er epler og epler all den tid vi bare snakker om støy. Ulinearitetene, impedansissuene m.v. til et potmeter holdt jeg bevisst utenfor.
1. S/N i en DAC er oppgitt ved full utstyring, mens det typiske for en poweramp er ved 1w.
Det varierer.
Min egen poweramp har tall som fordrer ca 118db ved full utstyring. Som jo er noen db mer enn f.eks Scarlatti. (refereres til denne senere)
Hvis din effektforsterker har 118dB peak S/N er det ganske eksepsjonelt, en EC Nemo for eksempel har iflg. nettsidene til EC 200uV RMS spenningsstøy som ved 200W ut tilsvarer 106dB. Men uansett, om 90dB kanskje var et noe lavt tall så er det uansett LANGT igjen før en 24-bit rekvantisering utgjør noe vesentlig bidrag til støybudsjettet. Og at du bruker dette argumentet, at S/N er høyere ved høyt volum, understreker også det som var mitt vesentligste poeng: At oppløsning (S/N) går ned
også når du justerer ned volumet analogt.
Uheldigvis hører ikke ørene våre i det digitale domene.
Igjen: Støy er støy. Dithering gjør at en rekvantisering kun fører til en introduksjon av ren hvitstøy og den er forsvinnende liten med 24 bit. "Antall bits" kan egentlig bare ses på som en annen måte å uttrykke støynivået på.
De digitale dataene må først konverteres til analogt. Iogmed de beste DAC'ene sliter i det hele tatt med å oppnå 19bits reell oppløsning (ref DCS Scarlatti som er nesten 19bit ifølge Stereophile)
Og hvorfor det? Fordi det sitter en analog forsterker på utgangen. Dessuten betyr 19 ENOB (effective number of bits) at den totale summen av all støy og forvrenging er -116dB, det er vesentlig bedre enn noen effektforsterker som driver en høyttalerlast. Vesentlig. DACen er fortsatt langt fra å dominere støybudsjettet. Og hvis du regner ut ENOB for en ekstra analog pre-amp med volumpot får du nok et tall godt under 19.
Å beregne antall effektive bit er forøvrig enkelt.
ENOB=(SNDR-1.76)/6.02, der SNDR er signal to noise+distortion ratio i dB. Om vi snakker om en digital, analog eller blandet krets er helt uvesentlig, du kan likesågodt beregne antall effektive bits for en høyttaler, eller radioen i naboens traktor.
...vil det si at man har under 3bits, tilsvarende 18db range før CD-lyden blir degradert. Demper du 20DB, så tror jeg alle skjønner hvor det bærer hen.
Degradert? Du reduserer volumet nedover mot et konstant støygulv og reduserer derfor S/N proporsjonalt med volumet. Det er hele poenget; uansett som du justerer volum digitalt eller analogt så reduserer du S mens N i praksis er konstant, derfor reduserer du også S/N. Reduksjon av S/N betyr ikke "degradering" så lenge det skjer fordi S går ned mens N er konstant. Det betyr bare at lyden blir svakere.
5. Det oppstår også ekstra kvantifiseringsstøy, etter universitetsteorien neglisjerbar her også..men mange bekker små..
Mange bekker, nettopp! Det er derfor jeg stresser at dette egentlig bare er snakk om et støybudsjett. Hvis man betrakter de ulike bekkene som enkeltstående bidrag kan man faktisk ganske enkelt finne ut hvor stor åen blir.
Jeg legger merke til at du fortsatt er uenig med resten av bransjen.
Bransjen har vel en økonomisk interesse av å selge preamper skulle man tro...
val skrev:
Kan ikke du komme å informere de om at de kan spille en bedre og mer vellydende konsert ved hjelp av dine måleinstrumenter?!
Jeg har ingen måleinstrumenter. På jobben er det en lab, men jeg får neppe ta med meg ting derfra. Dessuten tar jeg uansett ikke med meg jobben hjem.
pengesluk skrev:
Håper det blir bra konsert, Henderson er en av mine favoritter, har alt av innspillinger.. Er Gary Willis med på bass, BTW?
Nei, bassisten het, ironisk nok, Allan Hertz. Men han visste også hva han drev med, de kjører noen rimelig dristige tonevalg. Sist jeg hørte ham på Melkweg i Amsterdam var det kanskje med Willis, men det husker jeg ikke.