Scrooge
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 07.11.2008
- Antall liker
- 1.129
Ok.Nei, det er IKKE et søkt eksempel i det hele tatt! Våre relativt enkle saker er bånn i bøtta når det gjelder skjerming av radiosignaler. Derfor må store AM-sendere og radioamatører ha båndpass- og lavpassfilter for å unngå at senderen forstyrrer vanlig Hifi-utstyr. Dessuten er ikke en radio så avansert laget som du tror. Den har bare gode filtre slik at den får inn det den skal og ikke alt annet. En AM-radio tar ikke inn annet enn 455 kHz, som er differansen mellom sendefrekvens og oscillatorfrekvens. Opplegget kalles heterodyne og brukes ennå da man ikke har klart å komme på noe bedre. Heterodyne - Wikipedia, the free encyclopedia
På FM-tunere er det 10,7 MHz som er mest vanlig. Det er derfor du får inn naboens radio på din ved 100,7 hvis hans er innstilt på 90,0 - evt omvendt. Bestemmes av radioene og valg av mellomfrekvens over eller under oscillatorfrekvens. Siden du fikk inn naboens kortbølgesender er det pga mangel på lavpassfilter i hans sender samt dårlig laget orgel hos deg. Radiosendere moduleres vha lyd, men kan ha svært stor spredning av harmoniske frekvenser over og under selve bærebølgefrekvensen. Derfor vil man kunne høre en kraftig radiosender på halve, kvart, åttendel osv osv av sendefrekvensen. Og hører man dette i høyttalerne er det bare å tre noen ferritrør på høyttalerkablene.
Ellers "tror" jeg ingenting hva gjelder radiokonstruksjoner, de har jeg fint lite greie på.
Det kan også godt hende at det gamle orgelet mitt er "dårlig laget"? Det var nytt i 1978, i en tid hvor man ikke hadde tilgang til såpass avansert elektronikk man gjerne finner i dagens konstruksjoner.
Dermed måtte man vel ty til endel "håndlagde" løsninger. Muligens var det derfor det kostet den nette sum av 78-tusen?
Dårlig laget mtp følsomhet for radiostøy? Ganske sikkert! Men ikke ellers, hva lyden angår.
Ellers takk for info! Da lærte jeg litt i dag også....
Edit: Får i all beskjedenhet legge til at jeg kjøpte orgelet brukt til en helt annen pris! Bare så ingen tror at jeg er en rik snobb, med ubegrensede midler. Slett ikke!
Sist redigert: