Mat, drikke og røyk Espresso og espressomaskiner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Antae med du har regna prisen pr kopp basert på hva de 27k hadde gitt plassert i et indexfond i hele maskinens levetid pluss service og rep?
    Nope... noen gleder skal man da unne seg.

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    En liten oppdatering på mitt kaffeeventyr. -Ga faen i å vente på min Sage fra å komme tilbake fra service så kjøpte likegodt en Rocket Mozzafiato med rotasjonspumpe og med masse barista utstyr i tillegg. Ble lei av kapselkaffe (kjøpte en reservemaskin l‘ore) og servicen tar sin tid. Er ikke lenge før en Barista Pro er ute for salg..

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    796
    Sted
    Porsgrunn
    En liten oppdatering på mitt kaffeeventyr. -Ga faen i å vente på min Sage fra å komme tilbake fra service så kjøpte likegodt en Rocket Mozzafiato med rotasjonspumpe og med masse barista utstyr i tillegg. Ble lei av kapselkaffe (kjøpte en reservemaskin l‘ore) og servicen tar sin tid. Er ikke lenge før en Barista Pro er ute for salg..
    Gratulerer! Virker som et bra valg, Rocket var noe jeg vurderte den gangen jeg kjøpte ny maskin.

ThomasO

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Antall liker
    291
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med suveren kvern! Har hatt E80 Supreme en god stund nå og vært supertilfreds. Ingen klumper, kun superfluffy grinds. GBW var ikke i markedet den gangen jeg kjøpte min, så bittelitt missunnelig kjenner jeg. Grind by time viker forsåvidt veldig bra det også, sjelden store variasjoner for min del.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.490
    Sted
    VestBredden
    Ja, den er helt RÅ !!
    Så stille at det er en fryd !! Og som du sier kun superfluffy grinds, litt justering med WDT, og tampe direkte... perfekt.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.166
    Maskinen her i huset har en Brew By Weight funksjon, det vil si at maskinen lager shotet og stopper ved ønsket vekt/mengde. Har egentlig ikke vært så ivrig på å teste ut dette da prisen på den dedikerte vekta er på dustenivå. Men man skal jo sprekke litt av og til når man først holder på med noe så nå er vekta på plass.

Veldig enkle greier, man setter ønsket vekt på shotet i appen og etter det så kommunisere vekta med maskinen og styrer denne. Utrolig nøyaktig så feilmarginen er ikke mer enn 0,1 gr men oftest akkurat. Har man en single doser kvern i tillegg så er det veldig lett og kjekt å «forske» på mengde kaffe vs. mengde vann.

Som sagt kjekt leketøy men idiotisk pris på vekta.

IMG_1966.jpeg

Sist redigert:

ThomasO

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Antall liker
    291
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Vekta i seg selv er ikke særlig dyr, men det er vel softwaren de tar seg betalt for. Har vanlig versjon av vekta og den var riktig nok kostbar i sin tid, men langt unna det din, med tilhørende software koster

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.166
    Noen mener at bønner ikke betyr så mye mens andre er litt andre veien, folk smaker det de smaker og det er helt greit. Her smakte jeg noe veldig godt, en nydelig espresso fra DGB sin Premium line, altså ikke de billigste bønnene men likevel helt betalbart. Nydelig eleganse og ikke for syrlig, mørk brenning og akkurat opp min gate.

IMG_2043.jpeg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Holmestrand
    Noen mener at bønner ikke betyr så mye mens andre er litt andre veien, folk smaker det de smaker og det er helt greit. Her smakte jeg noe veldig godt, en nydelig espresso fra DGB sin Premium line, altså ikke de billigste bønnene men likevel helt betalbart. Nydelig eleganse og ikke for syrlig, mørk brenning og akkurat opp min gate.

Vis vedlegget 1067909
    Prayers matter!
    Ingen tvil om det.
    😂

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vi har en stakkars automatmaskin fra elkjop, men merker stor forskjell på bønner.
    Klart det er forskjell på smaken på bønner. Det jeg mente med å ha en god kvern og maskin er at denne kan lage bedre kvalitet av en dårlig/middels kaffe. Og at den er god betyr ikke at den smaker likt - finnes mange slags bønner og smaken på dem variere - som Cognac. Kjører samme bønner på mine to og selv om Delonghi'n er regnet som en god maskin kan den ikke måle seg med kvaliteten på den kaffen Isomac'n plus kvern presterer.

Vedlegg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Holmestrand
    Klart det er forskjell på smaken på bønner. Det jeg mente med å ha en god kvern og maskin er at denne kan lage bedre kvalitet av en dårlig/middels kaffe. Og at den er god betyr ikke at den smaker likt - finnes mange slags bønner og smaken på dem variere - som Cognac. Kjører samme bønner på mine to og selv om Delonghi'n er regnet som en god maskin kan den ikke måle seg med kvaliteten på den kaffen Isomac'n plus kvern presterer.
    Jeg drikker tidvis kaffe hos venner med større engasjement enn meg, bedre utstyr, ofte bedre bønner.
    Og bedre kaffe. 🤗💝

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Her i huset røk min Rocket Giotto etter 10 år med utmerket kaffe.
    Det er sikkert mulig å fikse denne «analoge» maskina om en har tid, plass og lyst til det. Det virker som om en av ventilene har sluttet å virke…

Så den første tanken var å kjøpe samme maskina i en ny versjon. Det kommer en ny «fast» utgave med et egentlig ganske så fin facelift, som skal være oppvarmet i 15 min. i motsetning til 40 min på den gamle.

IMG_8052.jpeg

Men så finns ja et utall av maskiner i ca. samme prisleie. Når det er sagt, så er forskjellene blant E61 maskiner sikkert meget små når det gjelder kaffekvaliteten og den største forskjellen ligger i utseende, imho.

Det finns ja i tillegg en del mer moderne maskiner som bruker mye kortere oppvarming og dermed mye mindre strøm enn en Rocket som egentlig er beregnet til å slåes på om morgenen og av om kvelden. (Satt litt på spissen nå)

Kjekt også, egentlig, med volumetrisk dosering og oppvarmet bryggehode sånn at en slipper cooling flush.

Så kandidat nr.2 er en Bezzera Duo DE BZ som oppfyller disse ønsker.

Valgets kvaler….

IMG_8053.jpeg

ThomasO

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Antall liker
    291
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Pass uansett på å handle hos stabil aktør som har mulighet til å følge opp ved eventuelle utfordringer underveis. Sitter med en kostbar maskin i boden, som sikkert aldri blir fiksa igjen, selvom den er knapt brukt. Forhandler gikk konkurs.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Feil på ventilene ?

Du har selvfølgelig kjørt rens på Gruppehodet E61 med jevne mellomrom ? Er ikke så flink selv men gjør det noen ganger i året der jeg setter på et blind lokk med litt "Pulty Caff Polvere" og blåser en 10 ganger og deretter med rent vann noen ganger. Videre tar av hendelen og gjør rent og smører opp akslingen på min Isomac. Har funger feilfritt nå i sikkert 10 år.

Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Selvfølgelig. Tok ifra hverandre gruppehodet i fjor og byttet ut alle slitedeler. Lurer på hvor alt messing ble av som manglet både her og der... :unsure:

Maskinen har rett trykk i følge manometeret og pumpen jobber, men det kommer ingen vann ut lenger. Enten er det noe som er tett eller en ventil som ikke åpner.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.490
    Sted
    VestBredden
    Selvfølgelig. Tok ifra hverandre gruppehodet i fjor og byttet ut alle slitedeler. Lurer på hvor alt messing ble av som manglet både her og der... :unsure:

Maskinen har rett trykk i følge manometeret og pumpen jobber, men det kommer ingen vann ut lenger. Enten er det noe som er tett eller en ventil som ikke åpner.
    Rocket maskin ville jeg hørt med forhandler i Norge, og enten fått hjelp via Teams, eller så har dem sikkert service menn som kjører rundt

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn