Espen L sitt system.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Var med som flue på veggen på fredag, og dette låt veldig lovende også med tanke på den allerede svært gode lyden. Da ble etter en innledende måling, kun brukt ørene til de som satt der. Geir Arne stilte opp/ned på forskjellige parametere etter kommentarer/ønsker fra Espen. Når udyret fra statene er skikkelig innspilt så må dette nødt til å bli ett av de mest vellydende stueanleggene i mange mange mils omkrets.

Må også få lov til å nevne at det var storveis oppfølging fra Magico både via skype og fjernstyring av programvare. Når de hadde sjekket at alt fungerte prikkfritt og kjørt den innledende målingen, tok vi over. Kassen som Q15Sub kom i var omtenksomt konstruert for å lette ut og innpakkingen. Føttene som selve suben hviler på er ganske røslige i utforming og gjør at den er utrolig lett å skyve på tatt i betrakting av den voldsomme vekten.

Mvh Morten
    Hei Morten
    Veldig hyggelig att du tok en tur i går, selv om du sørget for å komme rett etter at vi hadde slitt livet av oss med å løfte nesten 200 kg opp noen trapper :)
    Du er en mann med få men velvalgte ord når du snakker om lyd og du tar aldri raske beslutninger det er noe jeg liker svært godt.
    Neste gang så for du sette igjen bilen så du kan ta noen glass med flytende kornprodukter sammen oss :)
    Var en hyggelig middag vi hadde sammen alle mann på slutten av kvelden i går også.
    Mvh: Espen L

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.051
    Sted
    Porsgrunn
    Var med som flue på veggen på fredag, og dette låt veldig lovende også med tanke på den allerede svært gode lyden. Da ble etter en innledende måling, kun brukt ørene til de som satt der. Geir Arne stilte opp/ned på forskjellige parametere etter kommentarer/ønsker fra Espen. Når udyret fra statene er skikkelig innspilt så må dette nødt til å bli ett av de mest vellydende stueanleggene i mange mange mils omkrets.

Må også få lov til å nevne at det var storveis oppfølging fra Magico både via skype og fjernstyring av programvare. Når de hadde sjekket at alt fungerte prikkfritt og kjørt den innledende målingen, tok vi over. Kassen som Q15Sub kom i var omtenksomt konstruert for å lette ut og innpakkingen. Føttene som selve suben hviler på er ganske røslige i utforming og gjør at den er utrolig lett å skyve på tatt i betrakting av den voldsomme vekten.

Mvh Morten
    Hei Morten
    Veldig hyggelig att du tok en tur i går, selv om du sørget for å komme rett etter at vi hadde slitt livet av oss med å løfte nesten 200 kg opp noen trapper :)
    Du er en mann med få men velvalgte ord når du snakker om lyd og du tar aldri raske beslutninger det er noe jeg liker svært godt.
    Neste gang så for du sette igjen bilen så du kan ta noen glass med flytende kornprodukter sammen oss :)
    Var en hyggelig middag vi hadde sammen alle mann på slutten av kvelden i går også.
    Jeg var heldig med trafikken :rolleyes: Kan tenke meg at dere sleit med å få den opp trappa, da det var tungt nok å få forgjengeren ned dagen før. Godt da at leieboeren er av den store og sterke sorten.

Må virkelig prøve å komme en tur opp og la bilen stå igjen. Det ville være deilig med noe godt drikke i glasset. Maten var nydelig og det var jo bare gode hifi venner rundt bordet. Bodega er så avgjort verdt ett nytt besøk.

Mvh Morten

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Hei, Espen.

Gratulerer! Jeg har fulgt med i tråden på whatsbestforum og ser at du har funnet ditt nirvana med en QSub-15 delt ved 60Hz. Det du beskriver at du har oppnådd er jo særdeles interessant for meg også og jeg har derfor spørsmål jeg håper du har tid til å svare på.

Forsøkte dere å dele lavere - ved 30Hz eller enda lenger ned? Hva oppnådde dere ved å dele ved 60Hz som i så fall forsvant ved å dele lavere?

Tusen takk for all informasjon du kan hjelpe meg med.

Edit: Jeg ser nå at du la inn ytterligere et innlegg til meg som jeg ikke hadde sett når jeg skrev ovenstående i dette innlegget. Det er veldig bra at du har vært oppmerksom på at ørene må få styre. Det er jeg helt sikker på at du kommer lengst med "in the end". Det er også veldig bra dersom dere har klart å få subwooferen til å rette ut frekensresponsen fra hovedhøytalerne. Det er ingen lett øvelse. Da forstår jeg også at det fungerer bedre å dele såpass høyt som dere har gjort.

Dersom jeg skal sammeligne med eget tror jeg vel at mine høytalere spillere flatt enda et stykke lenger ned enn dine. I tillegg er rommet mitt med installerte bassfeller nok kanskje bedre rustet til å starte fintuning av subwooferne lenger ned i frekvens. Til slutt vil jeg også starte med to subwoofere som skal drive rommet fra hvert sitt hjørne. Dette vil igjen gjør utgangspunktet litt ulikt ditt. Jeg forsøker ikke med dette å si at det låter bedre hos meg eller at det kommer til å låte bedre etter integrasjon. Langt der i fra. Det kan fullt ut være at det spiller bedre hos deg. Det jeg forsøker å si er at jeg har et noe annet utgangspunkt å jobbe med enn du hadde og at jeg derfor også kanskje bør ha en noe annen innfallsvinkel til arbeidet med å integrere subwooferne hos meg. Jeg beklager dersom jeg har virket pushy i forhold til egne prioriteringer. Det jeg har vært opptatt av er å få noen konkrete svar på de prioriteringene jeg tror på og som jeg sannsynligvis kommer til å jobbe etter i mitt rom med mine høytalere og to subwoofere.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0

Mvh Morten
    Hei, Morten.

Som du sikkert skjønner er dette et høyaktuelt produkt for meg om dagen og derfor har jeg mange spørsmål. Du nevner noe her som jeg er opptatt av. Det er føttene til denne subwooferen. Jeg har jo tenkt å bestille to stk av storebroren som er nesten dobbelt så tung. Du skriver at QSub-15 har røslige føtter men at de gjør det relativt lett å skyte subwooferen rundt. Jeg lurer da på hvilket materiale føttene og også gulvet til Espen er laget av og om det ikke er noen fare for skader i form av striper og hakk i gulvet ved å skyve på subben?

Mvh
    Roysen

T

Tittentei

Gjest
    Gøy å høre at du er fornøyd, Espen. Bass er veldig viktig. ;D

Roysen, skal eventuelle subber integreres mot Q7 eller skal de hygge seg sammen med Tidal-oppsettet du luftet tidligere i anleggstråden din? Hvis det er mer bass du er ute etter, så er det kanskje ikke nødvendig å skifte ut Q7?

Angående flytting av tunge saker: I USA bruker de noe som kalles EZ Moves. Litt TV-shop dette, men mulig det kunne fungert med tunge subber. De flytter jo en bil med disse duppedingsene i reklamen :)

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Hei, Espen.

Gratulerer! Jeg har fulgt med i tråden på whatsbestforum og ser at du har funnet ditt nirvana med en QSub-15 delt ved 60Hz. Det du beskriver at du har oppnådd er jo særdeles interessant for meg også og jeg har derfor spørsmål jeg håper du har tid til å svare på.

Forsøkte dere å dele lavere - ved 30Hz eller enda lenger ned? Hva oppnådde dere ved å dele ved 60Hz som i så fall forsvant ved å dele lavere?

Tusen takk for all informasjon du kan hjelpe meg med.

Edit: Jeg ser nå at du la inn ytterligere et innlegg til meg som jeg ikke hadde sett når jeg skrev ovenstående i dette innlegget. Det er veldig bra at du har vært oppmerksom på at ørene må få styre. Det er jeg helt sikker på at du kommer lengst med "in the end". Det er også veldig bra dersom dere har klart å få subwooferen til å rette ut frekensresponsen fra hovedhøytalerne. Det er ingen lett øvelse. Da forstår jeg også at det fungerer bedre å dele såpass høyt som dere har gjort.

Dersom jeg skal sammeligne med eget tror jeg vel at mine høytalere spillere flatt enda et stykke lenger ned enn dine. I tillegg er rommet mitt med installerte bassfeller nok kanskje bedre rustet til å starte fintuning av subwooferne lenger ned i frekvens. Til slutt vil jeg også starte med to subwoofere som skal drive rommet fra hvert sitt hjørne. Dette vil igjen gjør utgangspunktet litt ulikt ditt. Jeg forsøker ikke med dette å si at det låter bedre hos meg eller at det kommer til å låte bedre etter integrasjon. Langt der i fra. Det kan fullt ut være at det spiller bedre hos deg. Det jeg forsøker å si er at jeg har et noe annet utgangspunkt å jobbe med enn du hadde og at jeg derfor også kanskje bør ha en noe annen innfallsvinkel til arbeidet med å integrere subwooferne hos meg. Jeg beklager dersom jeg har virket pushy i forhold til egne prioriteringer. Det jeg har vært opptatt av er å få noen konkrete svar på de prioriteringene jeg tror på og som jeg sannsynligvis kommer til å jobbe etter i mitt rom med mine høytalere og to subwoofere.

Mvh
    Roysen
    Hei Roysen
    Ser du lurer på om du har virket for pushy med tanke på egne prioriteringer, det synes jeg du overhode ikke har hvert, det er bare å komme med spørsmål om erfaringene jeg nå for om dagen med tanke på at du vurderer QSub selv. Dette å dele erfaringer å tanker å tips oss alle i mellom er jo nettopp det som Hifisentralen forumet er så genialt med :) Skal prøve å svare deg på spørsmålene så godt jeg kan hele tiden men må si at når det gjelder kalibrering så er ikke det område jeg er mest bereist, føler at jeg har lært mer når det gjelder kalibrering nå på 2 uker en jeg har lært på de 32 årene jeg har holt på med hifi! Det som også gjør det litt mer omfattende for meg er at det er enormt mye justeringsmuligheter med filter osv......på Q15 Sub som jeg ikke har vært borti på de få andre jeg har testet. Har heldigvis hatt med Geir Arne hele veien så det har gjort jobben klart lettere da han har en del erfaring med kalibrering. Det som var litt artig om fredagen var at Yair fra Magico ringte oss på Skype når vi var klare, vi hadde da på forhånd satt opp måleutstyr som han ga beskjed om. Han gikk da via Team Viever og kjørte frekvens sveiper i mitt rom som han da også fikk opp på sin PC "over there" Så han forklarte litt med tanke på å bruke programmet for å blant annet rette ut litt på frekvensen + at han da kom med noen tips med tanke på justering. Han nevnte at vi burde starte med å dele på 50Hz men mulig at vi måtte noe høyere, dette var selvfølgelig bare tips da han som han selv sa ikke kjente rommet mitt på størrelse osv.... Leif Heggmark i Audionord har en Q15 Sub stående hjemme hos seg selv nå og han deler på 50 Hz, han har større høyttaler og større elementer så at du eventuelt må dele lavere på dine Q7 en det jeg gjør på mine Q3 vil jeg anta blir utfallet Roysen. Har testet deling helt opp til 100Hz og helt ned til 25 Hz nå i helgen for å lytte å få erfaring på hva som jeg føler passer ørene mine best.Føler at jeg har fått en mye høyere og bredere høyttaler med flere store elementer når jeg spiller nå kontra tidligere, det høres ikke ut som noen Sub overhode når jeg spiller og det liker jeg svært godt. Tidligere når jeg blant annet testet S8 Subben fra Burmester så måtte jeg minst ned til 40Hz på delingen før at det begjynte og bli riktig for mine ører, så det at jeg nå deler såpass høyere uten at jeg føler den tar for mye over mine Q3 er jeg overrasket over.

Mvh: Espen

Sist redigert:

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    espen i ekstase skrev:
    Føler at jeg har fått mye høyere og bredere høyttalere, med flere store elementer, når jeg spiller nå i motsetning til tidligere! Det høres ikke ut som noen Sub overhodet når jeg spiller - og det liker jeg svært godt. Tidligere, da jeg blant annet testet S8 Subben fra Burmester, så måtte jeg minst ned til 40Hz på delingen før at det begynte å bli riktig for mine ører ... så det at jeg nå deler såpass høyere uten at den tar for mye over mine Q3 er jeg overasket over.
    Meget interessant at du deler din erfaring mht hz-deling & Brumlemester: jeg har min egen Krell Resolution Sub fremdeles i heimen, og tenker at den skal få gjøre tjeneste litt til. Hz-problematikken vil jeg før eller senere støte på, jeg og!, og det du deler med allmuen er Gull verdt!

Cheers!

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    espen i ekstase skrev:
    Føler at jeg har fått mye høyere og bredere høyttalere, med flere store elementer, når jeg spiller nå i motsetning til tidligere! Det høres ikke ut som noen Sub overhodet når jeg spiller - og det liker jeg svært godt. Tidligere, da jeg blant annet testet S8 Subben fra Burmester, så måtte jeg minst ned til 40Hz på delingen før at det begynte å bli riktig for mine ører ... så det at jeg nå deler såpass høyere uten at den tar for mye over mine Q3 er jeg overasket over.
    Meget interessant at du deler din erfaring mht hz-deling & Brumlemester: jeg har min egen Krell Resolution Sub fremdeles i heimen, og tenker at den skal få gjøre tjeneste litt til. Hz-problematikken vil jeg før eller senere støte på, jeg og!, og det du deler med allmuen er Gull verdt!

Cheers!
    Trudde du hadde solg Suben din JackX ?
    Hadde du flere?

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Hadde du flere?

Ja, jeg har Krell's Resolution Sub (15") igjen - hadde egentlig tenkt å sette den opp med Resolution 4 ht, men det får bli engang i fremtiden.
    Skal bare få spilt inn systemet slik det er nå før jeg begynner å mekke på plass sub'en: ideen er da at jeg har et innspilt anlegg som referanse, og kan da på et bedre grunnlag (føler jeg) uttale meg om jeg får noen avgjørende lydmessig gevinst av å koble til en sub.

Hva med deg? Noen avgjørende forbedring føler du med Q15?

Cheers!

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Hadde du flere?

Ja, jeg har Krell's Resolution Sub (15") igjen - hadde egentlig tenkt å sette den opp med Resolution 4 ht, men det får bli engang i fremtiden.
    Skal bare få spilt inn systemet slik det er nå før jeg begynner å mekke på plass sub'en: ideen er da at jeg har et innspilt anlegg som referanse, og kan da på et bedre grunnlag (føler jeg) uttale meg om jeg får noen avgjørende lydmessig gevinst av å koble til en sub.

Hva med deg? Noen avgjørende forbedring føler du med Q15?

Cheers!
    Hei Geir
    Skal komme tilbake med en litt mer fyldig rapport når jeg for litt mer timer sammen med Q15, men kan si såpass at jeg sitter bare å "Gliser" om dagen :)

Sist redigert:

JonasH

Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    2.121
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Hei Espen

Regner med det var helt greit å komme hjem til "godsakene" igjen?
    Hvordan var det å sette seg ned å spille nå etter ei uke "pause",med de ulike programmene du laget på deling sist helg? Samme inntrykk som sist?
    Regner med det ble ganske intensivt helgen som var mtp prøving og feiling.

Mvh Jonas

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Hei Espen

Regner med det var helt greit å komme hjem til "godsakene" igjen?
    Hvordan var det å sette seg ned å spille nå etter ei uke "pause",med de ulike programmene du laget på deling sist helg? Samme inntrykk som sist?
    Regner med det ble ganske intensivt helgen som var mtp prøving og feiling.

Mvh Jonas
    Hei JonasH
    Jada en drøm å komme hjem til helgen med nye "godsaker" i stuen. I dag har jeg hatt beøk av SAL med sine "hauk" ører. Vi testet litt forskjellige delinger da jeg gjerne ville høre hva han synes, vi endte opp med at 60 Hz satt som ei kule i stua så her var vi enige. Blir å teste litt forskjellige Bell filter nå i helgen men skal uansett ha min dose uten justeringer å testinger med Pink Floyd og David Bowie som jeg skal sitte å nyyyyyte i helgen. En helg uten disse er ingen helg for meg vetdu :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Ser ut som at dette går i en retning av en lettere lommebok:) Kos deg masse med musikk.

Tor

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Ser ut som at dette går i en retning av en lettere lommebok:) Kos deg masse med musikk.

Tor
    Takk Tor
    Lommeboka mi prøver å si at det ikke er så veldig stor forskjell med å uten Sub ,men det holder helt til jeg Muter Suben da går det rett til helve.... med den tanken å lommeboka!
    Har fått låne den i ca 2 uker til å hadde håpet at dette vil gli rolig over og at jeg skulle overbevise meg selv om at Sub å store ellementer er oppskrytt, men det blir jo bare verre å verre etter hver gang jeg slår av Suben.
    Jeg går nå i gang med hammeren på alle sparegrisene mine HØRER jo ingen annen utvei :)

Sist redigert:

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    10
    Hei Espen!
    Takker så mye for veldig hyggelig seanse i dag, det var gøy å endelig få ta Q15 i nærmere øyesyn! Stor, pen og meget solid bygget samt brukervennelig, virket enkel å "mappe".
    Etter ett par kopper utmerket kaffe fyrte vi opp herlighetene og ett par referansekutt bekreftet at her hadde høytalerne fått akkurat rett mengde kjøtt på kroppen!
    Litt flikking på noen kurver for demo bekreftet at deling på 60 var så langt det beste etter mine preferanser, den ble litt vel feit i mellomregisteret på 100Hz.
    Når du mutet sub`n ble de ellers så gode Q3 faktisk litt blodfattige, litt merkelig men slik er det når man blir vant til ett system som spiller i de nedre oktaver!
    Det virket som om sub`n faktisk ryddet litt oppover i mellomregisteret også.
    Meget stramt og hurtig samt at du har greid å få Q15 til å gli sømløst inn, imponerende rett og slett. Hele systemet virker velbalansert og spiller i mine ører meget meget bra Espen, ordentlig gøy var dette!
    Jeg gleder meg til å følge utviklingen i innspillingen, når man tror at nå blir det ikke bedre så ligger det jaggu ennå mer varme og nyanser og lurer i bunn.

Gratulerer så mye Espen, regner med at det blir for tungt på alle måter å slippe denne godklumpen ut av heimen!

Mvh.
    Stein Arne

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Hei Espen!
    Takker så mye for veldig hyggelig seanse i dag, det var gøy å endelig få ta Q15 i nærmere øyesyn! Stor, pen og meget solid bygget samt brukervennelig, virket enkel å "mappe".
    Etter ett par kopper utmerket kaffe fyrte vi opp herlighetene og ett par referansekutt bekreftet at her hadde høytalerne fått akkurat rett mengde kjøtt på kroppen!
    Litt flikking på noen kurver for demo bekreftet at deling på 60 var så langt det beste etter mine preferanser, den ble litt vel feit i mellomregisteret på 100Hz.
    Når du mutet sub`n ble de ellers så gode Q3 faktisk litt blodfattige, litt merkelig men slik er det når man blir vant til ett system som spiller i de nedre oktaver!
    Det virket som om sub`n faktisk ryddet litt oppover i mellomregisteret også.
    Meget stramt og hurtig samt at du har greid å få Q15 til å gli sømløst inn, imponerende rett og slett. Hele systemet virker velbalansert og spiller i mine ører meget meget bra Espen, ordentlig gøy var dette!
    Jeg gleder meg til å følge utviklingen i innspillingen, når man tror at nå blir det ikke bedre så ligger det jaggu ennå mer varme og nyanser og lurer i bunn.

Gratulerer så mye Espen, regner med at det blir for tungt på alle måter å slippe denne godklumpen ut av heimen!

Mvh.
    Stein Arne
    Hei SAL
    Hyggelig at du også synes dette fungerer meget bra, vet at du ikke er noen "klapp på skulder venn" når det gjelder ærlige tilbakemeldinger derfor lytter jeg troverdig til hva du synes.Vi har jo sittet i en del stuer sammen å hørt på en del utstyr opp mellom årene og tanken har slått meg mang en gang på hvor like preferansene og opplevelsene våres er når vi lytter. Kan ikke huske at vi noen gang har hvert veldig uenig i hvordan vi opplever det vi hører så det at du også ville like dette var ikke noen stor overraskelse for meg SAL.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    10
    Ikke mye uenighet her i gården nei!

Mvh.
    SAL

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Litt artig å følge med på også utenlandske forum om dagen da det nå begynner å bli flere som tester å kjøper Magico Sub rundt om i verden
    Artig at det ikke er bare meg som synes den integreres med Magico høyttalere på en formidabel måte.

Dette er fra Audioaficionado:
    Originally Posted by S1chen
    Finally got the Qsub15 to pair with the Q1. Hoping to get the best of both world to get a transparent mid/high and a effortless thunderous sub-bass. Setting of the Qsub is not very easy as there is lots of setting but it will reward you with the deep and clean bass ever. In my system playing more than 90dB, the Qsub cabinet total inert and you can sit on it and never realise the 15" woofer is pumping down there.

This is indeed a very outstanding Sub and I wonder if there is another sub out there that can surpass the clean, fast and no resonate bass.

If anyone got the qsub, it is best to work with a spectrum analyser to turn the sub to bland in with the main speaker. But once you get it, you will be smiling all the way. I am smiling now while typing...

I never heard a sub I liked, and then I heard a pair of Qsub 15 with a pair of S3. I was blown away. I now wonder, if anyone ever heard a really good sub.
    The integration was superb, the sense of ease and a vast sound filed was like nothing I ever heard before.

Sist redigert:

janke

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    17
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    14
    Ingen vei utenom nå Espen, eller?

Men litt deprimerende å høre at det finnes noe som Qsub 15 å strekke seg etter rent kvalitetsmessig med tanke på hva man må ut med for å nærme seg den ultimate godlyden i denne vektklassen. Har selv nylig innstallert et par 12-tommere fra JL Audio sammen med S3 og syntes jeg fikk dobbelt så god lyd i anlegget. Klarer nesten ikke å forestille meg hvordan det ville bli med et par Qsubber.

Hva kabler du med forresten? Frode kanskje brakte med seg noe...

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Ingen vei utenom nå Espen, eller?

Men litt deprimerende å høre at det finnes noe som Qsub 15 å strekke seg etter rent kvalitetsmessig med tanke på hva man må ut med for å nærme seg den ultimate godlyden i denne vektklassen. Har selv nylig innstallert et par 12-tommere fra JL Audio sammen med S3 og syntes jeg fikk dobbelt så god lyd i anlegget. Klarer nesten ikke å forestille meg hvordan det ville bli med et par Qsubber.

Hva kabler du med forresten? Frode kanskje brakte med seg noe...
    Hei janke
    Bruker Synergistic Recearch (Tungsten) hele veien, også mellom Sub og Preamp. Vil tru dine S3 spiller bra med 2 stk Sub.
    Testet du flere Suber før du havnet på JL ?
    Hvor deler du de Janke ?

janke

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    17
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    14
    Nei, ikke egentlig. Hadde en Monitor Audio RXW12 stående ubrukt i systemet da stereobasillen tok helt over for kinolyd for 3-4 år siden. Den kom jeg plutselig på og koblet opp en stund etter at S3 kom i hus tidlig i våres. Da skjønte jeg at det fantes noe mer å hente i de lave frekvensene og endte til slutt opp med disse to JL Fathoms.

Nå deler jeg på 38Hz med 24dB slope. Der stemmer ørene helt med målingene jeg har foretatt og med teorien. S3 har en hump i rommet mitt på 65Hz som synes å ligge mer enn 6dB over gjennomsnttlig frekvensrespons, så det blir best med dette kvalitetsnivået på subber når de ikke blander seg borti den flotte bassen som S3 yter der.

Jeg har selv Synergistic Research kabler i Element-serien, men ikke noen rene Tungsten, bare C-T og C-T-S. Derimot gjorde jeg nylig en test med en lånt Tungsten strømkabel på en av subbene under helt like forhold, og fant ut at mine "reserve" strømkabler Lossless DFP Signature var en god del bedre på disse lave frekvenser. Tungsten ble litt veik og upresis, som om den ikke brydde seg noe særlig om bass. Til signalet bruker jeg Mogami 2534 XLR mikrofonkabel og har ikke prøvd noe annet.

Det hadde vært interessant å høre om din QSub 15 responderer noe særlig på ulike kabeltyper, slik JL Audio synes å gjøre.

Hilsen
    Janke

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Nei, ikke egentlig. Hadde en Monitor Audio RXW12 stående ubrukt i systemet da stereobasillen tok helt over for kinolyd for 3-4 år siden. Den kom jeg plutselig på og koblet opp en stund etter at S3 kom i hus tidlig i våres. Da skjønte jeg at det fantes noe mer å hente i de lave frekvensene og endte til slutt opp med disse to JL Fathoms.

Nå deler jeg på 38Hz med 24dB slope. Der stemmer ørene helt med målingene jeg har foretatt og med teorien. S3 har en hump i rommet mitt på 65Hz som synes å ligge mer enn 6dB over gjennomsnttlig frekvensrespons, så det blir best med dette kvalitetsnivået på subber når de ikke blander seg borti den flotte bassen som S3 yter der.

Jeg har selv Synergistic Research kabler i Element-serien, men ikke noen rene Tungsten, bare C-T og C-T-S. Derimot gjorde jeg nylig en test med en lånt Tungsten strømkabel på en av subbene under helt like forhold, og fant ut at mine "reserve" strømkabler Lossless DFP Signature var en god del bedre på disse lave frekvenser. Tungsten ble litt veik og upresis, som om den ikke brydde seg noe særlig om bass. Til signalet bruker jeg Mogami 2534 XLR mikrofonkabel og har ikke prøvd noe annet.

Det hadde vært interessant å høre om din QSub 15 responderer noe særlig på ulike kabeltyper, slik JL Audio synes å gjøre.

Hilsen
    Janke
    Har ikke kommet til stadiet å testet flere kabeltyper enda på Q Suben å vet vel ikke om jeg gidder å bruke så mye tid på det heller skal jeg være ærlig. Har testet så mye kabler opp mellom årene at jeg føler meg litt ferdig med det, Liker SR kablene og har slått meg til ro med det, samt at de ikke koster så ekstremt så bruker jeg heller tid og penger på mer artige ting :)
    Vilken farge har du på dine S3? Har du noen bilder av systemet ditt så legg det gjerne ut

janke

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    17
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    14
    De er svarte, og er visstnok det første paret som kom hit til landet.
    Bilder kommer etterhvert.
    Hilsen
    Janke

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha vært med på installasjon og justering av QSub-15 er det kanskje på sin plass at jeg også skryter litt av oppsettet til Espen. :)

Etter installasjon av sub syntes jeg den totale lyden i oppsettet til Espen ble hevet enda noen hakk. Fra å være skikkelig god på mye ble den skikkelig god på det meste. Naturligheten til Q3 har muligens stått litt vel klart frem tidligere men med sub i systemet var det enda bedre sammenheng mellom topp og bunn. Etterhvert fikk vi også suben riktig godt integrert, noe dem som har vært innom i ettertid har bekreftet. Selv om Espen og meg selv har ganske like preferanser kom vi aldri helt til enighet om hva vi likte best. Personlig syntes jeg en noe høyere deling (75-100hz) tilførte mer av det høyttalerne manglet, mens Espen likte litt lavere deling(60-65hz) som jeg skal innrømme gjorde det enklere å glemme at suben var tilkoblet. Vi kom vel også frem til at noe passet best til en type musikk og noe annet til annen musikk, prioritering her altså. Og med denne suben har man anledning til å gjøre de prioriteringer man ønsker med alle innebygde filter og muligheter, samt lagre nærmest uendelig av dem, for å kunne velge litt forskjellig etter hvilken skive man har i spilleren.

Alt i alt ble lyden meget bra, og det var skikkelig morsomt å lytte til musikk siste søndag jeg var innom. Mer justeringer blir det senere, så får tiden vise om vi blir mer eller mindre enige da. Takk uansett for en hyggelig og lærerik helg! :)

Legger ved en måling av totalresponsen for dem som interesserer seg for dette.

q3 & qsub-15.jpg

Noen bilder får vel også plass til? :D

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Berre lekkert!!!

(Lurer meg på om en Krell Resolution Sub - 15" kan gjøre NOE nytte for seg i heimen min etterhvert ... Espen, du får ta med deg Ganilsen en dag ;D ;D ;D)

janke

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    17
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    14
    Takk for det Ganilsen,

Dette ser jo veldig bra ut både målemessig og med tanke på hva det flotte oppsettet til Espen kan yte for sultne ører.

"Wish I was there", for å si det med Floyd.

Hilsen
    Janke

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Etter å ha vært med på installasjon og justering av QSub-15 er det kanskje på sin plass at jeg også skryter litt av oppsettet til Espen. :)

Etter installasjon av sub syntes jeg den totale lyden i oppsettet til Espen ble hevet enda noen hakk. Fra å være skikkelig god på mye ble den skikkelig god på det meste. Naturligheten til Q3 har muligens stått litt vel klart frem tidligere men med sub i systemet var det enda bedre sammenheng mellom topp og bunn. Etterhvert fikk vi også suben riktig godt integrert, noe dem som har vært innom i ettertid har bekreftet. Selv om Espen og meg selv har ganske like preferanser kom vi aldri helt til enighet om hva vi likte best. Personlig syntes jeg en noe høyere deling (75-100hz) tilførte mer av det høyttalerne manglet, mens Espen likte litt lavere deling(60-65hz) som jeg skal innrømme gjorde det enklere å glemme at suben var tilkoblet. Vi kom vel også frem til at noe passet best til en type musikk og noe annet til annen musikk, prioritering her altså. Og med denne suben har man anledning til å gjøre de prioriteringer man ønsker med alle innebygde filter og muligheter, samt lagre nærmest uendelig av dem, for å kunne velge litt forskjellig etter hvilken skive man har i spilleren.

Alt i alt ble lyden meget bra, og det var skikkelig morsomt å lytte til musikk siste søndag jeg var innom. Mer justeringer blir det senere, så får tiden vise om vi blir mer eller mindre enige da. Takk uansett for en hyggelig og lærerik helg! :)

Legger ved en måling av totalresponsen for dem som interesserer seg for dette.

Vis vedlegget 283498

Noen bilder får vel også plass til? :D

Vis vedlegget 283492

Vis vedlegget 283493

Vis vedlegget 283494

Vis vedlegget 283495

Vis vedlegget 283496
    Hei Geir Arne
    Takk for hjelpen jeg har fått av deg underveis. Har for meg hvert noen fine å lærerike dager og ikke minst kvelder som vi har holt på sammen, alt fra målinger/lytting/justeringer å sunne diskusjoner underveis :) Eksklusivt å ha en så god venn som deg som stiller opp kveld etter kveld.

Mvh Espen L

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Satt et glass med flytende kornprodukter oppå suben å dro på med "guffe" det er ikke tegn til vibrasjoner fra kassa :)
    Kornproduktene leer ikke på seg overhodet.
    Skåååååål :)
    L1000673 2.jpg

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.414
    Verdens heftigste ølbrikke!! God helg :)

Hvor har du satt Transporteren?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.698
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Virkelig et lekkert oppsett! :)

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Verdens heftigste ølbrikke!! God helg :)

Hvor har du satt Transporteren?
    Den står koblet bak TV Tommy, har ikke plass i racket!
    Må være den dyreste men råeste ølbrikken som er å få kjøpt.
    Å huttetu å ølen smakte etter dette :)
    God helg til deg også Tommy

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Satt et glass med flytende kornprodukter oppå suben å dro på med "guffe" det er ikke tegn til vibrasjoner fra kassa :)
    Vis vedlegget 283881

Du får ikke Bestått med Glans før du fyller HELT opp og drar på med laveste orgeltone!

cheers!

JonasH

Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    2.121
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Vis vedlegget 283881

Oppegående konstruktører, materiale og vekt gjør underverker det ja mtp vibrasjoner.:)
    Testet vell aldri dette på Subkassen jeg skrudde sammen av sponplater i garasjen...(maaange år siden) Kanskje like greit, da dyrebare kornprodukter helt sikkert hadde gått til spille :p

Ha en fortreffelig helg!

Jonas

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 283881

Oppegående konstruktører, materiale og vekt gjør underverker det ja mtp vibrasjoner.:)
    Testet vell aldri dette på Subkassen jeg skrudde sammen av sponplater i garasjen...(maaange år siden) Kanskje like greit, da dyrebare kornprodukter helt sikkert hadde gått til spille :p

Ha en fortreffelig helg!

Jonas
    Sub`n din hadde trutnet for å si det sånn........

Mvh.
    SAL

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Vis vedlegget 283881

Du får ikke Bestått med Glans før du fyller HELT opp og drar på med laveste orgeltone!

cheers!
    Kan putte hele det jæv... barskapet mitt oppå konstruksjonene til Magico å ikke en dråpe går til spille, om jeg så må spille orgeltoner ut av helv....... Å ja jeg setter til og med min MEGET dyrebare Cocnac oppå :) :)

JonasH

Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    2.121
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Vis vedlegget 283881

Ha en fortreffelig helg!

Jonas
    Sub`n din hadde trutnet for å si det sånn........

Mvh.
    SAL
    Stygt redd for det SAL ;D

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Vis vedlegget 283881

Ha en fortreffelig helg!

Jonas
    Hadde du brukt riktig Lim å lagt litt på tykkelsen i sponplatene så skal du jaggu se at det hadde blitt igjen noen dråper av Cognac til deg JonasH :)
    Skååååååål :)
    Ha ellers en strålende kveld :)

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Skien
    Startet denne lørdags morgen med å kose meg med noe klassisk å god Kaffe.
    Kan jo knapt bli noen bedre start på dagen :)

Pløyer meg litt mellom dette i dag.

bilde.jpg

bilde 2.jpg

bilde 3.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn