Et bensinhue's reise innen hifi, musikk, svada og diy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    0100 er plenty til 2404 og 2360. For godfölelsen kan du jo brokoble til 2360, men tror det er overkill.
    Har kjört 0100 i klipp en gang, men da blafret veggene i huset.

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Ok, så da trenger jeg 2x 0100 og 1 (evnt 3 med subber) ams 1000 og enda en gs dcn24 eller selge dcn24 og kjøpe dcn28.

Problemet med gs er jo at jeg ikke har mye praktisk hjelp her i nord-trøndelag og hodet mitt er bedre egnet til praktisk kontra teoretisk arbeid.

Ser forresten på groundsound sine sider at dcn24 er discontinued så da blir det ikke like lett å skaffe en til, dcn28 koster 25k+.....
    Noen andre gode, lettforståelige og gjerne billige dsp produkter egnet til mitt bruk ? dvs min 6 men helst 8 eller 10 kanaler.

Hva er normal pris på Anaview ams 0100 og 1000 ?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Hei igjen!

Anaview selger modulene direkte nå, men de behandler kun bestilling på minimum 5. De svarte meg straks, og gav meg en ok pris. Du kan jo også höre med BB eller noen andre som kan være interessert i å teste ut.

Brokobla AMS1000 funker nok fint til subhorn. Har fått bekreftet at det gir 34dB gain som du antageligvis trenger. De vil helst ikke se lavere impedanse enn 4 ohm, men ikke noe problem i subhorn med ett element.

Driver å tester ut minidsp 4x10 om dagen. Den er jo billig og jeg syntes den låter bra. Veldig intuitiv og enkel å bruke. Ennå Hypex låter godt, så kan jeg dessverre ikke anbefale den pga masse kröll med software..

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Vurderer minidsp 4 eller 10x10hd.
    Er det tyst på horna via både digitale og analoge innganger ?
    Hva med vinyl avspilling ? synes du adda converteringa ødelegger opplevelsen ?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Den er tyst på kompresjonsdrivere og lav gain på forsterker (20dB og nedover)
    Har ikke spilt vinyl gjennom minidsp. kun DLCP, og det låter fortsatt vinyl. dvs signatur til RIAA og pu skinner igjennom.

superenkel og grei nok minidsp. Finnes og kommer råere løsninger, men til mange ganger prisen.
    Begynn med denne og lek og lær hvis du vil gå ned den smale sti med frekvensmålinger og ratting.
    Et mest i flerveis hornkonstruksjoner imo.

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Høres ok ut, har vel slått meg til ro med at jeg ikke kommer unna digital forsterkeri, ekstra a/d/d/a converteringer og "enkel" dsp om jeg skal kunne ha noen mulighet til å ro i land hornprosjektet.
    Kommer uansett til å ha rør forsterkere og Urei i annet oppsett så det blir til å leve med uten at jeg føler sjela er solgt.
    Den smale sti blir veien..

Anaview har over 20db gain så jeg må regne med noe støy og ekstra mye ved brokobling ?
    Hva slags støy eventuelt og i hvilket frekvensområde ?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    På midbassene kommer du ikke til å höre noen ting. På 2360 kanskje sus hvis du stikker hue inn i tuten. ikke plagsomt. 2446 i multicell hos meg er HELT tyst med 20dB.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Hvordan går det forresten med fjöset?

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Jeg har dessverre ikke begynt med hifi rommet på låven enda, har et par andre rom i fjøset som må bli ferdig først, et eget rom til motorbygging og et oppholdsrom med kjøkken.

Men jeg har noen ideer ang hifi rommet som fex bakvegg uten paneler eller med panel kun på utsiden.
    På innsiden kan jeg fex kle isolasjonen med vindsperre/ diffusjons åpen duk med åpen side inn i rommet og akustikk duk utenpå der, ytterst kan spiler i varierende dybde stå fra gulv-tak med mellomrom tenkt som en slags diffusjon.
    Noen ide om hvor tykt lag med isolasjon som er ideelt ? jeg kan i teorien bygge så tykt jeg vil.

Ellers så fikk vi endelig begynt med utfresing av flh delene i dag men må fortsette først på søndag kveld pga vinterferie, men uansett så er det framgang. :)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Så tykt som mulig! for en luxus...
    Går det med 1m? Da får du stålkontroll i bassen!

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Om du ser på de to øverste bildene i post #151 ser du den aktuelle veggen, jeg var opp å tok noen mål nå og 1m er ikke noe problem.
    Du ser de to innkassingene i hjørnene, de er 60cm dype, veggen er 20cm og å lekte ut 20cm på baksiden er uproblematisk.

Må jeg fylle hele veggen med demping eller mister jeg mye effekt om det fex er 30 cm luft i midten ?
    Hva om baksiden av veggen også er "pustende", vet du om det hjelper ?

Sist redigert:

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Her er rommet innvendig:
    Ca 65kvm
    B:8,7m
    L: 7,4m
    H:2,9m/1,7m

Dybde (L) vil reduseres til 6,8m om jeg bygger 1m tykk absorbsjon på enkleste måte, dvs totalt 59kvm men det kan jeg leve med.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Det blir sublimt! Med så stort rom vil du antageligvis ikke ha mange utfordringer i bassen, men det kan bare bli bedre med skikkelig absorpsjon. Tror ikke 30cm luft i midten har noe praktisk betydning. Den største oppsamlingen er i hjørnene, og det er der du vil legge nådestøtet. Andre refleksjonspunkter tar du etter hvert. Lurt med spiler over bassfeller for å reflektere noe HF. En diy diffusor kan jo også være et stilig innslag, men det blir toppen av kransekaka.
    Bare pass på at du skalerer bassene dine noe infernalskt.

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    :p ja det er det, men har tatt mye tid pga ny fres og kommunikasjonsproblemer mellom tegne og frese program samt mye læring for eiern.

Uansett så har vi i dag fått frest ut 1x av alle delene å sjekket at det ble rett, fortsettelse over helga....

Nå må bare noen kjøpe groundsounden min så jeg får kjøpt dsp med flere kanaler.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    takk for en meget hyggelig aften i går kveld.
    Synd vi ikke ble alt for kloke med tanke på måling...
    For en herlig live følelse du har i anlegget og fantastisk mye knallbra musikk som er helt i min gate, men har vært litt ukjent for meg.
    Fikk en masse gode tips på nye band verdt å sjekke ut.

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Sjøl takk :)
    Synd tia går så fort i hyggelig selskap, ble kanskje litt knapt med tid til måling og dsp ratting etter musikk spillinga men jeg ser nå hva som bør rettes på.
    Den 43hz dippen i fremste lytteposisjon er vel det viktigste å jobbe med men blir kanskje vanskelig uten grove akustikk tiltak eller en ommøblering/flytting av ht da den ble heller lite påvirket av eq ?
    Det var også veldig artig å se hvor godt Urei 815 målte, så med litt mere ratting av sub dsp så har jeg trua på at det kan bli enda bedre.

Ang musikken så tror jeg du finner mye vinyl i hyllene som vi falle i smak så det er bare å ta turen igjen ved anledning :)

Hvilken mic var det vi målte med ? jeg må kjøpe noe lignende selv...

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Lommehorn i forhold til 2360. Ser knallbra ut. gikk smertefritt å lime de sammen?

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    De ruver mere i profil, jeg bygde de med 90cm langt horn og 72x41 cm åpning.
    De er limt og skrudd, limte sammen hver side for seg først før alle sidene ble limt og skrudd sammen.
    Blir litt puss og avrunding av kanter før en eventuell behandling av kassene men først må det testes.

Vedlegg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Hvor tenker du å plassere 2404?
    Munning på øvre FLH blir kanskje i lavere kanten... Prøvde ut litt med plassering av Diskanten i stakket mitt, og Diskanten i ørehøyde var en suksess

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Hvor tenker du å plassere 2404?
    Munning på øvre FLH blir kanskje i lavere kanten... Prøvde ut litt med plassering av Diskanten i stakket mitt, og Diskanten i ørehøyde var en suksess
    2404 har jeg planlagt ytterst i øvre munning på øvre flh og senter på 2404 blir da ca 85-90 cm over bakken, nøyaktig det samme som ørene mine når jeg sitter i godstolen :cool:

Sist redigert:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Knalltøft Thomas!! Må få tatt en tur til deg og få hørt dette i nær fremtid :)

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Horn i mono

De vokser B-)
    Det blir vel en liten test iløpet av uka med bare en kanal, har ikke forsterkere og dsp for mer enda.
    Blir tester med begge crown forsterkerne og deres dsp i første omgang, dvs 4 kanaler med ene 2242 subben.
    Jeg tar gjerne imot besøk av bataljonen for litt hornsparking og Milenko eller Pahf kan godt bringe målemikk.

Vedlegg

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Bare å si fra når det passer, tror det er muligheter de fleste kvelder untatt tirsdag ☺
    Er ledig i morgen etter 20.00 også.

Sist redigert:

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Horn i mono, å det spiller

1. Test av halve horn riggen.
    2x crown dsi1000 og audio architect dsp.
    Bass 1x2242 LP80hz liten heving i bunn.
    Flh 2220 80-600hz ingen eq
    2360 600-8000hz enkel cd comp kurve
    2404 8000hz- ingen eq
    Delay justert sånn ca og det samme med gain, alt basert på tekniske data og lytting, ingen måling enda.
    Det spiller overraskende pent, veldig bra faktisk mtp første forsøk, mono og subben gjemt bak hornriggen.

Fornuften sier det er på tide å avslutte nå om jeg skal få levert Odin i barnehagen til rett tid, men jeg har glatt kunne spilt å justert hele natta.

Et par bilder som det står nå.

Vedlegg

Sist redigert:

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Morn Milenko, tar du med dæ mic så har æ anledning i ettermiddag :-D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Ska ikke sjå bort fra at det går, hu sjefen ha gjort nå avtale så det må bli litt sånn 5-7 ca om det passe

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    HÆHÆHÆHÆH herre bli heelt RÅTT.
    Har spilt mye variert å gliset går snart rundt på andre runden, dæven hær e det potensiale, for en SMEKK, dyNAmiKK og uanstrengthet.
    De e sååååå artig !!!
    Det e selvfølgelig ikke optimalt enda å nån innspillinga høres litt rar ut som om nå mangle, men så e æ ikke vant t å spill med bare en kanal å det har nåkk mye av skylda :rolleyes:.
    Det e ingen unota, ulyda eller andre problemer foruten et svakt hiss fra 2404 og 2360 som sannsynligvis kommer fra crown så det tyder på at hardware er ok.

Ellers så er bakkammer i flh alt for store enda da æ ikke har lagd innvendig vegg rett bak magnet enda, skal også sette 3kantede klosser i hjørner rundt 2220 for å redusere volumet ytterligere.
    Det kan bare bli bedre :cool:

Milenko, vi tar avtaler på pm;)

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Første second opinion:
    Dama kommer hjem fra jobb å må pent plassere rævva i sofan, spiller fra spotify og første låt ut er 1. låta fra One from the heart med Tom Waits & Chrystal Gayle (den med den klirrende mynten), neste er Ham Hocks and Cabbage med Christian McBride, (jeg ser gliset hennes blir større og større og lydvolumet like så).
    Da er det Jim Keltner låta fra The sheffield drum & track record sin tur å da detter haka, skvetter og flirer hun om hverandre, jeg avslutter med Billie Jean med Michael Jackson å da får hun bættre mæ gåsehud....:cool:.
    Skikkelig morro for oss begge og ekstra artig og betryggende da hun stort sett er mer kritisk/strengere enn meg mtp lyd (tror jeg).
    Konklusjonen må være at jeg er på rett vei selv om det må rattes mere eq og lekes mere med delefrekvenser, uansett jæskla artig.

Merker at 2360 bør dempes, høres ut som glassfiberhornet ressonerer ved manndig (les drithøyt) volum å kludrer til detaljer å blir udefinert...

En ting er å lese seg til opplevelser, meninger og påstander på forumet noe annet er å prøve selv, min begrensede erfaring tilsier at: Store horn er overlegne på smekk, detaljer, dynamikk, realisme og start/stopp.
    Jeg er glad jeg tok sjansen på å gå denne stien å en STOR takk til (den skyldige delen av) forumet for det :)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Herlig lesning og tydeligvis en grepa dame du har!

Göy du kom i mål med dette og dette blir bare bedre når du får rattet det tålelig inn. Ser bra ut gjör det også. Flott estetisk match mellom 2360 og FLH. Ble i grunn ganske kompakt :D Du bör tenke på å dempe 2360 ja. Grelv og jeg fikk selvklebende dempegummi fra Vibralon i Sverige. Det var formidabel forandring ved pådrag.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.175
    Torget vurderinger
    23
    Det låter ikke bra før gåsehuden går GJENNOM GoreTex jakka....:cool: Du er på rett vei!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn