Erlands sorte 300B monoblokker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

kbwh

Gjest
    Noe så inni hampen kult. Nå skjønner jeg at du trenger flere rack, ja. Gratulerer, Erland! Fornøyd, vil jeg anta?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Endelig :)
    Håpe at det fungerer 110% nå da.Ser ikke galt ut :)

/jan

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ikke så mye annet å si enn Gratulerer.Spill og kos deg. Smaker vel bra med søt musikk etter en liten dose sur kløe?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Er veldig glad for at jeg valgte å "gå den ekstra mila" nå. De frustrerende stundene i garasjen blir fort glemt når jeg hører hva disse blokkene gjør.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.023
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jajaja - sermandetja.

Ser bra ut Erland. Må hell og lykke følge de sorte blokkene dine.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Supert...gratulerer... det er ALLTID verdt all frustrasjonen
    gi dem et parhundre timer......seriøst
    la dem stå på mest mulig(i hvertfall når du er hjemme) de første dagene
    fruen min spurte om brannsikkerhet etc mht mine,men har nå skjønt at dette er MYE sikrere enn noe varmkjørt kommersielt underdimensjonert MIKKI-MUS produkt!
    IMO
    MVH
    Leif

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så mye!
    Da regner jeg med at du sender ut et lite klarsignal når det blir aktuelt med en lytt på herlighetene. ;)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Bare å komme det. Jeg skal på skiferie i Italia 5. mars, men før det er jeg hjemme. Kommer hjem 10.de og blir hjemme til påske.

Før jeg inviterer til "lag" vil jeg gjerne ha WE rørene klare. De er etter siste info på vei fra USA.

Da blir det lyttekveld med de kritiske ører fra Øresus og Hornlauget.

I mine ører er lyden allerede veldig god (men de ørene er vel ikke helt nøytrale etter nesten et år med planlegging og bygging?)

Det jeg konstaterer, er at layouten som LMC hjalp meg å planlegge, tydligvis fungerer mtp støy. Med unntak av en anelse rørsus (som kun kan høres om jeg er nærmere ht. enn 50cm) er dette dønn tyst, og det uten deksler.

Jeg hadde i alle fall forventet å kunne høre litt mekanisk støy fra alle trafoene, men selv dette er stille.

Noe som ikke blir helt støyfritt er vel fruen når hun får stuegulvet fullt av forsterkere, men pytt vi har da planty med volum til å overdøve dette ;D

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Går bare rundt med et stort glis her.

Hører at det skjer noe positivt med klangen etterhvert som forsterkerne får stått på litt.

Dette er jul, 17.mai og bursdan' på en gang ;D

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Gratulerer så mye. Dette ser jo bare helt rått ut.
    Heldigvis er jeg med i den aktive øresusgjengen så jeg håper virkelig jeg kan komme å høre dette oppsettet her.

Håper du kaller inn til samling når dette får spilt seg inn med de nye rørene og alt.

Geir.

terjetroll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.10.2005
    Antall liker
    12
    Gratuler så mye fra meg også!Gleder meg til en demo.Mvh Terje

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    rørsus? eller pre-amp sus?
    mvh

yzfr17

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    ;-) spennende tråd å følge, gratulerer med prosjektet -må være gøy å dra det i land.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    mvh
    Tja, vet ikke helt. Bittelitt sus som høres når jeg legger hodet foran mellomtone\diskant hornet. Dette er ikke brum men susing.

Har ikke testet med alternativ kilde eller noe, så jeg har ikke peil. Ikke har jeg fått på dekslene ennå heller.

Akkurat nå snurrer "oppsett-killeren" Metallica S&M i spilleren, og for en gangs skyld avspilles denne konserten med stålkontroll.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    TIPS:
    monter en en-polet vippebryter i forbindelse med inngangen, koblet mellom signal inn og jord,slik at du kan mute(legge signal mot jord).
    når du muter, er det du hører i høyttaleren egenstøy fra forsterkeren og dessuten praktisk ved kabelbytte/preampbytte etc
    med rørforsterkere er det best å unngå hyppige av og påslag
    koster NADA og etter å ha vent deg til det,klarer du deg neppe uten
    IMO
    Mvh

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Erland

Det har vært skikkelig inspirerende, moro og lærerikt å følge tråden din. Hjertelig til lykke med forsterkerene dine.

Mvh Asbjørn

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Nightpuma skrev:
    Hei Erland

Det har vært skikkelig inspirerende, moro og lærerikt å følge tråden din. Hjertelig til lykke med forsterkerene dine.

Mvh Asbjørn
    Hyggelig om det har vært til glede for noen der ute.

Tråden legges ikke død ennå;

Jeg skal legge ut noen gode bilder av blokkene når deksler og bunner er satt på.

Dessuten må jeg nok finne en bedre plasseringsmåte enn utover gulvet. "Interiørtrollet" rumlet umiddelbart om at plasseringen på bildet var ytterst midlertidig ;D

Nå storkoser jeg meg med rør og horn, og Kraus\Plant på vinylriggen....

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Litt oppdaterte bilder av forsterkerne.

Med alle deksler etc på plass, ser det plutselig ikke riktig så mye "garsjebod" ut.

De ble heller ikke så sorte som jeg først hadde tenkt 8)

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    mvh
    Har holdt på å teste litt i formiddag, og ampene er 100% støyfri. Det jeg hørte i går, kommer fra et sted tidligere i kjeden (sansynligvis linjetrinnet)

Med kortsluttede innganger, finner absolutt ingen lyd å høre fra mine 104 db\1w\1m følsomme Khorn.

Det kaller jeg godkjent ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det er det vi la opp til i layouten,og du får det du betaler og designer for
    IMO
    mvh

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Erland skrev:
    Har holdt på å teste litt i formiddag, og ampene er 100% støyfri. Det jeg hørte i går, kommer fra et sted tidligere i kjeden (sansynligvis linjetrinnet)
    Med kortsluttede innganger, finner absolutt ingen lyd å høre fra mine 104 db\1w\1m følsomme Khorn.
    Gratulerer.
    Du har holdt litt på disse fakta som jeg er en smule interessert i ;)
    Hvor langt opp på skalaen tror du "absolutt ikke noe" vil dra nåla?
    Hos LMC betyr dette 200µV.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Audiomix skrev:
    Erland skrev:
    Gratulerer.
    Du har holdt litt på disse fakta som jeg er en smule interessert i ;)
    Hvor langt opp på skalaen tror du "absolutt ikke noe" vil dra nåla?
    Hos LMC betyr dette 200µV.
    Helt umulig å si Hans.

Jeg forsøkte i dag å høre om jeg kunne finne endring når jeg slo av på strømmen. Med unntak av litt klimpring og sus i det spenningene stabiliserer seg i rør og trafoer, kan jeg ikke høre noe som helst hverken med hodet i bass eller mellomtonehornet, eller øret inntil diskanthornet. Om dette betyr at jeg er "dauhørt" eller at jeg har støysvake forsterkere, det får andre avgjøre.

Det er klart det er noe støy der et sted, men siden jeg ikke hører noe, er det også helt umulig å uttale meg om det er støy langt unna eller rett under mitt hørbare område.

Ta gjerne med et instrument som kan måle slikt en gang du er innom, så finner vi det ut.

Veldig greit at jeg slipper en slik "støy-søke-fase" på disse.

Verre er det at linjetrinnet vi har jobbet så mye med, nok en gang viser seg å være kilden til støy.

Jeg laget jo dempede innganger på den forrige forsterkeren. Nå som slik "assistanse" er borte, kommer nok en gang støy for dagen. Vi snakker ikke om øredøvende spetakkel her, men en ytters lav brumming, sannsynligvis i 50hz området.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer Erland! :D
    Tråden har vært utrolig spennende å følge med i. :)
    Det ser veldig bra ut, blokkene ser fine ut, regner med at lyden er deretter. ;)
    Tar meg en tur etterhvert for en lytt. :)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Continuo skrev:
    Gratulerer Erland! :D
    Tråden har vært utrolig spennende å følge med i. :)
    Det ser veldig bra ut, blokkene ser fine ut, regner med at lyden er deretter. ;)
    Tar meg en tur etterhvert for en lytt. :)
    Bare å komme det!

Lyden var "rett fra garasjen" flere hakk over det jeg hadde.

Etter et par dager med spilling har det allerede skjedd litt i positiv retning med atakk og detaljer. Veldig bra i mine ører!

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    Erland,
    Gratulerer med gjennomført prosjekt! :)
    Som du ser har du vært skyld i hele 24 sider med innlegg. Tydeligvis mange av oss som har hatt glede av å følge prosessen.

What’s next? Hva blir neste kreasjon?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    whistler skrev:
    Erland,
    Gratulerer med gjennomført prosjekt! :)
    Som du ser har du vært skyld i hele 24 sider med innlegg. Tydeligvis mange av oss som har hatt glede av å følge prosessen.

What’s next? Hva blir neste kreasjon?
    Veldig mange av innleggene skyldes jo mine spørmål og ressursene på hfs sin velvillige hjelp, men det er også veldig hyggelig om tråden er til inspirasjon og glede for andre.

Skrev akkurat en sms til LMC om hvor stor forandringen har vært siden i går. Spesielt på detlajer og definisjon. Kan ikke få sagt hvor imponert jeg er over disse blokkene!

Neste ja....først må jeg få igjen pusten her. Litt goodwill fra fruen må vel bygges opp igjen også. Jeg har gått rundt i en konstant tåke og tenkt på dette i det siste.

Nå skal vi på skiferie i Italia om en uke, så da legger jeg vel inn første innskudd på goodwill-kontoen ;)

Men planen er en grom DAC.
    Jeg har snakket litt med UA-gutta, men kan ikke nok om dette til å kunne si nøyaktig hvilken retning det bærer. En av kriteriene er at jeg vil ha en DAC som kan operere signaler både fra Harddisc og CD-transport. Den bør ha utgang med rør og siden den kommer til å jobbe mot impedansesvingningene til TVC'ene i linjetrinnet, er det vel naturlig å bruke OPT her.

Dette er omtrent der jeg står i proessen. Men jeg har i alle fall noen føringer, og en naturlig vei videre er muligens å sikte mot noe lignende BHO sin AN DAC med BP psu. Men som sagt er ingenting fastlåst.
    Jeg har også en bestilling inne på en ny DIY highend CD-transport basert på CD-pro2, men når denne er leveringsklar, aner jeg ikke.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Erland skrev:
    Ta gjerne med et instrument som kan måle slikt en gang du er innom, så finner vi det ut.
    sannsynligvis i 50hz området.
    Tar med litt i bilen neste gang jeg skal til Sandefjord.
    Tipper det er 100Hz du hører.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    Erland skrev:
    Jeg har også en bestilling inne på en ny DIY highend CD-transport basert på CD-pro2, men når denne er leveringsklar, aner jeg ikke.
    Ser ikke ut som om det blir noe av transporten i det "fete" chassiset som du bestilte. :(
    CD-PRO2 versjonen kommer i det samme "lille" chassiset som den andre. Har forøvrig sett den "lille" varianten hos Olof og må si at jeg var veldig overrasket over kvaliteten.
    Det er jo ikke størrelsen det kommer an på. ;)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.023
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det kitet som Olof har lages ikke lenger. Det ble kjøpt via www.diyzone.net

Om det er det samme vi snakker om da.

(Han kjøpte et av de 3 jeg handlet inn) - Det er veldig bra kvalitet og låter veldig bra også.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    Nei, bambadoo, det var ikke det. (Vet at ditt ikke lages lenger, og det er veldig trist!)
    Olof, eller rettere sagt fruen hans, har samme drev som ElMariachi har bygd også.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    whistler skrev:
    Nei, bambadoo, det var ikke det. (Vet at ditt ikke lages lenger, og det er veldig trist!)
    Olof, eller rettere sagt fruen hans, har samme drev som ElMariachi har bygd også.
    Siste info jeg fikk fra dem, sier at de holder på å teste. Bildet de viste var av nettopp dette knalltøffe kabinettet som de introduserte tidligere.

Men jeg har ingen panikk vedr. dette. Jeg kan bruke EMC1 eller et slik Tentlabs drivverk som LE\Olof viste meg i formiddag.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    eller en laptop...... det er 2008 eller? ::)
    E.:fikk du testet felles nettuttak?
    mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46