Er ujordet kurs å fortrekke fremfor jordet kurs når det gjelder hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Nei, det er IKKE et søkt eksempel i det hele tatt! Våre relativt enkle saker er bånn i bøtta når det gjelder skjerming av radiosignaler. Derfor må store AM-sendere og radioamatører ha båndpass- og lavpassfilter for å unngå at senderen forstyrrer vanlig Hifi-utstyr. Dessuten er ikke en radio så avansert laget som du tror. Den har bare gode filtre slik at den får inn det den skal og ikke alt annet. En AM-radio tar ikke inn annet enn 455 kHz, som er differansen mellom sendefrekvens og oscillatorfrekvens. Opplegget kalles heterodyne og brukes ennå da man ikke har klart å komme på noe bedre. Heterodyne - Wikipedia, the free encyclopedia
    På FM-tunere er det 10,7 MHz som er mest vanlig. Det er derfor du får inn naboens radio på din ved 100,7 hvis hans er innstilt på 90,0 - evt omvendt. Bestemmes av radioene og valg av mellomfrekvens over eller under oscillatorfrekvens. Siden du fikk inn naboens kortbølgesender er det pga mangel på lavpassfilter i hans sender samt dårlig laget orgel hos deg. Radiosendere moduleres vha lyd, men kan ha svært stor spredning av harmoniske frekvenser over og under selve bærebølgefrekvensen. Derfor vil man kunne høre en kraftig radiosender på halve, kvart, åttendel osv osv av sendefrekvensen. Og hører man dette i høyttalerne er det bare å tre noen ferritrør på høyttalerkablene. :)
    Ok.
    Ellers "tror" jeg ingenting hva gjelder radiokonstruksjoner, de har jeg fint lite greie på.
    Det kan også godt hende at det gamle orgelet mitt er "dårlig laget"? Det var nytt i 1978, i en tid hvor man ikke hadde tilgang til såpass avansert elektronikk man gjerne finner i dagens konstruksjoner.
    Dermed måtte man vel ty til endel "håndlagde" løsninger. Muligens var det derfor det kostet den nette sum av 78-tusen?:rolleyes:
    Dårlig laget mtp følsomhet for radiostøy? Ganske sikkert! Men ikke ellers, hva lyden angår.

Ellers takk for info! Da lærte jeg litt i dag også....

Edit: Får i all beskjedenhet legge til at jeg kjøpte orgelet brukt til en helt annen pris! Bare så ingen tror at jeg er en rik snobb, med ubegrensede midler. Slett ikke! :)

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Men, da er man i nett hvor jordlederen er forbundet til transformatorens nøytalpunkt. Lekkstrømmer vil da ha en definert metallisk vei tilbake til transformatoren og kretsen er lukket. Da er jeg enig i at jording (til sann jord) ikke har flere funksjoner.
    .
    Hva med en overdimensjonert isotrafo med kunstig jordpunkt?
    Vil ikke dette resultere i en Ole Brum løsning?

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.938
    Men, da er man i nett hvor jordlederen er forbundet til transformatorens nøytalpunkt. Lekkstrømmer vil da ha en definert metallisk vei tilbake til transformatoren og kretsen er lukket. Da er jeg enig i at jording (til sann jord) ikke har flere funksjoner.
    .
    Hva med en overdimensjonert isotrafo med kunstig jordpunkt?
    Vil ikke dette resultere i en Ole Brum løsning?
    Da ville jeg iallefall fjernet eventuelle common-mode filtre. Jeg ser vell for meg at utstyr som er konstruert for lite lekkstrøm har mest å hente på dette. Er det mye lekkstrøm, så mener jeg at det er gunstig å jorde.

Y

ymir

Gjest
    Hei

Får ta dette skritt for skritt.

Har kopplet vekk jord i vegg for en stund siden,med bra resultat.

Har nå funnet frem vertøyet igjen og er klar for mine LMC fat. til komponentene.

Slik jeg forstår anbefalingene så langt skal jeg kopple fra jordledre i hver ende?

Hva med skjermen?

Deretter,en 2.5mm2 fra hvert sjassis til til ?

Bruker PS Audio PPP

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.867
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skjermen kun i stikkontakt enden. Men her er det også delte meninger :)

T

tce-teams

Gjest
    Jeg har jordet kontakter i veggen over heile leiligheten + den belking surge protection jeg har stående.

T

tce-teams

Gjest
    Unnskyld at jeg spør men blir lyden dårligere av jordet kurs enne ujordet kurs virkelig ?

L

larkus

Gjest
    Så lenge ikke det er jord i veggkontaktene, er det vel best å jorde skjermen kun i apparat-enden av kabele.
    Som en slags forlengelse av chassis. Jeg har i allefall gjort det på den måten:)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.867
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så lenge ikke det er jord i veggkontaktene, er det vel best å jorde skjermen kun i apparat-enden av kabele.
    Som en slags forlengelse av chassis. Jeg har i allefall gjort det på den måten:)
    Som sagt - delte meninger her .. Kanskje man kan konkludere med at det er "hipp som happ"?

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har svært lite jordede kontakter i leiligheten min, kun i våtrom og på kjøkkenet. TV/musikk kroken min er ikke jordet for fem flate øre, så dette skulle altså være en positiv ting altså? :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Har nå funnet frem vertøyet igjen og er klar for mine LMC fat. til komponentene.

Slik jeg forstår anbefalingene så langt skal jeg kopple fra jordledre i hver ende?

Hva med skjermen?

Bruker PS Audio PPP
    I beste mening: Dette er sikkerhetsjord i apparatene. Hvis beskrivelsene ovenfor ikke er tydelige nok, så er dette kanskje ikke tingen å tukle med.

Likevel, poenget er å jorde anlegget til nettjord (støpsel) i ett punkt (effektforsterker) og så jorde øvrige apparater til det punktet (chassis på effektforsterker) gjennom grove kobberledninger direkte fra chassis til chassis, helt separat fra signalkablene. Poenget er å unngå at eventuelle jordstrømmer går i signalreturen på RCA-kabler og mikses inn i signalveien som hørbar støy. Balanserte XLR-kabler er mindre utsatt for problemet. Dette jordingsmønsteret er "Leif Erntsen-metoden". En del gamle Dynamic Precision effektforsterkere hadde en egen grønn polskrue bakpå for det formålet. Det forvirret kundene ("Det er bare to spader på høyttalerkablene mine!?!?!"), så de polskruene forsvant igjen etter en tid.

Y

ymir

Gjest
    Hei

Hva med skjermen?

Bruker PS Audio PPP
    I beste mening: Dette er sikkerhetsjord i apparatene. Hvis beskrivelsene ovenfor ikke er tydelige nok, så er dette kanskje ikke tingen å tukle med.

Likevel, poenget er å jorde anlegget til nettjord (støpsel) i ett punkt (effektforsterker) og så jorde øvrige apparater til det punktet (chassis på effektforsterker) gjennom grove kobberledninger direkte fra chassis til chassis, helt separat fra signalkablene. Poenget er å unngå at eventuelle jordstrømmer går i signalreturen på RCA-kabler og mikses inn i signalveien som hørbar støy. Balanserte XLR-kabler er mindre utsatt for problemet. Dette jordingsmønsteret er "Leif Erntsen-metoden". En del gamle Dynamic Precision effektforsterkere hadde en egen grønn polskrue bakpå for det formålet. Det forvirret kundene ("Det er bare to spader på høyttalerkablene mine!?!?!"), så de polskruene forsvant igjen etter en tid.

Har nå fjernet jord i nettledning til preamp og DAC,med skjerm tilkoplet i apparat ende.

Er da slik å forstå at poweramp skal beholde jord inn til PPP,og at jeg kopler en jordledning fra pre og DAC til poweramp.

Stuen har jo ikke jordet stikk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det kan du gjøre. Som regel er det noen karosseriskruer på baksiden av apparatene som holder lokket på plass. Du kan sette en ringsko på hver ende av jordledningen, skru ut en av de karosseriskruene på baksiden, og tre ringskoen over den før du skrur fast karosseriskruen igjen. Bruk gjerne en tannskive mellom ringsko og skruehode for at det ikke skal løsne og for å få god kontakt. Det har ikke så mye å si om du kobler DAC - preamp og preamp - poweramp eller om du kobler DAC - poweramp og preamp - poweramp. Jord i PPP blir felles jordreferanse og eventuelle jordstrømmer går utenfor signalkablene.

Y

ymir

Gjest
    Hei

Nei,dette fungerte ikke.Kneppelyder som vandret fra høyre til venstre på linjetrinn og støy på RIAA.

Det skal ikke være lett :rolleyes:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.938
    Hei

Nei,dette fungerte ikke.Kneppelyder som vandret fra høyre til venstre på linjetrinn og støy på RIAA.

Hei. Jeg blir litt ydmyk når man skal prøve å gi råd sånn helt konkret til en som har jobbet så mye med dette i anlegget sitt. Men det er noen ting jeg legger merke til, og som jeg ville gått i dybden på, i dette anlegget.

- Jeg har nevnt Dac'en tidligere. Av bilder på nettet ser det ut til at nettjord m/emi filter er terminert på printet. Hvordan dette henger sammen med chassis vet ikke jeg. Fra "husken" tror jeg at signalretur (minus på alle utganger) også kommer fra printet. Jeg ville kanskje koplet ut emi filter, gitt at jeg hadde PS audio strømrenser. Sjekk om det er forbindelse mellom chassis og signaljord.
    - Pre/riia kan (av bilder på nettet) se ut til å være tilsvarende men uten emi filter. Sjekk om det er forbindelse mellom chassis og signaljord.
    - Jeg ville prøvd uten strømrenseren også, men med Asbjørn sine jordkoplinger. Om ikke annet, så pga ujordet stikk.

Håper du tar dette i beste mening og jeg følger fortsatt med :)

Sist redigert:
    L

larkus

Gjest
    Enig med Hedde her. Koble fra forbindelsen mellom EMI-filteret og print på Mytek Dac'en, og hør etter om det skjer noe posistivt.
    Samme forbindelsen finnes på min Hegel CDP4AmkII, og jeg mener at det gav et løft i lydkvalitet når jeg brøt denne forbindelsen.

Y

ymir

Gjest
    Hei

Slik ser de ut innvedig.Komponentene SKAL jo fungere hos andre.Bør en bare tenke LITT anderledes mht. jording/skjerm.
    Det er ikke forbindelse mellom sjassi og RCA kontaktene på preamp,men det er det på Mytek

belles1.jpg

belles2.jpg

RIAA

belles4.jpg

belles3.jpg

belles5.jpg

Mytek

mytek.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.938
    Her ser vi at ting ikke alltid er så enkle, og at det finnes et hav av ulike løsninger. Gode nettkabler, som er laget for å minimere innvirkningen inn i jordsløyfen er kanskje ikke så dumt og vil vell oftest fungere iallefall.

Men jeg ville ikke gitt opp om jeg var deg, ymir. Jeg tenker at det ikke kan være skadelig å jorde chassis på pre/riia til det som tydeligvis er signaljord. Altså, gjerne fra samme punkt som vises på de første bildet på innsiden av nettkontakten, den tynneste ledningen. Alternativet er å jorde dette punktet, utenom chassis, til de andre chassis (litt vanskelig i praksis).

L

larkus

Gjest
    Hmm... Jeg er litt skeptisk til disse ekstra jordforbindelsene mellom de forskjellige chassisene. Disse blir vel også en del av signalveien, parallelt med skjermen i signalkablene. Og den PS Audio PPP'en skal vel være tilkoblet jordet kurs for å fungere optimalt. Jeg forstår det slik at du har koblet fra jord i veggpunktene. Har du prøvd uten PPP'en med apparatene koblet rett i vegguttakene? Vær klar over at hvis du har dobbelte eller firdobbelte vegguttak, så får du fremdeles jordforbindelse mellom apparatene selv om du har koblet fra jord i vegguttaket.

Bare noen tanker fra min side:)

mvh
    larkuz

sense

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Tror ikke nettjord har noe som helst tilkobling til signaljord her.. her er bare chassiskruen koblet til chassis gjennom printet... nettjordkabelen er bare en forlengelse fra filter... og blande nettjord og signaljord er og be om støy... har tilgode og se at utstyr er koblet slik...(med forbehold)

mvh sense:)

Hei

Hei. Jeg blir litt ydmyk når man skal prøve å gi råd sånn helt konkret til en som har jobbet så mye med dette i anlegget sitt. Men det er noen ting jeg legger merke til, og som jeg ville gått i dybden på, i dette anlegget.

- Jeg har nevnt Dac'en tidligere. Av bilder på nettet ser det ut til at nettjord m/emi filter er terminert på printet. Hvordan dette henger sammen med chassis vet ikke jeg. Fra "husken" tror jeg at signalretur (minus på alle utganger) også kommer fra printet. Jeg ville kanskje koplet ut emi filter, gitt at jeg hadde PS audio strømrenser. Sjekk om det er forbindelse mellom chassis og signaljord.
    - Pre/riia kan (av bilder på nettet) se ut til å være tilsvarende men uten emi filter. Sjekk om det er forbindelse mellom chassis og signaljord.
    - Jeg ville prøvd uten strømrenseren også, men med Asbjørn sine jordkoplinger. Om ikke annet, så pga ujordet stikk.

Håper du tar dette i beste mening og jeg følger fortsatt med :)

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.938
    ........ Dette jordingsmønsteret er "Leif Erntsen-metoden". En del gamle Dynamic Precision effektforsterkere hadde en egen grønn polskrue bakpå for det formålet. Det forvirret kundene ("Det er bare to spader på høyttalerkablene mine!?!?!"), så de polskruene forsvant igjen etter en tid.
    Har hørt om "Leif Erntsen-metoden" i forbindelse med snuing av stikk. Jeg viste ikke at det omhandlet mere. Hvor kan jeg finne originalbeskrivelsen av denne "metoden"?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Da er egen ujordet 16A kurs på plass. Endelig blir det slutt på padder og kabelsalat.

Nå har jeg to ujordete kurser i rommet. Har det noe for seg å koble tv, getboks, datamaskin og disker på den ene, når de likevel er koblet til anlegget - DAC etc. - via FW og HDMI?

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    ........ Dette jordingsmønsteret er "Leif Erntsen-metoden". En del gamle Dynamic Precision effektforsterkere hadde en egen grønn polskrue bakpå for det formålet. Det forvirret kundene ("Det er bare to spader på høyttalerkablene mine!?!?!"), så de polskruene forsvant igjen etter en tid.
    Har hørt om "Leif Erntsen-metoden" i forbindelse med snuing av stikk. Jeg viste ikke at det omhandlet mere. Hvor kan jeg finne originalbeskrivelsen av denne "metoden"?
    Stein Arne Nistad hadde en god beskrivelse i et tidligere Fidelity. Husker ikke nummeret, ikke så veldig lenge siden. Det skulle være grei skuring å gjenfinne aktuelt nummer på audiofidelity.no. Jeg tror tidligere utgaver kan bestilles både på papir og som PDF.

Hepp: Sjekket. Artikkelen heter usynlige fiender og hifidemoner, og står i Fidelity nummer 57. http://audiofidelity.no/pdf/innhold_57.pdf

Sist redigert av en moderator:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    "Welcome To My World", Dr. Dong! ;)

Jeg har "kjørt" på samme måten i ca fem år, dog med skarve 2x10A kurser. Begge "selvsagt" uten jord....
    Det jeg imidlertid absolutt vil råde deg til, ettersom du har et TV / Radiouttak på samme sted, er å bruke et galvanisk skille mellom TV / Getboks / Receiver, og veggboks.
    Jeg opplevde i sin tid marerittet, ved at jeg "blåste" en Hegel H200 via en uheldig tilkobling mot veggkontakten for TV / Radio.
    Så pass på, hva akkurat det angår!!
    Hva de to kursene angår mtp tilkoblinger generelt, går det koblingsmessig hultertilbulter, og alldeles problemfritt mellom de to kursene, og mellom følgende komponenter:
    ASR Emitter m tilhørende PSU, Onkyo receiver, Hegel HD 20 DAC, 2x ML Vista, 2xSVS sub, OPPO BDP 83, JVC HD 1 PJ, en stasjonær PC, Canal Digital dekoder, Squeezebox receiver, for øyeblikket en ASR RIAA, Transrotor vinylrigg, + 2x selvbestaltede vinylsnurrer.
    Om man passer på å jorde vinylgreiene på forskriftsmessig måte, så finnes det absolutt ingen brum / nettstøy fra noen komponent, selv med max volum på forsterkeren.
    Muligens er jeg særdeles heldig?
    Jeg finner i alle fall grunn til å formidle mine erfaringer, forhåpentligvis vil du oppleve de samme resultatene?

Beklager at jeg i farten glemte å nevne tre separate og fjernstyrte lysdimmere av merke Micromatic, som også er koblet til nevnte 10A kurser, og at samtlige 230v kabler er av standard kvalitet..

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.938
    Når man kjører jordløst og paddeløst, så klarer man rett og slett ikke å få jordloop inn i signalretur.
    Jeg er helt overbevist om at dette låter bedre enn om man har en slik loop tilstede.

Men....trenger man å ha en slik "skadelig" loop? Og hvordan vil man da vurdere jord i anlegget?

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg imidlertid absolutt vil råde deg til, ettersom du har et TV / Radiouttak på samme sted, er å bruke et galvanisk skille mellom TV / Getboks / Receiver, og veggboks.
    Takker for råd; galvanisk skille skal anskaffes

Søk på nett forteller meg at det kan være kvalitetsforskjeller på disse - et fra HAMA har fått en del kritikk så jeg; sannsynligvis mange defekte.

Noen forslag til gode skiller?

L

larkus

Gjest
    Når man kjører jordløst og paddeløst, så klarer man rett og slett ikke å få jordloop inn i signalretur.
    Jeg er helt overbevist om at dette låter bedre enn om man har en slik loop tilstede.
    Nettopp! Det kan jeg gå god for:)
    Jeg har nemlig prøvd både med og uten jordet kurs. Helt klart best lyd når det er jord og paddeløst.
    (Sjå åpningsinnlegget i denne tråden)

mvh
    larkuz

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det er snakk om gjøre ting riktig.
    Med jord er det lettest å gjøre feil.

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hmm... Jeg er litt skeptisk til disse ekstra jordforbindelsene mellom de forskjellige chassisene. Disse blir vel også en del av signalveien, parallelt med skjermen i signalkablene. Og den PS Audio PPP'en skal vel være tilkoblet jordet kurs for å fungere optimalt. Jeg forstår det slik at du har koblet fra jord i veggpunktene. Har du prøvd uten PPP'en med apparatene koblet rett i vegguttakene? Vær klar over at hvis du har dobbelte eller firdobbelte vegguttak, så får du fremdeles jordforbindelse mellom apparatene selv om du har koblet fra jord i vegguttaket.

Bare noen tanker fra min side:)

mvh
    larkuz
    Jeg tror PS Audio PPP har galvanisk skille på jord. Skulle ikke det eliminere alle mulige jordsløyfer?
    Jeg fikk i allefall bedre lyd ved å koble til PPP. Om dette skyldes bedre strøm, mindre jordsløyfer eller begge vet jeg ikke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn