Et oppgjør med high-end kabelskeptisisme.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.215
    Torget vurderinger
    6
    Vis vedlegget 807719

Vis vedlegget 807712

Vis vedlegget 807713
    Vis vedlegget 807714

Vis vedlegget 807716

Den eneste RCA analog kabelen som ikke holder mål som digital kabel er den dyreste Trasparent Music link 200. hva som helst annet er helt OK

Savner fortsatt substansen i Kjendis sitt "oppgjør med kabelskeptisisme"
    Til info! Så er ikke den gamle Transparent Music link 200 beregnet eller laget for digitale signaler. Kun som analog RCA kabel!
    Så hvorfor man skal teste den som en digitalkabel vet jeg ikke???

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vinyl er da så mange ting... jeg har noen plater fra ca -75 med amerikansk disco... mener det er ca 75 min på hver side.... null dynamikk, - en jamn dur hele veien..
    Nokså trasig egentlig, - men funka bra på diskotek i den tida...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.659
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ingen sa at hobby skulle drives av kost nytte prinsipper.
    Nei, da er det ikke hobby lenger. Vel og merke dersom ikke kost/nytteverdien er selve hobby’n.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.772
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vennligst avstå fra å være direkte ufine. Noen innlegg fjernet.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.311
    Torget vurderinger
    2
    Til info! Så er ikke den gamle Transparent Music link 200 beregnet eller laget for digitale signaler. Kun som analog RCA kabel!
    Så hvorfor man skal teste den som en digitalkabel vet jeg ikke???
    For moroskyld, og det var den eneste måten å fremprovosere noen forskjell mellom analoge RCA kabler.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.071
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Han nok ikke hørt så mye, men det som blir dratt fram der jeg har lyttet til dette, er mye bra.

Har aldri hørt vinyl beder en det beste på digitalt
    Hvorfor skal dere dra en uskyldig tredjepart inn i striden! :cry: Skam dere! La vinylen være!

U

utgatt25555

Gjest
    Å påstå at jorden er rund og ikke flat er ikke veldig selvhevdende . Heller ikke å vise til at kablenes elektriske egenskaper har ytterst liten effekt på signalet og at det kan kontrolleres på normale vis og til overkommelig pris.
    Å påstå et high end priser på kabler kan forsvares med kablenes fantastiske ikke dokumentere iboende egenskaper er ganske selvopphøyende på en ignorant måte . Det å tro og markedsføre at man må betale 100k kr for en kabel for å få bedre lyd er på et kunnskapsnivå på linje med konspirasjonsteorier faktisk. Det finnes gode og dårlige kabler men vanskelig å lage en god en er det ikke , heller ikke dyrt.

2+2 er fortsatt 4 , og vann renner ikke oppover, uansett pris
    Du har mye og mange meninger om andre men har jeg egentlig sagt alt det du ramser opp her? Nei trodde ikke det! Vær da så vennlig å ikke legg egne fordommer/meninger i min munn, det blir så mye enklere da..

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nokså morsomt dette med "lydforskjeller" på digitalkabler.... hvor forskjellene er så store at eneste mulighet for at dette kan skje, er at kablene faktisk driver ren dataprosessering av selva dataordene..... datamengdene er uansett også såpass små i moderne sammenheng at litt sveisetråd hadde gjort akkurat samme nytte...

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Denne gang var trådtittel "Et oppgjør med kabelskeptisisme", så da var vel målet å sparke igang atter en av disse diskusjonene. Mission accomplished om ikke annet.
    Nja, det er den generelle "high-end kabel" skeptisisme utfolder seg også når det er snakk om forskjeller i lyden på relativt billige produkter. Har usb kabel 1 meters inakustikk som kanskje ga et inntrykk av "renere" lyd. Og en Argon hdmi til 250 eller 350 norske kroner og den er trippel skjermet eller noe. Bilde og lyd blir ørlite "renere"
    Men hvis jeg har Nordost heimdall hdmi til hele kr.4000.-, ja da er jeg nesten kasus til å legges inn. Men folk rister like mye på hodet og er uforstående til at jeg er uenig i at den svarte standard hdmi IKKE er verdens beste hdmi kabel.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Der er vi igjen... dersom det faktisk er endring i lyd og/eller bilde, må det ha skjedd en endring i selve dataene som transporteres, noe en kabel ikke kan gjøre. For lyd kan jeg forstå at sammenkobling av signaljord fra diverse apparater evt kan gi en endring i støybakgrunn, men klangbilde er faktisk umulig.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Det er forskjell på noen kabler. Det er opplest og vedtatt for lenge siden. Linken til tråden som Asbjørn startet for lenge siden forklarer i detalj hvorfor og hvilke kabler det kan være forskjell på. likevel er vi tilbake her gang på gang. Jeg fatter ikke hvorfor. Kjedsomhet kanskje. Det kan snart ikke være andre grunner.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.969
    Åhh, bare så jeg har sagt det, jeg venter jo selv på en ganske (for meg) heftig priset kabelpakke snart! Hvilken som helst måle idiot her inne kan få komme å motbevise mine erfaringer/opplevelser når jeg kobler de opp, ta med grafen så tar jeg med opplevelsen!
    buken i været om jeg tar feil!
    Verdien av forskjellen/opplevelsen er ikke gitt de døves premisser her, de hører jo ikke en dritt forskjell alikevel!!

mvh
    Her setter du fingeren på det essensielle, du kjøper en opplevelse. På samme måte som de som kjøper seg dyre vesker og klokker, de kjøper også en følelse og opplevelse. En Rolex til en million er objektivt evig mye mer unøyaktig enn en casio til en hundrings, men opplevelsen og følelsen er ikke den samme.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ingen er uenige om at kabler i analogt domene kan ha betydning, - men vekt på kan.. PU-kabler til RIAA er nok det som kan ha størst innvirkning...

U

utgatt25555

Gjest
    Der er vi igjen... dersom det faktisk er endring i lyd og/eller bilde, må det ha skjedd en endring i selve dataene som transporteres, noe en kabel ikke kan gjøre. For lyd kan jeg forstå at sammenkobling av signaljord fra diverse apparater evt kan gi en endring i støybakgrunn, men klangbilde er faktisk umulig.
    To sangere synger samme sang men opplevelsen av det er at den ene er bedre enn den andre, ikke for att han har endret noe, men han presenterer den samme sangen på en (for noen) bedre måte, umulig? Næh!!
    Uten sammenligning forøvrig kan forskjellen mellom to kabler oppleves ulik i presentasjonen av lyden, men dette har du vel regnet ut allerede og trenger ikke noen pisspreikgenerator fortelle seg...

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.052
    Sted
    Langesund
    Her setter du fingeren på det essensielle, du kjøper en opplevelse. På samme måte som de som kjøper seg dyre vesker og klokker, de kjøper også en følelse og opplevelse. En Rolex til en million er objektivt evig mye mer unøyaktig enn en casio til en hundrings, men opplevelsen og følelsen er ikke den samme.
    Den gode følelsen folk får ved slike kjøp er det gått sport i å ødelegge.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, jeg har faktisk regnet på det...jeg har drevet med digitaltransmisjon på kabel i over 40 år.... Det morsomme er jo at det bare er lyd og tildels bilder som blir forandret, mens det aldri forsvinner et komma fra dokumenter, en tiøring fra eller til i banken, etc etc..

U

utgatt25555

Gjest
    Takk for en edruelig kommentar, og du har helt rett! Men og det er stort! Jeg hadde ikke lagt ut de kronene om ikke det var for att jeg mener meg oppleve en forbedring! Den kan for noen andre være ikke eksisterende men så prioriterer vi heldigvis forskjellig!

mvh

U

utgatt25555

Gjest
    Ja, jeg har faktisk regnet på det...jeg har drevet med digitaltransmisjon på kabel i over 40 år.... Det morsomme er jo at det bare er lyd og tildels bilder som blir forandret, mens det aldri forsvinner et komma fra dokumenter, en tiøring fra eller til i banken, etc etc..
    Flott for deg! Men det gjør deg fortsatt ikke til noen nestor i opplevelser..dessuten tror jeg også du underveis har regnet feil noen ganger så det der er like mye verdt som " kjerringa hørte forskjellen fra kjøkkenet" argumentet fra de som ikke har regnet på det!

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.711
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg i utgangspunktet de fleste er enige i. Jeg har XLR-kabler til 2500kr, byggekvaliteten og utseendet setter jeg stor pris på. Men det betyr jo ikke at lyden er annerledes enn XLR-kabler til 300kr fra NetOnNet, på samme måte som Rolexen ikke viser tiden noe bedre enn mobilen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå skjønte du sikkert at det ikke var "kropslig" godfølelse jeg mente....
    Tror, for de fleste, det er aksept for at folk liker ulike ting, tolker på ulike nivåer, og har ulik kunnskap. Det er når disse erfaringene forsøkes til å gjøre allmenne det blir krøll. Men å fornekte at folk har ulike mål og virkemidler for sin hobby er fortsatt snevert. Jeg har null interrese av dine førti år i min egen måte å kose meg med musikk på

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Men du avskriver likevel at jeg og andre som har dette som fag faktisk vet noe som folk flest ikke vet?
    Gjør jeg? Jeg avskriver ingenting, i motsetning til den bås du forsøker å sette meg i." Vet noe som folk flest ikke vet..." Hva snakker du om her? Hvem er disse folkene?

U

utgatt25555

Gjest
    Greier ikke å svare på enkle spørsmål. Men å putte folk i bås gjør det kanskje enklere? Forøvrig er jeg ingen forkjemper for dyre kabler, men det skjønner du visst ikke. God dag til deg også!
    Ikke være så slem mot mannen nå da, det er vanskelig å svare enkelt og enkelt å svare vanskelig...

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.311
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg faktisk nokså uenig i. Problemet oppstår når godfølelse oversettes til fysiske parametre...
    Jeg får godfølelse av pene måleparametere, Pent utseende og god lyd, den hellige treenighet liksom. 🍾

STrømmen i veggen er slik..
    3F6BA863-924C-4C4B-86A3-1B281251BBFA.jpeg

og lyden er slik med og uten DSP
    8A9AB7C9-FAC5-4909-8516-456B127A5500.png

hvilken effekt gir en kabel uansett pris , ganske marginalt vil jeg si. Se tidligere innlegg med Odin kabel
    Fortsetter herved lyttestunden med tilfredsstillende kabler og måleparametere, det låter faktisk fint her i dag og humøret stiger…

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.012
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er en enkel skjel. Men to ting jeg ikke fatter. Punkt 1 Hvorfor noen kjøper aldeles svindyre kabler.
    Punkt 2 Hvorfor noen irriterer seg over at noen kjøper aldeles svindyre kabler.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn