orso skrev:
Snickers-is skrev:
Kort sagt er hovedproblemet med kassehøyttalere ikke kassa, men spredningsmønsteret. Det hjelper ikke om kassa er lukket eller ikke. Dipoler har heller ikke spesielt mye bedre lyd på grunn av "manglende kasselyd". En godt konstruert kassehøyttaler har ikke hørbar kasselyd i ekkofritt rom. Imidlertid kan man få forsinket enkelte romrefleksjoner en del med dipol. Ulempen med dipoler er at de resonansene man får har enda større impact enn de man får med en kassehøyttaler.
Om man romkorrigerer får man blant annet ikke løst tonalitetsproblemet. Den lyden man hører av frekvenser rett over eller rett under en resonans er svært lite ren selv om den har riktig nivå. Et stort spekter av toner kan høres ut som falske basstoner, og dette er noe som oppstår i selve rommet. Om man endrer spredningsmønsteret ved de frekvensene der dette oppstår, og endrer det akkurat så gradvis at man kommer unna hele resonansen, får man til gjengjeld ekstremt lige behov for EQ i ettertid og en utrolig tonerenhet sammenliknet med alternativet.
Her nevner Snickers det som jeg for min del virkelig lurer på. Kommer "kasselyd" p.g.a. kassen eller handler det primært om spredningsmønsteret? Og dette er helt vesentlig. Dersom resonanser fra kassen kan reduseres slik at det i bunn og grunn ikke er hørbart lengre, så er det heller ikke noe stort poeng å gå over til åpen baffel.
hilsen,
orso som lurer litt på hva man skal satse på
Noen ganger vil folk faktisk ha resonnansene. Shindo bygger dem inn i hvordan han høvler høyttalerne, og har laget en egen Shindo-sound som styrer bygging av plinth til platespiller, pre, forsterkeri og ht.
Robert Everist Greene brukte lang tid på å prøve "å få til" Helsinki 1.5, men valgte til slutt Harbeth 40.1, pga disses varmere resonnanse - lyden i Helsinkiene ble for tørr for ham, mens Harbethkassen tunet det akkurat slik han ville ha det. Atkinson fremhever 40.1s "lively cabinet", men skriver også at Shaw har fått tunet helheten rett.
Lytteglede er sterkt koblet til lyttero - og det skal lite til før det siste kan forstyrre evnen til å oppleve det første. Jeg tror folk burde prøve å legge vekk hva de har hørt om en komponent, når de møter den. Nei - Nordost-kabler lyder ikke lyse og skarpe, som en generell regel. Men siden dette er kodet inn i folks hoder, pga omtaler og diskusjoner, så blir det også konsensus.
Det finnes meget gode kassehøyttalere, og det finnes dårlige klespinnhøyttalere, og omvendt. Og hva som er godt og dårlig varierer med lytterens preferanser.
Tror mye lytteglede kunne oppnås om vi aksepterer at det sannsynligvis er like mange løsninger som det er lyttere - i stedet for å forsøke å skape et anlegg som tilfredsstiller absolutt alle, og bli misfornøyd med det man har i samme sekund man hører noe negativt om det, selv om man liker lyden når man er i enerom.
;D