Er kassehøyttalere en "feilkonstruksjon"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Rojoh skrev:
    Jeg erfarer vel at bassrefleks ikke er mer vrient enn andre monopolare løsninger. Det avhenger dog av hvordan tuning/respons interagerer med akustikken. Det er også andre forskjeller involvert mellom de ulike monopolare prinsippene. Godt mulig at disse forskjellene gjør at man foretrekker et prinsipp fremfor et annet - dog er disse forskjellene ikke direkte relatert til romakustiske forhold.

Mvh. Johan
    Er den erfaringen først og fremst basert på DIY høyttalere eller kommersielle? Med DIY høyttalere har man vel den fordelen at man kan tilpasse de ulike prinsippene til stuen og plasseringen man har?

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    10
    orso skrev:
    Rojoh skrev:
    Jeg erfarer vel at bassrefleks ikke er mer vrient enn andre monopolare løsninger. Det avhenger dog av hvordan tuning/respons interagerer med akustikken. Det er også andre forskjeller involvert mellom de ulike monopolare prinsippene. Godt mulig at disse forskjellene gjør at man foretrekker et prinsipp fremfor et annet - dog er disse forskjellene ikke direkte relatert til romakustiske forhold.

Mvh. Johan
    Er den erfaringen først og fremst basert på DIY høyttalere eller kommersielle? Med DIY høyttalere har man vel den fordelen at man kan tilpasse de ulike prinsippene til stuen og plasseringen man har?

Går du aldri tom? ;)

Mvh.
    SAL

O

Oblivion

Gjest
    LMC skrev:
    problemet med dipolen er at bassen må eq´es ihjel for å få opp nivået og da er vi så langt fra hi-eff og laveffekt forsterkere som det går an å komme:
    Det er ikke min erfaring!!!
    Lages dipol ordentlig har en høyere SPL nivå ved 20Hz enn med de samme elementene i kasse.
    I tillegg spiller en dipol 6dB høyere enn med kassa på.
    Mine dipoler spiller høyt nok (105dB) med 1W JFET forsterker.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    SAL skrev:
    Går du aldri tom? ;)

Mvh.
    SAL
    Du misforstår. Jeg spør av nysjerrighet og ikke for å vinne en diskusjon.

Oblivion:
    Er du snart i mål med AMT høyttalerne?

R

Rojoh

Gjest
    orso skrev:
    Rojoh skrev:

Mvh. Johan
    Sånn midt mellom skytingen på skiskytestaffetten (dæven, spennende!): Først og fremst mellom mine DIY-basser. Har vel faktisk ikke hatt trykkammer annet en noen Celestion-knøtt for 20 år siden. Du har selvsagt et godt poeng i at man ved DIY kan skreddersy i større grad. I så måte var det gunstig for meg å ha (den simulerte) responsen til trykkammer som en mal å tune bassrefleksen etter. Blir fort bingo om man kjøper større bassreflekshøyttalere og vilkårlig dytter dem inn i et rom/plassering. Spesielt om man kjøper noe som rekker helt i bunn. Da vil tuning være nokså kritisk. (og gull til norge!) :)

Mvh. Johan

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    10
    Og det ble staffet-gull! ;D

Mvh.
    SAL

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Oblivion skrev:
    orso skrev:
    Er du snart i mål med AMT høyttalerne?
    Det har jeg vært en stund :eek:
    Jeg har lyttet til oblivions Dipoler med egenutviklede AMTelementer. Det mangler ikke nivå i bassen! Aldri hørt en mer åpen og naturlig bass. Faktisk med god margin den beste lyden jeg har hørt

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Oblivion skrev:
    Lages dipol ordentlig har en høyere SPL nivå ved 20Hz enn med de samme elementene i kasse. I tillegg spiller en dipol 6dB høyere enn med kassa på.
    Hvorfor er det interessant å sammenligne de samme elementene brukt en kasse om de er designet for dipolbruk?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.998
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Hva er slam?
    "Slam" og "punch" bor rundt 100 Hz. Tilstrekkelig nivå i et bredt bånd deromkring fra elementer med god dynamikk, så kan Dr Funkenstein by opp til dans. Pauker spiller mellom ca 80 - 180 Hz. Hvis dype paukeslag får deg til å sprette ut av sofaen med høy puls, så har du "slam" i mengder. Hvis paukeslagene er en slags fjern romling uten evne til å involvere, så mangler du det. Basskomp ligger også i det båndet.

Må ikke forveksles med "boom", som er altfor mye nivå ca 60-90 Hz.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    donnerwetter skrev:
    Orso; du er en av de få sjelene der ute som kunne tenkes å avbryte en live-konsert med argumentet om at "det høres ikke riktig ut" , eller at "dere burde jobbe med akustikken i konsertlokalet" ;)
    Bad sound kills good music.

[video]fA7sY5qx1bY[/video]

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Asbjørn skrev:
    65finger skrev:
    Hva er slam?
    "Slam" og "punch" bor rundt 100 Hz. Tilstrekkelig nivå i et bredt bånd deromkring fra elementer med god dynamikk, så kan Dr Funkenstein by opp til dans. Pauker spiller mellom ca 80 - 180 Hz. Hvis dype paukeslag får deg til å sprette ut av sofaen med høy puls, så har du "slam" i mengder. Hvis paukeslagene er en slags fjern romling uten evne til å involvere, så mangler du det. Basskomp ligger også i det båndet.

Takk Asbjørn. det var en god forklaring.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.398
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    65finger skrev:
    Hva er slam?

En lekkert enkel forklaring!

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg tror at selv Spotify vil kunne demonstrere "slam" i Los Angeles Philharmonics versjon av Stravinskijs Vårofferet, under Salonen.

Spor 3 er meget illustrativt.

Othmas

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    65finger skrev:
    Hva er slam?

Takk for en veldig god forklaring.Nå gikk det opp ett lys for meg her vedrørende mitt eget oppsett.

mvh

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.684
    Litt i forlengelsen av det asbjbo skriver;

Grunnen til at små høyttalere ofte oppleves som kjappere enn store gulvstående høyttalere, er at sistnevnte ofte har for lite energi rundt 100-200 Hz og gjerne en markant hevelse i bassen ett sted mellom 40 oog 80 Hz. Slikt blir det træææææææg lyd av. Nok energi rundt 200Hz synes å være den mest vanlige flaskehalsen på mange høyttalere.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Bx skrev:
    Jeg har da kjent stortromma lage vibrasjoner i magen/brystkassen når guttemusikken har passert på 17. mai mens jeg har stått på fortauet.
    Haha, er det ofte du lytter til nærfeltsopptak av korpsmusikk på anlegget hjemme? :p Du vil jo kunne få den samme effekten med en dipol, hvis du setter deg på tilsvarende avstand, men jo lenger du beveger deg vekk fra elementet desto mer utlignes trykket. Bassen er der, men den føles ikke like kraftig. Selv på 1. rad i Operaen føles ikke paukene så veldig godt på kroppen.

Så i bunn og grunn bør valget av bassløsning være basert på hvilken referanse du har. Dipol og kasse har begge sine fordeler og ulemper. Ingen av løsningene er perfekte.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.741
    Bx skrev:
    Litt i forlengelsen av det asbjbo skriver;

Grunnen til at små høyttalere ofte oppleves som kjappere enn store gulvstående høyttalere, er at sistnevnte ofte har for lite energi rundt 100-200 Hz og gjerne en markant hevelse i bassen ett sted mellom 40 oog 80 Hz. Slikt blir det træææææææg lyd av. Nok energi rundt 200Hz synes å være den mest vanlige flaskehalsen på mange høyttalere.

Mange små høyttalere oppleves også som kjappe fordi de ikke kan gjengi bass. :)

;)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.741
    DIY_dude skrev:
    Bx skrev:
    Jeg har da kjent stortromma lage vibrasjoner i magen/brystkassen når guttemusikken har passert på 17. mai mens jeg har stått på fortauet.
    Haha, er det ofte du lytter til nærfeltsopptak av korpsmusikk på anlegget hjemme? :p Du vil jo kunne få den samme effekten med en dipol, hvis du setter deg på tilsvarende avstand, men jo lenger du beveger deg vekk fra elementet desto mer utlignes trykket. Bassen er der, men den føles ikke like kraftig. Selv på 1. rad i Operaen føles ikke paukene så veldig godt på kroppen.

Så i bunn og grunn bør valget av bassløsning være basert på hvilken referanse du har. Dipol og kasse har begge sine fordeler og ulemper. Ingen av løsningene er perfekte.

Sikkert et godt poeng. Min bassreferanse er Oslo Phil. i Konserthuset.
    Paukene er ikke all verden, men stortromma har jeg aldri hørt gjengitt "riktig" i noe hjemmeanlegg.

;)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.684
    slowmotion skrev:
    DIY_dude skrev:
    Bx skrev:

Sikkert et godt poeng. Min bassreferanse er Oslo Phil. i Konserthuset.
    Paukene er ikke all verden, men stortromma har jeg aldri hørt gjengitt "riktig" i noe hjemmeanlegg.

;)
    Jeg er enig i at ingen av løsningene er perfekte. Men hvis man aldri føler trykket fra tid til annen så er det noe vesentlig som mangler. Jeg er ingen korpsentusiast, men det duger som reality check. På linje med det meste annet som ikke spilles gjennom høyttalere. Det gjelder forsåvidt operaen også, men den egner seg dårlig til å teste om man har en bassgjengivelse som er dynamisk og forvrengningsfri. Bassen i operaen er ikke akkurat spenstig for å si det sånn.

slowmotion skrev:
    Mange små høyttalere oppleves også som kjappe fordi de ikke kan gjengi bass. :)
    Hjemme hos meg låter ikke små høyttalere kjappere enn fullrange. Hvis frekvensresponsen er rimelig lik over 100 Hz og det ikke er noen imponatoreffekter under, så låter det like kjapt.

Når man har drevet med hifi en stund, og lyttet til mye utstyr man ikke har råd til, er det fort gjort å tro at den store sedate lyden fra dyre gulvstående høyttalere med overshoot ved 60 Hz og kraftig underernæring ved 200 Hz er korrekt. Men det er det ikke. Men det er jo skikkelig fint å høre på radioprat over slike høyttalere da

... ITJ!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bare lyst til å nevne en ting. Ble litt avsluttet her med at dipol bass ikke har baller. Vel, det begynner å komme seg her hos meg. Jeg opplever faktisk mer trøkk, strammere bass og bass som sitter mer i magen her med Gradient Revolution (4*12") enn det jeg gjorde hos Tangen. Forstår ikke hvorfor, men det er nå slik jeg opplever det. Tenker da på hva man kunne ha fått med den aktive Gradient med ekstra sett med basser eller andre større gode dipoler. Tror det hadde blitt mer enn bra nok for min del. God plan B for meg det.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Har også eid Gradient Revolution. Den hadde bøttevis med bass mellom 60 og 150 HZ. Fart og moro. Under 50 Hz var det fint lite i stua mi. De små nusselige Gallo ref 3.1 har derimot finfint nivå helt ned til 30 Hz med 10" i trykkammer i den samme stua ved samme plassering. Gode høyttalere begge to.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mmm, ja. Omnipolar bass versus dipolar bass der. Rommet blir viktig for de opplevde forskjellene.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Mmm, ja. Omnipolar bass versus dipolar bass der. Rommet blir viktig for de opplevde forskjellene.
    Ikke bare opplevd. Jeg målte responsen med Audiolence. Den jevneste frekvensresponsen var med Gallo Ref.3.1.

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Gallo spiller virkelig bra bass iforhold til størrelse. Skjønner ikke hvorfor flere ikke lager høyttalere med trykk kammer.

T

timc

Gjest
    eiv skrev:
    Gallo spiller virkelig bra bass iforhold til størrelse.
    Sant, men langt fra ultimat. Det er det denne tråden handler om. Hva kan man få til.

Grunnen til at det ikke blir laget flere høyttalere med trykkammer, er lavere følsomhet og mindre basskul. Noe de aller fleste ønsker.

-Tim

Z

Zomby_Woof

Gjest
    En av tingene som gjør Galloen er et j**** dyrt basselement (Peerless XLS). Dette elementet har ca 25 mm Xmax p-p, og det er knapt realiserbart i billige elementer. I tillegg sitter det i en
    kasse(rolle?) av stål? Heller ikke billig. Forsterker med baller trenger den også...

Skal man ha (mest mulig) lignende bass fra en billig høyttaler, må man til med høl.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.684
    Jeg tror kvaliteten på elementet er avgjørende.

Det er'kke noe problem å få sprek bass fra en bassrefleksløsning hvis man ellers legger opp til en alignment som gir lav Q totalt sett. Men der er IMO helt avgjørende at man har kvalitet og/eller kvantitet på elementene som gjør at man kan få servert lavfrekvente sinuser uten forvrengning på normalt lyttenivå. Mange basser er rett og slett ikke voksne nok for oppgaven.

Ellers ser det ut som diskusjonen om dipol vs annen dipol, og dipol apekiste for øyeblikket egentlig handler om forskjeller i frekvensrespons og ikke spredningsmønster.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Denne tråden har gått fra å handle om dipol vs. omnipol, via å handle om narcissistisk selvpromotering og religiøs tilbedelse av en dansk Reodor, til et eller annet. Hva den har handlet om de siste 20 sidene vet jeg ikke.

;D

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Bx skrev:
    Jeg tror kvaliteten på elementet er avgjørende.

Det er'kke noe problem å få sprek bass fra en bassrefleksløsning hvis man ellers legger opp til en alignment som gir lav Q totalt sett. Men der er IMO helt avgjørende at man har kvalitet og/eller kvantitet på elementene som gjør at man kan få servert lavfrekvente sinuser uten forvrengning på normalt lyttenivå. Mange basser er rett og slett ikke voksne nok for oppgaven.
    Støttes. Valg av element er alfa & romeo. Veldig få hifi-elementer holder mål ettersom produsentene i flere tiår har fokusert på dypest mulig rumlelyd fra små bokser.

Mvh. RS

Mvh. RS

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det.. Jeg har til gode å høre en bassrefleks høyttaler med jevn, stram og riktig bass.

timc skrev:
    eiv skrev:
    Gallo spiller virkelig bra bass iforhold til størrelse.
    Sant, men langt fra ultimat. Det er det denne tråden handler om. Hva kan man få til.

Grunnen til at det ikke blir laget flere høyttalere med trykkammer, er lavere følsomhet og mindre basskul. Noe de aller fleste ønsker.

-Tim

T

timc

Gjest
    eiv skrev:
    Mulig det.. Jeg har til gode å høre en bassrefleks høyttaler med jevn, stram og riktig bass.
    Gallo har ingen av delene dersom man skal være skikkelig kritisk. Til prisen er den likevel, som sagt, meget bra.

-Tim

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Nå har ikke jeg hørt veldig dyre system, men av de høyttalerne jeg har hatt så er gallo best i bassen. Når jeg har vært rundt og hørt har jeg heller aldri fått noe godt inntrykk av bassrefleks.. Kjennetegnene er brumming på spor med mye bass, og ellers for mye nivå i mellombassen.

Du har nok rett timc :)

T

timc

Gjest
    Ja har opplevd mye negativt med dårlige refleksløsninger. Samtidig har de beste opplevelsene også vært med bassreflex.

Som jeg har sagt mange ganger, så er kokken viktigere enn ingrediensene når det gjelder høyttalerbygging. Det er utrolig hva enkelte klarer med enkle, billige løsninger.

-Tim

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Jeg tror at selv Spotify vil kunne demonstrere "slam" i Los Angeles Philharmonics versjon av Stravinskijs Vårofferet, under Salonen.

Spor 3 er meget illustrativt.
    Jeg er åpenbart ikke så flink til å søke i Spotify, så jeg fant ikke denne versjonen. Link?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn