Er forforsterker overflødig ved bruk av dac?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt Aktiv pre til 100k,skiftet til tvc,på rørforst.

Dac med ca 2volt ut,og rørbasert riaa,som ikkje har problemer med å drive forst.

Vil nesten påstå at dynamikken blei bedre med tvc,kontra aktiv pre,hvertfall på lavt volum.

Så korleis det matcher med forskjellig oppsett,er tydlegvis veldig forskjellig.

Mvh.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.572
    Torget vurderinger
    24
    Å dømme etter denne trådens lengde så må det være et stort marked for enten

A. Tradisjonelle preamper
    B. Dac'er medintern volumkontroll
    C. Begge deler!

;D ;D

Beklager - kunne ikk la være! Dette er en klassisk evighets-tråd med for-imot uten eksakte svar. Heldigvis med en relativt edruelig og høflig tone for en gangs skyld! Mye god kunnskap demonstrert her også.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er da ikke noe magisk med en aktiv pre? Hvis man har en aktiv pre som gir bedre lyd med den DAC og effekttrin man har enn alle tenkelige passive løsninger, og så åpner den aktive pre'en, putter alt foran attenuatoren i DACen og alt etter attenuatoren i effekttrinnet, så har man plutselig et oppsett med passiv pre som neppe er dårligere. Altså: En aktiv pre kan aldri gjøre noe som ikke kan gjøres minst ligge godt med gode og kompatible utganger og innganger på hver side av den passive boksen. Bedre lyd med aktiv pre enn med passiv skyldes dermed dårlige eller inkompatible DAC/effekt-kombinasjoner.

Det over er en ren teoretisk betraktning, ikke basert på erfaring hverken med lytting eller bygging. Kommentarer utover "Jeg hører forskjell" hadde vært kjekt. Totte kan jo ta feil.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.634
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg koblet min Audio Note DAC rett i First Watt F4 (som har 0 i gain) så låt det litt mer åpent, oppløst og med bedre perspektiv enn med preamp.
    Jeg brukte den digitale volumkontrollen i SONOS som kutter bits. Merket ikke noe problem med det.

V

vredensgnag

Gjest
    totte skrev:
    Det er da ikke noe magisk med en aktiv pre? Hvis man har en aktiv pre som gir bedre lyd med den DAC og effekttrin man har enn alle tenkelige passive løsninger, og så åpner den aktive pre'en, putter alt foran attenuatoren i DACen og alt etter attenuatoren i effekttrinnet, så har man plutselig et oppsett med passiv pre som neppe er dårligere. Altså: En aktiv pre kan aldri gjøre noe som ikke kan gjøres minst ligge godt med gode og kompatible utganger og innganger på hver side av den passive boksen. Bedre lyd med aktiv pre enn med passiv skyldes dermed dårlige eller inkompatible DAC/effekt-kombinasjoner.

Det over er en ren teoretisk betraktning, ikke basert på erfaring hverken med lytting eller bygging. Kommentarer utover "Jeg hører forskjell" hadde vært kjekt. Totte kan jo ta feil.
    Dessverre er det ikke gullstjerner i boka innen HiFi for å understreke det opplagte, Totte.

M

Mr-T

Gjest
    hel skrev:
    Når jeg koblet min Audio Note DAC rett i First Watt F4 (som har 0 i gain) så låt det litt mer åpent, oppløst og med bedre perspektiv enn med preamp.
    Jeg brukte den digitale volumkontrollen i SONOS som kutter bits. Merket ikke noe problem med det.
    Du har god gain-matching og trenger derfor ikke å ratte ned veldig mye digitalt (med kvalitetstap som konsekvens). Jeg ikke overrasket over at det låt bedre!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    totte skrev:

Rart at det hele oppleves annerledes for så mange da, er det ikke ?
    Og forklaringer utover jeg "hører forkjell" ligger over hele sentralen Totte !

Idag henter jeg en svært (-: så aktiv pre så for vi se hvordan den virker mot den digitale volumkontrollen i Berkeley dacen jeg bruker idag. Av og til er det en stor fordel og kan uttale seg om hvordan ting forholder seg i praksis og ikke bare leser og tenker seg det teoretiske rundt det hele.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    totte skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dessverre er det ikke gullstjerner i boka innen HiFi for å understreke det opplagte, Totte.
    Det har jeg løst med å kjøpe inn en liten notatbok og noen pakker av disse:

http://sondagsskole.no/butikk/?&kat1ID=5&p=detail&Best_nr=64521

Så limer jeg inn en hver gang jeg synes jeg har vært riktig flink. Anbefales.
    Jeg hadde en slik bok for omlag 35 år siden, hva betyr det montro ;D Kanskje det var gratis boller og brus som trakk meg dit....?!

V

vredensgnag

Gjest
    totte skrev:
    vredensgnag skrev:

Bruker du "Gud skapte alt" fremmøtekortet?
    http://sondagsskole.no/butikk/jpg/21120.jpg

For å bli saklig - det er mye å hente for produsenter i å legge inn gain, finnes vel snart ikke en før-effekt komponent som ikke ligger betydelig over standard-nivåene.

Weiss har, f.eks., standard level: 2Vrms/8,2dBu

Men hvem bruker det, når man med noen praktiske svitsjer kan velge: 17Vrms/27dbu

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    samlanes skrev:
    Har hatt Aktiv pre til 100k,skiftet til tvc,på rørforst.

Dac med ca 2volt ut,og rørbasert riaa,som ikkje har problemer med å drive forst.

Vil nesten påstå at dynamikken blei bedre med tvc,kontra aktiv pre,hvertfall på lavt volum.

Så korleis det matcher med forskjellig oppsett,er tydlegvis veldig forskjellig.

Mvh.
    Jepp absolutt, ingen fasitsvar for verken den ene eller den andre, selv om mange liker å hevde det.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    totte skrev:
    vredensgnag skrev:

Nei men jeg hadde mange stjerner vreden husk det.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    totte skrev:
    vredensgnag skrev:

For å bli saklig - det er mye å hente for produsenter i å legge inn gain, finnes vel snart ikke en før-effekt komponent som ikke ligger betydelig over standard-nivåene.

Weiss har, f.eks., standard level: 2Vrms/8,2dBu

Men hvem bruker det, når man kan velge: 17Vrms/27dbu
    Vil ikke de forkjellige gain typene være med å påvirke dynamikk problematikken som det ofte hevdes da, så det du sier er at så lenge de ligger over standard nivåene er vi imål ?

V

vredensgnag

Gjest
    Nei, det jeg sier er at folk lar seg lure av det som skjer når "det spiller høyere" - for da virker lydbildet større, osv.

Verdt å korrigere for slikt.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    johnnygrandis skrev:
    totte skrev:

Idag henter jeg en svært (-: så aktiv pre så for vi se hvordan den virker mot den digitale volumkontrollen i Berkeley dacen jeg bruker idag. Av og til er det en stor fordel og kan uttale seg om hvordan ting forholder seg i praksis og ikke bare leser og tenker seg det teoretiske rundt det hele.
    Som jeg skrev er det ikke det minste rart at aktiv pre ofte virker best. Poenget mitt er at hvor du setter grensen for kabinettene vanskelig kan ha noen magisk effekt, og om det har det så ville det være interessant å få høre hvorfor. Siden dette ligger over hele sentralen så vil jeg sette pris på en link.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    totte skrev:
    johnnygrandis skrev:
    totte skrev:

Som jeg skrev er det ikke det minste rart at aktiv pre ofte virker best. Poenget mitt er at hvor du setter grensen for kabinettene vanskelig kan ha noen magisk effekt, og om det har det så ville det være interessant å få høre hvorfor. Siden dette ligger over hele sentralen så vil jeg sette pris på en link.
    Ser ut til at jeg missforsto deg, beklager.

V

vredensgnag

Gjest
    Dette er ren gjetning, men jeg vedder noen øl på at de Weiss dac'ene ikke leveres innstilt på 2Vrms.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    Dette er ren gjetning, men jeg vedder noen øl på at de Weiss dac'ene ikke leveres innstilt på 2Vrms.
    Fin ifor vreden, vet ikke om den var til meg men jeg har kun en interface fra Weiss som kalles INT202, selve dacen min er en Berkeley sak, noe gain nivå justering finnes desverre ikke her. Jeg kan kompensere for lost gain på Cary blokkene men det resulterte i dårligere lyd.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Hvis du leser innleg #154 ser du at det kan være at TVC er en god match i hans oppsett uten at det er noen universell sannhet og uten noen som helst sammenheng med membranareal og frekvensrespons.
    Og du kan lese #131.
    Selvsagt må det passe rent teknisk for at en passiv pre skal ha noe for seg. Men det blir litt vel innlysende og ser ikke noe grunn til å diskutere på et grunnlag av teknisk mismatch.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Sakset fra Hegels side : P30

<Despite of what many hifi enthusiasts believe, pre amplifiers are actually one of the most difficult audio components to develop. At the same time it is one of the most important components in a well sounding system. The reason is that the signal strength is very low when entering the pre amplifier, and is therefore very susceptible high frequency noise and distortion elements.

The most critical phase in the pre amplifier is the volume regulation, and in the P30 this is a master piece in it self. The physical volume control knob is only used to describe the desired volume output level to the array of Gigahertz MOS-transistors. These direct the music signal through a network of high quality resistors that reduce the signal level.

After the volume control circuit the signal is directed through the amplification circuit. For the first time ever we are using the patented SoundEngine technology in the pre amplifier. Combined with Hegel's use of hand matched FET transistors, this results in unsurpassed levels of musical distortion and noise.

In total, the music signal will only pass through 2 transistors and between 1 to 3 resistors on its way through the P30.>

Mvh.KW

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.156
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Anonym skrev:
    Hvis du leser innleg #154 ser du at det kan være at TVC er en god match i hans oppsett uten at det er noen universell sannhet og uten noen som helst sammenheng med membranareal og frekvensrespons.
    Og du kan lese #131.
    Selvsagt må det passe rent teknisk for at en passiv pre skal ha noe for seg. Men det blir litt vel innlysende og ser ikke noe grunn til å diskutere på et grunnlag av teknisk mismatch.
    Hvordan vil du sikre deg en teknisk 100% match med tanke på alle kombinasjonene av kilde og effekt?

Hva som teoretisk kan være best spiller mindre rolle enn hva som fungerer best i praksis.

N

nb

Gjest
    Min gamle løsning var som følger:

Alt koblet i aktiv preamp -> preamp til passiv pre -> monoblokker
    Den passive preen hadde tre innganger, en av de ble brukt til den aktive preampen, de to andre til DAC og RIAA.
    Da kunne jeg velge om jeg ville spille med eller uten aktiv pre, men den passive kom jeg ikke unna. Vinyl kunne kun spilles gjennom passiv pre.

Synest det låt bedre med den passive, men litt jalla sammenligningsgrunnlag siden den passive uansett var i kjeden. Og grunen til at jeg gjorde det slik var behov for flere innganger, samt at det til tider var fint å ha inngangsvelger og volum på fjernkontroll.

Har den TVCen stående i en kasse ennå, så får se om jeg fisker den frem igjen plutselig en gang.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Hvordan vil du sikre deg en teknisk 100% match med tanke på alle kombinasjonene av kilde og effekt?

Hva som teoretisk kan være best spiller mindre rolle enn hva som fungerer best i praksis.
    Ved å velge det som passer sammen. Kilde med tilstrekkelig gain, kabler som ikke er for lange og impedansematching etter hvordan den passive preen er laget. Du setter selvsagt ikke inn en passiv pre i et system hvor det ikke passer. Da vil en aktiv låte best, men nå gjentar jeg meg selv unødvendig.

Det som er best rent teknisk og som man kan overføres til vår persepsjon har potensialet til å låte best. Må ikke forveksles med at det alltid låter best.

KW:
    Hegel selger et produkt som de reklamerer for.

Denne kan i så fall veie litt opp:
    Always keep in mind that preamplifiers came into existence to equalize and amplify the very low-level phono signals from a turntable. Most tuners and tape decks had their own volume controls, and didn't need a preamplifier when used on their own. Also, many power amplifiers had their own volume control. After CD players became popular, and turntables became relatively rare, preamplifiers became (theoretically) "obsolete" and/or "redundant".

THE "EVOLUTION" OF THE MARKET
    However, rather than lose the sale of a (now) obsolete component, the manufacturers began marketing a "new" component, the "line-stage" (which is just a preamplifier without a phono stage).

They could have placed the line-stage directly within the CD players themselves, which would have been more convenient, economical and even have saved the cost of an extra pair of cables (a sonic benefit too). They predictably didn't. Why? Profits.

Where were the "underground audio magazines" (who were supposed to be looking out for the interests of their readers) while this "transition" was all happening? They were giving "rave reviews" to these (now) expensive and unnecessary components.

V

vredensgnag

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    vredensgnag skrev:
    Fin ifor vreden, vet ikke om den var til meg men jeg har kun en interface fra Weiss som kalles INT202, selve dacen min er en Berkeley sak, noe gain nivå justering finnes desverre ikke her. Jeg kan kompensere for lost gain på Cary blokkene men det resulterte i dårligere lyd.
    Neida, det var bare et generelt eksempel på hvordan output nivå kan misvise når man skal vurdere kvaliteten. Fint med så få step-ups som mulig, syns jeg, så man bevarer kontrollen over hva som skjer med signalet i så måte.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Weiss 202 har 4 instillinger på analog output.

RCA output.

4,08 Vrms........+14,42 dBu
    2,08 .........+8,55 dBu
    1,06 ........+1,72dBu
    0,53 ......... -0,53 dBu

XLR

Doble V rms og henholdsvis +20,44dBu, +14,57dBu, +7,74dBu og +2,72dBu.

Mvh.KW

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Anonym skrev:

Ved å velge det som passer sammen. Kilde med tilstrekkelig gain, kabler som ikke er for lange og impedansematching etter hvordan den passive preen er laget. Du setter selvsagt ikke inn en passiv pre i et system hvor det ikke passer. Da vil en aktiv låte best, men nå gjentar jeg meg selv unødvendig.

Det som er best rent teknisk og som man kan overføres til vår persepsjon har potensialet til å låte best. Må ikke forveksles med at det alltid låter best.

KW:
    Hegel selger et produkt som de reklamerer for.
    Tenkte akkurat det samme.

Mvh.

[/quote]

N

nb

Gjest
    KW skrev:
    <Despite of what many hifi enthusiasts believe, pre amplifiers are actually one of the most difficult audio components to develop. At the same time it is one of the most important components in a well sounding system. The reason is that the signal strength is very low when entering the pre amplifier, and is therefore very susceptible high frequency noise and distortion elements.
    Da burde det være fantastisk mye vanskeligere å lage en RIAA siden outputen på en pickup er mye svakere enn output fra en hvilkensomhelst line-level-komponent. Output fra en preamp er jo i de fleste tilfeller lavere enn input siden den i de fleste tilfeller vil dempe signalet, ikke forsterke det. Så da burde det være enda vanskeligere å lage en effektforsterker.

Underlig begrunnelse.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    KW skrev:
    Da burde det være fantastisk mye vanskeligere å lage en RIAA siden outputen på en pickup er mye svakere enn output fra en hvilkensomhelst line-level-komponent. Output fra en preamp er jo i de fleste tilfeller lavere enn input siden den i de fleste tilfeller vil dempe signalet, ikke forsterke det. Så da burde det være enda vanskeligere å lage en effektforsterker.

Underlig begrunnelse.
    Dessverre er det ikke gullstjerner i boka innen HiFi for å understreke det opplagte, Totte nb.

Fra et filosofisk ståsted kan man kalle dette Komponenteksepsjonalismen. HiFi er det eneste feltet innen elektronikk der helt nye forutsetninger gjelder på alle områder, til tross for at det er de samme grunnprinsippene som råder. Det er simpelthen fullstendig umulig å vite hvordan noen komponent vil oppføre seg - alt avhenger av dagsformen ikke bare til totalanlegget og lytter, men til hvert enkelt elektron som inngår i signalkjeden.

Dette betyr at et anlegg aldri vil lyde likt fra gang til gang - men er man heldig sitter man i lytteposisjon de få millisekundene der alt er i optimum. Ikke å undres over at det hele tiden byttes ut komponenter og gjøres justeringer - men egentlig er jakten på godlyden et fata morgana, en hildring, en illusjon dømt til å briste.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Vel målet er vel aldri ett utgangspunkt for entusiasten, til det er vi altfor søkende og nysjerrige til å skulle slå oss til ro med noe over lengre tid. Ihverfall ikke i min alder... ;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    691
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    KW skrev:

Underlig begrunnelse.
    Ved å legge godviljen til, kan man anta at sitatet er myntet på det som en preamp egentlig er tenkt til, nemlig et RIAA-trinn, en inngangsvelger og en attenuator som virker på utgangen. De andre inngangene kan eller kan ikke bufres, men blir ikke forsterket. Da stemmer utsagnet om svakt inn, sterkt ut. Med separat RIAA faller det argumentet bort. Og funksjonen går over til inngangsvelger med attenuator, med eller uten bufferforsterker. Og det skal argumenteres veldig godt for at en slik ting skal være kostbar.

N

nb

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Ved å legge godviljen til, kan man anta at sitatet er myntet på det som en preamp egentlig er tenkt til, nemlig et RIAA-trinn, en inngangsvelger og en attenuator som virker på utgangen. De andre inngangene kan eller kan ikke bufres, men blir ikke forsterket. Da stemmer utsagnet om svakt inn, sterkt ut. Med separat RIAA faller det argumentet bort. Og funksjonen går over til inngangsvelger med attenuator, med eller uten bufferforsterker. Og det skal argumenteres veldig godt for at en slik ting skal være kostbar.
    Ingen av Hegels preamper har vel RIAA-trinn så vidt jeg vet.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    846
    johnnygrandis skrev:
    Vel målet er vel aldri ett utgangspunkt for entusiasten, til det er vi altfor søkende og nysjerrige til å skulle slå oss til ro med noe over lengre tid. Ihverfall ikke i min alder... ;D
    Målet er flest mulig bokser ;D Er jo mulig å ha alt-i-en-boks-løsning, men det blir jo kjedelig. Greit med mange bokser som kan byttes ut.

Men interessant tråd, men mange gode innspill synes jeg. Jeg ser at det er litt ulike meninger for og imot ulike løsninger, men det synes ikke som om noen hevder å sitte med et absolutt fasitsvar, så da ender vi vel opp med prøving og feiling. At man ideelt sett burde klare seg uten pre kan jeg forstå. At man i praksis velger aktiv pre kan jeg også forstå. Personlig har jeg både vinyl og cd/dac, og har tenkt å fortsette med det (ingen overgang til strømming enda hos meg!), så en linjevelger må jeg uansett ha. Så jeg er nøytral i sakens anleding :)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    846
    johnnygrandis skrev:
    Har etterhvert fått hørt endel preamper og de gjør defintivt noe med lyden jeg liker. Flere av de har desverre en prislapp som raskt overstiger 3-4 vanlige månedsinntekter men de har vært jævlig vellydende. Gleder meg til tirsdagen da skal det sammenlignes en parasound preamp til rundt 8K mot Berkeleyens innebygde volumkontroll og mot en svinedyr Cary preamp til 75K. Så for vi se hva deltakerne syns. Og undertegnende, vi skal også teste en Devialet selv om den er litt alt i ett  ;D  
    Blir nesten litt pinlig om Devialet går av med seieren :) Men sikkert en spennende test. Lykke til. Du/dere burde vurdere å være gjesteskribent i Fidelity.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    torem skrev:
    Målet er flest mulig bokser ;D Er jo mulig å ha alt-i-en-boks-løsning, men det blir jo kjedelig. Greit med mange bokser som kan byttes ut.
    Når fruen kjøper noe hun har fra flere av fra før (kjoler, Hostaer, bøker, etc.) smiler jeg og sier at det er som med forsterkere, det skal veldig mye til for å få for mange, veldig mye til.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    torem skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Har etterhvert fått hørt endel preamper og de gjør defintivt noe med lyden jeg liker. Flere av de har desverre en prislapp som raskt overstiger 3-4 vanlige månedsinntekter men de har vært jævlig vellydende. Gleder meg til tirsdagen da skal det sammenlignes en parasound preamp til rundt 8K mot Berkeleyens innebygde volumkontroll og mot en svinedyr Cary preamp til 75K. Så for vi se hva deltakerne syns. Og undertegnende, vi skal også teste en Devialet selv om den er litt alt i ett ;D
    Blir nesten litt pinlig om Devialet går av med seieren :) Men sikkert en spennende test. Lykke til. Du/dere burde vurdere å være gjesteskribent i Fidelity.
    De sier jo at Devialeten står seg mot mye dyrere utstyr så vi for se, jeg skal ihverfall være ærlige i mine vurderinger.
    ----------

Med mine kronglete formuleringer holder det lenge å skrive det lille jeg gjør her inne, ikke er jeg noen racer på tastaturet med mine krokete store fingre heller ;D

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.750
    totte skrev:
    Altså: En aktiv pre kan aldri gjøre noe som ikke kan gjøres minst ligge godt med gode og kompatible utganger og innganger på hver side av den passive boksen. Bedre lyd med aktiv pre enn med passiv skyldes dermed dårlige eller inkompatible DAC/effekt-kombinasjoner.
    Slik tenker jeg også. Dessuten så stemmer det med min erfaring.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    The physical volume control knob is only used to describe the desired volume output level to the array of Gigahertz MOS-transistors. These direct the music signal through a network of high quality resistors that reduce the signal level.
    Dette minner om Accuphase sin måte å gjøre det på..

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.750
    Barbaresco skrev:
    Og funksjonen går over til inngangsvelger med attenuator, med eller uten bufferforsterker. Og det skal argumenteres veldig godt for at en slik ting skal være kostbar.
    Jeg tror alle hifi komponenter degraderer lydkvaliteten. Det spesielle med forforsterkere er at man kan bypasse de og høre på degraderingen. Å lage en aktiv forforsterker som ikke degraderer lyden hørbart er meget kostbart. Man skal for det første ha en strømforsyning som leverer temmelig ren DC. Knapper og brytere som gjør det de skal, ser lekre ut og ikke degraderer lyden er heller ikke billig. Det samme kan sies om den CNC+freste frontplata. I dag skal man gjerne ha et display også. Dette displayet er en potensiell støykilde og dermed dukker det opp nye utfordringer som må håndteres. Det baller fort på seg.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn