Erks skriblerier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Nei bærehjelpen stakk da han fikk se jobben! :) Tror han skulle besøke @Snickers-is istedet :ROFLMAO: Torsdag kanskje :LOL:
    I mellomtiden har jeg fått flyttet platespinner bort fra resten av anlegget og i god avstand fra subbene. Som for alt annet har jeg også fryktelig mange bokser og kjas for å snurre på noen vinylskiver... Underst batteriet, deretter ASR Riaa, AN motorstyring til spiller, AN TT3 spiller øverst. MC-pickup er koblet balansert til Riaa (ASR er visstnok en av ytterst få helbalanserte Riaa-trinn, AN og ASR kranglet litt før de ble enige om koblingen).
    Gamle plater låter unektelig ganske fett til tross for elendige tall på SNR, kanalseparasjon, frekvensrespons, THD, i det hele tatt :love:
    1717506513692.jpeg
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Er det samme folkene som bygger begge subbene?(18" og 21")
    Ja det er meroVinger i Tyskland som bygger dette.

    2x18 er i grunn en relativt standard "2/46" som meroVinger lager i 2-3 forskjellige versjoner, mine med ekstremt mye effekt (doble spoler pr. driver og 1600W til hver spole) og en topp DSP-løsning med AES-inputs i tillegg til analogt.
    Troll (21") er "mitt" design hvor jeg har spesifisert akkurat de komponentene og løsningene jeg har ønsket (driver, ingen DSP og kun analog XLR-in siden jeg har DSP separat, skikkelig ALPS pot for å sette inngangssensitivitet, servoløsning med aksellerometer, muligheter for tuning av servoen (skrev litt om det tidligere), ganske sjuk intern resonnansdemping, skikkelige føtter, doble vegger osv). Så da tok det også lang tid å få det laget. Jeg fikk lov til det fordi tanken var å kunne selge flere av dem men jeg begynner å tvile litt på at det blir noen flere Troll enn disse 6 gitt produksjonstid og kostnad... det skal vel helst være 1+11=12 Troll (??) men vi får se om noen vil ha... spørs vel også på prisen men jeg har jo egentlig ikke tid til å fikle med salg oppi alt annet :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Må få gjort noe med den leca-pipa snart :)
    Men det plager i grunn ikke lyden. Bare litt det visuelle og kun når lerrettet ikke er nede, dvs v/stereo-lytting.
    Kinoen er for øvrig tungt dempet og rene "snøhula" sammenliknet med stua. Hadde vært morsomt om @Håkon_Rognlien kom en tur og sammenliknet de to rommene.. Litt forskjellige oppsett og veldig forskjellig akustikk. Jeg liker begge i grunn, til sitt bruk... Leste med interesse om hans besøk hos @The Shy ;-)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Fantastisk!:love: Bare få en matchende center nuh! Hvorfor ikke en Moelva til?
    Ja det må til... og veldig godt forslag!
    Tradisjonell "center" og jeg blir aldri helt venner egentlig, uansett hva det er som ligger sånn nede nær gulvet og sprer lyden feil vei og med mer reflektert enn direkte lyd omtrent....
    Burde hatt en stående moelva (uten bassene bak) som kledde inn den stygge pipa som en hel baffelvegg mellom subbene. Blir jo litt annet prinsipp enn Moelva da men egentlig med samme grunnleggende mål... da blir det også visuell symmetri for det plager meg at pipa er litt til høyre for center... Får høre med @inselwind om han gidder! Jeg er veldig klar og nå vet jeg at jeg bare ber om tilgivelse hos kona så går det fint;-)
    Den persona-centern kan gå som center høydekanal bak faktisk og da blir hun glad!!!

    @inselwind @inselwind @inselwind vær grei da! Tenk så artig det hadde vært å lage en skikkelig FEIT Moelva!! :)
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    4.738
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kulere enn krutt anlegget nå :)
    Dette er vel et sjeldent unntak til å anbefale et Senterparti :)
    Riv pipa og legg et røykrør et passende sted.
    Det klarer dere på et par kvelder siden dere med letthet svippet opp basskassene.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    11.718
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Heisann😊... Kommer mer en gjerne innom for en lytt på det nye tilskuddet av basstårn 😎🎶. Det ser utrolig rått ut nå!💪 Så tar jeg også med meg rableblokka slik at vi kan drodle litt rundt en morsom Moelva-center😃.
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Heisann😊... Kommer mer en gjerne innom for en lytt på det nye tilskuddet av basstårn 😎🎶. Det ser utrolig rått ut nå!💪 Så tar jeg også med meg rableblokka slik at vi kan drodle litt rundt en morsom Moelva-center😃.
    JAA DET MÅ DU!!

    Etter en kort lytt på noen favorittspor kan jeg allerede rapportere at basstårn elsker Moelva og Moelva elsker basstårn. Av ukjente årsaker ble det en HELT annen synergi enn da de sto i stua sammen med Westminster. Med Moelva får de virkelig utfoldet seg og jeg har fått "nytt anlegg". Høres virkelig ut som en vegg av bass som spiller kjellerdypt og uanstrengt og dessuten usedvanlig enkelt å få dem integrert med alle de små søte 7- og 5-tommerne. Er det en greie med basstårn kanskje? Første gang for meg og det er "ingen vei tilbake"...

    Fortsatt tidlig men dette lover bra :love:
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    794
    Antall liker
    2.153
    Sted
    Gilja
    Dette så usedvanlig "rått" ut! Sikle, sikle...🤪😁😁
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.258
    Antall liker
    16.523
    Sted
    Langesund
    Ja jeg må virkelig få rotet meg en tur til Langesund for å høre på råskapen! Hørte dog rykter om at du mangler dypbass og det liker jeg ikke noe særlig?? :ROFLMAO:
    Dørstokkmila? hehe.... Vil vel påstå at det er passe mengde over helen frekvensspektre. Ellers er det vel ikke bare råskapen som utmerker seg som noe utenom det vanlige.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.258
    Antall liker
    16.523
    Sted
    Langesund
    Nettopp, ser mange lovpriser utseende og lyd med store tomler opp. Ser unektelig het sykt fett ut, og fortjener de beste i gamet på solid runde kalibrering - det er ikke meg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    4.738
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ååååååååå------- itte jeeee :D
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    11.718
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Snickers-is er definitivt den personen jeg vil anbefale, og ville benyttet selv til en slik avansert jobb🤓.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.565
    Antall liker
    2.875
    Torget vurderinger
    1
    Tja forhåpentligvis må det kalibreres minimalt og tunes optimalt da hard kalibrering sjelden gir god lyd.

    Forresten mye beskjedenhet her, er da bare moro og skru lyd og resultatet vil da alltid reflektere den som skrur sine preferanser
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Snickers-is er definitivt den personen jeg vil anbefale, og ville benyttet selv til en slik avansert jobb🤓.
    Jeg har på følelsen av at @Snickers-is ikke er så vanskelig å be, nå som bærejobben er unnagjort! hehe :)

    Snickers gjorde underverker spesielt med deling mot diskanten forrige gang vi mekket.
    Men vi ble i grunn aldri HELT ferdig med oppsettet av Moelva heller, og med disse subbene sammen med 7-tommerne bak på Moelva samt 5-tommerne foran med passiv kardioide som også lett strekker seg ned til 100Hz så er det svært mange muligheter; noen har jeg prøvd men mange er selvsagt uprøvd.

    Pt har jeg satt opp 7-tommerne delvis som "aktiv kardioide" i området 100-300Hz med slak deling oppover, dvs 5- og 7-tommerne overlapper mellom 100-300-600Hz men slik at bølgene bakover innen (øvre) frekvensområdet fra 5-tommerne kanselleres i noe større grad enn bare ved de passive "slottene".. Samtidig bidrar 7-tommerne i fase sett fra framsiden. Implementert med enkel teori men mye måling/eksperimentering. Dette er vel det aller enkleste "aktiv kardiode" prinsippet man kan implementere tror jeg og er på ingen måte optimalt (annet enn at det har svært få negative konsekvenser). Men det er likevel litt unikt å kombinere aktiv og passiv kardiode på denne måten tror jeg. Målingene sier at det funker iht teorien og gir dessuten et meget deilig ekstra skyv i frekvensområdet med så mye kapasitet at man kan lurer på hva subbene egentlig er der for ;-)

    Subbene tar over under 100Hz. Akkurat sub-integrasjonen virker ikke fryktelig vanskelig slik det er satt opp nå. Det spiller veldig fint "rett ut av boksen" med den delingen som allerede ligger i Moelva og de delayene på sub vs Moelva som jeg vet funker fra før. For øvrig er ikke dette et rommet "vanskelig" i bassen, i motsetning til stua som har visse utfordringer som jeg aldri blir helt kvitt. Så på kinoen er det ikke rocket science akkurat.

    Men alle mulighetene som ligger i et slikt oppsett, med Moelva som egentlig er ganske kompliserte med et uttall deleflanker (3 i 5-tommerne, diskant, basser bak, ekstra diskant bak), samt så mye kapasitet hele veien til å eksperimentere, tuning av servo, med mer, det tror jeg kan bli veldig spennende å jobbe videre med. Kanskje man til og med kan leke litt med kardiodeoppsett (eller andre former for aktiv kansellering) i bassen... Ut fra mine foreløpige lytteinntrykk og med de basstårna i nærfelt tror jeg egentlig ikke det er nødvendig å gjøre det så fryktelig komplisert... Men jeg har totalt 10 subber i kinoen og det er muligheter til å flytte på ting for den vågale.

    @Snickers-is du er hjertelig velkommen!
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.286
    Antall liker
    24.895
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Liker veldig godt at de store subene har havnet i stuekrokene. Siden vi jo ser på lyd her inne må en slik visuell oppgradering berømmes!
    Hurrarommet ser ganske så vilt bra ut også.
    God sommer og skitt fiske!
     
    • Love
    Reaksjoner: erk
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn