Er kassehøyttalere en "feilkonstruksjon"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Quote lydarna:"der er utrolig mange nuancer i bas området som jeg er sikker på der er mange der aldrig har hørt og som aldrig ville kunne høres eksempelvis fra basreflex"

3 siste ord = BS
    imo
    mvh
    Leif

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Da er bassrefleksen en feil-konstruksjon...
    Men forstår at det lett kan bli et intrykk, om en sammenlikner en (liten) hifi-htt
    med en god horn-bass.
    Problemet er at både pris og størrelses-forskjellen er et sted mellom 1:10 og 1:100

Arne K

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er jeg enig med deg, Cobra. Underdimensjonering er på ingen måte mindre feil enn verken det ene eller det andre (snarere mer).

Derfor er det et godt/ riktig valg at det står et par bassreflekser på skrivebordet foran meg.

Derfor har også bassrefleksen, et system med store kompromisser vunnet fram i markedet, tror jeg.

Lett å drive, kompakt størrelse, god frekvensutstrekning, lav harmonisk forvrengning, lav pris. Alle gode argumenter for kasser med høl..

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Ringradiator, ja: Jeg har sett 30o-plottet på Sonus Faber Concerto Domus, som hadde en rimelig 1" Vifa, men det falt imponerende linjalrett fra 1 kHz. Den var vel delt 2. ordens ved 3.5 kHz om jeg ikke husker rappgale. Skulle gjerne sett et "Geddes-plott" av den. On axis var den også eksemplarisk, +/- 1.5 dB fra 500 Hz og opp. Men den hadde jo andre sider, hehe.
    Hvilke andre sider?
    Som eier av høyttalere med Scan-Speak ringradiator vil jeg gjerne lære.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.559
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å, jeg tenkte på høyttalerens andre sider, ikke driverens. :)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.135
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    timc skrev:
    coolbiz skrev:
    Evnen til "ekstrem hurtig start og stop" er vel ikke et produkt av "slaglengde VS. lydtrykk", er den det?
    Ikke bare, men blant annet. Det jeg skisserer her er jo egentlig følsomhet. Du dytter mindre strøm inn i spolen, og da tar det kortere tid både for oppladning og utladning. Det tok litt tid for meg å få hjernen rundt dette, men skjønte det etter det Grelv skrev om positiver sider ved lav induktans i svinspolen. Det er jo helt naturlig :p *slår seg til hodet
    Takk for svar. Jeg har ikke helt nådd slå-seg-til-hodet stadiet ennå, men jeg tror det nærmer seg. :)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    LMC skrev:
    Quote lydarna:"der er utrolig mange nuancer i bas området som jeg er sikker på der er mange der aldrig har hørt og som aldrig ville kunne høres eksempelvis fra basreflex"

3 siste ord = BS
    imo
    mvh
    Leif

Du kan så si.

Mvh. RS

L

Lydarne

Gjest
    LMC skrev:

3 siste ord = BS
    imo
    mvh
    Leif
    Øhh.. hvad betyder BS?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    682
    Evnen til å stoppe er minst like viktig som evnen til å starte.

Evnen til å kontrollere et membran som sitter festet til en spole i et sterkt magnetfelt er vesentlig bedre enn evnen til å stoppe en oscillasjon i en luftmengde (bassrefleksrøret) koplet til elementet via en annen luftmengde (kassen).

Dette er så selvsagt at det i ordets egentlige betydning ikke trenger å sies, men jeg føler likevel at det må sies.

Jeg venter spent på hva Bassrefleks-tilhengerne kan komme opp med av fysikk til å motsi dette.
    Det er ingen skam å omvende seg, jeg kjenner opptil flere som har gjort det.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Lydarne skrev:
    LMC skrev:

3 siste ord = BS
    imo
    mvh
    Leif
    Øhh.. hvad betyder BS?

BULLSHIT

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    LMC skrev:
    Lydarne skrev:
    LMC skrev:

3 siste ord = BS
    imo
    mvh
    Leif
    Øhh.. hvad betyder BS?

BULLSHIT
    Bullshit B.S. betyder bullshit. Ikke BS

Men trykkkammer er ufatteligt meget bedre end basreflex. Hver gang jeg har hørt basreflex har det været lige til at lukke op og skide i. ;D

T

timc

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Evnen til å kontrollere et membran som sitter festet til en spole i et sterkt magnetfelt er vesentlig bedre enn evnen til å stoppe en oscillasjon i en luftmengde (bassrefleksrøret) koplet til elementet via en annen luftmengde (kassen).

Dette er så selvsagt at det i ordets egentlige betydning ikke trenger å sies, men jeg føler likevel at det må sies.

Dette må du utdype nærmere. Jeg er helt enig i at det er lettere å sette ett element i sving, enn å la det stoppe. resten klarer jeg ikke helt å følge.

I tankegangen din vil du jo få samme problem med lukket kasse. En last på baksiden og en annen på forsiden. En lukket kasse vil jo også gjøre det vanskeligere å sette i gang elementet.

En annen ting som må taes i betraktning er at ulike elementer er ulikt konstruert. Noen elementer vil bare ikke være velegnet til dipol f.eks. Andre trives best i lukket kasse, eller bassreflex osv.

Jeg tror dette med de ulike kabinettløsningene i stor grad ligger i valg av element, eller konstruksjonene av de.

Som jeg har skrive tidligere så tror jeg at det hele dreier seg om kompromisser, og man må til slutt velge hvilke man kan leve med.

Men at det er mange middelmådige kommersielle konstruksjoner på markedet er vi vel alle enige om.

-Tim

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er så heldig å ha kasse med høl i,tilogmed 2stk høl.

Et stykke unna den mest presise bassen er den nok,men funker bedre enn forventet i rom på 4x4m.

Høgtaleren er spendor sp100.
    Et spørsmål ang tilkobling i delefilter.Kabelen til bassen er fasevendt,hva er grunnen til det?(orginalt fra fabrikk)
    Det hadde vert kjekt med svar/synspunkt på det.

Mvh.

T

timc

Gjest
    samlanes skrev:
    Jeg er så heldig å ha kasse med høl i,tilogmed 2stk høl.

Et stykke unna den mest presise bassen er den nok,men funker bedre enn forventet i rom på 4x4m.

Høgtaleren er spendor sp100.
    Et spørsmål ang tilkobling i delefilter.Kabelen til bassen er fasevendt,hva er grunnen til det?(orginalt fra fabrikk)
    Det hadde vert kjekt med svar/synspunkt på det.

Mvh.

Det er fordi du ikke har like orden på delefilteret. Da blir fasen snudd. 1. og 3. ordens kobles likt. 1. og 2. kobles ulikt osv.

En sannhet med modifikasjoner, men sånn helt generelt.

-Tim

up

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Antall liker
    5
    Diy Duke skrev:
    LMC skrev:
    Lydarne skrev:
    LMC skrev:

3 siste ord = BS
    imo
    mvh
    Leif
    Øhh.. hvad betyder BS?

BULLSHIT
    Bullshit B.S. betyder bullshit. Ikke BS

Men trykkkammer er ufatteligt meget bedre end basreflex. Hver gang jeg har hørt basreflex har det været lige til at lukke op og skide i. ;D
    Dette var vel en liten overdrivelse ? Hvet ikke om du har hørt BW 801D ? ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    timc skrev:
    Jeg er helt enig i at det er lettere å sette ett element i sving, enn å la det stoppe.

-Tim
    Er det det, Tim? Er det lettere å starte enn å stoppe?

Jeg klarer ikke å forstå annet enn at akselerasjon er proporsjonal med kraft og omvendt proposjonal med massen som akselereres. Om massen er i bevegelse og skal stoppes, eller om den er i ro og skal settes i bevegelse, eller om den er i bevegelse og retningen skal endres... Alt skulle være ett fett, i følge det jeg husker fra 1NA og 2FY.

T

timc

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    timc skrev:
    Jeg er helt enig i at det er lettere å sette ett element i sving, enn å la det stoppe.

-Tim

Jeg klarer ikke å forstå annet enn at akselerasjon er proporsjonal med kraft og omvendt proposjonal med massen som akselereres. Om massen er i bevegelse og skal stoppes, eller om den er i ro og skal settes i bevegelse, eller om den er i bevegelse og retningen skal endres... Alt skulle være ett fett, i følge det jeg husker fra 1NA og 2FY.

Kanskje vi snakker om ulike ting. Det jeg referer til et at vi stopper jo ikke elementet. Vi lar det stoppe. Altså har elementet bare sine egne krefter å bruke.

Men i en sinus så mener jeg ikke at det er vanskeligere å dytte elementet ut enn å dra det innover.

-Tim

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mulig, Tim. Jeg vet egentlig veldig lite om forsterker/høyttaler-interface. Akustikkens prinsipper føles mer intuitive og lettere å følge.

Men hvis du ser typiske step response-målinger ser det definitivt ut som oppstartstransientene tværes ut på noenlunde samme måte som utklingningen. Altså som en følge av båndbredde, faserespons og resonansenes frekvenser og Q.

Dette blir et drøyt stykke fordi det jeg føler jeg forstår....

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.965
    Torget vurderinger
    1
    Diy Duke skrev:
    ...
    Jep og du skulle prøve med en mundorf 390 spole nu da du bruger XP.
    Hvor hen skal jeg evt. prøve en mundorfspole?

mvh
    KJ

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Med trådophæng bliver dette meget anderledes. Lett at starte men bare magnet og forstærker til at stoppe.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    KJ skrev:
    Diy Duke skrev:
    ...
    Jep og du skulle prøve med en mundorf 390 spole nu da du bruger XP.
    Hvor hen skal jeg evt. prøve en mundorfspole?

mvh
    KJ
    I serie med din bas hvis du da ikke kører aktivt. Hos mig blive det bedre hver gang jeg får spole med lavere modstand. Ikke så vigtigt på mine Holton forstærkere med meget modkobling.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    for min del er det praktiske resultater som gjelder
    hos meg låter de ventilerte kassene glimrende med god nyansering og stålkontroll
    mvh
    Leif

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.559
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bassrefleks kan gjøres riktig det. asbjbo har gått teknisk til verks i Olifant-tråden sin.

T

timc

Gjest
    samlanes skrev:
    Takker for svar Tim.

Mvh.

Det var en ting jeg glemte. Det kan hende at elementene er motsatt viklet også. Noen elementer er slik at rødt på rødt gir positivt utsving, andre negativt.

-Tim

T

timc

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Mulig, Tim. Jeg vet egentlig veldig lite om forsterker/høyttaler-interface. Akustikkens prinsipper føles mer intuitive og lettere å følge.

Men hvis du ser typiske step response-målinger ser det definitivt ut som oppstartstransientene tværes ut på noenlunde samme måte som utklingningen. Altså som en følge av båndbredde, faserespons og resonansenes frekvenser og Q.

Dette blir et drøyt stykke fordi det jeg føler jeg forstår....

Der har du ett poeng. Men blr ikke slike tester som oftest gjort i høyere frekvensområder? Vil ANNTA at problemet er størst i bassen, og da spesielt rundt tuningfrekvens.

Men en god observasjon.

Må fordøye innlegget til Oblivion også. En ting er å lese teksten, noe helt annet å forstå innholdet :)

-Tim

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.025
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Diy Duke skrev:
    Hvor dybt går de ?
    Ikke bygget ennå, men på papiret skulle de fint greie mer enn nok lydtrykk ned til rett under 20 Hz. Jeg prøvde å konstruere for 16 Hz, men innså etter hvert at det er flere avveininger enn bare dommedagsbass, så resonansfrekvensen er nå satt til 18 Hz. Se høyttalertråden i signaturen, for eksempel simuleringene i dette innlegget.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    asbjbo skrev:
    Diy Duke skrev:
    Hvor dybt går de ?
    Ikke bygget ennå, men på papiret skulle de fint greie mer enn nok lydtrykk ned til rett under 20 Hz. Jeg prøvde å konstruere for 16 Hz, men innså etter hvert at det er flere avveininger enn bare dommedagsbass, så resonansfrekvensen er nå satt til 18 Hz. Se høyttalertråden i signaturen, for eksempel simuleringene i dette innlegget.
    Tak fornuftig disposition når der bruges basreflex ikke at misbruge til at hente de laveste frekvenser.

N.B. det var nu LMC jeg ønskede et svar fra.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.965
    Torget vurderinger
    1
    Diy Duke skrev:
    ...
    I serie med din bas hvis du da ikke kører aktivt. Hos mig blive det bedre hver gang jeg får spole med lavere modstand. Ikke så vigtigt på mine Holton forstærkere med meget modkobling.
    Jeg har noen relativt store foliespoler i bassen (ca 12 awg ?), med tiden skal det bli aktivt. Subjektivt var det «viktigere» å øke avkoblingen av strømforsyningen med noen 100µF i plastikkkondiser (jeg er med andre ord ikke noen stor disippel av det Duelundske evangelium ;))

mvh
    KJ

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Jeg kunne løbe skrigende bort hvis jeg hørte din lyd er jeg redd for. ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mine nåværende ventilerte bass tårn er tunet for max følsomhet for å matche hornene og har 103db/watt og minus 3db ved 38hz uten roomgain eller eq.
    de nye som jeg har i bestilling får minus 3db ved 25hz uten roomgain eller eq.
    samme følsomhet ved 25hz som ved 38hz tidligere.
    bruker kun analog eq til å REDUSERE en 50hz peak i ene kanalen
    mvh
    Leif

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Ok jeg begynder at tro på de lyder fornuftigt. :)

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    627
    Torget vurderinger
    6
    Val:

Hørte du på Stig Tangens InConcert-kreasjon i helga som var? I så fall: kan du gi et referat? (Spent på horndiskanten + overgang til 15")

På forhånd takk! :D

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    682
    timc skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    timc skrev:

-Tim

Kanskje vi snakker om ulike ting. Det jeg referer til et at vi stopper jo ikke elementet. Vi lar det stoppe. Altså har elementet bare sine egne krefter å bruke.

Men i en sinus så mener jeg ikke at det er vanskeligere å dytte elementet ut enn å dra det innover.

-Tim
    Vi stopper det. Vi drar f.eks på med ett enkeltsving av en sinus, og avslutter med brutalt å holde Sluttrinnet på null volt. Da stopper vi elementet så godt som mulig. Hva koplede svingesystemer så som Helmholz-resonatorer (bassrefleksrør) gjør etterpå har vi liten påvirkning på. Selvsagt har trykkammer en luftfjær inni og en liten utapå (rommet), men det er for intet å regne sammenliknet med koplede svingesystemer.

Det er fortsatt selvsagt. At bassrefleks har fått stor kommersiell utbredelse beviser ikke at det er bra!
    Ref høyaktuelle Dr. Stockmann og uttalelsene om den kompakte majoritet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.559
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Audiodidakt:
    Det er førstkommende lørdag Mjøsen Ll skal til Tangen, men hva vi får høre da vet jeg ikke. DInglePOLer, Brølaper med 2x15" (hah! ;D) eller søte små Gjallarhorn-monitorer? Vi får se.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn