Espen L sitt system.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt jeg har hatt subwoofer med 2x10" som spilte ned til 5Hz -3db. Trenger ingen lang utgreing for å vite at det er mulig. Aner ikke hva max SPL var, men det var i hvert fall nok til å at buksebena synlig slengte på seg selv om det ikke var mulig å høre den lave bassfrekvensen som ble spilt.

    Mvh
    Roysen
    Jeg overprøver ikke erfaringene dine, men sett i lys av naturlovene og teknologien på driverfronten, så var dette mest sannsynlig et resultat av at du satt midt i en romnode for frekvensen som fikk buksebenet til å vibrere, og denne trenger ikke å ha vært 5 Hz eller mindre, faktisk kan den ha vært 10-15. Det er vanskeligere å høre lave frekvenser når signalet er kort, enn når man spiller konstant sinus, fordi hjernen ikke rekker å prosessere signalet fra øret før lyden er borte igjen. Når man kjører konstant sinus, så får hjernen tid til å forsøke å lokalisere lyden (noe som er umulig, siden frekvenser under 80 Hz ikke er retningsbestemte).

    Som nybegynner har jeg testet subbene jeg har bygget mye, og ved konstant sinus på 10 Hz og høy SPL hører man ingen ting, men dørene helt opp i annen etasje står og vibrerer. Gulvet i etasjen over kjelleren står og vibrerer fryktelig (faktisk såpass at det er uansvarlig om man vil husets beste). Du vet du har oppnådd lave frekvenser ved høye nivåer når du slutter å høre bassen, men kjenner en følelse av en slags (deilig) dott i øret.

    Forsøker ikke å overbevise deg om noe, men vi skriver jo i åpent forum her, og jeg synes temaet er interessant derfor svarer jeg. Har langt fra alle de riktige svarene, og setter pris på når folk kan tilbakevise det jeg sier med bakgrunn i rasjonalitet, logikk og målinger. Hadde du vist meg målinger av subben med 2x10" og høy output rundt 5 Hz, så ville jeg først og fremst lurt på om målingene var korrekte (måling av så lave frekvenser er vanskelig, og måleutstyr dyrt), deretter ville jeg forsøkt å få en forklaring på hvordan de har evnen til å prestere utenfor hva som skal være mulig ifølge fysikken.

    I forhold til bass, tenker jeg at det blir litt som å handle bil, man må definere hva man vil oppnå og velge produkter deretter. Er man tilfreds med en eller to magico subber, så er jo det helt fair og er man begrenset pga rom osv, så er disse subbene muligens det mest kompromissløse enkeltstående alternativet av ferdigvare. Men skal man ha noe som er universalt kompromissløst og organisere seg for det, så kreves flere subber, og kostnaden vokser eksponentielt, siden man må doble antallet subber for hver 6dB økning man ønsker (6dB er en heuristisk regel), så 1, 2, 4, 8, 16, 32(!).

    Om Espen ikke ønsker dette i sin tråd, så kan han bare si fra. No hurt feelings. :)
    Hei Tittentei
    Så lenge ting blir skrevet med en hyggelig tone som det til nå er blitt gjort så er det helt fint å ta det i min tråd :)
    Når det gjelder hva jeg selv er opptatt av når man kommer til Sub så er dette noen av mine viktige grunn kriterier som jeg må ha på plass for å ha en Sub i mitt system.
    1. Subben må spille med lag med rommet så langt det lar seg gjøre under rimelig normale lyttenivåer.
    2. Hvordan er subben tilpasset/konstruert mot resten av systemet for at den skal "gli" HELT søvnløst inn i Hovedhøyttallerene.
    3. Det må være lav forvrengning og ikke minst rå dynamikk uten at kassa spiller med.
    Det jeg er mest spent på er hvor bra vi for Subben til å spille med rommet med tanke på at jeg har dette i en vanlig stue med noe begrenset Akustikk tiltak. Fungerer det ikke så er jeg rimelig overbevist om at det er rommet som ikke er bra nok og ikke Subben. Skulle jeg ha noen som helst mulighet til å få dette til å fungere så må punkt 2 og 3 være på plass og derfor så gikk jeg for Magico subben og ikke noe annet.

    Mvh: Espen L
    Takk, jeg er ikke ute etter å krangle med noen. Vi er her for å dele engasjement, lære og diskutere rundt hobbyen vår. Vi har alle til felles at det vi vil ha, er lyd som er optimalt for våre preferanser, så kan vi være uenige om hva som er best vei til målet. Jeg synes at det blir galt å rakke ned på andres mål. Jeg er glad i mye bass, mange er ikke det. Det betyr ikke at mine preferanser er teite eller fjortisaktige, bare annerledes enn de som vil ha lineær gjengivelse. Å diskutere preferanser, blir som at jeg sier at kjøttkaker er best, og at det er et objektivt faktum. Jeg blåser i hvordan artisten ville ting skulle låte, jeg vil at ting skal låte slik jeg vil at det skal låte, hehe.

    FredrikC skrev noe som er veldig sant i 8x12_Tom sin tråd, og det var at 8x12_Tom har legendarisk bass fordi han ikke har tilpasset bassystemet til rommet, men rommet til bassystemet! Vi andre dødlige har et rom og forsøker å få det til å fungere ved å stappe inn diverse der. Litt som høna og egget dette. Det beste vi kan håpe på er et rom med bra respons og fleksibilitet for plassering, og så velge produkter i passende størrelse, med lav forvrengning og nok av det til at kapasiteten er tilstrekkelig for våre behov og responsen gjevn.

    Med en sub som dette har du et godt utgangspunkt pga lav forvrengning, gode drivere, rigid konstruksjon osv, så da blir målet å få den integrert sømløst med mains. Jeg vil påstå at jo lavere man deler en sub, desto bedre. Dette er delvis fordi (1) driveren da takler de laveste frekvensene og kan "konsentrere" seg om det. Det gir mindre stress på driverne og de får bedre arbeidsbetingelser og (2) at lyden av bass under ca 80 Hz ikke er retningsbestemt, så jo lavere ned, jo vanskeligere å peke til at "der står den, og lyden kommer derfra", dette er avhengig av dine persepsjonelle evner som individ, (for å si det på fint, haha).

    Slik jeg oppfatter integrasjon av subber, så er det litt slik: Kartlegge hvilke plasseringsmuligheter man har. Prøve hver plass og gjerne måle fra sweetspot så man ser responsen. Peaker kan man bruke DSP for å få ned, men dipper er ofte resultater av noder, og bruker man EQ for å utgjevne dipper, så ender man med å sende power i et sort hull, et slitent element og mer forvrengning er resultatet. Da er det annen plassering, flere subber eller demping som er svaret. Problemet er at demping i lave frekvenser ofte blir dyrere enn flere subber (så lenge vi ikke snakker om magico, kanskje, hehe), men skikkelige tiltak for virkelig lave frekvenser blir større enn en ekstra sub også!

    Jeg synes det er moro å følge med på hva du får til med Magico-subben. Det er helt klart en bra sub. Bruker du noe high pass filter på høyttalerne dine for å få dem til å rulle av sømløst med integrasjon av subben? Hvis du bruker low pass, har du merket noen forbedring i høyttalernes passband? Jeg mener: Når du fjerner frekvenser høyttalerne egentlig ikke er optimalisert mot å spille, så vil også driverne i dem slite mindre, og du får bedre dynamikk og mindre forvrengning der også.

    Shit, som jeg skriver!!! ;D
    Tittentei,


    Nå undervurderer du meg kraftig og det er faktisk litt irriterende. Vær vennlig og ikke tro eller men noe om mine opplevelser før du vet. Det ble selvsagt målt 5Hz i rommet den gangen jeg henviser til. Så jeg vet at jeg ikke satt i noen romnode. Forøvrig er produktet vi snakker om gjennomtestet av ulike magasiner og det er ikke tvil om at den subwooferen leverer de 5Hz -3db som produsenten lover til tross for bare 2x10" 300W.


    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Jeg så også det. Det kan være at min senilitet spiller meg et puss her. Det som er helt sikkert er at den reklameflyeren ikke viser fullstendige spesifikasjoner fordi de fullstendige spesifikasjonene viser en frekvensrespons helt ned til 5Hz. Jeg mente at avviket skulle være -3db. Derfor lurer jeg litt på om flyeren viser feil. Det kan dog være at avviket er større enn -3db ved 5Hz dersom Alzheimeren min har spilt meg et puss. 5Hz står jeg imidlertid fast ved at er inkludert i produktets spesifiserte frekvensrespons.

    Jeg kommer tilbake med fullstendige spesifikasjoner når jeg har funnet manualen som ligger her. Det som er sikkert er at det er forsterkeren som brukes i disse AP produktene jeg henviser til som gir disse AP produktene slike ytelser og teknologien går igjen i alle de navnte produktene som alle spiller med samme frekvensrespons i bassen.

    Edit: Jeg fant det. Les Michael Fremers test av Audio Physic Rhea i Stereophile. Der står det at designer Bernd Theiss har designet denne subwooferen til å spille helt ned til 5Hz med avrulling -3d ved 10Hz og -6db ved 5Hz med max SPL ved 20Hz til 110db. Så seniliteten kan bare delvis avlyses, men jeg husker heldigvis ikke syner når jeg husker at vi målte ned til 5Hz. Det var da selvsagt ikke med musikk, men ved et frekvenssveip.

    http://www.stereophile.com/subwoofers/957/

    PS! Jeg vil på det sterkeste anbefale alle som har interesse av eller er i ferd med temaet integrering av subwoofere i et stereo fullfrekvens anlegg for musikkavspilling om å lese denne testen. Den er en referansemanual fra A til Å i hvordan man bør gå frem. Det viktigste handler om at man lar hovedhøytalerne gjøre sine fullfrekvensjobb som om subwooferne ikke var der og la subwooferen legge til ambience, soundstaging, holografi og luft i "soundstaging" presentasjonen til anlegget. Dersom man begynner med å la subwooferen overta bassdelen av det totale anleggets frekvensrespons er man allerede på ville veier. La subwooferen bli delt med svært lite overlap fra hovedhøytalerens laveste flate frekvens og la homogeniteten i hovedhøytalerne være styrende for klangbalansen i anlegget ved å la subwooferne overta frekvensresponsen der hovedhøytalerne avslutter med et lite overlap der hovedhøytalerne begynner sin naturlige designede avrulling. Ikke dra inn et eksternt delefilter for å endre på hovedhøytalernes frekvensrespons for deretter å fylle igjen dette hullet i frekvensresponsen ved å la subwooferne overta dette hullet. Det vil uansett hvordan man snur og vender på det være hovedhøytalernes bassrespons som integrerer best med sin egen mellomtone og diskant. Ikke vær naiv å tro at man vil være i stand til å integrere bedre med subwooferen selv fordi subwooferen sikkert spiller bedre bass enn hoved høytalerne eller fordi hovedhøytalerne vil spille bedre diskant og mellomtone dersom man lar forsterkeren til hovedhøytalerne slippe å spille bass og konsentrere seg om mellomtone og diskant. Slike fremgangsmåter er garantister for integreringsproblemer og gir stort sett alltid store problemer og dårligere resultater. En subwoofer gir også stort dett dårligere gjengivelse av frekvenser tett opp til mellomtonenivå enn en fullfrekvensjøytaler. Så bruk arbeidet og kunnskapen som er nedlagt i designet av fullfrekvenshøytaleren fullt ut og la subwooferen komplementere ved å fylle ut frekvensresponsen der fullfrekvenshøytaleren gir seg.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Som en digresjon. Med subhorn er det mulig å komme veldig dypt uten spesielt mye membranarealet (størrelse og antall drivere). Et eksempel er Danley DTS10. Til tross for bare to 12", så leverer den ca. 109 dB anekoisk (altså helt uten romforsterkning) ved 15 Hz. 95 dB ved 10 Hz.
    dts10.jpg


    Har hørt om flere som har opplevd skader på huskontruksjonen (sprekker i vegg o.l.) med denne suben fra Danley.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Hva er egentlig vitsen?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva er egentlig vitsen?
    Det kan du si. Det finnes knapt filmer med dypbass så lavt som ved 10-15 Hz. Og personlig blir jeg bare kvalm og uvel av den type bass og det er svært vanskelig å unngå resonanser/klirring av møbler i rommet. I lengden kan forøvrig ekstrem dypbass være helsefarlig.

    Jeg har prioritert mellombass i hifi anleggene og det ruller av ved 30 Hz. Det er dog kanskje litt tidlig for de som hører mye moderne syntetiske musikk, men den musikken står ikke spesielt på tapeten her. To each to his own.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Spot on, Orso. Men for "show off" så er det sikker morsomt med slik hus-skrangling...:cool: Omtrent som mexicanere med hydraulikkhoppende '64 Impalaer....

    Min absolutt mest ubehagelige musikkopplevelse til dags dato; Filmmusikk i en superoverdempet dedikert kjellerstue, det var som å sitte inne i en gigantisk polvott med hodetelefoner på, samtidig som "Danskebåtfølelsen i Skagerak" slo inn for fullt når rumperistere og ørten langslagselementer flagret rundt som møydommer på en trøndersk ungdomsskolefest :D. Måtte ut fort - etter mindre enn ti minutter. Helt surrealistiskt ubehagelig, på grensen til tortur vil jeg si.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Dette forstår jeg, Sluket. Men vi snakker her altså om personer som går til anskaffelse av subwoofere som tillegg til fullfrekvenshøytalere. Motivasjonen bak å gjøre noe slik må vel i utgangspunktet være relatert til dypbasseffekter, ikke sant. Les meg dog ikke feil fordi jeg er helt enig i at i et stereoanlegg handler det om musikk og musikalsk nytelse. Der er det lite rom for rumperistere og brumlelyder fra vulkaner i utbrudd. Det er ikke det jeg snakker om heller. Det jeg refererer til er lavfrekvent informasjon som bidrar til å gi en mer fysisk følelse av å være til stede. En mer live måte å avnyte musikken på. De som har vært her og hørt Audio Physic Cerubin tror jeg vil kunne identifisere seg med hva jeg mener.

    Mvh
    Roysen
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Joda, ser den, er ikke idiot - heller ikke tilhenger av at folk ikke kan gjøre hva de vil/har lyst til. Og følelse av fysisk tilstedeværelse i forbindelse med musikklytting er noe jeg har terpet på i mange år i min egen tråd, særlig dette med informasjon som ikke nødvendigvis er i selve musikken heller - de såkalte ambiente lyder jeg gjerne beskriver som trykkforandringer i konsertsalen etc., typisk footstomping på et fjærende scenegulv osv. osv. Men når det går på strukturelle skader i bygning etc. løs - da må jeg få lov å kommentere "hva er vitsen".... Det håper jeg at du skjønner. Enten det er til sirkusfilmbruk eller vanlig audio.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Joda, ser den, er ikke idiot - heller ikke tilhenger av at folk ikke kan gjøre hva de vil/har lyst til. Og følelse av fysisk tilstedeværelse i forbindelse med musikklytting er noe jeg har terpet på i mange år i min egen tråd, særlig dette med informasjon som ikke nødvendigvis er i selve musikken heller - de såkalte ambiente lyder jeg gjerne beskriver som trykkforandringer i konsertsalen etc., typisk footstomping på et fjærende scenegulv osv. osv. Men når det går på strukturelle skader i bygning etc. løs - da må jeg få lov å kommentere "hva er vitsen".... Det håper jeg at du skjønner. Enten det er til sirkusfilmbruk eller vanlig audio.
    Med 2x10? :D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Whatever it takes. Myter står for fall. Fysiske lover er til for å utfordres.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Joda, ser den, er ikke idiot - heller ikke tilhenger av at folk ikke kan gjøre hva de vil/har lyst til. Og følelse av fysisk tilstedeværelse i forbindelse med musikklytting er noe jeg har terpet på i mange år i min egen tråd, særlig dette med informasjon som ikke nødvendigvis er i selve musikken heller - de såkalte ambiente lyder jeg gjerne beskriver som trykkforandringer i konsertsalen etc., typisk footstomping på et fjærende scenegulv osv. osv. Men når det går på strukturelle skader i bygning etc. løs - da må jeg få lov å kommentere "hva er vitsen".... Det håper jeg at du skjønner. Enten det er til sirkusfilmbruk eller vanlig audio.
    Idiot - Sluket? Jeg håper ikke jeg blir oppfattet som å mene at du er en slik. I så fall har jeg blitt feiltolket fordi jeg mener langt fra noe i nærheten av noe slikt. At folk skal få gjøre hva de har lyst til er også min oppfattning. Har jeg gitt inntrykket av noe annet? Dersom min beskrivelse av hvordan man går frem for å integrere en subwoofer er det du her henviser til var det en beskrivelse av hvordan man går frem for å integrere uten å jobbe seg inn i vanskeligheter. Folk er selvsagt helt fri tilå velge om de ønsker å følge mine råd eller ikke. Jeg mente slett ikke noe annet og å tolke det jeg skrev dit forstår jeg egentlig lite av.

    Jeg har forøvrig forsøkt å forklare hva jeg mener er vitsen. At du har en annen oppfattning er selvsagt helt greit, men etter din lille irettesettelse om at folk burde få lov til å velge selv burde vel også mine tanker omkring hva jeg mener er vitsen sidestilles av deg med hvorfor du ikke forstår vitsen. Jeg tror jeg har fanget essensen i hvorfor mange ønsker en eller evt et stereopar subwoofere i et tokanals stereoanlegg kun til musikalsk nytelse.

    Ellers mener jeg vi er ganske på linje egentlig fordi jeg er også helt enig i spørsmålet "hva er vitsen" dersom det kun er relatert til temaet om strukturelle skader til bygninger.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Joda, ser den, er ikke idiot - heller ikke tilhenger av at folk ikke kan gjøre hva de vil/har lyst til. Og følelse av fysisk tilstedeværelse i forbindelse med musikklytting er noe jeg har terpet på i mange år i min egen tråd, særlig dette med informasjon som ikke nødvendigvis er i selve musikken heller - de såkalte ambiente lyder jeg gjerne beskriver som trykkforandringer i konsertsalen etc., typisk footstomping på et fjærende scenegulv osv. osv. Men når det går på strukturelle skader i bygning etc. løs - da må jeg få lov å kommentere "hva er vitsen".... Det håper jeg at du skjønner. Enten det er til sirkusfilmbruk eller vanlig audio.
    Med 2x10? :D
    Jeg tror ingen mener at det er mulig å oppnå strukturelle skader i bygninger med 2x10". Jeg henviste til en avrulling i nivå som ikke gjør noe slikt til et aktuelt tema.

    Mvh
    Roysen
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Joda, ser den, er ikke idiot - heller ikke tilhenger av at folk ikke kan gjøre hva de vil/har lyst til. Og følelse av fysisk tilstedeværelse i forbindelse med musikklytting er noe jeg har terpet på i mange år i min egen tråd, særlig dette med informasjon som ikke nødvendigvis er i selve musikken heller - de såkalte ambiente lyder jeg gjerne beskriver som trykkforandringer i konsertsalen etc., typisk footstomping på et fjærende scenegulv osv. osv. Men når det går på strukturelle skader i bygning etc. løs - da må jeg få lov å kommentere "hva er vitsen".... Det håper jeg at du skjønner. Enten det er til sirkusfilmbruk eller vanlig audio.
    Idiot - Sluket? Jeg håper ikke jeg blir oppfattet som å mene at du er en slik. I så fall har jeg blitt feiltolket fordi jeg mener langt fra noe i nærheten av noe slikt. At folk skal få gjøre hva de har lyst til er også min oppfattning. Har jeg gitt inntrykket av noe annet? Dersom min beskrivelse av hvordan man går frem for å integrere en subwoofer er det du her henviser til var det en beskrivelse av hvordan man går frem for å integrere uten å jobbe seg inn i vanskeligheter. Folk er selvsagt helt fri tilå velge om de ønsker å følge mine råd eller ikke. Jeg mente slett ikke noe annet og å tolke det jeg skrev dit forstår jeg egentlig lite av.

    Jeg har forøvrig forsøkt å forklare hva jeg mener er vitsen. At du har en annen oppfattning er selvsagt helt greit, men etter din lille irettesettelse om at folk burde få lov til å velge selv burde vel også mine tanker omkring hva jeg mener er vitsen sidestilles av deg med hvorfor du ikke forstår vitsen. Jeg tror jeg har fanget essensen i hvorfor mange ønsker en eller evt et stereopar subwoofere i et tokanals stereoanlegg kun til musikalsk nytelse.

    Ellers mener jeg vi er ganske på linje egentlig fordi jeg er også helt enig i spørsmålet "hva er vitsen" dersom det kun er relatert til temaet om strukturelle skader til bygninger.

    Mvh
    Roysen
    Du tolker det meste av det jeg skrev i feil retning dessverre.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Joda, ser den, er ikke idiot - heller ikke tilhenger av at folk ikke kan gjøre hva de vil/har lyst til. Og følelse av fysisk tilstedeværelse i forbindelse med musikklytting er noe jeg har terpet på i mange år i min egen tråd, særlig dette med informasjon som ikke nødvendigvis er i selve musikken heller - de såkalte ambiente lyder jeg gjerne beskriver som trykkforandringer i konsertsalen etc., typisk footstomping på et fjærende scenegulv osv. osv. Men når det går på strukturelle skader i bygning etc. løs - da må jeg få lov å kommentere "hva er vitsen".... Det håper jeg at du skjønner. Enten det er til sirkusfilmbruk eller vanlig audio.
    Idiot - Sluket? Jeg håper ikke jeg blir oppfattet som å mene at du er en slik. I så fall har jeg blitt feiltolket fordi jeg mener langt fra noe i nærheten av noe slikt. At folk skal få gjøre hva de har lyst til er også min oppfattning. Har jeg gitt inntrykket av noe annet? Dersom min beskrivelse av hvordan man går frem for å integrere en subwoofer er det du her henviser til var det en beskrivelse av hvordan man går frem for å integrere uten å jobbe seg inn i vanskeligheter. Folk er selvsagt helt fri tilå velge om de ønsker å følge mine råd eller ikke. Jeg mente slett ikke noe annet og å tolke det jeg skrev dit forstår jeg egentlig lite av.

    Jeg har forøvrig forsøkt å forklare hva jeg mener er vitsen. At du har en annen oppfattning er selvsagt helt greit, men etter din lille irettesettelse om at folk burde få lov til å velge selv burde vel også mine tanker omkring hva jeg mener er vitsen sidestilles av deg med hvorfor du ikke forstår vitsen. Jeg tror jeg har fanget essensen i hvorfor mange ønsker en eller evt et stereopar subwoofere i et tokanals stereoanlegg kun til musikalsk nytelse.

    Ellers mener jeg vi er ganske på linje egentlig fordi jeg er også helt enig i spørsmålet "hva er vitsen" dersom det kun er relatert til temaet om strukturelle skader til bygninger.

    Mvh
    Roysen
    Du tolker det meste av det jeg skrev i feil retning dessverre.
    Ok, beklager i så fall det. Jeg åpnet også for den muligheten når jeg til slutt skrev at vi er ganske på linje egentlig fordi jeg er også helt enig i spørsmålet "hva er vitsen" dersom det du skriver kun er relatert til temaet om sktrukturelle skader på bygninger.

    Jeg tror jeg lar ballen ligge død der. Jeg håper dog at jeg har bidratt til noe Espen kan ta med seg i frohold til integrering av sin Magico QSub-15. Jeg har i hvert fall presentert mye av tankene bak hvorfor og hvordan jeg har tenkt å integerer storebroren til den subwooferen fra Magico og håper det verdsettes av trådstarter på en slik måte at han finner det verdifullt å ha i tråden sin. Dersom så ikke skulle være tilfelle skal jeg be O' Store om å få fjernet dette som også kan oppfattes som støy dersom Espen ikke finner det så interessant eller hjelpsomt.

    Mvh
    Roysen
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Joda, ser den, er ikke idiot - heller ikke tilhenger av at folk ikke kan gjøre hva de vil/har lyst til. Og følelse av fysisk tilstedeværelse i forbindelse med musikklytting er noe jeg har terpet på i mange år i min egen tråd, særlig dette med informasjon som ikke nødvendigvis er i selve musikken heller - de såkalte ambiente lyder jeg gjerne beskriver som trykkforandringer i konsertsalen etc., typisk footstomping på et fjærende scenegulv osv. osv. Men når det går på strukturelle skader i bygning etc. løs - da må jeg få lov å kommentere "hva er vitsen".... Det håper jeg at du skjønner. Enten det er til sirkusfilmbruk eller vanlig audio.
    Med 2x10? :D
    Jeg tror ingen mener at det er mulig å oppnå strukturelle skader i bygninger med 2x10". Jeg henviste til en avrulling i nivå som ikke gjør noe slikt til et aktuelt tema.

    Mvh
    Roysen
    Med 105db + 20db headroom @ 5hz som du over her mente var fullt mulig med 2x10 er du ikke langt unna hvertfall.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Ok, beklager i så fall det. Jeg åpnet også for den muligheten når jeg til slutt skrev at vi er ganske på linje egentlig fordi jeg er også helt enig i spørsmålet "hva er vitsen" dersom det du skriver kun er relatert til temaet om sktrukturelle skader på bygninger.
    Det var i det store og det hele det med strukturelle skader JEG tenkte på, ja. Og da faller de andre betraktningene på plass også :) Gode råd er alltid velkommen.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Man kan vel enkelt oppnå lave frekvenser med små elementer, til og med fem tommer eller mindre så lenge kassa er tilpasset elementet?! Det blir vel hvor høyt man kan spille ved slike frekvenser som blir begrensning i forhold til større og flere elementer som jobber sammen.....


    Joda, ser den, er ikke idiot - heller ikke tilhenger av at folk ikke kan gjøre hva de vil/har lyst til. Og følelse av fysisk tilstedeværelse i forbindelse med musikklytting er noe jeg har terpet på i mange år i min egen tråd, særlig dette med informasjon som ikke nødvendigvis er i selve musikken heller - de såkalte ambiente lyder jeg gjerne beskriver som trykkforandringer i konsertsalen etc., typisk footstomping på et fjærende scenegulv osv. osv. Men når det går på strukturelle skader i bygning etc. løs - da må jeg få lov å kommentere "hva er vitsen".... Det håper jeg at du skjønner. Enten det er til sirkusfilmbruk eller vanlig audio.
    Med 2x10? :D
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man kan vel enkelt oppnå lave frekvenser med små elementer, til og med fem tommer eller mindre så lenge kassa er tilpasset elementet?! Det blir vel hvor høyt man kan spille ved slike frekvenser som blir begrensning i forhold til større og flere elementer som jobber sammen.....


    Joda, ser den, er ikke idiot - heller ikke tilhenger av at folk ikke kan gjøre hva de vil/har lyst til. Og følelse av fysisk tilstedeværelse i forbindelse med musikklytting er noe jeg har terpet på i mange år i min egen tråd, særlig dette med informasjon som ikke nødvendigvis er i selve musikken heller - de såkalte ambiente lyder jeg gjerne beskriver som trykkforandringer i konsertsalen etc., typisk footstomping på et fjærende scenegulv osv. osv. Men når det går på strukturelle skader i bygning etc. løs - da må jeg få lov å kommentere "hva er vitsen".... Det håper jeg at du skjønner. Enten det er til sirkusfilmbruk eller vanlig audio.
    Med 2x10? :D
    Nettopp, og det var det som var hele poenget med innlegget til transvestittentei, output og dynamikk i forhold til membranareal
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.882
    Antall liker
    107.834
    Torget vurderinger
    23
    Selvfølgelig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Så flott ut, føler du at en sub trengs? Ifølge spec skal jo Q3 levere 26 hz alene.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg overprøver ikke erfaringene dine, men sett i lys av naturlovene og teknologien på driverfronten, så var dette mest sannsynlig et resultat av at du satt midt i en romnode for frekvensen som fikk buksebenet til å vibrere, og denne trenger ikke å ha vært 5 Hz eller mindre, faktisk kan den ha vært 10-15. Det er vanskeligere å høre lave frekvenser når signalet er kort, enn når man spiller konstant sinus, fordi hjernen ikke rekker å prosessere signalet fra øret før lyden er borte igjen. Når man kjører konstant sinus, så får hjernen tid til å forsøke å lokalisere lyden (noe som er umulig, siden frekvenser under 80 Hz ikke er retningsbestemte).

    Som nybegynner har jeg testet subbene jeg har bygget mye, og ved konstant sinus på 10 Hz og høy SPL hører man ingen ting, men dørene helt opp i annen etasje står og vibrerer. Gulvet i etasjen over kjelleren står og vibrerer fryktelig (faktisk såpass at det er uansvarlig om man vil husets beste). Du vet du har oppnådd lave frekvenser ved høye nivåer når du slutter å høre bassen, men kjenner en følelse av en slags (deilig) dott i øret.

    Forsøker ikke å overbevise deg om noe, men vi skriver jo i åpent forum her, og jeg synes temaet er interessant derfor svarer jeg. Har langt fra alle de riktige svarene, og setter pris på når folk kan tilbakevise det jeg sier med bakgrunn i rasjonalitet, logikk og målinger. Hadde du vist meg målinger av subben med 2x10" og høy output rundt 5 Hz, så ville jeg først og fremst lurt på om målingene var korrekte (måling av så lave frekvenser er vanskelig, og måleutstyr dyrt), deretter ville jeg forsøkt å få en forklaring på hvordan de har evnen til å prestere utenfor hva som skal være mulig ifølge fysikken.

    I forhold til bass, tenker jeg at det blir litt som å handle bil, man må definere hva man vil oppnå og velge produkter deretter. Er man tilfreds med en eller to magico subber, så er jo det helt fair og er man begrenset pga rom osv, så er disse subbene muligens det mest kompromissløse enkeltstående alternativet av ferdigvare. Men skal man ha noe som er universalt kompromissløst og organisere seg for det, så kreves flere subber, og kostnaden vokser eksponentielt, siden man må doble antallet subber for hver 6dB økning man ønsker (6dB er en heuristisk regel), så 1, 2, 4, 8, 16, 32(!).

    Hei Tittentei
    Så lenge ting blir skrevet med en hyggelig tone som det til nå er blitt gjort så er det helt fint å ta det i min tråd :)
    Når det gjelder hva jeg selv er opptatt av når man kommer til Sub så er dette noen av mine viktige grunn kriterier som jeg må ha på plass for å ha en Sub i mitt system.
    1. Subben må spille med lag med rommet så langt det lar seg gjøre under rimelig normale lyttenivåer.
    2. Hvordan er subben tilpasset/konstruert mot resten av systemet for at den skal "gli" HELT søvnløst inn i Hovedhøyttallerene.
    3. Det må være lav forvrengning og ikke minst rå dynamikk uten at kassa spiller med.
    Det jeg er mest spent på er hvor bra vi for Subben til å spille med rommet med tanke på at jeg har dette i en vanlig stue med noe begrenset Akustikk tiltak. Fungerer det ikke så er jeg rimelig overbevist om at det er rommet som ikke er bra nok og ikke Subben. Skulle jeg ha noen som helst mulighet til å få dette til å fungere så må punkt 2 og 3 være på plass og derfor så gikk jeg for Magico subben og ikke noe annet.

    Mvh: Espen L
    Takk, jeg er ikke ute etter å krangle med noen. Vi er her for å dele engasjement, lære og diskutere rundt hobbyen vår. Vi har alle til felles at det vi vil ha, er lyd som er optimalt for våre preferanser, så kan vi være uenige om hva som er best vei til målet. Jeg synes at det blir galt å rakke ned på andres mål. Jeg er glad i mye bass, mange er ikke det. Det betyr ikke at mine preferanser er teite eller fjortisaktige, bare annerledes enn de som vil ha lineær gjengivelse. Å diskutere preferanser, blir som at jeg sier at kjøttkaker er best, og at det er et objektivt faktum. Jeg blåser i hvordan artisten ville ting skulle låte, jeg vil at ting skal låte slik jeg vil at det skal låte, hehe.

    FredrikC skrev noe som er veldig sant i 8x12_Tom sin tråd, og det var at 8x12_Tom har legendarisk bass fordi han ikke har tilpasset bassystemet til rommet, men rommet til bassystemet! Vi andre dødlige har et rom og forsøker å få det til å fungere ved å stappe inn diverse der. Litt som høna og egget dette. Det beste vi kan håpe på er et rom med bra respons og fleksibilitet for plassering, og så velge produkter i passende størrelse, med lav forvrengning og nok av det til at kapasiteten er tilstrekkelig for våre behov og responsen gjevn.

    Med en sub som dette har du et godt utgangspunkt pga lav forvrengning, gode drivere, rigid konstruksjon osv, så da blir målet å få den integrert sømløst med mains. Jeg vil påstå at jo lavere man deler en sub, desto bedre. Dette er delvis fordi (1) driveren da takler de laveste frekvensene og kan "konsentrere" seg om det. Det gir mindre stress på driverne og de får bedre arbeidsbetingelser og (2) at lyden av bass under ca 80 Hz ikke er retningsbestemt, så jo lavere ned, jo vanskeligere å peke til at "der står den, og lyden kommer derfra", dette er avhengig av dine persepsjonelle evner som individ, (for å si det på fint, haha).

    Slik jeg oppfatter integrasjon av subber, så er det litt slik: Kartlegge hvilke plasseringsmuligheter man har. Prøve hver plass og gjerne måle fra sweetspot så man ser responsen. Peaker kan man bruke DSP for å få ned, men dipper er ofte resultater av noder, og bruker man EQ for å utgjevne dipper, så ender man med å sende power i et sort hull, et slitent element og mer forvrengning er resultatet. Da er det annen plassering, flere subber eller demping som er svaret. Problemet er at demping i lave frekvenser ofte blir dyrere enn flere subber (så lenge vi ikke snakker om magico, kanskje, hehe), men skikkelige tiltak for virkelig lave frekvenser blir større enn en ekstra sub også!

    Jeg synes det er moro å følge med på hva du får til med Magico-subben. Det er helt klart en bra sub. Bruker du noe high pass filter på høyttalerne dine for å få dem til å rulle av sømløst med integrasjon av subben? Hvis du bruker low pass, har du merket noen forbedring i høyttalernes passband? Jeg mener: Når du fjerner frekvenser høyttalerne egentlig ikke er optimalisert mot å spille, så vil også driverne i dem slite mindre, og du får bedre dynamikk og mindre forvrengning der også.

    Shit, som jeg skriver!!! ;D
    Tittentei,


    Nå undervurderer du meg kraftig og det er faktisk litt irriterende. Vær vennlig og ikke tro eller men noe om mine opplevelser før du vet. Det ble selvsagt målt 5Hz i rommet den gangen jeg henviser til. Så jeg vet at jeg ikke satt i noen romnode. Forøvrig er produktet vi snakker om gjennomtestet av ulike magasiner og det er ikke tvil om at den subwooferen leverer de 5Hz -3db som produsenten lover til tross for bare 2x10" 300W.


    Mvh
    Roysen
    Jeg undervurderer deg ikke, dette er hva jeg tror er mest sannsynlig basert på det du forteller og har ingenting med din kunnskap å gjøre, men med min. Jeg sier ikke at jeg vet bedre enn deg, men fra mitt perspektiv høres det ut som om dette kan ha vært en romnode i 10-15 hz. Tar jeg feil, så snur jeg på flisa og har ingen problemer med det. Da har jeg lært noe nytt og går rikere ut av diskusjonen. Nå tillegger du meg intensjoner og tanker jeg ikke har, ved å si at jeg undervurderer deg, det er greit at det er din oppfattning av min holdning til deg, men det er ikke faktisk tilfellet.

    Du kan vanskelig anta noe om mine vurderinger rundt din person, fordi du ikke kan se ting fra mine livsefaringer og mitt perspektiv på ting, så å irritere seg over hvordan du tolker hva jeg sier er bortkastet etter min mening, da er du irritert på din egen tolkning, ikke på hva jeg har skrevet. Hvis du lurer på om jeg undervurderer deg, så er svaret nei, men jeg tror ikke du opplevde 5 hz ved høyt nivå med 2x10". Personlig er jeg ikke så opptatt av å "ha rett", men å "få rett". Lange avhandlinger gir mulighet for at folk ser hvordan jeg resonnerer, korrigerer og tilbakeviser. Jeg har blitt tilbakevist og mange ganger, det er slik jeg lærer.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Man kan vel enkelt oppnå lave frekvenser med små elementer, til og med fem tommer eller mindre så lenge kassa er tilpasset elementet?! Det blir vel hvor høyt man kan spille ved slike frekvenser som blir begrensning i forhold til større og flere elementer som jobber sammen.....


    Joda, ser den, er ikke idiot - heller ikke tilhenger av at folk ikke kan gjøre hva de vil/har lyst til. Og følelse av fysisk tilstedeværelse i forbindelse med musikklytting er noe jeg har terpet på i mange år i min egen tråd, særlig dette med informasjon som ikke nødvendigvis er i selve musikken heller - de såkalte ambiente lyder jeg gjerne beskriver som trykkforandringer i konsertsalen etc., typisk footstomping på et fjærende scenegulv osv. osv. Men når det går på strukturelle skader i bygning etc. løs - da må jeg få lov å kommentere "hva er vitsen".... Det håper jeg at du skjønner. Enten det er til sirkusfilmbruk eller vanlig audio.
    Med 2x10? :D
    Nettopp, og det var det som var hele poenget med innlegget til transvestittentei, output og dynamikk i forhold til membranareal
    Takk, da har du forstått hva jeg mener. Jeg trodde jeg gjorde dette helt klart i innlegget. Må kanskje se på kommunikasjonsevnene her, haha. ;D
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    11.015
    Sted
    Skien
    Å jøss her var skjedd mye siden sist jeg var innom tråden :)
    Ser at noen gratulerer meg ? Som jeg har nevnt i tråden tidligere så har jeg pr dags dato ikke kjøpt denne subben! Jeg er så heldig å fått låne denne for å teste dette i min stue. Skulle jeg få rommet til å fungere sammen med subben og jeg føler at lyden sitter som ei kule så vil jeg selvfølgelig vurdere dette, men i utgangspunktet så er denne lånt å ikke kjøpt. Bassen som Q3 har er såpass greit at jeg ikke nødvendigvis behøver noen subb! men synes det er kjempegøy prøve å utvikle anlegget videre å prøve "nye" ting så dette blir en spennede erfaring med en subb i denne klassen. Det å teste nye ting er jo noe av det som gjør hobbyen så spennede og ikke minst lærerikt.
    Mvh: Espen L
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg så også det. Det kan være at min senilitet spiller meg et puss her. Det som er helt sikkert er at den reklameflyeren ikke viser fullstendige spesifikasjoner fordi de fullstendige spesifikasjonene viser en frekvensrespons helt ned til 5Hz. Jeg mente at avviket skulle være -3db. Derfor lurer jeg litt på om flyeren viser feil. Det kan dog være at avviket er større enn -3db ved 5Hz dersom Alzheimeren min har spilt meg et puss. 5Hz står jeg imidlertid fast ved at er inkludert i produktets spesifiserte frekvensrespons.

    Jeg kommer tilbake med fullstendige spesifikasjoner når jeg har funnet manualen som ligger her. Det som er sikkert er at det er forsterkeren som brukes i disse AP produktene jeg henviser til som gir disse AP produktene slike ytelser og teknologien går igjen i alle de navnte produktene som alle spiller med samme frekvensrespons i bassen.

    Edit: Jeg fant det. Les Michael Fremers test av Audio Physic Rhea i Stereophile. Der står det at designer Bernd Theiss har designet denne subwooferen til å spille helt ned til 5Hz med avrulling -3d ved 10Hz og -6db ved 5Hz med max SPL ved 20Hz til 110db. Så seniliteten kan bare delvis avlyses, men jeg husker heldigvis ikke syner når jeg husker at vi målte ned til 5Hz. Det var da selvsagt ikke med musikk, men ved et frekvenssveip.

    Audio Physic Rhea powered subwoofer | Stereophile.com

    PS! Jeg vil på det sterkeste anbefale alle som har interesse av eller er i ferd med temaet integrering av subwoofere i et stereo fullfrekvens anlegg for musikkavspilling om å lese denne testen. Den er en referansemanual fra A til Å i hvordan man bør gå frem. Det viktigste handler om at man lar hovedhøytalerne gjøre sine fullfrekvensjobb som om subwooferne ikke var der og la subwooferen legge til ambience, soundstaging, holografi og luft i "soundstaging" presentasjonen til anlegget. Dersom man begynner med å la subwooferen overta bassdelen av det totale anleggets frekvensrespons er man allerede på ville veier. La subwooferen bli delt med svært lite overlap fra hovedhøytalerens laveste flate frekvens og la homogeniteten i hovedhøytalerne være styrende for klangbalansen i anlegget ved å la subwooferne overta frekvensresponsen der hovedhøytalerne avslutter med et lite overlap der hovedhøytalerne begynner sin naturlige designede avrulling. Ikke dra inn et eksternt delefilter for å endre på hovedhøytalernes frekvensrespons for deretter å fylle igjen dette hullet i frekvensresponsen ved å la subwooferne overta dette hullet. Det vil uansett hvordan man snur og vender på det være hovedhøytalernes bassrespons som integrerer best med sin egen mellomtone og diskant. Ikke vær naiv å tro at man vil være i stand til å integrere bedre med subwooferen selv fordi subwooferen sikkert spiller bedre bass enn hoved høytalerne eller fordi hovedhøytalerne vil spille bedre diskant og mellomtone dersom man lar forsterkeren til hovedhøytalerne slippe å spille bass og konsentrere seg om mellomtone og diskant. Slike fremgangsmåter er garantister for integreringsproblemer og gir stort sett alltid store problemer og dårligere resultater. En subwoofer gir også stort dett dårligere gjengivelse av frekvenser tett opp til mellomtonenivå enn en fullfrekvensjøytaler. Så bruk arbeidet og kunnskapen som er nedlagt i designet av fullfrekvenshøytaleren fullt ut og la subwooferen komplementere ved å fylle ut frekvensresponsen der fullfrekvenshøytaleren gir seg.

    Mvh
    Roysen
    Fra Stereophile

    Frequency response: 10Hz-80kHz +/-3dB, restrictable to 35Hz, 46Hz, and 61Hz. Maximum SPL: 98dB at 10Hz, >110dB from 30Hz up.

    Så hvis man vil ligge innenfor +/-3dB til 10 Hz og ikke 5, så er maks output 98dB. Vil man ha 20 dB med headroom for dynamikk, så kan man bare spille i 78dB. Hvis målingene er på 1m avstand, så husk at SPL synker med cirka 6dB per dobling av avstand. Dette blir da før eventuell room gain (mange mener room gain i vanlige rom er usannsynlig pga luftlekkasjer, og at det vi opplever som room gain faktisk er stående bølger, vet ikke hvor sant dette er).

    Uansett, så er det ingenting ved denne subwooferen som går imot noe av det jeg har skrevet. Jeg begynte det første lange innlegget på denne måten:

    Drivere er "luftpumper". Det som trengs for å få nevneverdig SPL ned til 5 Hz er flytting av luft, mye luft. Man kan få en lukket sub til å gå ned til 5 Hz +/-3dB ved å bruke linkwitz transform*, men ved hvilket lydnivå? Hvis du hører på musikk med mye dynamikk og du ønsker å høre på 105 dB og ønsker 20 dB med headroom for dynamikk ned til 5 Hz, så kreves det flytting av vanvittige mengder luft for at gjengivelsen skal være innenfor +/-3dB. Ta med SPL-tapet ved å øke avstanden og man ser snart at det kreves mye flytting av luft.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Joda, ser den, er ikke idiot - heller ikke tilhenger av at folk ikke kan gjøre hva de vil/har lyst til. Og følelse av fysisk tilstedeværelse i forbindelse med musikklytting er noe jeg har terpet på i mange år i min egen tråd, særlig dette med informasjon som ikke nødvendigvis er i selve musikken heller - de såkalte ambiente lyder jeg gjerne beskriver som trykkforandringer i konsertsalen etc., typisk footstomping på et fjærende scenegulv osv. osv. Men når det går på strukturelle skader i bygning etc. løs - da må jeg få lov å kommentere "hva er vitsen".... Det håper jeg at du skjønner. Enten det er til sirkusfilmbruk eller vanlig audio.
    Det er etter ryktene akkurat dette du har oppnådd med ditt system, og det er grunnen til at jeg skrev til Roysen at ditt anlegg er et jeg ville ønsket å høre før jeg la en anseelig sum penger i dette. Roysen har tidligere uttalt at han vil ha noe som er kompromissløst, og da tror jeg at et system som er mer i tråd med ditt er veien å gå, heller enn to Magico-subber.

    En jeg snakket med, sa at systemet ditt er det tetteste han har vært på å være der. Og det var ikke snakk om noen hvilkensomhelster heller. :)

    Du sa selv at du likte å kjenne lydbølgen av at glasskjøleskapsdøra bak baren smalt igjen under liveinnspillinger. Av det kan man bare tolke at systemet ditt er kick ass, haha.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke tenkt å ta dette så veldig mye videre, Tittentei. Jeg vil bare nevne to ting. Det ene er at 2x10" kan reprodusere 5Hz som var det jeg faktisk begynte med å skrive i denne tråden og som fortsatt er hva jeg mener er frekvensen man bør sikte mot ved installasjon av en subwoofer. Jeg har ikke nevnt hva SPL var ved målingen i mitt rom. Det vet jeg ikke. Jeg vet dog at vi ikke satt i en romnode.

    Kommentar nummer to er jo at du tar en forutsetning av å vite noe om lyden av mitt anlegg. Det gjør du jo ikke hverken med eller uten subwoofere. Du har defor heller ingen forutsetning til å gjøre noen kvalifisert evaluering av hvordan det lyder eller vil lyde sammenlignet med DIY løsningen til Sluket. Det gjør ikke jeg heller, bare så det er lagt til. Men jeg har heller ikke lagt noen føringer hvilket av de to systemene som er best. Det har jo du gjort, Tittentei. Helt vill gjetting da egentlig.

    Mvh
    Roysen
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    11.015
    Sted
    Skien
    Er det to anlegg jeg gjerne vil høre etter å ha lest mellom tråden her nå så er det Tittentei sitt system og Sluket sitt system.

    Sluket hadde det vært ok at jeg tok en tur til deg ganske snart å hørte på systemet ditt?
    Vi bor jo ikke så langt fra hverandre så dette er en kort kjøretur for meg, når passer det eventuelt vis jeg er velkommen?

    Tittentei er usikker på hvor du bor men er så spent på om dette systemet ditt så jeg hiver meg gjerne på et fly eller noe vis det må til for å lytte på systemet ditt.
    Så spørsmålet er hvor bor du? og når vil det eventuelt passe å komme på å høre på ditt system som dine ører mener er veien å gå?

    Har jo hørt noen DIY anlegg opp mellom årene dog ikke veldig mange så det hadde vært så knall gøy å endelig komme ut fra en lytteseanse hvor jeg følte att dette var rått å oppleve for mine ører.
    Jeg er nok ingen "klapp på skulder" venn så jeg vil komme med helt ærlige tilbakemeldinger om hva mine ører synes vis det er ønskelig etter seansen, håper at jeg for en fin opplevelse.

    Når passer det vis jeg eventuelt er velkommen?
    SAL blir da mest sannsynlig med meg da han også gjerne ville lytte til disse systemene vis der ok.
    ser frem til å høre på systemene deres :)
    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har ikke tenkt å ta dette så veldig mye videre, Tittentei. Jeg vil bare nevne to ting. Det ene er at 2x10" kan reprodusere 5Hz som var det jeg faktisk begynte med å skrive i denne tråden og som fortsatt er hva jeg mener er frekvensen man bør sikte mot ved installasjon av en subwoofer. Jeg har ikke nevnt hva SPL var ved målingen i mitt rom. Det vet jeg ikke. Jeg vet dog at vi ikke satt i en romnode.

    Kommentar nummer to er jo at du tar en forutsetning av å vite noe om lyden av mitt anlegg. Det gjør du jo ikke hverken med eller uten subwoofere. Du har defor heller ingen forutsetning til å gjøre noen kvalifisert evaluering av hvordan det lyder eller vil lyde sammenlignet med DIY løsningen til Sluket. Det gjør ikke jeg heller, bare så det er lagt til. Men jeg har heller ikke lagt noen føringer hvilket av de to systemene som er best. Det har jo du gjort, Tittentei. Helt vill gjetting da egentlig.

    Mvh
    Roysen
    Jeg har ikke sagt imot at 2x10" ikke kan reprodusere 5 hz, jeg skrev at alle lukkede subber kan det med en likwitz-transform. Det jeg har sagt, er at du ikke kan få nivå eller dynamikk ned til og under 5 hz +/-3 dB med et slikt system. Det er spesifikasjonene på subwooferen du hevdet kunne det i tråd med, så da har vi kommet i fare for å snakke forbi hverandre. Blaffring i bukseben krever et litt SPL, og dermed ble det naturlig for meg å tenke at dette ikke kan ha vært 5 Hz, men snarere 10-15 Hz.

    Jeg kan gjøre kvalifisert gjetning basert på fysikk, og fysikken sier at skal man oppnå SPL, nivå og dynamikk ned til og under 5 Hz, så kreves mye membranareale for å flytte luft. Det er ikke min mening, det er fysikk. Du kan ikke få en 3 hesters poengsmotor til å dra ei 15 fots jolle i 60 knop. Det er ikke en mening, det er et faktum. Et annet faktum er at kapasitet i bassystemet krever stort membranareale (eller som orso viser til, hornlading), og hvis målet ditt er 5 Hz +/-3dB og bevaring av nivå, så kreves stor "motor", da vil et større system være bedre skikket enn to QSubs, og det uansett hvordan man vrir og vender på det. Som jeg sa, hvis to Qsubs gir deg det du er ute etter og ønsker, så er det helt fair, og jeg respekterer det, men da har man ikke særlig nivå ned til 5 Hz +-/3dB, det er rett og slett ikke stort nok.

    Jeg holder på med to ekstra LMS Ultra 5400 18" (ekstremt gode drivere med lav forvrengning og stor slaglengde) så jeg får fire. Se så vanvittig ikke-hifi dette er, lol! Lite, ubehandlet rom, og snart like mye kapasitet til å flytte luft i rommet som faktisk er i rommet, alt vitner om moderat privatøkonomi, og det er også tilfellet, haha. Her blir det altså skviset inn 4x18" og totalt 6x15" i minirom. Dette er alt annet enn de fleste her er ute etter, men jeg liker det utrolig nok, men så er deler av min musikksmak også veldig basstung. Jeg kan ikke velge hva jeg liker å høre, så ingen unnskyldninger her. Når jeg er ferdig, skal jeg gå igang med akustikktiltak, hvis det er plass. :) Man kan spørre seg hva jeg gjør med en katamaran i en liten innsjø, og da er svaret at langsiktig mål er stort og flott rom, men man tager hva man haver her og nu.


    Inne i 18"-kassene ser det slik ut.



    Det eksisterer absolutt INGEN tvil i mitt sinn om at Magico sine Qsubs er objektivt bedre skikket enn mine til å motstå kabinettresonnanser, men for meg er det billigere å doble opp på antallet subber og la hver og en jobbe mindre, og dermed lage et større system og lett hente ut kapasiteten Magico vinner på mindre kabinettresonnanser. Jeg angrer litt på at jeg ikke har gjort som Magico og bygget dual opposed, men da jeg begynte på prosjektet hadde jeg 0 peil. Det hypotiseres også om Magico benytter TC Sounds drivere i sine 15". Ikke vet jeg om det stemmer, men jeg bruker 18" flaggskipet til TC Sounds. Hadde jeg hatt mer plass, så hadde jeg valgt mange flere drivere med mindre excursion. Det kommer cirka på 25-30k per par 18" med amp, DSP og materialer + selvinnsats, så bassystemet har kostet meg 70k så langt (da for 4 stk LMS Ultra og 4 stk JBL 2226 midbassmoduler. Kapasiteten i mine 4 LMS Ultra ligger nok under et par QSub18, men for budsjettet et par Qsub18 koster, så vil man kunne få laget noe som er i absolutt eliteklassen om man henter inn riktige folk. Jeg sier ikke at QSub18 ikke er bra, jeg sier at for så mange penger kan man få noe som er helt kollosalt og kan klare +-3dB og høyt nivå ned til godt under 10 Hz med lav forvrengning, men det vil ta stor plass og legge store utfordringer for huskonstruksjonen din. 10 Hz ved 105dB er ille nok. Spiller du en sinus på 105dB så vil det flyttes kollosale mengder med luft og alt vil riste. Jeg har måttet sette pakninger rundt dørene mine for å unngå irriterende skrangling (de ytterst få gangene jeg treffer slike frekvenser).

    Her ser du hva fire 18" LMS Ultra 5400 med 33.7mm lineær slaglengde i 175L kasser kan gjøre uten room gain på 1m.




    Alle lukkede kasser vil ha en frekvensrespons som dette før man bestemmer seg for hvilken frekvens man vil gjengi innenfor +/-3dB og så legger til en linkwitz transform eller low shelf filter + HPF i bunn for å unngå overexcursion og bunning av driver.

    Under 99 dB på 1m avstand @ 5 Hz, hvis jeg vil reprodusere 5 Hz innenfor +-3dB lineært på f.eks. 3 meters avstand så mister jeg 9dB så da har jeg 90dB, så må jeg begrense output fra subbene til 90dB. Vil jeg da ha 20dB headroom, så kan jeg bare spille i 70dB(!). Jeg har derfor lagt meg på målet om 15 Hz, hvor jeg oppnår 110dB + room gain. Det gjør at jeg kan lytte til musikk på 90dB og ha 20dB med headroom for den laveste frekvensen jeg vil reprodusere som er 15 Hz (jeg reproduserer under også, men da rullet av ift. 15 Hz, siden jeg ikke er opptatt av +-3dB for < 15 Hz. Mange vil mene at jeg heller burde kjørt portede kasser for å få mer output ned til 15 Hz, men da får jeg ikke noe særlig under 15 Hz heller, siden portede kasser unloader straks etter tuningsfrekvens.

    Her er ei portet kasse på 1000L, med fire drivere tunet til 15 Hz på 3 meters avstand mot lukkede på 700L.



    Mer output frem til tuning og så dropoff. Hvis jeg ville hatt mer output så hadde jeg ikke gått for portet, men horn. F.eks. GJALLARHORN 2. Da får man ytelsen til 4 LMS U med 1 driver pga hornlading. Men sånn ting er nå, så begynner jeg å bli veldig fornøyd.

    Jeg vil ha ren og uforvrengt bass til 15-20 Hz og et skikkelig brystkassetrykk vha midbassmodulene med JBL 2226. Konsertopplevelser altså. Jeg begynner å få dette nå, så de to ekstra Ultraene kommer sikkert til å sette en effektiv demper på alle fremtidige oppgraderingsnykker. :)

    Du kan se på dette, riste på hodet og tenke at råd fra den skrotnissen tar jeg aldri :), men husk at dette ikke er mine idéer, dette er ren og skjær fysikk, og det må vi forholde oss til hvis vi vil oppnå målene våre.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Espen, hvis du fortsatt vil høre etter å ha sett bildene ovenfor og at jeg ikke har kapasiteten Roysen snakker om til 5 Hz, så skal vi få til det, men jeg driver som sagt og bygger de to siste nå. Hvis du venter litt, så er alt ferdig og jeg skal få satt det opp skikkelig, og da er du hjertlig velkommen. Du trenger langt fra å ta fly, men jeg er ikke hypp på adressen min og slikt utover alt. Jeg er nemlig et tidligere mafiamedlem som har blitt omplassert fra NY til Noreg i et vitneprogram. ;D

    Selv tror jeg Sluket sitt system er mer hifikorrekt enn mitt noen sinne vil bli, så jeg tror det er mer i tråd med de generelle preferansene her inne enn mine.

    Jeg tar kontakt med deg så snart ting begynner å bli ferdig, så avtaler vi. Jeg poster også litt her: http://www.hifisentralen.no/forumet...om-reda-vende-bass-uten-mye-forvrengning.html
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Er det to anlegg jeg gjerne vil høre etter å ha lest mellom tråden her nå så er det Tittentei sitt system og Sluket sitt system.

    Sluket hadde det vært ok at jeg tok en tur til deg ganske snart å hørte på systemet ditt?
    Vi bor jo ikke så langt fra hverandre så dette er en kort kjøretur for meg, når passer det eventuelt vis jeg er velkommen?

    Tittentei er usikker på hvor du bor men er så spent på om dette systemet ditt så jeg hiver meg gjerne på et fly eller noe vis det må til for å lytte på systemet ditt.
    Så spørsmålet er hvor bor du? og når vil det eventuelt passe å komme på å høre på ditt system som dine ører mener er veien å gå?

    Har jo hørt noen DIY anlegg opp mellom årene dog ikke veldig mange så det hadde vært så knall gøy å endelig komme ut fra en lytteseanse hvor jeg følte att dette var rått å oppleve for mine ører.
    Jeg er nok ingen "klapp på skulder" venn så jeg vil komme med helt ærlige tilbakemeldinger om hva mine ører synes vis det er ønskelig etter seansen, håper at jeg for en fin opplevelse.

    Når passer det vis jeg eventuelt er velkommen?
    SAL blir da mest sannsynlig med meg da han også gjerne ville lytte til disse systemene vis der ok.
    ser frem til å høre på systemene deres :)
    Mvh: Espen L
    Hei, Espen.

    Jeg tenkte bare at jeg skulle gjøre noen anbefalinger dersom du skal ut på DIY tour over det ganske land. Jeg ville definitivt søkt audiens i disse systemene:
    - LMC
    - Sluket
    - Pedal

    Så ville jeg også søkt audiens hos hifipuristen for å høre et super tweaket anlegg som består av komersielle produkter men i som er DIY tatt til det ytterste i form av tweaking.

    Jeg vil anta at du finner den beste lyden og den største kunnskapen.

    Mvh
    Roysen
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Bare sånn generelt angående dette med sub. For å halvere frekvensen og beholde nivået, må du firedoble mengden flyttet luft. Du må altså firedoble slaglengden på ett element.

    Alternativt kan du doble arealet og beholde slaglengden. Forutsetningen for at du kan gjøre en dobling av areal i stedet for en firedobling er at subbene står så nært hverandre at de kobler akustisk. Å oppnå dette 100% er bortimot umulig (matching av kasser) så man bør beregne litt ekstra.

    En annen ting å ha i bakhodet er at jo mer slaglengde du bruker, jo dårligere blir gjengivelsen. Dette er helt uavhengig av element.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Tittentei,

    Igjen blir jeg litt usikker på hvordan jeg skal tolke ditt innlegg. Jeg leser deg litt som at du på den ene siden forklarer at det ikke er noen uenighet mellom oss og at vi snakker forbi hverandre, men så leser jeg det også slik at du sår tvil om min opplevelse og beskrivelse av den sett i forhold til fysikkens lover.

    Jeg hadde tenkt å la det hele passere og la saken ligge basert på det første, men setter ikke noe særlig pris på å ikke bli trodd eller forsøkt belært om fysiske lover jeg selv kjenner til for å bli forklart hvorfor det jeg sannferdig har fortalt ikke kan stemme. Det er også dette jeg kaller å undervurdere.

    Så sånn for å oppsummere til slutt vil jeg da si at Audio Physic Terra (en subwoofer som senere byttet navn til Rhea) har 2x10" i en lukket kasse og 300W forsterker i følge spesifikasjonen fra produsenten kan spille helt ned til 5Hz -6db dog uten at jeg kjenner til max SPL. Jeg kan også skrive under på en selvopplevd erfaring med samme produkt hvor vi målte den til å spille ned til 5Hz uten at jeg bet meg merke i lydtrykket. Vi ville dog bitt oss merke i om vi satt i en romnode. Det gjorde vi definitivt ikke. Med hensyn til opplevd SPL kan jeg fortelle at buksebena min levde sitt eget liv selv om ørene ikke var i stand til å fortelle at såvidt lave frekvenser var i utfoldelse. Da det hørtes helt tyst ut selv om buksebena vibrerte og man kjente frekvensene på kroppen. Hva SPL var vet jeg dog ikke. At det kan være frekvenser over 5Hz som har medført at jeg kjente dette på kroppen og at buksebena vibrerte skal jeg ikke argumentere for eller i mot. Det kan selvsagt ha vært slik og at SPL ved denne frekvensen var langt høyere enn ved 5Hz. Det som er et faktum er at vi målte ned til 5Hz i samme øyeblikk. Dersom du bestrider en slik erfaring blir jeg straks mindre interessert i å legge saken død fordi dette faktisk er reelt og jeg ønsker da å finne ut hvordan.

    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Min definitive anbefaling for lavest forvrengning er å øke membranarealet og la slaglengden være så liten som mulig.

    Mvh
    Roysen
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Er det to anlegg jeg gjerne vil høre etter å ha lest mellom tråden her nå så er det Tittentei sitt system og Sluket sitt system.

    Sluket hadde det vært ok at jeg tok en tur til deg ganske snart å hørte på systemet ditt?
    Vi bor jo ikke så langt fra hverandre så dette er en kort kjøretur for meg, når passer det eventuelt vis jeg er velkommen?

    Tittentei er usikker på hvor du bor men er så spent på om dette systemet ditt så jeg hiver meg gjerne på et fly eller noe vis det må til for å lytte på systemet ditt.
    Så spørsmålet er hvor bor du? og når vil det eventuelt passe å komme på å høre på ditt system som dine ører mener er veien å gå?

    Har jo hørt noen DIY anlegg opp mellom årene dog ikke veldig mange så det hadde vært så knall gøy å endelig komme ut fra en lytteseanse hvor jeg følte att dette var rått å oppleve for mine ører.
    Jeg er nok ingen "klapp på skulder" venn så jeg vil komme med helt ærlige tilbakemeldinger om hva mine ører synes vis det er ønskelig etter seansen, håper at jeg for en fin opplevelse.

    Når passer det vis jeg eventuelt er velkommen?
    SAL blir da mest sannsynlig med meg da han også gjerne ville lytte til disse systemene vis der ok.
    ser frem til å høre på systemene deres :)
    Mvh: Espen L
    Hei du! Hvis det er av interesse å høre litt forskjellige DIY oppsett kan du jo begynne med å svinge innom meg, det er jo bare et steinkast unna. Et oppsett som er bra på å skrangle;)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    11.015
    Sted
    Skien
    Er det to anlegg jeg gjerne vil høre etter å ha lest mellom tråden her nå så er det Tittentei sitt system og Sluket sitt system.

    Sluket hadde det vært ok at jeg tok en tur til deg ganske snart å hørte på systemet ditt?
    Vi bor jo ikke så langt fra hverandre så dette er en kort kjøretur for meg, når passer det eventuelt vis jeg er velkommen?

    Tittentei er usikker på hvor du bor men er så spent på om dette systemet ditt så jeg hiver meg gjerne på et fly eller noe vis det må til for å lytte på systemet ditt.
    Så spørsmålet er hvor bor du? og når vil det eventuelt passe å komme på å høre på ditt system som dine ører mener er veien å gå?

    Har jo hørt noen DIY anlegg opp mellom årene dog ikke veldig mange så det hadde vært så knall gøy å endelig komme ut fra en lytteseanse hvor jeg følte att dette var rått å oppleve for mine ører.
    Jeg er nok ingen "klapp på skulder" venn så jeg vil komme med helt ærlige tilbakemeldinger om hva mine ører synes vis det er ønskelig etter seansen, håper at jeg for en fin opplevelse.

    Når passer det vis jeg eventuelt er velkommen?
    SAL blir da mest sannsynlig med meg da han også gjerne ville lytte til disse systemene vis der ok.
    ser frem til å høre på systemene deres :)
    Mvh: Espen L
    Hei du! Hvis det er av interesse å høre litt forskjellige DIY oppsett kan du jo begynne med å svinge innom meg, det er jo bare et steinkast unna. Et oppsett som er bra på å skrangle;)
    Hei Tor
    Tenkte på og kontakte deg også, systemet ditt jeg har jeg også veldig lyst til å høre. Veldig mange år siden jeg hørte systemet ditt å mye har skjedd siden den tid, jeg har fått mer erfaring du har fått nytt rom osv.......
    Jeg plinger på en dag Tor :)
    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    11.015
    Sted
    Skien
    Espen, hvis du fortsatt vil høre etter å ha sett bildene ovenfor og at jeg ikke har kapasiteten Roysen snakker om til 5 Hz, så skal vi få til det, men jeg driver som sagt og bygger de to siste nå. Hvis du venter litt, så er alt ferdig og jeg skal få satt det opp skikkelig, og da er du hjertlig velkommen. Du trenger langt fra å ta fly, men jeg er ikke hypp på adressen min og slikt utover alt. Jeg er nemlig et tidligere mafiamedlem som har blitt omplassert fra NY til Noreg i et vitneprogram. ;D

    Selv tror jeg Sluket sitt system er mer hifikorrekt enn mitt noen sinne vil bli, så jeg tror det er mer i tråd med de generelle preferansene her inne enn mine.

    Jeg tar kontakt med deg så snart ting begynner å bli ferdig, så avtaler vi. Jeg poster også litt her: http://www.hifisentralen.no/forumet...om-reda-vende-bass-uten-mye-forvrengning.html
    Hei Tittentei
    Er svært lite interesert i om det spiller ned til 5Hz eller 10Hz, men derimot om du har utklinging i systemet ditt, om bassen din er integrert godt i resten av systemet ditt osv.... og ikke minst så er jeg veldig spent om jeg hører noen resonanser fra de store kassene dine som du lager selv og om rommet ditt spiller på lag med disse. For meg er det knekkende likegyldig som sakt om det er 10Hz eller 5 Hz det spiller ned til. Det er den totale lydopplevelsen jeg er ute etter og som gir meg trivsel og god troverdighet på det jeg hører når jeg lytter på musikk. Er også veldig følsom på hvordan mine ører liker mellomtonen og toppen i et system så spennende skal dette bli. Etter alle disse årene jeg har holt på med denne flotte hobbyen og alle de stuene og rommene jeg har hvert i så synes jeg fortsatt det er gøy og lytte til systemer hos andre som går en litt annen vei en meg selv noe som jeg blant annet trur du har gjort etter hva jeg kan se å lese.
    Ps! da sender du en PM når systemet er oppe å går.
    Vi hørs
    Mvh: Espen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Hei, Espen.

    Basert på kommentaren din ovenfor til Tittentei omkring temaet 10Hz og 5Hz etc tror jeg du kanskje ikke har oppfattet hvor jeg vil med mine anbefalinger, men dersom du synes det er knekkende likegyldig skal jeg stoppe her. eg ville anta at det man ønsker er et av to. Enten ønsker man imponatoreffekter og masse action a la en hjemmekinosubwoofer. I så fall er det relativt enkelt å sette opp subwooferen. Det andre alternativet er at subwooferen er ønsket å bidra til en opplevelse av større realisme i musikkrepresentasjonen. Sistnevnte krever mer og testen jeg linket til i Stereophile er et skoleeksempel på hvordan det kan gjøres. Dog handler det da om å la subwooferen håndtere de nederste frekvensene der hovedhøytalerne kommer til kort. Det er altså gjerne fra 0-30Hz et sted. Jo større del sv dette område den dekker dessto større blir realismen. Det er dog som du også skriver helt klart at det er integrasjonen som er viktigst og ikke hvilken frekvens avrullingen skjer ved.

    Lar det være sidte ord fra meg. Hørtes ikke ut som om mine råd var så velkomne. Så jeg fordufter, men bare etter å ha lagt til at dette temaet er noe av det jeg har jobbet mest med opp gjennom årene fordi jeg har hatt subwoofere i systemene mine de siste 15 årene. Det er dog helt opp til deg å bestemme selv om du ønsker å lytte til det. Jeg antok imidlertid det siden det du er i ferd med å prøve ut er nøyaktig det samme som jeg også er i ferd med å gjennomføre med to stk QSub-18 og det er som sagt også nettopp dette jeg har jobbet mye med tidligere.

    Hva mener du med "utklinging" i bassen forresten? Det var et nytt uttrykk for meg.

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn