Er Lowther bare dyrt "skrot"?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.044
Antall liker
2.148
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ja, Lowther er for dyrt.
Nei, de låter ikke alltid skrot.

Og fremdeles er dette en tråd der det er enkelt å gi enkle svar.

Håvard
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.577
Torget vurderinger
2
Lowter jeg har hørt har spilt snillt og pent. Hørtes ikke ut som skrot. Om det er for dyrt aner jeg ikke. De står ikke på innkjøpslista mi.
Jeg har Kipsch. :)
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.834
Antall liker
107.707
Torget vurderinger
23
Haavard skrev:
Ja, Lowther er for dyrt.
Nei, de låter ikke alltid skrot.

Og fremdeles er dette en tråd der det er enkelt å gi enkle svar.

Håvard
Snilt og politisk korrekt svar på min bastante uttalelse, Håvard! Håper det dukker opp råere kommentarer så vi får litt å bryne oss på 8) 8)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.438
Antall liker
3.328
ok, da.

Kan fungere ganske bra i mellomtonen hvis man modifiserer membranen
og monterer den på stor, åpen baffel.
Deles ved 200 og 2000-3000Hz.


For dyr? Aner ikke hva de koster nå for tiden.

;)
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg er ingen måleekspert, men under har jeg lagt ved en måling av mine DX3 i Orishorn. Dette er målt i lytteposisjon og med høypass på 250Hz. Jeg synes de låter riktig bra.

Frode

 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.994
Antall liker
13.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
stiller i samme hypede klasse som LP12 imo
mvh
Leif
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Bare som en sammenligning, BMS 4592ND driver i et 18Sound XR2064 horn, delefrekvens 600Hz.

Frode

 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Kabeldragern skrev:
Valentino skrev:
De måleresultatene er nok for meg.
I farten glemte jeg Quad 57 som jeg også har vært i besittelse av. Se på målekurvene til den høyttaleren, du Valentino! Det er minst like elendige målinger på den som på Lowther.
Jeg fant noen målinger av Quad 57:
http://www.nutshellhifi.com/MLS/MLS2.html

Jeg synes det ser ganske strøkent ut jeg? +-3dB fra 400Hz til 15kHz samt pen impulsrespons. Absolutt mye bedre enn noen måling jeg har sett av et Lowther-element. Har du link til noen målinger som avviker mye fra målingene til Lynn Olsson?

mvh,
Øyvin
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.044
Antall liker
2.148
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Haavard skrev:
Ja, Lowther er for dyrt.
Nei, de låter ikke alltid skrot.

Og fremdeles er dette en tråd der det er enkelt å gi enkle svar.

Håvard
Snilt og politisk korrekt svar på min bastante uttalelse, Håvard! Håper det dukker opp råere kommentarer så vi får litt å bryne oss på 8) 8)
Takker pengesluk. Ingen årsak, skal stå til tjeneste ved neste anledning ;D
Nå venter jeg bare på invitasjon til det som grisebanker Lowther ;)

Håvard
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.834
Antall liker
107.707
Torget vurderinger
23
- eller Impulse :eek: :eek: :eek: :eek:
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
pengesluk skrev:
norcad skrev:
Før dere hopper ut av både stolen og skinnet, så må jeg få klarlagt et par ting.
Jeg har ingen erfaring med Lowther, og har ingen "hang" til fulltone elementer, og whisser cone får meg til å grøsse når jeg SER dem. Den eneste erfaringen jeg har med tilsvarende er fra et bygg med Coral Beta 8 for snart 25 år siden.

Jeg ser heller ikke poenget med kranglingen her på sentralen mellom to selvutnevnte motpoler, hvor jeg sikkert havner under kategorien "målemafiaen" eller de "målbeviste". Men hadde gulløregjengen heller villet samarbeidet litt med oss mer målvbeviste, tror jeg alle kunne fått mer ut av hobbyen, noe jeg kunne ønsket meg ihvertfall.

Nok om det, vil dere absolutt la dere bli provosert (noe som tydeligvis er hobby nr 2 til flere her inne), så bli nå det. Men det er ikke poenget med denne tråden.

Poenget mitt er som alltid, lær og bli opplyst. La deg ikke lure, hifi og highend er dyrt, men det er lov å forsøke å få mest mulig pr krone, selv om prisen er høy.

Nok om det, Troels Gravesen har målt OG LYTTET til et par Lowther EX3 i Voigts horn.
Les og bli overrasket(?)

http://www.troelsgravesen.dk/Lowther.htm
1. Ja, Lowther er dyrt.
2. Ja, Lowther er noe skrot.

Endelig en tråd hvor det er enkelt å gi et svar!
Hehe, ble det for mye Møllers tran sluket ? Eller fikk du hodet for langt nedi i ei nasal horntrakt ? 8) ;D
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.044
Antall liker
2.148
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
- eller Impulse :eek: :eek: :eek: :eek:
Ja, Impulse også.
Skal du først inviterer så regner jeg med at du serverer noe som feier over det meste. ;D

Håvard
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.834
Antall liker
107.707
Torget vurderinger
23
Att. HCS

Hehehehehehehe - der var det en jævel som beit på, ja...... ;D ;D ;D

La meg utdype mitt enkle innlegg en smule;

1. Ja, Lowther er dyrt

Lowther er dyrt sett ut i fra en rekke forskjellige ståsteder, såsom bl.a.

"jeg er en kjiping som ikke vil betale noenting for noe som helst"
"forskjell på materialer og utførelse - hva er det for noe tull?"
"Hva faen, over 18.000,- for et par fislete semi-8" elementer (PM4, de dyreste) - kan jo få en hel sydentur for de penga..."
"Service, historie, produktutvikling, kompatibilitet og langsiktighet er da ikke verdt noe og skal ihvertfall ikke reflekteres i en vares pris.."
"Det finnes da laaangt billigere fulltoneelementer en dette (PM6C koster kr. 2.300,- ca.)

2. Ja, Lowther er noe skrot

Igjen betinget av en del synspunkter, f.eks.;

"Pappmembran er noe skrammel, karbon, titan eller sågar keramikk MÅ jo bare være bedre"
"Spiller det ikke bra rett ut av esken så kan det være det samme"
"Skrikende mellomtone kan vi ikke ha. Sikkert ikke mulig å gjøre noe med heller"
"Hva, ikke forkrommet chassis?"
"1 mm. slaglengde er ikke mye å skryte av. Elendig bass. Min nye surround-sub med element fra XMAX GT har over 5 cm. slaglengde. DET er kvalitet, det!"
"Veier jo bare 2 kg., jo (DX2) Selv kjeften til Sluket veier mer.... og det er jo bare et digert gap!"

Det triste i denne vår flotte hobby er at det er langt flere som kommenterer som nevnt i ovenstående kategorier enn det er selvtenkende reflekterte individer som ser etter muligheter istedenfor problemer.

Så kan dere tolke dyrt/skrot-utsagnet dit dere vil. Argumenter for at Lowther IKKE er dyrt skrot kan det skrives bøker om. Det akter ikke jeg å gjøre her, med mindre noen betaler for det ;D ;D. Gratis lunsjer finnes ikke, nemlig. Gjør leksene deres og spis vitaminer så kan det fort bli god lyd av det etter noen års erfaring.

For ordens skyld, jeg har/har aldri hatt noe med Lowther å gjøre. Har hatt Lowther selv ved et par anledninger, og har hørt mange konstruksjoner med disse. Skal også nevnes at noe av den mest magiske mellomtonegjengivelse jeg noensinne har hørt var med et sett PM4A mod. i et Tractrix horn med 75 cm. dia. Helt magisk, og det eneste jeg har hatt hjemme som nærmet seg mine TAD TH-4001 i 500 Hz. Cherrywood hel-tre IWATA-style horn.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Heheh.. Gode argumenter.. Men ikke gode nok ;).. Isåmåte kan feks AG også kalles dyrt skrot feks.. Ifht pris.. Og tidvis og lyd.. Uten at dette er en mening jeg forfekter.. ;D..Klipsch, dyrt skrot ? Tja.. Hva skal en si... Impulse... Osv..Koker ned til preferanser... Enkelt og greit 8)
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.834
Antall liker
107.707
Torget vurderinger
23
Haavard skrev:
pengesluk skrev:
- eller Impulse :eek: :eek: :eek: :eek:
Ja, Impulse også.
Skal du først inviterer så regner jeg med at du serverer noe som feier over det meste. ;D

Håvard
Vel, Haavard, det er jo slettes ikke sikkert, da. Lyd er jo som kjent veldig subjektivt, men jeg takker for tilliten og håper å leve opp til dine antakelser. Man gjør så godt man kan, men igjen, ens egne preferanser er ikke nødvendigvis andres. Jeg husker jeg hadde en godt voksen meget hifi-bevandret kar innom her i fjor, og han likte ikke hornhøyttalere generelt. Det "bråkte" for mye, ble for mye smell og skarpe lyder for ham. Og det er faktisk flere som reagerer slik, og det har bl.a. sin naturlige forklaring at mennesker "skvetter" til ved sterke inntrykk fra lyd, lys, trykk, brå hastighetsendringer etc., skyldes våre naturlige instinkter som varsler om mulig fare når vi utsettes for slike ting. De mikrodetaljene og den eksplosive dynamikken som en høyttaler med følsomhet på 110 dB er i stand til å gjengi er ikke hverdagskost for den jevne hifi-interesserte og følgelig kan det oppleves som unaturlig fordi det er uvant. For meg som har spilt instrumenter selv og gått på konserter siden seks-syv års alderen så er dette annerledes, det er en viktig del av opplevelsen. Jeg driver ikke med hifi i hobbyens egentlige definisjon lenger, det er mer snakk om illusjonsgjenskapning. Nå låter det arrogant men det får så være.
En ting er ihvertfall sikkert, og det er at den type lydgjengivelse jeg vil ha får du ikke kjøpt i butikken, uansett "plånbok" og om du har med deg gaffeltruck.

Onkel Sluk har talt! ;D ;D
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.834
Antall liker
107.707
Torget vurderinger
23
HCS skrev:
Heheh.. Gode argumenter.. Men ikke gode nok ;).. Isåmåte kan feks AG også kalles dyrt skrot feks.. Ifht pris.. Og tidvis og lyd.. Uten at dette er en mening jeg forfekter.. ;D..Klipsch, dyrt skrot ? Tja.. Hva skal en si... Impulse... Osv..Koker ned til preferanser... Enkelt og greit 8)
Argumentene ER gode nok, de, HCS, bare ikke komplette! Og deri ligger leksen; et utsagn som dyrt/skrot får bare mening dersom hele bildet blir presentert Det er nemlig fullt mulig å lage god lyd med Lowther, men det krever sin mann. Og det var nettopp det jeg nevnte som uaktuelt, da det tar litt tid....
Men sett i den konteksten så er det slett ikke sikkert at Lowther er verken dyrt eller skrot. Ref. alt som finnes på markedet som er både dårligere og til dels vanvittig mye dyrere.


Tsk-tsk - la os starte en liste-tråd og erte på oss 0,5 x Norge!

1. Lowther = dyrt skrot
2. Avantgarde = jævlig dyrt skrot
3. Klipsch = unødvendig dyrt men dog billig skrot
4. Impulse = antagelig en god høyttaler til fornuftig pris :eek: :eek:


Kan bli rimelig lang og interessant, denne lista..
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.044
Antall liker
2.148
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Og onkel Sluk er også veltalende.
Illusjongjenskaping er det samme jeg driver med, men på et noe annet nivå enn deg.
Likte det ordet gitt.

Håvard
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
Heheh.. Gode argumenter.. Men ikke gode nok ;).. Isåmåte kan feks AG også kalles dyrt skrot feks.. Ifht pris.. Og tidvis og lyd.. Uten at dette er en mening jeg forfekter.. ;D..Klipsch, dyrt skrot ? Tja.. Hva skal en si... Impulse... Osv..Koker ned til preferanser... Enkelt og greit 8)
Nå finnes det flere måter å vurdere Lowther på.

- En ekte objektivist leser på siden til Troels Gavesen og konkluderer med at det er skrot uavhengig av om han har hørt elementet.

- En ekte subjektivist vurderer elementet ut fra egne følelser etter å ha hørt og sett en konstruksjon som bruker Lowther.

For min del har jeg ikke hørt så mange Lowther konstruksjoner og jeg har en stor andel objektivist i meg så for meg er ikke Lowther det store men det er jo opp til hver enkelt å vurdere hva som er skrot og ikke. Lowther er jo tross alt en seriøs produsent.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Litt på siden, nyere salgsforsking viser at våre innkjøp styre 92% av følelser...Så å påberope seg objektivitet ifht hifi og kun handle deretter krever sin mann.. 8)

Ja, den tråden kunne blitt lang sluket... ::) ;D..og sikkert mange sinte sjler...Og vips så ble en vel utestengt for å eksludere å tro på de som mener de har funnet sitt nirvana..

Som jeg sier, den som ikke har høytalere tyngre enn seg selv har ikke horn, han har en ropert... 8)
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.597
Antall liker
569
Som ihuga Lowther-fan mener jeg det er bare tøser og bøser som ikke liker "lowther-lyden". Det er utrolig hva folk hører på av forskjellige mellomtoner mens de lever i lykkelig uvitenhet om att det finnes kun EN som låter som den skal. Lowther! 8)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.438
Antall liker
3.328
Jeg la ut oppskriften på bruk av Lowther på første side i denne tråden.

Det er fritt frem å være uenig. ;)
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.834
Antall liker
107.707
Torget vurderinger
23
- problemet, Slow, er at ikke alle Lowther elementer har samme egenskaper. Jeg har hørt Lowther brukt som mellomtone i en stor OB som du beskriver, og det låt meget bra.

På den annen side, det var jo også avhengig av konstruksjonens øvrige komponenter, slik det alltid er. Men i dette tilfellet var det vellykket!

Jeg nevnte modell PM4A som er "værstingen" i programmet, den vet jeg også kan spille forrykende bra i samme konseptet. Dette var også den jeg prøvde i et 500 Hz horn (da også som mellomtone, og med formidabelt bra resultat. Brukt som driver i frontladet horn er egentlig fabrikkens intensjon med PM4A også.

Faktum er at så godt som ALLE såkalte fulltoneelementer burde døpes om til bredbånds elementer, fulltone er misvisende, 20-20.000 Hz fra ett og samme element er tilnærmet umulig uten forsakelser.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.834
Antall liker
107.707
Torget vurderinger
23
Haavard skrev:
Og onkel Sluk er også veltalende.
Illusjongjenskaping er det samme jeg driver med, men på et noe annet nivå enn deg.
Likte det ordet gitt.

Håvard
Takk, takk, rørt til tårer!

ILLUSJONSGJENSKAPNING (c) Sluket
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.834
Antall liker
107.707
Torget vurderinger
23
Anonym skrev:
HCS skrev:
Heheh.. Gode argumenter.. Men ikke gode nok ;).. Isåmåte kan feks AG også kalles dyrt skrot feks.. Ifht pris.. Og tidvis og lyd.. Uten at dette er en mening jeg forfekter.. ;D..Klipsch, dyrt skrot ? Tja.. Hva skal en si... Impulse... Osv..Koker ned til preferanser... Enkelt og greit 8)
Nå finnes det flere måter å vurdere Lowther på.

- En ekte objektivist leser på siden til Troels Gavesen og konkluderer med at det er skrot uavhengig av om han har hørt elementet.

- En ekte subjektivist vurderer elementet ut fra egne følelser etter å ha hørt og sett en konstruksjon som bruker Lowther.

For min del har jeg ikke hørt så mange Lowther konstruksjoner og jeg har en stor andel objektivist i meg så for meg er ikke Lowther det store men det er jo opp til hver enkelt å vurdere hva som er skrot og ikke. Lowther er jo tross alt en seriøs produsent.

I've got news, baby!

Det finnes også flere måter å vurdere Troels Gravesen på!

En realist (meg) vurderer den som sier han er ferdig utlært som ferdig, og ikke utlært!

Forøvrig har jeg stor respekt for Troels, men jeg antar at han faktisk aldri har hørt et virkelig bra oppsett som spiller med Lowther elementer. For med Troels øvrige oppfatninger og åpenbare kunnskaper med og erfaring rundt god/riktig lydgengivelse så ville han nikket gjenkjennende!
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.834
Antall liker
107.707
Torget vurderinger
23
LMC skrev:
stiller i samme hypede klasse som LP12 imo
mvh
Leif
At Lowther kan være opphypet er det ingen tvil om, type "alt annet er tull", "Har du hør en Lowther så vil du ikke ha noe annet" osv. osv.
Så enkelt er det selvfølgelig ikke, det finnes mye bra og endog bedre ting å få kjøpt.

Eller hva med slogan'et "LOWTHER FOR LEIF" som de har på hjemmesiden... ;D ;D ;D

Forøvrig døds-enig mht. LP12 (et grisete strikk & binders produkt, hemslöjd uten eierglede :eek:)
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
"det finnes mye bra og endog bedre ting å få kjøpt"

Ja, som feks Seas Exotic :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
FAB skrev:
"det finnes mye bra og endog bedre ting å få kjøpt"

Ja, som feks Seas Exotic :)

,,,spørrs på bruken... Et enslig element gir ingen svale...Eller hva det var... :)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.438
Antall liker
3.328
pengesluk skrev:
- problemet, Slow, er at ikke alle Lowther elementer har samme egenskaper. Jeg har hørt Lowther brukt som mellomtone i en stor OB som du beskriver, og det låt meget bra.

På den annen side, det var jo også avhengig av konstruksjonens øvrige komponenter, slik det alltid er. Men i dette tilfellet var det vellykket!

Jeg nevnte modell PM4A som er "værstingen" i programmet, den vet jeg også kan spille forrykende bra i samme konseptet. Dette var også den jeg prøvde i et 500 Hz horn (da også som mellomtone, og med formidabelt bra resultat. Brukt som driver i frontladet horn er egentlig fabrikkens intensjon med PM4A også.

Faktum er at så godt som ALLE såkalte fulltoneelementer burde døpes om til bredbånds elementer, fulltone er misvisende, 20-20.000 Hz fra ett og samme element er tilnærmet umulig uten forsakelser.

Jeg prøvde PM2A i rundt 200Hz tractrix horn, men foretrakk lyden i åpen baffel.
Stor skuffelse.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.834
Antall liker
107.707
Torget vurderinger
23
Slettes ikke umulig det, nei - 200 Hz er veldig lavt og følgelig blir hornet tilsvarende stort. Kan ha vært "beaming" i det øvre frekvenslag, som er et vanlig problem i så måte. Mange andre faktorer også, som T/S kompatibilitet med hornet, elementets kammer osv. men jeg regner med at du hadde grep om de tingene der..
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.438
Antall liker
3.328
Det kan godt hende at det var noe jeg hadde oversett,
men det meste ble prøvd ut, for å si det sånn.
Jeg ville få Lowther til å virke med horn,
men det var ikke til å overse at for meg lød bafflene bedre.

Lenge siden nå .... ;)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
pengesluk skrev:
...............

Faktum er at så godt som ALLE såkalte fulltoneelementer burde døpes om til bredbånds elementer, fulltone er misvisende, 20-20.000 Hz fra ett og samme element er tilnærmet umulig uten forsakelser.
Så absolutt enig, bortsett fra "tilnærmet umulig". Det ER umulig, for ikke å si KOMPLETT umulig. ;D
Men bredbåndselementer er et mye bedre navn, og gir også hentydninger til en bedre bruk av elementets egenskaper. Som f.eks å flytte evnt delefrekvenser lengst mulig vekk fra det mest sårbare frekvensområdet.

Mye av "magien" ved sånne bredbåndselementer ligger i unoter i frekvensgangen og godlydende forvrengning og overtoner. Det skaper magi for mellomtonelyttere og grimaser for de målebevisste med 5 veis løsninger med bratte delefiltere og 24 stk subwoofere drevet av like mange tusen watt. (Eller sånn ca deromkring)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Hva er kriteriet for at et element skal kalles for "fulltone" egentlig?
Frekvensgang 100-10000hz +/- 3 dB ?
 

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.248
Antall liker
2.424
Sted
Harstad
Torget vurderinger
25
Jeg har PM4A i store fronthorn, "full range" uten annen deling enn hornets avrulling. Deler inn bassen ved ca 250hz) Lyden er kun deilig. Som nevnt er forsterker livsviktig for å få det hele på plass. Har prøvd kt88(ikke bra), Firstwatt(nydelig), OTL på rundt 1,2w(fantastisk).
Skiftet membraner på de og det tok laaaang tid før det løsnet.
Mvh Espen
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.834
Antall liker
107.707
Torget vurderinger
23
Herlig! Way to go!

Kan forøvrig bekrefte betraktningen rundt fulltoners begrensninger. Selv bruker jeg INGEN av elementene jeg har som absolutt fullrange, noen får bistand i bassen, andre både i topp og bunn.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Nå var det jo egentlig uttalelser fra Troels Gravesen som startet denne tråden; og her er noen flere fra samme mann:

Fullrange drivers:
My experience here is limited, but a few drivers I have tested (some vintage) do Siri's D fairly well. Which points to the problem of phase and impulse correctness. The Supravox and vintage SEAS 21 TV-G and SEAS 17 TV-something (from an old B&O speaker) all do it well - until a certain level where the thin paper cones simply can't cope with the power input and the sound gets rough and congested from serious cone break-ups. No wonder. The lack of any crossover in the 2-5 kHz range with the inevitable problems of phase shift and impulse distortion, etc. tells its story. It also appears the whizzer cone fullrange drivers are not the way to go. The mechanical crossover in whizzer cone drivers doesn't seem better than a poorly constructed higher order passive crossover. Often we see sharp phase shift in the treble range from whizzer cone drivers and they do not please the ear.
As mentioned above, beaming plays a role for fullrange drivers and when listened to strictly on-axis they don't do too well either.

All in all an incomplete and complex set of observations.
 
Topp Bunn