Espen L sitt system.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.566
    Antall liker
    13.584
    Kan trøste deg med at du ser ikke meg spise frokost midt på natta :LOL:


    Mvh: Espen L
    Der er vi to caftein ;)
    La nå disse morra tøffingene, de såkalte A-menneskene, spise frokost når faen de vil mellom kl:05-08, så tar vi heller en brønsj på et høvelig sted senere på dagen.
    For min del er det mest interessant å få vite når frokost serveringen stenger for å tenke på om jeg gidder å rekke den.
    "Alea jacta est!"
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Skien
    Fikk du ikke med deg dette forrige torsdag på Ekebergsletta Espen???

    Vis vedlegget 1036923
    Å joda Power`n 🎼🎼
    Jeg går ikke glipp av Tool når de kommer!
    Kul konsert, men de spilte jæv... høyt!
    Ble så høyt får mine gamle ører at jeg stod til slutt så langt bak at jeg kun så noen prikker på scenen 😅
    Synes det var bedre i spektrum, både lyd og ikke minst at man kommer litt tettere på.
    Men får et driv og trøkk det er i det bandet!
    Var nå 4 gang jeg så de live.
    Gleder meg allerede til nesta gang jeg får opplevde de live.


    Mvh: Espen L
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    16.252
    Sted
    Langesund
    Å joda Power`n 🎼🎼
    Jeg går ikke glipp av Tool når de kommer!
    Kul konsert, men de spilte jæv... høyt!
    Ble så høyt får mine gamle ører at jeg stod til slutt så langt bak at jeg kun så noen prikker på scenen 😅
    Synes det var bedre i spektrum, både lyd og ikke minst at man kommer litt tettere på.
    Men får et driv og trøkk det er i det bandet!
    Var nå 4 gang jeg så de live.
    Gleder meg allerede til nesta gang jeg får opplevde de live.


    Mvh: Espen L
    Så heller ikke så mye til band-medlemmene og stod ca 40-50 meter bak arrayet ute på sletta. Midt på selvfølgelig. Der virket det som det summerte meget godt med sceneoppsettet. Bassen traff så kontant at det nesten var ubehagelig. Reste av lyden var høyt der også men det gikk akkurat. Mye verre hvis en stod litt på sidene. Skulle ikke mye til. Da ble lyden veldig skriket. Gutta spiller så tight at det er helt vildt. Storkoste meg
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.566
    Antall liker
    13.584
    Å joda Power`n 🎼🎼
    Jeg går ikke glipp av Tool når de kommer!
    Kul konsert, men de spilte jæv... høyt!
    Ble så høyt får mine gamle ører at jeg stod til slutt så langt bak at jeg kun så noen prikker på scenen 😅
    Synes det var bedre i spektrum, både lyd og ikke minst at man kommer litt tettere på.
    Men får et driv og trøkk det er i det bandet!
    Var nå 4 gang jeg så de live.
    Gleder meg allerede til nesta gang jeg får opplevde de live.


    Mvh: Espen L
    Nettopp!
    Det var bare så forunderlig stille fra din kant etter at "gudene" hadde steget ned på bjerget og musisert for oss.
    Jeg var rask til å kjøpe meg ett sett øreplugger som man skrøt av reduserte lydtrykket med 18 db rett før jeg entret konsertområdet.
    Dukket opp i det Opeth spilte opp til dans ;) når kom du?

    Vandret en del rundt, men bumpet ikke inn i annet enn en kollega fra jobben.
    I ettertid ser jeg at opptil flere kjente ansikt fra hifi andedammen var der.
    Jeg har skrevet noe om mine inntrykk i tråden til ou812rh, samt lagt ut litt bilder.

    Ad lydvolumet er vi helt på bølgelengde Espen, men jeg tror ikke det var gutta i Tool selv som bestemte volum ut den dagen.
    Det låt MYE bedre i Oslo Spektrum for drøye 2 år siden, men nå vandret jeg ikke så mye rundt under konserten som the Shy tydeligvis gjorde.
    Dog merket jeg meg en ting, og det var når man sto helt på venstre flanke, og et par meter ut fra parallelt med PA-riggen fra hovedscenen så låt det aldeles høggorm. Gikk man 5 meter tilbake mot øl teltet så låt det behagelig. Likeledes om man gikk ca.5-10 m ut foran parallelt med PA-riggen, så låt det mer forståelig. Jeg sto midt foran Scream scenen, 2/3 vei under Tools konsert. Der var det mye buldring og et helvetes lydtrykk som slo fysisk i brøstkassa.

    Men bandet og samspillet dem i mellom var aldeles makeløst. En ren og skjær maktdemonstrasjon, dog utilsiktet for deres del vil jeg tro.
    Det var kun konsert nr.2 for min del, men jeg vil gjerne oppleve dem igjen i et konsertlokale for å få full valuta med lyd, animasjon og lyssetting.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    16.252
    Sted
    Langesund
    Godt jeg var mitt ansvar bevisst, og brukte litt av tiden på de banda som spilte før på dagen, til å finne plassen med best lyd. Mulig jeg ikke er så kresen på bass som dere men det jeg ble servert på sletta der var så stramt definert og fysisk det går ann å få til i min verden. Det som også overrasket var at stemmen stod krystallklar gjennom hele konserten. Var bare å lukke øynene å la seg drive inn i musikken
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.438
    Antall liker
    68.824
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Godt jeg var mitt ansvar bevisst, og brukte litt av tiden på de banda som spilte før på dagen, til å finne plassen med best lyd. Mulig jeg ikke er så kresen på bass som dere men det jeg ble servert på sletta der var så stramt definert og fysisk det går ann å få til i min verden. Det som også overrasket var at stemmen stod krystallklar gjennom hele konserten. Var bare å lukke øynene å la seg drive inn i musikken
    Var kjekt at de ikke bare gnukket på strenger og hamret på skinn, men at Maynard også trallet en liten stubb 😆
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Skien
    Var kjekt at de ikke bare gnukket på strenger og hamret på skinn, men at Maynard også trallet en liten stubb 😆
    Som The Shy skriver så var stemmen krystall klar 🤗
    Har ikke tidligere hørt stemmen så tydelig og klar som den var den kvelden.


    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Skien
    Nettopp!
    Det var bare så forunderlig stille fra din kant etter at "gudene" hadde steget ned på bjerget og musisert for oss.
    Jeg var rask til å kjøpe meg ett sett øreplugger som man skrøt av reduserte lydtrykket med 18 db rett før jeg entret konsertområdet.
    Dukket opp i det Opeth spilte opp til dans ;) når kom du?

    Vandret en del rundt, men bumpet ikke inn i annet enn en kollega fra jobben.
    I ettertid ser jeg at opptil flere kjente ansikt fra hifi andedammen var der.
    Jeg har skrevet noe om mine inntrykk i tråden til ou812rh, samt lagt ut litt bilder.

    Ad lydvolumet er vi helt på bølgelengde Espen, men jeg tror ikke det var gutta i Tool selv som bestemte volum ut den dagen.
    Det låt MYE bedre i Oslo Spektrum for drøye 2 år siden, men nå vandret jeg ikke så mye rundt under konserten som the Shy tydeligvis gjorde.
    Dog merket jeg meg en ting, og det var når man sto helt på venstre flanke, og et par meter ut fra parallelt med PA-riggen fra hovedscenen så låt det aldeles høggorm. Gikk man 5 meter tilbake mot øl teltet så låt det behagelig. Likeledes om man gikk ca.5-10 m ut foran parallelt med PA-riggen, så låt det mer forståelig. Jeg sto midt foran Scream scenen, 2/3 vei under Tools konsert. Der var det mye buldring og et helvetes lydtrykk som slo fysisk i brøstkassa.

    Men bandet og samspillet dem i mellom var aldeles makeløst. En ren og skjær maktdemonstrasjon, dog utilsiktet for deres del vil jeg tro.
    Det var kun konsert nr.2 for min del, men jeg vil gjerne oppleve dem igjen i et konsertlokale for å få full valuta med lyd, animasjon og lyssetting.
    Dukket opp rett før Tool gikk på scenen. Koste oss i solen i sentrum så tok litt tid før vi gikk opp på sletta.
    Hadde nok godt opp tidligere vis Heart ikke hadde avlyst.
    Er egentlig ikke så glad i festivaler å sitte på en gressplen i timesvis. Liker bedre å sitte behagelig med kort vei til det meste.
    Men glad jeg fikk med meg Tool nok en gang 🎼🎼🤗


    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Skien
    Da er tiden inne for å prøve og sette litt ord på en særdeles hyggelig hifi tur med likesinnede.
    Vi var 5 personer som var så heldige og få mulighet til og ta en tur ned til Gøteborg og besøke Marten.
    Mala Audio hadde ordnet denne flotte turen for oss :) Sveinung og Jonatan fra Mala Audio stilte opp med hver sin bil til de håpefulle.
    Dette er 2 gang jeg besøker Marten, men jeg var like spent som første gang!
    Leif og Martin + Jørgen og Kristian fra Marten møtte oss i døren og tok oss i mot.
    Etter en liten hilsnings runde så var det rett til god Lunsj med svenske kjøttboller og alt mulig av drikke som vi måtte ønske.
    Ikke så ofte jeg drikker med 2 hender på formiddagen! men heller ikke så ofte jeg er så spent og full av iver etter hva som var i vente.


    IMG_1496.jpg


    Etter en lunsj bar det ut i "fabrikken" med en omvisning og en informativ forklaring av Martin på hvordan de gikk frem når de laget høyttalere.
    Lære rikt og gøy å høre om hele prosessen.

    IMG_1512.jpg


    IMG_1522.jpg


    Delefilter.
    IMG_1526.jpg


    Den nye Coltrane.
    IMG_1528.jpg


    IMG_1536.jpg


    Ettter en omvisning så var det tilbake til lytte rommene til Marten!
    Og for et lytte rom de har!! Ikke for mye dempet ikke forlite bare akkurat passe etter mine ører.
    Har vært i mange lytte rom som til sigende skal være bra. Men etter mine ører er det INGEN som har et så godt rom som Marten ut av de jeg har besøkt.
    Rommet er på 70 kvm.

    De hadde denne gang lagt opp til en meget spennende lytte seanser.
    3 par høyttalere skulle i ilden, med direkte sammenligning med samme elektronikk samme rom og ikke minst samme musikk.
    Det ble spilt både på Vinyl og Streaming. Og for en vinylrigg de spilte på.
    Vinylriggen besto av TechDas Air Force 3 premium S
    Pick up var det fantastiske DS Audio.
    Tror pick up var Grand Master til 749 000 kr, så her var det ikke spart på noe.
    IMG_1561.jpg


    TechDas.
    IMG_1560.jpg


    Streaming så det ble det brukt en god sak fra MSB (trur det var Select DAC til ca 1,6 mill) Og for å si det med en gang! Når man kommer opp i denne klassen med vinylrigg, ja da "blåste " vinylriggen streamingen rett ut! (men meg om det)

    Forsterkere så hadde de lagt opp til at vi skulle høre Transistor V/S Rør i direkte sammenligning på samme høyttalere med samme musikk.
    Og dette var interessant og sammenligne. Det ble brukt rør forsterker fra det flotte merket Engstrøm og transistor ble dert brukt Halcro.
    Prisen på rør effektene ligger på ca 1,5 mener jeg å huske? Halcro er jeg usikker på hva koster ?

    IMG_1570.jpg

    Engstrøm effekt forsterkere.

    IMG_1571.jpg


    Høyttalere som først var ut er samme som står i min egen stue.
    Marten Mingus Quintet 2, som jeg er ekstremt godt fornøyd med :)

    IMG_1559.jpg


    Høyttaler par nr 2 ut var Marten Mingus Septet.

    IMG_1575.jpg


    Man hørte at dette var en større høyttaler en Quintet 2, man fikk litt mer av alt, men det tonale var veldig likt etter mine ører.
    Man går nesten opp i dobbelt i pris på disse V/S Quintet2 dessverre. Men ting koster skal man strekke strikken.

    Siste ut var de nye Marten Coltrane.
    Her går man ytterligere opp i pris, men du verden å de spilte!
    Men har man disse må man ha et stort rom i tillegg, men det har vel de som kjøper høyttalere i denne klassen.
    Når det gjelder musikk som ble brukt så var det veldig variert. Alle som ville fikk sine ønsker med låter man kjente godt fra før av.

    IMG_1577.jpg


    Det at man kan sammenligne høyttalere direkte i samme rom med samme musikk og elektronikk er fantastisk gøy opplevelse og ikke minst lærerikt.
    En annen ting er den fine tingen med å bli kjent med 4 andre entusiaster som jeg aldri har snakket med tidligere. Det er en stor berikelse for min del!

    På kvelden var vi på en fantastisk god restaurant.
    Både mat og vin var i high end divisjonen.

    IMG_1580.jpg


    Gøy å høre to så store entusiaster med så mye kunnskap som Sveinung fra Mala og Martin fra Marten snakke hifi.

    IMG_1499.jpg


    Ellersmessig kunne jeg godt tenkt meg disse Marten Coltrane Momento 2høyttalerene.

    IMG_1498.jpg


    Vet ikke om jeg skylle på plassen eller lommeboken for at jeg ikke har disse :)
    Er nok begge deler :unsure:.

    Gjengen i gang med Lytte seanse og flytende kornprodukter.

    IMG_1574.jpg


    Ser ut som på dette bildet at det kun er undertegnede som nyter noe godt å drikke! Men kan love dere at det var det ikke 🍻
    Lydmessig noe av det beste jeg har hørt under demo noen gang! Og helt genialt på hvordan de hadde lagt opp muligheten til og direkte sammenligne mellom dette flotte utstyret de hadde satt opp for oss.

    Tusen takk til Mala Audio for turen og tusen takk til Marten for et fantastisk opplegg under hele døgnet :)
    En beverting som jeg ikke har opplevd maken til noen gang!
    Synes det nesten var litt ekkelt når jeg kom hjem å hadde kun brukt 25 kroner på hele turen (kaffe på ferga på vei hjem)
    Jaja..... for vel snart legge inn en ny bestilling hos Mala da ,så min samvittighet slipper litt taket 😔

    IMG_1505.jpg



    Tusen takk for alt Mala Audio og Marten.
    Lærerikt og snakke med så mye kunnskapsrike folk.
    Et herlig døgn med knall bra lyd og ikke minst ekstremt hyggelige mennesker og tilbringe tid sammen med.




    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.658
    Antall liker
    11.621
    Hei Espen. Takk for at du deler denne type turer, veldig bra! Etter hva jeg forstår fikk du bare lyst til og klatre videre oppover modell-segmentet til Marten. :cool:
    Gjorde du deg noen meninger om hva du likte best av rør eller transistor på Marten?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.654
    Antall liker
    39.226
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Flott reisebrev Espen. Høres ut som at her må du handle inn snarest :cool:
     

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    196
    Antall liker
    393
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fin rapport Espen!

    De nye Marten Coltrane var best of show i Munchen for mine gamle ører. Virkelig flott lyd fra de.

    S
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.311
    Antall liker
    1.444
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Flott reisebrev Espen. Veldig bra du deler. Noe nytt som frister?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.332
    Antall liker
    35.468
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flott reiseskildring og fine bilder!🤗🎶
    Dette er nok et sted man gjerne skulle vært å besøkt og ikke minst oppleve lytterom med topp talere og elektronikk som brukes der😊

    gismo
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.401
    Antall liker
    63.025
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Bra at du tar deg bryet med å dele. Takk for det. 👍
    Ikke bare bilder, men du formidler en litt annen opplevelse av din glede og entusiasme når en leser det du skriver.
    Sammen med flere fra "Hedmarks-geriljaen" har jeg hatt gleden av å besøke Marten et par ganger. Dog ikke m slikt voldsomt godt traktement, men vi er blitt godt mottatt, vist rundt, og fått høre det vi ville på det som var satt opp. Litt andre ting enn nå, men enkelte navn gjenkjennes.
    Jeg er helt enig med deg.
    Det er nok det beste lytterommet jeg har vært i. Så vidt jeg husker er det "fullbehandlet" med akustikk-remedier fra Svanå. Og som du bemerker så brukes det absolutt toppklasse elektronikk. Det er virkelig en opplevelse. 😊
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Skien
    Hei Espen. Takk for at du deler denne type turer, veldig bra! Etter hva jeg forstår fikk du bare lyst til og klatre videre oppover modell-segmentet til Marten. :cool:
    Gjorde du deg noen meninger om hva du likte best av rør eller transistor på Marten?
    Hei Nlykke:)
    Må starte med og si at det var hyggelig å åpne opp PC og se så mye "likes" og ikke minst alle de som har tatt seg bryet med og skrive en liten kommentar. Det inspirer jo til og skrive litt neste gang man er på et besøk.

    Søndagen startet flott for min del med en løpetur/gåtur i skogen.
    IMG_1584.jpg


    IMG_1585.jpg


    Og deretter en liten velfortjent runde i massasjebadet mitt.
    IMG_1587.jpg


    Men nå back to Hifi

    Klart jeg kan skrive litt om forskjellen på opplevelsen av rør og transistor på de høyttalerne vi testet.
    Det ble brukt både DAC og Preamp delen i MSB riggen. Hadde man hatt en Preamp med rør og DAC med rør så kan det godt være at man hadde fått en litt annen opplevelse.

    Jeg er veldig glad i bruke denne låten for å teste utsyr i enkelte frekvenser, spesielt rundt 100-250 Hz for å høre om det er "punch/dynamikk" i skarptromma.
    Veldig fin å teste med vokalen også som skal komme godt frem en plass mellom 200-400Hz. Samt at dette er et område hvor jeg har erfart gir "varme" i piano og gitarer. Jeg er ikke ekspert på hvor alt ligger så kan godt være jeg bommer litt ? andre her på sentralen som er bedre på dette enn meg. Men jeg vet nøyaktig hva jeg liker å hva jeg skal lytte etter. Ørene mine og smaken min har jeg levd i mange år med nå, samt erfaring for man med årene 🎼 🎼

    IMG_1563.PNG



    For å starte med Mingus Quintet 2: Her opplevde jeg at Halcro hadde mer kontroll og dynamikk. Det ble rett å slett litt for "tamt" med rør forsterkeren i flere viktige områder for min del. Men jeg synes litt lenger opp i frekvens tipper rundt 2-5 Khz i presence område hvor ørene er veldig følsom, synes jeg det låt litt "rundere" og "behageligere" med rør.Totalt sett på Quintet 2 ville jeg godt for transistor i den kombinasjonen vi hørte på. Jeg er veldig avhengig av god fundament og Attack , derfor ville jeg valgt transistor på disse.

    Så over til Mingus Septet: Disse er i følge Marten noe lettere for forsterkeren. Dette var også hørbart! Her hadde rør forsterkeren mer kontroll og jeg savnet heller ikke så mye Attacket som jeg gjorde på Quintet2. Dog er det fortsatt litt mer dynamisk med transistor. Mellomtonen og oppover var som "fløte" for mine ører med rør på Mingus Septet. Hadde jeg hatt Mingus Septet ville jeg godt for rør kombinasjonen.

    Coltrane: Her datt rør forsterkerne helt ut! Rett å slett en kombinasjon som ikke fungerte. Det var alt forlite krefter i Engstrøm blokkene til og drive disse på en måte som høyttalerne har fortjent. Dynamikk/Bass osv... var omtrent fraværende. Men Halcro hadde stålkontroll, det var dynamikk ut av helv....! Halcro bare pøste på med krefter på disse store Coltrane høyttalerne. Rett å slett imponerende og lytte til denne kombinasjonen.

    Erfaringen min blir igjen etter å ha testet rør: Skal man ha rør så må man være veldig obs på og ha høyttalere som forsterkeren har kontroll på.
    Har man det så kan det jo være rett så trivelig :)

    Vet ikke om du ble noe klokere av dette nlykke?

    Vi som var på seansen fikk også en gave fra Marten.
    IMG_1588.jpg


    En skive som er tatt opp live i lytte rommet til Marten i 2016.
    Her er det brukt kun 2 mikrofoner i 2 kanaler.
    Den skal nå snurres på min TechDas 🎼🎼

    Til dere som titter innom tråden, ha en strålende lyd søndag :)


    Mvh: Espen L
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.658
    Antall liker
    11.621
    Klar og presis formidling Espen! 👏 Takk skal du ha for og komme med et så grundig svar.:cool:
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.939
    Antall liker
    29.494
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er veldig glad i bruke denne låten for å teste utsyr i enkelte frekvenser, spesielt rundt 100-250 Hz for å høre om det er "pldig fin å teste med vokalen også som skal komme godt frem en plass mellom 200-400Hz. Samt at dette er et område hvor jeg har erfart gir "varme" i piano og gitarer. Jeg er ikke ekspert på hvor alt ligger så kan godt være jeg bommer litt ? andre her på sentralen som er bedre på dette enn meg. Men jeg vet nøyaktig hva jeg liker å hva jeg skal lytte etter. Ørene mine og smaken min har jeg levd i mange år med nå, samt erfaring for man med årene 🎼 🎼

    Vis vedlegget 1050705


    Til dere som titter innom tråden, ha en strålende lyd søndag :)


    Mvh: Espen L
    Angela Brown var et nytt bekjentskap. Takker! :)

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn