Erlands sorte 300B monoblokker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    jeg kjører 2 stykk 22R mot 10R til jord og det er tyst
    nå kommer det pot i morgen, Når jeg får testet dette og finner den optimale innstillngen på pot'et, vil jeg erstatte dette med faste tantalum motstander....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    i mellomtiden burde du gå gjennom hele kjeden fra trafo til 300B både på glød og b+
    imo

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Hal3101 skrev:
    Hvis det er dette oppsettet du har målt glødespenningen med vil den droppe når du får koplet opp riktig. Sjekk dette. Du kan vel erstatte pot med to motstander. Har aldri hatt noen nytte av pot med DC gløding.
    TorH
    Det betyr ikke noe for det problemet du har om du har et potmeter eller to motstander. Med to like motstander har du samme funksjon som potmeter i midtstilling.
    Jeg har ofte sett at balanse mellom motstandene ikke er det samme som minimum brum. Det kan sikkert variere fra konstruksjon til konstruksjon og rør til rør.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Tror jeg begynner å "se lyset" nå~

En løpetur for å klarne hodet, gjorde at jeg kom på en amatørfeil til......

Det er dette som har påvirket bias. Nå fikk jeg trua tilbake :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Audiomix skrev:
    Hal3101 skrev:
    Hvis det er dette oppsettet du har målt glødespenningen med vil den droppe når du får koplet opp riktig. Sjekk dette. Du kan vel erstatte pot med to motstander. Har aldri hatt noen nytte av pot med DC gløding.
    TorH
    Det betyr ikke noe for det problemet du har om du har et potmeter eller to motstander. Med to like motstander har du samme funksjon som potmeter i midtstilling.
    Jeg har ofte sett at balanse mellom motstandene ikke er det samme som minimum brum. Det kan sikkert variere fra konstruksjon til konstruksjon og rør til rør.
    men 47R på tvers med EN 10R til jord betyr en hel del ;D
    mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Erland skrev:
    Tror jeg begynner å "se lyset" nå~

En løpetur for å klarne hodet, gjorde at jeg kom på en amatørfeil til......

Det er dette som har påvirket bias. Nå fikk jeg trua tilbake :)
    fortell! :eek:

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Jeg er vel omtrent 10 år med DIY etter deg i kunnskap, men har av og til litt problemer med å innse nettopp det ;D

Prøver kanskje litt mer enn hodet henger med av og til.......

Jeg hadde rett og slett ikke forstått prinsippet med potmeteret, og derfor koblet det opp feil. Sikkert uforståelig for dere som kan dette, men fullt mulig for slike som meg. Derfor kortsluttet jeg vel mer eller mindre bias spenningen. Derfor gikk no det ene EZ80 føyken i går?

Vel så lærte jeg noe i dag også 8)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en god regel: koble det som det er tegnet ;D
    lykke til
    det blir nok bra skal du se :p

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    en god regel: koble det som det er tegnet ;D
    lykke til
    det blir nok bra skal du se :p
    Jeg forsøker jo det jo ;D

Kobler slik jeg tror det er tegnet.

Desverre er det ikke alltid konstruktørens intensjoner og min tolkning er sammenfallende ::)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    LMC skrev:
    men 47R på tvers med EN 10R til jord betyr en hel del ;D
    mvh
    Jo da. Jeg forutsatte riktig kobling, men at det var satt inn to motstander i stedet for potmeter.

Blåst et EZ81?
    Var det ikke glødekretsen som var problemet?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    vil ikke 47R mellom glødepinnene nesten representere kortslutning?
    mvh

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    LMC skrev:
    Nei, 47R vil trekke i underkant av 0.1A fra strømforsyningen. Dette er 10 ganger mindre enn hva som trekkes av filamentet til 300B og vil ikke utgjøre noe problem.

Jan E Veiset

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    LMC skrev:
    mvh
    Neppe. Du har bare 5V hvis jeg ikke bommer stygt. Det blir litt over 100mA og litt over 0.5W. Du bør nok ha et potmeter på ca 3W. Wirewound.
    På forsterkere med en slik justering for minimum brum ser jeg ofte at ting ikke er helt stabilt. Virkelig minmum brum er innenfor et svært lite område. Fort gjort at brum ligger opp mot 10dB over det optimale. Behold justeringsmuligheten Erland :)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Har i alle fall bestilt to stk 47R wirewound Vishay pots fra RS som kommer med UPS en gang i dag!

Noe litt annet i samme gate;

Som jeg skrev, har jeg først nå forstått prinsippet for disse pot'ene (delvis)

Men oppkobling?

Bare for å være sikkert, hva er rett oppkobling av dette mtp hva skal hvor i hht skjema?

Det var denne jeg hadde koblet "helt på trynet" og som dro ned bias spenningen - belastet EZ80 så mye at det kortsluttet osv - og deretter ødela selve pot'et.

(bildet viser en 10K pot, med det er bare et eksempelbilde fra RS-katalogen. De jeg har er 5K)

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du ser jo tegningen på pot´n ligner den på skjemaet:
    nr 2 er viper og er utgangen på poten
    de andres plassering vil bare endre om økningen av utg.nivået går med dreining motsols eller medsols
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Ved å koble 1 og 3 til hhv +/- på kondensatoren legger jeg inn en fast motstand på 5K melom dem, og får en regulerbar spenning ut til bias?

Er dette riktig tolket?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bortsett fra at pot´n er jo en VARIABEL motstand!....IKKE en FAST SOM DU SKRIVER
    OG at du IKKE kobler 1&3 på kondensatoren ,men mot 12k og 1k5 som i sin tur sitter på kondensatoren
    mvh

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Grunnen til at det er satt inn en motstand i hver ende av potmeteret er for å tilpasse justeringsområdet i forhold til forspenningen som du trenger. Håper GD har regnet riktig :)
    Du kan ha hatt en god grunn til å velge et slikt potmeter, men et mer "vanlig" med 22 turn til 10% av prisen ville vært like godt.
    Det du har valgt er primært designet for helt andre oppgaver. Det vil så klart virke utmerket i din forsterker også :)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    I dag her det vært en frustererende dag!

Masse misforståelser osv osv. Fant ut at feilene jeg gjorde tidligere, har "svidd" det ene 5K potet også.

I ettermiddag gjorde nok en tabbe "kål" på det ene 300B test-røret mitt. :-[ (enda godt jeg kjøpte test-rør og at det ikke var WE300B som ble grillet)

Men nå da, etter at UPS har vært her med 47R pot osv, og alt er improvisert sammen med juskeledninger osv......

AC glød 6c45pi = 6.4 V
    B+ 6c45 pi = 216 VDC

Bias - 86VDC

Glød 300B 5.03V
    B+ 300B 409 VDC

Dette ser rett og slett bra ut! Er i en god stim nå.....

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    med katode på 220R og 470uF BG på 6s45 skal du vel ha ca 185 v b+
    hva er måler det over katodemotstand?
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Det var i alle fall disse verdiene jeg målte i går kveld.
    Er i Stavanger i dag.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    ja klart det. Alle 4 delene i en røre.

300B glød igjen.
    Koblet pot slik at det sto 47r mellom + og jord og den variable mot 10r som igjen har mot jord.
    Forsto at dette ikke er rett, for nå reguleres gløde spenning når jeg dreier pot. Dette er jo ikke hensikten.
    Hvordan skal det være?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    om pinnene på poten er som den på bildet:
    potens pinne 1 og 3 skal til glødepinnene
    pinne 2 VIPER/variabel skal ut til 10R som går til jord
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Guess what....Widerøe var så forsinket at mitt ærend på Vestlandet ble så amputert at hensikten med reisen falt bort.

Reiste hjem igjen i stedet ;D

En god ting først;

I min iver i går kveld hadde jeg glemt å skru av forsterkeren. Den har stått på i hele natt. Ingenting varmt eller på annen måte feil, bare normalt lunkent. DET lover i allefall godt.

Sjekket verdiene igjen, og de er omtrent som tidligere med bittesmå endringer
    AC glød 6c45pi = 6.4 V
    B+ 6c45 pi = 219 VDC

Bias - 88VDC

Glød 300B 5.03V
    B+ 300B 411 VDC

Så...den gløde-pot'en

Denne poten har åpne viklinger, og man kan se hvordan den er sett sammen på bildet. et er den hvite midt på bildet som bare er snudd andre veien.

På bildene under ser dere hvordan den er koblet opp. Jeg tror fortsatt jeg har tenkt rett her, men slik det oppfører seg, må det være noe "gruff" her også?

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Husk at glødingen skal være balansert. Det vil si at den eneste forbindelsen til jord er fra wiper og 10 ohm til jord. Du kan enkelt sjekke dette med ohm meteret uten røret i sokkelen.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Audiomix skrev:
    Husk at glødingen skal være balansert. Det vil si at den eneste forbindelsen til jord er fra wiper og 10 ohm til jord. Du kan enkelt sjekke dette med ohm meteret uten røret i sokkelen.
    Nå ble jeg veldig usikker. Slik du skriver, er det også tegnet på skjema.

Når jeg koblet det slik, kunne jeg ved å flytte viper, regulere glødespenning mellom ca 3V og opp til 5.6 V

Så ble jeg tipset om at koble sentertappen på glødetrafo via jord og derfra til jordbeinet på glød. Da utgjør regulering av Viper mye mindre utslag på glødespenning.

Jeg er litt usikker på hva som er rett, men iflg tegningen skal all jording gå via viper.

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    skal sjekke mine når jeg kommmer hjem om 4 timer
    mvh

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Erland skrev:
    Så ble jeg tipset om at koble sentertappen på glødetrafo via jord og derfra til jordbeinet på glød. Da utgjør regulering av Viper mye mindre utslag på glødespenning.

Jeg er litt usikker på hva som er rett, men iflg tegningen skal all jording gå via viper.
    Sentertappingen på glødetrafoen skal være slik den er på skjemaet, holdt langt unna noen jording. Hele glødekretsen, trafo, likerettere og ladekondensator er frittstående i forhold til jord. Skjemaet er korrekt, det er ikke sikkert tipsene du får er det samme...

Kan du forklare hva du mener med "jordbeinet på glød"?

Jan E Veiset

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tror også det er riktig,men hvorfor varierer gløden med 50% ved justering med "hum canceller"? det må være feil?
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    jane skrev:
    Beklager en klønete formulering;

Jeg mente det beinet på 300B glød som er koblet til #6 på skjema.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    LMC skrev:
    tror også det er riktig,men hvorfor varierer gløden med 50% ved justering med "hum canceller"? det må være feil?
    Hvis glødekretsen, på ett eller annet sted er jordet, la oss si ved den negative polen, vil du trekke mer strøm når potmetret dreies mot den positive siden av forsyningen. Strømmen vil da bare bli begrenset av motstanden på 10R og intern forsyningsresistans (dvs ~5V/~10R=~0.5A, som er nok strøm til å endre spenningen målt på filamentet).

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Erland skrev:
    jane skrev:
    Beklager en klønete formulering;

Jeg mente det beinet på 300B glød som er koblet til #6 på skjema.
    OK, det punket skal holdes langt unna jord.

Jan E Veiset

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    OK, så da forstår jeg det slik at det er greit nok at glødespenningen kan reguleres mellom 3.5 og 5.6VDC med denne poten, og at det bør stilles inn på et punkt rundt 5V der jeg får minimum eller ingen hum?

Slik det var koblet opprinnelig etter skjema, reguleres glødespenningen av viperen i potet ( i alle fall hos meg)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Jane
    denne store glødestrømsendringen skjedde jo med balansert glødekrets uten annen kontakt til jord enn gjennom 10R så hvordan kan dette skje da?
    mvh
    Leif

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Erland skrev:
    OK, så da forstår jeg det slik at det er greit nok at glødespenningen kan reguleres mellom 3.5 og 5.6VDC med denne poten, og at det bør stilles inn på et punkt rundt 5V der jeg får minimum eller ingen hum?
    Nei. Glødespenningen skal ikke og vil ikke bli variert med det potmeteret hvis alt er koblet riktig.
    Så langt jeg har sett er glødespenningen til 300B likerettet og filtrert. Deretter koblet til 300B på vanlig måte. Så er glødetråden / katoden koblet mot 47 ohm pot og videre fra wiper på pot til jord via 10 ohm. Dette er eneste forbindelse denne kretsen har til jord.
    Dette er riktig og fungerer alltid.
    Gløding til inngangsrøret er AC og kommer fra en vikling med senter tapp. Trolig 3.15 - 0 - 3.15 volt. Her er sentertappen på glødeviklingen koblet til jord. Dette er også riktig og fornuftig.
    I glødekretsene er det altså kun to forbindelser til jord:
    1. Senter tapp på glødeviklingen til inngangsrøret er jordet.
    2. 10 ohm motstanden fra wiper i potmeteret over glødekretsen til 300B er jordet.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    Jane
    denne store glødestrømsendringen skjedde jo med balansert glødekrets uten annen kontakt til jord enn gjennom 10R så hvordan kan dette skje da?
    mvh
    Leif
    Kan det ha noe med det (av og til meget forvirrende) 4-pol kondensator opplegget å gjøre igjen, og at jeg bør legge den 10R rett mot stjernejord slik du nevnte i går Leif?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    begynner å lure litt på det Erland og Audiomix oppsummerte vel riktig
    imo
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Her er hele kretsen, hvor det tydelig er tegnet inn at denne viperen skal gå via jensen 4-pole og Jord.

Vi opplevde jo i går, at disse kondisene av og til oppforer seg litt spesielt. Det kan sikkert ikke skade å se hva som skjer om jeg kobler rett til jord?

Men nå drar jeg på fjellet i stedet, så kan jeg få overledning en annen dag ;)

Det skal være forbindelse mellom den vertikale streken fra viper og den vertikale streken fra kondisen. Den er lite synlig og det er bare Microsoft som tuller litt i konverteringen mellom programmene...

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn