Erlands sorte 300B monoblokker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    LMC skrev:
    Jane
    denne store glødestrømsendringen skjedde jo med balansert glødekrets uten annen kontakt til jord enn gjennom 10R så hvordan kan dette skje da?
    Det skjer ikke uten at noe er koblet feil. ;)
    (Hvis f eks punkt 6 på figuren til Erland også er koblet til jord kan dette skje)

Jan E Veiset

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Her er det veldig få muligheter til feil da.

Etter likeretter går spenningen rett til pinne for glød (nummer 5 på skjema)
    Senter tappen rett til det andre beinet (nummer 6 på skjema)

Skal sjekke hvordan det blir om jeg kobler 10R etter viper direkte til jord utenom Jensen 4 pole ved første anledning...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    i skjemaet er det på strømforsyningssiden av jensen kondensatoren på linje 3 egentlig tegnet inn 3 jordingpunkter,derav et med switch for "soft-ground"; er det slik du har gjort?
    jeg ville dratt 10R rett til sentral stjernejord
    IMO
    Mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Nei, når vi snakket om det, fant vi ut at jeg skulle legge alt til et stjernejordpunkt i psu. uten noen alternativer. Det er kun en switch for å koble til\fra nettjord.

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei Erland
    I det siste skjemaet ditt er 10 ohm jordet til minusutgang på 4-pol. Den burde vel flyttes til minusinngang på kondensatoren ,det er denne som er jordet.
    Mvh
    Morten

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    ???
    4pole ER jo kondensatoren.

De to minus-polene henger sammen DC-messig men har et galvanisk skille for å stoppe AC. Dette er hele prinsippet med Jensen 4-pole capacitors.

Men dette prinsippet har spillt meg puss før, så det kan godt være at jeg må rett mot stjernejord for at det skal virke?

Jeg har fått ting veldig støysvakt og velspillende med disse kondisene, men samtidig er det veldig viktig for prinsippet at man holder fokus på hva som er på hvilken side av det galvaniske skillet, og her er det lett å surre det til....

I prinsippet skal ALT som kommer fra trafoer og choker sammen med stjernejord, holdes på den motsatte siden av skillet i forholdt til signalet slik som tegningen viser. Dersom man bypasser en ting, brytes hele prinsippet.

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du har koplet slik som tegningen viser har du ikke koplet 10 ohm til jord men til minusUTGANG på kondensatoren
    Mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ENIG
    min 300b glød er flytende og eneste kontaktpkt med jord er gjennom 10R mellom humcanceller

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Erland skrev:
    ???
    4pole ER jo kondensatoren.

De to minus-polene henger sammen DC-messig men har et galvanisk skille for å stoppe AC. Dette er hele prinsippet med Jensen 4-pole capacitors.
    Galvanisk skille for å stoppe AC?
    Det høres rimelig "High End" ut. :p

Jan E Veiset

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    annonse:
    En lite pose med Jensen 4-pole byttes i en STOOR pose med Solen Metalcan 100uF ;D ;D ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de har de på partsconnexion:
    SOLEN- 55983 100.0 630v PPE Aluminum 2.5 x 4.5 (64 x 114) $46.55
    jeg har 13 i hver mono og null støy! ;D

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Det skal i prinsippet vare det samme, for #3 går rett til stjernejord. Men......

det er et men her, som jeg nettopp diskuterte med LMC.;

Siden det introduseres AC fra OPT inn på samme (og om vi velger å tro på Jensen som sier at disse kondisene blokkerer AC) , så er det nok sannsynlig at de gir dårlig jording for for den andre lederen også...

Droppet hytta i helgen, så det blir kanskje litt lodding etterhvert.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    bambadoo skrev:
    Mundord tube caps. Kanskje de kunne funke?
    Det kan det helt sikkert. Jensen fungerer også bra, det er bare dette 4-pols prinsippet som rører det til llitt.

Kommer ikke til å bytte kondiser nå, men skal det skje, blir det Solen Metalcan Filmkondensatorer. Da må det planlegges og tenkes nytt pga at de tar masse plass.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Erland skrev:
    Siden det introduseres AC fra OPT inn på samme (og om vi velger å tro på Jensen som sier at disse kondisene blokkerer AC) , så er det nok sannsynlig at de gir dårlig jording for for den andre lederen også...
    Erland, glem reklametekstene fra Jensen om blokkering av AC og andre finurligheter. Slike påstander er like nyttige som "OMO, fordi det er fett" etc. Det er ting skrevet for å selge, virkeligheten er ikke nødvendigvis en pådriver for slike tekster.

Jensens 4pole kondensatorer kan til alle fornuftige formål betraktes som hvilken som helst annen kondensator med to poler. Tenk deg at disse polene har to tilkoblinger hver, og at hvert av disse parene er fysisk koblet sammen, da har du i prinsippet Jensen 4pole.
    Jeg skal garantere deg at hvis du parvis ohmer polene med samme polaritet så vil du finne 0 ohm mellom disse. Ikke mye blokkering av noe som helst med andre ord.

Erland skrev:
    En sann entusiast med andre ord. ;D

Jan E Veiset

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    heisann
    da må du jo bare forberede neste ukes finpuss
    jeg ville testet å koble 10R og OPT minus til EKTE stjernejord så får du se om glød oppfører seg like rart
    imo
    Mvh
    Leif lytter til Abbey Lincoln: You gotta pay the band

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    jane skrev:
    Erland skrev:
    Erland, glem reklametekstene fra Jensen om blokkering av AC og andre finurligheter. Slike påstander er like nyttige som "OMO, fordi det er fett" etc. Det er ting skrevet for å selge, virkeligheten er ikke nødvendigvis en pådriver for slike tekster.

Jensens 4pole kondensatorer kan til alle fornuftige formål betraktes som hvilken som helst annen kondensator med to poler. Tenk deg at disse polene har to tilkoblinger hver, og at hvert av disse parene er fysisk koblet sammen, da har du i prinsippet Jensen 4pole.
    Jeg skal garantere deg at hvis du parvis ohmer polene med samme polaritet så vil du finne 0 ohm mellom disse. Ikke mye blokkering av noe som helst med andre ord.

Erland skrev:
    En sann entusiast med andre ord. ;D

Jan E Veiset
    Jeg tror deg så gjerne Jan.

Men et eller annet merkelig gjør de. Det merket jeg ifb. bias kretsen, hvor jeg tenkte akkurat som du beskriver. Da ble det noe rart. Når jeg så snudde rundt og fulgte Jensens anvisninger (og Gary) så ble alt rett. Nå ser vi det igjen i denne gløde kretsen. Dersom man kan betrakte begge polene som en, skulle det ikke ha noe å si at de er koblet som på tegningen.

Nå kommer jeg imidlertid til å koble den 10R fra Viperen direkte til stjernejord slik Leif skriver, så skal vi de det ordner seg......trur eg!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    wakie,wakie,rise and shine ;D
    hvordan gikk det i går kveld?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Dæven det var tidlg.....blitt kasta ut eller ;D

Det gikk veldig bra i går kveld etter at vi snakket sammen.

Med unntak var B+ til 6c45pi, hvor jeg venter på motstandene fra pcx, måler nå alt stabilt slik det skal.

Utover kvelden (mens de frustrerte fruene delvis lammet moder Norge) roet min frustrasjon seg mens jeg loddet videre på psu #2.
    I morges har jeg vært innom metallverkstedet og hentet de to "sokkelholderne" som er blitt dreid opp, og ringt og purret litt på RS components vedr en feilleveranse.

Men jotakk, det går framover (uten skritt tilbake) og jeg ser lyst på det!

K

kbwh

Gjest
    Kjekk tråd å følge dette her.

Innleggene om disse firepolte kondensatorene fikk meg til å tenke på the flux capacitor i Tilbake til fremtiden-filmen, uten sammenlikning forøvrig.

Husets frue var lammet av de frustrerte fruer hun også i går. Tirsdagskveldene er fine til herresysler.

Gleder meg til nye bilder av vidunderene.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Om noen av dere som har fulgt tråden, lurer på hva som skjedde/ikke skjedde med spenningen som oppførte seg litt rart rundt glød og pot for 300B, så er løsningen meget enkel, og som følger;

Jeg målte som tidligere forklart spenning mellom jordpunkt for 10R motstanden fra pot og positiv spenning på glød. Her varierte spenningene når jeg dreide pot.

Etter å ha revurdert denne oppkoblingen for x'te gang, flyttet jeg krokodilleklemmen fra stjernejord, til "minusbeinet" på røret. Her målte det stabilt.
    Årsaken er like enkel som åpenbar (når man først ser det) 10r motstanden kommer fra Viper på pot, og dette påvirker spenningen som avleses, men ikke den virkelige glødespenningen.
    Derfor var glødespenningen OK også på fredag, den ble bare lest av på feil plass.

Nå må jeg en tur til Tønsberg og kjøpe noe monteringsmatriell som jeg mangler, så skal jeg legge ut litt oppdaterte bilder i kveld før jeg drar på vinterferie.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bra! da er du oppe og står til uken
    bare å lodde SuperReg! ;D
    mvh

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    LMC skrev:
    mvh
    Hvis du tar knekken på en eller flere 10Vzener, har vi i reserve Erland :)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Audiomix skrev:
    LMC skrev:
    mvh
    Takk,
    Godt å vite. Det blir å såfall ikke første gangen jeg tar knekken på komponenter ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Audiomix skrev:
    LMC skrev:
    mvh
    glemte jeg igjen mine hos deg?
    la igjen noen til deg,men tror jeg glemte mine egne?
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    Gleder meg til nye bilder av vidunderene.
    Sier kanskje ikke all verden, men her ligger alle fire kabinettene "med buken i været" for ferdigstillelse.

Jeg bør kanskje ikke si for mye, men dette bør være klart for "inspeksjon" tidlig i neste uke til tross for vinterferie.

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    får litt assosiasjoner til koreansk serieproduksjon på 50-tallet ;D

K

kbwh

Gjest
    Enig med deg, Erland. Forsterkere kan ikke bli kompakte nok. ;D

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Nei her er vi helt enige.

Jeg har "krympet" designet på denne konstruksjonen så mye jeg bare turte mtp at ting kan påvirke hverandre.
    Når man ser inni, ser deg nokså romslig ut (her er det dog bare 5 cm i høyden), men når man ser hva som står på oversiden av kabinettet, er det rett og slett maksimal utnyttelse av den halve kvadratmeteren som disse blokke okkuperer!

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nå trenger du bare et kult ratt til bias-akslingen

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    LMC skrev:
    glemte jeg igjen mine hos deg?
    la igjen noen til deg,men tror jeg glemte mine egne?
    mvh
    Vi delte restbeholdningen. Skal se om jeg har begge posene..................

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    nå trenger du bare et kult ratt til bias-akslingen
    Jeg er litt sånn "skrot-nisse" som stopper ved elektro-grinda når jeg er på søppelfyllinga.
    Har ikke tro på at det er så mye å samle på av det som ligger der, men jeg pleier å nappe av rattene dersom de er av solid maskinert type.
    Derfor har jeg et lite utvalg av ratt i diverse str., så det skal nok la seg gjøre å finne noe som passer ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det og en WE logo blir prikken over i´en
    skal du ha utg. stående over psu i stativ eller blir det fylling av gulvareal?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    det og en WE logo blir prikken over i´en
    skal du ha utg. stående over psu i stativ eller blir det fylling av gulvareal?
    Hvor får man slike WE logoer?

Hadde egentlig tenkt å få gravert 4 skilt med BP logoer?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de sitter på 300B røret,TÅKA ;D

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Har ikke tenkt å okkupere riktig så mye gulv til daglig. Men for en liten stund, mens jeg skrur på deksler etc, og til jeg vet at dette er like stabilt som det har virket i verkstedet det siste døgnet, fyller jeg opp gulvet.

Nå ligger vel "hvordan spiller det" på tastaturet til en del allerede.....

Litt feil spm. sånn helt uinnspilt, og med kun "testrør", men likevel veldig mye bedre enn den el34 forsterkeren jeg hadde.

Det første jeg la merke til var skyvet i bassen. Kan ikke sammenlignes .

Nå får dette stå å gå seg til noen dager, så kan jeg forsøke å si mer om lyden!

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn